11 January 2011

PAS Gerik bantu bina rumah warga miskin.

6 Safar 1432H.
http://pasgerik.blogspot.com/

GERIK, 9 Jan.:-Jika anda tidak mahu menerima nasib malang, jangan miskinkan diri dan keluarga anda di Malaysia. Bukan semua warga miskin bernasib baik dan dibela. Slogan terus berganti slogan untuk bantu orang miskin. Hakikatnya ia tidak lebih sekadar dari retorik….dan ini dia sebenarnya !!!

Edisi kali ini, menampilkan 1 keluarga dari Kampung Plang Gerik yang terletak di DUN Pengkalan Hulu dan Parlimen Gerik.

Lihatlah gambar dibawah….. daif sungguh rumah ini… kalau nak diikutkan sepatutnya rumah macam ni tidak ada di kawasan Parlimen Gerik sebab kawasan ini memang kubu kuat UMNO….Ketuanan Melayu Yeop…. Ini ape ke halnya !!! Mana Tajol Rosli..Tan lian Hoe …jangan duduk atas kerusi empuk jer..tak mai tengok ker ?? Jika nak dibandingkan dengan rumah MB yang didiami Zambry kini, tentu juga tidak sesuai. Inilah nasib keluarga Yaakob..

Ketika tinjauan dibuat, rumah yang bertiangkan batang nyoq berdindingkan buluh..bilik ayorrr pun takder …apabila tiba waktu malam keluarga ini hanya menggunakan generator untuk menerangkan rumah!!! Adooyai sebak melihat tempat tinggal mereka. Cuba bayangkan, satu keluarga yang tinggal didalam rumah ini seramai 10 orang berasak-asak….bilik usah komer cerita ler..entah kemana yeop!!! Teman cukup terkesan dengan pemandangan ini. Atas nama kemanusiaan dan islam, tidak terdaya untuk membiarkan mereka tinggal rumah macam ini sebab dah 50 tahun UMNO memerintah kalau 1 tahun kita tak heran sangat.. sungguh menyedihkan ! Yang bestnya Wartawan Utusan meloya dan TV1 pun ade maii.!!!! Yang TV1 kelam kabut nii mai dari kedah….tengok Utusan dan TV1 esok tengok depa nak habag apa !!!

Jadi atas inisiatif Unit Amal Kawasan Gerik ,Unit Amal Negeri Perak serta Pemuda PAS Kawasan Gerik telah menyalurkan bantuan sebanyak RM1500 kepada Encik Yaakob berbentuk membeli batu-bata dan ini hanya permulaan sebagai bantuan asas sahaja. Unit amal serta Pemuda PAS kawasan Gerik telah dikerahkan seramai 60 orang termasuk anak-anak muda Kampung Plang turut sama sama bergotong royong membina rumah baru yang lebih selesa kepada keluarga Encik Yaakop.
Menurut Encik Yaakop beliau telah beberapa kali memohon peruntukan rumah PPRT tetapi tidak berjaya…yang berjaya hanya orang-orang tertentu sahaja….orang yang tak tentu hala macam biasa……

Sekiranya Pakatan Rakyat dapat mengambil semula Negeri Perak…..Pakatan Rakyat Perak kena pastikan orang-orang yang tinggal rumah macam ini tidak ada lagi. UMNO kita dah tahu dah..sebab mereka dah perintah 50 tahun !!!

Apa-apa pun tahniah diucapkan kepada semua UNIT AMAL GERIK, NEGERI SERTA PEMUDA PAS KAWASAN GERIK atas bantuan dan usaha baik anda serta pihak-pihak lain yang terlibat dalam program ini.

TERUSKAN KERJA AMAL !!!!























Kanak-kanak 3 tahun mati

06 Safar 1432H.

JOHOR BAHRU - Seorang kanak-kanak berusia tiga tahun meninggal dunia dengan 73 kesan lebam dan luka dipercayai didera di rumah bapanya di Kampung Sungai Tiram, di sini, kelmarin.

Mangsa, Nordiana Qistina Nurafizan, menghembuskan nafas terakhir kira-kira pukul 9 pagi dalam keadaan menyayat hati di Hospital Sultan Ismail (HSI).

Selain Nordiana, adiknya, Danish Irsyad, 1, kini turut menerima rawatan di Hospital Sultan Aminah (HSA).

Nordiana adalah anak kedua daripada tiga beradik dan tinggal bersama bapanya, pekerja kilang dan ibu tirinya, seorang suri rumah.

Ibu mangsa, Nur Aquilla, 27, yang dalam proses penceraian, pengsan tiga kali setelah melihat mayat anaknya di bilik mayat HSI kerana tidak dapat menerima hakikat itu.

Menurut Nor Aquilla, seorang kerani akaun di sebuah syarikat di Pasir Gudang berkata, suaminya menghubunginya untuk memaklumkan kematian Nordiana kira-kira jam 11pagi kelmarin.

Datuk mangsa, Razali Ismail, 52, berkata, sejurus mendapat berita itu, dia bergegas ke HSI untuk melihat keadaan cucunya itu.

“Apabila sampai di sana, saya dapati dia sudah meninggal. Saya sangat sedih kerana dia adalah cucu saya yang paling rapat dengan saya.

“Sebelum ini, ketiga-tiga cucu saya tinggal bersama saya, tetapi saya mengalami masalah kesihatan dan dimasukkan ke wad dan ditemani isteri, jadi bapa mereka ambil mereka untuk dijaga,” katanya.

Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Roslan Zainuddin berkata, kanak-kanak malang itu meninggal dunia akibat pendarahan dalaman yang serius.

”Punca kematian Nordiana adalah kerana 73 kesan penderaan di seluruh tubuhnya. Melalui bedah siasat, organ dalaman mangsa rosak teruk dan berdarah,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Menurutnya, mangsa dihantar oleh bapanya ke HSI kira-kira jam 8.25 pagi kelmarin, tetapi meninggal dunia tidak lama kemudian.

Roslan berkata, ibu tiri mangsa akan ditahan dalam masa terdekat untuk disiasat.

Sinar Harian/-

Mahu perkuat PKR, PR Perak

06 Safar 1432H.

IPOH – “Tanggung jawab yang akan saya pikul cukup berat dan mencabar.” Itulah kata-kata pertama Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri (PMPN) Perak yang baru dilantik, Dr Muhammad Nur Manuty ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata, pelantikannya sebagai PMPN yang baru menggantikan Mustaffa Kamil Ayub sebagai amanah yang berat dalam menguatkan PKR Perak.

Menurut Muhammad Nur, kepercayaan yang diletakkan oleh pimpinan pusat untuk beliau menerajui Negeri Perak sangat dihargai.

“Saya berterima kasih kepada pimpinan pusat yang memberi kepercayaan kepada saya untuk mengetuai Perak dan saya akan pikul amanah ini sebaik mungkin.

“Insya-Allah, saya akan bekerja keras untuk memastikan PKR Perak terus mantap dan teguh,” katanya.

Beliau berkata, soal jawatan tidak penting tetapi yang paling penting adalah untuk memperkukuhkan lagi Pakatan Rakyat (PR) Negeri.

Menurutnya PKR, DAP dan Pas akan terus bekerja keras sebagai satu pasukan dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang yang dijangka tidak lama lagi.

Katanya, PKR bersama komponen PR yang lain akan memastikan lebih banyak kerusi akan dimenangi pada masa akan datang di samping mempertahankan kerusi yang sedia ada.

Ditanya mengenai perancangan awal selepas dilantik menjadi PMPN, beliau berkata, dalam masa terdekat akan mengadakan pertemuan dengan pemimpin-pemimpin Cabang.

Menurutnya, mesyuarat juga akan diadakan dengan pemimpin Negeri yang lain bagi mendapatkan pandangan mereka untuk memperkukuhkan lagi parti di peringkat akar umbi.

Mengenai beberapa isu yang berkaitan dengan PKR Negeri yang timbul sejak akhir-akhir ini, beliau enggan mengulas lanjut mengenai isu berkenaan.

Sinar Harian/-

Yana kembali pada keluarga

06 Safar 1432H.

BAGAN SERAI - Misteri kehilangan pelajar Tingkatan Tiga Sekolah Menengah Abu Bakar Al-Baqir, Intan Liana Abu Bakar, 15, atau lebih mesra dengan panggilan Yana, 3 Januari lalu terjawab apabila remaja itu pulang ke rumahnya tengah hari, kelmarin.

:Ibu, Norhayati Mokhtar, 43, berkata, sejak kehilangan anaknya dilaporkan di dalam akhbar, dia dan suami, Abu Bakar Mustafa, 44, banyak menerima panggilan yang mendakwa terlihat kelibat Yana.

Menurutnya, empat malam berturut-turut dia, suami dan keluarga mencari Yana di Taiping setelah menerima panggilan daripada orang awam namun, masih tidak dapat menemui Yana.

“Pada petang Sabtu 8 Januari kira-kira jam 5 petang, barulah saya menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada Yana yang mengatakan dia ada di rumah emak angkatnya di Pantai Remis.

“Dia menyatakan mahu pulang dan meminta saya menunggunya di Stesen Bas Taiping,” katanya.

Norhayati berkata, dia, suami, keluarga dan jiran segera ke Taiping untuk menunggu tetapi hingga tengah malam dan awal pagi Yana tidak juga muncul.

“Pada jam 9 pagi Ahad lalu, saya menerima mesej sekali lagi daripada Yana mengatakan dia akan pulang dengan menaiki bas dari Pantai Remis ke Taiping dan meminta jangan dihebohkan kepada orang ramai.

“Sekali lagi saya dan keluarga bergegas ke Stesen Bas Taiping untuk menunggu kepulangannya. Kira-kira jam 12.05 tengah hari, Yana turun daripada bas dan terus memeluk saya,” katanya.

Menurutnya, sebaik tiba di Stesen Bas Taiping, dia terus membawa Yana ke Balai Polis Bagan Serai untuk memaklumkan kepulangan anaknya.

“Di balai polis pihak pegawai polis menasihati Yana supaya sentiasa mendengar nasihat kedua ibu bapa.

“Kira-kira jam 2.30 petang Yana selamat pulang ke rumah, ramai keluarga menyambutnya, tetapi dia enggan bergambar sebaiknya terus masuk ke dalam bilik dan tidur,” katanya.

Norhayati berkata, Yana hanya memberitahu pada pagi Isnin 3 Januari lalu, dia tidak ke sekolah, tetapi ke Kuala Parit Haji Taib Dua, Bagan Serai dengan menaiki bas ke Taiping.

“Sampai di Taiping dia naik teksi hingga ke Pantai Remis untuk ke rumah emak angkat yang tidak dinyatakan namanya.

“Semasa di Pantai Remis dia hanya tinggal di dalam rumah dan tidak terjadi perkara yang tidak baik,” katanya.

Katanya, Yana tidak membaca berita kehilangannya di akhbar, kerana ibu angkatnya tidak membeli akhbar.

“Malah Yana tidak dapat menghubungi kami sekeluarga disebabkan telefon bimbitnya tidak berfungsi.

“Kami sekeluarga bersyukur Yana telah pulang dan berterima kasih kepada pihak yang bekerjasama mencari Yana, selepas ini satu majlis kesyukuran akan diadakan,” katanya.

