19 August 2010

Kakitangan awam Pulau Pinang dapat bonus RM400

9 Ramadhan 1431H.

Semua 3,577 kakitangan awam di Pulau Pinang akan menikmati bonus istimewa RM400 bagi menyambut Aidilfitri.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan dari Pejabat Ketua Menteri, geran kewangan istimewa yang membabitkan perbelanjaan RM 1.5 juta diluluskan oleh exco kerajaan negeri Pulau Pinang hari ini.

Pembayaran RM400 itu akan dibuat pada 3 September ini, iaitu kira-kira seminggu sebelum Aidilfitri.

“Pembayaran istimewa sekaligus sebanyak RM400 sempena Aidilfitri tahun ini menunjukkan bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang menghargai perkhidmatan awam negeri Pulau Pinang.

“Exco negeri Pulau Pinang berharap penjawat awam negeri akan terus berazam untuk bekerja lebih gigih untuk meningkatkan lagi kualiti sistem penyampaian dan memberi perkhidmatan lebih baik,” kata ketua menterinya, Lim Guan Eng.

Menurut Lim, sejak Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran, usaha yang jitu lagi berterusan dilaksanakan bagi mencorakkan penjawat awam profesional ke arah bertaraf dunia.

Katanya, Pulau Pinang tidak mampu untuk melonjak kepada status Bandaraya Antarabangsa tanpa usaha penjawat awam negeri memacu ke arah menjadi penanda aras antarabangsa.

Tindakan populis ini bukan yang pertama diambil oleh Lim sejak DAP menerajui kerajaan negeri Pulau Pinang.

Sebelum ini, kerajaan negeri turut menghadiahkan RM500 dan anugerah negeri kepada pekerja bawahan yang bekerja keras membersihkan longkang dan parit di negeri itu. Selain itu, bayaran RM100 juga dibuat kepada semua warga emas berusia 60 tahun ke atas di negeri itu.

Dengki, punca dinar Kelantan ditentang - Nik Aziz

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Rizal Tahir

KOTA BHARU, 18 Ogos: Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata tindakan mempolemikkan penggunaan dinnar emas dan dirham perak di Kelantan adalah disebabkan sifat hasad dengki dan pihak tertentu.

Menteri Besar Kelantan itu berkata, beliau tidak melihat penentangan penggunaan dinar dan dirham tersebut mempunyai asas yang kuat selain dendam politik Umno terhadap kerajaan PAS negeri itu.

“Tetapi kerana hasad dengki menyebabkan mereka menentang walaupun yakin perlaksanaan itu betul.

“Mereka pertikai atas dasar politik semata-mata walaupun dengan hujah yang kabur,” ujarnya yang juga Mursyidul Am PAS.

Jelasnya, sepatutnya perkara itu tidak menjadi isu apatah lagi kepada orang Islam kerana dinnar emas dan dirham perak sudah diguna sejak zaman Rasulullah S.A.W lagi.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di JKR 10, di sini semalam.

Mengulas lanjut beliau berkata, kerajaan pusat sepatutnya menyokong usaha yang dilakukan oleh kerajaan Kelantan yang berhasrat untuk mengembalikan semula kegemilangan Islam.

Namun menurutnya, mungkin kerana sikap anti Islam dan hasad dengki yang mendalam, mereka terpaksa melawan dan menentang pembaharuan yang dilakukan oleh kerajaan Kelantan.

“Mereka terus melatah kerana berasa sengal dengan usaha kerajaan Kelantan berusaha melaksanakan syariat Islam termasuk sistem kewangan,” ujarnya.

Usaha Kelantan mengeluarkan dinnar emas dan dirham perak jelasnya adalah bagi menjaga sistem kewangan agar tidak berterusan dimonopoli barat.

Negara Islam katanya perlu membuktikan kepada barat bahawa Islam mempunyai mata wangnya sendiri.

Dalam pada itu, kerajaan negeri juga akan mengeluarkan sebuah buku mengumpulkan pandangan-pandangan alim ulama berhubung penggunaan dinnar emas dan dirham perak.

Buku yang bakal disusun oleh kerajaan negeri itu juga akan mengumpulkan hasil tulisan dari kitab-kitab jawi dan Arab yang telah mendedahkan masaalah kewangan dalam Islam.

Masyarakat Kelantan antara yang gemar membeli dinnar dan dirham untuk simpanan terutama golongan wanita.

Dalam usaha menggalakkan penggunaannya, Tuan Guru memberitahu akan membayar zakat fitrahnya tahun ini dan masa akan datang menggunakan dinnar.

Harakahdaily/-

Pakatan perlu menang besar di Kedah

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Mohd Ali Hashim

ALOR SETAR, 18 Ogos: Pakatan Rakyat (PR) perlu menang besar di negeri Kedah bagi mengukuhkan pemerintahan negeri yang sedia ada dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.

Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Ir Phahrolrazi Mohd Zawawi (gambar) berkata, antara langkah yang akan diambil ialah kemungkinan meletakkan calon bukan Islam bagi bertanding mewakili PAS di beberapa kawasan yang mempunyai majoriti pengundi bukan Melayu.

Namun begitu, kata putus adalah terletak kepada keputusan oleh PAS Pusat selepas diadakan perbincangan dengan komponen PR melalui Jawatankuasa Pembahagian Kerusi.

Beliau yang juga Exco Kerajaan negeri berkata, faktor sokongan dan penerimaan pengundi serta keputusan perbincangan yang dibuat dalam PR adalah satu perkara yang diberi prioriti.

"Inilah peluang bagi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) untuk terpilih mewakili PAS. Walau bagaimana pun ia akan bergantung kepada keperluan parti dan PR.

"Tidak juga dinafikan kemungkinan peluang bagi calon bukan Islam dari PAS untuk diletakkan sebagai calon memang ada. Tiada juga kuota yang ditetapkan bagi calon bukan Islam bertanding di negeri Kedah," katanya.

Tambahnya lagi, pertambahan penyertaan bukan Islam dalam DHPP adalah kerana keyakinan mereka terhadap perjuangan yang dibawa oleh PAS yang berteraskan Islam serta bebas dari korup dan penyelewengan.

Sebelum ini, katanya kerajaan negeri yang diterajui PAS sering dipersalahkan dalam banyak isu yang sengaja dibangkitkan oleh Umno dan Barisan Nasional bagi menghilangkan keyakinan rakyat terhadap kepimpinan kerajaan negeri.

Isu sampah, pembalakan, bekalan air, pembuangan pekerja di kawasan perindustrian Taman Teknologi Tinggi Kulim dan kini yang terbarunya ialah banjir yang melanda beberapa daerah di Sik dan Baling turut dituding jari kepada kerajaan Negeri oleh Umno BN.

Walau bagaimana pun, ujarnya dengan tindakan bijak kepimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, semua dakwaan Umno dan BN itu telah berjaya disangkal.

Harakahdaily/-

PERPADUAN BN: SINGKIR MCA JIKA BERANI

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: safarizal saleh

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) mencabar Umno yang menjadi tunjang kepada kompenan Barisan Nasional (BN) untuk menyingkir MCA keluar daripada kompenan itu jika ia benar-benar berani dan serius ingin membuktikannya sebagai pejuang kepada bangsa Melayu sepertimana hasrat yang dinyatakan oleh Gagasan Melayu Perak (GMP).

Bagi DPPN Pk, kenyataan yang telah dinyatakan oleh Presiden GMP Datuk Seri Mohd Hilmi Ismail jelas bahawa Umno perlu membuat satu keputusan keras terhadap MCA. Jika Umno hanya berduduk diam sahaja maka nyatalah bahawa Umno gagal memperjuangan bangsa Melayu itu sendiri.

Di dalam konteks Negeri Perak yang mana Presiden MCA yang juga Pengerusi MCA Negeri Perak Datuk Seri Dr Chua Soi Lek adalah Ahli Jawatankuasa Penyelaras BN Negeri Perak. DPPN Pk berharap Pengerusi BN Negeri Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir juga dapat bertegas dan berani membuat pendirian dan mengambil tindakan disiplin terhadap kepimpinan MCA Perak demi mempertahankan hak dan keistimewaan bangsa Melayu.

DPPN Pk yang sudah mengenali Datuk Seri Zambry ketika pernah menjadi Ketua Pergerakan Pemuda Umno Negeri Perak dulu amat meragui keberaniannya untuk berdepan dan mengatakan kebenaran. Sikapnya samalah dengan Ketua Pemuda Umno sekarang Maslin Sham Razman, yang tidak ada kemampuan untuk bertegas di dalam mempertahankan bangsa Melayu kepada siapa sahaja.

MELAHIRKAN PARA HUFFAZ DALAM RAMADAN

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: sapidin amran

Kami mengajak seluruh kaum Muslimin untuk turut serta dalam menghulurkan sumbangan amal bagi kerja - kerja dakwah. Matlamat kami ialah untuk melahirkan seramai mungkin para huffaz dan dalam masa yang sama menjaga kebajikan para huffaz dan anak - anak yatim.

Terlalu banyak yang perlu dilakukan. Hanya dengan kerjasama dan sumbangan dari kaum Muslimin sahaja yang akan menjadi penentu kejayaan ini.Maka kami berseru. Bersempena dengan kehadiran Ramadan ini.

Marilah kita bersama - sama melakukan sebanyak mungkin amal soleh, khususnya dengan melakukan amalan bersedekah, infak, zakat dan sumbangan kewangan bagi melaksanakan tuntutan fardu keatas kita.

Pihak kami amat mengalu - alukan sumbangan kewangan bagi menjayakan program dan projek ini.

Segala sumbangan hendaklah disalurkan kedalam akaun Maybank atas nama - PUSAT TAHFIZ AL QURAN SOFIUDDIN. Nombor akaun: 562272302070.

TERIMA KASIH didahului atas sumbangan ikhlas anda.

Yang Menjalankan Amanah:

Ustaz Sofiuddin Bin Haji Amran.

Mudir / Pengarah KOMTAS.

0122776404.

Projek perindustrian di S'gor tertinggi di M'sia

8 Ramadhan 1431 H

Selangor mencatatkan pelaburan perindustrian dan jumlah projek perindustrian yang tertinggi di Malaysia dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini.

Pelaburan yang diperolehi dalam tempoh tersebut membabitkan 120 projek, kata Exco Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan Selangor, Teresa Kok.

Katanya, ia berdasarkan statistik terkini Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA) mengenai pelaburan perindustrian di Malaysia bagi tempoh Januari hingga Mei tahun ini.

Statistik MIDA tersebut, katanya, menunjukkan Selangor telah mencapai jumlah pelaburan perindustrian yang diluluskan sebanyak RM2.47 bilion bagi tempoh tersebut -jumlah projek perindustrian yang tertinggi.

Sebanyak 120 projek telah diluluskan di Selangor dan angka tersebut merupakan 36 peratus daripada jumlah projek bagi seluruh Malaysia.

Di belakang Selangor ialah Johor dengan 65 projek dan Pulau Pinang di tempat ketiga dengan 44 projek, kata Teresa dalam satu kenyataan hari ini.

Daripada 120 projek perindustrian yang diluluskan di Selangor, 68 adalah projek baru manakala baki 52 merupakan projek yang diperkembangkan.

Di samping itu, Selangor juga telah mencatatkan jumlah peluang pekerjaan yang tertinggi dengan 7,602 pekerjaan.

Menurut Teresa, RM942 juta atau 38 peratus daripada pelaburan di Selangor adalah terdiri daripada pelaburan asing.Manakala RM 1.52 bilion atau 62 peratus adalah pelaburan tempatan.

"Ini menunjukkan pelaburan tempatan amatlah penting bagi kerajaan negeri Selangor. Pelabur tempatan masih kekal melabur di Selangor di bawah pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat," tambahnya.

Di kalangan pelaburan asing di Selangor, Jepun membuat pelaburan tertinggi sebanyak RM366 juta, diikuti Singapura (RM 121 juta) dan Jerman (RM116 juta).

"Bilangan projek perindustrian yang tinggi di Selangor itu menunjukkan ekonomi Selangor masih lagi mantap dan merupakan destinasi pelaburan yang paling menarik bagi pelabur asing dan tempatan," katanya.

