15 November 2011

Dakwat kekal: Pakatan akan sokong pindaan perlembagaan

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -
Muhammad Faizal

KUALA LUMPUR, 15 Nov: Pakatan Rakyat hari ini menyatakan komitmen akan memberi sokongan penuh kepada pindaan Perlembagaan Persekutuan bagi membolehkan dakwat kekal digunakan pada pilihan raya umum nanti.

"Bagi memastikan pindaan tersebut dapat dilakukan, kesemua parti di dalam Pakatan Rakyat bersetuju memberi sokongan jika ia memerlukan undi 2/3 di dalam Dewan Rakyat," kata Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat di pejabat ketua pembangkang di Parlimen hari ini.

Menurut beliau, dengan komitmen yang dizahirkan Pakatan Rakyat itu, beliau mahu kerajaan terus berdolak dalih lagi dalam menyegerakan hal tersebut untuk dibawa ke parlimen.

Sehubungan itu, beliau menggesa Peguam Negara menggemukakan draf berhubung pindaan perlembaagaan itu agar dapat dibahaskan pada persidangan Dewan Rakyat pada sesi kali ini.

"Sebelum ini kenyataan Peguam Negara mengatakan penggunaan dakwat kekal hanya dapat dilakukan jika ada pindaan dalam Perlembagaan walaupun secara umum ramai pengamal media tidak bersetuju dengan kenyataan tersebut.

"Walaupun apa jua kenyataan kita tetap mengganggap ia sebagai elak atau dalih Peguam Negara untuk melambatkan proses ini. Saya ingin nyatakan Majlis Pakatan Rakyat bersedia terima kenyataan tersebut dengan syarat ia dilakukan segera," jelasnya merujuk kepada kenyataan Peguam Negara pada tahun 2008.

Turut serta pada sidang media itu Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Penasihat DAP Lim Kit Siang dan beberapa pimpinan kanan parti masing-masing.

Sebelum ini penggunaan dakwat kekal telah dituntut oleh pembangkang sebelum pilihanraya umum 2008 lagi dan ia juga merupakan salah satu dari lapan tuntutan yang dikemukakan oleh BERSIH 2.0 sebelum ini.

Rapat umum PR

Sementara itu Anwar juga memberitahu bagi menjalinkan hubungan baik antara rakyat dan pemimpin Pakatan Rakyat satu Himpunan Rapat Umum Pakatan akan diadakan pada 4 Disember nanti di Stadium Melawati Shah Alam.

"Kita akan lancarkan satu program pada 4 Disember oleh pimpinan Pakatan Rakyat di Stadium Melawati," jelas Anwar.

Dalam pada itu Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar menjelaskan program yang dijadualkan pada 4 Disember itu adalah untuk mewujudkan suasana mesra rakyat dengan pemimpin Pakatan Rakyat.

"Selain himpunan tersebut kita juga telah berbincang dengan Sekteriat Pakatan Rakyat agar menyusun jadual di setiap peringkat negeri untuk kita membawa pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat turun ke bawah," jelasnya

Mahfuz juga menjelaskan ia bukan sahaja melibatkan ceramah-ceramah umum tetapi juga mendekati rakyat secara terus untuk mengetahui masalah yang dihadapi oleh mereka di seluruh negara.

Harakahdaily/-

Umno Berselindung Atas Nama Mempertahankan Melayu dan Islam

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Mutakhir ini banyak penulisan meluahkan kebimbangan terhadap kekuasaan orang Melayu Islam – seolah-olah melihat dengan jatuhnya kerajaan Umno Barisan Nasional (BN), maka kekuasaan orang Melayu juga akan turut hilang.

Kewujudan Pakatan Rakyat (PR) dilihat akan melemahkan kekuasaan orang Melayu dan juga akan menghakiskan kekuatan Islam di negara ini.

Pandangan begini bukan baru, malah semakin lumrah dalam pemikiran sebahagian besar penulisan dan cetusan idea di kalangan pemikir Melayu Islam.

Namun, apa yang penting ialah “Adakah pemikiran ini bertolak kepada fakta dan realiti sebenar atau hanya satu luahan rasa tanpa berpijak kepada fakta yang nyata?”

Bagi menjawab kebimbangan golongan ini, kita harus berpijak kepada sejarah negara dan kedudukan kekuasaan Melayu dan agama Islam selama ini.

Sejak negara ini merdeka, Umno adalah tunjang kekuasaan BN dan Umno-lah yang diharapkan memelihara maruah Islam dan kaum Melayu. Selama 54 tahun nasib Melayu dan Islam terbela, dan kalaulah Umno tewas maka orang Melayu akan hancur dan semakin lemah.

Itulah pemikiran yang hendak diterapkan di kalangan rakyat, agar umat Islam dan kaum Melayu akan sentiasa was-was dan ketakutan untuk kehilangan Umno.

Tapi, wajarkan ketakutan begitu? Sekali imbas, atas permukaan ada terasa seperti benar, namun fikirkanlah selepas membaca hujah-hujah di bawah ini.

1. Kalau betul Umno pentingkan kekuasaan Melayu Islam, kenapa tiada tambahan kerusi di negeri-negeri majoriti Melayu seperti Kelantan, Terengganu dan Kedah - sehinggakan ada kawasan parlimen yang jumlah pemgundinya mencecah hampir seratus ribu orang.

2. Kenapa tambahan kerusi banyak pula dilakukan di Sarawak dan Sabah?

3. Umno dah tewas lebih 20 tahun di Kelantan, apakah kuasa Melayu dan Islam hilang di Kelantan? Bahkan Islam bertambah megah di Kelantan dengan pelaksanaan pentadbiran sifar rasuah, dan terus memperjuangkan perlaksanaaan undang-undang Islam di sana.

4. Kalaulah benar Umno ikhlas untuk menjaga Melayu dan Islam, kenapa royalti minyak Kelantan tidak dibayar sehingga kini walaupun ada perjanjian jelas yang mewajibkan Petronas melalui kerajaan pusat membayar royalti tersebut. Apakah orang Kelantan yang memilih PAS dan penyokong Umno di Kelantan yang majoritinya Melayu Islam, bukan Melayu Islam sebenar pada kaca mata Umno sehingga pelbagai penindasan dilakukan sejak tahun 1990?

5. Kenapa Umno sanggup serahkan beberapa kerusi parlimen yang dahulunya ditandingi oleh Umno kepada parti lain seperti yang berlaku di Kuala Selangor, Kuantan, Raub, Port Dikson dan puluhan kerusi yang lain. Bukan ke ini Umno sendiri yang melakukan pengkhianatan kepada Melayu?

6. Siapakah yang membuang tulisan Jawi dari sistem pendidikan kalau bukan kerajaan Umno dan menteri yang mencadangkannya pun dari Umno?

7. Siapa yang meluluskan pelbagai jenis loteri dan judi halal untuk berakar umbi di negara ini kalau bukan pemimpin Umno?

8. Apakah hanya Melayu Umno (yang pandai mengampu sahaja, yang mengkritik tak termasuk) dianggap sebagai Melayu Islam, sedangkan kalau Melayu dari PAS, PKR dan DAP mereka ini bukan Melayu Islam?

Kebimbangan hilangnya kekuasaan orang Melayu dilihat tertunjang dengan kekuasaan Umno – seolah-olah tiada parti lain dalam Malaysia yang akan memelihara kuasa Melayu dsn agama Islam.

Namun hakikatnya, dalam soal membela Melayu, Umno selama ini tidak mampu menaikkan martabat dan sosio-ekonomi mereka dengan ketara walaupun sudah 54 tahun memerintah negara. Begitu juga, dalam soal membela Islam, berapa kali Umno melacurkan Islam dan menggunakan Islam hanya apabila keadaan perlu untuk memelihara kepentingan politik semata-mata?

Janganlah rakyat Melayu Islam terus membuta tuli menyokong kerajaan yang sengaja menakut-nakutkan mereka dengan propaganda, “Tanpa Umno, mereka hilang tempat bernaung.” Sebaliknya, mereka harus menuntut Umno untuk berubah dan sekiranya tidak, slogan ‘Asal bukan Umno’ akan menjadi laungan dan pilihan mereka pada pilihanraya akan datang.

Pemikiran sempit dari era sebelum merdeka dilihat masih dianuti oleh parti perkauman sehingga hari ini. Namun, pemikiran sedemikian diyakini akan bakal berakhir dengan kemunculan gabungan politik berbentuk majmuk seperti PAS-PKR-DAP, di mana ketiga-tiga parti ini boleh menerima semua bangsa sebagai ahli mereka tidak seperti gabungan Umno-MCA-MIC.