Sinar Harian/-

Sumber Negara Lebih Dari Mampu Tampung Kos Tawaran 100 PR

06 Safar 1432H.

PARIT BUNTAR, 11 Jan : Tawaran 100 hari oleh Pakatan Rakyat setelah meneraju Putrajaya dilihat sebagai turning point rakyat untuk mencuba suatu yang baru dalam mencetus suasana baru yang sejahtera di negara.

Jika semalan Perdana Menteri menyifatkan tawaran ini semata-mata omong kosong, bagaimana pula jika kita menganggap ucapan PM semalam adalah bukan omong kosong kerana ia sarat dengan pembohongan terhadap rakyat.

Bukan omong kosong lagi dengan kenyataan yang mengatakan Najib dangat takut dengan tawaran dari pakatan Rakyat.

“Negara Malaysia memiliki aset yang melimpah ruah, tetapi bajet Negara tidak semuanya sampai kepada rakyat, bukan sahaja hanya untuk kroni BN, bahkan membazir serta tidak sampai kepada rakyat secara adil,” kata Ketua Penerangan PAS Perak, YB Drs. Khalil Idham Lim ketika ditemui di sini.

"Saya sangat kesal dengan cubaan terus menerus dari Najib untuk memperlekehkan tawaran kepada rakyat sedangkan ianya sesuatu yang sangat mudah dan didalam kemampuan kerajaan yang ada sekarang" Jelasnya.

Beliau yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat ketika ditemui menasihatkan PM supaya mengupah akauntan sambilan khas untuk lihat semula bajet beliau yang di bentang di Dewan Rakyat tidak lama dahulu.

Berdasarkan kemampuan kerajaan membina satu MRT bernilai RM40 bilion disamping kos pembinaan Menara Warisan Merdeka yang mencecah RM5 bilion.

Kemudian ditambah pula dengan projek mega bagi membina Wilayah Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur (KLFID) yang nilainya mencecah RM26 bilion, tidak lupa juga perutukan RM111 juta untuk projek isteri PM (permata pintar) yang belum diketahui signifikannya, nombor serta jumlah angka bajet diatas adalah lebih dari mampu untuk menampung kos 10tawaran permulaan 100 hari PR.

Umno BN sememangnya tidak mahu meringankan beban rakyat, mereka sering bertindak sehingga memberi kesan dan menghimpit rakyat dari segenap aspek, bahkan situasi lebih parah dengan kedangkalan pemikiran pemimpin tertinggi Umno BN.

“Seksa rakyat tak pernah reda, dalam masa yang sama mereka terus mengharapkan sesutu perubahan hidup yang lebih besar dan menyeluruh" Katanya

"Keran itu tiada tempat dan harapan melainkan kepada pilihan baru dan terbaik iaitu dengan memberi peluang kepada Pakatan Rakyat untuk mentadbir negara, dan kami berjanji untuk satu penggal dan lihatlah hasilnya nanti,” katanya.

Dalam pada itu, beliau menjelaskan walaupun hasil negara melimpah ruah, tetapi kerajaan yang ada (Umno BN) gagal menguruskan negara dengan baik dengan mengakibatkan rakyat melarat.

Sehubungan itu, katanya Pakatan Rakyat Perak menyeru rakyat bangkit menolak pemimpin BN dan berilah mandat baru kepada PAS dan Pakatan Rakyat untuk mentadbir urus Malaysia dengan baik.

Bahaya fitnah

06 Safar 1432H.
Hadith dari Huzaifah r.a:

Sayidina Umar r.a pernah bertanya aku ketika aku bersamanya.
Katanya: Siapakah di antara kamu yang pernah mendengar Rasulullah s.a.w meriwayatkan tentang fitnah?

Para sahabat menjawab: Kami pernah mendengarnya.

Sayidina Umar bertanya: Apakah kamu bermaksud fitnah seorang lelaki bersama keluarga dan jiran tetangganya?

Mereka menjawab: Ya, benar.

Sayidina Umar berkata: Fitnah tersebut boleh dihapuskan oleh sembahyang, puasa dan zakat.

Huzaifah berkata:Tetapi, siapakah di antara kamu yang pernah mendengar Nabi s.a.w bersabda tentang fitnah yang bergelombang sebagaimana lautan bergelombang?
Para sahabat terdiam.

Kemudian Huzaifah berkata: Aku, wahai Umar!

Sayidina Umar berkata: Engkau.

Lantas Sayidina Umar memuji dengan berkata ayahmu adalah milik Allah.

Huzaifah berkata: Aku dengar Rasulullah s.a.w bersabda: Fitnah akan melekat di hati manusia bagaikan tikar yang dianyam secara tegak-menegak antara satu sama lain.

Mana-mana hati yang dihinggapi oleh fitnah, nescaya akan terlekat padanya bintik-bintik hitam. Begitu juga mana-mana hati yang tidak dihinggapinya, akan terlekat padanya bintik-bintik putih sehinggalah hati tersebut terbahagi dua: Sebahagiannya menjadi putih bagaikan batu licin yang tidak lagi terkena bahaya fitnah, selama langit dan bumi masih ada.

Manakala sebahagian yang lain menjadi hitam keabu-abuan seperti bekas tembaga berkarat, tidak menyuruh kebaikan dan tidak pula melarang kemungkaran, segala-galanya adalah mengikut keinginan (Hadith Riwayat Muslim)

Pertemuan blogger Pakatan Pulau Pinang 16 Jan

06 Safar 1432H.
Oleh : Mohd Sabri Said.

PULAU PINANG, 10 Jan: Semua blogger yang pernah bersama-sama menjatuhkan Barisan Nasional (BN) di Pulau Pinang dijemput hadir bersama Lajnah Penerangan PAS negeri bagi tujuan 'pam' kembali semangat mereka yang kian luntur setelah Pakatan Rakyat menang pada 8 Mac 2008.

Program yang diadakan pada 16 Januari di Puncak Mutiara Kristal yang terkenal dengan masakan kambing di Kampung Pelet, Penanti akan bermula pukul 8.00 malam.

Ketua Penerangan PAS Negeri Pulau Pinang, Zulkifly Ishak berkata, pertemuan tersebut amat penting kerana BN terlalu bebas menaburkan fitnah kepada Pakatan Rakyat termasuk PAS yang dianggap melukut di tepi gantang.

Katanya, sedangkan Pakatan Rakyat masih dibelenggu dengan media yang boleh dijadikan alternatif bagi menjawab semua dakyah jahat Umno dan BN.

"Semua blogger diharap dapat bersama kami kerana pertemuan itu pastinya mencatat satu lagi perkembangan positif memandangkan tarikh pilihanraya semakin hampir," tegasnya.

Lagipun, katanya sudah lama tiada pertemuan untuk membincangkan beberapa perkara penting sebagai bekalan blogger memantapkan lagi isu yang melanda negeri ini.

Umno kini bertukar strategi dengan masuk ke kampung-kampung menerangkan isu wang judi, kerajaan negeri meroboh gerai Melayu, penghakisan orang Melayu dari Pulau Pinang serta semakin banyak tanah orang Melayu dijual pada bukan Melayu dan sebagainya.

“Isu-isu begini masih berlegar tenang di pemikiran orang Melayu sehinggakan mereka menganggap Kerajaan Pakatan Rakyat jahat dan tidak menguntungkan orang Melayu di Pulau Pinang.

"Umno gunakan media mereka dan turun ke kampung-kampung untuk sebarkan dakyah jahat untuk tujuan memburukan Kerajaan Negeri. Kita tak patut duduk diam tanpa menjawab sesuatu. Peranan bloggerlah yang kita harapkan," jelas beliau.

Sebelum hadir, ujarnya mereka harus mendaftarkan diri dengan memberikan nama, alamat dan nama blog yang dikendalikan supaya memudahkan tugas urusetia.

Semua maklumat itu boleh diserahkan kepada Setiausaha Lajnah Penerangan PAS negeri, Rashid Mohd Ali di talian 013-4145663.

Tindakan Puad Zarkashi memalukan

06 Safar 1432H.
Oleh : Suhaizan Kaiat .

Tindakan Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi mempertahankan Pengarah Pelajaran Johor Tn. Hj. Markom Giran berkempen untuk Barisan Nasional di Sekolah Menengah Tenang Station pada 31hb Disember 2010 sangat memalukan khususnya warga pendidik dan masyarakat di Dun Tenang, Johor.

Dalam kenyataannya semalam Dr Mohd Puad menyatakan bahawa tindakan Tn Hj Markom tersebut tidak salah kerana sebagai penjawat awam beliau berhak menyokong polisi-polisi kerajaan. Dr Mohd Puad memberi alasan bahawa calon belum dikemukakan maka tiada kempen dilakukan oleh Pengarah Pelajaran Johor tersebut.

Sebenarnya Timbalan Menteri Pelajaran ini tidak mengkaji ucapan sebenar Tn Hj Markom yang rakamannya boleh diperolehi dengan mudah di YouTube. Beliau juga boleh mendapatkan penjelasan daripada Pembantu Khas beliau En. Zahari Bin Sharif yang turut hadir dalam taklimat tersebut. Secara jelas Tn Hj Markom mengesa guru-guru kaunseling menyokong dan berkempen bagi calon Barisan Nasional(BN) dalam pilihanraya Kecil Dun Tenang. Antara ucapan-ucapan beliau adalah :

“Kalau tidak ada pilihanraya Tenang, maka saya tidak akan berjumpa tuan-tuan semua”

“ Memohon bantuan gerakan jentera bantu kerajaan untuk menang pilihanraya kali ini”

Tn Hj Markom juga meminta guru kaunseling berbangsa Cina dan India membuat program motivasi di sekolah Jenis Kebangsaan. Selepas program tersebut, guru kaunseling tersebut dikehendaki berjumpa ibu bapa pelajar bagi mengenalpasti kecenderungan politik mereka. Beliau menyatakan terdapat empat kategori ibu bapa iaitu hijau adalah penyokong pembangkang,

kelabu mereka yang membantah dasar-dasar kerajaan, putih dan biru dipercayai penyokong BN. Tn Hj Markom juga mendesak kepada guru-guru kaunseling menukarkan kecenderungan poitik ibu bapa daripada kelabu kepada biru. Jika pegawai pendidikan tidak boleh berfungsi maka mereka akan ditukarkan ke tempat lain.

Taklimat Tn Hj Markom ternyata dengan jelas cuba mengerakkan guru-guru kaunseling memenangkan calon BN. Bagaimana Dr Mohd Puad boleh menyatakan bahawa taklimat tersebut adalah menyokong polisi-polisi kerajaan. Apakah mengkategorikan pengundi Dun Tenang sebagai hijau, kelabu, putih dan biru itu boleh dianggap usaha menyokong dasar kerajaan? Apakah memaksa guru kaunseling menukar pandangan politik pengundi DUN Tenang daripada kelabu kepada biru itu boleh dianggap sebagai usaha menyokong polisi-polisi kerajaan?