Malaysiakini/-

Pemuda PAS cabar Ridhuan Tee sertai Umno

8 Ramadhan 1431 H

KUALA LUMPUR, 17 Ogos: Pemuda PAS mencadangkan agar Dr Ridhuan Tee menyertai Umno dan mengishtiharkannya secara terbuka ekoran tuduhan penulis itu terhadap PAS.

Timbalan Ketua Pemuda PAS, Azman Shapawi Abd Rani dalam satu kenyataannya sangat kesal dengan tulis Ridhuan yang mendakwa "PAS menuduh Perlembagaan Reid ini perlembagaan kafir kerana kerjanya suka mengkafir".

Sehubungan itu, Azman berkata, "inilah akibat apabila belajar Islam dengan Umno yang memisahkan politik dengan agama yang mengakibatkan ramai yang kabur dengan Islam sebenar termasuk Dr. Ridhuan Tee sendiri."

Ridhuan Tee adalah pensyarah di Universiti Pertahanan Nasional. Semasa menjadi pelajar di UKM, beliau adalah pemimpin pelajar di sana. Selepas belajar, beliau pernah bertugas di Harakah sebagai pegawai kawalan kredit akhbar PAS itu.

Kata Azman, kenyataan Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah dalam tulisannya dalam akhbar Umno, Utusan Malaysia, tidak mencerminkan tahap pencapaian pendidikan yang beliau perolehi.

Beliau yang merupakan seorang yang berkelulusan BA(Hons)Political Science (UKM), MA Strategic Studies (UKM), PhD Politics and Government (UPM), Dip. Islamic Studies (UIA) sepatutnya agar lebih berhati-hati dalam mengeluarkan sesuatu kenyataan, katanya.

Beliau merujuk kepada artikel yang ditulis oleh beliau yang bertajuk ‘Jangan terlalu berani mencabar’ yang dikeluarkan dalam Mingguan Malaysia yang bertarikh 15 Ogos 2010

Antara isi kandungannya berbunyi ‘Walaupun PAS menuduh Perlembagaan Reid ini perlembagaan kafir kerana kerjanya suka mengkafir, ruang untuk Islam dan pribumi berkembang begitu besar, dengan tidak menafikan hak bukan Islam’.

"Ini merupakan satu pertuduhan yang serius yang boleh mencemarkan nama baik PAS sebagai parti yang berjuang menegakkan Islam di bumi Malaysia ini. Atas dasar apa kenyataan ini dikeluarkan?" katanya.

PAS satu parti yang sejak dari dulu berjuang bukan sahaja atas nama Islam malah setiap tindak tanduk dan keputusan mestilah berlandaskan al quran, hadis, qias dan ijma’ ulama, katanya.

Dalam kuliah-kuliah agama dan ceramah-ceramah, katanya, PAS hanya menerangkan batas-batas iman dan kufur sebagai panduan kepada umat Islam agar tidak tergelincir daripada hukum syarak walaupun dalam berpolitik kerana Islam itu syumul dan tidak boleh dipisahkan dari kehidupan dunia.

"DPPP mencabar agar dibuktikan individu mana yang pernah PAS kafirkan?
Beliau seharusnya mempelajari Islam dengan lebih mendalam sebelum menuduh PAS atas tuduhan yang sebegitu rupa," katanya.

Harakahdaily/-

Inkues Teoh: Bukan bunuh diri, kata Pornthip

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Aidila Raza

Ahli patologi forensik Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand mula memberi keterangan di bangunan mahkamah di Shah Alam, jam 9.31 pagi bagi menyambung keterangan inkues kematian Teoh Beng Hock.

a merupakan sambungan kepada keterangan yang diberikannya hujung tahun lalu, yang tidak dapat diteruskannya ketika itu apabila beliau tidak hadir di Mahkamah Koroner, dikatakan berikutan terdapat ancaman terhadap keselamatan dirinya.

Pada keterangannya tahun lalu, Pornthip menyuarakan pendapat terdapat 80 peratus kemungkinan bahawa Teoh mati akibat dicekik dan didera, dan mahkamah kemudiannya membenarkan mayat Teoh dibedah siasat kali kedua oleh Ketua Unit Patologi Hospital Sungai Buloh, Dr Shahidan Md Nor, pada 22 November lalu.

Teoh, 30, setiausaha politik kepada Exco kerajaan negeri Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati pada 16 Julai tahun lalu di tingkat lima, Plaza Masalam selepas memberi keterangan di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor yang terletak di tingkat 14 bangunan sama.

Pornthip, sebelum ini menimbulkan kontroversi dengan mendakwa hasil pemerhatiannya mendapati kemungkinan 80 peratus kematian Teoh adalah kerana dibunuh manakala 20 peratus lagi akibat bunuh diri.

Kehadirannya di mahkamah pagi ini disambut tepukan gemuruh oleh penyokong Teoh yang memenuhi bilik perbicaraan hari ini.

Aktivis telah berkumpul bagi menghadiri inkues ini bukan sahaja sebagai sokongan kepada Teoh dan mendengar keterangan terbaru Pornthip tetapi juga untuk meluahkan rasa tidak puas hati mereka kepada pejabat Peguam Negara berhubung sekeping 'nota misteri'.

Bekas ketua forensik Unit Siasatan Lokasi Jenayah, Amidon Anan, juga berada di mahkamah hari ini. Beliau hadir atas kapasiti peribadi.
Saksi pertama

Koroner Azmil Munthapa Abas memulakan prosiding dengan memanggil Pornthip sebagai saksi pertamanya.

Beliau kemudian disoal oleh peguam, Malek Imtiaz Sarwar, yang mewakili kerajaan negeri Selangor dengan meneliti laporannya dan beberapa gambar yang diambil pada bedah siasat kedua.

Pornthip berkata beliau mendapati pendarahan di tengkuk Teoh sehingga ke bahagian otot mangsa. Kesan berkenaan juga, katanya lebih luas daripada kesan dicekik kerana cengkaman fizikal di bahagian leher adalah lebih kuat.

Menurut Pornthip berdasarkan 34-35 kes kajiannya hasil jatuh daripada tempat tinggi sebelum ini, - tidak ada yang mempunyai kesan seumpama itu.Katanya, dia berpendapat tidak mungkin lebam adalah kerana impak akibat jatuh.

Pornthip juga menolak kemungkinan lebam itu disebabkan keretakan tulang belakang. Beliau mempertahankan pemerhatiannya sebelum ini bahawa ia adalah kecederaan sebelum jatuh yang dilakukan dengan “tekanan dan kuasa yang lebih besar” berbanding dicekik.

Katanya, ia mungkin “ seseorang meletakkan sesuatu di tengkuk Teoh atau menekan kepalanya ke atas sesuatu”.

Tak sependapat dengan Dr Vaneziz

Merujuk laporan bedah siasat pertama, pakar patologi Thailand itu berkata dia tidak boleh menolak kemungkinan Teoh tidak sedarkan diri semasa jatuh kerana laporan menunjukan berlaku 'cerebral edema'.

Ia menunjukkan Teoh mengalami hypoxia, di mana otak tidak menerima oksigen untuk tempoh sekurang-kurangnya 5 minit. Hypoxia berlaku akibat salur darah, arteri atau

trakea yang tersumbat.

Pornthip tidak bersetuju dengan Dr Peter Vaneziz bahawa tanda pendarahan di tengkuk adalah akibat keretakan pada dagu. Katanya, keretakan dagu hanya membabitkan pendarahan di kawasan kecil dan tidak merebak hingga ke dada.

Juga tidak terdapat salur darah besar di dagu yang boleh menyebabkan pendarahan berlebihan.

Pada keterangannya itu, Pornthip juga memberitahu inkues bahawa tiada keretakan pada pergelangan tangan, yang lazimnya berlaku dalam kes apabila seseorang cuba melindungi diri mereka daripada kejatuhan dengan tangan.

Terdapat keretakan dan luka di atas satu daripada pergelangan kaki Teoh tetapi tiada dikesan pada dasar tengkorak mangsa. Justeru, Pornthip berkata dia tidak bersetuju dengan Vaneziz bahawa Teoh mendarat dengan kedua-dua kakinya dan mangsa sedar semasa jatuh.

Pornthip berkata kesan koyak di bahagian dubur dan kecederaan pada bahagian punggung adalah disebabkan akibat kejatuhan dan bukan kerana dipukul seperti yang disangkanya sebelum ini.

'Ini adalah protokol'

Sehubungan itu, Pornthip mempertahankan pendapatnya berhubung kecederaan sebelum kejatuhan tetapi tidak dapat mengesahkan bahawa Teoh sedar semasa jatuh. Beliau juga tidak mahu memberi peratusan punca kematian kerana kesimpulan berdasarkan laporan bedah siasat. Namun Porhthip pasti, kejadian itu bukan percubaan bunuh diri.

Malik (kanan) selesai menyoal pakar patologi Thailand itu pada jam 10.45 pagi dan perbicaraan disambung dengan giliran peguam Gobind Singh Deo, yang mewakili keluarga Teoh pula untuk bertanyakan soalan.

Pornthip berkata berdasarkan pengalamannya sebagai penyiasat lokasi jenayah dan juga ahli sains forensik, sebarang nota yang dijumpai mesti diuji untuk DNA, cap jari dan cetakan tapak tangan pada kadar segera dan kemudiannya dihantar untuk ujian analisis tulisan. “Ini adalah protokol.”

Bagaimanapun bota sedemikian tidak memberi kesan ke atas siasatan kerana ia dianggap bersifat emosi. Justeru, katnya, beliau lebih gemar bergantung kepada sains.

Ketua pendakwa SPRM, Abdul Razak Musa memulakan sessinya dengan cuba mempersoalkan kelayakan Pornthip sebagai saksi yang mempunyai kewibawaan.

Abdul Razak mencadangkan bahawa keterangan Pornthip adalah bersarkan imaginasinya. Pornthip menafikan perkara itu dan berkata kesimpulannya adalah berdasarkan pemerhatian dan kerjanya.

Abdul Razak berkata berdasarkan kelayakan Pornthip, ahli patologi Thailand itu tidak layak bergelar pakar di Malaysia kerana universiti di mana beliau belajar tidak diiktiraf di negara ini.

Pornthip menjawab bahawa universiti tempat beliau belajar adalah satu daripada lima yang terbaik di Thailand - mereka yang berada di mahkamah memberikan tepukan.

Cekik diri sendiri

Razak kemudiannya mencadangkan kepada Pornthip bahawa Teoh mencekik dirinya sendirinya. Katanya, ini kerana empat daripada doktor telah mendapati bahawa tiada bukti menunjukkan Teoh dicekik.

Gobind bangkit dan mengarahkan Razak (kanan) menunjukkan bagaimana seseorang mencekik diri sendiri. Razak menyahut cabaran itu dan cuba mencekik diri sendiri sambil digelakan daripada mereka di mahkamah itu."Saya cadangkan bahawa anda datang ke mari untuk serang SPRM,” katanya.

Beliau memberi beberapa kesilapan yang didakwa dilakukan oleh Pornthip tetapi dinafikan oleh pakar patologi Thailand itu. Menurut Pornthip, laporan yang dikemukakannya disokong dengan bukti saintifik.

Razak: Awak kata 80 peratus pembunuhan.

Pornthip: Saya telah terangkan. Awak mesti terima...

Razak: Apabila awak beri keterangan 80 peratus adalah kes pembunuhan, ia dilaporkan di semua media negara ini.

Pornthip berulang-kali menggesa Razak supaya membaca laporannya, tetapi ketua pendakwa SPRM itu berkata: “Saya habiskan masa tiga hari membacanya.”

Orang ramai yang mengikuti perbicaraan kemudian mula berbisik yang menunjukkan rasa tidak puas hati mereka dengan cara soalan Razak.

Razak kemudiannya bertanya sama ada objek tumpul yang dirujuk oleh Porthip pada awal inkues pagi ini merujuk kepada kerusi atau benda lain.

Pornthip: Saya ingin tanya sama ada awak seorang peguam?

Razak: Mungkin, saya lebih muda daripada awak tetapi saya telah berkhidmat sebagai peguam untuk 24 tahun.