Kini, rakyat negara ini dilihat sudah bersedia berhadapan dengan era baru yang lebih terbuka.

Harus diingat, kaum dan bangsa seseorang bukanlah pilihan seseorang manusia - ianya ketentuan Allah. Lantaran itu, Islam melihat kemuliaan bukan kepada bangsa dan warna kulit tetapi pada ketaqwaannya.

Apakah yang rakyat Melayu Islam nak bangga kalau rasuah, penyelewengan dan salahguna kuasa berleluasa dalam negara diketuai oleh sebuah kerajaan yang majoriti ahlinya mendadik dada sebagai pembela orang Melayu dan Islam?

Rakyat Melayu Islam mesti melakukan perubahan besar untuk melahirkan umat Islam yang kuat akidahnya dalam berpegang kepada ajaran Islam. Mereka perlu segera menyelaraskan tindakan mereka dengan ajaran Islam dan menterjemahkan sifat sebenar Islam sebagai rahmat bagi seluruh alam, tanpa mengira apakah mereka Melayu, Cina, India dan lain-lain.

Kerana itu, janganlah mereka terus mempertahankan kerajaan korup, rasuah dan pelbagai penyelewengan dengan berselindung semata-mata atas nama mempertahankan Melayu dan Islam. Ini bukan sahaja memalukan umat Melayu Islam malah mencemarkan agama Allah kerana penganutnya bersifat sebegitu rupa.

Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat

Gempa bumi sederhana di Laut Banda, Indonesia

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Gempa sederhana berukuran 5.9 magnitud pada skala Richter berlaku di Laut Banda, Indonesia pada jam 3.56 petang tadi, menurut Jabatan Meteorologi Malaysia.

Dalam kenyataan di sini hari ini, pusat gempa ialah 448 kilometer barat daya Ambon, Indonesia dan 1,707km tenggara Tawau, Sabah.

Gempa bumi itu tidak mewujudkan ancaman tsunami.

Pengeluaran Beras Dunia Dijangka Cipta Rekod Tertinggi

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Jumlah pengeluaran beras dunia dijangka mencecah rekod tertinggi dalam sejarah, walaupun pengeluarannya terjejas akibat bencana kemarau di China dan banjir teruk di Thailand. Demikian dinyatakan oleh Penolong Ketua Pengarah Organisasi Bahan Makanan dan Pertanian PBB, Konuma Hiroyuki baru-baru ini.

Menurut beliau, ini disebabkan kesan bencana banjir kepada pengeluaran beras Thailand tidak begitu serius, dan jumlah pengeluaran di beberapa negara lain pula tetap meningkat. Pengeluaran beras dunia dijangka meningkat 3%, iaitu sebanyak 721 juta tan pada tahun ini. Jumlah perdagangannya pula dijangka meningkat 9% memandangkan permintaan yang besar di Bangladesh, China, Indonesia dan Iran.

Tambah beliau, akibat bencana banjir, eksport beras oleh Thailand akan menurun 3 hingga 4 juta tan pada tahun ini. Walau bagaimanapun, jumlah pengeluarannya pada musim akan datang dijangka meningkat dengan besar kerana tanah menjadi lebih subur selepas hujan.

Ujian Percantuman Kali Kedua "Shenzhou-8" dan "Tiangong-1" di Orbit Berjaya

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -




China berjaya menyelesaikan misi kedua angkasa lepasnya yang menyaksikan kapal angkasa tanpa angkasawan "Shenzhou-8" bercantum dengan prototaip makmal angkasa "Tiangong-1".

Kapal angkasa itu mengekalkan percantumannya di orbit dari pukul 7.24 hingga 7.28 semalam waktu Beijing.

CRI/-

Bina surau dalam kompleks beli belah

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

PETALING JAYA: Madrasah Solihiah yang terletak di atas sebidang tanah wakaf di Kanchut didapati tidak lagi mempunyai qariah dan ia akan diganti dengan projek yang lebih bermanfaat kepada masyarakat sekitar kawasan terbabit.

Selain itu, penyelidikan kerajaan negeri juga mendapati madrasah tersebut ketika ini hanya digunakan oleh beberapa pekerja di syarikat berdekatan untuk bersembahyang Zohor dan Asar sahaja.

“Dia begini, surau ni kita pun dah kaji, dulu surau ni memanglah kawasan perkampungan, tetapi sekarang dah tak ada orang dah.

Surau itu dia dah tak ada qariahnya, kalau dulu-dulu adalah qariahnya, tetapi sekarang dah tak ada kampung sebab penduduk dah berhijrah.

“Sekarang orang yang bersembahyang di situ cuma pekerja di syarikat takaful yang pejabatnya dekat situ. Yang ada orang bersembahyang jemaah di situ hanyalah waktu Zohor dan Asar sahaja, itu pun dua orang sahaja.

“kita ada datang ambil gambar dan tengok Maghrib tak ada orang, Isyak tak ada, Subuh pun tak ada,” demikian menurut Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abd Razak.

Kompleks Aman Central

Beliau turut memberitahu, pembinaan Kompleks Aman Central di atas tapak madrasah berkenaan telah pun mendapat persetujuan daripada Majlis Agama Islam Kedah (Maik) dan Majlis Fatwa negeri itu dan pampasan bernilai RM1.48 juta telah pun dibayar kepada Maik.

“Jawatankuasa Majlis Fatwa sendiri yang meminta supaya surau ini dibina dalam kompleks berkenaan dengan imej surau yang boleh dilihat dari luar.

“Kalau kita salah, takkan Majlis Agama nak terima duit pampasan. Majlis Agama agensi yang bertanggungjawab atas semua tanah masjid, wakaf. Dia dah terima pampasan RM1.48 juta dan maknanya dia dah setuju, Majlis Fatwa kata okey.

“Majlis Fatwa dah bagi dia punya ‘consent’ tetapi tak tahu la pulak fatwa lain mana pula yang baru keluar dari tepi jalan ni,” kata beliau dipercayai menyentuh protes yang dilakukan oleh beberapa pihak dalam isu ini.

Azizan memberitahu wartawan dalam Majlis Pecah Tanah Aman Central di Kanchut, Kedah semalam, surau yang akan dibina itu boleh memuatkan seramai 400 jemaah dalam satu masa dan sembahyang Jumaat boleh diadakan di situ.

“Kita nampak ini akan menolong orang Islam lagi dengan bila datang beli barang, tak payah tergesa-gesa, boleh pergi sembahyang dengan keluarga dia.

“Surau baru ni luasnya 2,600 kaki persegi, boleh isi 400 jemaah, boleh buat sembahyang Jumaat kecuali kalau roboh tak buat apa, tak ada kemudahan apa,” katanya.

Surau yang akan dibina di kompleks membeli belah itu juga akan dibina bagi membolehkan orang ramai memasuki surau itu tanpa perlu memasuki bangunan utama kompleks berkenaan.

“Kalau ikut pelan asal dari pihak pemaju, surau ni dibina di tingkat tiga seperti juga kompleks beli belah yang lain.

“Tetapi atas permintaan Jawatankuasa Fatwa semasa kita buat penerangan, mereka minta supaya dibuat di bangunan yang sama tetapi di tingkat bawah dan dari luar nampak bentuk, imej sebagai surau.

“Jadi maknyanya kita tak perlu masuk membeli-belah untuk pergi sembahyang situ (kerana) sambil-sambil pergi jalan di luar tu, boleh nampak, boleh masuk walaupun daripada luar pun terus boleh masuk,” menurut beliau lagi.

Menurut Azizan, menggunakan tanah wakaf dan menggantikannya kepada sesuatu yang lebih bermanfaat bukanlah suatu perkara yang baru dan ianya dibolehkan.

“Konsep wakaf ni, kalau kita tukar ia kepada yang lebih baik, maka ia dibenarkan, tak tahulah saya kalau ada yang baca kitab yang lain.

“Banyak tempat termasuk di Arab Saudi, berapa jauh di Mekah ada tanah wakaf dibina surau dalam kompleks tetapi di Mekah tak jadi isu dan kalau salah tentu Majlis Fatwa tak benar,” ujar beliau lagi. FMT/-

Alasan Perut Menjadi Buncit

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -


Pengukuran lingkar perut sebenarnya merupakan salah satu metode menilai jaringan lemak di perut. "Tujuannya untuk mengetahui apakah seseorang telah masuk dalam kategori berisiko obesitas dan terjadi komplikasi metabolik," ungkap Ralph Girson, SpPD, dari RS Royal Progress, Jakarta. Kondisi tersebut meningkatkan potensi terjadinya sindrom metabolik seperti diabetes melitus (kencing manis), hipertensi (darah tinggi), dislipidemia (gangguan lemak darah/kolesterol), serta dapat meningkatkan risiko terjadi penyakit kardiovaskular dan penyumbatan pembuluh darah.