Intipati taklimat Tn Hj Markom bukan menyokong polisi kerajaan sebaliknya menyokong parti UMNO- BN. Malah tindakannya telah menyalahi Peraturan 21 (I), Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993, pegawai awam dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional yang dilarang daripada mengambil bahagian dalam aktiviti politik atau memakai mana-mana lambang sesuatu parti politik.

Sebagai Timbalan Menteri Pendidikan Dr Mohd Puad hendaklah berkecuali dalam menilai laporan-laporan yang telah dikemukakan walaupun daripada Pakatan Rakyat. Beliau tidak boleh berpihak atau dilihat berpihak. Tindakan Dr Mohd Puad yang secara jelas berpihak kepada Tn Hj Markom tanpa kajian yang mendalam dilihat sebagai tindakan yang tidak profesional.

Jika Dr Mohd Puad boleh bertindak sedemikian rupa bagaimana beliau boleh berperanan secara berkesan sebagai ahli Parlimen Batu Pahat dan Timbalan Menteri Pelajaran. Bayangkan bagaimana Dr Mohd Puad boleh bertindak secara adil jika terdapat laporan-laporan guru terlibat dengan pembangkang. Saya sangat khuatir ramai lagi warga pendidik yang akan menjadi mangsa dasar pilih kasih seorang Timbalan Menteri Pendidikan.

Saya mendesak kepada Dr Mohd Puad agar menyesali dan memohon maaf khususnya kepada semua warga pendidik serta masyarakat Dun Tenang berhubung dengan kecuaian beliau memberi respon yang salah terhadap isu ini. Keduanya saya mencadangkan kepada Tn Hj Markom agar memberi notis 24 jam berhenti sebagai Pengarah Pendidikan Negeri Johor dan menjadi calon BN dalam pilihanraya kecil Dun Tenang.

Beliau dilihat berpotensi memandangkan beliau sudah dikenali ramai melalui media baru dan kebetulan beliau sudah hampir bersara awal tahun ini. Saya penuh yakin Dato Abdul Ghani Othman, Pengerusi Perhubungan UMNO Johor akan bersetuju dengan cadangan ini.

'Najib kurang yakin', tiada pilihan raya awal

06 Safar 1432H.
Oleh : Wong Teck Chi & Lee Way Loon.

Di sebalik ura-ura pilihan raya umum mengejut dijangka diadakan seawal Mac atau Julai tahun ini, sesetengah pihak berpendapat pengerusi BN, Datuk Seri Najib Abdul Razak belum bersedia membuat keputusan berkenaan.

Sabtu lalu, dalam pertemuan ‘satu dengan satu’ - semua 105 ahli parlimen BN dengan Najib - ura-ura itu semakin terhakis dan ramai yang kini berpendapat pilihan raya umum akan diadakan lewat tahun ini ataupun mungkin juga tahun depan.

Pemimpin Pakatan Rakyat pula berpendapat Najib belum ada keyakinan, BN mampu menang besar, manakala seorang ahli parlimen BN berkata sessi taklimat tertutup itu bagi meninjau peluang gabungan itu.

MP dari semenanjung itu mengesahkan bahawa Najib prihatin dengan janji-janji yang belum dilaksanakan di setiap kerusi pilihan raya.

"Saya fikir sekarang bukan masa yang sesuai. Kenapa harus tergesa-gesa adakan pilihan raya umum? Pilihan raya hanya diadakan apabila pemimpin menghadapi masalah dalam partinya atau kedudukannya tidak lagi selamat, ini ternyata bukan keadaan kita sekarang,” kata MP yang tidak mahu identitinya didedahkan.

"Pengundi memilih kita untuk lima tahun (dan sekarang ini adalah pertenggahan penggal). Kita masih mempunyai banyak program untuk dilaksanakan (mengikut program Transformasi Ekonomi yang dilancarkan tahun lalu).

"Sebagai parti pemerintah, kita tidak perlu tergesa-gesa. Kita sepatutnya mempunyai 70 hingga 80 peratus keyakinan - malah 60 peratus juga tidak selamat.”

Najib sendiri enggan mengulas bila tarikh pilihan raya umum. Beliau sebelum ini dilaporkan berkata BN masih mempunyai banyak masa dan akan berjumpa dengan semua ADUN dan pemimpin akar umbinya bagi mendapatkan maklumat tambahan.

MP PBB bagi kerusi Santubong, Datuk Wan Junaidi Jaafar (bawah, kanan), yang merupakan kumpulan pertama berjumpa dengan Najib berkata perdana menteri tidak memberi sebarang bayangan mengenai tarikh pilihan raya pada pertemuan itu.

"Mesyuarat BN itu adalah mengenai rancangan transformasi seperti NKRA dan NKEA. Kemungkin besar pilihan raya tidak akan diadakan tahun ini. Jika pilihan raya (akan diadakan tidak lama lagi), beliau sudah tentu akan beritahu kami.”

Ahli parlimen BN lain yang dihubungi berkata mereka berharap pilihan raya akan hanya diadakan selepas rancangan transformasi menghasilkan keputusan dan berjaya meningkatkan taraf kehidupan rakyat.

Bagi MP Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan adalah sesuatu yang luar biasa bagi mengadakan pilihan raya umum sekarang sedangkan penggal mereka yang dipilih itu akan hanya berakhir pada 2013.

"Saya tidak fikir (pilihan raya umum akan diadakan pada) Mac. Tiada keperluan mendesak, meskipun ada perkembangan positif seperti kucar-kacir di pihak pembangkang.”

Malaysiakini/-

Wei Aik rela letak jawatan

06 Safar 1432H.
Oleh : Mohd Sabri Said.

GEORGETOWN, 11 Jan: Setiausaha Politik Ketua Menteri, Ng Wei Aik rela meletakkan jawatan sekiranya didapati salah mengeluarkan kata-kata 'tutup kedai balik India' kepada pemilik Restoran Nasi Kandar Mohamed Aliyar beberapa hari lalu.

Beliau dalam sidang akhbar semalam menegaskan, akan mengenakan tindakan undang-undang kepada mereka yang menuduhnya tanpa sebarang bukti atau memohon maaf secara terbuka.

Seandainya mereka berbuat demikian, beliau tidak bercadang membawa kes berkenaan sebaliknya melupakan sahaja dengan memberikan tumpuan pada tugasnya sebagai Setiausaha Politik Ketua Menteri dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Komtar.

"Saya rela dipecat atau letak jawatan jika ada bukti kukuh saya berbuat begitu. Jika tidak, saya akan hantar surat kepada mereka supaya mereka pohon maaf atau dikenakan tindakan.

“Jika mereka memohon maaf dengan sendirinya saya akan melupakan kes berkenaan dan menumpukan kepada kerja politik seperti biasa," terangnya.

Pada kejadian tersebut, beliau hadir kerana ingin memahami kejadian di samping mengenal pasti tindakan yang dikenakan oleh Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) setelah sebuah kenderaan terlanggar restoran berkenaan sehingga mengakibatkan kecederaan kepada pekerjanya.

Wei Aik juga terpaksa membuat laporan polis apabila Pengerusi Badan Perhubungan Kongres India Muslim, Faruk Raja Mohammed berkata beliau mengeluarkan kata-kata berbauan perkauman 'tutup kedia balik India' kepada pemilik restoran berkenaan.

Harakahdaily/-

Isa buat ugutan bodoh pada kakitangan Felda

06 Safar 1432H.

KUALA LUMPUR, 11 Jan: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) kesal dengan tindakan Pengerusi Felda yang baru, Tan Sri Isa Samad yang dengan angkuhnya mengugut untuk memecat mana-mana kakitangan Felda yang didapati menyokong Pakatan Rakyat.

Ugutan itu disampaikan dalam pertemuan sulungnya dengan seluruh kakitangan Syarikat Kumpulan Felda di Dewan Merak Kayangan, Jalan Gurney semalam.

Menurut pemangku ketua DPPWP, Herman Samsudeen, majoriti kakitangan Felda yang hadir, berbisik sesama sendiri mengutuk kesombongan Isa yang mahu menunjukan kuasa itu sementara mereka yang menyokong BN pun naik meluat dengan beliau.

Baginya,ugutan terbuka itu menggambarkan betapa terdesaknya Barisan Nasional untuk mengembalikan sokongan kakitangan dan seluruh peneroka Felda kepada Barisan Nasional menjelang PRU-13.

“Inilah budaya lapuk BN, bila terdesak mereka akan mengugut dan menekan kakitangan Kerajaan dan agensi yang berkaitan supaya terus menyokong BN,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Katanya, kalau 10 atau 20 tahun lalu, bolehlah beliau buat ugutan begitu kerana pada masa itu rakyat tak celik undang-undang dan pelembagaan.

Hakikatnya, kata beliau Isa tidak boleh sesuka hati memecat kakitangan Felda yang menyokong Pakatan.

Tambahnya, hak setiap kakitangan Felda untuk menyokong mana-mana pemimpin dan parti yang disukainya dalam pilihanraya adalah hak yang dijamin Perlembagaan.

“Adalah kesilapan besar jika Isa, memecat kakitangan Felda, dan beliau boleh diheret ke mahkamah selepas itu,” ujarnya lagi.

Dalam pertemuan itu, Isa dilaporkan turut mengakui bahawa BN kini kehilangan majoriti sokongan kalangan generasi ketiga Felda yang kini lebih menyokong perjuangan Persatuan Anak-Anak Felda Kebangsaan (Anak) yang dipengerusikan oleh AJK PAS Pusat, Mazlan Aliman.

Herman menambah, beberapa pegawai kanan Felda Holdings juga telah melaporkan bahawa pejabat-pejabat utama Felda telah dimasuki oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi siasatan kes-kes yang dibongkar oleh Anak baru-baru ini.

Katanya, kemenangan peneroka Felda Kemahang Tiga dan Felda Sungai Koyan dalam saman mereka tahun lepas juga turut memberikan tekanan kepada BN yang akhirnya menggantikan Pengerusi Felda, Tan Sri Dr Yusof Noor yang dianggap terlalu lemah dengan Isa yang baru sahaja kembali menjadi Adun Bagan Pinang.

Sehubungan itu, DPPWP mengesa supaya pihak SPRM meningkatkan pemantauan kepada organisasi Felda di bawah pengurusan Isa, kerana rekod sudah membuktikan bahawa beliau bukanlah seorang pemimpin yang bersih.

“Skandal rasuah beliau ketika menjadi Menteri Wilayah Persekutuan tidak mudah dilupakan rakyat. Begitu juga dengan rasuah yang beliau tebarkan sepanjang kempen di Bagan Pinang tahun lalu.

“Kenapa orang sebegini masih mendapat tempat dalam organisasi seperti Felda. Apa agenda Najib sebenarnya?” katanya.

Justeru, DPPWP menggesa agar warga Felda meningkatkan sokongan kepada Pakatan Rakyat bagi memastikan nasib mereka sama ada golongan peneroka atau pengurusan Felda di Jalan Gurney dapat terus dibela dan organisasi Felda dapat dibersihkan dari pemimpin yang korup dan suka mengugut.

“Jika BN kalah dalam PRU-13 dengan sokongan kakitangan Felda, Isa pasti akan dihumban keluar dari Pejabat Pengerusi Felda.

