13 July 2010

MAJLIS PERJUMPAAN BEKAS-BEKAS PELAJAR YAYASAN PENGAJIAN TINGGI ISLAM KELANTAN ( YPTIK )

1 Syaaban 1431 H
Oleh: mohd hafez sabri



TARIKH: 24 JULAI 2010

MASA: 8.30 PAGI - 5.30 PTG

TEMPAT: DEWAN SERI MANTALOON KEDIAMAN RASMI MENTERI BESAR KEDAH.

ANJURAN: ALUMNI LEPASAN PENGAJIAN (YPTIK)

SEBARANG PERTANYAAN HUBUNGI : 013-5305236 ( USTAZ ABU BAKAR )

TEMA: UKHWAH ITU INDAH JIKA SEMUANYA KERANA ALLAH.

MCA DAN MIC AKAN `TALKIN'KAN UMNO

29 Rejab 1431 H
Oleh: WFAUZDIN NS

MAKA tidak tertahan lah lagi MCA dengan karenah sebuah pertubuhan NGO yang bernama PERKASA itu. Pertubuhan yang dipimpin oleh MP Pasir Mas, Ibrahim Ali yang mendapat `ikhsan' kerusi tersebut dari PAS terlalu banyak menimbulkan kontroversi yang bukan sahaja menyakiti perasaan Ketua Pemuda Umno, bahkan juga pemimpin dari MCA juga. Bagi PR, itu semua tidak lagi menjadi pelik kerana PR sudah kenal siapa raja katak ini.

Apabila PERKASA dikatakan kununnya berjuang untuk orang-orang Melayu walaupun menyokong calon dari MIC sewaktu PRK Parlimen Hulu Selangor dan menolak Dato Zaid seorang Melayu Islam dari PKR, terlalu banyak memainkan isu perkauman maka MCA merasa sudah sampai masanya parti mewakili kaum Cina ini mengatur langkah agar PERKASA tidak keseorangan di gelanggang. Kenyataan pemimpin MCA agar parti tersebut wajar juga menubuhkan Pertubuhan ala PERKASA amat menarik minat kita.

Sudah tentu `PERKASA MCA' ini akan berdepan dengan PERKASA raja katak selepas ini. Tidak mengejutkan nanti akan muncul `PERKASA MIC' dan banyak lagi `PERKASA' di dalam parti komponen Bn bakal wujud. Inilah berita baik buat kita penyokong PR di mana membuktikan bahawa doa kita selama ini dimakbulkan agar mereka ini sentiasa berpecah belah. Itulah janji Allah, barangsiapa yang berjuang semata-mata atas dasar perkauman maka mereka tidak akan berjaya dan pasti berlaku pecah belah.

Kenyataan pemimpin MCA ini sudah pasti menambah beban buat Najib yang ketika ini sudah tidak terlarat lagi untuk berbohong kepada rakyat bahawa Bn sebuah parti yang stabil. Perkembangan ini menarik untuk kita lihat kesudahannya. Di dalam keadaan MCA menuduh DAP menyokong Islam yang dibawa oleh PAS, Umno pula tuduh PAS diperkudakan oleh DAP, PKR pula ejen Yahudi, Umno semakin menampakkan caca merba strategi mereka untuk menyaingi PR. Sudah habis modal untuk diperkatakan terhadap PR, sehinggakan terpaksa menyebut bahawa PAS adalah parti ajaran sesat.

Apa pun yang Umno perkatakan terhadap PKR, PAS dan DAP, hakikat yang kita lihat sehingga kini Umno tidak berani berdepan dengan ketiga-tiga parti di dalam PR ini. Mereka hanya terdaya menggunakan media pencacai mereka sahaja. Di pentas perdebatan, Umno bukan parti yang boleh lagi kita jemput untuk menunjukkan kebenaran hujah dan fakta.

PR hanya perlu menambah baik lagi penerangan di kalangan kaum Melayu yang kini masih ramai terpedaya dengan propaganda Umno. Nasib Umno tidak lagi di tangan parti komponen di dalam Bn, tetapi di tangan kaum Melayu yang masih tidak sedar itu. Jangan terperanjat jika MCA dan MIC akan menggalikan liang lahad serta mentalkinkan Umno suatu hari nanti.

Cicak oh cicak

29 Rejab 1431 H
Oleh: AKHISALMAN

ARab panggil wazgah, omputih kate lizard...
Hukum makannya: Tentulah haram...
Hukum bunuhnya: Sunat dan Sunnah..
Dalilnya:

1. Ummu Syarik telah berbincang dgn Nabi berkenaan dgn membunuh cicak ni..NAbi menyuruhnya membunuh cicak. (Bukhari dan MUslim)
2. Nabi s.a.w bersabda:

(أقتلوا الوزغة ولو في جوف الكعبة)
Maksudnya: Bunuhlah cicak walaupun dlm ka'bah.(HR Tobrani)

Sebab perlu dibunuh:

1. Nabi menyuruh supaya membunuh cicak dan memanggilnya sebagai Fuwaisqa (binatang kecil yg jahat). Baginda bersabda pd menyatakan sebabnya:

(كان ينفخ النار على إبراهيم)
Maksudnya: Cicak telah meniup api bg api tu besar kpd Nabi Ibrahim. (HR Bukhario dan MUslim).

2. Pahala yg banyak bg yg membunuh cicak. Nabi s.a.w brsabda:

(أن من قتلها في الأولى فله مئة حسنة وفي الثانية دون ذلك وفي الثالثة دون ذلك)
Maksudnya: Sesungguhnya sesiapa yg membunuhnya dgn sekali pukulan maka dia mendapat seratus pahala, sesiapa yg mebunhnya pd pukulan yg ke2 dia mendapat kurang cikit (70phala) dan sesiapa membunuhnya dgn 3 pukulan maka dia mendapat kurang pahala dr yg lepas.

Imam 'Izzudin bin Abd Salam telah meyatakan sebab kpd banyaknya pahala pd pukulan pertama adalah kerana ia adalah ihsan ketika membunuh binatang; kerana ia mengurangkan kesakitan binatang. Nabi bersabda:

(إذا قتلتم فأحسنوا القتلة)
Maksudnya: Bila kamu membunuh hendaklah bersikap ihsan ketika membunuh.(Muslim).