Ini disambutan dengan cemuhan 'wah' daripada mereka yang hadir.Pengalaman terjun bangunan

Razak kemudian mengajukan soalan kepada Pornthip, bagaimana Teoh boleh mati pada tingkat 14 (lokasi pejabat SPRM Selangor yang terletak di Plaza Masalam, Shah Alam) tetapi masih bernyawa apabila sampai di bawah.

Soalan Razak semakin bercelaru dan menyebabakan koroner terketawa kecil. Azmil kemudian menjelaskan kepada Razak apa yang Pornthip maksudkan ialah Teoh berkemungkinan sedar semasa jatuh dan belum mati.

Razak: Dari Tingkat 14, 99 kaki dari atas tanah - dia tidak sedarkan diri, jadi badannya semestinya lebih berat.

Pornthip: Tiada perbezaan. Secara saintifik, bagaimana boleh berlaku kehilangan berat berdasarkan tahap kesedaran?

Razak juga bertanya kepada Pornthip sama ada dia mempunyai pengalaman terjun dari bangunan. Ini kerana ahli patologi itu dalam keterangannya berkata mayat yang dijumpai itu didadapti lebih jauh daripada bangunan berkenaan berbanding kes lazim membunuh diri dengan melompat.
Satu lawan empat

Malik bangkit dan berkata Razak cuba 'memasukkan perkatan' dalam mulut Pornthip. “Cara dia mengajukan soalan seolah-olah mahu kami sendiri terjun!”

Razak kemudiannya mengulangi soalan kepada Pornthip bahawa pendapatnya adalah berlainan dengan empat orang doktor yang hadir pada bedah siasat kedua.

Razak: Satu lawan empat...

Pornthip: Awak perlu hormat hakim (koroner) yang akan membuat keputusan.

Razak: Kita bekerja berdasarkan majoriti.

Selepas Razak, giliran kerajaan yang dilantik oleh kerajaan Tan Hock Chuan memulakan soalannya.

Menjawap soalan Tan, Pornthip memaklumkan beliau tidak sependapat dengan keterangan Dr Shahidan bahawa kecederaan pada tengkuk Teoh adalah konsisten dengan kejatuhan.

Mahkamah koroner selesai menyoal-balas Porntip sebagai saksi pada jam 12.25 tengah hari.

Koroner Azmil Munthapa kemudiannya mengumumkan perbicaraan ditangguhkan sehingga 1 September ini.

Malaysiakini/-

Awasi strategi Chua Soi Lek

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Selena Tay

Pada 29hb Julai 2010, Chua Soi Lek telah memulakan rancangan strateginya untuk meraih undi Cina dalam PRU-13 yang akan datang dengan menyeru semua Anggota Parlimen MCA dan ADUN-ADUN MCA supaya memulakan blog dan Twitter untuk membongkar kesalahan yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat (PR) dengan memberi maklumat yang benar di alam cyber.

Sejak tarikh 29hb Julai itu, Chua telah mengeluarkan beberapa kenyataan. Diantaranya ialah:-

1) Jika PR menang PRU-13, yang akan menjadi Perdana Menteri ialah orang PAS, bukannya orang dari PKR atau DAP;

2) Negara-negara Islam tidak progresif; dan

3) DAP mesti menyoal Tuan Guru Nik Aziz mengenai matawang dirham dan dinar.

Dalam Kongres Ekonomi Cina yang baru berlangsung minggu yang lepas, Chua telah bertungkus-lumus memuji pentadbiran Najib dan menyeru orang Cina untuk menyokong Barisan Nasional (BN) sebab masa depan orang Cina terletak di tangan BN.

Pada 15hb Ogos 2010, Chua telah memberi taklimat kepada ahli-ahli MCA terutama Ssayap Wanita dan Pemuda supaya bekerja keras untuk mendaftarkan ahli baru dan pengundi baru terutamanya dari golongan muda.

Penulis yang tinggal di Kepong dan biasa pergi ke pasar pagi pada hari Ahad sentiasa berpeluang berbual-bual dan bersembang dengan para peniaga di pasar di situ dan para peniaga ini berpendapat Chua hari-hari mesti mengatakan sesuatu supaya akan nampak mukanya di kaca TV ataupun dalam suratkhabar Cina.

Kata seorang penjual sayur, "ekonomi negara sudah jatuh, cari makan pun susah, tak usahlah Cina ini pokpek pokpek sana sini hari-hari, dah muaklah tengok muka dia."

Penulis berpendapat bahawa Chua sedang berhempas-pulas mahu menjadi 'The Last Great Action Hero' yang memainkan peranan yang penuh dramatis untuk menarik perhatian kaum Cina dan ingin memberi amaran kepada Pakatan Rakyat supaya jangan pandang rendah terhadap strategi Chua.

Walaupun terpalit dengan skandal seks, beliau masih berjaya memenangi pilihanraya MCA dan menjadi pemimpin MCA. Beliau adalah seorang pakar strategi yang amat licik dan pintar dan oleh itu beliau telah berjaya menghidupkan kerjaya politiknya yang pada suatu masa hampir terkubur.

Strategi yang digunakan oleh Chua untuk menyerang PR ialah:

a) Strategi Semut Dalam Dubur - tujuan strategi ini ialah untuk menggangu fikiran para pemimpin Pakatan Rakyat. Dalam bahasa Inggeris ia dihuraikan sebagai 'to unsettle and irritate the enemy'.

b) Strategi Gadis Senyum Manis Menyembunyikan Pisau - tujuan strategi ini ialah untuk memberi gambaran bahawa penggunanya lemah dan tidak merbahaya padahal ia adalah sebaliknya. (Strategi Smiling Girl Hides A Dagger adalah strategi yang sering digunakan dalam zaman dinasti Cina dalam peperangan lebih dari 1,600 tahun.)

Penulis berharap amaran ini akan diberi perhatian sepenuhnya oleh pakar-pakar strategi Pakatan Rakyat. Ingat! Jangan leka, terpedaya nanti!

Harakahdaily/-

Kerajaan dulu kira nak tutup sekolah agama

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Kamarina

SUBANG, 17 Ogos: “Jika dibandingkan dengan pemerintahan yang dulu hanya tahu nak tutup sekolah agama tapi kerajaan sekarang menghargai sekolah agama,” ujar Pengetua Ma'had Tahfiz An-Nur, Desa Subang Permai, Ustaz Sobri Mohd Nor.

Beliau menyatakan demikian pada majlis ringkas menerima sumbangan kerajaan negeri yang disampaikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan negeri, Dr Halimah Ali, pagi ini.

“Saya tidak pernah menerima sumbangan seperti ini sebelum ini. Ini merupakan rezeki dari Allah,” ujarnya yang merakamkan perghargaan kepada pemerintahan Pakatan Rakyat.

Dr Halimah menyampaikan cek bantuan tersebut untuk membaik pulih fizikal sekolah agama.

Majlis utama fasa satu mengenai bantuan itu kepada sekolah agama rakyat telah disempurnakan oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di Ma'had Tarbiyah Islamiyah Al-Ansar Kampung Asahan, Batang Berjuntai, Kuala Selangor pada 10 Ogos lalu.

Pada majlis itu, seramai 120 daripada 136 penerima hadir sementara yang selebihnya disampaikan sendiri Dr Halimah dengan pergi ke sekolah berkenaan di samping meninjau masalah yang dihadapi.

Kerajaan negeri telah meluluskan RM2.666 juta daripada RM6 juta yang diperuntukkan untuk sekolah agama rakyat pada tahun ini.

Harakahdaily/-

Muslimat PAS, Harakah bergabung imarah Ramadhan

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Saidah Hairan

KUALA LUMPUR, 17 Ogos: Dewan Muslimat PAS Pusat dengan kerjasama Bilik Berita Harakah berganding bahu menghulurkan bantuan kepada golongan miskin, ibu tunggal, anak yatim piatu dan golongan tidak bernasib baik sempena Ramadan ini.

Kerjasama itu membuktikan kesungguhan unit editorial Harakah serta Dewan Muslimat bagi menjayakan agenda kebajikan rakyat tanpa mengira fahaman politik dan perbezaan agama.

Ketua Pengarang Kumpulan Harakah, Ahmad Lutfi Othman berkata, program bantuan itu telah bermula sehari sebelum Ramadan dan berterusan selagi ada masyarakat yang perlu dibantu.

Katanya, Bilik Berita Harakah akan memberi sokongan kepada Dewan Muslimat untuk membuat laporan di sepanjang program kebajikan itu dijalankan.

Beliau berharap golongan korporat, swasta dan badan bukan kerajaan turut berganding bahu menghulurkan bantuan bagi mencapai misi agenda kebajikan rakyat tercapai.

Sementara itu, Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Mohd Salleh berkata, program kebajikan itu telah bermula 10 Ogos lalu iaitu sehari sebelum Ramadan dengan edaran kurma dan bubur lambuk di stesen komuter di Bandar Tun Razak, Cheras.

Program itu juga bukan hanya memberi bantuan di bulan Ramadan tetapi akan digunakan untuk sumbangan membantu mangsa bencana alam, kematian, selain meraikan golongan terpinggir menjelang musim-musim perayaan dan sebagainya.

Beliau mengingatkan kebajikan merupakan menghidup-suburkan amalan bersedekah terutamanya di dalam bulan ramadan di kalangan masyarakat yang mana pahala bersedekah pada bulan ini diberikan pahala yang berlipat ganda oleh Allah.

Menurutnya Islam sememangnya daripada awal mementingkan kehidupan saling bantu membantu antara anggota masyarakat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Hujung minggu lalu, edaran bubur lambuk, iftar dan ziarah dilakukan di kawasan DUN Lenggeng dan DUN Senaling, Negeri Sembilan di mana keadan amat memilukan kerana terdapat rumah yang terlalu daif.

Di DUN Senaling, Nuridah menyampaikan barang makanan asas beras, tepung, gula dan milo di rumah ibu tunggal, orang miskin serta orang cacat (OKU) di 30 buah rumah.

Bermula 10 Ogos lalu, empat negeri sudah dijejaki iaitu Wilayah Persekutuan; Negeri Sembilan; Melaka; DUN Semanggol Perak dan kampung Johan Setia DUN Kota Raja, Selangor.

Selepas itu DMPP bersama wakil bilik Berita Harakah akan menjejaki golongan miskin di Pulau Pinang; Sarawak; Shah Alam; Sepang; Johor; Perlis; Terengganu dan Pahang.

Lebih menarik DMPP serta bilik Berita Harakah akan mengedarkan kuih raya kepada pengguna jalan raya di Tol Sungai Besi; Tol Jalan Duta pada 5 September dan selepas itu akan ke DUN Ulu Bernam, Selangor.

Pada 6 September pula penyampaian sumbangan kepada fakir miskin dan ibu tunggal di Parlimen Rantau Panjang, Kelantan dan edaran kuih raya di Tol Karak pada 8 september.

Sesiapa sahaja boleh beramal jariah dengan memberi sumbangan terus kepada akaun Maybank 564025400533 atas nama Parti Islam Semalaysia.

Harakahdaily/-

PAS Perak rakam takziah pada Pesuruhjaya

8 Ramadhan 1431 H

IPOH, 17 Ogos: PAS Perak merakamkan ucapan takziah buat keluarga pesuruhjaya, Ustaz Abu Bakar Hussain di atas pemergian isteri beliau ke rahmatullah sebentar tadi.

“Sesungguhnya bagi PAS Perak pemergian Allahyarhamuha adalah satu kehilangan besar buat PAS,” ujar Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin dalam satu kenyataan.

Katanya, Allahyarhamuha merupakan individu yang telah mewakafkan dirinya untuk membantu Pesuruhjaya PAS Perak dalam menegakkan perjuangan Islam semenjak dari awal perkahwinan.

Beliau menambah, PAS Perak melihat, walaupun pemergian Allahyarhamuha menemui Allah SWT adalah satu kehilangan besar bagi Pesuruhjaya dan PAS Perak, tetapi Allahyarhamuha telah berjaya membuktikan bahawa beliau telah menggunakan kesempatan hidup di atas muka bumi untuk terus berjuang menegakkan perintah Allah SWT.

“Semoga Allah SWT meletakkan rohnya bersama para anbiya, syuhada’ dan solihin,” ujarnya.

Ustazah Rafeah Ramli, 56, meninggal dunia kira-kira 2.20 petang tadi di Hospital Tuanku Bainun, Ipoh akibat kanser payudara.