Jadi, sebelum itu semua berlaku, lebih baik dia letak jawatan hari ini dan meminta maaf kepada semua warga Felda atas ugutan bodoh yang dilakukannya itu,” ujarnya.

Harakahdaily/-

Islam Agama Negara, Abd Hadi Jelaskan Kekeliruan


6 Safar 1432H MOD

KL 11 Jan 11: Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengambilkira Islam sebagai agama rasmi negara, dengan meletakkan Islam berdasarkan kepada maknanya yang sebenar, tanpa menjejaskan amalan penganut agama lain di negara kita ini.

"Inilah yang ingin ditonjolkan oleh PAS, bahawa Islam adalah adil untuk semua," kata Setiausaha Politik Presiden PAS, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dalam kenyataannya, menafikan laporan akhbar The Star semalam.

Akhbar tersebut memuatkan berita "PAS won’t bow to pressure from any quarter, says Hadi" adalah tidak tepat dengan apa yang dimaksudkan oleh Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, menurut Dr Ahamad Samsuri lagi. Laporan berkenaan telah memberikan gambaran yang salah terhadap ucapan Presiden PAS di majlis Sua Kasih anjuran Pejabar Anggota Parlimen Titiwangsa itu.
Semalam, The Star melaporkan, Abdul Hadi tidak akan tunduk kepada tekanan mana-mana pihak dalam melaksanakan agenda negara Islamnya termasuk Pakatan Rakyat. "Maksud laporan dalam pemberitaan akhbar The Star pada tarikh berkenaan adalah tidak benar dan tersasar dari apa yang diucapkan sama sekali," tegas Samsuri.

Sebelum itu Samsuri mengatakan maksud Presiden PAS sebenarnya menjelaskan bahawa PAS melihat perkembangan yang sangat positif di kalangan rakan dalam Pakatan Rakyat dalam memahami maksud Islam yang ingin dibawa oleh PAS, di mana ianya adalah dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan yang turut di pertahankan oleh semua pihak dalam Pakatan Rakyat, katanya.

"Perubahan paradigma ini memperkukuhkan lagi kerjasama erat PAS bersama dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat, bertepatan dengan semangat dalam dasar bersama yang dipersetujui sebagaimana yang dirangkakan dalam Dasar Bersama Muafakat Rakyat," jelas beliau dalam kenyataannya.

Menurut Samsuri, apa yang dipertegaskan oleh Presiden PAS dalam majlis berkenaan adalah rentetan terhadap ucapan Presiden PAS di Konvensyen Pakatan Rakyat yang kedua di Pulau Pinang kira-kira hampir sebulan lalu bahawa PAS akan terus menjadi penjaga amanah bagi memperkasakan Islam sebagai agama bagi Persekutuan, di mana perubahan yang ingin dilaksanakan adalah semestinya dalam ruang lingkup perlembagaan. (IH)

Laporan The Star tidak benar - Pejabat Presiden

06 Safar 1432H.

KUALA LUMPUR, 11 Jan: Pejabat Presiden PAS menafikan laporan akhbar The Star semalam yang memuatkan berita "PAS won’t bow to pressure from any quarter, says Hadi" kerana ia tidak tepat dengan apa yang dimaksudkan oleh Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Menurut Setiausaha Politik Presiden PAS, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar (gambar), laporan berkenaan telah memberikan gambaran yang salah terhadap ucapan Presiden PAS di majlis Sua Kasih anjuran Pejabar Anggota Parlimen Titiwangsa itu.

Semalam, The Star melaporkan, Abdul Hadi tidak akan tunduk kepada tekanan mana-mana pihak dalam melaksanakan agenda negara Islamnya termasuk Pakatan Rakyat.

"Maksud laporan dalam pemberitaan akhbar The Star pada tarikh berkenaan adalah tidak benar dan tersasar dari apa yang diucapkan sama sekali," tegas Samsuri.

Presiden PAS sebenarnya menjelaskan bahawa PAS melihat perkembangan yang sangat positif di kalangan rakan dalam Pakatan Rakyat dalam memahami maksud Islam yang ingin dibawa oleh PAS, di mana ianya adalah dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan yang turut di pertahankan oleh semua pihak dalam Pakatan Rakyat, katanya.

"Perubahan paradigm ini memperkukuhkan lagi kerjasama erat PAS bersama dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat, bertepatan dengan semangat dalam dasar bersama yang dipersetujui sebagaimana yang dirangkakan dalam Dasar Bersama Muafakat Rakyat," jelas beliau dalam kenyataannya.

Menurut Samsuri, apa yang dipertegaskan oleh Presiden PAS dalam majlis berkenaan adalah rentetan terhadap ucapan Presiden PAS di Konvensyen Pakatan Rakyat yang kedua di Pulau Pinang kira-kira hampir sebulan lalu bahawa PAS akan terus menjadi penjaga amanah bagi memperkasakan Islam sebagai agama bagi Persekutuan, di mana perubahan yang ingin dilaksanakan adalah semestinya dalam ruang lingkup perlembagaan.

Ia juga, katanya, mengambilkira Islam sebagai agama rasmi negara, dengan
meletakkan Islam berdasarkan kepada maknanya yang sebenar, tanpa menjejaskan amalan penganut agama lain di negara kita ini.

"Inilah yang ingin ditonjolkan oleh PAS, bahawa Islam adalah adil untuk semua," kata Samsury dalam kenyataannya.

Bantah Utusan

Sementara itu, Setiausaha Akhbar Presiden PAS, Nasaie bin Ismail pula membantah laporan dalam Utusan Malaysia semalam.

PAS, katanya, sentiasa membuka pintu dialog dan perbincangan dengan semua pihak bagi membincangkan dasar Islam yang diperjuangkan oleh PAS.

Laporan sebuah akhbar berbahasa Melayu pada hari ini yang menggambarkan seolah-olah PAS menutup sebarang perbincangan atau dialog dengan pihak lain adalah tidak benar.

PAS, katanya, kerap menerima kunjungan pemimpin besar negara luar termasuklah di kalangan bukan Islam.

Malah, katanya, wakil-wakil kedutaan asing juga kerap menghadiri pertemuan-pertemuan dengan PAS bagi mengenali perjuangan PAS secara dekat.
Apatah lagi dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat, tambah beliau.

"Perkara ini bukan kita lakukan bermusim atas tujuan politik semata-mata, tetapi ia merupakan satu amalan PAS sejak sekian lama selaras dengan tuntutan Islam yang menggalakkan kita berdialog dan berdakwah serta sayang sesama manusia walaupun berlainan agama," tambah beliau.

Harakahdaily/-

SU PAS Perak sedang dirawat di Hospital Ipoh.

IPOH, 11 Jan.:-Setiausaha PAS Perak, Ust. Misbahul Munir Hj. Masduki yang terlibat dengan kemalangan di Lebuhraya PLUS dekat Behrang kelmarin sedang dirawat di Hospital Tuanku Bainun Ipoh. Kelihatan YDP PAS Kawasan Lenggong, Hj. Razman Zakaria yang datang menziarahi beliau. :Gambar: Amran Harun/-

Malaysia antara 36 negara yang tak mesra kebebasan media

6 Safar 1432H MOD

Sistem demokrasi sesebuah negara boleh berperanan dengan baik jika beberapa institusi penting dalam negara tersebut dapat berfungsi secara independen antara satu sama lain. Perkara ini ditegaskan Ketua Eksekutif Institute for Democracy and Economic Affairs, Wan Saiful Wan Jan (gambar) sewaktu diminta mengulas mengenai kejatuhan tiga anak tangga kedudukan demokrasi Malaysia kepada kedudukan 71 sebagaimana dilaporkan Economist Intelligence Unit.

Jelasnya, perkara tersebut tidak mengejutkan kerana sejak beberapa tahun kebelakangan ini, institusi penting dalam negara ini dihalang kebebasannya.

"Jika demokrasi hendak berfungsi dengan baik, mesti ada beberapa institusi penting yang berperanan secara independen. Kena ada gerakan yang independen, parlimen yang independen dan eksekutif yang tidak terlalu mengongkong. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini institusi ini hilang independen. Paling nyata isu pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor ini memperlihatkan bagaimana berlaku keadaan kuasa eksekutif dengan penjawat awam.

"Kedua-duanya sepatutnya bukan di bawah institusi yang sama tetapi nampaknya penjawat awam sebagai satu institusi menjadi agen politik badan eksekutif serta melibatkan istana. Sepatutnya ia menjadi badan yang bebas," tegasnya.

Wan Saiful berkata laporan Economist Intelligence Unit itu juga menunjukkan Malaysia salah satu daripada 36 buah negara yang berundur langkah daripada segi kebebasan media disebabkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan yang mengongkong setiap institusi media di negara ini. Tegasnya, seharusnya akta dan undang-undang tersebut dibubarkan bagi memastikan media dapat berperanan mengikut acuan penggerak media itu sendiri.

"Media seharusnya menjadi institusi bebas kerana media adalah institusi penting dalam mana-mana negara demokrasi. Bagaimanapun kewujudan akta mesin cetak memaksa penggerak media mendapatkan permit setiap tahun. Jika ingin menerbitkan surat khabar, mesti mendapatkan kelulusan permit terlebih dahulu, dan penggerak media terpaksa berdepan dengan pelbagai kesukaran jika ingin mengadakan stesen televisyen atau radio melainkan mempunyai pengaruh kuat dengan mereka yang mempunyai kuasa," katanya.

Bagi Wan Saiful, budaya di Malaysia yang berpaksikan undang-undang dan peraturan sepatutnya dibebaskan dan berkecuali seperti media agar tidak wujud agensi media oleh mereka yang berkuasa.

Menurut laporan Economist Intelligence Unit yang diumumkan baru-baru ini daripada lima kateria penilaian, Malaysia mengalami penurunan dalam budaya politik dan kebebasan sivil. Pada tahun 2008, Malaysia menduduki tangga ke-68 dengan purata 6.36 mata, menurut penilaian kedua Economist Intelligence Unit. Dua tahun selepas itu, mata purata yang dipungut Malaysia menurun 0.15 kepada 6.19, membawa negara kita ke tangga 71.

Malaysia adalah salah satu daripada 36 buah negara yang berundur langkah daripada segi kebebasan media. Laporan tersebut juga menyatakan hanya empat buah negara Asia tersenarai dalam kategori ini, iaitu Fiji, Sri Langka dan Thailand, selain Malaysia.

sumber : Tarmizi Mohd Jam

Anwar Ibrahim : Hadi Rakan Setia saya !

6 Safar1432H MOD

KUALA LUMPUR 11 JAN : Menyifatkan Datuk Seri Abd Hadi Awang sebagai rakan karibnya sambil mengesa rakyat jangan percaya dengan cerita-cerita musuh yang mahu melihat Pakatan Rakyat berpecah, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Umum PKR itu menegaskan perkara ini ketika ceramah di Gombak malam tadi bagi mempertahankan Presiden PAS itu yang kini berhadapan dengan kritikan ekoran pertemuan bersama pemimpin Umno pada 24 Disember lalu.

Jelas Anwar, Hadi dan PAS telah memperlihatkan sokongan padunya kepada beliau ketika berhadapan dengan hukuman penjara pada 1999.

