26 May 2012

Terima Kasih Utusan!

5 Rejab 1433H. [MOD] -

Tabung Pilihanraya PAS Shah Alam

Friday, May 25, 2012

Terima Kasih Utusan!
Saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada pihak Utusan Melayu (Malaysia) Berhad kerana menjadi penyumbang terbanyak kepada Tabung Pilihanraya PAS Shah Alam setakat ini iaitu sebanyak RM60,000. Pihak kami juga sedang mengusahakan sumbangan dari YB Hamidah (Perak) dan Novandri (Penang), yang mana kes tersebut akan didengar tidak lama lagi.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Berkaitan: Mahkamah rayuan kekalkan keputusan, Utusan diarah bayar Khalid Samad

Amukan 'yob pasior' londeh pekung busuk Umno

5 Rejab 1433H. [MOD] -

Isunya hanyalah berpunca daripada orang kuat Umno, yang mengamuk kerana tidak dapat projek pasir. Dalam loghat Perak pasir disebut 'pasior'.

Di Selangor suatu ketika, Umno cuba memburuk-burukkan kerajaan Pakatan Rakyat dalam isu pasir, tetapi gagal. Akhirnya mereka hanya menjadi 'beruk-beruk yang menggoyangkan pokok', seperti kata Khairy Jamaluddin satu ketika dulu.

Umno jadi malu, apabila seorang pengusaha pasir yang merupakan Naib Ketua Pemuda Umno Bahagian Kampar, Zamhuri Md Zin, mengamuk memaki hamun Umno dan kerajaan BN Perak, pimpinan Dato' Seri Zambry Abdul Kadir.

Zamhuri marah kerana sokongannya kepada Umno selama hampir tiga dekad, tidak memudahkan beliau mendapat projek pasir.

Jadi, untuk melepaskan geram, beliau marahkan kerajaan negeri Perak dan berlakon konon-kononnya memarahi Zambry menerusi telefon, walaupun dikhabarkan, akhirnya pecah rahsia, beliau sekadar berlakon dan bukannya menghubungi Zambry pun.

Apa pun, Zamhuri layak digelar 'Yob Pasior' oleh rakyat Perak kerana begitu lantang menuntut projek pasir.

Ceritanya, beberapa hari selepas mengamuk memaki hamun partinya, isytihar keluar daripada Umno dan mengisytihar diri menyokong DAP, Zamhuri kembali memohon maaf kepada seluruh kepimpinan Umno di atas tindak tanduk beliau.

Kedua-dua video mengenai amukan dan permohonan maaf Zamhuri, boleh dimuat turun menerusi laman Youtube.

Soal mengapa beliau memohon maaf dan kembali kepada Umno, apa benda yang beliau dapat, hanya beliau yang tahu.

Namun, seperti kebanyakan penyangak-penyangak Umno lain, mereka bergaduh sesama sendiri dalam Umno-BN, Pakatan Rakyat pula yang menjadi 'ulam' , untuk dipersalahkan.

Teman menyentuh mengenai Zamhuri, bukan kerana hendak membalas keceluparannya, bukan juga kerana bencikan beliau.

Tetapi bagi teman, beliau adalah jelmaan manifestasi pelaksana, pendukung dan pemimpin Umno yang hipokrit, hidup mereka hanya mengejar projek, dengan menyandarkan perjuangan atas nama Melayu-Islam. Orang Perak kata spesies 'mangkuk hayun' macam inilah yang harus ditolak rakyat.

Zamhuri adalah bukti, mereka-mereka dalam Umno, bukan pejuang Melayu tulen. Mereka adalah insan haprak yang merebut kuasa untuk kepentingan diri, mengumpul sebanyak mana kekayaan dengan amalan rasuah yang amat jijik.

Zamhuri bukan calang-calang orang di Perak. Selain Naib Ketua Pemuda bahagian, beliau juga Ketua Cawangan dan Bendahari Pilihan Raya Umno Kampar.

Lagi hebat, beliau adalah kakitangan kerajaan dengan Gred N48. Satu lagi persoalan yang timbul, inilah dia kerja Umno, menggunakan jawatan dalam kerajaan untuk mendapatkan projek pasir dan lain-lain.

Boleh atau tidak kakitangan kerajaan berniaga dan mendapat projek dari kerajaan? Beliau harus disiasat nama syarikat dan dibongkar apa kepentingannya dan dalam konteks ini, boleh disabitkan dengan penyalahgunaan kuasa dan kepentingan.

Jika beliau menyalahgunakan kuasa, Zamhuri boleh dianggap lebih kurang macam perangai Ketua Wanita Umno, Dato' Seri Shahrizat Jalil yang terbabit dalam skandal NFC. Caranya sama, amaun saja berbeza.

