05 July 2011

Undi Pos Hanya Relevan Ke Atas Petugas Di Luar Negara - MAFREL

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 5 JULAI : Undi pos masih relevan hanya ke atas anggota keselamatan yang bertugas di luar negara sahaja dan bukannya terpakai kepada semua anggota yang bertugas didalam negara.

Pengerusi Badan Pemantau Pilihan Raya Bebas (MAFREL), Syed Ibrahim Syed Noh berkata, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak mempunyai pilihan melainkan mencari alternatif lain untuk memastikan anggota keselamatan dapat membuang undi tanpa menggunakan saluran undi pos.

"Mereka sepatutnya boleh mendaftar dan mengundi secara biasa, undi pos ini hanya untuk mereka yang memenuhi krateria untuk undi pos, masalahnya sekarang ini SPR pukul rata sama ada yang tidak berada di sempadan mahupun ahli keluarga mereka di kem pun dikategorikan sebagai undi pos," katanya.

Sistem undi pos ini akan digunapakai kepada anggota keselamatan seperti tentera, polis, pasangan Pasukan Gerakan Am (PGA), kakitangan awam dan rakyat Malaysia yang belajar dan bertugas di luar negara memilih wakil rakyat mereka secara pos.

SPR dilaporkan sebagai berkata sekiranya mereka tidak diberikan peluang mengundi secara pos, hak mereka dinafikan untuk mengundi seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kenyataan dangkal Pengerusi SPR, Tan Sri Aziz Yusof itu mudah dipatahkan dengan kenyataan Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang sebelum ini, memerincikan kenapa sistem pilihan raya di Turki, telus dan adil.

Antaranya adalah tiada istilah undi pos di negara itu.

Para anggota keselamatan dikehendaki mengundi ditempat mengundi dan rakyat yang berada diluar negara diberi tempoh sebulan untuk pulang mengundi.

Untuk tujuan itu, tempoh kempen pilihan raya akan diadakan selama dua bulan bagi memberi masa dan ruang kepada rakyatnya pulang melaksanakan tanggungjawab mereka.

Berbanding dinegara ini, kempen pilihan raya hanya diberikan sembilan hari walaupun untuk pilihan raya sebesar pilihan raya umum.

Di Turki juga, setiap rakyat akan diberikan slip mengundi setelah membuang undi yang mustahil dapat dilaksanakan SPR ekoran daftar pengundi dicemari dengan senarai pengundi hantu dalam jumlah yang melampau.

Dalam pada itu Syed Ibrahim mengesa institusi bebas di negara ini, termasuk SPR memainkan peranan yang dipertanggungjawabkan tanpa memihak kepada mana- mana parti politik.

Ia penting bagi mengelakkan imej SPR daripada terus tercalar dan tidak lagi dipercayai rakyat.

"Ianya ada kena- megena dengan tanggapan yang diberikan sendiri oleh institusi ini, pegawai-pegawainya itu perlu hadir dari kalangan yang dipercayai oleh masyarakat dan rakyat supaya mereka boleh menjalankan tugas dengan amanah dalam keadaan tidak ada kepentigan lain selain memnuhi objektif ia ditubuhkan.

"Tanggapan ini sentiasa akan ada, orang akan kata mereka berpihak kepda kerajaan, sekirannya mereka melawan kerajaan, orang akan kata mereka berpihak kepada pembangkang," katanya lagi.

tv selangor/-

Wartawan tidak dibenar sertai lawatan inkues

3 Syaaban 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 5 Julai: Para wartawan dan jurugambar yang hadir bagi membuat liputan lawatan Pasukan inkues menyiasat punca kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed ke lokasi kejadian, tidak dibenarkan masuk.
Larangan menyertai lawatan pasukan inkues untuk masuk ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane itu difahamkan arahan dari pihak atasan.
Lawatan pagi ini disertai Koroner Aizatul Akmal Maharani, Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Abazafree Mohd. Abbas; peguam pemerhati, Datuk Seri Dr. Mohammad Shafee Abdullah dan Awtar Singh.
Turut serta ialah pakar forensik Makmal Bukit Aman, Deputi Supritendan Shahrul Othman Mansor dan ahli keluarga Ahmad Sarbani.
Lawatan tersebut bagi mendapat gambaran lebih jelas berhubung kematian Allahyarham Ahmad Sarbini.
Sementara itu, bernama semalam melaporkan isteri Ahmad Sarbani, Masiah @ Maziah Manap, 50 semalam memberitahu Mahkamah Koroner Kuala Lumpur bahawa suaminya tidak mungkin membunuh diri pada 6 April lepas.
Beliau yang merupakan saksi pertama dalam prosiding inkues untuk menyiasat kematian Ahmad Sarbani, berkata suaminya adalah seorang yang tenang, bersikap rasional, penyabar dan bukan seorang yang suka bertindak melulu.
"Sebagai orang Islam yang menunaikan sembahyang lima waktu, tidak mungkin suami akan berbuat demikian," katanya.
Masiah, yang mendirikan rumah tangga dengan Ahmad Sarbani hampir 28 tahun, berkata pada 1 April lepas, dia menerima panggilan daripada anaknya, Shahira yang memaklumkan arwah ingin bercakap dengannya tetapi panggilan berkenaan terputus.
"Apabila saya pulang ke rumah pada 9 malam, anak saya memberitahu abah (panggilan untuk Ahmad Sarbani) tidur di SPRM dan saya kemudian cuba menghubungi beliau tetapi gagal.
"Pada keesokannya (2 April), saya cuba menghubunginya sekali lagi namun tiada jawapan dan lebih kurang 10 pagi saya ada menghantar SMS kepadanya menyatakan: Kalau kita di pihak yang benar, Allah akan bantu... kalau boleh, balik la, hari Ahad ni (3 April) kita ada kursus haji," katanya.
Masiah, yang bekerja sebagai penyelia di Petronas, berkata arwah suaminya pernah memberitahu bahawa dia telah dianiayai oleh ejen.
"Saya pernah bertanya kepadanya, apa masalah yang berlaku sekarang ini hinggakan SPRM menahannya dan dia (Ahmad Sarbani) berkata ejen menganiayainya berkenaan baucar bernilai RM100.
"Menurut suami saya, ejen itu mengaku bahawa RM70 daripada RM100 baucer itu dia ambil manakala RM30 diberikan kepada suami saya... namun suami memaklumkan kepada saya dia tidak ambil RM30 dan tidak tandatangani baucer tersebut," katanya.

Diterima mengadap Agong bukti Bersih bukan haram

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Julai: Dewan Pemuda PAS Pusat menyifatkan penerimaan mengadap pimpinan Bersih 2.0 oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin membuktikan pertubuihan itu bukan pertubuhan haram.

Sebelum ini, Datuk Seri Hishammmuddin Tun Hussien melalui Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan oleh Polis DiRaja Malaysia (PDRM) serta Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) mengumumkan Bersih 2.0 sebagai pertubuhan haram.