Batasan lingkar perut yang ditetapkan oleh WHO, untuk Asia Pasifik adalah di bawah 90 cm untuk laki-laki dan di bawah 80 cm untuk wanita.
Penyebab bertambahnya lingkar perut ini bisa berbagai macam, di antaranya adalah :

Faktor Gaya Hidup
Pola makan yang tidak benar adalah penyebab utama pertambahan lingkar perut. Kebiasaan hidup yang kurang aktivitas dan konsumsi makanan yang berlebih dari energi yang dibutuhkan, membuat sisa kalori disimpan sebagai lemak dalam sel-sel lemak.
Lemak menumpuk di seluruh tubuh, termasuk daerah perut, dan akan meningkat seiring pertambahan berat badan dan gaya hidup yang buruk.

Kalori berlebih ini tersimpan dalam banyak makanan rendah serat maupun tinggi lemak jenuh. Makanan seperti olahan daging, beberapa jenis margarin, goreng-gorengan terutama dengan minyak goreng yang digunakan berulang, sayur kalengan, beberapa makanan ringan, kue daging merah, dan masih banyak lagi.


Faktor Usia
Secara alami, aktivitas akan berkurang seiring dengan pertambahan usia. Bukan hanya aktivitas yang berkurang, massa otot pun akan berkurang ketika latihan sudah kurang intens. Ini semua menyebabkan penambahan berat badan dan lingkar perut, apalagi aktivitas yang berkurang tidak diimbangi dengan mengurangi asupan kalori. Hasilnya, semakin bertambah usia semakin bertambah lingkar perut.


Faktor Gen/keturunan
Beberapa pendapat mengatakan, jika orangtua atau kakek-nenek memiliki perut buncit, maka potensi untuk memiliki perut buncit pun semakin besar. Dengan kata lain, orang dapat berkecenderungan menumpuk lemak di perut secara genetik. Namun, jika tidak mengalami pertambahan berat badan yang radikal, bagian tengah tubuh Anda pun tidak akan berkembang pesat.

Selain itu, kebanyakan pria cenderung menyimpan lemak di perut atas dan panggul (bentuk tubuh apel), sehingga dikatakan pria lebih berpotensi memiliki perut buncit.

Sedangkan sebagian besar wanita sebelum menopause cenderung menyimpan lemak di perut bawah, sisi paha, pinggul, dan pantat (bentuk tubuh seperti buah pir). Setelah menopause, lemak akan lebih banyak tersimpan di perut. Hal ini telah dikodekan dalam gen dan tidak dapat dikendalikan ke mana lemak akan tersimpan. Satu-satunya yang bisa dilakukan adalah menghindari pertambahan berat badan berlebih.


Faktor Alkohol
Ungkapan "perut bir" (beer belly) bukanlah mitos. Faktanya, mengonsumsi alkohol terlalu banyak dapat menyebabkan tubuh kurang efisien dalam membakar lemak. Lemak pun semakin banyak tertimbun dalam tubuh seiring berjalannya waktu dan kebiasaan mengonsumsi alkohol yang terus berjalan.


Faktor Hormon
Peningkatan stres dalam kehidupan sehari-hari seperti kurangnya tidur, dapat menyebabkan lemak perut bertambah. Kondisi kurang tidur meningkatkan produksi hormon kortisol dalam otak dan ini meningkatkan penumpukan lemak perut.


Adanya Lemak Perut
Sebuah penelitian oleh Lawson Health Research Institute menyebutkan, hormon perangsang nafsu makan dan pengatur proporsi energi yang disimpan dalam bentuk lemak, NPY atau neuropeptide-Y juga diproduksi oleh lemak perut. NPY menghasilkan ulang sel-sel perkusor sel lemak, yang kemudian berubah menjadi sel-sel lemak.

Dapat dikatakan, obesitas kemudian menjadi semacam lingkaran setan di mana seseorang menjadi makan lebih banyak karena hormon NPY yang dihasilkan oleh lemak perutnya. Padahal NPY juga menghasilkan sel-sel lemak lebih banyak untuk ditumpuk menjadi lemak perut.


Dan inilah yang perlu di hindari supaya perut kita juga jadi Buncit
Perut buncit bukan didominasi oleh orang yang gemuk saja tetapi orang yang tubuh langsing pun bisa berperut membuncit.
Anda pasti pernah melihat orang seperti ini.

Penyebab perut buncit sebenarnya ada pada makanan favorit yang sering kita konsumsi. Ada beberapa hal supaya Anda terhindar dari memiliki perut buncit :

1. Hindari makan garam terlalu banyak. Garam membuat tubuh mengikat banyak air. Seperti dikutip Prevention.com, banyaknya garam yang dikonsumsi membuat perasaan lesu, penampilan bengkak, ditambah berat badan naik akibat resapan air di tubuh banyak.

2. Batasi makanan yang mengandung karbohidrat. Di dalam tubuh karbohidrat diubah menjadi glikogen atau simpanan karbohidrat untuk cadangan tenaga. Sama seperti garam, glikogen juga mengikat sekitar tiga gram air. Dan ketika glikogen tidak dibakar, maka sudah dapat dibayangkan apa yang terjadi pada tubuh kita bukan? Jadi mengkonsumsi karbohidrat harus diimbangi dengan olahraga untuk membakar glikogen dalam tubuh.

3. Hindari makan gorengan secara berlebihan. Makanan yang digoreng adalah sumber makanan yang kaya akan lemak. Oleh tubuh, lemak dicerna lebih lambat sehingga mudah menumpuk dalam perut.

4. Jangan konsumsi minuman berkarbonat. Saat mengkonsumsi minuman berkarbonat, gelembung-gelembung dalam minuman tidak ikut tercerna di lambung, melainkan akan terus tersimpan di dalam perut. Dengan demikian, bisa dibayangkan apa yang terjadi kalau gelembung tersebut terus mengendap di perut, dan tidak tercerna? ya, perut yang membuncit.

Jadi pikirkan baik-baik makanan yang akan anda konsumsi, mungkin makanan itu akan membuat perut Anda membuncit.

Sumber : http://terselubung.blogspot.com/2010/09/alasan-perut-menjadi-buncit.html

9 Makanan yang Menyehatkan Kulit

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -



Siapa bilang keriput dan vlek hitam hanya bisa dihilangkan dengan krim kosmetik atau bedah plastik. Kita bisa menjaganya tetap indah dan awet muda dari dalam dengan cara mengonsumsi bahan makanan sehat. Apa saja bahan pangan yang bisa menjadi "santapan" bagi kulit?

1. Kacang

Kacang kaya akan vitamin A dan asam lemak omega-3. Kacang-kacangan merupakan sumber yang kaya nutrisi penting untuk kulit Anda karena bekerja melindungi kulit dengan membentuk membran kaya cairan pada kulit. Rutin mengonsumsi kacang akan menjadikan kulit tetap lembab dan fleksibel sehingga datangnya keriput bisa diperlambat.

Sumber: Kenari, pecan, almond, dan hazelnut.

2. Buah dan berries

Buah dan berries adalah sumber alami yang kaya akan antioksidan, vitamin, serat, dan mineral untuk menjaga kulit Anda tetap mulus. Antioksidan melawan radikal bebas dan meningkatkan penyerapan nutrisi, sedangkan vitamin dan mineral memberikan kekebalan yang kuat.

Sumber: Raspberry, anggur merah, blueberry, alpukat, kiwi, aprikot, apel, pir, dan melon.

3. Sayuran hijau

Antioksidan, vitamin C, E, dan beta-karoten banyak ditemukan pada sayuran berdaun hijau. Mereka mempuyai sifat meningkatkan kekebalan tubuh, selain juga melindungi terhadap penyakit kanker, radang sendi, dan jantung. Sayuran memainkan peran penting dalam pembaruan kulit dan penghapusan radikal bebas berbahaya. Sayuran juga memiliki efek promotor antipenuaan.

Sumber: Bayam, buncis, brokoli, kubis, wortel, dan mentimun.

4. Ikan

Ikan merupakan sumber yang kaya minyak Omega-3, komponen yang memainkan peran sangat penting dalam meningkatkan elastisitas kulit dan dapat mengurangi keriput di wajah. Asam lemak Omega-3 tidak diproduksi oleh tubuh kita sehingga kita harus mengasupnya dari makanan.

Sumber: Salmon, ikan kembung, herring, sarden, dan makarel.