“Ketika saya dipenjarakan, mereka yang menyokong saya ialah PAS, (Mursyidul Am PAS) Tok Guru Nik Aziz, dan Tok Guru Hadi Awang.

“Mereka menghimpunkan ribuan penyokong mereka untuk mendoakan kesejahteraan saya. Mereka rakan karib saya,” katanya.

Kelmarin PAS mengadakan program solat hajat dan pidato perdana di Stadium Malawati Shah Alam kelmarin.

Malam tadi, Anwar juga memberikan amaran bahawa Umno akan melakukan apa sahaja untuk memperlekehkan Pakatan Rakyat.

“Ada banyak dakwaan tetapi semua itu hanya cerita semata-mata. Jangan percaya mereka,” kata Ketua Pembangkang itu.

Selepas pertemuan kelmarin, Anwar berkata Pakatan Rakyat sudah menyelesaikan kontroversi berhubung pertemuan kepimpinan PAS bersama Umno sempena santapan di Istana Terengganu 24 Disember lalu.

Anwar berkata, Pakatan Rakyat sudah dimaklumkan mengenai pertemuan bulan lalu, yang turut dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya pada majlis santapan anjuran Yang di-Pertuan Agong di Istana Terengganu di Kuala Lumpur.

“Tidak perlu nak panjangkan lagi, kita sudah ambil maklum,” katanya.

“Tiada masalah dan tafsiran lain (pertemuan 24 Disember) itu,” kata Anwar.

Pada sidang media yang diadakan malam tadi, Hadi berkata, pihaknya telah menjelaskan “pertemuan 24 Disember itu” kepada Pakatan Rakyat.

Anwar, yang juga pemimpin PKR meminta penyokong-penyokongnya supaya meletakkan keyakinan dan percaya pada Pakatan Rakyat itu yang bercita-cita mahu menguasai Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13.

Sambil itu Anwar memaklumkan negara boleh mencapai perubahan jika setiap kaum boleh bekerjasama ke arah satu matlamat.

“Kita perlukan sokongan daripada semua orang. Kita tidak boleh melakukannya menerusi perhimpunan politik atau slogan politik. Kita hanya boleh menang menerusi keyakinan, kesabaran dan strategi yang kukuh.

“Kita mesti faham bahawa kita hanya boleh menang jika masyarakat Cina, India, Melayu, Iban, Kadazan bekerjasama dan mempertahankan kedaulatan negara,” katanya.

sumber : TVS Selangor

Sidag DUN Selangor pada 24 Januari.

6 Safar 1432H.

Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor akan bersidang pada 24 Januari ini untuk meminda undang-undang Tubuh Negeri Selangor.

Dalam kenyataan pejabat speaker DUN S'gor hari ini, Datuk Teng Chang Khim telah mengarahkan setiausaha DUN supaya memaklumkan perkara itu kepada semua ADUN Selangor.

Sidang tersebut diadakan mengikut Peraturan 10(3) Peraturan-peraturan Tetap Dewan Negeri Selangor.

Menurut kenyataan itu, speaker memanggil mesyuarat tersebut selepas berpuashati dengan alasan yang dikemukakan oleh Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim, bahawa kepentingan awam berkehendakkan mesyuarat tersebut diadakan lebih awal dari tarikh DUN ditangguhkan.

"Urusan perkara mesyuarat dan kertas-kertas mesyuarat berkenaan akan diedarkan kepada Ahli Dewan kemudian selepas ianya ditetapkan oleh menteri besar," tambah kenyataan itu.

Semalam, Khalid dilaporkan berkata, kerajaan negeri sudah melantik pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa, Prof Datuk Abdul Aziz Bari, dan peguam Datuk Param Cumaraswamy, bagi menyediakan draf pindaan Seksyen 52 Undang-undang Tubuh Negeri Selangor.

Keluarga kecewa bedah siasat kedua ditolak

06 Safar 1432H.

Keluarga M Krishnan - lelaki yang mati ketika dalam tahan polis pada 7 Januari lalu kesal kerana polis terus enggan memberi lampu hijau kepada Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) menjalankan bedah-siasat kedua ke atas mangsa.

Menurut peguam yang mewakili keluarga berkenaan, N Surendran, meskipun dirayu ahli keluarga dan sahabat-handai mangsa yang curiga dengan kecederaan yang ditemui pada tubuh Krishnan, namun polis tetap tidak berganjak.

"Seharusnya tidak ada masalah setuju atau tidak bersetuju dengan post-mortem kedua ini. Keluarga berhak untuk itu jika mereka tidak puas hati dengan hasil dari bedah siasat sebelum ini maka mereka harus diberikan sebuah post mortem kedua. Seharusnya tidak ada pertanyaan atau keberatan," kata Surendran.

Sebelum ini, Ketua Polis Daerah Cheras, ACP Mohan Singh berkata beliau tidak dapat membenarkan bedah-siasat itu tanpa arahan dari Bukit Aman.

Serah memo tuntutan

Hari ini, kira-kira 50 orang diwakili peguam Surendran dan Fadiah Nadwa Fikri, bersama-sama Pengarah Biro Aduan PKR S Manikavasagam, ahli parlimen Subang, Sivarasa Rasiah dan Timbalan Ketua Pemuda PKR Khairul Anuar Zainuddin tampil ke Bukit Amanbagi menyerahkan memorandum tuntutan itu.

Krishnan, 36 tahun, seorang juruelektrik ditahan di Taman Miharja pada 3 Januari lalu kerana disyaki terbabit dengan kegiatan dadah dan direman selama empat hari di balai polis Bukit Jalil.

Menurut saksi, mendiang dibawa ke hospital HUKM, 3 hari kemudian selepas mengadu sakit perut.

Namun, Krishnan diisytiharkan mati keesokan hari. Pihak hospital melaporkan mendiang mati kerana mengalami luka dalam perut.

Isteri mendiang P Revathi, 38, bagaimanapun menolak laporan itu sebagai mencurigakan.

"Selepas meninggal, bedah siasat dibuat tanpa izin saya. Siapa yang benarkan hospital buat post-mortem? Saya ada enam orang anak, siapa mau tanggung mereka sekarang ini?" soal beliau.

Kesan koyak di rusuk

Keluarga mangsa memfailkan satu laporan polis di balai Jinjang.

Menurut Revathi, tiada seorang daripada ahli keluarga yang mengetahui suaminya ditahan polis. Mereka hanya mengetahui mengenai kematian Krishnan daripada seorang saksi kejadian.

Dakwanya, di bilik mayat, beliau terkejut melihat kesan koyak pada rusuk mangsa yang disertai lebam pada mata, dan belakang tubuh yang dipercayai akibat kesan dipijak.

"Dia bawa ke belakang, mereka pukul. Lebam-lebam luka pada belakang badan. Lepas itu polis berikan ubat. Ubat apa yang mereka bagi, kita tidak tahu. Siapa izinkan mereka bagi ubat pun kita tak tahu. Saya ada saksi, dan saya boleh bawa saksi ini ke mahkamah mana-mana pun. Sekarang siapa mau jawab?," kata Revathi sambil menaggis.

Saksi dilindungi peguam

Menurut peguam keluarga berkenaan saksi tunggal kejadian itu kini dalam perlindungan mereka atas alasan keselamatan. Butiran terperinci kejadian itu akan diumumkan saksi dalam masa terdekat.

"Dua minggu lalu, Sivam mati di balai polis Sentul. Minggu lepas, Krishnan. Selepas Kugan, setiap minggu ada sahaja yang mati dalam tempat yang paling selamat, dalam lokap, ada sahaja yang mati," kata Manikavasagam pula.

Kematian membabitkan pihak polis di negara didakwa meningkat 500 peratus dalam masa sesingkat 3 tahun ini.

Pelbagai penyakit hati dan cara mengubatinya.

6 Safar 1432H.

Macam-macam erti penyakit hati dan sifat buruk manusia :

1. Iri Hati
Iri hati adalah suatu sifat yang tidak senang akan rezeki dan nikmat yang didapat oleh orang lain dan cenderung berusaha untuk menyainginya. Iri hati yang diperbolehkan dalam ajaran islam adalah iri dalam hal berbuat kebajikan, seperti iri untuk menjadi pintar agar dapat menyebarkan ilmunya di kemudian hari. Atau iri untuk membelanjakan harta di jalan kebenaran.

2. Dengki
Dengki adalah sikap tidak senang melihat orang lain bahagia dan berusaha untuk menghilangkan nikmat tersebut. Sifat ini sangat berbahaya kerana tidak ada orang yang suka dengan orang yang memiliki sifat seperti ini.

3. Hasut / Hasud / Provokasi
Hasud adalah suatu sifat yang ingin selalu berusaha mempengaruhi orang lain agar amarah / marah orang tersebut meluap dengan tujuan agar dapat memecah belah persatuan dan tali persaudaraan agar timbul permusuhan dan kebencian antara sesama.

4. Fitnah
Fitnah lebih kejam dari pembunuhan adalah suatu kegiatan menjelek-jelekkan, menodai, merusak, menipu, membohongi seseorang agar menimbulkan permusuhan sehingga dapat berkembang menjadi tindakan jenayah pada orang lain tanpa bukti yang kuat.

5. Buruk Sangka
Buruk sangka adalah sifat yang curiga atau menyangka orang lain berbuat buruk tanpa disertai bukti yang jelas.

6. Khianat
Khianat adalah sikap tidak bertanggungjawab atau mangkir atas amanat atau kepercayaan yang telah dilimpahkan kepadanya. Khianat biasanya disertai bohong dengan ucapan janji. Khianat adalah ciri-ciri orang munafik. Orang yang telah berkhianat akan dibenci orang disekitarnya dan kemungkinan besar tidak akan dipercaya lagi untuk memegang suatu tanggung jawab di kemudian hari.

Berbagai jenis-jenis atau macam-macam penyakit hati telah dijelaskan seperti iri hati, dengki, hasud, su udzon, khianat, dan lain sebagainya. Penyakit-penyakit ini apabila tidak ditangani dan dikawal dengan baik boleh memberi kesan buruk pada diri kita. Seperti halnya penyakitlain pada organ tubuh kita, penyakit hati yang berupa sifat perilaku buruk juga boleh diubati / disembuhkan dengan ubat hati.

Berikut ini adalah beberapa ubat untuk menyembuhkan penyakit hati kita :

1. Tidak Banyak Bercakap

Terlalu banyak bercakap dapat membuat hati kita menjadi keras. Bercakaplah yang tidak penting secukupnya dan hindari menjadi orang yang bercakap besar, berbual kosong, tukang bohong, ghibah, dan lain sebagainya. Banyak bercakap dalam kebaikan dibolehkan seperti untuk mengajar, petugas pelayan, bercakap biasa dengan rakan, tetangga, keluarga, dan sebagainya.

2. Menjaga Emosi Dan Nafsu

Emosi dapat membuat hidup menjadi tidak tenang. Oleh kerana itu kita sebaiknya selalu menjaga emosi kita agar tidak menjurus kepada penyakit hati. Beberapa contoh nafsu yang harus kita tundukkan antara lain seperti nafsu kepada harta, nafsu seks, nafsu makan, nafsu kepada jawatan, nafsu marah, nafsu mewujudkan impian, dan lain sebagainya. Salah satu cara untuk melatih emosi dan nafsu kita adalah dengan melakukan ibadah puasa, baik puasa sunat maupun puasa wajib ramadhan.