Yang Dipertuan Agung hari ini menerima mengadap tiga pemimpim Bersih 2.0 iaitu Pengerusinya, S Ambiga, Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dan presiden Jamaah Islah Malaysia (JIM) Zaid Kamaruddin

Ekoran pertemuan itu, kata sepakat dicapai perhimpunan Bersih akan diteruskan dan menerima pandangan Perdana Menteri, ia akan diadakan di stadium.

"Perkenan YDP Agong tersebut dijunjung kasih kerana bertujuan mendaulatkan sistem demokrasi yang selama ini tempang tanpa dilihat kukuh secara konkritnya," kata naib ketua Pemuda PAS, Raja Ahmad Al-Hiss.

Rakyat pertegaskan Rukun Negara yang selama ini dipegang akhirnya menatijahkan satu pendekatan yang selama ini tidak timbul dan YDP Agong akhirnya memecahkan tradisi akan kemelut yang telah lama melanda, kata beliau.

"Kami yakin titah yang telah dipertegaskan oleh YDP Agong tidak meletakkan mana-mana pihak betul dan secara lembutnya memberikan nasihat daripada Raja yang memerintah kepada rakyat di bawah naungannya," katanya.

Dalam keadaan itu, Pemuda PAS mendesak agar PDRM terutamanya yang jelas melanggari undang-undang dengan menjadikan Akta 47 sebagai BERSIH adalah pertubuhan haram terjawab di atas perkenan YDP Agong menerima majlis mengadap BERSIH 2.0 hari ini.

"Kami meminta agar seluruh rakyat yang ditahan oleh pihak Polis dibebaskan dengan serta-merta berikutan sambitan dengan Bersih 2.0 ini. Sesungguhnya titah YDP Agong seharusnya dihormati oleh semua pihak terutama Polis yang jelas melanggari hak asasi manusia," tambahnya.