5. Serelia utuh

Serelia utuh tidak hanya mengandung antioksidan, tetapi juga memiliki sumber yang kaya vitamin, mineral, protein, dan serat. Serelia juga bertanggung jawab untuk menurunkan kolesterol darah dan membantu dalam mencegah penyakit jantung. Setelah Anda mendapatkan tubuh yang sehat, maka secara tidak langsung kulit yang sehat juga akan Anda peroleh.

Sumber: Gandum dan beras merah.

6. Lemak sehat

Beralihlah mengonsumsi lemak sehat yang kaya antioksidan. Lemak ini bertindak sebagai pembawa lemak larut vitamin A, C, dan E yang sangat diperlukan untuk memperoleh kulit mulus.

Sumber: Minyak zaitun, minyak safflower, dan minyak wijen.

7. Teh

Hindari semua minuman yang kaya akan kafein. Hal ini dikarenakan kafein memiliki kekuatan untuk menghancurkan vitamin dalam tubuh Anda. Sebaiknya minum teh hijau yang kaya akan kandungan EGCG-antioksidan super yang memiliki kemampuan untuk membalikkan oksidasi dan peradangan kulit yang muncul dalam bentuk keriput, kerusakan kulit, atau luka.

Sumber: Teh hijau, teh hitam, dan jus tanpa pemanis.

8. Telur dan yoghurt

Makanan ini kaya akan mineral, kalium, dan kalsium. Ini adalah cara pintas yang sangat baik untuk merawat dan meremajakan kulit. Kalium membantu dalam pertumbuhan sel kulit baru.

Sumber: putih telur dan susu yoghurt.

9. Air

Hampir 70 persen dari tubuh kita terdiri adalah air. Jika Anda sampai kekurangan cairan, maka kulit akan terasa seperti kering, bersisik, dan kurang gizi. Air dapat dengan mudah kita dapatkan, di samping juga mampu membuat suatu keajaiban bagi kulit Anda dan membuatnya bersinar. Minumlah air putih minimal delapan gelas per hari.

Sumber : http://health.kompas.com/read/2011/08/29/10432850/9.Makanan.Santapan.Kulit

5 Cara Terbaik Hindari Diabetes

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Diabetes adalah sebuah penyakit yang menyerang secara diam-diam namun akibatnya bisa menjadi sebuah bencana. Itu sebabnya penting bagi kita untuk memeriksakan darah guna mewaspadai naiknya glukosa.

Meski hingga kini belum ada obat yang bisa menyembuhkan diabetes, namun sebenarnya penyakit ini bisa kita cegah. Para pakar kesehatan telah menemukan beberapa faktor risiko yang bisa menyebabkan seseorang menderita penyakit yang menyerang 8,6 juta orang di Indonesia ini.

Dalam studi teranyar dan terbesar, para ahli berhasil merumuskan 5 langkah pencegahan diabetes. Menjadikan salah satu dari kebiasaan sehat berikut ini diketahui akan mengurangi risiko terkena diabetes. Jika Anda termotivasi untuk menjadikan tiga atau empat langkah ini sebagai gaya hidup Anda, bahkan risikonya berkurang 80 persen.

1. Menjaga berat badan ideal

Kelebihan berat badan merupakan faktor risiko utama untuk diabetes orang dewasa. Hal ini penting untuk siapa pun, tetapi menjadi luar biasa untuk Anda yang memiliki riwayat diabetes melitus dalam keluarga.

"Memiliki berat badan normal dengan sendirinya mengurangi risiko terkena diabetes sebesar 60 sampai 70 persen," kata Jarad Reis, seorang peneliti dari Divisi Ilmu Kardiovaskular AS di National Heart, Lung, and Blood Institute

2. Tidak merokok Dalam penelitian yang dilakukan terhadap 200.000 orang berusia 50-71 tahun yang tetap sehat, diketahui tidak ada yang pernah menjadi perokok atau minimal tidak merokok dalam 10 tahun terakhir.

3. Aktif secara fisik

Latihan olahraga aerobik yang teratur tidak hanya membantu Anda mengendalikan berat badan tetapi juga membuat sel-sel tubuh lebih bersedia menerima insulin. Disarankan untuk berolahraga sedikitnya 5 kali dalam sepekan.

4. Makan secara benar

Ini berarti Anda harus menyantap makanan-makanan yang miskin lemak jenuh dan kaya serat. Demikian juga halnya dengan makanan yang mengandung gula dan garam. Bila Anda sudah terkena diabetes, gula dalam jumlah kecil pun bisa membuat kadar gula darah meroket.

5. Menghindari alkohol

Bukan hanya diabetes melitus, risiko untuk terkena penyakit kronik lain juga akan berkurang jika Anda menghindari kebiasaan minum alkohol.


Sumber : http://health.kompas.com/read/2011/09/06/14405561/5.Cara.Terbaik.Hindari.Diabetes

Inilah Fakta Unik Seputar Kedipan Mata

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Headline

Aktivitas kedipan mata yang dilakukan oleh manusia selain memiliki beberapa alasan tersendiri juga menyimpan beberapa fakta unik. Seperti apa ?

Perempuan bisa mengatur waktu berkedip

Dugaan bahwa perempuan lebih sering berkedip daripada pria ternyata sulit dibuktikan dengan fakta ilmiah. Tetapi kenyataannya, perempuan berkedip dua kali lipat lebih banyak dibanding pria. Jumlah kedipan setiap orang berbeda-beda tiap menitnya.

Namun, rata-rata kita berkedip 15 kali setiap 4 detik. Jumlah kedipan ini akan meningkat ketika seseorang dalam suasana cemas, gelisah, dan lelah.

Seperti yang dikutip dari Men's Health para peneliti menyebutkan bahwa perempuan yang tengah mengonsumsi pil kontrasepsi akan berkedip 32 persen lebih sering daripada mereka yang tidak mengonsumsinya.

Kedipan menginspirasi terciptanya sistem wiper

Ternyata frekuensi mata manusia yang berkedip setiap detik menginspirasi Robert Kearns, untuk menciptakan wiper pada kaca depan mobil. Ide tentang wiper ini terjadi pada malam pernikahannya di tahun 1953, ketika sumbat botol champagne terpental ke mata kirinya.

Insiden itu menyebabkan ia mengerjap-ngerjapkan matanya dengan tak beraturan. Ia berkesimpulan bahwa mekanisme kerja wiper pada kaca depan mobil mirip seperti kedipan mata manusia.

Bayi jarang berkedip

Sampai saat ini belum ada yang peneliti yang bisa menjelaskan mengapa bayi jarang berkedip dibandingkan orang dewasa. Bayi berkedip hanya dua kali atau kurang per menit nya. Namun, frekuensi kedipan ini akan semakin bertambah sering seiring dengan pertumbuhannya.

Namun, kedipan "normal" akan mulai didapatkan ketika anak sudah berusia 14-15 tahun. Teorinya, bayi lebih jarang berkedip karena mereka lebih banyak menghabiskan waktu untuk tidur, sehingga bayi tidak perlu "melumasi" matanya sesering orang dewasa.

Kedipan dipengaruhi kondisi seseorang

Frekuensi kedipan seseorang ternyata juga dipengaruhi oleh kondisi dan lingkungan sekitarnya. Misalnya, ketika mendapatkan informasi penting, biasanya kita jarang berkedip, atau sebaliknya.

Pilot pesawat Angkatan Udara Amerika dalam simulasi terbangnya akan berkedip lebih sering ketika berada di zona aman, dibandingkan ketika berada dalam zona musuh. Hal ini dipicu rasa takut akan kurangnya informasi yang diperoleh di tempat musuh.

Dr John Stern, profesor emeritus di bidang psikologi dari Washington University, mengatakan bahwa George W. Bush berkedip lebih cepat saat mendapat serangan dari lawan politiknya, John Kerry, dalam debat kepresidenannya yang pertama tahun 2004. Kerry, yang lebih jarang berkedip, akhirnya memenangkan debat tersebut.

Hewan pun berkedip

Seperti manusia, ternyata hewan pun berkedip, kecuali hewan-hewan seperti ikan, ular, dan binatang lainnya yang tidak memiliki kelopak mata. Ada pula beberapa hewan lain seperti hamster yang berkedip hanya dengan satu mata. Tahun 1927, WP Blount menerbitkan sebuah buku tentang hewan yang berkedip, Studies of the Movements of the Eyelids of Animals: Blinking.

Di buku ini, Blount menemukan bahwa monyet Sudan berkedip sangat sering, tikus berkedip ketika bersin, dan kambing berkedip dengan jeda 30-60 detik.