Jika kita melihat amukannya di laman Youtube Jumaat lalu, Zamhuri dengan loghat pekat Peraknya mengamuk selama lebih tujuh minit. Dengan jelas Zamhuri sendiri yang meminta amukkannya dimasukkan ke dalam Youtube.

Zamhuri ketika itu, mengisytiharkan keluar daripada Umno setelah lebih 27 tahun bersama parti itu dan menyatakan hasrat untuk menyertai DAP.

Zamhuri berkata, tindakan tersebut diambil kerana parti yang telah memerintah lebih 50 tahun itu gagal menjaga orang Melayu dan tidak lagi relevan.

Jelas suaranya, memaki hamun beberapa orang yang cuba memujuknya, termasuk Setiausaha Umno Bahagian Kampar, Zainal Abidin Selamat yang berada di situ.

Termasuk yang menjadi mangsa hamunannya ialah Ketua Umno Bahagian Kampar, Dato' Mohd Radzi Manan, yang dikatakan cuba memujuk beliau.

Jelas di laman Youtube apabila telefon bimbitnya berdering (dipercayai dari Dato' Radzi), Zamhuri mengamuk sambil menjawab telefon dengan mengatakan:

"Dato' Radzi telefon aku. Saya tekad hari ni Dato', apa jadi pun hari ni saya tekad..hidup DAP. Dato' kerajaan Umno-BN tak boleh tolong orang Melayu baik masuk parti lain Dato'."

Selepas Zamhuri mencampakkan telefon ke atas meja, sambil dipujuk beberapa orang. Zamhuri tidak mempedulikan mereka.

Disambung amukannnya, "Ha tengok sampai seluruh Perak menelefon. Baru nak menolong. Nak bagi rasuah baru dapat, nak menyembah rupe (serupa) ini..ha tolong aaa (menyembah cara Cina beribadat)," laungnya, dalam loghat Perak yang pekat.

"Ini semua rasuah. Nak kawteem, nak ajak karaoke, nak ajak makan, nak bagi rasuah, nak bagi amoi, aku kabo ke kome (beritahu kamu), nak bawa (amoi) dari Siam baru seronok hati

"Minta cara betul semua tak boleh, nak sogok baru boleh," tibai Zamhuri.

Malah beliau melaungkan takbir seraya berkata, "Allahu akbar! Saya sokong tukar kerajaan, Allahu akbar!

Hahaha..itulah drama pendek pencacai Umno yang berjaya melondehkan imej kotor, jijik dan nista Umno di Perak, dan juga di seluruh negara.

Orang kata morale of the story, kalau nak dapat projek kerajaan Umno, mesti bagi rasuah duit dan betina.

Kepada orang Perak, eloklah deme pikior balik daripada menyokong Umno ni. Teman idak le menuduh ape-ape, yang menuduh Umno jahat, kaki rasuah, kaki betine dan menyundal ni adalah Zamhuri si yob pasior.

Ate..itulah kerojenya deme tu. Gune nama Melayu-Islam, tapi menyundal dari 'atas perut hingga ke bawah perut.' Kongkali kong betul.

Umno Perak, silalah.. ambillah Zamhuri balik, Pakatan Rakyat tak sior (mahu) pun dia, teman tak semawa, dia yang terkinja-kinja. Alahai yob, 'nasi dah jadi bubur.'

harakahdaily/-

Mayat bayi dalam periuk

5 Rejab 1433H. [MOD] -

BATU PAHAT – Sepasang suami isteri yang panik mencari anak hilang, terkejut dan bingung apabila anaknya ditemui dalam periuk di rumah mereka di Kampung Sri Ladang, Rengit, Jumaat lalu dalam keadaan tidak bernyawa.

Bayi malang berusia dua bulan itu, Asyraful Iskandar Mohd Noor, ketika ditemui polis, berada dalam periuk dalam kabinet dapur.

Bapa bayi itu, Mohd Noor Salleh, 58, berkata, pada hari kejadian jam 8 pagi, Iskandar tidur dalam buaian, malah dia sempat menjenguk anaknya sebelum keluar ke klinik.

"Pagi itu, sebelum ke Klinik Kesihatan Sri Merlong untuk ambil ujian tekanan darah, saya sempat menjenguk Iskandar.

“Bagaimanapun, sewaktu pulang ke rumah sejam kemudian, jenayah Mohd Noor menunjukkan kabinet di mana mayat bayinya, Asyraful Iskandar ditemui dalam sebuah periuk. isteri kelam-kabut memberitahu Iskandar hilang dari dalam buaiannya," katanya.