harakahdaily/-

Bersih: Ada baca cerita Hilful Fudhul

3 Syaaban 1432H. [MOD] -



Seorang Professor daripada sebuah universiti memberi amaran dengan katanya: “Sebelum anda menyertai Himpunan Bersih, lihat terlebih dahulu siapa ketuanya. Ketuanya adalah seorang Hindu, sudahlah Hindu, dia juga merupakan penyokong kuat kepada ideologi kesamarataan agama”.
Itu dia amaran daripada seorang professor. Tak sangka ramai juga rupanya profesor-profesor kangkung di Malaysia.
Saya ingin menjelaskan dengan tegas di sini bahawa, andainya ditakdirkan Abu Jahal yang digelar sebagai Firaun Umat Nabi Muhammad sekalipun mengetuai Himpunan Bersih, itu tidak menjadi masalah kepada orang Islam untuk menyertainya.
Ya, saya ulangi, andainya Abu Jahal sekalipun yang memimpin Himpunan Bersih, itu tidak menjadi masalah untuk disertai. 
Ada baca cerita dengan Hilful Fudhul?
Zaman Jahiliyyah dulu sebelum Nabi diutuskan, berlaku Hilful Fudhul, satu himpunan kaum untuk menyatakan kata sepakat menuntut semua kaum untuk menjaga kebajikan tetamu yang bertandang ke Makkah. Tiada kezaliman boleh dilakukan terhadap mana-mana individu yang datang menziarahi kaabah. Mana-mana kaum yang buat kacau maka kaum itu layak diambil tindakan oleh kaum lain.
Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam pada zaman mudanya menyertai himpunan tersebut. Setelah diutuskan sebagai seorang rasul, Nabi dengan banggannya mengatakan:
شَهِدْتُ حِلْفَ بَنِي هَاشِمٍ ، وَزَهْرَةَ ، وَتَيْمٍ ، فَمَا يَسُرُّنِي أَنِّي نَقَضْتُهُ وَلِيَ حُمْرُ النَّعَمِ ، وَلَوْ دُعِيتُ بِهِ الْيَوْمَ لأَجَبْتُ عَلَى أَنْ نَأْمُرَ بِالْمَعْرُوفِ ، وَنَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَنَأْخُذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ
Maknanya: Kalau Nabi diajak menyertai himpunan tersebut setelah Islam datang pun Nabi akan pergi.
Soalnya, siapa yang ada dalam himpunan di Mekkah tersebut??? Mereka yang ada di Mekkah menyertai himpunan tersebut termasuklah Abu Jahal, Abu Lahab, dan segala bangsawan Quraish yang berada di Mekkah yang menentang Islam kemudiannya.
Nabi sanggup pergi? Ya Nabi sanggup walau dalam himpunan tersebut ada Abu Jahal dan segala kepala-kepala puak Quraish yang lain.
Takder hal langsung bro. Nabi pandai membezakan keadaan. Letakkan sesuatu isu di tempatnya. Ketika berhadapan dengan isu yang menjejaskan Islam, mereka adalah musuh. Tetapi ketika berhadapan dengan isu kebajikan tetamu yang bertandang ke Makkah, maka mereka adalah rakan.
Lihat bagaimana Nabi seorang yang cerdik dapat membezakan sesuatu perkara mengikut tajuk dan isu mengikut tempat. Bukan semberono bermusuhan tanpa tahu tajuk dan tempat.
Itu beza antara orang yang jahil dengan orang yang cerdik.
Orang jahil ni, dia melihat semua perkara sama. Dia tak mampu membezakan masalah mengikut tajuk. Pendek kata tak profesional langsung.
Orang cerdik pula, dia melihat sesuatu perkara itu mengikut keadaan dan tempat. Tidak semua sama. Dan dia mampu membezakan perkara mengikut tajuk. Pendek kata dia profesional. 
Tapi sayangnya di Malaysia, status dah tahap profesor, tapi gagal membezakan masalah mengikut tajuk.
Apa sebenarnya isu dalam soal himpunan bersih ini??? Isunya adalah tuntutan berkenaan pilihan raya. Yang pergi campur aduk pasal islam dengan kafirlah, pasal orang melayu berpecahlah, pasal komunislah apa kejadahnya???
Soalnya adalah pilihan raya. Tajuk yang perlu dibincangkan adalah tajuk tentang pilihan raya. Sejauh mana bersihnya sistem pilihan raya di Malaysia?
Ada orang berkata pilihan raya dah bersih dah pun, pembangkang dah menang 5 buah negeri lagi pilihan raya umum lepas.
Soalnya, kalau anda yakin pilihan raya dah bersih sekalipun, kenapa anda begitu takut dengan himpunan dan tuntutan yang dibuat tersebut? Sampai baju kuning pun nak diharamkan apa kes?
Orang yang tak bersalah, biasanya tak takut, orang yang bersalah jer biasa yang gabra. Ni siapa yang bersalah dan siapa yang tak bersalah ni?
MASALAH SERATUS PERATUS
Berkata pula seorang ustaz: “Saya tidak menyokong dan tidak akan menyertai Himpunan Bersih sebab himpunan tersebut melibatkan perkara-perkara mungkar. Perempuan tak tutup aurat pun ikut perhimpunan tu, orang yang tak sembahyang pun ikut, bla bla bla”.
Katanya lagi “Kalau himpunan itu 100 peratus bersih daripada perkara mungkar, dijamin tiada huru-hara, dijamin tiada itu dan ini…ba bla bla, barulah saya akan sokong dan ikut”.
Ada jugak rupanya ustaz yang buat poyo. Ustaz-ustaz macam ni elok dinasihatkan hidup di hutan belantara jer lah senang.
Yalah, tak nak terpalit walau satu dosa pun kan, Pergi duduk kat hutan sorang-soranglah.
Ni adalah contoh masalah mentaliti mereka yang nak jadi malaikat, bukan nak jadi manusia yang baik.
Maslahah yang besar, lebih diutamakan daripada maslahah yang kecil. Mana besar antara maslahah untuk umat dan negara dengan maslahah untuk diri sendiri?
Sedangkan dalam muamalat pun, ulama mengharuskan apa yang dipanggil sebagai “gharar yasir” atau kalau diterjemahkan sebagai penipuan yang sedikit yang berlaku dalam jual beli yang susah nak dielakkan.
Contoh 1:
Anda beli buah-buahan seperti durian mengikut kilo, anda beli kulit atau beli isi? Tentunya anda membeli isi yang boleh dimakan, tapi anda membayar harga termasuk harga kulit yang langsung tidak anda makan?
Bukankah itu satu penipuan??? Bukankah jual beli yang sah adalah jual beli tanpa penipuan??? Ya jual beli yang sah adalah jual beli yang tiada penipuan, tapi penipuan yang sedikit sebegitu dimaafkan.
Contoh 2:
Anda masuk Hammam dengan membayar 10 Dirham. Anda mempunyai hak untuk mandi menggunakan sebanyak mana liter air sekalipun, untuk berada beberapa jam sekalipun dalam Hammam tersebut. Orang lain yang hanya mandi beberapa ketika dan terus keluar pun turut membayar harga yang sama seperti anda.
Tidakkah ini satu ketidak adilan dan penipuan dalam urus niaga? Bolehkah seorang berkata kepada anda bahawa ini tidak adil dan merugikan tuan punya Hammam. Tidak, ulama mengharuskan hal tersebut.
Contoh 3:
Anda menaiki bas ke bandar dan membayar tambang sebanyak 4 dirham. Jarak rumah anda ke bandar adalah 20 km. Mereka yang menaiki bas tersebut dari jarak 30 km pun turut membayar 4 dirham, juga mereka yang menaikinya dari jarak 5 km sekalipun.
Tidakkah ini merupakan satu penipuan dan ketidak adilan dalam urus niaga? Tetapi hal sebegini dimaafkan oleh ulama kerana termasuk dalam bab Al-gharar Alyasir.
Justeru, kalau ada ustaz yang berkata: “Saya takkan berurus niaga kecuali urus niaga itu 100 peratus bersih daripada sebarang penipuan”, maka saya anggap ustaz begitu hanya memalukan title ustaz yang dipegangnya. “Ek’eleh buat poyo pulak mamat ni” bak kata budak-budak muda.
Saya teringat kepada Abdullah Bin Umar yang menjawab seorang lelaki daripada Iraq yang datang bertanyakan hukum darah nyamuk. Abdullah Bin Umar dengan penuh sindiran terhadanya berkata:
“Kamu sibuk bertanya soal hukum darah nyamuk, tapi darah cucu Nabi yang dibunuh di Iraq tidak pula kamu mahu tanyakan hukum”.
Perumpamaan mudah lainnya adalah orang lain sibuk membincangkan soal kahwin dan bagaimana perkahwinan itu mendatangkan manfaat kepada pemuda dan pemudi, menggalakkan pemuda supaya berkahwin dan sebagainya, tetapi dia sibuk membincangkan soal perkahwinan itu bakal dicampuri kemungkaran seperti bersanding bla bla bla…
 “Ana nasihatkan enta jangan kahwin sebab akan ada kemungkaran dalam majlis kahwin nanti, sepupu perempuan enta yang tak pakai tudung tu mesti datang, budak-budak muda kampung yang tak sembahyang pun confirm datang jugak, banyak kemungkaran tu, enta bersubahat sekali.  Jadi janganlah kahwin, kalau nak kahwin pun buat senyap-senyap jerlah ataupun kahwin lari”.
Kah kah kah…alangkah tempangnya pemikiran ustaz-ustaz hingusan ini.
 AKHIRNYA…
Banyak lagi sebenarnya yang mahu saya ulas setelah membaca dan mengumpul hujah-hujah dangkal yang keluar di dada-dada akhbar, tetapi lain kali sajalah apabila terasa rajin.
Renungkanlah kata-kata Serikandi Islam ini kepada pemuda-pemuda Islam:
قَالَتِ الشِّفَاءُ ابْنَةُ عَبْدِ اللَّهِ، وَرَأَتْ فِتْيَانًا يَقْصِدُونَ فِي الْمَشْي وَيَتَكَلَّمُونَ رُوَيْدًا، فَقَالَتْ: مَا هَذَا؟ فَقَالُوا: نُسَّاكٌ، فَقَالَتْ : كَانَ وَاللَّهِ عُمَرُ "إِذَا تَكَلَّمَ أَسْمَعَ، وَإِذَا مَشَى أَسْرَعَ، وَإِذَا ضَرَبَ أَوْجَعَ، وَهُوَ النَّاسِكُ حَقًّا".
Berkata Syifa’ Binti Abdullah setelah dia melihat pemuda yang berjalan secara lemah dan bercakap secara perlahan dengan katanya siapa mereka ini? Mereka berkata : Kami adalah golongan ahli ibadah.
Lalu Syifa’ berkata: “Umar Al-Khattab demi Allah merupakan seorang yang, apabila dia bercakap, tajam sekali ucapannya. Apabila dia berjalan, laju sekali langkahnya, Apabila dia memukul, perit sekali pukulannya, tetapi dialah yang paling hebat ibadahnya berbanding kalian”.
Itu teguran daripada seorang serikandi Islam pada zaman tersebut kepada pemuda-pemuda Islam yang lembik longlai. Buat malu kaum jer.
Buat mereka yang menentang mana-mana himpunan aman yang ingin diadakan oleh mana-mana rakyat Malaysia walau siapapun mereka, maka saya katakan kepada mereka…….
Do or Die,
You’ll never make me,
Because the world will never take my heart,
Go and try,
You’ll never break me,
We want it All,
We want to play this part,
I won’t explain, or say I’m sorry,
I’m unashamed, I’m gonna show my scars
Give a cheer for all the broken,
Listen here, because it’s who we are.
I’m just a man, I’m not a hero,
Just a boy, whose meant to sing this song.
I DON’T CARE!!!!