3. Selalu Mengingat Allah SWT

Ada beberapa cara untuk dapat selalu mengingat Allah SWT iaitu seperti dengan rajin sembahyang baik yang wajib lima waktu, atau sholat tahajud, sholat dhuha, sholat malam, dan lain-lain. Selain itu zikir, doa dan mengaji atau membaca al-qur'an juga dapat menghindarkan kita dari penyakit hati. Diharapkan dari mengingat Allah SWT kita menjadi takut atas ancaman Allah SWT jika kita melakukan dosa yang disebabkan oleh penyakit hati dan perbuatan maksiat.

4. Bergaul Dengan Orang Soleh

Dengan berteman dengan orang-orang yang penuh dengan penyakit hati hanya akan dijangkiti dengan penyakit-penyakit itu sehingga kita akan semakin jauh dari Allah. Salah pergaulan juga dapat menambah dosa akibat perbuatan maksiat yang baik disedari atau tidak telah kita lakukan. Lain hal apabila kita bergaul dengan orang sholeh yang selalu menjaga dan membatasi diri dalam pergaulan agar mereka tidak terjerumus dalam maksiat.

Semoga anda selalu terhindar dari penyakit hati, serta masalah yang disebabkan olehnya.

Awang Selamat yang biadap !

6 Safar 1432H MerdekaReview

Terlalu banyak yang diperkatakan tentang tulisan Awang Selamat selama ini. Saya cuba untuk tidak ambil pusing walaupun cukup meluat membacanya. Namun tulisan Awang Selamat dalam Mingguan Malaysia pada Ahad lalu sudah melampaui batas-batas kewarasan apatah lagi ia terpampang di dada akhbar perdana.

Akhbar yang suatu ketika dulu menjadi rujukan saya terutama ketika mahu mengambil peperiksaan STPM bagi subjek Pengajian Am kini bertukar menjadi alat adu-domba. Mengenangkan hal itu maka saya membuat keputusan ini menulis atas dasar tanggungjawab kepada anak-anak yang mengalami keadaan yang sama dengan saya 25 tahun lalu; untuk lulus cemerlang dalam Pengajian Am.

Tulisan Awang Selamat atas tema Biadab sungguh tidak bertanggungjawab dan berniat jahat. Jelas ia bertujuan melaga-lagakan pihak Istana dengan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor berhubung isu pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri yang baharu.

Awang Selamat sengaja mencetuskan kontroversi. Sekali gus memutikkan bibit kebencian dan syak wasangka. Hampir serupa dengan tindakan akhbar perdana pada 1992 dan awal 1993 dahulu. Cuma hala gayanya yang berbeza. Kalau dulu, istana menjadi sasaran herdik Utusan dan Berita Harian, kini Kerajaan Pakatan menjadi tumpuan. Isu pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri dijadikan batu loncatan lantas diperbesarkan sedangkan PR Selangor menganggap ia hanyalah urusan pentadbiran yang boleh diselesaikan dengan kebijaksanaan.

Malangnya bukan penyelesaian yang didambakan Awang Selamat. Tulisan berbaur hasutan dan fitnah ini sengaja mahu menimbulkan permusuhan antara Istana dengan Kerajaan Negeri yang mereka lihat begitu baik dan teratur. Tulisan tidak bertamadun ini cuba membangkitkan kemarahan orang Melayu kononnya kerajaan Pakatan Rakyat tidak tahu adat dan Perlembagaan.

Awang Selamat tidak ubah sebagai pecacai UMNO yang menggunakan media untuk membolehkan UMNO/BN merampas semula Selangor sekali gus meneruskan penyelewengan serta salah guna kuasa yang mereka amalkan sepanjang memerintah Selangor.

Persoalannya, siapakah individu yang bersembunyi di sebalik nama Awang Selamat ini? Mana perginya sifat profesionalisme seorang wartawan? Selaku akhbar utama negara dengan barisan ahli lembaga pengarah yang saya kira dari golongan cerdik pandai, mengapa tiada seorang pun yang menasihatkan Awang Selamat agar menjaga maruah seorang wartawan dan maruah akhbar perdana itu sendiri? Atau semuanya telah hilang rasa malu pada dhamir masing -masing?

Seorang yang berfikiran waras maklum bahawa dalam soal perlantikan SU Kerajaan Negeri tidak timbul langsung isu penderhakaan terhadap DYMM Sultan Selangor. Isu pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor membabitkan masalah pentadbiran antara Kerajaan Selangor dengan Ketua Setiausaha Negara (KSN) apabila KSN tidak bertindak profesional dengan membelakangkan Menteri Besar selaku ketua eksekutif. Isu bertambah rumit apabila pilihan terbaik menurut meritokrasi; kemampuan, pengalaman dan kekananan dalam jawatan diketepikan begitu sahaja.

Tahukah Awang Selamat DYMM Sultan Selangor sedia mengambil maklum bahawa kerajaan UMNO/BN lah yang telah menghakis kekuasaan Raja-raja Melayu sejak krisis Perlembagaan 1993. Jangan Awang ingat Tuanku akan terpedaya dengan tulisan bermuka-muka tersebut.

Sejarah jelas membuktikan pihak mana yang suatu ketika beriya-iya benar mahukan supaya kekebalan Raja-raja Melayu dihapuskan. Malah, lebih dahsyat lagi mahu raja-raja Melayu dinyahkan daripada tahta dan istana diraja.

Pastinya selaku wartawan Awang pernah membaca laporan Berita Harian, pada 19 Januari 1993 menyiarkan berita seorang Ahli Parlimen dari Perak yang mengingatkan raja-raja supaya mengambil kira suara rakyat jika tidak raja-raja tidak dapat kekal lama "malah tahta mereka mungkin akan beralih ke muzium".

Bagi mengingatkan Awang, akhbar yang sama telah pada 16 Januari 1993 turut melaporkan seorang Menteri Besar pernah mendesak para ulama dan ilmuan Islam menasihati raja-raja Melayu tentang keperluan pindaan Perlembagaan Persekutuan untuk memansuhkan kekebalan raja-raja. Ahli Parlimen dari Pahang pula dengan tega memberi tempoh 30 hari kepada raja-raja bagi memikirkan semula pendirian mereka berhubung pindaan tersebut.

Ketika itu pergerakan Pemuda UMNO begitu ghairah mahukan Kerajaan Persekutuan berpendirian tegas dan tidak berganjak dengan pendirian menghapus kekebalan raja-raja. Jika Awang seorang nasionalis, pasti beliau masih ingat bahawa pada ketika itu kakitangan dan pegawai kerajaan termasuk Datuk Bandar tidak dibenarkan berurusan dengan istana negara kecuali dengan kebenaran Perdana Menteri. Para pegawai juga dibenarkan untuk menolak undangan ke istana untuk menghadiri majlis bersama Raja-raja Melayu.

Selaku rakyat Malaysia yang bertanggungjawab, saya cuba melupakan peristiwa tersebut walau ianya adalah sebahagian dari sejarah negara. Namun apabila karenah manusia berubah, setelah 17 tahun berlalu, tiba-tiba hari ini pihak yang berusaha dan berjaya "menghapuskan kekebalan dan beberapa hak istimewa Raja-raja Melayu", kembali bermuka-muka dengan seruan supaya orang Melayu menghormati raja dan sultan.

Lebih dahsyat lagi mula bercakap soal penderhakaan kepada Sultan dan berselindung di sebalik nama Istana untuk mengaburi niat jahat mereka. Namun pekung mereka cukup busuk dan membusukkan. Rakyat melihat jelas ini adalah usaha terdesak mereka bagi mengembalikan sokongan terhadap mereka yang kian merosot dan parti mereka bakal menjadi parti picisan.

Awang Selamat terpilih menjadi Tok Selampit dan tukang karut. Amat menghairankan di mana hilangnya ketegasan Menteri Dalam Negeri dalam situasi bahaya ini. Mengapa Awang Selamat dibiarkan merapu dan berkeliaran umpama maling gila merosak keamanan.

PR Selangor menjunjung penuh kedaulatan DYMM Sultan Selangor yang menjadi tempat rakyat berlindung dan mencari keadilan. Titah Tuanku Sultan ketika Istiadat Pengurniaan Darjah Kebesaran kepada DY Teramat Mulia Raja Muda pada 6 Januari sangat mengujakan. Tuanku dengan jelas menjawab Awang dan pihak-pihak yang cuba menangguk di air bahawa tohmahan mereka salah. Baginda bertitah bahawa baginda begitu akrab dan mesra dengan Menteri Besar Selangor, nasihat-menasihati antara satu sama lain, bertukar-tukar fikiran dalam banyak hal dan perkara.

Kerajaan Pakatan Rakyat menentang sekeras-kerasnya sebarang cubaan melaga-lagakan hubungan baik antara pimpinan negeri dan pihak Istana. Saya mendesak UMNO/BN samada atas kapasiti mereka atau dengan bertopengkan GAPS dan PERKASA berhenti memainkan sentimen ini kerana sangat memalukan sebuah parti yang begitu ghairah dengan berbagai slogan akhirnya menggunakan taktik kotor sebegini untuk mendapatkan semula sokongan.

Saya juga mendesak Kementerian Dalam Negeri jangan lagi memekakkan telinga dan berpura-pura tidak melihat tindakan Awang ini penuh dengan unsur hasutan dan fitnah melampau.

*Kenyataan media oleh Faekah Husin (gambar kiri) selaku Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor pada 8 Januari 2011.[MOD]

Berlaga Unta di Turki

6 Safar 1432H.

Kononnya, berlaga unta mula diwujudkan pada kira-kira 200 tahun yang lalu. Aktiviti tersebut selalu diadakan antara kumpulan saudagar dengan penduduk penggembala.

Unta laga Turki dikacukan antara jenis unta yang mempunyai satu ponok dengan jenis unta yang mempunyai dua ponok.

Biasanya, unta laga lebih berat dua kali ganda daripada unta biasa. Unta laga dibahagikan kepada beberapa peringkat berat yang berbeza. Unta laga selalu dilatih pada umur lima atau enam tahun dan dapat berlaga hingga umur 20 tahun.






Pesawat AirAsia terbabas ketika mendarat di KIA

06 Safar 1432H.

Sebuah pesawat milik syarikat penerbangan tambang murah AirAsia terbabas ke tepi landasan ketika mendarat dalam keadaan hujan lebat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (KIA) malam semalam.

Menurut Bernama, empat orang dari pesawat AK5218 yang tiba dari Kuala Lumpur itu digegaskan ke Hospital Umum Sarawak, dipercayai mengalami cedera ringan.

Kejadian dipercayai berlaku kira-kira pukul 10.20 malam dan jumlah mereka yang berada dalam pesawat itu belum dapat disahkan.

Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin A.Rahman ketika dihubungi hari ini mengesahkan kejadian.

Beliau berkata, pihaknya telah pun menghantar pegawai bersama jurutera AirAsia untuk siasatan lanjut punca kejadian.