Menurut Mohd Noor, isterinya, Zarinah Dahalan, 42, memberitahu, dia sedang membuai Iskandar dan bangun meninggalkan bayi itu seketika untuk memasak.

"Apabila isteri saya kembali ke buaian, dia lihat Iskandar tiada di situ," katanya.

Mohd Noor lantas memaklumkan kepada jiran untuk sama-sama mencari anaknya.

"Puas saya bertanya dengan semua jiran dan mencari Iskandar di merata-rata tempat, namun tidak berhasil.

"Setelah menemui jalan buntu, saya buat laporan berhubung kehilangan Iskandar di Balai Polis Rengit pada hari sama jam 11 pagi," katanya

Menurutnya, sepasukan anggota termasuk pegawai dari Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Batu Pahat kemudian tiba di rumah sebelum memeriksa setiap bahagian.

“Semasa pemeriksaan lanjut dibuat, polis menemui Iskandar dalam periuk yang diletakkan dalam kabinet di bahagian bawah ruang dapur.

“Ketika itu bayi kami sudah meninggal dunia. Mayat Iskandar dihantar ke Hospital Batu Pahat untuk bedah siasat bagi mengenal pasti punca kematian," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Asisten Komisioner Din Ahmad berkata, beliau mengesahkan kejadian berkenaan.

“Berdasarkan bedah siasat pada mayat Iskandar, tiada kesan mencurigakan ditemui dan polis mengklasifikasikan kes ini sebagai kematian mengejut,” katanya.

Dalam pada itu, Zarinah ketika ditemui Sinar Harian masih lagi trauma dan enggan ditemu ramah. Iskandar, anak bongsu pasangan berkenaan mempunyai seorang lagi abang berusia 15 tahun, namun dia tidak berada di rumah pada masa kejadian
kerana berada di sekolah.

Jenazah Iskandar selamat dikebumikan pada keesokan harinya.

sinar harian/-

Calon Ikhwan tunggu lawan pusingan ke-2 pilihan raya

5 Rejab 1433H. [MOD] -

KAHERAH: Calon Ikhwanul Muslimin, Mohammed Morsi, layak ke pusingan kedua pilihan raya presiden Mesir, menurut keputusan awal pilihan raya pertama Mesir, semalam.

Beliau kini menunggu pencabarnya bagi pengundian pusingan ke-2 antara bekas Perdana Menteri ketika pemerintahan Hosni Mubarak, Ahmed Shafiq atau Hamdeen Sabahi, tokoh berhaluan kiri.

Menjelang tengah hari semalam, proses pengiraan undi selesai di 20 daripada 27 wilayah negara itu walaupun pekerja masih mengumpul kertas undian daripada bandar raya terbesar Mesir, Kaherah dan Giza serta Iskandariah.

Morsi mendahului dengan 28 peratus undian setakat ini, menurut akhbar Al-Masry Al-Youm, yang mengumpulkan laporan daripada alat pengiraan. Ia berkemungkinan melayakkan beliau memasuki pusingan kedua.

Namun, persaingan untuk tempat kedua masih sengit. Shafiq memperoleh 21 peratus undian setakat ini, manakala calon Sabahi, mendapat 20 peratus. Ikhwanul Muslimin dalam satu kenyataan berkata Shafiq akan menentang Morsi dalam pusingan kedua.

Sabahi, yang menyifatkan dirinya sempena nasionalis, ideologi sosiologi bekas Presiden Gamal Abdel-Nasser, muncul sebagai calon kejutan dalam pengundian selama dua hari itu.

Dalam pelbagai kiraan bebas yang dibuat, calon sederhana, Abdel-Moneim Abolfotoh yang dilihat sebagai seorang lagi calon alternatif, di tempat keempat dan bekas Menteri Luar, Amr Moussa, di tangga kelima.

Akhbar melaporkan, 50 peratus penduduk keluar mengundi di kalangan 50 juta pengundi yang layak berbuat demikian walaupun suruhan jaya pilihan raya belum menyiarkan angka rasmi.

Pusingan kedua akan diadakan pada 16 hingga 17 Jun ini, menyaksikan persaingan dua calon teratas daripada pusingan pertama pilihan raya yang diadakan kelmarin dan Rabu lalu. Pemenang akan diumumkan pada 21 Jun. – AP

Habis satu badan digigit

5 Rejab 1433H. [MOD] -

TRAUMA...Heng (tengah) dan anggota keluarga kanak-kanak terbabit menenangkan mangsa di HRPB, semalam.

IPOH: Perbuatan zalim seorang ibu mendera anak perempuan berusia dua tahun dengan menggigit seluruh tubuh dan kaki mangsa hingga dipenuhi parut serta lebam terbongkar apabila bapanya yang berusia 49 tahun membawa mangsa ke klinik berhampiran Ahad lalu bagi mendapatkan rawatan selepas mendapati rambut anaknya itu gugur tanpa sebab.