Fadilat Amalan

29 Rejab 1431 H
Oleh: AKHISALMAN

Daripada Abdurrahman bin Ghonm r.a berkata: Rasulullah s.a.w bersabda:

من قال قبل أن ينصرف وثني رجله من صلاة المغرب والصبح: لا إله إلا الله وحده لا شريك له، ل الملكوله الحمد بيده الخير، يحيىويميت، وهو على كل شيء قدير، عشر مرات، كتب له بكل واحدة عشر حسنات، ومحيت عنه عشر سيئآت، ورفع له عشر درجات، وكانت حرزا من كل مكروه، وحرزا من الشيطان الرجيم، ولم يحل لذنب يدركه إلا الشرك، فكان أفضل الناس عملا إلا رجلا يفضله، يقول أفضل مما قال
Maksudnya: Sesiapa yg berkata sebelum dia beredar dr tempat sembahyangnya dan sebelum dia mengubah posisi duduknya(duduk tahiyat akhirnya) pada solat magrib dan subuh:

لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد بيده الخير يحيى ويميت وهو على كل شيء قدير

Maka dia mendapat keistimewaan yg berikut:

1. Mendapat seratus pahala kebaikan.

2. Dihapuskan sepuluh kejahatan yg telah dilakukan.

3. Diangkat sepuluh darjat kedudukannya oleh Allah.

4. Dilindungi dr segala perkara yg tidak diingini.(dijauhkan dr bencana, malapetaka dan seumpamanya)

5. Dilindungi dr gangguan syaitan yg direjam.(dijauhkan dr gangguan mahkluk halus)

6. Tidak akan rosak amalannya melainkan dgn perbuatan syirik.

7. Org yg paling baik amalannya melainkan org yg berzikir lebih banyak dan lebih baik darinya.

Hadis riwayat Imam Ahmad, Thabrani, Tirmizi dan Nasaie.Kedudukan sanad hadis: Hasan.

Pengajaran: Marilah kita sama2 beramal hadis ini dgn Istiqomah yg hanya amalan yg ringan tetapi ganjaran yg sangat besar. Berzikirlah dgn penuh khusyuk dan menghadirkan hati. Cubalah sembunyikan amalan anda dr pengetahuan org lain.

Isu pasir: Speaker halau DUN BN keluar dewan

29 Rejab 1431H.

Speaker DUN Selangor, Teng Chang Khim hari ini menghalau Abdul Syukur Idrus (BN-Kuang) keluar daripada dewan.

Tindakan itu dilakukan Teng mengikut peraturan mesyuarat 44 (2) selepas bertikam lidah dengan Abdul Syukur selama kira-kira 10 minit.

"Saya perintah bawah peraturan mesyuarat 44(2) disebabkan YB degil, saya perintahkan yang berhormat keluar daripada dewan," kata Teng selepas Abdul Syukur (kanan) berkeras untuk mengemukakan soalannya.

Abdul Shukur ingin mengemukakan soalan berkaitan aktiviti kecurian pasir di negeri itu.

Bagaimanapun, beliau disekat oleh Teng apabila enggan menyatakan peraturan mesyuarat untuk membolehkannya bangun bercakap.

Bercakap kepada media selepas itu, Teng berkata Abdul Syukur juga digantung daripada dewan selama satu hari memandangkan beliau telah berkali-kali memberi peringatan kepada ADUN Kuang itu seupaya mematuhi perintah tetap.

Katanya, peraturan 35(1) yang dipetik oleh Abdul Syukur hanya peruntukan umum untuk membolehkan seseorang ahli bercakap, dengan kebenaran speaker dewan.

"Tetapi kalau dia hendak bawa apa-apa isu, dia kena spesifik kepada peraturan apa," katanya lagi ketika ditemui wartawan di luar dewan.

Katanya, Abdul Syukur ingin bercakap bawah peraturan 34(1) untuk menyoal mengenai satu usul yang telah ditolak olehnya sebelum ini.

Jelasnya, beliau tidak membenarkan tindakan itu kerana peruntukan berkenaan adalah untuk menarik balik sesuatu usul.

Tambahnya, usul berkenaan adalah untuk memotong gaji menteri besar, atas kegagalan menteri besar menguruskan isu kecurian pasir.

Katanya, beliau menolak usul tersebut kerana tidak dikemukakan mengikut peraturan sepatutnya, iaitu bawah peraturan perbekalan (bajet).

Beliau juga menolak dakwaan daripada Abdul Syukur, bahawa kerajaan negeri ingin menutup isu pasir apabila menolak usul berkenaan.

Jelasnya, dakwaan Abdul Syukur itu menunjukkan wakil pembangkang tidak memahami konsep pengasingan kuasa yang diamalkan kerajaan negeri.

Jelasnya, eksekutif tidak akan mengetahui sekiranya dewan telah menolak sesuatu usul daripada dibincangkan. Malaysiakini/-

Ibu bapa ku sayang

29 Rejab 1431 H
Oleh: AKHISALMAN

Sebab apa kita perlu berbuat baik pd Ibu bapa kita...

1. Seorang lelaki datang berjumpa dgn Nabi s.a.w lalu berkata: "Aku hendak berbaiah untuk berhijrah dgnmu dan aku telah meninggalkan kedua ibu bapa ku dlm keadaan menangis."
Lalu Nabi bersabda:

(ارجع إليهما فأضحكهما كما أبكيتهما)
Maksudnya: "Kembalilah pd kedua ibu bapamu dan buatlah mereka ketawa seperti kamu buat mereka menangis."(Hr Abu Daud)

2. Talhah bin Muawiyah berkata: Ya Rasulullah.. Aku nak berjihad fi sabilillah..Rasul bertanya: Adakah ibumu masih hidup? Dia menjawab: "ya" Rasul bersabda:

(الزم رجلها فثم الجنة)
Maksudnya: "lazimi kakinya; maka di situlah syurga."(HR Thabrani)

3. Nabi bersabda:

(عفوا عن نساء الناس تعف نساءكم وبروا آباءكم تبركم أبناؤكم)
Maksudnya: Peliharah drpd berbuat dosa dengan wanita2 lain; nescaya akan terpelihara isteri dan ankmu drpd lelaki2 lain berbuat dosa dgn mereka. Berbuat baiklah kepada Ibu bapamu nescaya anak2mu akan berbuat baik pdmu.(HR Hakim)

4. Nabi bersabda:

(من سره أن يمد له في عمره وزاد له في رزقه فليبر والديه وليصل رحمه)
Maksudnya: Sesiapa yg suka untk dipanjangkan umurnya dan ditambah rezkinya maka hendaklah dia berbuat baik kpd Ibu bapanya dan sambungkan hubungan silatur rahim.(HR Ahmad).