Jenazah Allahyarhamuha akan disolatkan di Masjid Raja Nazrin di Rapat Jaya tambahan selepas solat Isyak malam ini.

Harakahdaily/-

Keganasan polis dibawa ke Suhakam

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 17 Ogos: Aduan berhubung keganasan polis di dua tempat berbeza iaitu di Pasir Salak dan Batu Pahat pada 31 Julai lalu dibawa ke Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) hari ini.

Aduan tersebut berkenaan tindakan pihak polis mengganggu dan melakukan tangkapan terhadap peserta himpunan warga Felcra Kebangsaan di Felcra Bandar Seberang Perak dan program ceramah anjuran pakatan Rakyat di Rengit.

Aduan diketuai Yang Dipertua PAS Lenggong, Razman Zakaria (kanan gambar atas) dan ketua pemuda Dewan Pemuda PAS Johor Khairul Faizi Ahmad Kamil serta Pengerusi Persatuan Anak-anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman.

Dalam aduannya Razman berkata, meskipun himpunan tersebut diadakan secara tertutup atas tanah persendirian dengan mensasarkan orang-orang tertentu sahaja, namun ianya tetap diganggu oleh pihak polis.

Permit polis juga jelasnya telah dipohon sebanyak dua kali namun ditolak atas alasan penganjur tidak mempunyai kelulusan untuk menggunakan premis persendirian itu.

"Kita mendapat kebenaran daripada pemilik tanah melalui surat dan kami sertakan sekali geran tanah pemilik," katanya.

Beliau turut mempertikai tindakan polis mengadakan sekatan jalan hampir di seluruh jalan masuk ke tapak premis dan tangkapan hanya dibuat ke atas petugas program yang memakai pakaian PAS tanpa alasan yang nyata.

Selain itu, turut dipersoal tangkapan yang dibuat terhadap petugas di luar kawasan premis.

Dalam kejadian 1 Ogos lalu, seramai 16 orang ditahan dan dilepaskan pada malam yang sama dan tiga lagi direman selama beberapa hari.

Khairul Faizi (kanan gambar bawah) juga dalam aduannya menceritakan situasi yang hampir sama iaitu pihak polis menyerbu markaz PAS di Rengit.

Sekurang-kurangnya 50 anggota unit simpanan persekutuan (FRU) dan puluhan lagi anggota polis menyerbu pentas Ceramah Pakatan Rakyat di Rengit.

Serbuan dibuat sebelum Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadual berceramah di pentas itu.

Polis bertindak mengosongkan pentas, merampai pembesar suara dan menghalau penyokong dari tapak ceramah dan sekurang-kurangnya sembilan ditangkap terdiri dari tujuh lelaki dan dua wanita.

"Saya mewakili PAS Batu Pahat Pihak telah sediakan dokumen berkaitan kejadian ini dan minta pihak Suhakam mengambil tindakan yang sewajaranya," katanya.

Sementara itu, Mazlan menyifatkan larangan mengadakan himpunan aman semakin ketara di era pemerintahan perdana menteri Datuk Sri Najib Razak.

"Sebelum ini Datuk Seri Najib pernah kata, jangan buat demonstarasi jalanan. kalau nak buat, buatalah di tempat tertutup. Gunalah stadium, gunalah balai raya.

"Tapi bila kita minta nak guna stadium, tak boleh. Minta guna balai raya pun tak boleh juga.

"Jadi di manakah kita boleh buat berhimpun? Saya minta pihak polis nyatakan secara jelas di mana tempat yang boleh kita berhimpun," katanya.

Dalam pada itu, pengerusi Suhakam, Muhammad Sha'ani Abdullah yang mendengar aduan itu dalam responnya berkata, insiden gangguan dan keganasan polis bukan perkara baru dan pernah dikritik oleh Suhakam sendiri.

Beliau turut menyatakan kekecewaan terhadap pihak polis yang menafikan hak rakyat untuk berhimpun.

Justeru, beliau berjanji akan memanjangkan aduan itu ke mesyuarat suruhanjaya selain akan mengatur pertemuan dengan pihak berwajib agar perkara yang sama tidak berulang lagi.

Harakahdaily/-

Catatan Kuliah Subuh : Kematian.

8 Ramadhan 1431H.
Oleh : Md Zainal mzd

Di pagi hari kelapan Ramadhan ini saya ingin berkongsi ilmu sebagaimana yang disampaikan dalam Kuliah Subuh di sebuah mesjid yang saya hadiri..

• Setiap insan atau manusia akan menemui mati dan mati itu akan datang tepat pada masanya, tidak terawal awal terlewat sedetik pun.

• Setiap manusia Islam yang menemui kematian akan dibangkitkan semula dan pasti bertemu Allah di hari perhitungan.

• Hari perhitungan juga dikenali sebagai hari pembalasan dan di hari tersebut ada tiga perkara yang setiap manusia pasti akan merasa takut kepadanya:

1. Ketakutan Pertama: Apakah dia akan menerima buku laporannya dengan tangan kanan atau pun tangan kiri. Tangan yang diangkat ini adalah dengan perintah Allah dan tiada boleh diubah bergantung kepada apa yang dilakukan sewaktu hidup di dunia ini. Jika baik keseluruhan pengisian hidupnya maka tangan kanan akan terangkat dan Allah akan menyerahkan rekodnya kepadanya melalui tangan kanannya maka baiklah nasibnya manakala kalau buruk pengisian hidupnya maka rekod akan dicampakkan kepada tangan kirinya dan buruklah nasibnya disisi tuhannya.

2. Ketakutan Kedua : Untuk melihat neraca atau alat pertimbangan untuknya samaada akan senget kekanan atau senget kekiri, kalau senget kekanan maka baiklah nasibnya manakala kalau senget kekiri akan buruklah nasibnya.

3. Ketakutan Ketiga: Setelah dibuat pertimbangan, apakah dia akan dijemput dan dipelawa dengan senyuman dan ucapan selamat datang ke Syurga ALLAH atau akan ditendang dan dicampakkan ke dalam neraka.

• Dihari perhitungan nanti, setiap individu tiada terkecuali akan melalui 7 pusat pemeriksaan.

1. Soalan Pertama : Bagaimana imannya, ada imankah dia , kuruskah imannya, gemukkah imannya, kosongkah imannya, berimankah isterinya, berimankah anak-anaknya, berusahakah dia menanam iman kepada anak-anak dan ahli keluarga dibawah jagaannya.

2. Soalan Kedua ; Bagaimana kesempurnaan solat lima waktunya dan ahli keluarganya, berusahakah dia menyempurnakan solat ahli keluarga dan orang-orang dibawah jagaannya..

3. Soalan Ketiga : Bagaimana pengeluaran zakat fitrah untuk diri dan ahli keluarga dibawah jagaannya. Bagaimana pula zakat hartanya, cukupkah nilai dan tepatkah tempoh pembayarannya. Ikhlaskah dia sewaktu mengeluarkannya.

4. Soalan Keempat: Bagaimana puasa Ramadhannya, cukup dan sempurnakah perlaksanaannya. Bagaimana dia mengajak dan mengasuh ahli keluarganya untuk mendirikan dan menyempurnakan puasa mereka..

5. Soalan Kelima : Sudahkah dia mengerjakan Haji dan Umrah dan bagaimanakah perlaksanaannya, sempurnakah ia dan ikhlaskah ia dalammenyempurnakan ibadat tersebut. Jika tidak mampu , apakah benar-benartidak mampu dan semua pendapatannya digunakan untuk perkara-perkara yang benar-benar diredhai Allah dan bukan kepada perkara yang tidak diredhaiNya.

6. Soalan Keenam: Berkaitan Mandi Janabah, dalam hidupnya selepas dia mencapai umur akil baligh apakah dia menyempurnakan mandi janabah dengan betul dan sempurna. Apakah dia membimbing ahli keluarganya dalam perkara berikut, ibu bertanggungjawab untuk membimbing anak perempuannya dan bapa menjadi pembimbing anak lelakinya, perkara ini perlu diasuh dan dijalankan dengan betul. Guru sekadar membantu dan mereka ada sekatan dalam memperincikannya. Jika tidak sempurna sudah tentu semua ibadat yang berkaitan dengannya akan menjadi sia-sia sahaja.

7. Soalan Ketujuh dan terakhir; Bagaimana silaturrahim antara dia dengan ahli keluarganya, dengan kedua ibubapanya , dengan kedua ibubapa isteri atau suaminya, antara dia dan guru-gurunya, antara dia dan orang-orang lebih tua darinya, antara dia dan jiran-jirannya dan antara dia dan orang yang pernah ada dalam hidupnya.

Jika ada mana-mana yang tidak sempurna atau belum sempurna, ambillah peluang Ramadhan ini dan hari-hari yang masih berbaki ini untuk memperbaiki diri kerana kita tidak tahu bila kita akan dijemput ALLAH untuk mengadapnya semula , mungkin tahun depan, mungkin bulan depan, mungkin minggu depan, mungkin esok atau mungkin sebentar lagi.

* Catatan dan penulisan ini, mungkin tidak sempurna tetapi jadikanlah ia renungan dan penghayatan kita bersama.

Presiden PAS ucap takziah kepada PJ Perak

8 Ramadhan 1431 H

KUALA LUMPUR, 17 Ogos: PAS merakamkan ucapan takziah kepada Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussain di atas pemergian isteri beliau ke rahmatullah pada petang ini di Hospital Tuanku Bainun, Ipoh.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, sesungguhnya pemergian Almarhumah Ustazah Rafeah Ramli yang merupakan tulang belakang kepada perjuangan Ustaz Abu Bakar dan anggota keluarga beliau, tentunya dirasai oleh seluruh ahli PAS umumnya dan pendukung Muslimat PAS di Negeri Perak khususnya.

“Bagi pihak seluruh pimpinan dan ahli-ahli PAS, saya merakamkan jutaaan takziah dan berharap Ustaz Abu Bakar dan ahli keluarganya serta sahabat handai dapat bersabar dengan ketentuan Allah SWT ini.

“Saya berdoa semoga Allah SWT melimpahi rahmat ke atas roh beliau dan mudah-mudahan beliau ditempatkan bersama-sama roh para solehah dengan izin Allah SWT, Insya Allah,” ujar beliau dalam satu kenyataan lewat petang ini.

Beliau kini berada di tanah suci Makkah al-Mukarramah kerana menunaikan umrah.

Harakahdaily/-

Setem kad raya 50 sen tahun ini

8 Ramadhan 1431 H

Sempena sambutan Hari Raya, Pos Malaysia tahun ini hanya mengenakan bayaran setem 50 sen bagi kad ucapan yang tidak melebihi 50 gram, berbanding harga biasa 70 sen berkuatkuasa 1 Ogos ini.

Ketua Sokongan Operasi PosMel Zaidi Hussain berkata kadar istimewa itu bagi semua destinasi di negara ini dan ia lebih rendah berbanding 80 sen pada tahun lepas.


Kadar itu berkuatkuasa sehingga 28 Feb tahun depan bagi meliputi perayaan utama di negara ini iaitu Hari Raya Aidilfitri, Deepavali, Krismas dan Tahun Baru Cina, katanya pada sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau berkata kadar setem yang rendah ini diharap dapat menghidupkan semula amalan menghantar kad ucapan yang semakin berkurangan berikutan perkembangan teknologi masa kini yang menggalakkan penggunaan internet dan SMS.

"Kadar yang 25 peratus lebih rendah berbanding harga biasa itu boleh digunakan untuk menghantar kad ucapan dalam pelbagai saiz tetapi beratnya tidak melebihi 50 gram," katanya.

Zaidi berkata bagaimanapun harga setem untuk kad ucapan ke destinasi antarabangsa masih dikenakan berdasarkan caj biasa, sama ada mengikut penghantaran laut atau udara.

Beliau berkata Pos Malaysia menjangkakan jumlah kad raya tahun ini bertambah sebanyak tiga peratus iaitu daripada 6.84 juta tahun lepas kepada tujuh juta kad tahun ini.

Pada sambutan Hari Raya tahun lepas, jumlah terbesar yang menghantar kad ucapan ialah dari Lembah Klang iaitu sebanyak 56 peratus, diikuti Selangor (19 peratus), sementara negeri lain kurang dari 10 peratus, katanya.