Kedipan sebagai inovasi kacamata 3D

Sebuah perusahaan Brazil bernama Jonathan Post berhasil menciptakan sebuah alat yang memungkinkan kita untuk melihat secara 3 dimensi tanpa bantuan kacamata 3D. Alat ini bekerja dengan cara mengontrol kedipan mata sehingga dapat menciptakan ilusi optik 3D.

Sumber : http://gayahidup.inilah.com/read/detail/1771974/inilah-fakta-unik-seputar-kedipan-mata

5 Tips Hindari Sakit Pinggang

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -


Terlalu sering berinteraksi dengan komputer bisa membuat pinggang terasa pegal, bahkan nyeri. Tak hanya itu, rutinitas ini juga punya dampak buruk terhadap leher dan bahu. Menurut ahli, dampak negatif ini muncul akibat postur tubuh Anda yang kurang baik ketika bekerja. Coba simak beberapa tips berikut agar Anda bisa menyelesaikan pekerjaan tanpa harus diganggu nyeri pinggang. Sebab, bila nyeri sudah mendera, mau tak mau pekerjaan juga akan terbengkalai, bukan?

1. Miliki kursi kerja yang berkualitas, nyaman, dan mudah disesuaikan. Posisikan kursi di dekat meja, lalu atur ketinggian kursi sehingga bagian siku, pinggul, dan lutut Anda menekuk 90 derajat selama bekerja. Lengan bawah sebaiknya paralel atau sedikit diturunkan ke arah alas meja. Kedua kaki menjejak mantap di lantai. Jika tidak sampai, gunakan kardus atau bangku kecil sebagai tumpuan.

2. Gunakan penahan dokumen yang diletakkan di samping layar komputer dengan jarak pandang yang sama dari mata sehingga Anda bisa bekerja lebih nyaman. Bekerja dengan dokumen yang diletakkan di alas meja akan membuat Anda sering membungkuk sehingga bisa membuat leher gampang pegal.

3. Batasi penggunaan komputer dan ambil jeda setiap 30 menit untuk melakukan peregangan di bagian leher, pergelangan tangan, serta bahu. Alihkan fokus pada titik yang jauh dari Anda, supaya mata bisa rileks sejenak. Bangkitlah dari tempat duduk dan berjalanlah sedikit.

4. Belajarlah mengetik sepuluh jari, sehingga Anda bisa mengetik dengan lancar tanpa harus berkali-kali membungkukkan badan ke depan keyboard untuk mencari-cari huruf yang ingin diketik. Ketahui juga beberapa shortcut komputer, sehingga Anda tidak harus setiap kali menggunakan mouse. Ini juga akan membuat kerja Anda lebih efisien dan cepat.

5. Jaga selalu kesehatan dengan sering berolahraga. Pertahankan kekuatan dan kelenturan tubuh dengan aktivitas seperti yoga dan Pilates. Kelola stres dengan baik di dunia kerja, serta seimbangkan dunia karier dan personal.

Sumber : Kompas.com

Lagi pemimpin Umno desak Shahrizat letak jawatan

18 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

PETALING JAYA: Selepas Ahli Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Mokhtar Radin, beberapa pemimpin Umno-Barisan Nasional (BN) lain juga mahu Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil meletak jawatan sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Keluarga Ketua Wanita Umno itu kini berdepan tuduhan menyalahguna dana RM250 juta dari National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) termasuk membeli seunit kondominium One Menerung Bangsar dekat Kuala Lumpur berharga RM9.8 juta.

Semalam Bung Mokhtar meminta Shahrizat meletakkan jawatan sebagai menteri kerana telah menyusahkan Umno.

Ketika dihubungi, Ketua Umno Bahagian Padang Besar, Datuk Zahidi Zainul Abidin menegaskan jika Shahrizat mahu berniaga lembu beliau tidak perlu menjadi menteri.

“Macam mana ni? Menteri mahu, Senator mahu, Ketua Wanita Umno mahu dan jadi peniaga lembu pun mahu. Shahrizat patut pilih satu sahaja. Kalau nak bela lembu jangan jadi menteri,” katanya.

TPM pertahan Shahrizat

Pandangan sama diberikan Setiausaha BN Wilayah Persekutuan Datuk Syed Ali Alhabshee yang juga ketua Umno Bahagian Cheras dengan kenyataan ringkas beliau, “Shahrizat perlu letak jawatan.”

Bagaimanapun laporan terbaru hari ini, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Shahrizat tidak perlu meletakkan jawatan menteri.

Pandangan sama diberikan mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi yang berkata isu itu patut diajukan kepada suami Shahrizat.

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Pertanian dan Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar tampil mempertahankan Shahrizat. FMT/-

Mesyuarat BN: P'raya atau rombakan kabinet?

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -


Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng membuat spekulasi bahawa rombakan kabinet akan diadakan, memandangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akan bermesyuarat dengan ketua-ketua parti komponen malam ini.

NONELim, yang juga setiausaha agung DAP, menyifatkan mesyuarat yang dijadualkan malam ini sebagai "menarik" dan mengandaikan salah satu daripada dua perkara yang dijangkakannya itu.

"Ia mungkin pembubaran Dewan Rakyat, tetapi kemungkinannya kecil. Tetapi ada satu lagi sebab, yang kebanyakan orang tidak jangkakan - rombakan kabinet," katanya kepada pemberita di Pulau Pinang hari ini.

Jika ia mengenai rombakan kabinet, Lim berkata persoalan yang akan timbul adalah sama ada Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil akan kekal memandangkan kemelut projek ternakan lembu Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) yang dimiliki keluarganya.

azlan"Adakah beliau (Shahrizat) akan digugurkan? Daripada menternak lembu di ladang, beliau mahu ternak lembu di sebuah kondominium," sindir Lim.

Sebelum ini, pemimpin BN menuntut perletakan jawatan Shahrizat. Ia termasuk Timbalan Pengerusi Majlis Ahli Parlimen BN (BNBBC) Datuk Bung Moktar Radin memberitahu Dewan Rakyat bahawa menteri kabinet yang bertanggungjawab . MK/-

Fitrah manusia suka hiburan - Sham Kamikaze

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

TELUK INTAN, 15 Nov: Walaupun fitrah manusia suka kepada hiburan namun biarlah hiburan yang mengikut syariat dan bertujuan semata-mata menyampaikan mesej dakwah, kata Sham Kamikaze.

Beliau menyatakan demikian dalam majlis ceramah di Kampung Padang Tembak, dekat sini.

Oleh itu menurut beliau, adalah amat wajar pihak tertentu menyediakan hiburan alternatif kepada golongan remaja.

Katanya, hiburan perlu digunakan untuk menyampaikan mesej Islam terutamanya kepada golongan muda.

Menurut Sham, setiap orang Islam adalah bertanggungjawab untuk berdakwah dan akan dipertanggungjawabkan akan usaha amar maaruf dan nahi mungkar.

“Tidak kira sama ada kita seorang ustaz atau bukan,” katanya yang nama sebenar Shamril Mohd Salleh.

Selain itu, beliau juga menyatakan bahawa taufik dan hidayah Allah tidak memilih bulu.

Justeru, ujarnya sesiapa sahaja boleh diberi hidayah oleh Allah pada bila-bila masa tetapi yang penting ialah menanamkan sikap kasih sayang kepada setiap manusia.

Beliau juga menyentuh tentang kaedah dakwah terkini dengan menggunakan teknologi maklumat seperti facebook yang mana jika digunakan dengan cara yang betul dapat memberikan pahala yang banyak kepada penggunanya.

"Gunakanlah facebook untuk kita menyampaikan dakwah. Jika sehari satu ayat Quran atau hadith kita masukkan, cuba bayangkan berapa banyak pahala yang kita dapat apabila ia disebarkan dan dapat dibaca oleh setiap orang.

"Kesemua ini ibarat multi level marketing yang menjaminkan keuntungan di dunia dan di akhirat," ujarnya.

harakahdaily/-

Kes rasuah Ling: Mungkinkah Dr Mahathir tampil esok?

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, hari ini, diberitahu, pihak pendakwaan akan memanggil saksi terakhirnya dalam perbicaraan kes rasuah bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik esok,.

Namun, pendakwa raya kanan Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah enggan mengesahkan jika saksi itu adalah bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

NONEKetika ditemui hari ini, Tun Majid sekadar berkata bahawa media perlu menunggu sehingga esok untuk mengenal pasti saksi berkenaan.

Sebelum ini, pihak pendakwaan pernah berkata bahawa mereka bercadang untuk memanggil Mahathir untuk memberi keterangan.

Antara lain, pihak pendakwaan pernah memberitahu mahkamah bahawa ia mahu Mahathir menjelaskan surat daripada Ling bertarikh 29 Jun, 2002 yang menggesa kerajaan untuk meluluskan perjanjian tanah projek Zon Bebas Pelabuhan Klang, yang tertangguh itu.