Saluran gas Mesir diletup

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

ISMAILIA, - Saluran paip gas dari Mesir ke Israel dan Jordan diletupkan dalam satu kejadian sabotaj hari ini, sekali gus memaksa penutupan aliran gas.

Menurut sumber keselamatan Mesir, letupan itu berlaku awal pagi ini di sebuah stesen saluran paip gas di utara Semenanjung Sinai di Bir Abd, kira-kira 60 kilometer dari timur Terusan Suez.

Ia merupakan serangan ketiga sejak Februari lalu di saluran paip gas yang sama, yang menyalurkan gas asli ke Israel dan Jordan.

Sumber keselamatan berkata, beberapa lelaki dilengkapi mesingan menaiki sebuah trak kecil memaksa pengawal keselamatan di stesen tersebut meninggalkan kawasan berkenaan sebelum mereka menanam bahan letupan.

"Kami masih belum mendapat maklumat yang lengkap sehingga kini, tetapi pada dasarnya letupan itu sama dengan dua letupan yang berlaku sebelum ini," kata satu lagi sumber lain kepada Reuters.

Jelas sumber itu, syarikat gas asli yang mengendalikan saluran paip itu segara menutup aliran gas sejurus letupan berlaku.

Saksi berkata, bunyi kuat letupan turut kedengaran di gurun tersebut, menakutkan penduduk sekitar dan api yang menjulang tinggi dapat dilihat dari lokasi kejadian.

Letupan yang berlaku pada 5 Februari dan 27 April lalu telah menyebabkan saluran paip itu ditutup selama seminggu.

Saluran paip gas itu dikendalikan Gasco, sebuah syarikat pengangkutan Mesir yang merupakan anak syarikat kepada syarikat gas nasional, EGAS. - REUTERS

Saksi: Sarbaini jatuh ketika cuba tinggalkan SPRM ikut tingkap

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 4 Julai – Saksi kedua inkues kematian Ahmad Sarbaini Mohamed percaya penolong pengarah Kastam Diraja Malaysia itu terjatuh dari tingkat tiga bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jalan Cochrane ketika cuba meninggalkan premis itu melalui tingkap.

DSP Sharul Othman Mansur dari cawangan forensik Bukit Aman yang dipanggil untuk memberi keterangan selepas balu Sarbaini berkata demikian ketika diminta mengulas kesimpulan bagaimana pegawai itu jatuh berdasarkan kedudukan mayat yang ditemui di gelanggang badminton bangunan SPRM pada 6 April lalu.

Soalan itu ditanyakan pegawai pengendali inkues Hanim Mohd Rashid.

“Saya percaya si mati (Sarbaini-gambar) terjatuh dari tingkap aras tiga (bilik pantri) berkemungkinan si mati nak keluar dari bilik SPRM melalui tingkap,” kata beliau.

“Kalau lihat dari arah bumbung (berdekatan dengan bilik pantri) ukuran jarak adalah sembilan kaki tujuh inci, jarak tingkap dan bumbung cukup dekat.

“Si mati cuba melompat ke bumbung yang berhampiran tapi tidak sampai dan jatuh ke lantai (gelanggang badminton),” katanya.

Jarak antara bilik pantri di tingkat tiga bangunan SPRM dan gelanggang badminton setinggi 10 meter.

Ditanya bagaimana Sarbaini cuba meninggalkan bilik pantri itu, Sharul Othman berkata kemungkinan bapa kepada lima anak itu bertenggek di atas sinki dalam bilik itu.

“Si mati keluar dengan bertenggek (atas sinki) dan menghulurlkan kaki ke luar tingkap, mungkin kaki kiri atau kaki kanan,” katanya.

Dalam prosiding itu, sebanyak 13 sampul mengandungi bahan bukti termasuk sepasang selipar, sebelah kasut kaki kiri, tali pinggang, bingkai cermin mata yang patah, jam tangan tanpa tali, cermin mata tanpa bingkai sebelah kanan dan tali jam kulit.

Selain itu, antara bahan bukti lain adalah kad pelawat SPRM, sampel di bahagian bawah tingkap (di bilik pantri), sampel di bahagian atas tingkap (bilik pantri), sampel cat kawalan (di bahagian luar bilik pantri), sampel serpihan dari kepala tali pinggang dan dompet Sarbaini.

Dalam siasatan forensik yang dilakukan Sharul Othman juga berkata pasukannya turut menemui kesan geseran pada kaki lima tingkap bilik pantri dipercayai daripada kepala tali pinggang Sarbaini.

“Pemeriksaan yang dibuat pada kaki lima tingkap yang terbuka terdapat kesan geseran sepanjang empat inci dan kita telah buat perbandingan dengan kaki lima di tingkap yang bersebelahan.

“Kesan geseran itu dipercayai daripada kepala tali pinggang si mati,” katanya.

Menurut Sharul, siasatan yang dilakukan pada 6 April itu turut dilanjutkan ke bilik pegawai penyiasat Sheikh Niza Khairy Sheikh Mohamad di mana Sarbaini berada di sana sebelum insiden berlaku.

“Kemudian saya buat pemeriksaan di bilik pegawai SPRM, Sheikh Niza Khairy Sheikh Mohamad kerana si mati berada dalam bilik itu sebelum ditemui mati.

“Kami dapati bilik kemas dan tiada tanda pergelutan, kami juga buat tinjauan di aras dua dan aras empat namun tiada bahan bukti yang diambil,” katanya.

Turut dipaparkan gambar-gambar yang menimpa Sarbaini sehingga menyebabkan ahli keluarga terutamanya anak-anak menitiskan air mata.

Sharul Othman yang lengkap beruniform berkata pihaknya juga telah menemui kesan cap jari di tingkap yang terletak di bilik pantri dipercayai milik Sarbaini.

“Siasatan forensik di bilik pantri di tingkat tiga bangunan SPRM kita telah menemui empat kesan cap jari di bahagian bawah tingkap berhampiran sinki dan satu cap jari dan satu cap tapak tangan di bahagian atas tingkap.

“Kami juga menyiasat tempat pegang tingkap untuk kesan DNA tapi kita mendapati tiada kesan tapak tangan dan tapak kasut di atas sinki,” katanya.

Katanya, siasatan juga menemui serpihan tulang di lantai gelanggang badminton.

Sahrul Othman juga berkata lakonan semula insiden itu yang dilakukan pelakon lagak ngeri Hasni Razif Ramley pada 13 April menunjuk ia tidak menepati kedudukan mayat Sarbaini.

“Kami telah meletakkan tanda di atas tilam udara dan pelakon itu jatuh berhampiran tanda,” katanya.

Inkues yang diketuai Aizatul Akmal Maharani ditangguhkan sehingga esok dan akan melawat tempat kejadian pada pukul 10 pagi esok.

Seramai 30 orang akan dipanggil untuk memberi keterangan.

Inkues yang bermula hari ini akan berlarutan sehingga 15 Julai ini.