5. Firman Allah:
(أن اشكر لي ولولديك)
Maksudnya: Hendaklah kamu bersyukur kepadaku dan kpd dua ibubapamu.(14: Luqman).
Ulama berkata: Allah mewajibkan bersyukur pdNya dan pd kedua Ibu bapa. Sesiapa yg tidak bersyukur kpd ibu bapa maka dia tidak bersyukur kpd Allah.

Berbuatbaiklah kita kpd ibu bapa sebelum mereka meninggalkan kita...ingat2lah mereka...balaslah jasa mereka..jagalah hati mereka..sentiasalah berdoa utk mereka.

Suara Keadilan "baru" diedar percuma esok

29 Rejab 1431 H
Oleh: Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 11 Julai: Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan membuat edaran percuma akhbar rasmi parti itu, Suara Keadilan di sekitar ibu negara esok.

Akhbar versi baru itu difahamkan sekali lagi membuat pembongkaran tentang Felda dan akan diedar di sekitar Masjid Jamek bermula jam 8 pagi esok.

Angkatan Muda Keadilan (AMK) juga difahamkan sudah menerima arahan untuk membuat edaran tersebut.

Kementerian Dalam Negeri (KDN) sebelum ini menggantung tidak bertali permit penerbitan Suara Keadilan kerana didakwa tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan pihak akhbar tersebut berhubung laporan "Felda Bankrap".

Permit penerbitan akhbar itu telah tamat 30 Jun lalu.Biarpun diberi amaran oleh KDN, penerbitan akhbar tersebut tetap diteruskan seperti ditegaskan pemimpin mereka sebelum ini.

KDN juga sebelum ini didakwa membuat sebuat ke syarikat pencetak Harakah, Angkatan Edaran, untuk mencari terbitan terbaru Suara Keadilan.

KDN bagaimanapun menafikan melakukan serbuan tersebut.Selain Suara Keadilan, Harakah juga berdepan masalah penerbitan apabila permitnya tamat 7 Julai lalu dan diberi surat tunjuk sebab oleh KDN.

Pihak Harakah juga bagaimanapun telah mengemukakan penjelasan pada 9 Julai lalu.Urusan pembaharuan permit juga sedang diusahakan.

Harakahdaily/-

Serang dan fitnah, tanda PRU makin hampir

29 Rejab 1431 H
Oleh: Mutaligat

Anwar alat Yahudi, Anwar ejen CIA, Anwar talibarut Yahudi, Nik Aziz sesat, Haji Hadi kafirkan orang dan lain-lain semua itu adalah skrip yang di'filem'kan semula bila menjelang Pilihanraya.

Media alternatif ditarik permir atau tidak diperbaharui, diberi amaran, di beri kata dua dan sebagainya, itu juga dalil PRU mungkin diadakan dalam masa terdekat.

Dengan tindakan itu maka PR tidak mempunyai medan untuk menjawab dan mempertahankan diri dari fitnah BN.

Bila ceramah PAS diganggu dengan BN/Umno berceramah di sebelah seperti di Melaka, itu tanda PRU dah dekat.

Jadi semua orang mesti bersedia untuk menghadapi PRU ini dengan memastikan semua ahli keluarga, jiran dan sanak saudara mendaftar menjadi pemilih berdaftar.

Selain itu tuan-puan mesti menjadi Dai'e atau pendakwah untuk mengubah minda lapok menyokong BN kepada menyokong dan mengundi PR pada PRU akan datang.

Terangkan kepada seluruh rakyat tentang kebobrokan, rasuah, kezaliman, penyelewengan dan penindasan serta lain-lain perkara yang dilakukan BN/Umno guna untuk memberikan kefahaman kepada rakyat agar tidak terpalit sekali dengan dosa maksiat pemerintah BN/Umno yang tidak pernah insaf dan sedar untuk kembali kepada Islam dan demokrasi tulen.

Harakahdaily/-

Motor paling lambat.

29 Rejab 1431H.

YB Khalil Idham Lim sedang meniup wisel memulakan acara bawa motor paling lambat semasa merasmikan Hari Keluarga PAS Cawangan Sungai Petai.Gambar : sisibukit

Umno makin karam ketika cuba hanyutkan PR

29 Rejab 1431 H
Oleh: Angkasanuri

Ketika komponen Pakatan Rakyat ditunjangi PAS, PKR dan DAP semakin menunjukkan kesepakatan lain pula ceritanya yang berlaku dalam Umno-BN. Mereka kini bercakaran dan bergaduh sesama sendiri.

BN yang dikepalai oleh Umno turut pening lalat dengan pelbagai desakan daripada komponennya. MCA, MIC dan Gerakan kini sentiasa memberi tekanan kepada Perdana Menteri 1Malaysia agar memenuhi permintaan untuk kepentingan parti mereka atas nama survival BN dalam pilihanraya umum akan datang.

Sudah wujud versi Perkasa dalam MCA, Gerakan dan MIC. Atas nama menjaga komposisi kaum dalam komponen BN.Walhal sebenarnya semua itu cuma retorik untuk menjaga periuk nasi masing-masing.

Umno-BN dengan bantuan akhbar murahan yang dikuasai mereka cuba melancarkan pelbagai serangan kepada Pakatan Rakyat khususnya kepada Dato Seri Anwar Ibrahim dan PKR.

Manakala ruang untuk menyerang PAS dan DAP dilihat sukar berdasarkan kestabilan dan kemantapan kedua-dua parti berkenaan menangani hal dalaman parti dan menyerap setiap propaganda yang dilancarkan.

Sebaliknya apa yang berlaku, dalam BN khususnya Umno terus satu persatu terdedah pelbagai kepincangan dan pergolakan.

Umno di Kelantan masih bercakaran sesama sendiri sehingga tidak pasti siapa yang lebih berkuasa dan berpengaruh dalam Umno di negeri cik Siti Wan Kembang itu.

Terkini di Sungai Petani, mesyuarat Bahagian Umno tersebut hari ini secara terbuka ahli di peringkat bahagian melancarkan protes secara terbuka kepada ketua Bahagian, Ali Yahya.

Di Bahagian Petaling Jaya Selatan juga tidak kurang 'meriahnya' perpecahan yang berlaku akibat perasaan tak puas hati di peringkat akar umbi.

Malah di banyak tempat di bahagian-bahagian Umno di seluruh negara diibaratkan seperti api dalam sekam yang hanya menunggu masa sahaja untuk membara dan terbakar.

Oleh itu Pakatan Rakyat perlu mengekalkan momentum kemenangan serta perpaduan yang wujud terutama dalam saat pilihanraya umum ke 13 yang dijangka bakal berlaku pada tahun ini.