Ling didakwa menipu kerajaan Malaysia apabila tidak mendedahkan kepada Jemaah Menteri fakta berkaitan kadar faedah sebanyak 7.5 peratus setahun adalah tambahan kepada harga pembelian tanah pajakan negeri 7324 Lot 67894, yang berasaskan RM25 sekaki persegi iaitu RM1,088,456,000, sedangkan beliau tahu Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH), dalam menentukan kadar RM25 skp, telah mengambil kira kadar kupon dan faedah.

NONEBeliau juga berdepan dua pertuduhan pilihan (pindaan) iaitu menipu dan sengaja tidak mendedahkan kepada Jemaah Menteri fakta berkaitan kadar faedah sebanyak 7.5 peratus setahun adalah kadar faedah tambahan kepada harga pembelian tanah pajakan 7324 Lot 67894 berasaskan RM25 skp iaitu RM1,088,456,000.

Dr Ling, 68, didakwa melakukan semua kesalahan itu di Tingkat 4, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra, Putrajaya, antara 25 September dan 6 November 2002.

Perbicaraan bermula pada Ogos 1, 2011 dengan 24 orang saksi telah dipanggil setakat ini.

malaysiakini/-

Anak ada bukti Isa dilantik 'ikut pintu belakang'

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 15 Nov: Pengerusi Persatuan Anak-anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) mendakwa mempunyai bukti perlantikan Tan Sri Isa Abdul Samad sebagai Pengerusi Koperasi Permodalan Felda (KPF) lalu dibuat secara tidak sah dan 'ikut pintu belakang'.

Mendedahkan hal itu, Mazlan yang juga AJK PAS Pusat mendakwa, beliau mempunyai maklumat satu surat melalui setiausaha sulit kanan Perdana Menteri telah dihantar kepada Isa sebagai mengesahkan perlantikan tersebut.

"Kita ada bukti melalui satu surat yang dihantar melalui setiausaha sulit kanan perdana menteri yang mengesahkan perlantikan beliau (Isa) sebagai pengerusi koperasi walhal mesyuarat agung KPF melantik dan memilih Datuk Dzulkifli Wahab sebagai pengerusi," katanya pada sidang media di lobi parlimen hari ini.

Menurut Mazlan lagi, Isa sebenarnya tidak layak menjadi ahli koperasi kerana beliau bukanlah seorang peneroka dan bukan kakitangan Felda, apatah lagi untuk menjadi pengerusi KPF.

"Kalau sekalipun dia guna seksyen dibawah menteri koperasi bertanggungjawab, sekurang-kurangnya dia perlu menjadi ahli koperasi selama dua tahun baru boleh dilantik sebagai pengerusi KPF," katanya.

Turut serta pada sidang media itu, dua Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar.

Pada 25 Oktober lalu, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan dalam satu kenyataan di Dewan Rakyat memberitahu, Isa yang juga Pengerusi Felda Holdings Bhd, secara rasminya masih belum dilantik sebagai pengerusi KPF.

Ahmad Maslan berkata pelantikan Isa sebagai Pengerusi KPF akan diputuskan oleh Lembaga Pengarah Felda mengikut undang-undang yang diperuntukkan dalam Akta Koperasi 1993 dan undang-undang kecil KPF.

harakahdaily/-

Awang Adek berniat jahat tolak amanat Tun Razak

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

PASIR PUTIH, 15 Nov: Tindakan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin, yang menolak poster amanat bekas Perdana Menteri, Tun Abdul Razak oleh skuad Gegar sebagai tindakan ‘jahat’.

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata tindakan timbalan menteri dari Kelantan itu berniat jahat untuk menafikan hak kerajaan dan rakyat di negeri ini mengikut perundangan.

Beliau berkata demikian kepada media ketika diminta mengulas reaksi Awang Adek yang menolak menerima poster yang antaranya mengandungi ucapan allahyarham Tun Abdul Razak berhubung hak negeri itu untuk mendapatkan royalti sebanyak lima peratus.

Katanya, tuntutan itu memang wajib dilakukan kerana ianya menjadi hak kerajaan negeri memandangkan hasil minyak terdapat dalam perairan Kelantan.

Tuan Guru berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan majlis solat hajat dan pecah tanah sempena projek naik taraf Loji Rawatan Air Wakaf Bunut, Pasir Putih, dekat sini tengah hari tadi.

“Kalau Terengganu dibayar royaltinya kerana minyak diambil dari negeri itu, begitu juga dengan Kelantan, hasil minyak juga diambil dari bumi Kelantan,” ujarnya.

Pada 10 November lalu, Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Kelantan (Gegar) bersama Pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti ke Parlimen untuk menyerahkan poster tersebut kepada pihak kerajaan Pusat.

Setiausaha Gegar, Muhammad Hishammuddin Ghazali, berkata malangnya, poster berkenaan ditolak oleh Dr Awang Adek apabila ianya diserahkan kepada timbalan menteri tersebut.

“Sebanyak dua kali kami memberikan poster tersebut, kedua-duanya dia menolak dengan kasar, tak payah,… tak payah… sambil menolak poster yang diberikan.

“Kali kedua kami memberikan padanya dia kata lagi “tak payah… tak payah… ini semua kerja politik,” ujar Hishamuddin lagi.

Hishammudin melahirkan rasa kesal terhadap tindakan timbalan menteri yang berasal dari Kelantan sendiri berhubung tuntutan hak itu.

Katanya, sepatutnya sebagai orang yang berasal dari Kelantan menyokong apa yang diperjuangkan kerana ianya untuk kemajuan rakyat di negeri itu sendiri.

“Di sini jelas menunjukkan kepada kita, isu royalty minyak yang masih gagal diperolehi kini dikhianati oleh orang Kelantan sendiri.

“Mana bukti yang mengatakan untuk membantu rakyat Kelantan, mana slogan 'Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan,” ujarnya ketika dihubungi semalam.

harakahdaily/-

Parlimen: 152,000 Anak Luar Nikah Direkodkan Pada 2008-2010

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 15 Nov (Bernama) — Seramai 152,182 anak luar nikah direkodkan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dari 2008 hingga 2010.
Timbalan Menteri berkenaan Heng Seai Kie berkata daripada jumlah itu, Sabah mencatat angka tertinggi dengan 41,490 orang, diikuti Selangor (18,983) dan Sarawak (17,570).

Beliau berkata Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) telah menjalin kerjasama strategik dengan Jabatan Latihan Khidmat Negara bagi mengintegrasikan pendidikan kesihatan “reproductive” dan sosial.

“Program itu telah melibatkan 64,000 remaja mengenai pendidikan dan risiko yang terpaksa ditempuhi kerana tindakan mereka,” katanya semasa menjawab soalan Datuk Mohd Jidin Shafee (BN-Setiu) pada sidang Dewan Rakyat Selasa.
Mohd Jidin ingin tahu jumlah anak luar nikah yang direkodkan sejak 2008, punca masalah dan inisiatif kementerian untuk membendung gejala itu.

Heng berkata enam pusat remaja telah ditubuhkan untuk golongan sasar berumur antara 13 dan 24 tahun bagi memberi maklumat berkaitan isu psiko-sosial termasuk menyediakan khidmat kaunseling dan kemahiran hidup.

“Program ‘outreach’ yang dilakukan di sekolah dan komuniti setempat itu berjaya mendekati 257,147 remaja melalui 4,698 program dari November 2005 hingga September 2011,” katanya.

Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin pula memberitahu dewan bahawa 24,813 orang dimasukkan ke hospital kerajaan kerana masalah berkaitan mental tahun lepas.

“Setakat ini kita ada empat institusi mental di seluruh negara, 42 hospital kerajaan yang menyediakan perkhidmatan rawatan mental dan 124 pakar dalam bidang tersebut,” katanya kepada soalan Datuk Abdul Halim Abdul Rahman (Pas-Pengkalan Chepa).

Rosnah berkata usaha sedang dijalankan bagi meningkatkan kesedaran awam serta kepekaan masyarakat untuk mengenal pasti tanda-tanda awal dan mereka yang berpotensi mendapat rawatan awal.

– BERNAMA

'Gantung Shahrizat hingga siasatan selesai'

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Perdana menteri tidak mempunyai pilihan selain melucutkan jawatan atau menggantung tugas menteri wanita Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil sehingga siasatan kes Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) yang diterajui keluarganya selesai, kata Pemuda PAS.

Ketua penerangannya Riduan Mohd Nor berkata, tindakan itu perlu diambil "demi memastikan negara tidak dipimpin oleh golongan yang melakukan penyelewengan".