Balu Sarbaini, Maziah Manap merupakan saksi pertama inkues.

malaysianinsider/-

Wartawan tidak dibenar sertai lawatan inkues

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Julai: Para wartawan dan jurugambar yang hadir bagi membuat liputan lawatan Pasukan inkues menyiasat punca kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed ke lokasi kejadian, tidak dibenarkan masuk.

Larangan menyertai lawatan pasukan inkues untuk masuk ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane itu difahamkan arahan dari pihak atasan.

Lawatan pagi ini disertai Koroner Aizatul Akmal Maharani, Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Abazafree Mohd. Abbas; peguam pemerhati, Datuk Seri Dr. Mohammad Shafee Abdullah dan Awtar Singh.

Turut serta ialah pakar forensik Makmal Bukit Aman, Deputi Supritendan Shahrul Othman Mansor dan ahli keluarga Ahmad Sarbani.

Lawatan tersebut bagi mendapat gambaran lebih jelas berhubung kematian Allahyarham Ahmad Sarbini.

Sementara itu, bernama semalam melaporkan isteri Ahmad Sarbani, Masiah @ Maziah Manap, 50 semalam memberitahu Mahkamah Koroner Kuala Lumpur bahawa suaminya tidak mungkin membunuh diri pada 6 April lepas.

Beliau yang merupakan saksi pertama dalam prosiding inkues untuk menyiasat kematian Ahmad Sarbani, berkata suaminya adalah seorang yang tenang, bersikap rasional, penyabar dan bukan seorang yang suka bertindak melulu.

"Sebagai orang Islam yang menunaikan sembahyang lima waktu, tidak mungkin suami akan berbuat demikian," katanya.

Masiah, yang mendirikan rumah tangga dengan Ahmad Sarbani hampir 28 tahun, berkata pada 1 April lepas, dia menerima panggilan daripada anaknya, Shahira yang memaklumkan arwah ingin bercakap dengannya tetapi panggilan berkenaan terputus.

"Apabila saya pulang ke rumah pada 9 malam, anak saya memberitahu abah (panggilan untuk Ahmad Sarbani) tidur di SPRM dan saya kemudian cuba menghubungi beliau tetapi gagal.

"Pada keesokannya (2 April), saya cuba menghubunginya sekali lagi namun tiada jawapan dan lebih kurang 10 pagi saya ada menghantar SMS kepadanya menyatakan: Kalau kita di pihak yang benar, Allah akan bantu... kalau boleh, balik la, hari Ahad ni (3 April) kita ada kursus haji," katanya.

Masiah, yang bekerja sebagai penyelia di Petronas, berkata arwah suaminya pernah memberitahu bahawa dia telah dianiayai oleh ejen.

"Saya pernah bertanya kepadanya, apa masalah yang berlaku sekarang ini hinggakan SPRM menahannya dan dia (Ahmad Sarbani) berkata ejen menganiayainya berkenaan baucar bernilai RM100.

"Menurut suami saya, ejen itu mengaku bahawa RM70 daripada RM100 baucer itu dia ambil manakala RM30 diberikan kepada suami saya... namun suami memaklumkan kepada saya dia tidak ambil RM30 dan tidak tandatangani baucer tersebut," katanya.

harakahdaily/-

Pakatan terbuka dengan tawaran stadium

3 Syaaban 1432H. [MOD] -


KUALA LUMPUR, 5 Julai: Pakatan Rakyat menyeru kesemua individu yang ditahan kerana Bersih 2.0 dibebaskan serta-merta dan tuduhan terhadap mereka digugurkan di samping terbuka dengan tawaran Perdana Menteri agar berhimpun di stadium.
Pakatan Rakyat mengambil maklum kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak, semalam yang menyatakan kesediaan pihak kerajaan memberikan kerjasama untuk menganjurkan perhimpunan aman Bersih 2.0 di stadium.
“Setelah melalui beberapa proses perbincangan, kami ingin merakamkan pendirian bahawa ketiga-tiga parti mengambil sikap terbuka dengan tawaran Perdana Menteri itu selagi ia menghormati hak rakyat untuk berhimpun secara aman seperti yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan,” kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Teresa Kok Suh Sim dalam kenyataan bersama, petang ini.
Menurut mereka, Pakatan Rakyat  ingin menegaskan bahawa tuntutan reformasi dalam sistem pilihan raya negara agar bersih, telus dan adil kekal sebagai matlamat perhimpunan tersebut.
Mereka berkata, proses reformasi itu perlu dilaksanakan segera sebelum Pilihanraya Umum ke-13 bersesuaian dengan lapan tuntutan Bersih 2.0 dan memerlukan komitmen Perdana Menteri; selain dari komitmen sedia ada beliau untuk menawarkan stadium bagi perhimpunan aman Bersih 2.0.
“Kesediaan ini juga perlulah disambut oleh pihak berkuasa dengan  menghentikan pendekatan keras yang diambil setakat ini,” kata mereka.
Mereka menambah, ketiga-tiga parti bersedia untuk bekerjasama dengan pihak polis dan pihak berkuasa yang lain bagi memastikan perjalanan perhimpunan itu nanti boleh berjalan dengan baik dan aman.
“Oleh yang demikian, Pakatan Rakyat menyeru supaya kesemua individu yang ditahan kerana Bersih 2.0 dibebaskan serta-merta dan tuduhan yang dikenakan terhadap mereka digugurkan,” ujar mereka lagi.

Peniaga dituduh miliki baju pertubuhan haram

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU - Seorang peniaga hari ini dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini kerana dituduh memakai dan memiliki baju-T bertulis perkataan yang mempunyai kepentingan pertubuhan haram.

Mohd. Amizul Fazly Muhamed Sudin, 33, mengaku tidak bersalah ketika pertuduhan itu dibacakan di hadapan Majistret Azrul Abdullah.

Bagi pertuduhan pertama, Mohd. Amizul Fazly didakwa mempamerkan pakaian yang tertera tulisan ‘BERSIH 2.0’ di sebuah kedai runcit di Kampung Permatang Piah, Bachok, pada pukul 2.40 petang, dua hari yang lalu, manakala bagi pertuduhan kedua, dia didakwa memiliki enam helai baju-T yang tertera perkataan ‘BERSIH 2.0’.

Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 47 Akta Pertubuhan 1966, yang jika disabit kesalahan, boleh dihukum penjara tidak lebih dua tahun atau denda tidak melebihi RM5,000 kerana menyiar dan memiliki perkataan yang tertera bagi kepentingan pertubuhan haram.

Azrul kemudiannya menetapkan 10 Ogos ini untuk sebutan semula kes itu di Mahkamah Majistret Bachok dan mengenakan jaminan RM4,000 kepada Mohd. Amizul Fazly bagi kedua-dua pertuduhan itu.