Zaidi berkata walaupun terdapat persaingan dengan kemudahan teknologi baru, orang ramai tetap menghantar kad ucapan kerana ia lebih bersifat peribadi dan boleh disimpan sebagai kenangan.

Bagi memastikan penghantaran kad ucapan berjalan lancar, Pos Malaysia akan mengambil 50 pekerja sementara, dan penambahan akan dibuat jika jumlah penghantaran kad melebihi jangkaan, katanya.

Beliau berkata tarikh akhir menghantar kad ucapan Hari Raya Aidilfitri ialah 6 Sept.

Malaysiakini/-

Mahkamah batalkan label 'Ponni' pada beras Faiza

8 Ramadhan 1431 H

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memutuskan sebagai tidak sah penggunaan perkataan “ponni” sebagai label bagi beras keluaran syarikat Faiza Sdn Bhd.

Hakim Datuk Azahar Mohamed membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan Agricultural and Processed Food Products Export Development Authority of India (APEDA) dan empat lagi untuk membatalkan cap dagang dibuat oleh syarikat tempatan itu.

Beliau memutuskan supaya pendaftaran cap dagang bagi “ponni” dibatalkan dan dikeluarkan daripada Daftar Cap Dagang Malaysia.

Dalam penghakimannya, Azahar berkata, beras “ponni” dihasilkan di wilayah Delta Kaveri di India, dan syarikat Faiza tidak mempunyai hak untuk mendaftar penggunaan perkataan “ponni” itu.

"Perkataan “ponni” bukannya satu perkataan yang dihasilkan oleh syarikat Malaysia itu.

Dalam bahasa Tamil, ponni bererti emas kerana beras adalah sesuatu yang amat bernilai, dan ponni adalah nama yang diiktiraf sebagai satu jenis beras dari Tamil Nadu.

"Ponni tidak layak untuk didaftar kerana ia menyekat pihak lain daripada menggunakan jenis beras itu secara sah. Responden tidak berhak mendaftar nama ponni sebagai cap dagang," kata hakim Azahar.

Dalam notis usul yang difailkan pada 22 Januari lalu, APEDA serta Universiti Pertanian Tamil Nadu, dua petani dari India iaitu Balasubramaniam dan Palanysamy, pengeksport Visnukumar Traders Pvt Ltd dan K K Imports and Exports menamakan Faiza Sdn Bhd sebagai responden.

Kesemua pemohon menuntut supaya mahkamah membuat satu perintah bahawa pendaftaran cap dagang No 00007172 dibatalkan dan dikeluarkan daripada Daftar Cap Dagang Malaysia.

Mereka juga memohon kos untuk permohonan itu dan relif lain.

Kesemua pemohon mendakwa “ponni” adalah sejenis baka beras yang dinamakan sebagai penghormatan kepada wilayah Delta Kaveri di India dan beras itu dinamakan “ponni” oleh Universiti Tamil Nadu serta telah dieksport ke seluruh dunia.

Pemohon juga mendakwa kemasukan cap dagang untuk “ponni” dalam Daftar Cap Dagang Malaysia di bawah nama Faiza Sdn Bhd adalah salah kerana syarikat itu bukan pemilik “ponni” sebagai satu cap dagang dan bukan pencipta “ponni”.

Dalam afidavit jawapannya, Faiza Sdn Bhd yang diwakili pengurus jualan dan pemasaran, Fazaruddin Ibrahim, berkata pihak pengurusan syarikat mendapatkan cap dagangan sebagai jenama dalam kelas 30 pada 6 Jun 2000 daripada Perbadanan Harta Intelek Malaysia.

Syarikat itu mendakwa tujuan mendapatkan kelulusan cap dagangan sebagai jenama hanyalah untuk memastikan perlindungan hak penjenamaan setelah mengeluarkan kos yang tinggi untuk mempopularkan jenama itu.

Pendaftaran itu juga tanpa sebarang niat jahat yang terlindung dan bukan menafikan kepentingan asal geografi beras “ponni”.

Kelima-lima pemohon diwakili peguam Karen Abraham manakala Faiza Sdn Bhd diwakili peguam A Chinnapalanidevi.

Malaysiakini/-

JENAZAH ALLAHYARHAMAH ISTERI PJ PERAK SELAMAT DIKEBUMIKAN


8 Ramadhan 1431H
http://misabah.blogspot.com/

Malam tadi juga selepas Solat Isya' di Masjid Raja Nazrin Kg. Rapat Jaya Tambahan lebih kurang 1000 umat Islam memberi penghormatan terakhir ke atas Allahyarhamah Siti Rafeah bt. Hj Ramli 56 tahun isteri Ust. Abu Bakar Husein, PJ Perak. Solat Jenazah diadakan sejurus selepas sahaja selesai Solat Isya' dengan dimami sendiri oleh Ustaz Abu Bakar Husein..

Jenazah Siti Rafeah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kg. Rapat Jaya Tambahan dengan Ustaz Abu Bakar Husein sebagai suaminya sendiri membacakan talqin dan memimpin bacaan tahlil. Orang ramai sebak dan kagum dengan ketabahan serta kesabaran Ust Abu Bakar Husein walaupun kesedihan tetapi masih mampu mentalqinkan isterinya dengan lancar dan jelas dan ada ketikanya sebak.

Pimpinan PAS negeri Perak, Ulama, Pemuda & Muslimat kelihatan ramai yang hadir memberi penghormatan dan takziah. Tidak ketinggalan juga pimpinan PKR dan DAP Negeri dan seluruh Adun-adun serta Ahli-ahli Parlimen PR ramai memberi penghormatan dengan berada di beranda masjid di ketika umat Islam mengerjakan solat Jenazah. Antara yang kelihatan YB Lee Boon Chye Ahli Parlimen Gopeng, YB Chan Lee Kang, Adun Simpang Pulai, YB Sum, Adun Bercham dan yang lain-lain. Turut kelihatan di perkuburan memberi penghormatan ialah pimpinan dan ahli-ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS Perak.

Sebelum itu, seluruh lapisan masyarakat di sekitar Ipoh khususnya dan Perak sejak awal petang lagi berduyun-duyun menziarahi Allahyarhamah di Kediaman Ust Abu Bakar Husein yang tidak jauh dari Masjid Raja Nazrin. YB Dato' Ngeh, YB Nga, YB Sivakumar dan beberapa yang lain antara yang kelihatan di kediaman Ustaz Abu Bakar Husein.

Urusan pengkebumian jenazah selesai kira-kira jam 10.30 malam. Namun orang ramai yang tidak sempat menunaikan solat Jenazah dan menyaksikan pengkebumian tetap terus berkunjung ke rumah Ustaz Abu Bakar Husein untuk mengucapkan takziah.

PAS dakwa kenalpasti 22 penyelewengan Felcra

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Abdul Rahim Sabri

Kerajaan didesak menubuhkan suruhanjaya siasatan diraja bagi menyiasat pelbagai dakwaan kepincangan, pecah amanah dan salah guna kuasa dalam Felcra.

"(Ini kerana) Kedudukan Felcra sangat serius dan kritikal," kata pengerusi biro pembangunan tanah dan wilayah PAS Mazlan Aliman.

Beliau yang juga pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) juga menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menubuhkan petugas khas bagi menyemak kembali aduan-aduan yang dibuat oleh peserta Felcra.

Katanya, setakat ini, pihaknya mendakwa mengenalpasti 22 penyelewangan berlaku di agensi kerajaan itu, termasuk mempunyai dokumen bagi membuktikannya.

Antara dakwaan salah laku itu termasuk pembelian 20,000 ekar estet di Sabah dan pelaburan RM 17 juta bagi membeli bon tanpa mendapat kelulusan.

Dakwaan itu, antaranya melibatkan pembelian 20,000 ekar estet di Sabah, pelaburan RM17 juta dalam pembelian bon yang didakwa tidak diluluskan serta salah urus tadbir dalam unit perniagaan khas Felcra Berhad dan koperasi pesertanya.

Sebahagian daripada dakwaan telah diadukan kepada SPRM pada 31 Julai tahun lalu, tambah Mazlan.

Mazlan berkata, sebahagian lagi akan diserahkan kepada suruhanjaya itu pada bulan depan, selepas sambutan hari raya Aidilfitri.

"Oleh kerana polisi SPRM tidak boleh mendedahkan siasatan, pengadu tak tahu pekembangan siasatan (kes itu)," katanya.

Malaysiakini/-

Wang syariah: Husam dakwa Awang Adek jahil

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Salhan K Ahmad

Exco kanan, kerajaan negeri Datuk Husam Musa berkata kerajaan Kelantan telahpun mengambil kira risiko sebelum memperkenalkan dinar emas dan dirham perak ke pasaran negeri itu.

Beliau mengakui bahawa risiko paling besar yang dihadapi adalah dari sudut politik ke atas pentadbiran negeri itu yang dikuasai PAS.

"Kalau pengguna akan ditipu, sudah tentu politik PAS akan terjejas," kata Husam ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Hussin yang dipetik Utusan Malaysia hari ini bahawa peniaga berisiko ditipu oleh "penyangak matawang" apabila menggunakan wang syiling itu untuk urusan jual beli mereka.

Dalam laporan tersebut, Awang Adek juga dipetik sebagai berkata, peniaga juga akan berhadapan masalah kerana syiling emas dan perak yang dilancarkan pada 12 Ogos lalu itu tidak diperakui di peringkat nasional.

Masalah itu mungkin akan menyebabkan nilainya jatuh mendadak sehingga 20 peratus, kata Awang Adek lagi dalam laporan sama.

Mengulas lanjut, Husam berkata kenyataan itu juga menunjukkan kejahilan Awang Adek berhubung kestabilan harga emas dan perak.

Mengulas kenyataan itu, Husam berkata kenyataan itu juga merupakan satu usaha untuk "menghina intelek orang ramai" kerana kestabilan harga logam itu sendiri boleh dilihat melalui fakta ekonomi dan dari sudut sejarah.

Husam menjelaskan, walaupun harga emas dan perak susut secara mendadak pada sesuatu masa, ia tetap akan menokok semula.

"Pada masa harga emas jatuh, peniaga itu boleh simpan dinar mereka dan gunakan wang ringgit.

"Alasannya, dinar ini bukanlah untuk mengganti ringgit seratus peratus tetapi sebagai pelengkap kepada wang ringgit," katanya lagi.

Malaysiakini/-

'Ganggu' ceramah: PAS buat aduan pada Suhakam

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Abdul Rahim Sabri

PAS menyerahkan dua memorandum kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) berhubung dakwaan berlakunya 'gangguan dan keganasan' polis terhadap dua programnya di Johor dan Perak baru-baru ini.

Memorandum itu diserahkan oleh ahli jawatankuasa pusat PAS Mazlan Aliman - bagi pihak penganjur program himpunan warga Felcra di Pasir Salak - dan Ketua Pemuda PAS Johor Khairul Faizi Ahmad Kamil.

Bagi program di Pasir Salak pada 31 Julai dan 1 Ogos, mereka mendakwa polis mengadakan pelbagai gangguan seperti membuat sekatan jalan raya, membuat tangkapan dan enggan mengeluarkan permit berhimpun walaupun sudah dua kali dipohon.

Manakala bagi insiden di Batu Pahat pada 31 Julai - yang disertai Datuk Seri Anwar Ibrahim - polis didakwa menghentikannya, menghalau peserta dan merampas beberapa alatan di ceramah di markaz PAS.

Memorandum itu diterima oleh pesuruhjaya Suhakam Mohamad Sha'ani Abdullah.

Semasa menyerahkkannya di ibu pejabat Suhakam di Kuala Lumpur tengah hari tadi, kira-kira 35 peneroka Felcra daripada Perak, antaranya yang ditahan semasa program himpunan di Pasir Salak itu.

Menurut pengarah himpunan itu Razman Zakaria, program yang dihadiri Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin itu 16 petugas program itu ditahan - tiga daripadanya didakwa digari - kerana "mengganggu penjawat awam" dan "membawa sejata".

"(Mereka) digari, ditahan seolah-olah penjenayah besar," katanya.