Mangsa yang tinggal di Chui Chak di Langkap, Teluk Intan, diseksa ibunya yang juga suri rumah warga Vietnam berusia 25 tahun yang turut dipercayai menumbuk dan mencucuh tubuh mangsa dengan objek panas.

Suspek sengaja menyorokkan kecederaan mangsa dengan memakaikan anaknya itu pakaian labuh.

Difahamkan, bapa mangsa seorang pekebun sayur bimbang jika anak bongsunya itu menghidap penyakit berbahaya sebelum masalah itu dirujuk ke klinik kesihatan berdekatan.

Hasil pemeriksaan doktor mendapati seluruh tubuh mangsa dipenuhi kesan lebam baru dan lama yang dipercayai didera dengan teruk.

metro/-

Kempen bantah pakai seksi di UAE

5 Rejab 1433H. [MOD] -

Seorang pelancong asing yang memakai bikini berdiri berhampiran sepasang rakyat tempatan yang berpurdah di sebuah pantai di Dubai, pada 21 Mei lalu. - AFP
ABU DHABI 25 Mei - Dua wanita tempatan mencetuskan fenomena tersendiri apabila mewujudkan kempen secara dalam talian bagi menentang wanita berpakaian seksi di khalayak awam di Emiriyah Arab Bersatu (UAE).

Hanan al-Rayyes dan Asma al-Muheiri berkata, mereka melancarkan 'kempen kod berpakaian UAE' bagi menyemarakkan rasa hormat kepada budaya tempatan di kalangan orang luar dan meningkatkan kesedaran mengenai apa yang dimahukan penduduk di sini mengenai sikap serta etika berpakaian.

Dua wanita itu tidak bersetuju seandainya penduduk yang berasal dari negara Barat dan berjuta-juta pelancong yang mengunjungi UAE setiap tahun berpakaian terdedah serta bercium di khalayak awam, yang bertentangan dengan budaya dan ajaran Islam.

"Saya pernah melihat ada wanita di kompleks membeli-belah memakai seluar pendek dan dia kelihatan sangat tidak sopan," kata Asma dan Hanan yang melancarkan kempen tersebut dalam laman Twitter, bulan lalu.

Menurut mereka, papan notis di pintu masuk ke kompleks di negara ini biasanya memberi amaran kepada pelawat agar berpakaian sopan, namun garis panduan tersebut sering diabaikan.

Asma berkata, beliau pernah melaporkan mengenai sikap seorang wanita yang berpakaian seksi kepada pihak pengurusan kompleks, namun jawapan yang diberi mendukacitakan.

Kecewa dengan keadaan itu, beliau menyatakannya dalam laman Twitter miliknya dan ramai menyatakan sokongan agar sesuatu dilakukan.

Bagi Asma dan penyokongnya, orang luar yang datang ke UAE patut menghormati budaya tempatan dan sekiranya mereka gagal melakukannya, mereka patut didenda.

Laman #UAEdresscode yang dibangunkan Asma menerima pelbagai reaksi, ada yang menyokong dan ada juga sebaliknya. - AFP

Teleskop paling canggih di Australia, Afrika Selatan

5 Rejab 1433H. [MOD] -

AMSTERDAM 26 Mei - Australia dan Afrika Selatan akan menjadi lokasi pembinaan teleskop paling canggih di dunia, lapor konsortium saintifik Square Kilometre Array (SKA) semalam.

"Kami membuat keputusan untuk menjadikan Australia dan Afrika Selatan sebagai lokasi pembinaan teleskop tersebut, sekali gus menjadikan kedua-dua negara itu sebagai 'pemantau global'," kata Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah SKA, John Womersly.

Para saintis berharap teleskop berkenaan dapat mencari jawapan mengenai misteri angkasa lepas termasuk mengkaji kehidupan di planet lain. - AFP

Enam pelombong maut tanah runtuh

5 Rejab 1433H. [MOD] -

JAKARTA 26 Mei - Sekurang-kurangnya enam pelombong emas haram mati tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Gunung Pilar, daerah kecil Jasinga, Bogor, Jawa Barat, semalam.

Ketua Bidang Pengurusan Bencana Daerah Bogor, Budi Aksomo berkata, seramai 20 pelombong berada di kawasan kejadian ketika insiden tersebut berlaku.

"Pada masa ini pasukan mencari dan menyelamat masih menjalankan operasi di tempat kejadian," katanya sambil tidak menolak kemungkinan jumlah korban akan terus meningkat.

Hujan lebat secara berterusan dipercayai menjadi punca kepada insiden tersebut. - BERNAMA