Mohd. Amizul Fazly diwakili peguam Firdaus Mohd. Yusuf, Ahmad Najib Deris dan Abdul Rashid Yah manakala pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya, Wan Abdul Razak Hussin. - Bernama

Maksiat undang bala daripada Allah

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

SEJARAH membuktikan umat terdahulu dibinasakan Allah SWT akibat maksiat yang dilakukan. Iblis diusir oleh Allah daripada syurga kerana maksiat yang dilakukan. Begitu juga kisah umat Nabi Nuh yang tenggelam dilanda banjir juga kerana maksiat.

Firman Allah yang bermaksud: Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah dan Kami jadikan bumi memancarkan mata air-mata air (di sana sini), lalu bertemulah air (langit dan bumi) itu untuk (melakukan) satu perkara yang telah
ditetapkan. (al-Qamar: 11 dan 12)

Allah menenggelamkan Firaun dan tentera-tenteranya juga kerana maksiat dan dosa-dosa yang dilakukan (rujuk ayat 40 surah al-Qasas).

Begitu juga yang berlaku terhadap kaum Lut yang mengingkari hukum dan ketetapan Allah. Orang lelaki dari kaum Lut mengamalkan seks songsang sesama lelaki iaitu liwat atau homoseksual. Perbuatan ini amat dilaknat oleh Allah.

Allah menghantar malaikat Jibrail kepada kaum Lut dan malaikat Jibrail menggunakan hujung sayapnya mengangkat perkampungan mereka dan menghempaskan kembali ke bumi (rujuk ayat 74 surah al-Hijr).

Selain itu, Allah juga telah melenyapkan Kaum Ad dan kota mereka yang hebat itu (rujuk ayat sembilan surah al-Ahzaab).

Selanjutnya adakah kita tidak mengambil iktibar terhadap musibah akibat maksiat yang dilakukan oleh kaum Bani Israel. Allah memberikan gambaran tentang hukuman yang dikenakan terhadap Bani Israel.

Allah berfirman yang bermaksud: Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di Segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu); dan (Sebenarnya peristiwa itu) adalah
satu janji yang tetap berlaku. (al-Israk: 5).

Berdasarkan kisah-kisah umat yang telah dihukum oleh Allah, tentu sekali kita dapat menganalisis atau muhasabah diri tentang dosa-dosa atau maksiat yang telah dilakukan sama semalam, kelmarin atau dosa-dosa 100 tahun yang lalu.

Semuanya menjadi sebab musabab malapetaka yang perlu kita hadapi selagi kita keseluruhannya tidak memohon taubat kepada Allah.

Ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Bila terjadi maksiat di kalangan umatku, maka Allah akan memberikan azabnya untuk semua (riwayat Ahmad).”

Oleh yang demikian, sewajarnya kita merenung pengertian yang tersurat dan yang tersirat daripada hadis tersebut. Ini kerana secara realitinya memang berlaku terhadap umat yang terdahulu, kerana akibat dosa yang telah mereka lakukan mengakibatkan umat telah binasa dan dihukum oleh Allah.

Dalam satu kisah peperangan, setelah tentera Muslim menewaskan pasukan musuh dan menawan Qubrus dengan mengalahkan tentera Rumawi, keseluruhan tentera Islam bergembira merayakan kemenangan. Tetapi Abu Dardak seorang sahabat besar menangis.

Apabila ditanya mengapa beliau dalam kesedihan, Abu Dardak menjawab: “Aku menangisi umat yang telah melakukan kemaksiatan dan Allah telah meminggirkan mereka.”

Minta Maaf Secara Terbuka Pada Wardina Safiyyah - Zuraida

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 5 JULAI : Media arus perdana dan blogger pro- UMNO didesak menghentikan segara tindakan mengaibkan dan meminta maaf secara terbuka kepada personaliti popular, Wardina Safiyyah.

Ini berikutan tindakan mereka yang terus-terusan mengecam dan melaporkan berita serta gambar yang mengaibkan Wardina hanya kerana desas desus kononnya beliau menyokong perjuangan Pakatan Rakyat dan penganjuran himpunan aman BERSIH 2.0.

Zuraida berkata tindakan menyebarkan gambar- gambar lama Wardina yang sebelum ini tidak bertudung adalah sesuatu yang jahil dan melanggar syariat agama Islam.

Bukan itu sahaja, tindakan tidak bertanggungjawab itu jelas melanggar etika kewartawanan yang akan merendahkan lagi martabat wartawan dimata masyarakat.

Zuraida dalam satu kemyataan medianya berkata, penghijrahan Wardina sepatutnya dibangga dan dicontohi bukannya diperlakukan sedemikian rupa.

Justeru, beliau bersama-sama pimpinan wanita PKR dan Pakatan Rakyat menyatakan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada Wardina.

Zuraida yang juga ahli parlimen Ampang berkata, media arus perdana, blogger dan UMNO BN tidak berhak untuk menghalang seseorang individu daripada menyokong mana- mana parti politik, berikutan ia dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan.

tv selangor/-

PAS akan buka 5 kawasan baru di Sabah

3 Syaaban 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 5 Julai: PAS akan membuka lima kawasan baru di Sabah, tambahan kepada lapan kawasan berdaftar sedia ada.
Penubuhan lima kawasan baru itu sedang berjalan dengan baik, manakala jumlah ahli PAS yang berdaftar dan bergerak aktif di lapan kawasan berdaftar sedia ada itu kini seramai 11,000 orang.
Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, PAS bersedia menggantikan Umno dan bersama Pakatan Rakyat untuk memimpin negeri Sabah.
Menurut beliau, selaras dengan tema muktamar PAS tahun ini, Membangun Negara Berkebajikan, PAS akan memastikan kebajikan rakyat terbela di Sabah dan pemimpin yang akan memerintah juga mempunyai ciri-ciri berkebajikan iaitu pemimpin berwibawa, bersih, tidak rasuah dan menjadikan kuasa pemerintahan sebagai amanah untuk menjaga kebajikan rakyat.
Katanya, oleh itu, rakyat Sabah perlu melakukan perubahan dalam Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 nanti dengan memberikan kemenangan kepada Pakatan Rakyat.
"Rakyat Sabah pernah membuat beberapa kali perubahan politik daripada Usno kepada Berjaya, PBS dan Umno. Maka giliran kali ini ialah Pakatan Rakyat untuk memerintah Sabah," katanya ketika merasmikan bangunan baru PAS Kawasan Putatan, Sabah semalam. (Gambar)
Setiausaha akhbar beliau, Mohd Nasaie Ismail yang turut mengikuti rombongan beliau dalam rangka lawatan kerja ke Sabah menjelaskan, pada majlis itu, Abdul Hadi turut menyentuh tentang tangkapan terhadap orang ramai yang memakai baju berlambang Bersih termasuk di Sabah yang menunjukkan kegelabahan BN dan tidak bijaksana dalam menangani isu.
"Barisan Nasional gelabah berdepan kuasa rakyat yang akan menumbangkan mereka dalam pilihanraya akan datang. Ini kerana banyak kerosakan dan penyelewengan yang dilakukan sehingga menyebabkan mereka takut untuk kalah," katanya.
Presiden PAS dalam rangka lawatan kerja ke Sabah selama tiga hari. Selain merasmikan bangunan PAS Putatan, beliau juga menemui rakyat di sekitar Masjid Negeri dan kawasan bandar di Asia City.
Pada sebelah malamnya, beliau melancarkan borang tanah Felda Plantation yang ditawarkan kepada anak-anak Sabah di majlis bersama rakyat di Kota Belud.
Turut bersama beliau AJK PAS Pusat, Mazlan Aliman, Pesuruhjaya PAS Sabah, Aminudin Aling, Pengerusi DAP Sabah, Dr Liew dan Setiausaha PKR Sabah serta pemimpin-pemimpin PAS negeri.
Menurut Nasaie, seramai 500 penduduk setempat yang kebanyakannya anak muda hadir ke majlis di Kota Belud. Hari ini, rombongan beliau akan melawati kawasan Keningau dan Persiangan.