"Tunggu kenyataan daripada Menteri Pengangkutan hari ini kepada pihak media,” katanya yang enggan mengulas lanjut.

Anwar cabar Najib berdebat polisi ekonomi

6 Safar 1432H.

Ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak untuk berdebat untuk menentukan siapa mempunyai dasar ekonomi yang lebih baik untuk negara.

Menurut Anwar, adalah wajar bagi Najib menerima pelawaan berdebat kerana Najib sering-kali mempersoal dan memperlekehkan dasar Pakatan serta perangkaan ekonomi yang dikemukakan dalam rancangan 100 hari transformasi Pakatan Rakyat.

Katanya, serangan terbaru perdana menteri ke atas polisi Pakatan bukan sahaja tidak berasas malah polisi ekonomi yang diguna-pakai BN adalah punca hutang negara kini mencecah RM362.39 bilion atau 53.7 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar.

Anwar berkata dengan hanya menangani dua masalah - rasuah dan ketirisan serta memotong subsidi kepada pengeluar tenaga bebas (IPP) - Pakatan akan mampu menjimatkan negara RM51 bilion.

Malaysiakini/-

Banjir semakin pulih hanya 1 883 mangsa di pusat pemindahan

6 Safar 1432H.

KOTA BAHARU - Keadaan banjir di Kelantan pagi ini bertambah baik dan jumlah mangsa yang masih berada di pusat pemindahan berkurang kepada 1,883 berbanding 2,238 orang semalam.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan berkata, sebanyak lapan pusat pemindahan masih dibuka membabitkan dua daerah iaitu Pasir Mas dan Tumpat.

"Kesemua mangsa melibatkan 584 keluarga dan sehingga kini hanya lapan pusat pemindahan masih dibuka iaitu lima di daerah Pasir Mas dan tiga di Tumpat," katanya ketika dihubungi.

Jurucakap itu berkata, hanya empat laluan masih ditutup kepda kenderaan ringan iaitu Km 3 Jalan Pengkalan Rakit, Km 9 Pohon Tanjung-Rantau Panjang (jalan lama) Kampung Siram, Km 23 Jalan Banggol Kulim Lokasi 2, dan Km 6 serta Km 9 Jalan Cabang 4/Kampung Jambu/Meranti.

Paras air Sungai Golok juga semakin surut walaupun masih melebihi paras bahaya 9 meter iaitu pada 9.38 meter.

Messi pemain terbaik dunia 2010

6 Safar 1432H.


ZURICH -- PEMAIN Argentina Lionel Messi (23) yang bermain untuk kelab Barcelona dan Marta (24) pemain kelab Santos dari Brazil dinobatkan Pemenang Anugerah Pemain Terbaik Dunia Ballon d’Or FIFA 2010.

Lionel Messi menewaskan pencabar dari rakan sepasukan di Barcelona iaitu Andres Iniesta dan Xavi Hernandez.

Marta pula menewaskan pencabar terdekat Fatmire Bajramaj dan Birgit Prinz dari Jerman.

Jurulatih Terbaik Dunia Ballon d’Or FIFA 2010 dimenangi Jose Mourinho dari Potugal yang melatih pasukan Real Madrid dan Silvia Neid dari Jerman yang menaltih skuad Jerman.

Selain itu kesebelasan pemain terbaik dimenangi Iker Cassilas (Real Madrid, Sepanyol), Maicon (Inter Milan, Brazil), Lucio (Inter Milan, Brazil), Gerrar Pique (Barcelona, Sepanyol), Carlos Puyol (Barcelona, Sepanyol), Wesley Sneijder (Inter Milan, Belanda), Xavi Hernandez (Barcelona, Sepanyol), Andres Inesta (Barcelona, Sepanyol), Lionel Messi (Barcelona, Argentina), David Villa (Barcelona, Sepanyol), Cristiano Ronaldo (Real Madrid, Potugal).
Pemenang dipilih melalui undian yang dilakukan jurulatih, kapten pasukan kebangsaan dan wartawan sukan.

MB S'gor: Sidang tergempar DUN tetap diadakan

06 Safar 1432H.

Kerajaan Selangor akan tetap mengadakan sidang tergempar Dewan Undangan Negeri akhir bulan ini bagi meminda undang-undang Tubuh Negeri Selangor 1959, kata Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Katanya, kerajaan negeri sudah melantik Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa, Prof Datuk Abdul Aziz Bari, dan peguam, Datuk Param Cumaraswamy, bagi menyediakan draf pindaan Seksyen 52 Undang-undang Tubuh Negeri Selangor.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di Shah Alam selepas melancarkan Majlis Anti Pemerdagangan Manusia Negeri Selangor (MAPMAS) di Shah Alam hari ini.

Beliau ditanya mengapa kerajaan negeri ingin meneruskan sidang tergempar dewan bagi meminda undang-undang itu sedangkan kerajaan PKR Selangor tidak mempunyai 37 kerusi yang juga undi yang diperlukan daripada 56 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi mendapatkan undi majoriti dua pertiga.

Daripada 56 kerusi DUN, pakatan pembangkang mempunyai 35 kerusi iaitu 14 PKR, 13 DAP, lapan PAS dan seorang ADUN Bebas manakala BN mempunyai 20 kerusi.

Abdul Khalid berkata, Param dan Abdul Aziz telah mencadangkan supaya perkara itu tidak dibincangkan di khalayak ramai sehingga dibincangkan di dalam dewan.

Ditanya sama ada cadangan pindaan itu akan dipersembahkan kepada Sultan Selangor, beliau berkata akan meneliti perkara itu dan ia bergantung kepada cadangan peguam.

Katanya, sidang dewan itu bertujuan mengembalikan kuasa Sultan dan Menteri Besar dalam melantik ketiga-tiga pegawai tinggi dalam pentadbiran kerajaan negeri itu.

Peruncit: Bekalan minyak masak tak mencukupi

06 Safar 1432H.

Beberapa peruncit di sekitar Lembah Klang mendakwa pembekal minyak masak kelapa sawit telah mengurangkan bekalan sehingga 50 peratus kepada mereka, sekali gus meruncingkan masalah kekurangan bahan itu di pasaran.

Mereka berkata sekalipun Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (tiga dari kanan) telah menyatakan bekalan ditambah 14,000 tan metrik lagi kepada 84,000 tan metrik bulan ini, bekalan kepada mereka masih tidak berubah.

Tinjauan di kedai dan pasar raya juga mendapati kebanyakannya sudah hampir kehabisan bekalan manakala pilihan jenama minyak masak kelapa sawit pula terhad.
Bekalan tak mencukupi

"Selalunya tidak ada masalah, peruncit-peruncit kecil akan pergi sendiri ke tempat pembekal dan membeli seberapa banyak yang mereka mahu, selalunya dua kotak setiap hari, namun sekarang pembekal hanya membenarkan setiap peruncit membeli satu kotak yang mengandungi 17 paket minyak satu kilogram," kata seorang peruncit, Bawa Baharudin.

Katanya keadaan itu menyebabkan beliau terpaksa menghadkan jualan iaitu hanya sekilogram minyak untuk seorang pengguna setiap hari.

Sementara itu jurucakap pasar raya Cold Storage Donny Rowlee berkata pembekal minyak masak ke pasar raya itu bertindak mengurangkan kuota sejak dua minggu lalu.

"Ada satu jenama hanya membekalkan 200kg minyak dengan alasan itu kuota yang dibenarkan kerajaan sekarang," katanya menambah pasar raya itu diberi permit membekalkan 1,000kg sebulan.

"Khamis lalu minyak masak ini baru sahaja dibekalkan semula, namun pada hari ini minyak masak semuanya dah habis. Kebanyakan pembeli membeli dengan banyak, kadang-kadang sehingga satu troli setiap seorang," katanya.

Kuota kerajaan

Beliau juga berkata setiap pembekal menggunakan alasan pengurangan bekalan adalah disebabkan kuota baru yang ditetapkan kerajaan.

Pengurus Barang Dagangan Pasaraya Ong Tai Kim, Kelana Rabian berkata pasar raya itu juga berdepan dengan pengurangan bekalan apabila mereka kini hanya menerima 135 tan metrik berbanding 350 tan metrik sebelum ini.

"Kuota tersebut adalah tidak relevan lagi, ia perlu ditambah. Mana mungkin kuota yang diberikan sejak empat tahun lepas boleh sama dengan sekarang dengan pertambahan bilangan pasar raya besar dan kedai runcit," katanya.

Beliau juga mencadangkan agar kerajaan mengetatkan penguatkuasaan terhadap pembelian bahan kawalan itu bagi mengelakkan penyelewengan selain memastikan hanya rakyat tempatan membeli menikmati subsidi yang diberi kerajaan.

Dalam pada itu, seorang pengguna Hasliani Mohamad Hassan berkata kekurangan bekalan minyak masak paling dirasai golongan peniaga makanan.

"Selalunya peniaga atau pemilik kedai makan yang akan panik apabila krisis ini berlaku. Bagi keluarga selalunya minyak masak 3 kg itu pun akan dapat tahan sehingga dua bulan," katanya.

Isu SUK: Selangor jangka pindaan gagal tapi mahu ‘dedah’ Umno

6 Safar 1432H MalaysianInsider.

Pakatan Rakyat (PR) tidak meletakkan harapan akan memperoleh majoriti dua pertiga yang diperlukan dalam usahannya meminda perlembagaan negeri, tetapi berpendirian tetap mahu meneruskan sidang khas Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi “mendedahkan sikap” Umno yang sebenarnya.

The Malaysian Insider difahamkan kerajaan negeri sudah pun menjangkakan yang cubaan mereka meminda perlembagaan bagi mengembalikan kuasa pelantikan pegawai-pegawai kanan perkhidmatan negeri kepada Sultan dan Menteri Besar ekoran kemelut pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri baru, tidak akan berjaya.

“Kami menjangkakan bahawa pindaan tidak akan berjaya kerana Umno atau BN (Barisan Nasional) (hanya) mahu merampas kuasa negeri,” kata satu sumber kepada The Malaysian Insider.

“Bagaimanapun, kami mahu meneruskan usaha ini, jadi rakyat akan tahu bahawa Umno bukan sahaja memperlekehkan kuasa Sultan, tetapi juga memperkecilkan kuasa negeri,” katanya.

Keputusan itu dicapai pada majlis taklimat ringkas Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dengan ahli-ahli Parlimen, Ahli Dewan Undangan Negeri dan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat di Shah Alam, semalam.

Pakatan Rakyat mempunyai 35 wakil di Dewan Undangan Negeri yang memperuntukkan sebanyak 56 kerusi dan memerlukan sokongan dua pertiga untuk meminda perlembagaan.

Sumber itu juga berkata, sidang khas kali ini juga bertujuan mengetepikan dakwaan Umno bahawa Pakatan Rakyat menderhaka pada institusi diraja.

“Yang paling penting perjuangan ini adalah perjuangan bagi rakyat,” kata sumber itu.

“Jika anda meyakinkan rakyat dan mendedahkan BN dalam isu ini, kita boleh justifikasikan apa sahaja yang kita hendak lakukan selepas ini,” kata beliau.

Sebelum ini, Timbalan Pengerusi Umno Selangor Datuk Seri Noh Omar membayangkan Umno-BN akan menolak pindaan ini.