Ini penting supaya tidak membuka ruang kepada Umno-BN menyerang Pakatan Rakyat untuk mengalih isu dalaman Umno-BN yang sedang melanda serta memesong pemikiran rakyat daripada tekanan hidup akibat kegawatan ekonomi, sosial dan politik yang begitu meruncing dalam negara sekarang dibawah kepimpinan Umno-BN sekarang.

Harakahdaily/-

Gaza: Jangan letak harapan tinggi pada Najib

29 Rejab 1431 H
Oleh: Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR, 12 Julai: Rakyat wajar tidak meletak harapan yang tinggi kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menyelesaikan isu Gaza walaupun beliau disokong Firma Perunding Antarabangsa APCO Worldwide (IAC), kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Ini kerana, beliau berkata, usul 'Selamatkan Gaza' yang dibawa oleh Najib ke peringkat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Rabu lalu ditolak mentah oleh dunia, termasuk Amerika Syarikat sendiri.

"Sepatutnya dengan firma pelobi yang dekat dengan Yahudi dan Amerika ini, Najib bolehlah pengaruhi PBB," ujar beliau malam tadi dalam majlis 'Sembang Santai Bersama YB Sempena Pertandingan Akhir Piala Dunia' di Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen Titiwangsa (PAS).

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, kegagalan Najib itu mungkin disebabkan sikap sambil lewa Kuala Lumpur sendiri melobi negara-negara yang sependapat berhubung isu kemanusiaan Gaza sebelum usul tersebut dibahas dalam kolokium PBB.

Katanya lagi, Najib sepatutnya perlu membawa usul tersebut bersama-sama Turki serta beberapa negara yang lantang mempertikan tindakan zionis Israel di wilayah bergolak itu.

Dengan berbuat demikian, katanya lagi, akan mengukuhkan keyakinan dunia terhadap usul yang dibawa oleh Kuala Lumpur.

"Kenapa tak ajak Turki dan yang lain sekali bersama kita," soal beliau sambil mempertikai iltizam politik Najib.

Lanjutan itu, beliau tidak menolak kemungkinan bahawa kegagalan Najib itu berpunca daripada hubungan tidak langsung dengan APCO dengan negara haram Israel dan hegemoni Amerika Syarikat.

"Firma ini pernah dikaitkan dengan dua agen risikan Israel sebelum ini, firma ini berpengaruh dalam aktiviti lobi di Amerika, takkan dia (APCO) tak bisik apa-apa tentang Gaza pada Najib," ujar beliau lagi.

Tuntas dari itu, beliau menasihatkan Najib membatalkan perjanjian politik antara 'Kabinet Najib' dan APCO demi kepentingan dan kedaulatan negara.

Dalam perkembangan berkaitan, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui blog peribadinya, anwaribrahimblog.com mendedahkan, APCO dikepalai oleh Simen Stein (bekas duta Israel di Jerman), Itamar Robinovich (bekas duta Israel di Amerika Syarikat) dan Doron Bergerbest-Eilon (bekas Ketua Keselamatan, Agensi Keselamatan Israel-ISA/Shin Bet).

Pendedahan itu, akhirnya mendesak Ahli Parlimen Umno tertentu mengheret Anwar ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.

'Sembang Santai' anjuran Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr. Lo' Lo' Mohd Ghazali itu turut disertai oleh Dr. Mohd Hatta Ramli (Ahli Parlimen Kuala Krai), Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin (Ahli Parlimen Bukit Gantang) dan Mohd Nasir Zakaria (Ahli Parlimen Padang Terap).

Harakahdaily/-

Drs. Khalil : Daftar pengundi muda.

YB Khalil Idham Lim menyampaikan hadiah cabutan bertuah sumbangan DS Nizar.Turut kelihatan Ustaz Nordin Jaafar YDP Pas Bukit Gantang.


29 Rejab 1431H.

BUKIT GANTANG, 11 JULY :-Tidak mustahil jika masih terdapat di kampung kita masih terdapat mereka yang belum mendaftar sebagai pengundi.Jadi menjadi tugas setiap keluarga memastikan semua mereka,anak-anak dan kaum keluarga yang cukup umur untuk didaftarkan sebagai pengundi.Demikian antara penegasan ADUN Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim semasa mewakili DS Nizar bagfi merasmikan Hari Keluarga Pas Sg Petai, dalam Dun Kuala Sapetang d sini.

Khalil juga menyentuh dianggarkan terdapat 400,000 pengundi muda masih belum berdaftar sebagai pengundi di Negewri Perak .Justeru itu beliau menganggarkan dengan jumlah 24 kawasan parlimen di Perak,terdapat hampir 20,000 pengundi muda belum didaftarkan termasuk di Parlimen Bukit Gantang.

Tegasnya lagi pengundi muda ini akan membantu Pakatan Rakyat mempertahankan Parlimen Bukit Gabtang, Changfkat Jering dan DUN Kuala Sepetang serta menawan DUN Trong.

Idham Lim : Sidang DUN Perak 3 Ogos akan dipenuhi polis

29 Rejab 1431H.

BUKIT GANTANG, 11 July :- Sidang Dun Perak yang dijangkakan pada 3 Ogos ini akan berjalan lancar dan aman jika tidak ada pihak polis yang mengawalnya.Menurut ADUN titi Serong, YB Khalil Idham Lim sebelum ini persidangan DUN Perak dipenuhi pihak polis antara 300 hingga 400 orang.Semuanya mahu melindungi Speaker Haram Ganaeshan . Demikian antara ucapan beliau semasa merasmikan Hari keluarga PAS Cawangan Sungai Petai di dalam DUN Kuala Sepentang disini.

"Mahkamah sendiri memberi keputusan supaya sidang Dun yang menentukan Tuan Speaker.Sivakumar masih dinafikan hak sebagai Speaker yang sah." jelas beliau.

"Ganeshan memberitahu umum,tiada polis yang mengawal sidang Dun Perak ,tetapi sebaliknya menurut YB Khalil polis memenuhi ruang legar Dewan dan perkarangan bangunan setiap kali sidang." tegasnya lagi.

Bagi Khalil Lim ,beliau menjangkakan pasukan polis akan datang ke Sidang Dun Perak pada 3 Ogos ini,walaupun dinafikan pihak yang berkenaan.

Di samping itu YB Khalil meminta jewntara parti terus bekerja terutama pendaftaran pengundi muda.Dengan itu kita dapat menghalang Kerajaan Haram dan Speaker Haram dari terus memerintah.

Sumber asal : http://sisibukit.blogspot.com

Najib dicurigai serah tanah kepada Singapura

29 Rejab 1431 H
Oleh: Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR, 12 Julai: Kabinet Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan terus dicurigai rakyat selagi beliau sendiri enggan menjelaskan tujuan sebenar tanah milik Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Tanjong Pagar diserahkan kepada kerajaan Singapura.

Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar (gambar) berkata, selagi Najib tidak menjelaskan mengapa tanah itu diserahkan kepada Singapura, selagi itu rakyat terus sangsi dengan kabinetnya.

Beliau yang juga Ketua Jabatan Pilihanraya Pemuda PAS Pusat berkata, tindakan Najib yang seakan menjual kedaulatan negara itu akhirnya banyak menimbulkan kesedaran rakyat, khususnya kaum Melayu sendiri.

Pun begitu, beliau berkata, jentera pemuda PAS khususnya di negeri Johor tidak wajar bergantung pada isu tersebut semata-mata.

Sebaliknya, beliau berkata, PAS negeri sepatutnya menggandakan program bersama rakyat dengan turut mendedahkan kegiatan Najib menggalakkan campur tangan Singapura dalam perlaburan di Wilayah Pembangunan Malaysia (WPI) belakangan ini kepada rakyat.

"Najib minta kita (PAS) dan rakyat bersikap terbuka dalam isu WPI (Wilayah Pembangunan Iskandar) ini, sedangkan motif beliau berbaik dengan Singapura tidak pula didedahkan kepada kita dan rakyat," kata beliau.

Sehubungan itu, rakyat wajar mempersoal tindakan Najib memelihara kepentingan Singapura di wilayah komersial itu.

"Lihat di WPI, apakah keuntungan yang rakyat dapat apabila tanah ini dibuka untuk pihak luar.

"Berapa banyak premis di WPI dimilik oleh rakyat dan berapa banyak premis di WPI dinikmati oleh pihak luar," katanya.

Tuntas dari itu, beliau mengajak rakyat mengetepikan fahaman politik masing-masing dengan kembali bersatu mempertahankan kedaulatan negara dari dikhianati oleh pemimpin tertentu yang hanya mementingkan diri semata-mata.

"Tidak ada jalan lain, kecuali rakyat tak kira penyokong kerajaan atau pembangkang, sama-sama kita beri ingatan kepada pemimpin-pemimpin ini," tegas beliau sambil mengajak rakyat melakukan perubahan menggunakan kuasa mengundi pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tidak lama lagi.

Najib, petang semalam, dilaporkan meminta rakyat supaya bersikap terbuka dalam menilai tindakan kerajaan terhadap Singapura.

"Jika kita mahu melihat Iskandar Malaysia dan Johor maju, kita mesti bersikap terbuka terhadap semua pelaburan," ujar beliau seperti dipetik dari Bernama.

Tambahnya lagi, pelaburan di wilayah komersial itu seharusnya mementingkan keuntungan, sama ada hasil pelaburan Amerika Syarikat mahupun Singapura sendiri.

"Apa yang berbeza di antara pelaburan Singapura dan Amerika Syarikat, tiada bezanya, asalkan menguntungkan," jelas beliau ketika merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Pulai, Johor Bahru.

Manakala, beberapa pemimpin Pakatan Rakyat sejak bulan lepas mendakwa tindakan Najib menyerahkan tanah Tanjong Pagar kepada Singapura adalah tidak sah kerana isu itu tidak pernah dibawa ke Parlimen serta diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong.

Harakahdaily/-

Sesat: Presiden PAS ajak ulama Umno muzakarah

29 Rejab 1431 H
Oleh: Nazri Abdullah

BANGI, 12 Julai: PAS mengajak biro agama dan mufti Umno bermuzakarah bagi menentukan perjuangan parti mana antara keduanya yang sewajarnya dilabel sebagai sesat."Dalam PAS ada Majlis Syura, ada Dewan Ulamak, dan dalam Umno ada biro agama dan ada mufti yang dilantik kerajaan, mari kita muzakarah untuk tentukan siapa yang sesat," kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Beliau ditemui pada majlis makan malam bagi mengutip dana RM1.7 juta bangunan PAS Kawasan Putrajaya di Dewan Sri Cempaka, Kompleks PKNS di sini malam tadi.Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang mendakwa PAS sebagai parti ajaran sesat sewaktu berucap merasmikan mesyuarat perwakilan Umno bahagian Kulaijaya, Johor minggu lalu.

Menurut Tuan Guru lagi, yang menentukan sama ada sesebuah parti itu sesat atau tidak bukannya Umno, tetapi dasar dan prinsip parti tersebut.

"Yang menentukan sesat atau tidak, ini Al-Quran dan Hadis, kembali kepada Al-Quran dan Hadis. Kita sentiasa terbuka untuk muzakarah," ujarnya lagi.

Hadir sama pada majlis malam tadi, Yang Dipertua PAS Putrajaya, Mohamad Nazir Zakaria dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bangi, Dr Shafie Abu Bakar.

Dalam pada itu, sewaktu berucap pada majlis tersebut, Tuan Guru berkata PAS perlu menyelamatkan rakyat di negara dari ajaran perkauman Umno dengan menyeru mereka kembali kepada ajaran Islam.

Pemimpin Umno, katanya telah menjadikan Islam di negara ini mengikut arahan mereka dan bukannya mereka yang mengikut ajaran Islam.

"Jika Islam ditegakkan Melayu akan selamat dan jika Melayu ditegakkan, Melayu tak selamat, Islam pun tak selamat."Orang bukan Islam pula jangan takut, Islam tidak memaksa mereka," katanya.

Menyentuh isu kerjasama PAS dengan bukan Islam khususnya DAP yang sering dimainkan Umno beliau menjelaskan, hubungan tersebut berbentuk kerjasama politik yang tidak menggadai prinsip Islam dan berbeza dengan hubungan Umno dengan komponen BN.

"Kerjasama Umno dengan MCA, MIC, Gerakan adalah secara wala’ (semua parti komponen kena patuh kepada Umno), menggadai konsep dan menggadai Islam.

"Kita bekerjasama dengan DAP secara tahaluf (kerjasama atas perkara yang sependapat) dan tidak gadai perinsip dan konsep kita," jelasnya.