Bersih 2.0: Agong perlu minta Najib terima tuntutan rakyat, kata Teras

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Julai — Teras Pengupayaan Melayu (Teras) meminta perkenan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin agar meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menimbangkan lapan tuntutan dibuat rakyat melalui Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih).

Presidennya Mohd Azmi Abdul Hamid berkata pihaknya memohon Yang di-Pertuan Agong untuk menerima rayuan dan aduan rakyat yang menuntut transformasi dalam sistem pilihan raya negara.

“Kepincangan yang berlaku dalam proses demokrasi yang terpenting dalam negara iaitu pilihan raya telah menyebabkan rakyat tidak puas hati dan menuntut perubahan, semua tuntutan itu tertera di bawah lapan tuntutan yang dibawa Bersih.

“Teras berpendirian Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa dalam Perlembagaan Persekutuan untuk menerima aduan rakyat dan dan mengarahkan Perdana Menteri untuk menimbangkan permintaan rakyat yang sesuai dengan Perlembagaan Persekutuan itu sendiri,” katanya dalam satu kenyataan.

Kata beliau, Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa untuk menerima rayuan rakyat dan rakyat berhak menyampaikan hasrat kepada ketua negara.

“Keresahan rakyat mengenai pelbagai hal yang sedang berlaku dalam negara adalah alasan kukuh untuk tuntutan perubahan segera dilakukan.

“Bukan sahaja salah guna kuasa dan penyelewengan sangat berleluasa dilakukan oleh pihak yang meneraju kerajaan Persekutuan malah pelbagai fungsi agensi pemerintah telah dieskploitasi untuk kepentingan politik bagi mengekalkan kuasa,” katanya.

Kelmarin Yang di-Pertuan Agong bertitah agar setiap permasalahan yang timbul — dalam isu semasa merujuk kepada tuntutan Bersih 2.0 diselesaikan secara rundingan dan tidak mengikut perasaan.

Baginda juga menyeru kepada pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan secara adil dan bijaksana dan “yang pentingnya.”

“Hakikatnya demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan walaupun niat asalnya baik,” titah baginda.

Malah Tuanku Mizan bertitah rakyat harus menumpukan kepada matlamat utama memajukan negara, bukannya mencipta masalah yang membuat negara berada terkebelakang.

Pengerusi Bersih Datuk Ambiga Sreenevasan, pihaknya berhasrat untuk menghadap baginda sebelum Sabtu ini dan bersedia membatalkan perhimpunan jika diminta berbuat demikian.

Ambiga menambah Bersih 2.0 akan menulis kepada Istana Negara untuk meminta perkenan diadakan satu pertemuan dengan Yang di-Pertuan Agong.

Lapan tuntutan Bersih adalah agar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membersihkan senarai undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Bersih bersama Pakatan Rakyat dan aktivis parti bersedia menggerakkan Himpunan Bersih 2.0 menuntut pilihan raya adil dan bebas sebagai kesinambungan himpunan yang kali pertama diadakan pada November 2007.

Justeru tegas Mohd Azmi, pihaknya berpendirian bahawa rakyat berhak berhimpun secara aman dan menyatakan pendapat terhadap apa-apa isu termasuk penyelewengan dan ketidakadilan yang berlaku.

“Rakyat merasa sangat tidak berpuashati dengan cara pihak polis bertindak atas nama keselamatan dan kestabilan. Ugutan dan penahanan yang tidak adil menggambarkan seolah-olah polis bertindak untuk pihak parti politik yang memerintah dan bukan untuk menjaga keselamatan orang awam.

“Malah apa yang berlaku ialah tindakan yang keterlaluan bila hanya kerana memakai baju Bersih 2.0 oleh sesiapa dianggap suatu kesalahan. Apakah ini suatu tindakan profesional dan dan matang?

“Kami mencadangkan agar ketegangan yang sedang diprovokasi oleh pelbagai pihak termasuk media Bersih 2.0 dapat di atasi dengan pendekatan menang-menang,” katanya.

Tambah Mohd Azmi, sepatutnya polis membantu Bersih untuk menyediakan laluan ke Istana Negara menjelang Himpunan Bersih 2.0 pada Sabtu ini bukan menentang program itu.

“Iaitu pihak polis berunding untuk membenarkan jalan mana perhimpunan Bersih 2.0 boleh diadakan, dari jam berapa hingga jam berapa dan cara penyerahan memorandum di Istana Negara. Sementara itu pihak Bersih mematuhi semua arahan polis sehingga perhimpunan itu selesai.

“Dengan cara ini ketegangan, tangkapan, ugutan dan kecaman antara satu sama lain dapat dihentikan. Teras juga menyatakan kekesalan terhadap masjid turut diguna untuk menyebarkan rasa ketakutan kepada rakyat untuk menyatakan sikap yang benar. Khutbah diseluruh Negara telah diguna untuk tujuan menyebar rasa benci kepada usaha rakyat untuk menyatakan yang haq mengikut saluran yang sah di sisi undang-undang,” katanya merujuk kepada khutbah Jumaat yang mengecam Himpunan Bersih 2.0 minggu lalu.