Semalam, satu sumber memberitahu bahawa Selangor akan memfokus untuk menyelesaikan pertikaian pelantikan Khusrin selepas sidang Dewan Undangan Negeri khas.

“Kami mahu menyelesaikan isu menderhaka terlebih dahulu. Ini langkah pertama,” kata sumber itu lagi.

“Kami tidak mencuba untuk membunuh banyak burung dengan satu batu, atau kami kehilangan kesemua burung. Jadi, kami akan lakukan satu demi satu,” katanya.

Beliau juga berkata, pakar perlembagaan Prof A. Aziz Bari telah menasihatkan kerajaan Selangor agar tidak meminda perlembagaan dengan mengunakan pendekatan kesan retrospektif iaitu menguatkuasannya sebelum pelantikan Khusrin.

Kata sumber, pakar itu berpandangan bahawa jika pendekatan itu digunakan pindaan perlembagaan akan dilihat bertujuan memenuhi kepentingan peribadi atau agenda politik.

Katanya, Selangor juga mempertimbangkan opsyen untuk meminda undang-undang bagi mendefinisikan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) sebagai suruhanjaya perkhidmatan negeri.

“Ini hanya memerlukan majoriti mudah,” katanya.

Putrajaya menekankan bahawa terma “suruhanjaya perkhidmatan sewajarnya” yang digariskan di bawah Seksyen 52(1) Undang-undang Tubuh Negeri merujuk kepada SPA, bukannya Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri.

Selangor berhadapan dengan krisis perlembagaan ekoran pelantikan Khusrin sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri yang diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan pada 27 Disember lalu.

Bagaimanapun kerajaan negeri pimpinan Khalid menolak pelantikan Khusrin yang sebelum ini merupakan pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

Semalam, satu sumber memberitahu bahawa pindaan ke atas Seksyen 52(1) akan mencerminkan peruntukan sebelum pindaan perlembagaan negeri 1993. [MOD]

Pelan 100 hari: Najib tak mahu bantu rakyat

06 Safar 1432H.
Oleh : Nazri Abdullah.

KUALA LUMPUR, 10 Jan: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membidas pelan 100 hari Pakatan Rakyat sebagai bukti bahawa Umno BN sememangnya tidak mahu meringankan beban rakyat.

Beliau ketika ditemui Harakahdaily hari ini berkata, ianya juga membuktikan kedangkalan pemikiran pemimpin tertinggi Umno BN itu apabila mendakwa pelan tersebut tidak berpaksi kepada kenyataan dan mempersoal punca kewangannya.

Sedangkan menurutnya, apa yang ditawarkan Pakatan Rakyat itu adalah keperluan rakyat yang sememangnya di dalam kemampuan negara jika sumber hasil diurus dengan baik.

"Ini menyerlahkan bahawa mereka tidak mahu hapuskan tol, tidak mahu beri imbuhan kepada guru dan tidak mahu hapuskan Felda Plantation.

"Kita telah tunjuk bukti dalam masa yang singkat di negeri-negeri yang kita perintah termasuk Kelantan. Dulu orang kata Kelantan akan muflis dalam masa tiga bulan, tapi kita tengok sekarang sudah 20 tahun," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas bidasan Najib yang dilapor media hari ini berhubung pelan tersebut.

Najib mendakwa tawaran yang terkandung di dalam pelan tersebut sebagai populis dan tidak bertanggungjawab kerana akan menggadaikan masa depan negara.

Pelan itu juga jelasnya dibuat tanpa mengambil kira kemampuan negara, dan belaiu menjangkakan negara akan bankrap dalam masa dua tahun jika pelan itu dilaksanakan.

"Kalau dia kata sebagai populis, kita nak tanya RM65 juta baiki rumah Perdana Menteri dan bayar RM70 juta kepada Apco itu bukan untuk populis ke?" soalnya lagi.

Katanya, negeri-negeri Pakatan Rakyat juga terbukti lebih kedepan menjaga kebajikan rakyat termasuk memperkenal pelbagai program untuk warga emas, ibu tunggal dan warga miskin.

Jika dibanding dengan mentaliti BN katanya, parti pemerintah itu hanya tahu memeras rakyat dan bukan mahu meringankan beban mereka.

"Walaupun nilai yang diberi kecil, tapi 50 tahun Umno perintah dia tak mampu buat.

"Dia nak urus negara, dia ambil wang subsidi dalam poket rakyat dan beri kepada kroni-kroni," jelasnya.

Mengulas lanjut Mahfuz berkata, jika Najib mahu melihat bukti dan ingin tahu dari mana sumber kewangan yang akan diguna, beliau mencabar presiden Umno itu menyuruh rakyat bersama Pakatan.

"Kalau dia nak tahu sumber kita, kita minta dia isytihar kepada rakyat supaya ubah sekarang untuk tengok bukti mana sumber dan hasil kita," katanya mencabar Najib.

Bulan lalu, Pakatan Rakyat mengemukakan tawaran dalam Program 100 hari yang mengandungi sembilan perkara termasuk pengurusan negara, ekonomi dan pendidikan yang akan dilaksanakan dalam tempoh 100 hari jika menang pada pilihan raya umum (PRU) ke-13.

Antaranya mengarahkan Khazanah Nasional Berhad dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyempurnakan pengambilan alih aset lebuh raya oleh kerajaan dengan tujuan menghapuskan tol, merombak struktur subsidi bagi mengurangkan subsidi kepada swasta dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat, menaikkan imbuhan perguruan RM500 sebulan dan melupuskan Felda Plantations bagi membuka ladang yang diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga Felda.

"Program 100 hari ini kalau kita tengok, semuanya untuk bagi rakyat rasa lega bukan untuk bagi rakyat merana," tegasnya membidas telahan Najib.

100 Hari: Pemimpin Umno semakin runsing

06 Safar 1432H.

KUALA LUMPUR, 11 Jan: Pemimpin Umno masih runsing memikirkan mengenai janji Pakatan Rakyat 100 hari yang semakin diterima oleh rakyat apabila diberikan mandat untuk memerintah negara, kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Beliau mengulas kenyataan Datuk Ahmad Maslan di Dewan Serbaguna Felda Chempelak Barat, Tenang yang menyelar tindakan pembangkang yang selalu menghentam kerajaan berhubung kenaikan harga barang sebaliknya mencabar pembangkang menurunkan harga barang di negeri yang dikuasai mereka.

Katanya, ucapan Ahmad yang bertaraf Timbalan Menteri dan Ketua Penerangan Umno Malaysia lebih bersifat emosi dan gelabah menghadapi kebangkitan rakyat, terutama generasi kedua Felda di Dewan Undangan Negeri Tenang.

“Tidak munasabah langsung cabaran beliau supaya negeri Pakatan Rakyat menurunkan harga di negeri yang mereka kuasai,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Baginya, kenyataan itu sama seperti kenyataan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yasin yang mencabar pemimpin negeri Pakatan Rakyat menaikkan gaji guru RM500 sebagaimana janji dalam Buku Jingga.

Jelasnya, pimpinan Pakatan Rakyat boleh menurunkan harga barang dengan syarat segala hak yang dipungut di negeri Pakatan Rakyat oleh kerajaan pusat seperti saman ekor, saman Jabatan Pengangkutan Jalanraya, cukai kastam, imigresen, cukai setem, tol, cukai jalan, cukai perkhidmatan 6% di restoran, cukai kad kredit RM50 diserahkan kepada negeri Pakatan Rakyat.

“Insya Allah negeri Pakatan Rakyat mampu memberikan kesenangan kepada rakyat, sebagaimana yang telah dibuktikan sekarang ini melalui air percuma , skim kifalah dan sebagainya walaupun hasil negeri tidak seberapa berbanding dengan pendapatan kerajaan pusat,” ujarnya.

Tambahnya, kenyataan Ahmad itu tidak lebih daripada hendak melindungi rasa bersalah kerajaan yang ada gagal menguruskan rakyat dengan baik walaupun hasil negara melimpah ruah sehingga kehidupan rakyat semakin tertekan.

Rakyat bawahan, ujarnya sudah mula merungut dengan kenaikan harga barang.

Katanya, kuasa membeli di kalangan rakyat semakin rendah seperti komen Pengurus Kanan Kumpulan TA Investment Bhd, Alsetdek Al Haj Ali, mengenai kuasa beli di kalangan rakyat semakin merosot di tengah-tengah kejatuhan dolar Amerika Syarikat.

Tambah Alsetdek lagi, kerana penurunan kuasa beli itu menjadi petunjuk kepada ketidakseimbangan ekonomi, kemajuan dan kemakmuran dalam sebuah negara.

“Jadi, mengapa kita perlu gembira apabila kejatuhan nilai mata wang, walhal nilai ringgit semakin tidak dirasai,” kata Idris.

Sehubungan itu, PAS ingin menyeru Ahmad Maslan memahami apa kuasa negeri dan pendapatan negeri berbanding dengan pendapatan yang dimiliki oleh kerajaan pusat.

Tambahnya, pendapatan keraan negeri tidak banyak, cuma daripada hasil cukai tanah, perhutanan, air, cukai pintu sahaja.

“Dengan kekangan kewangan dan pendapatan ini pun kemampuan negeri Pakatan Rakyat mampu mentadbir, tanpa terencat untuk kebaikan rakyat, contohnya negeri Kelantan walaupun sudah 20 tahun kita mampu mengurus dengan baik,” jelasnya.

Sehubungan itu, katanya PAS menyeru rakyat bangkit menolak pemimpin BN dan berilah mandat baru kepada PAS dan Pakatan Rakyat untuk mentadbir urus dengan baik, kerana terbukti dan teruji.

Hanya UEM, KWSP deposit tunai RM50 juta, kata Plus

06 Safar 1432H.

PLUS Expressways Bhd yang menetapkan semalam sebagai tarikh akhir untuk menerima tidak lagi menerima tawaran baharu cadangan pengambilalihan rangkaian lebuhraya firma itu.

Dalam maklumannya kepada Bursa Malaysia, ia juga berkata hanya UEM Group Bhd dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memasukkan deposit tunai sebanyak RM50 juta dan surat daripada pembiaya berhubung keupayaan kewangan untuk melaksanakan dan menyelesikan cadangan pengambilalihan perniagaan syarikat.

"Pengumuman lanjut akan dibuat selepas lembaga pengarah membuat keputusan," katanya.

Pada Oktober tahun lalu, UEM-EPF menawar untuk mengambil alih perniagaan dan tanggungan, termasuk semua aset dan liabiliti Plus Expressways pada pertimbangan aggrigate belian RM23 bilion.

Bulan lalu, pengendali lebuh raya negara itu menerima tawaran kedua daripada Jelas Ulung Sdn Bhd, juga untuk perniagaan dan tanggungan sebanyak RM26 bilion.

Berikutan itu, Plus menetapkan petang semalam sebagai tarikh akhir untuk tawaran baharu, dan menetapkan penawar memasukkan deposit tunai RM50 juta dan pengesahan bertulis tanpa syarat bahawa mereka mempunyai keupayaan kewangan untuk melaksana dan menyelesikan cadangan pengambilalihan itu.