28 January 2011

Gambar jasad firaun zaman nabi MUSA

23 Safar 1432H
Oleh : ZAMRI.

Inilah Firaun yang pernah diceritakan pada zaman Nabi musa a.s.
Dengan kuasa Allah Yang Maha Hebat dan dengan perintah Allah kepada Nabi Musa a.s agar mengangkat tongkatnya dan hentakkan dibumi untuk membelah lautan.

Dimana setelah NAbi musa dikejar oleh Firaun dan askarnya menemuai jalan kebuntuan untuk melarikan diri. Dan ketika Nabi Musa dan pengikutnya melalui laut Merah yang terbelah dari izin dan kuasa Allah yang tiada tandingannya hingga baginda sampai diseberang tanpa didatangi masalah.

Tapi dalam perjalanan firaun dan askarnya merentasi lautan yang terbelah itu, mereka merasa kagum dan gementar melihat seakan-akan ada kuasa yang membantu Nabi Musa. Akhirnya Firaun berkata............

"Jika benar inilah kuasa tuhannya Musa! aku sanggup untuk
menyembahnya dan bertaubat kepada tuhannya." .......tapi kenyataan Firaun telah pun didengar oleh Allah s.w.t.

Maka Allah pun berkata dengan keras kepada Firaun yang dilaknat-Nya.
"Baru sekarang kau ingin bertaubat! baru sekarang kau sedar akan
kuasa-Ku! Sedangkan kau mengaku diri kau adalah Tuhan! terimalah
pembalasan dariku! akan Aku timbulkan jasad kau agar menjadi
teladan dan iktibar kepada semua manusia di dunia ini".

Begitulah cerita sejarahnya Firaun yang patut kita bersama mengambil iktibarnya. Sejarah mereka yang terdahulu amatlah bermakna buat kita sekarang ini. Agar kita tidak menjadi angkuh seperti Firaun dan melampui batas yang keterlaluan.

Begitu juga dengan syirik/memperduakan Allah. Maka Allah tidak akan mengampuni dan menerima taubatnya. Hati-hatilah dalam kehidupan kita, syaitan sentiasa berusaha merosakkan rancangan yang baik malahan memberi kita ilham atau menerbitkan rasa kesombongan seperti Firaun. Semoga Allah melindungi kita semua ke jalan yang benar. AMeeeeeen! Alhamdulillah! Wasalam!

Tulisan Arab di gambar itu bermaksud "Ambillah Iktibar wahai para pemandang (gambar)".

No comments: