11 June 2010

Muktamar PAS ke 56 : Majlis Perasmian pada pagi ini.

Pentas Utama Muktamar pada tahun ini.


28 Jamadil Akhir 1431H.


Muktamar Tahunan PAS kali Ke 56 kan dirasmikan oleh YB. Tuan Guru Presiden PAS , YB. Tuan Guru Dato Hj. Abdul Hadi Awang pada pagi ini. Muktamar yang sekali lagi diadakan di Bangunan PUTIK Pengkalan Chepa Kelantan itu akan berlangsung sehingga Ahad ini.

RMK10: Ekonomi Malaysia kekal di takuk lama

27 Jamadil Akhir 1431H.
Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR, 10 Jun: Melihat kepada inti Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10), Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad (gambar) petang tadi tidak menolak kemungkinan bahawa pemacuan ekonomi negara diramalkan kekal terperangkap di takuk yang lama, iaitu ekonomi berprestasi sederhana.

Ini kerana, menurut beliau, pembentangan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan di Dewan Rakyat pagi tadi langsung tidak mencerminkan bahawa kerajaan mempunyai iltizam politik untuk memulihara kebebasan mahkamah, demokrasi serta integriti dalam urus tadbir negara.

"RMK10 ini mungkin akan terus memerangkapkan kita (kerajaan) pada ekonomi berpendapatan sederhana, bukan ekonomi berprestasi tinggi seperti yang dicanangkan oleh Datuk Seri Najib.

"Asasnya di sini kerana tidak ada iltizam politik oleh kerajaan beliau (Najib) untuk pulih negara," ujar beliau di lobi Parlimen.

Beliau yang juga AJK PAS Pusat turut menganggap pelan ekonomi yang dirancang Najib masih terlalu bergantung kepada sumber bahan mentah, bukannya sektor perkhidmatan atau sumber-sumber yang diperbaharui.

Anggapan tersebut, menurut beliau, merujuk sumber minyak petroleum, gas dan kelapa sawit yang menjadi dua sasaran utama dalam Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA).

"Salah satu masalah kita adalah kebergantungan pada minyak dan gas di mana KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) kita sekarang, iaitu (sebanyak) 48 peratus daripadanya adalah minyak dan gas," ujar beliau.

Disebabkan itu, RMK10 bagi beliau, sepatutnya kembali pada asas terpenting ekonomi, iaitu produktiviti.

"Perlu kembali pada asas ekonomi (iaitu) produktiviti, selain kerajaan perlu iltizam politik," ujar beliau. Harakahdaily/-

Pemuda bimbang isu lompat serang parti

27 Jamadil Akhir 1431H.
Mohd Nor Yahya

KOTA BHARU, 10 Jun: Pemuda PAS mengambil sikap berhati-hati dalam membuat pemilihan calon untuk pilihan raya akan datang dan berharap pimpinan parti memandang serius isu lompat parti yang berlaku masa kini.

Demikian dijelaskan oleh Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hasan pada sidang media selepas menyampaikan ucapan dasar Muktamar Pemuda kali ke-51 hari ini.

Nasrudin mengulas kebimbangan pemuda PAS agar tidak berlaku dalam parti seperti tangkap muat atau tunjuk muka ketika memilih calon

"Calon yang akan bertanding dalam pilihan raya adalah merupakan seorang bakal pemimpin dan ia semestinya melalui proses pentarbiyahan yang mantap terlebih dahulu dan berdasarkan merit," ujar beliau lagi.

Bagi merealisasikan pentarbiyahan terancang, katanya, Pemuda PAS akan menubuhkan Akademi Tarbiyah Pemuda untuk melahirkan penggerak tarbiyah yang mahir di setiap organ dan peringkat dewan pemuda.

Pemuda PAS, tambahnya melalui lajnah tarbiyahnya berjaya menubuhkan Majlis Naqibun Nuqaba yang berperanan sebagai skuad khas dan penggerak utama Amal Tarbawi.

Beliau juga berkata, isu lompat parti berlaku kerana calon maupun wakil-wakil rakyat tersebut tidak mempunyai prinsip perjuangan yang kukuh dan ini berlaku kerana ketiadaan tarbiyah yang kukuh.

Menyentuh seruan, beliau kepada beberapa tokoh dalam Umno masa kini yang dulunya pernah berada dalam jemaah PAS, beliau berkata seruan tersebut dibuat kerana mereka ini pernah mempunyai fikrah dan perjuangan PAS.

"Biasalah seruan itu dibuat, dalam rumahtangga sendiripun ada yang berlaku penceraian dan bila dipujuk dan nampak kebenarannya, selepas edah boleh rujuk semula," kata beliau lagi.

Harakahdaily/-

Idea Best : Bermain Bola Sepak Atas Bendera Yahudi

27 Jamadil Akhir 1431 H
ibnuirfadzil.blogspot.com



Idea yang menarik. Bola sepak adalah antara suka yang digemari. Tetapi lebih cantik kalau ia dijadikan medan untuk mengutuk Yahudi - Israel. Bagaimanakah caranya? Di bawah ini adalah salah satu cara untuk menghina Yahudi - Israel dengan berhikmah..

Amacam? Ada rasa padan muka tak? Permainan ini telah dimainkan oleh beberapa orang penunjuk perasaan daripada PKS Sidoarjo. Mereka memakai jersi team pasukan bola sepak dunia, dan bermain bola di atas bendera Israel berukuran 5 X 7 meter, semalam (8 Jun).Judi bola dan APCO apa cerita? Macam "serasi" dengan gambar di atas ini..

BANTUAN SEGERA DIPERLUKAN UNTUK ANAK KECIL INI...

27 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: Zaharah Ismail

Anak comel ini namanya airen nurain bt nazemir. panggilan manja ain. adik ain berumur 3 tahun. anak comel ini mengalami masalah kesihatan yang memerlukan kita membantunya.

BANTUAN MENAMPUNG KOS PERBELANJAAN RAWATAN DIALISIS CCPD

Pada 13hb april 2010, adik ain telah dirujuk dari hospital besar tengku ampuan rahimah,klang ke wad unit rawatan rapi (ICU) hospital selayang. pada waktu itu adik ain memerlukan bantuan pernafasan dan juga rawatan haemodialysis (cuci darah).keputusan darah menunjukkan bukti darah adik ain kotor didalam tahap merbahaya dan perlu di cuci dengan segera.

adik ain telah dikeluarkan dari ICU hospital selayang selepas 4 hari dan telah menjalani rawatan haemodialysis selama 4 minggu tetapi buah pinggangnya masih belum pulih.pengambilan tisu daripada daripada buah pinggang awal bulan mei menyatakan bahawa kerosakan ini kekal dan tidak mempunyai peluang cerah untuk pulih.

keputusan telah dibuat untuk mendapatkan rawatan dialysis dalam bentuk CCPD.CCPD bermaksud kaedah mencuci melalui peritoneal dialysis tetapi ia perlu dijalankan pada waktu tidur selama 8 hingga 10 jam sehari. kaedah CCPD ini memerlukan mesin cycler yang disewa dan penukaran tiubing pada setiap malam.

kaedah haemodialisis pula membebankan keluarga kepada encik nazemir. jika kaedah ini dilakukan maka, perbelanjaan ulang alik dari klang ke hospital selayang memerlukan lagi satu kos tambahan.

pakar yang merawat adik ain menyarankan agar kaedah CCPD lebih sesuai untuk kanak-kanak kecil seperti ain, berumur 3 tahun dan beratnya sekitar 12 kg sahaja.

kenyataan diatas aku ambil daripada surat rasmi pakar yang merawat adik ain.iaitu dari

-dr wan jazilah wan ismail
-no pendaftaran penuh : 27343
-ketua jabatan pediatrik dan pakar perunding buah pinggang kanak-kanak
hospital selayang
lebuhraya kepong selayang
batu caves 68100 selangor.
email : wanjazilah@selayanghospital.gov.my

konklusi kepada artikel penting ini.

1) keluarga adik ain memerlukan bantuan kewangan untuk bayaran kos CCPD
2)surat-surat rayuan telah dihantar kepada beberapa agensi.jawapan dalam proses
3)dokumentasi surat rasmi/masuk wad/sebutharga dll yang berkaitan ada banyak.namun gap telah lihat dan menyimpan kesemua salinannya.tak sempat scan pasal banyak sangat.
4)mohon yang bermurah hati menolong meringankan beban keluarga ini.
5)mohon bloger/pembaca link dan sebarkan artikel ini kepada rakan.

hubungi bapa adik ain : en nazemir 012 620 7010 untuk menghulurkan bantuan atau sumbangan boleh terus disalurkan kepada akaun bank islam beliau. 120100 2463 6941

Sayidah Fathimah: Kado Teragung Allah

27 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: Shah Bundy

Sayidah Fathimah dinamai demikian karena tak seorang pun bisa memahaminya. Karena alasan ini, dan sebagai kesadaran sepenuhnya akan nilai Pemimpin dunia dan akhirat, kita semata-mata harus merujuk pada para maksum, yang memiliki persepsi yang sempurna tentangnya. Karena itu, satu-satunya sumber pengumpulan informasi tentangnya adalah keturunannya yang saleh, dan hadis-hadis yang berasal dari mereka.