Suhakam: Bukan perkara baru

Sementara Khairul Faizi pula dalam memorandumnya mendakwa dalam ceramah di Batu Pahat, polis bertindak melalui pelbagai cara bagi menggagalkan majlis mereka, termasuk "menggunakan kekerasan untuk memecahkan pintu stor" di tempat ceramah.

Dalam aduan lisannya kepada Mohd Sha'ani, Khairul Faizi juga mendakwa polis bertindak pilih bulu apabila membenarkan programnya di sebuah restoren pada hari yang sama tetapi ceramah di Sungai Tongkang tidak dibenarkan.

"Program di restoran diluluskan dengan alasan dibuat dalam bangunan dan tidak memerlukan permit.

"(Proram) yang kedua, tempat berbeza, (juga) dalam premis, tidak dibenarkan. Jawapan yang tak konsisten," katanya.

Sementara itu, Mohamad Sha'ani dalam maklum balasnya berkata insiden yang dihadapi oleh kedua-dua penganjur program itu bukan satu perkara baru.

Katanya polis tidak boleh bertindak sewenang-wenangnya "atas sebab keselamatan".

"Perhimpunan awam harus dibenarkan. Kita telah mengeluar laporan bahawa dalam penganjuran perhimpunan, penganjur hanya memaklumkan kepada polis dan polis hanya mengawal keadaan, bukan mengganggu (program)," katanya.

Sehubungan itu, Mohamad Sha'ani berkata, Suhakam akan bertemu dengan Kementerian Dalam Negeri (KDN) bagi menasihati mereka "lebih prihatin dan bertanggungjawab" dalam menjalankan tugasnya.

Malaysiakini/-

Memo: Naik motor berlainan jantina satu kesalahan

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Salhan K Ahmad

Menaiki kenderaan secara "berdua-duaan" di antara pelatih yang berlainan jantina adalah satu kesalahan jika dilakukan di Institut Pendidikan Guru (IPG) Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis, Pahang.

Menurut memo yang diedarkan oleh institut perguruan itu, larangan berkenaan dikuatkuasa sejak 10 Ogos lalu dengan tujuan bagi mengekang kegiatan maksiat.


Pengarahnya, Datuk Mazlan Mohamad ketika dihubungi mengesahkan bahawa larangan itu dikeluarkannya mengikut bahagian II dalam Tatatertib Am, Akta Institusi-Institusi Pelajaran (Tatatertib) 1976 (Akta 174).

Perbuatan berdua-duaan itu sebagai "kelakuan yang boleh ditafsir sebagai boleh merosakkan atau mendatangkan mudarat kepada nama baik institusi sama ada di dalam atau di luar kampus," menurut salinan memo yang diperolehi Malaysiakini.

Buang bayi

"Pihak keselamatan tidak akan membenarkan kenderaan yang terlibat keluar dari pintu masuk ke IPG jika melakukan kesalahan yang dinyatakan," memo itu dipetik.

"Sebab apa, kita buat begitu sebab hendak cegah. Itu lebih baik sebelum berlaku kejadian seperti buang bayi," kata Mazlan ketika ditanya sebab penguatkuasaan seperti itu.

Beliau memberi contoh perbuatan berdua-duaan yang ingin ditegahnya itu seperti "berpegang-pegangan di dalam kereta."

Beliau juga menafikan tanggapan bahawa penguatkuasaan itu dibuat dengan melampau, memandangkan tidak ada bantahan daripada para pelajar.

Katanya lagi, peraturan itu hanya dikuatkuasakan di kawasan kampus dan ditujukan kepada para pelajar yang secara terang-terangan dan berulang-kali menaiki kenderaan secara berdua-duaan untuk keluar daripada kampus tersebut.

"Saya jelaskan kepada pelajar, bukan tidak boleh langsung naik motorsikal bersama. Kalau ada urusan tak apalah.

"Cuma kita tidak mahu para pelajar ini sering keluar malam, tambahan pula dengan orang luar."

Berdua-duaan

"Kalau untuk makan saja tidak ada masalah. Tapi kalau sudah habis makan tapi masih berdua-duaan dalam kereta, itu sudah tidak patut," katanya.

Mazlan bagaimanapun menegaskan, tidak ada bentuk hukuman ditetapkan untuk kesalahan seperti itu.

Jelasnya, langkah yang akan diambil adalah menasihati pelajar dan staf terbabit apabila timbul banyak aduan berhubung tingkah laku mereka.

Tambahnya, beliau tidak tahu sama ada institut pengajian tinggi lain turut mengambil langkah sama seperti kampus tersebut.

Katanya lagi, warga kampus itu yang sebahagian besarnya terdiri daripada kira-kira 1,400 orang pelajar perlu menyedari keadaan sosial setempat di Kuala Lipis yang menurutnya sukar menerima perbuatan seperti itu.

Jelasnya, tahap toleransi masyarakat luar bandar itu adalah berbeza daripada masyarakat seperti Kuala Lumpur.

Malaysiakini/-

DOSA-DOSA YANG DIANGGAP BIASA : KHALWAT (BERDUAAN) DENGAN WANITA YANG BUKAN MAHRAM

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Syaikh Muhammad bin Shalih al-Munajjid

ٍSyetan amat giat dalam menebarkan fitnah dan menjerumuskan manusia kepada yang haram. Karena itu, Allah mengingatkan kita dengan firmanNya, “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syetan. Barangsiapa mengikuti langkah-langkah syetan maka sesungguhnya syetan itu menyuruh mengerjakan perbuatan keji dan mungkar.” (An-Nur: 21)

Kemudian syetan masuk kepada anak Adam melalui aliran darah. Di antara cara-cara syetan dalam menjerumuskan manusia ke dalam perbuatan keji adalah khalwat dengan wanita bukan mahram. Karenanya, syari’at Islam menutup pintu tersebut, sebagaimana yang disabdakan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam,

لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ كَانَ ثَالِثُهُمَا الشَّيْطَانُ.

“Tidaklah seorang laki-laki berkhalwat dengan wanita, kecuali pihak ketiganya adalah syetan.”( Hadits riwayat At-Turmudzi, 3/474; lihat Misykatul Mashabih, 3188.)

Dari Ibnu Umar radhiallahu ‘anhuma bahwasanya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,

لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بَعْدَ يَوْمِيْ هَذَا عَلَى مُغِيْبَةٍ إِلاَّ وَمَعَهُ رَجُلٌ أَوِ اثْنَانِ.

“Sungguh hendaknya tidak masuk seorang laki-laki dari kamu, setelah hari ini kepada wanita yang tidak ada bersamanya (suami atau mahramnya), kecuali bersamanya seorang atau dua orang laki-laki”( Hadits riwayat Muslim, 4/1711.)

Berdasarkan petunjuk hadits di atas, maka tidak dibolehkan seorang laki-laki berkhalwat dengan wanita bukan mahram, baik di rumah, di kamar, di kantor atau di mobil. Baik dengan istri saudaranya, dengan pembantunya atau pasien wanita dengan dokter atau yang semacamnya.

Banyak orang meremehkan persoalan ini. Entah karena terlalu percaya kepada dirinya sendiri atau kepada orang lain. Padahal, khalwat sangat potensial untuk mengundang perbuatan mungkar dan maksiat.

Paling tidak, membangun prolog untuk mengarah ke sana. Karenanya tidak mengherankan jika semakin banyak ketidakjelasan nasab dan keturunan, di samping jumlah anak-anak haram juga meningkat tajam.

DOSA-DOSA YANG DIANGGAP BIASA : TIDAK BERBUAT ADIL DI ANTARA PARA ISTERI

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Syaikh Muhammad bin Shalih al-Munajjid

Di antara yang diwasiatkan Allah kepada kita dalam kitab-Nya yang mulia adalah berbuat adil di antara para isteri. Allah berfirman, “Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri(mu), walaupun kamu sangat ingin berbuat demikian, karena itu janganlah kamu terlalu cenderung (kepada yang kamu cintai), sehingga kamu biarkan yang lain terkantung-kantung.

Dan jika kamu mengadakan perbaikan dan memelihara diri (dari kecurangan), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (An Nisa’: 129) Keadilan yang dituntut adalah dalam membagi giliran menginap di masing-masing isteri, dalam memberikan hak nafkah, pakaian dan tempat tinggal.

Jadi, keadilan yang dituntut bukanlah dalam soal perasaan cinta yang ada di hati, sebab seorang hamba tidak akan mampu menguasai perasaan hatinya.

Sebahagian orang yang berpoligami, ada yang lebih cenderung dan berat kepada salah seorang isterinya, sehingga tak mengacuhkan yang lain.

Seperti memberinya giliran menginap atau nafkah lebih banyak daripada kepada isterinya yang lain. Ini jelas suatu perbuatan haram.

Pada Hari Kiamat orang tersebut akan mendapati dirinya sebagaimana disabdakan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:

مَنْ كَانَتْ لَهُ امْرَأَتَانِ فَمَالَ إِلَى إِحْدَاهُمَا جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَشِقُّهُ مَائِلٌ.

“Barangsiapa memiliki dua isteri dan ia cenderung kepada salah seorang dari keduannya, niscaya ia akan datang pada hari Kiamat dalam keadaan sisi badannya condong.”( Hadits riwayat Abu Daud, 2/601; Shahihul Jami, hadits no. 6491.)

DOSA-DOSA YANG DIANGGAP BIASA : MENGGAULI ISTERI LEWAT DUBUR (ANAL SEKS)

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Syaikh Muhammad bin Shalih al-Munajjid

Sebagian orang yang memiliki kelainan (abnormal) dari kalangan orang-orang yang lemah iman tidak segan-segan menggauli isterinya lewat dubur (tempat keluarnya kotoran).

Perbuatan tersebut termasuk dosa besar. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam melaknat para pelaku perbuatan keji tersebut. Dalam sebuah hadits marfu’ dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu disebutkan:

مَلْعُوْنٌ مَنْ أَتَى امْرَأَةً فِيْ دُبُرِهَا.

“(Sungguh) terlaknat orang yang menggauli isteri lewat duburnya.”( Hadits riwayat Ahmad, 2/479; dalam Shahihul Jami’, hadits no. 5865.)

Bahkan lebih dari itu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

مَنْ أَتَى حَائِضًا أَوِ امْرَأَةً فِيْ دُبُرِهَا أَوْ كَاهِنًا فَقَدْ كَفَرَ بِمَا أُنْزِلَ عَلَى مُحَمَّدٍ.

“Barangsiapa menggauli isteri (yang sedang) haid atau menggauli di duburnya atau mendatangi dukun maka ia telah kufur (mengingkari) dengan apa yang diturunkan pada Muhammad.”( Hadits riwayat At-Tirmidzi, dari Abu Hurairah, 1/243; dalam Shahihul Jami’, hadits no. 5918.)

Meskipun beberapa wanita normal enggan melayani kelainan suaminya, tapi pada akhirnya banyak yang tak berdaya. Sebab tak jarang suami mengancam akan menceraikannya jika ia menolak.

Sebagian lain menipu istrinya yang malu bertanya tentang hukum masalah tersebut dengan mengatakan, hal itu halal dan dibolehkan. Mereka berdalil, “Isteri-isterimu adalah (seperti) tanah tempat bercocok tanam, maka datangilah tanah tempat bercocok tanammu itu bagaimana saja kamu kehendaki.” (Al-Baqarah: 223)

Padahal kita tidak boleh menafsirkan maksud ayat di atas sesuai dengan keinginan kita, tetapi kita harus merujuk kepada Sunnah. Sebab sebagaimana telah dimaklumi bersama, Sunnah adalah penjelas Al-Qur’an.

Sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menjelaskan, suami boleh sekehendaknya menggauli isteri dari arah depan atau belakang selama di tempat jalan kelahiran anak (vagina). Dan tak diragukan lagi dubur atau anus bukanlah jalan kelahiran anak, tetapi jalan keluarnya kotoran manusia.

Di antara sebab terjadinya perbuatan dosa ini saat memasuki kehidupan rumah tangga yang suci, mereka masih membawa warisan jahiliyah yang kotor, berupa berbagai adegan menyimpang yang diharamkan. Atau masih membawa ingatan dan imajinasi adegan film-film porno tanpa taubat kepada Allah.