Harakahdaily/-

Pengembara yang kehilangan bekalan

29 Rejab 1431H.
Oleh : Akhisalman

CERITA SEORANG ARAB

Dalam pukul 10 malam jumaat di masjid Samandudi , bangun seorang lelaki arab yang menceritakan bahwa dia dari balqas nak menuju kaherah untuk melihat anaknya sakit kronik. Dia telah kecurian duit hasil 14 hari dia berkerja dan meminta para jemaah menolongnya. Dia menangis amat kuat dan lama. Ini mungkin kerana dia berada dalam benar-benar kesusahan.

MANUSIA DALAM PENGEMBARAAN

Daripada kisah arab tadi dapat kita renung diri kita sebagai manusia adalah seorang musafir menuju ke destinasi yang sangat jauh bernama akhirat. Suatu hari Nabi saw tidur diatas tikar, lalu bangun dari tidur dalam keadaan badannya terdapat kesan tikar tersebut. Lalu para sahabat berkata:

“ Bagaimana kalau kami berikan kepadamu tilam yang empuk ?”

Baginda saw menjawab:


مَا لِيْ وَمَا لِلدُّنْيَا مَا أَنَا فِيْ الدُّنْيَا إِلَّا كَرَاكِبٍ اسْتَظَلَّ شَجَرَةً ثُمَّ رَاحَ وَتَرَكَهَا


“ Kenapa aku perlu untuk cenderung kepada dunia sedangkan aku penuntut akhirat. Aku hanyalah di dunia ini seumpama musafir yang menunggang kenderaan yang singgah di sepohon pokok, kemudian berangkat meninggalkannya.”

Hadis riwayat Tirmizi, Ibnu Majah,

Manusia adalah pengembara yang menuju ke alam akhirat dan dituntut oleh tuhan untuk membawa bekalan yang secukupnya untuk bertemu tuhan. Bekalannya bukanlah nasi lemak, wang simpanan dan harta benda dunia yang lain. Bekalannya adalah takwa.

TAKWA ADALAH BEKALAN

Setiap pengembera memerlukan bekalan yang cukup. Begitu juga dengan pengembera ke negeri akhirat memerlukan bekalan. Tuhan telah menyebut dalam al-Quran bekalan jenis apakah yang perlu kita sediakan. Firman Allah swt:


وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ


“Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa dan bertakwalah kepada-Ku hai orang-orang yang berakal.” (197 : al-Baqarah)

Allah swt menilai takwa yang ada pada amalan. Sebanyak mana amalan tanpa takwa maka tidak sampai kepada Allah swt. Firman Allah swt:


لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ


"Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keridhaan) Allah, tetapi ketakwaan dari kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik." (37 : al-Hajj)

Takwa yang dikehendaki adalah keikhalasan, pengharapan , ketakutan (tidak diterima) dan ingat Allah swt dalam amalan. Tanpa perkara ini amalan kita kurang nilainya atau tidak ditolak samasekali.Inilah intipati amalan yang mesti ada. Ia sukar untuk diperolehi melainkan orang yang diberi anugerah Allah swt.

BEKALAN YANG DICURI

Ramai manusia yang tidak sedar bahwa amalan yang mereka amalkan telah hilang dicuri syaitan atau pun nafsu. Diantara sitiuasi-situasi amalan dicuri adalah seperti berikut:

1. Menghebahkan amal baiknya sebelum , semasa atau selepas. Ini adalah tanda riyak.

Tamim ad-dari ra seorang sahabat Nabi berkata:


والله لركعة أصليها في جوف الليل في السر أحب إلي من أن أصلي الليل كله ثم أقصه غلى الناس


“ Demi Allah satu rakaat yang aku lakukan di tengah malam dengan penuh kerahsian lebih aku sukai daripada aku solat semalam penuh, kemudian aku cerita kepada manusia lain.”

Oleh itu hendaklah menjauhi daripada mendedahkan amalannya dalam sembang2, ucapan, blog , ym dan sebagainya.

2. Berasa bangga dengan amalan. Merasakan diri lebih baik dari orang lain.

Nabi saw bersabda:

ثلاث مهلكات: شح مطاع وهوى متبع وإعجاب المرء بنفسه


“ Tiga perkara yang merosakkan: sifat kedekut yang ditaati, nafsu diikuti dan seorang yang kagum dengan dirinya.”

Hadis hasan riwayat al-Bazzar dan al-Baihaqi.

Syaitan sentiasa menggoda supaya kita berasa orang yang beramal, baik, wara' dan sebagainya bila kita buat amal. Kalau ada ada perasaan ini maka menyebabkan terbatal amalan tadi.

3. Menunjukkan amalan yang dilakukan (riya’)

Firman Allah swt:

فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ الَّذِينَ هُمْ يُرَاؤُونَ


“Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang shalat, (yaitu) orang-orang yang lalai dari shalatnya dan orang yang menunjuk-nunjukan amalannya.” (4 – 6 : al-Ma’un).

Oleh itu janganlah sesorang itu menunjukkan amalannya di depan manusia. Hendaklah dia berusha untuk menyembunyikan amalan baiknya. Nabi saw sendiri menyuruh kita solat sunat di rumah:

أفضل صلاتكم في بيوتكم إلا المكتوبة


“ Sebaik-baik solat adalah di rumah kamu kecuali solat fardu.”

Hadis sahih Bukhari dan Muslim.

4. Amalan di depan orang lebih baik dari amalan semasa bersendirian.

Ulama tasauf telah menyatakan bahawa diantar alamat ikhlas adalah sama amalan didepan manusia dengan amalan bersendirian. Islam meyuruh takwa kita sama, samaada didepan atau dibelakang manusia. Nabi saw telah bersabda:

وأما المنجيات فالعدل في الغضب والرضا والقصد في الفقر والغنى وخشية الله في السر والعلانية


“ Adapun 3 perkara yang menyalamatkan adalah 1. bersikap adil samaada semasa marah atau reda. 2. Bersikap sederherhana dalam berbelanja semasa miskin atau kaya. 3. Takut kepada Allah samada bersendirian atau didepan orang lain."

Hadis hasan riwayat Bazar dan al-Baihaqi.

Cthnya

1. Buat rawatib dekat masjid bila solat sorang takde solat rawatib.
2. Pakai elok ke masjid tapi biase2 semasa solat di rumah.
3. panjangkan bacaan semasa depan orang tapi baca pendek semasa solat sorang.
4. Baca wirid semasa dengan jemaah tetapi tinggal semasa sorang.
5. Berakhalak mulia kepada sesetengah orang.