Sebelum memulai kajian akan hadis-hadis tersebut, seyogianya orang mencamkan bahwa seluruh imam Ahlulbait berbicara menurut kapasitas reseptif dan kemampuan seseorang atau orang-orang yang mencari informasi.Hadis-hadis ini merupakan selayang pandang akan kualitas-kualitas az-Zahra, karena pengetahuan hakiki hanya ada pada Allah Swt, Nabi saw, dan para imam as. Tidak ada yang lain.Paragraf berikut diambil dari sejumlah kitab Ahlusunnah.

1) Sebab penciptaan alam semesta
Sejumlah perawi Ahlusunnah seperti Syaikh al-Islam Hamuwani menulis dalam kitabnya, Faraidh Simthain, Kitab 1, halaman 36, dari Ibnu Arabi, yang mengutip dari Nabi saw, “Ketika Allah menciptakan Adam dan para malaikat bersujud di hadapannya, maka Adam bertanya kepada Allah, apakah Tuhan telah menciptakan orang lain, yang lebih dicintai Allah. Allah menjawab, ‘Benar. Sekiranya mereka tidak ada, niscaya Aku tidak menciptakanmu.’
Kemudian Adam mengungkapkan keinginannya untuk melihat mereka. Pada saat itu, Allah memerintah para malaikat untuk menanggalkan hijab. Kemudian Adam melihat lima bayangan di depan Singgasana Allah. Adam bertanya kepada Allah, “Wahai Allah, siapakah mereka?” Lantas Allah menjawab, ”Ini adalah Nabi Muhammad. Ini sepupunya, Amirul Mukminin Ali, Fathimah, putri Rasulullah, serta kedua putra Fathimah dan Ali, Hasan dan Husain. Dengar wahai Adam, mereka semua adalah putra-putramu.”
Khwarazmi telah mengutip dalam kitabnya, Manaqib , bahwa Abu Hurairah telah mengundang perhatian khususnya pada kalimat, ‘Sekiranya mereka tidak ada’, engkau tidak akan diciptakan.’ Setelah ini, Allah berfirman, ‘Sekiranya mereka tidak ada, bahkan Arasy dan Kursi, langit dan bumi, malaikat, jin, dan manusia pun tidak akan diciptakan.’ Karena alasan inilah, Sayidah Fathimah as adalah sebab penciptaan.

2) Cinta Fathimah, Syarat Kenabian
Tentu saja Allah telah menampilkan Ali, Fathimah, dan putra-putra mereka sebelum yang lain diciptakan. Mereka yang mendahului dalam mengambil suatu inisiatif dalam menerima mereka, mereka dijadikan para nabi. Mereka yang telah menerima mereka setelah para nabi, Allah menjadikan mereka Syiah. Allah akan menghimpun mereka semua di dalam surga. Hadis-hadis seperti ini terdapat dalam kitab Bashair ad-Darajaat.

3) Penghulu Perempuan di Dunia dan Akhirat
Ibn Maghazili asy-Syafii, dalam buku Manaqib, halaman 399, telah mengutip hadis ini dari Nabi saw bahwa Nabi saw berkata, “Demi Yang Mahakuasa yang telah menjadikanku sebagai seorang nabi, bahwa engkau, wahai Fathimah, adalah penghulu seluruh perempuan di dua dunia, yakni di dunia ini, dan di akhirat kelak.” Banyak hadis serupa yang telah disebutkan oleh Allamah Syahabuddin Alusi dalam Tafsir al-Ma’âni, jilid 3, hal.155. Syafii telah mengutip dalam Sirah Halabi, jilid 2, halaman 6, dan banyak perawi Ahlusunnah juga telah mengutip yang banyak hadis yang serupa kepada efek ini. Di antara ulama Sunni yang meriwayatkan adalah Suyuti, Muqrizi, Manawi, Ibn Abil Abi Hadid al-Mu’tazili, Ahmad Zaini Dahlan asy-Syafii, Mufti Mesir.