Perbuatan ini tetap haram, meskipun dilakukan atas dasar suka sama suka oleh suami isteri. Karena saling merelakan untuk mengerjakan perbuatan haram tidak menjadikannya sebagai perbuatan halal.

Wanita di Bawah Naungan Islam : Menikah Dengan Pezina

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Said Abdul Aziz al-Jandul

Di sini ada satu pertanyaan yang harus segera dijawab, iaitu: apakah pengharaman menikahi perempuan atau lelaki penzina dari kaum beriman itu merupakan pengharaman abadi atau sampai waktu orang itu telah bertobat?

Dalam masalah ini terjadi perbedaan pendapat di antara para ulama, namun yang lebih mendekati ruh syari’ah, dan lebih dekat kepada hati adalah pendapat Imam Ahmad bin Hambal rahimahullah, yaitu lelaki beriman tidak boleh menikah dengan perempuan zina, dan juga tidak boleh perempuan beriman dinikahi oleh lelaki zina kecuali kalau ia telah melakukan taubat sejati, tidak melakukan perbuatan keji itu lagi.

Maka apabila seorang lelaki telah bertobat dengan tulus, maka ia boleh menikah dengan perempuan beriman (suci), begitu pula sebaliknya, perempuan pezina, apabila ia telah bertobat dengan sungguh-sungguh boleh dinikahi oleh lelaki beriman, karena taubat yang sungguh-sungguh dan sejati dapat menghapus dosa yang sebelumnya.

Wanita di Bawah Naungan Islam : Mengatur Masa Kelahiran

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Said Abdul Aziz al-Jandul

Sudah tidak diragukan lagi bahwa keturunan adalah merupakan salah satu tujuan kehidupan berumah-tangga, bahkan biasanya menjadi tujuan utama yang melingkupi cita-cita dan pemikiran masing-masing suami dan istri di saat mereka bersepakat untuk menikah.

Dan apabila terjadi kesepakatan di antara mereka berdua untuk menunda kelahiran dalam masa waktu tertentu atau untuk membatasi jumlah anak, maka kesepakatan mereka dilandasi oleh beberapa faktor atau sebab yang logis, seperti karena kondisi materi (ekonomi) mereka yang sangat sulit membuat mereka khawatir akan ketidak mampuan melaksanakan kewajiban memenuhi kebutuhan anak-anaknya, seperti menjaga kesehatan dan lain-lainnya.

Maka dari itu keduanya sepakat untuk menunda masa punya anak hinggga waktu yang lebih tepat bagi mereka, atau karena kekhawatiran mereka tidak mampu mendidik dan mengarahkan anak-anaknya dengan baik apabila anak mereka terlalu banyak, atau karena proses kehamilan dan kelahiran akan berpengaruh secara langsung terhadap kesehatan ibu (sang istri). Kesepakan seperti itu boleh-boleh saja dan tidak berdosa.

Cara-cara untuk menunda kehamilan atau untuk membatasi jumlah anak cukup banyak, ada yang sudah dikenal sejak dahulu dengan sebutan “al-’azal” (mengeluarkan sperma di luar vagina). Ini merupakan salah satu cara untuk mencegah kehamilan yang dibenarkan oleh para ahli fiqih dengan syarat persetuan istri.

Dalil yang mereka jadikan sandaran adalah hadits yang bersumber dari Usamah bin Zaid di dalam riwayat Imam Ahmad dan Imam Muslim, bahwasanya ada seorang lelaki datang kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan berkata, “Sesungguhnya saya melakukan ‘azal dari istriku”.

Jawab Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, “Kenapa kamu lakukan itu?” Ia menjawab, “Aku merasa sangat kasihan terhadap anaknya” atau “anak-anaknya.” Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Kalau ia berbahaya, niscaya akan membahayakan Bangsa Persia dan Romawi.”

Di dalam riwayat muttafaq ‘alaih disebutkan: “Kami pernah melakukan ‘azal pada masa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, padahal Al-Qur’an masih diturunkan.”

Dua hadits tadi secara tegas membenarkan ‘azal sebagai cara untuk menghalangi kehamilan.

Cara yang lain adalah cara modern, yaitu:
- Memakan pil anti hamil, baik itu dilakukan oleh suami ataupun oleh istri.
- Melakukan pemandulan terhadap salah satu di antara suami-istri.
- Menentukan waktu persetubuhan pada hari-hati tertentu pada setiap bulan.

Menurut pendapat penulis, yang afdhalnya adalah tidak memberhentikan kehamilan atau melakukan pembatasan jumlah anak apabila tidak ada sebab-sebab yang mendasar yang mengharuskan untuk melakukan hal tersebut, karena tindakan seperti itu dapat berakibat mengurangi kwantitas atau jumlah kaum muslimin di hadapan makin membengkaknya jumlah musuh,

di mana Al-Qur’an memerintahkan agar kaum muslimin mengadakan persiapan melawan mereka dengan segala cara yang mungkin dilakukan, yang di antaranya adalah memperbanyak jumlah kaum muslimin.

Lain dari itu, mencegah kehamilan secara tuntas atau membatasi jumlah anak dengan jumlah kecil sekali sangat bertolak-belakang dengan sabda Rasululah shallallahu ‘alaihi wasallam,

تَنَاكَحُوْا تَنَاسَلُوْا، فَإِنِّيْ مُبَاهٌ بِكُمُ اْلأُمَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.

“Berlomba-lombalah kamu menikah dan memperbanyak keturunan, karena sesungguhnya aku akan berbangga dengan kalian di hadapan semua umat pada hari kiamat kelak.”

Rasa takut dan khawatir akan kemiskinan, sakit atau lainnya terhadap masa depan anak-anak adalah suatu indikator (bukti) atas lemahnya iman seseorang kepada Tuhannya dan tidak adanya sikap tawakkal dan pasrah kepada-Nya.

Wanita di Bawah Naungan Islam : Pergaulan yang Baik

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Said Abdul Aziz al-Jandul

Pada uraian terdahulu kami katakan bahwa kehidupan suami-istri yang bahagia dan harmonis itu adalah yang dilandasi rasa saling mencintai, ketenangan dan kemantapan kedua belah pihak.

Namun semua itu tidak akan terwujud kecuali bila didukung oleh perlakuan dan pergaulan yang baik dari pihak suami, sebagaimana firman Allah: “dan pergaulilah mereka dengan yang ma’ruf”. Maksudnya: baiklah di dalam bergaul dengan mereka di dalam segala urusan kehidupan, agar terealisai makna firman Allah Subhaanahu Wata'ala:

وَمِنْ آَيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً

“Dan di antra tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu istri-istri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tentram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang.” (Ar-Rum: 21).

Dan juga di dukung oleh rasa hormat dan patuh dari pihak istri, dalam hal yang tidak diharamkan oleh Allah, sebagaimana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,

خَيْرُ النِّسَاءِ امْرَأَةٌ إِنْ نَظَرْتَ إِلَيْهَا سَرَّتْكَ، وَإِنْ أَمَرْتَهَا أَطَاعَتْكَ، وَإِنْ غِبْتَ عَنْهَا حَفِظَتْكَ فِيْ مَالِكَ وَنَفْسِهَا.

“Sebaik-baik perempuan adalah perempuan (istri) yang jika kamu memandangnya, ia membuatmu senang, dan jika kamu menyuruhnya (melakukan sesuatu) ia mematuhi, dan jika kamu tidak ada di rumah, ia menjaga hartamu dan kesucian dirinya untukmu.”

Dengan didukung oleh dua hal tersebut, baik dari pihak suami maupun dari pihak istri, maka bangunan rumah-tangga akan terhindar dari keretakan dan kehancuran, jauh dari kegoncangan dan ketidak stabilan, dan dengan itulah kebahagiaan akan menjadi kenyataan bagi seluruh keluarga.

Oleh karena suami bertindak sebagai pemimpin rumah-tangga, maka ia mempunyai hak untuk memberikan pelajaran dan bimbingan kepada istrinya pada saat istri mendurhakainya dan tidak melaksanakan kewajibannya sebagai istri, namun dengan syarat tidak melampaui batasan yang telah ditetapkan oleh Al-Qur’an, sebagaimana Allah firmankan,

وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا

“Perempuan-perempuan yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka, dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka menta’atimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya.” (An-Nisa: 34).

Refleksi Ramadhan : Qiyamu Ramadhan

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Syaikh

RENUNGAN KE-11

Sebagaimana dikatakan Ramadhan itu syahrus siyam (bulan puasa), dikatakan juga Ramadhan syahrul qiyam (bulan shalat malam) Allah berfirman, “Hai orang yang berselimut (Muhammad), bangunlah (untuk shalat) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya), (yaitu) seperduanya atau kurangilah dari seperdua itu sedikit, atau lebih dari seperdua itu,

dan bacalah al-Qur'an itu dengan perlahan-lahan. Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat.” (Al-Muzammil: 1-5). Dan firman-Nya tentang sifat hamba-hamba-Nya yang baik, “Mereka sedikit sekali tidur di waktu malam; Dan di akhir-akhir malam mereka memohon ampun (kepada Allah).” (Adz-Dzariyat: 17-18).

Dalam Shahih Muslim Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam bersabda,

أَفْضَلُ الصَّلاَةِ بَعْدَ الْفَرِيْضَةِ صَلاَةُ اللَّيْلِ.

“Sebaik-baik shalat setelah fardhu adalah shalat malam.” (HR. Muslim).

Dan pada Sunan At-Tirmidzi dari Abdullah bin Salam radhiallahu ‘anhu dikatakan, sesampainya Rasulullah shallallahu ‘alaihui wasallam (pertama kali) di kota Madinah, orang-orang terkejut dengannya sambil mengatakan, “Telah tiba Rasulullah shallallahu ‘alaihui wasallam .., Telah tiba Rasulullah shallallahu ‘alaihui wasallam .

” lalu aku pun menemui orang-orang untuk melihatnya shallallahu ‘alaihui wasallam ketika melihat wajah beliau aku melihatnya tidak ada tanda-tanda kebohongan, dan saya masih ingat kata-kata pertama yang beliau sampaikan adalah,

أَيُّهَا النَّاسُ أَفْشُوا السَّلَامَ وَأَطْعِمُوا الطَّعَامَ وَصَلُّوا وَالنَّاسُ نِيَامٌ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ بِسَلاَمٍ.

“Hai sekalian manusia, sebarkanlah salam, berilah makanan orang-orang miskin, dan shalatlah di saat orang-orang tidur, niscaya kamu masuk surga dengan selamat.” (HR. At-Tirmidzi).

Jadi dengan nushush (teks) di atas jelaslah bahwa qiyamullail memiliki keistimewaan yang besar. Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam bersabda,

مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.

“Siapa yang mendirikan shalat malam di bulan Ramadhan karena iman dan mengharap pahala Allah, niscaya diampuni dosa-dosanya telah telah lalu.” (HR. Muttafaq Alaih).

Ditetapkan juga bahwa Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam pernah melakukan qiyam Ramadhan berjama’ah dengan para sahabatnya, sebagaimana diriwayatkan dalam Shahihain dari hadits Aisyah radhiallahu ‘anha bahwasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihui wasallam keluar pada tengah malam, kemudian shalat (tarawih) di masjid, maka para sahabat pun shalat bersamanya,

beredarlah berita ini di kalangan sahabat lain, jadilah malam kedua ini lebih banyak dari malam pertama, dan malam ketiga lebih banyak dari malam kedua, ketika di malam keempat, masjid tidak muat menampung para sahabat, Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam tidak keluar dari rumahnya kecuali untuk menunaikan shalat Subuh, setelah selesai menunaikannya beliau menghadap para sahabat lalu bertasyahhud (membaca dua kalimat syahadat) dan berkata,

أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّهُ لَمْ يَخْفَ عَلَيَّ مَكَانُكُمْ لَكِنِّي خَشِيتُ أَنْ تُفْرَضَ عَلَيْكُمْ فَتَعْجِزُوا عَنْهَا.

“Amma ba’du, sesungguhnya kedudukan kamu tidak saya khawatirkan tetapi yang saya khawatirkan adalah diwajibkannya kepada kamu (shalat tarawih) kemudian kamu tidak mampu melaksanakannya.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim).