5. Berasa seronok apabila orang memuji amalannya dan berasa tidak seronok apabila orang mengejinya.

Ini juga boleh merosakkan amalan manusia kerana kita disuruh untuk mencari keredaan Allah. Bagaimana kita hendak seronok dengan pujian sedangkan kita tidak tahu Allah terima atau tidak amalan kita. Ini adalah alamat ikhlas disisi ulama tasauf .

6. Mengungkit amalan.

Bagi amalan yang mebabitkan kebajikan kepada orang lain , hendaklah dijauhkan mengungkit amalan tersebut. Tidak kiralah mengungkit dengan hati atau kata2. Firman Allah swt:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ وَلاَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لاَّ يَقْدِرُونَ عَلَى شَيْءٍ مِّمَّا كَسَبُواْ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ


"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima), seperti orang yang menafkahkan hartanya karena riya kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian. Maka perumpamaan orang itu seperti batu licin yang di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu menjadilah dia bersih (tidak bertanah). Mereka tidak menguasai sesuatupun dari apa yang mereka usahakan; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir. (264 : al-Baqarah).

Banyak dikalangan kita rasa tidak kecewa atau tidak puas hati orang yang kita telah buat baik tidak membantu kita atau tidak menghormati atau tidak ingat jasa kita.

KESIMPULAN

Ini adalah situasi-situasi boleh yang menyebabkan bekalan amalan kita lebur dan hilang begitu sahaja. BUAT AMALAN MEMANG SUSAH TETAPI HENDAK MENJAGA AMALAN LAGI SUSAH. Sebab itu saidina Ali berpesan:

كونوا لقبول الأعمال أشد إهتماما من الأعمال


“ Hendaklah kamu lebih usaha supaya diterima amalan lebih dari usha kamu beramal.”

Amalan-amalan begini syirik yang tersembunyi. Nabi saw bersabda:


يقوم الرجل فيصلي فيزين صلاته جاهدا لما يرى من نظر الناس إليه فذلك شرم السرائر


“ Seorang lelaki yang solat dan berusaha untuk mengelokkan solatnya kerana manusia melihatnya. Itulah syirik yang tersembunyi.”

Hadis riwat Ibnu Khuzaimah

Kalaulah arab yang kehilangan bekalan tadi menangis terasak-esak kerana kehilangan bekalannya, kita yang hilang bekalan akhirat perlu lebih menangis. Perlu berusaha untuk ikhlas dan menghilangkan sifat riya dan ujub. Sifat cinta diri sendiri lebih dari cinta tuhan adalah sebab utama perkara ini. Oleh itu kita hendaklah menjauhkan dari menyembah hawa nafsu dan menjadikannya sebagai tuhan. Dari 17 sampai 30 julai insyaAllah akan dibaca satu kitab karangan dr Majdi hilali yang menceritakan kepada kita bagaimana untuk menghilangkan sifat ujub. Untuk keterangan lanjut tentang pengajian sila lihat sini "iklan daurah"

Rujukan: Al-Quran (tafsir muyassar), Al-Muntaqa at-Targhib wat Tarhib oleh Qardawi, Tuhfatul ahwazi oleh al-Mubarakfuri, Ruhbanul Lail oleh Dr Said al-Affani dan lain-lain.

Ustaz Zulkifli

29 Rejab 1431 H
Oleh: Mohd Syamil Azhar

LENGGONG: Kerinduannya kepada keluarga serta rakyat di kawasan Parlimen yang pernah ditandinginya selepas selamat pulang ke tanahair Jumaat lalu, membuatkan Ustaz Muhammad Zulkifli Muhammad Zakaria, 41, yang hampir sebulan ditahan di Mesir, tidak sabar untuk berada di atas pentas.

Kebetulan ada program ceramah anjuran PAS Kawasan Lenggong di Kampung Kota Tampan Air kelmarin (10 Julai), beliau turut bersama berada di atas pentas, bagaimanapun tidak dibenarkan berucap atas arahan pihak polis.

Namun kerinduan penduduk terhadap beliau terubat dan perasaan lega orang ramai terbayang kerana beliau yang juga Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Perak tidak ditahan berpanjangan di Mesir dan apabila pulang tidak dikenakan tindakan tahanan lanjut.

Program ceramah itu membabitkan Timbalan Pengerusi Lajnah Pekerja dan Peneroka Bandar PAS Pusat, Haji Ahmad Idzam Ahmad, Exco Dewan Pemuda PAS Perak, Ustaz Fakhrulrazi Mokhtar dan Yang DiPertua PAS Lenggong, Haji Razman Zakaria dengan kehadiran lebih 500 penduduk.

Program sempena majlis aqikah seekor lembu itu turut dimeriahkan dengan acara pertandingan membaca teks khutbah peringkat menengah yang berjaya dimenangi oleh adik Muhammad Muzammil Jamaluddin, di mana hadiah disampaikan oleh Razman.

Sementara itu, ketika ditemui selepas program ceramah, Muhammad Zulkifli yang lebih mesra dengan panggilan Ustaz Ibrahim, berkata selama 25 hari berada dalam tahanan, beliau terpaksa menerima deraan seperti berdiri tiga hari tiga malam, sehari semalam dan dikenakan kejutan elektrik.

Katanya, deraan itu sebagai denda kerana pihak berkenaan tidak dapat menerima alasan-alasan yang diberikannya selepas disoalsiasat, seperti mengenai sijil diploma yang terlupa dibawanya menyebabkan beliau tidak diterima untuk menduduki pengajian/peperiksaan peringkat sarjana.

"Bila dia tanya tidak adakah orang yang boleh menghantar sijil itu, saya jawab tidak ada, dia tidak terima alasan itu, saya pun didenda berdiri sehari semalam, mula waktu asar sampai waktu asar keesokannya," katanya.

Muhammad Zulkifli berkata, antara soalan-soalannya hanya mengenai tujuannya ke Mesir, di mana memang beliau ke sana untuk menyambung belajar ke peringkat sarjana dan tidak ada tujuan lain selain itu.

Katanya, apabila dibebaskan dan sampai di Lapanganterbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), beliau ditahan oleh pihak berkuasa Malaysia pula, di mana beliau ditanya apa yang berlaku di Mesir yang mengakibatkan beliau ditahan.

Beliau seterusnya melahirkan rasa kesyukurannya kerana dibebaskan tanpa terpaksa menjalani tahanan lanjut dan berterima kasih kepada semua pihak yang mendoakan supaya beliau dibebaskan segera.

"Saya amat bersyukur kepada Allah dan berterima kasih kepada semua pihak yang mengambil berat saya dan keluarga saya, termasuk yang sama-sama mendoakan supaya saya dibebaskan segera dan dapat pulang dengan selamat," katanya.