"Pemuda PAS benar-benar berharap Datuk Seri Najib (Razak) menyucikan kabinetnya sebagaimana usaha beliau untuk menyucikan diri setelah selesai menunaikan ibadah haji," katanya.

Timbalan Pengerusi Majlis Ahli Parlimen BN (BNBBC) Datuk Bung Moktar Radin semalam memberitahu Dewan Rakyat bahawa menteri kabinet yang bertanggungjawab dalam NFC patut meletakkan jawatan.

azlanDihubungi Malaysiakini selepas itu, Bung Moktar mengesahkan bahawa beliau merujuk kepada Shahrizat sebagai menteri pembangunan Wanita, keluarga dan masyarakat.

Dalam kenyataannya hari ini, Riduan berkata, pelucutan jawatan atau penggantungan juga perlu diambil dengan mengambil kira kes yang "amat berat" itu sudah menjadi perbualan umum dan ekoran kedudukan Shahrizat sebagai ketua Wanita Umno.

Sementara itu, dewan itu juga menggesa pihak polis mengambil tindakan segera dengan menyiasat kes pembelian kondominium menggunakan dana projek NFC yang dirujuk pada mereka oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Sharizat pada 9 November percaya isu NFC telah digunakan untuk menyerang beliau selaku ketua wanita Umno dan pengerusi Wanita BN.

malaysiakini/-

‘Beg bergerak-gerak’

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

ALOR SETAR: Seorang jururawat tidak menyangka beg kain berbelang merah putih di bawah pokok yang ditemuinya berhampiran kawasan letak kereta di belakang Klinik Kesihatan Bandar Alor Setar, Lebuhraya Darulaman, di sini, semalam, mengandungi bayi lelaki baru dilahirkan.

Dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah hari itu, bayi dalam keadaan berbungkus dengan tuala mandi berwarna putih itu dipercayai baru empat jam dilahirkan.

Bayi seberat 2.6 kilogram (kg) yang masih bertali pusat itu ditemui jururawat berkenaan yang baru saja meletakkan kenderaan di kawasan itu untuk memulakan tugasannya di klinik.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Setar, Superintendan Baharom Abu berkata jururawat itu membuka bungkusan itu dan terkejut apabila mendapati ada bayi lelaki di dalamnya.

“Bayi yang masih bertali pusat itu dipercayai baru empat jam dilahirkan dan mukanya masih kemerahan selain tangannya dihurungi semut. Bayi itu ditemui di bawah pokok berhampiran kawasan letak kereta di belakang Klinik Kesihatan Bandar Alor Setar, Lebuhraya Darulaman, di sini.

“Jururawat itu ternampak beg kain berbelang merah putih di bawah pokok berhampiran yang kelihatan bergerak-gerak sebelum menghampirinya. “Dia mendapati seorang bayi lelaki yang hanya berbungkus dengan tuala mandi berwarna putih di dalam beg berkenaan dan terus membawanya ke klinik sebelum menghubungi pihak polis,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Baharom berkata, bayi terbabit dirawat di klinik kesihatan itu dan dilaporkan dalam keadaan sihat.

Katanya, polis turut menyiasat rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan berhampiran, namun belum mendapat petunjuk. “Berdasarkan siasatan awal, polis percaya bayi berkenaan berketurunan Melayu. “Setakat ini, kami masih berusaha dan sedang mengenal pasti beberapa petunjuk bagi menjalankan siasatan berhubung kes ini.

“Kami mendapatkan rakaman CCTV di kawasan berhampiran bagi mendapatkan maklumat lanjut,” katanya. Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan kerana membuang bayi dan memperuntukkan hukuman penjara tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya.

“Kami minta orang ramai yang mempunyai maklumat tampil ke balai polis berhampiran atau menghubungi Pegawai Penyiasat, Inspektor Zaitul Najahah Abd Patah di talian 04-7321222,” katanya.

metro/-

Mat Sabu bertegas dia dilanggar kereta polis

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu hari ini tampil dalam pendengaran awam berhubung perhimpunan BERSIH 2.0 dengan menegaskan beliau dilanggar kenderaan polis hingga mencederakan lututnya.

Memberi penjelasan kepada panel Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), Mohamad berkata motosikal yang diboncengnya tidak melakukan sebarang kesalahan dan dilanggar kereta peronda sekitar Jalan Travers, dekat KL Sentral.

Lututnya mengeNONEnai lampu depan Proton Waja apabila kereta peronda datang daripada arah bertentangan di arah jalan yang salah, jelasnya.

Mohamad berkata, beliau juga tidak tahu diikuti polis ketika meninggalkan Hotel Mandarin Court tidak jauh dari itu.

Pihak polis bagaimanapun sebelum ini menafikan dakwaan salah laku dalam menangani perhimpunan itu, termasuk menafikan kereta pasukan keselamatan melanggar pemimpin nombor dua PAS itu.

Polis juga mendakwa, rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan kenderaan itu melanggar pembahagi jalan sebelum terjatuh.

malaysiakini/-

Penyenaraian FGVH: 360,000 hektar tanah dikorban

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 15 Nov: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) mencabar Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan membuktikan dakwaannya bahawa penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di Bursa Malaysia tidak akan menjejaskan aset peneroka Felda.

Presidennya, Mazlan Aliman berkata, pihaknya mempunyai bukti bahawa penyenaraian itu akan menyebabkan 360,000 hektar tanah akan dicagar kepada FGVH bermula Januari tahun hadapan.

Ahad lalu, Ahmad turut mengakui kemungkinan tindakan itu akan dilakukan.

"Saya mencabar beliau (Ahmad Maslan) sebagai menteri yang bertanggungjawab, tolong nafikan sebab kita ada bukti bahawa antara aset yang dikorbankan ialah tanah Felda Plantation seluas 360,000 hektar," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Membidas kenyataan Ahmad bahawa "kerajaan tidak akan menyentuh walau segenggam pun tanah peneroka", Mazlan berkata, jika benar jaminan tersebut, kerajaan tidak perlu mencagarkan tanah Felda Plantation yang dibangunkan menggunakan modal daripada peneroka sendiri.

"Kalau kata tidak terjejas, kenapa tanah Felda Plantation ini yang modal pembangunan untuk membangunkan tanah datang daripada peneroka tiba-tiba ingin dipajakkan kepada FGVH?

"Bayangkan pendapatan daripada tanah ini tidak kurang daripada RM2,000 juta setahun tiba-tiba nilai pajakan hanya RM251 juta, ertinya Felda kehilangan lebih kurang 80 peratus daripada pendapatan sebenar daripada tanah ini," jelas beliau yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat.

Selain itu, Mazlan turut mempertikai keputusan untuk mencagarkan tanah itu sedangkan beberapa negeri tidak memberikan hak kepada kerajaan Persekutuan.

"Bagaimana pula dengan isu membabitkan kerajaan negeri kerana difahamkan FGVH tidak mendapat hak milik (tanah) daripada kerajaan negeri termasuk Terengganu dan beberapa negeri lain," katanya.

Keputusan untuk mencagarkan tanah itu juga dibuat dalam mesyuarat tanpa keehadiran Pengarah Besar Felda, Datuk Dzulkifli Abdul Wahab yang mengerjakan umrah ketika itu.

Serah bantahan kepada PM

Sementara itu, Mazlan Aliman memberitahu, pihaknya akan menyerahkan bantahan rasmi terhadap pelantikan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Felda dan Pengerusi Koperasi Felda (KPF) kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 20 Disember depan.

Kempen Bantah Isa Samad yang bermula awal Oktober lalu telah mengumpul tandatangan peneroka di seluruh negara bagi menunjukkan bantahan mereka terhadap Isa yang didakwa dilantik sebagai Pengerusi Felda melaui pintu belakang.

Isa juga didakwa tidak sah menjadi Pengerusi KPF kerana beliau bukan peneroka atau ahli keluarga peneroka.

Sedangkan menurut Undang-Undang Kecil Felda, untuk menjadi Pengerusi KPF, seseorang itu mestilah seorang peneroka, kakitangan Felda atau anak peneroka.

"Kita akan serahkan bantahan kepada Perdana Menteri meminta beliau segera menghentikankontrak Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Felda dan kita juga minta penyenaraian FFGVH dibatalkan," katanya.

Turut bersama pada sidang media tersebut ialah dua Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar, masing-masing Ahli Parlimen Kubang Kerian dan Pokok Sena.

harakahdaily/-

Maut kena kipas bot

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KOTA KINABALU: Percutian sepasang warga emas dari Jepun bertukar tragedi apabila kayak dinaiki mereka dirempuh sebuah bot yang sedang mengundur menyebabkan wanita berusia 60 tahun maut terkena kipas dalam kejadian di Pulau Gaya, di sini, semalam.