Ahlus Sunan meriwayatkan dengan sanad shahih dari Abu Dzar radhiallahu ‘anhu berkata, “Kami pernah berpuasa Ramadhan bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihui wasallam tidak ada seorang pun di antara kami yang melaksanakan qiyamu Ramadhan (di masjid) sampai bulan Ramadhan tinggal tujuh hari lagi,

maka beliau shallallahu ‘alaihui wasallam melaksanakan qiyamu Ramadhan bersama kami di malam ketujuh terakhir tersebut sampai sepertiga malam, tetapi di malam berikutnya beliau tidak melaksanakan lagi, ketika di malam kelima terakhir beliau melaksanakan qiyamu Ramadhan bersama kami sampai tengah malam,

aku berkata, ‘Ya Rasulullah, seandainya engkau melaksanakan lagi bersama kami dan lebih lama di malam-malam berikutnya tentu itu lebih baik.’ Rasul menjawab,

إِنَّهُ مَنْ قَامَ مَعَ اْلإِمَامِ حَتَّى يَنْصَرِفَ فَإِنَّهُ يَعْدِلُ قِيَامَ لَيْلَةٍ.

“Sesungguhnya siapa yang shalat malam bersama imam sampai selesai, itu sama dengan melaksanakan shalat satu malam suntuk.”

Kemudian di malam berikutnya beliau tidak melaksanakannya, sehingga di malam ketiga terakhir beliau mengumpulkan istri-istrinya dan keluarganya, orang-orang pun ikut berkumpul kemudian beliau melaksanakan qiyamu Ramadhan bersama kami sehingga kami merasa khawatir kehilangan falah, ditanyakan apa itu falah? Abu Dzar menjawab, ‘Sahur.

’ Lalu ia berkata, ‘Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam tidak lagi melaksanakan qiyam Ramadhan bersama kami di malam-malam berikutnya.”

Dalam masalah qiyam Ramadhan bagi kita ada beberapa catatan penting:

Pertama, jumlah raka’at shalat tarawih. Dalam hal ini orang-orang terjadi perbedaan pendapat yang sengit antara 11 raka’at dan 49 raka’at atau 23 raka’at. Sebenarnya ada beberapa hal yang bisa membantu kita dalam menyelesaikan masalah ini:

Berapa raka’at Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam shalat tarawih?

Riwayat yang paling shahih sebagaimana yang dikatakan dalam Asy-Syaikhain dari Aisyah radhiallahu ‘anha ia berkata,

مَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ يَزِيدُ فِي رَمَضَانَ وَلَا فِي غَيْرِهِ عَلَى إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً.

“Rasulullah tidak menambah jumlah raka’at di bulan Ramadhan dan lainnya dari 11 raka’at.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim).

Akan tetapi beliau melaksanakannya dengan baik dan lama, sebagaimana dikatakan Aisyah radhiallahu ‘anha dalam hadits tersebut.

Apa yang dilakukan para sahabat setelahnya?

Ketika Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam meninggal, Umar radhiallahu ‘anhu pernah menyuruh kaum muslimin untuk melaksanakan (shalat tarawih) dengan berjamaah, di mana beliau sebelumnya mendapatkan orang-orang shalat berpencaran di masjid, ada yang shalat sendirian,

ada yang shalat berjamaah dua atau tiga orang saja, maka lahirlah ide untuk menyatukan mereka dengan satu imam, akhirnya beliau menyuruh sahabat Ubay bin Ka’ab dan Tamim bin Aus untuk menjadi imam. Tahukah berapa jumlah raka’at mereka?

Ada dua riwayat, kedua-duanya shahih, dan kedua-duanya melalui jalan As-Saib bin Yazid.

Riwayat pertama, Umar radhiallahu ‘anhu menyuruh mereka untuk melakukan shalat tarawih 11 raka’at.

Riwayat kedua, mereka melakukannya dengan jumlah 21 raka’at, atau 23 raka’at menurut riwayat lain.

Adapun riwayat pertama (11 raka’at) terdapat dalam kitab Al-Muwaththa’ Imam Malik sanadnya shahih, dan riwayat kedua (21 raka’at) terdapat dalam kitab Mushannaf Abdur Razzaq, begitu juga sanadnya shahih, dan riwayat ketiga (23 raka’at) terdapat dalam kitab Sunan Al-Baihaqi dan sanadnya juga shahih, lantas bagaimana sikap kita?

Sebagian ulama menganggap riwayat yang 21 atau 23 raka’at itu syadz (asing), akan tetapi tidak ada alasan mengapa riwayat itu syadz selama masih bisa dijam’u (menggabungkan), maka kita jam’u riwayat-riwayat di atas.

Dengan cara jam’u yang dipakai oleh Al-Hafidz Ibnu Hajar rahimahullah dia mengatakan, “Bahwasanya masalah ini bisa saja disikapi dengan bervariasi disesuaikan dengan kondisi dan kebutuhan, satu saat dilakukan dengan 11 raka’at, satu saat dengan 21 raka’at, dan di lain waktu lagi dengan 23 raka’at.

Yang jelas disesuaikan dengan situasi dan kondisi mereka, karenanya jika mereka shalat tarawih dengan 11 raka’at mereka memperpanjang shalatnya sehingga bersandar ke tongkat-tongkatnya karena saking lamanya, dan jika mereka melakukannya dengan 23 raka’at mereka meringankannya sehingga mereka tidak merasa kecapaian, inilah cara jam’u yang baik.”

Dan terdapat juga dalam benak saya jam’u lain yang barangkali bisa diterima, yakni di mana Umar radhiallahu ‘anhu menyuruh kepada dua sahabat agar melakukan shalat tarawih 11 raka’at –riwayat ini tidak ada perselisihan– akan tetapi Ubay dan Tamim radhiallahu ‘anhuma melakukannya 21 atau 23 raka’at, perintah Umar tetap 11 raka’at, sedang pelaksanaan 21 atau 23 raka’at dari dua sahabat tadi,

hal tersebut mereka lakukan mungkin karena ada permasalahan yang menuntut mereka untuk berijtihad, akhirnya mereka memandang maslahat yang tepat pada waktu itu adalah 21 atau 23 raka’at, hal tersebut tepat dengan kondisi mereka, misalnya di saat shalat tarawih dengan 11 raka’at orang-orang memanjangkan berdiri, ruku’, sujud, serta yang lainnya, dan hal itu berat bagi mereka.

Akhirnya mereka memilih shalat tarawih dengan 21 raka’at atau 23 raka’at dengan cara meringankan berdiri, ruku’, dan sujudnya, agar ibadah mereka tenang. Jam’u seperti ini boleh saja diterima.

Terlepas dari orang yang melakukan tarawih dengan 11 raka’at, 21 raka’at, atau 23 raka’at, tetapi satu hal yang ingin saya ingatkan adalah pendapat sebagian ulama yang menyatakan tidak boleh lebih dari 11 raka’at. Pendapat ini pendapat yang lemah sekali, tidak sepantasnyalah kita terpengaruh dikarenakan dua faktor:

Orang A’rabi (orang pedesaan) yang datang kepada Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam dan bertanya tentang shalat malam, Nabi menjawab, “Matsna-matsna (dua raka’at-dua raka’at).

” A’rabi ini sama sekali tidak tahu cara shalat malam apalagi jumlah raka’atnya, kendatipun demikian, Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam tetap mengatakan matsna-matsna yakni salam pada setiap raka’at kedua, dan beliau tidak membatasinya dengan jumlah tertentu bahkan memutlakkannya.

Bahwasanya An-Nawafil Muthlaqah (Shalat sunnah tak terikat) boleh dilakukan di malam atau di siang hari, kecuali pada waktu-waktu tertentu. Seandainya seseorang shalat (sunnah) sebelum zhuhur atau setelahnya, sebelum Maghrib atau setelahnya, atau dilakukannya di waktu Dhuha (setiap Duha) dengan jumlah 2, 4, 10, atau 20 raka’at, hal tersebut tidak apa-apa karena begitulah shalat sunnah muthlaqah.

Jumhur umat –termasuk imam yang empat– berpendapat bahwa shalat sunnah yang mutlak seperti ini tidak dibatasi jumlahnya, berapa pun juga boleh.

Kedua, Sesungguhnya keutamaan shalat –termasuk sunnah– disyari’atkan untuk mendidik jiwa, membersihkan hati dari kedengkian, kebencian, permusuhan dan yang lainnya, serta menumbuhkan persaudaraan, menjalin kasih sayang di antara sesama muslim, jelas ini adalah salah satu tujuan ibadah yang agung.

Seandainya seseorang pergi shalat (tarawih) dengan hati yang ikhlas dan jiwa bersih, sangat tidak mungkin moment yang baik ini digunakan untuk berbuat maksiat, bertengkar, berbantah-bantahan sesama muslim, dan saling memojokkan, misalnya tentang shalat tarawih baik jumlah raka’atnya atau caranya.

Dan yang lebih memprihatinkan lagi apa yang terjadi sebelum pergi ke masjid mereka bertanya dulu siapa imamnya? Berapa raka’at 11 atau 23 raka’at? Lama atau sebentar? Dan seterusnya. Atau mereka meminta langsung ke imam untuk melaksanakan shalat tarawih dengan jumlah tertentu.

Begitulah fenomena yang kita saksikan pada sebagian muslim, mereka belum bisa memanfaatkan momentum yang mulia ini. Semoga Allah memahamkan mereka kepada agama-nya dan selalu bersatu, karena seluruh umat Islam sepakat bahwa bersatunya umat, bersihnya hati dan jiwa adalah salah satu tujuan utama syari’at ini, sedangkan jumlah raka’at shalat tarawih adalah sesuatu yang diperselisihkan, kemudian kenapa kita memprioritaskan sesuatu yang diperselisihkan dan menyepelekan sesuatu yang disepakati?

Ketiga, Sesuatu yang tidak kalah pentingnya dalam masalah ini adalah memberi keleluasaan kepada umat, karena kita tahu bahwa Islam adalah agama yang mudah dan penuh dengan toleransi, misalnya apa yang telah diriwayatkan dalam hadits Muttafaq Alaih dari Abdullah bin Amr bin Ash dan Ibnu Abbas serta yang lainnya, dikatakan bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihui wasallam sempat duduk pada haji Wada’, lalu para sahabat bertanya bergantian, berkata salah seorang di antara mereka, “Ya Rasulullah, saya tidak sadar telah mencukur rambut sebelum memotong hewan qurban,” beliau berkata,

“Potonglah hewan qurban dan tidak berdosa.” Datang lagi sahabat lain, “Ya Rasulullah, saya tidak sadar telah memotong hewan qurban sebelum melempar jumrah,” beliau berkata, “Lemparlah jumrah dan tidak berdosa.” Pada waktu itu beliau tidak ditanya tentang sesuatu yang bisa didahulukan dan diakhirkan kecuali beliau menjawab, “Laksanakanlah dan tidak berdosa.”

Jadi Rasulullah shallallahu ‘alaihui wasallam sangat menyukai untuk memberi keleluasaan kepada umatnya, dan hal ini dilanjutkan oleh ulama Ahlus Sunnah di sepanjang sejarahnya, demikian juga bagi kita dewasa ini untuk melakukannya dan menghindarkan umat dari kesulitan misalnya pada shalat tarawih hendaknya seorang imam shalat tarawih benar-benar memperhatikan kondisi ma’mumnya, seandainya mereka merasa berat dan capek dengan 20 raka’at (misalnya) maka shalatlah dengan yang 11 raka’at,

tentu itu lebih tepat dan dekat ke sunnah. Juga sebaliknya, seandainya mereka terbiasa dengan 20 raka’at dan merasa ringan dengannya dari pada yang 11 raka’at dikarenakan lamanya, maka shalatlah dengan yang 20 raka’at dan tidak berdosa, karena dalam shalat tarawih tidak ada batasan yang jelas. Hanya saja yang harus diperhatikan pelaksanaannya dengan dua raka’at-dua raka’at.

Kesimpulannya, para imam wajib diikuti ma’mumnya bukan sebaliknya, ma’mum yang mengatur imam misalnya dalam shalat tarawih, namun imam tetap harus memperhatikan kondisi ma’mum agar tidak memberatkan dan tidak terjadi perselisihan di antara mereka.