Berita lebih terperinci akan menyusul.

Sepanyol juara Piala Dunia

29 Rejab 1431H.

Sepanyol menepati ramalan apabila muncul juara Piala Dunia 2010 setelah menang tipis ke atas Belanda 1-0 di Stadium Soccer City di Johannesberg awal pagi ini.

Sepanyol menang dengan menewaskan skuad The Oranje, dengan jaringan tipis itu dalam perlawanan yang berlanjutan sehingga masa tambahan yang penuh dramatik dengan aksi-aksi kasar dari kedua-dua pasukan.

Gol tunggal Sepanyol dijaringkan oleh pemain tengahnya yang licik Andres Iniesta pada minit ke-116 tambahan separuh masa kedua.

Pada separuh masa pertama kedua-dua pasukan bermain dengan corak berhati-hati.

Bagi sepuluh minit pertama, pada separuh masa pertama, Sepanyol menguasai perlawanan dengan membuat tiga percubaan ke arah pintu gol Belanda.

Pada minit ke-4, sepakan sudut dihadiahkan kepada Sepanyol diambil oleh Xavi yang kemudiannya ditanduk oleh Sergio Ramos tetapi berjaya ditepis oleh penjaga gol Belanda, Maarten Stekelenburg.

Selepas itu tiba giliran, David Villa pada minit ke-8, mendapat umpanan 'chip' daripada rakannya. Bagaimanapun bola tersebut jauh dari kakinya walaupun beliau sudah melepasi perangkap offside.

Sergio Ramos sekali lagi, pada minit ke-10, menerima umpanan dari sebelah kiri, berjaya menggelecek seorang pemain pertahanan Belanda.

Perlawanan menarik

Bagaimanapun, sepakan lintangnya berjaya disepak keluar oleh permain pertahanan Belanda John Heitinga.

Manakala bagi pasukan Belanda pula, mereka turut menyerang balas melalui percubaan yang 'mendebarkan' ke arah pintu gol lawan.

Dirk Kuyt, pada minit ke-7 berjaya melepaskan satu sepakan kencang dari jarak 25 meter, bagaimanapun bola tersebut ditepis keluar oleh penjaga gol Sepanyol Iker Casillas.

Pada minit ke 36, satu 'set pieces' yang menarik yang dilakukan pemain tengah Arjen Robben yang melakukan sepakan sudut yang pendek kepada seorang rakannya di sebelah kiri gol lawan.

Tetapi bola hantaran itu gagal disempurnakan dengan baik.

Robben juga mendapat peluang untuk menjaringkan gol apabila rembatannya di luar kotak penalti namun berjaya ditepis oleh Casillas pada minit akhir perlawanan separuh masa pertama.

Sebelum itu, Sepanyol membuat serangan balas melalui pemain tengah Pedro Ridriguez bagi memecahkan kebuntuan, tetapi sepakannya tersasar ke kiri gol lawan.

Separuh masa pertama juga turut menyaksikan pengadil dari England Howard Webb melayangkan lima kad kuning kepada pemain kedua-dua pasukan ekoran kekasaran yang dilakukan.

Manakala pada separuh masa kedua pula kedua-dua pasukan saling berbalas serangan untuk memecah kebuntuan.

Ayam tambatan

'Ayam tambatan' Belanda Robben nyaris-nyaris menjaringkan gol pembukaan apabila mendapat umpanan dari rakannya dan beliau berdepan satu lawan satu dengan Casillas gagal menjaringkan gol.

Ini kerana, sepakan 'plessing'nya pada minit ke-61, terkena kaki kanan Casillas menyebabkan bola tersebut terkeluar.

Terselamat pintu gol pasukan yang dikenali sebagai 'La Roja'.

Robben juga sekali lagi menerima umpanan daripada rakannya dan kali ini berjaya melepasi halangan 'dua kereta kebal' Sepanyol - Carles Puyol dan Gerrard Pique, tetapi Casillas sekali lagi mengecewakannya.

Sepanyol juga mendapat peluang terbaik lapan minit kemudian, apabila penyerang sensasi mereka Villa, yang mendapat bola hasil hantaran lintang, ditampan keluar oleh pertahanan Belanda.

Malah dua sepakan percuma daripada pemain tengahnya Xavi Hernandez pada minit ke-54 dan 73 juga sekadar melewati palang gol.

Pada minit ke-76, Sergio Ramos sekali lagi mendapat peluang apabila tandukannya melepasi palang gol walaupun dia tidak dicabar oleh mana-mana pemain.

Selepas itu serangan demi serangan dilakukan oleh kedua-dua pasukan, tetapi pertahanan masing-masing berjaya mengawal kubu mereka sehingga tamat perlawanan.

Pada masa tambahan separuh masa pertama, Sepanyol dilihat ghairah memburu gol.

Pemain gantian mereka Cesc Fabregas hampir memecah kebuntuan pada minit ke-94 apabila beliau berdepan satu lawan satu dengan Stekelenburg, bola tendangan pemain Arsenal itu terkena kaki penjaga gol.

Kad merah

Iniesta juga turut terlepas peluang pada minit ke-98 apabila enggan menolak kepada David Villa, dan ingin bergerak sendiri telah terlepas bola dari kawalannya.

Seorang lagi pemain gantian Jesus Navas turut mendapat peluang pada minit ke-110, apabila sepakannya di sebelah kiri gol, dapat diselamatkan oleh pertahanan lawan.

Namun pada separuh kedua masa tambahan, gerakan hasil gandingan Xavi-Iniesta - Torres berjaya memecah kebuntuan, apabila Iniesta yang mendapat umpanan terus sahaja melepas satu sepakan deras dan bola tersebut menerjah jaring Belanda.

Beliau yang tidak berada dalam posisi offside, mendapat lambungan bola ke dalam kotak penalti terus meluru dan merembat bola tersebut pada minit ke-116.

Kedudukan berubah menjadi 1-0 dan keputusan tersebut kekal sehingga tamat perlawanan.

Lebih 0 kad kuning dilayangkan dan satu kad merah dilayangkan kepada Heitinge kerana dikatakan menarik Iniesta daripada belakang.

Dengan kemenangan itu, Sepanyol merangkul kejuaraan piala dunia buat kali pertama dalam sejarah bola sepak negara itu.

Malah ramalan Paul, si sotong kurita itu juga menjadi benar belaka.

'Viva Espana'

'Espagnol, c'est vrai magnifique' .

Malaysiakini/-