malaysianinsider/-

Tangkap AMK, polis engkar titah Agong – Khai Loon

3 Syaaban 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR: Tindakan polis menahan Exco Angkatan Muda KEADILAN, Zulhaidah Suboh semalam merupakan bukti pihak berkuasa itu engkar dengan titah Yang Di Pertuan Agong dua hari lalu.
Kenyataan itu dikeluarkan Ketua Penerangan AMK Malaysia, Lee Khai Loon dalam edaran media beliau hari ini susulan tangkapan yang dibuat ke atas Zulhaidah di Kuching semalam.
Sebelum ini pihak berkuasa itu turut menahan dua pimpinan AMK Sungai Besar, Selangor iaitu Akhbar Ali dan Abdul Latip yang kemudian direman selama tiga hari.
Menurut Khai Loon, Yang di Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin telah menitahkan kerajaan supaya menyelesaikan isu Bersih menerusi pintu rundingan.
“Justeru, tangkapan demi tangkapan terhadap aktivis Bersih 2.0 jelas bertentangan dengan maksud titah ucapan Yang Dipertuan Agong yang menggesa kerajaan Umno/Barisan Nasional agar melaksanakan segala amanah yang diberikan rakyat secara adil dan bijaksana serta menyelesaikan masalah dengan rundingan,” kata Khai Loon.
Menurutnya, kerajaan seharusnya menghormati hak dan kebebasan rakyat untuk berhimpun pada 9 Julai ini kerana matlamat Bersih 2.0 ialah memperjuangkan sistem pilihanraya yang lebih adil dan telus untuk semua pihak.
Tambah beliau,  tangkapan rambang berterusan yang dilakukan polis adalah tidak profesional dan merupakan satu bentuk intimidasi yang jelas mencabuli hak asasi dalam Perlembagaan.
Justeru Khai Loon menggesa pihak polis menghormati titah Yang Di Pertuan Agong dengan membebaskan semua tahanan Bersih tanpa sebarang syarat.
“AMK Malaysia juga menggesa agar pihak PDRM melepaskan tanpa syarat semua tahanan aktivis Bersih 2.0 serta merta dan menghormati titah Yang Dipertuan Agong dalam mencari jalan penyelesaikan kepada isu pilihanraya di Malaysia,” kata Khai Loon.
Keadilandaily

Bomoh naik angin

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

BUKTI...Leha menunjukkan laporan polis yang dibuatnya.

TAIPING: Seorang suri rumah mendakwa dimalukan seorang bomoh lelaki yang mengeluarkan kata-kata kesat ke atasnya hanya kerana dia enggan menjalani rawatan di dalam bilik gelap bersama bomoh itu tanpa ditemani suaminya.

Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Leha, 30-an, berkata, dia kerap pening dan pitam sebelum dibawa suami mendapatkan rawatan tradisional di Kulim, Kedah.

Menurutnya, dia yang berjumpa bomoh berusia 60-an itu awal minggu lalu dan didakwa terkena sihir serta perlu menjalani rawatan pembedahan batin di dalam bilik khas bersamanya.

Leha berkata, pada peringkat awal, bomoh itu memegang jari tangannya untuk mengesan punca penyakit misteri menyerangnya sejak beberapa bulan lalu.


“Saya diminta bomoh itu supaya masuk ke dalam bilik khas disediakan itu untuk menjalani pembedahan batin, manakala suami diminta duduk menunggu di luar.

“Saya terkejut dengan arahan itu menyebabkan saya enggan kerana tidak mahu menjalani rawatan di dalam bilik dengan lelaki bukan mahram. Malah, saya bimbang jika perkara tidak baik berlaku,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Menurutnya, dia memaklumkan kepada suaminya dia tidak mahu meneruskan rawatan dengan bomoh berkenaan.

“Tindakan saya itu menyebabkan bomoh itu naik angin dan memaki-hamun dan mendakwa saya sengaja mempertikaikan kaedah perubatannya.

“Berikutan tidak mahu sesuatu buruk berlaku, saya dan suami keluar dari rumah bomoh itu untuk pulang. Namun, bomoh berkenaan terus mengekori kami sambil mencerca tanpa henti,” katanya.

Menurutnya, kejadian itu benar-benar membuat dia tertekan hingga mengambil keputusan membuat laporan di balai polis di Kulim, Kedah.

Leha berkata, dia tidak mahu menjalani rawatan bersendirian di bilik lelaki berkenaan kerana bimbang berlaku kejadian pukau, sihir atau cabul seperti kerap dilaporkan media sebelum ini.

metro/-

Anggota trafik parah kemalangan

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

KANGAR - Seorang anggota polis cawangan trafik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perlis cedera parah dalam kemalangan jalan raya berhampiran jejantas Seriab-Kuala Perlis, di sini, hari ini.

Sjn Syed Zainuddin Syed Abd Aziz, 50, yang cedera di kaki, tangan dan bahagian tulang belakang kini dirawat di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini.

Ketua Polis Daerah Kangar Supt Abdul Rahman Noordin berkata, dalam kejadian pada pukul 7.40 pagi itu, motosikal yang ditunggang Syed Zainuddin dilanggar sebuah motosikal lain menyebabkan anggota polis itu hilang kawalan dan terbabas.

Ketika kejadian, Syed Zainuddin dalam perjalanan dari rumahnya di Kuala Perlis menuju ke tempat kerja, katanya ketika ditemui semasa melawat anggota polis itu di HTF di sini.

Abdul Rahman berkata penunggang motosikal yang melanggar motosikal mangsa itu melarikan diri.

Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai yang menyaksikan kejadian itu supaya menghubungi balai polis trafik di talian 04-9778563 bagi membantu siasatan. - Bernama

Henti adu domba, patuhi titah Tuanku - PKR

3 Syaaban 1432H. [MOD] -



PETALING JAYA,  5 Julai: Sebagai lambang junjung kasih ke atas titah Yang Dipertuan Agung, Parti Keadilan Rakyat (PKR) menggesa semua pihak menghentikan pendekatan konfrantasi, ugutan, mengadu domba dan menimbulkan permusuhan antara pelbagai kelompok agama dan kaum di kalangan rakyat.

Gesaan itu khasnya ditujukan kepada kerajaan dan agensi-agensi di bawahnya khasnya pasukan polis.

Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty (gambar) dalam kenyataannya berkata, partinya  menjunjung kasih ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin, atas titah khas kepada rakyat mengenai isu perhimpunan Bersih.

"Keprihatinan Seri Paduka Baginda Tuanku mengenainya amat tepat pada masanya serta disanjung tinggi oleh rakyat," kata beliau.

Seruan Seri Paduka Baginda Tuanku agar pihak kerajaan melaksanakan segala amanah yang diberikan secara adil, bijaksana, mengelakkan permusuhan serta mengekalkan semangat mesyuwarah dan muafakat dalam menyelesaikan keadaan perlulah diberikan perhatian serius, katanya.

Menurut beliau, menjadi keinginan rakyat sekian lama hanyalah mahu melihat terlaksananya keadilan dalam sistem pilihanraya negara.

"Perhimpunan tidak diperlukan lagi jika Suruhanjaya Pilihanraya memang melaksanakan tugasnya secara amanah, adil dan bijaksana," tegas beliau.

PKR, katanya, berpendirian bahawa kisah kebijaksanaan dan keadilan Nabi Muhammad SAW dalam menyelesaikan konflik antara kabilah-kabilah dalam isu perletakkan batu hitam (al hajar al aswad), hendaklah dijadikan rujukan.

Hanya pilihanraya yang benar-benar adil dan saksama dapat mempastikan kepimpinan negara diserahkan kepada mereka yang berhak dan amanah, tambah beliau.

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya) dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, hendaklah kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat (An Nisa: 58), petik beliau.