Sebelum kejadian, Reiko Tanako, dan suami, Takao Tanaka, 67, berkayak di sekitar pulau berkenaan dan bot membawa tujuh penumpang sedang bersiap untuk berlepas ke Jeti Jesselton, di sini, jam 12.50 tengah hari. Menurut sumber, kapten bot yang tidak menyedari kehadiran pasangan itu merempuh mereka menyebabkan kedua-duanya terpelanting.

“Pasangan warga emas itu ditarik orang ramai ke pantai dan Reiko yang parah di dada sudah meninggal dunia manakala suaminya yang cedera di beberapa bahagian badan dikejarkan Hospital Queen Elizabeth (HQE) untuk rawatan lanjut,” katanya.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Deputi Superintendan Peter Umbuas, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

Beliau berkata, pasangan suami isteri warga Jepun itu menginap di resort berhampiran dan sedang melakukan aktiviti berkayak, manakala bot penumpang itu membawa pekerja resort dan sedang berundur tanpa menyedari kayak dinaiki pasangan terbabit.

“Akibat kejadian itu, Reiko cedera parah di dada dipercayai terkena kipas dan mati di tempat kejadian,” katanya.

Peter berkata, polis sudah menahan kapten bot berkenaan dan disiasat mengikut Seksyen 304 (a), Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kematian.

Menurutnya, polis tidak akan teragak-agak mengambil tindakan tegas jika mendapati kemalangan berpunca akibat kecuaian.

Sementara itu, Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Masidi Manjun ketika dihubungi menyifatkan kejadian itu sebagai kemalangan serius dan memberi kesan terhadap industri pelancongan di Sabah.

metro/-

SPM dalam lokap

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KLANG: Seorang pelajar terpaksa menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dalam lokap manakala tiga lagi dibenarkan ikat jamin oleh polis bagi menduduki peperiksaan itu selepas ditahan dalam Ops Lejang Bersepadu, baru-baru ini.

Dalam tempoh 13 hari operasi yang dijalankan bermula 1 November lalu, seramai 21 orang berusia antara 14 dan 31 tahun ditangkap atas kesalahan mencuri motosikal di sekitar daerah Klang Selatan dan daripada jumlah itu, seramai 12 orang adalah pelajar sekolah, manakala empat daripadanya mengambil peperiksaan SPM yang bermula semalam.

Ketua Polis Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop berkata, tangkapan yang dibuat itu dapat menyelesaikan 38 kes kecurian motosikal di sekitar daerah berkenaan.

“Daripada jumlah itu, sebanyak 13 motosikal dianggarkan bernilai RM52,000 dijumpai semula.

“Tiga daripada empat pelajar yang ditahan itu dibebaskan dengan jaminan polis bagi membolehkan mereka menduduki SPM manakala seorang lagi terpaksa mengambilnya di dalam lokap,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis (IPD) Klang Selatan, semalam.

Sementara itu, pada hari ke-11 operasi itu, polis menahan seorang lelaki dipercayai ahli kongsi gelap yang menyamar sebagai anggota polis di Jalan Tengku Badar, Pelabuhan Klang.

Dalam kejadian jam 11 malam itu, polis turut merampas sepucuk pistol jenis Revolver Colt .38 Special tanpa peluru dan masih bersarung dipercayai dibuang suspek ketika dikejar polis.

Beliau berkata, sebelum kejadian, sepasukan polis sedang membuat pemerhatian di persimpangan lampu isyarat di tempat kejadian apabila ternampak seorang lelaki menunggang motosikal jenis Modenas Kris dalam keadaan mencurigakan.

“Anggota terbabit kemudian menghampiri suspek dan memperkenalkan diri menyebabkan suspek yang berumur 36 tahun dan bekerja sebagai pencuci kapal di Pelabuhan Klang terus melarikan diri.

“Ketika dikejar, suspek dilihat membuang objek dari pinggangnya ke tepi longkang berhampiran sebelum diberkas.

“Hasil siasatan di rumah suspek di kawasan berhampiran, polis menjumpai beg kecil mengandungi lencana polis, sebuah beg bertali mengandungi satu plastik berisi 11 butir peluru hidup jenis GFL .38 Special,” katanya.

Semakan terhadap suspek mendapati beliau mempunyai enam kesalahan lampau, iaitu masih dikehendaki mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan (KK) kerana kesalahan bunuh di kawasan Pelabuhan Klang pada 2000.

metro/-

Facebook: Kementerian Pelancongan bazir RM1.8 juta

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 15 Nov: Perbelanjaan RM1.8 juta yang digunakan oleh Kementerian Pelancongan Malaysia dalam kempen 'sosial media branding' yang hanya menggunakan laman sosial 'facebook (FB)' dilihat sebagai satu tindakan yang membazir.

Ahli Parlimen Rasah, Loke Siew Fook dari DAP menjelaskan ramai rakyat negara ini mempunyai laman sosial tersebut dan memiliki ramai peminat tetapi beza rakyat Malaysia dengan Kementerian Pelancongan adalah mereka melakukan aktiviti kegemaran itu tanpa mengeluarkan perbelanjaan yang besar.

"Ini menunjukkan perbelanjaan yang digunakan oleh Kementerian Pelancongan adalah satu pembaziran yang besar, laman sosial FB adalah percuma tanpa memerlukan kita membayar apa-apa kos untuk memilik akaun tersebut.

"Dalam pada itu jika hanya untuk memuat naik aktiviti atau kempen pelancongan kita hanya memerlukan seorang pegawai sahaja, tetapi kos yang besar itu adakah kementerian menggunakan pegawai yang ramai hanya untuk melakukan kerja yang mudah," jelasnya yang juga Ketua DAPSY.

Beliau juga memberitahu pihak Kementerian Pelancongan perlu menjelaskan apa yang telah mereka belanjakan dengan peruntukan yang besar itu kerana ia adalah satu yang mustahil kerana untuk satu laman sosial FB kos sedemikian diperlukan.

Tambahnya lagi, melalui jawapan bertulis yang beliau terima dari Kementerian Pelancongan berhubung dengan perbelanjaan RM1.8 juta itu, kementerian memberitahu bahawa Indeks Prestasi Utama (KPI) bagi laman sosial tersebut yang dilancarkan pada Mei 2011 mencapai 120,000 orang peminat pada Disember 2011.

"Saya melihat rakyat Malaysia yang mempunyai akaun laman sosial FB juga mempunyai peminat melebihi apa yang di sasarkan oleh KPI Kementerian Pelancongan, itu tanpa menggunakan apa-apa kos yang besar hanya sekadar mengisi masa lapang.

"Jadi apa yang ingin saya perkatakan Menteri Pelancongan perlu bertanggungjawab atas perbelanjaan yang besar ini dan beliau perlu memberi penjelasan kepada rakyat negara ini di manakah wang tersebut dibelanjakan," sambungnya lagi.

harakahdaily/-

Perintis: Mengapa Melaka dipilih?

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

MELAKA, 15 Nov: Pesuruhjaya PAS Negeri Melaka, Adly Zahari berkata cadangan agar guru bekerja 9 jam wajar ditolak.

Adly berkata, beban tugas yang ada pada guru hari ini sudah banyak kerana bukan sekadar bekerja di sekolah tetapi dibawa hingga ke rumah.

Justeru, katanya kerajaan harus memberikan fokus kepada meningkatkan insentif kepada golongan guru.

"Bekerja 9 jam akan memberi tekanan kepada guru, sekaligus akan memberi kesan langsung kepada mutu pendidikan negara," ujar Adly.

Menurut Adly fokus yang harus diberi kepada guru adalah penyelarasan tugas, mencukupkan bilangan di samping meningkatkan kualiti, maka perhatian serius perlu diberikan kepada peningkatan gaji dan insentif.

"Amat malang, dan kenapa Melaka dipilih?" tanya beliau mengenai Melaka salah satu negeri yang akan dipilih selaku projek perintis bagi cadangan bekerja 9 jam.

"Mendengar 9 jam bekerja sudah meresahkan guru, mereka sudah cukup terbeban dengan tugas sedia ada."

Beliau juga menyokong langkah Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) menolak cadangan itu.

"Tekanan beban 9 jam ini pasti memberi kesan langsung kepada mutu generasi akan datang. Cadangan kerja 9 jam wajar ditolak dan tak perlu dijadikan ujikaji," katanya lagi.

Sebaliknya, menurut Adly cadangan Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga bagi memberikan insentif RM500 sebulan kepada semua warga pendidik adalah lebih praktikal bagi meningkatkan mutu pendidikan negara.

harakahdaily/-