4) Cinta dan Penghormatan kepada Fathimah akan Berguna di 100 Tempat
Dalam Faraidh as-Simthain, jilid 2, halaman 67, Allamah Hamuyini menyebutkan sebuah hadis dari Rasulullah saw bahwa beliau berkata kepada Salman, “Barangsiapa yang berwilayah dengan Fathimah, ia akan bersamaku di surga. Barangsiapa yang memusuhi Fathimah, ia masuk neraka. Wahai Salman! Cinta kepada Fathimah akan menyelamatkan di seratus tempat. Di antara tempat-tempat yang sulit itu adalah kematian, kuburan, mizan, hari kebangkitan, jembatan shirath, dan hari Hisab. Barangsiapa yang membuat ridha Fathimah, aku pun ridha kepadanya. Barangsiapa yang membuatku ridha, Allah pun ridha kepadanya. Barangsiapa yang membuat marah Fathimah, maka ia telah membuatku marah. Barangsiapa yang membuatku marah, Allah pun marah kepadanya. Yang paling celaka adalah ia yang menzalimi Fathimah atau suaminya, Ali, atau salah satu di antara putra-putranya atau syiah-nya.”

5) Jalan untuk Mendapatkan Kelas yang Sama di Surga Bersama Nabi saw
Allamah Ibn Maghazali, dalam Manaqib, halaman 37, menyatakan dari Nasr bin Ali dan ia berdasarkan otoritas Imam Musa Kazhim, dari ayah-ayahnya, dari Amirul Mukminin Ali, menukil bahwa Nabi saw memegang tangan Hasan dan Husain seraya berkata, “Barangsiapa yang menjadikan keduanya, ayah mereka dan ibu mereka, wali, maka ia berada di kelas yang sama sepertiku di surga.”
Khatib Baghdadi menyatakan bahwa ketika Nasr bin Ali, meriwayatkan hadis ini, Mutawakkil menjatuhkan hukuman dua cambukan. Ketika para agen Mutawakkil memukulinya, Jafar bin Abdul Wahid bertanya kepada Mutawakkil apa yang tengah dilakukannya. Orang itu Sunni. Lantas, ia pun melepaskannya. (Tarikh Baghdad, jilid 13, halaman 288)

6) Fathimah Pilihan Allah
Khawarazmi, dalam bukunya Maqtal al-Husain, hal 67, meriwayatkan hadis ini dari Zaid bin Ali, dari ayah-ayahnya, dan mereka mengambilnya dari Amirul Mukminin yang berkata bahwa Rasulullah saw berkata kepada Fathimah as, “Allah, setelah memandang seluruh manusia di bumi telah memilih ayahmu dan menjadikannya seorang nabi; kemudian, Allah memandang dunia dan memilih suamimu, yakni saudaraku, sebagai washiku. Kemudian untuk ketiga kalinya, ketika Allah memandang seluruh alam semesta, Dia memilihmu, ibumu, dan menunjuk kalian berdua, pemimpin bagi kalangan perempuan. Lalu Allah memandang untuk keempat kalinya, setelah memandang alam semesta, memilih kedua putramu, menjadikan mereka sebagai pemimpin para pemuda surga.”
Hadis sejenis telah dikutip oleh Hafiz Ashimi dalam Zain al-Fatah.

7) Fathimah Makhluk Allah yang Pertama
Allamah Asqalani, dalam Lisân al-Mîzân, jilid 3, halaman 349, meriwayatkan dari Imam Hasan Askari, dari ayah-ayahnya, dan dari Imam Muhammad Baqir, dan ia dari sanad Jabir bin Abdullah Anshari, meriwayatkan, ”Ketika Allah menciptakan Adam dan Hawa, mereka mulai takabur karena lebih indah dari yang lainnya. Dalam pada itu, mereka memandang perempuan lain, yang parasnya amat rupawan dan bercahaya. Sulit untuk memandang parasnya tanpa menutup mata mereka, karena cahaya yang dipancarkannya itu. Lantas Adam dan Hawa berdoa kepada Allah untuk mengetahui siapa perempuan ini. Allah menjawab, “Inilah Fathimah, perempuan paling utama dari seluruh keturunanmu.” Kemudian Adam berdoa, “Ya Allah, bagaimanakah ia mengenakan mahkota?” Allah menjawab, “Itu adalah suaminya, Ali.” Adam bertanya lagi, “Apakah itu dua antingnya?” Lalu Allah menjawab, “Itu adalah kedua putranya, Hasan dan Husain.”

Menemukan Bahagia Di Balik Derita*

27 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: muhamad agus syafii

Di dalam hidup kita sehari-hari mengakrabi sebuah derita menjadikan kita menemukan pesan-pesan kebahagiaan. Penderitaan hadir sebagai bentuk ujian dalam hidu kita. Terimalah penderitaan maupun musibah yang menimpa diri kita dengan sabar dan instropeksi diri. Dengan demikian semoga penderitaan dan musibah yang kita alami mengurangi dosa-dosa kita, meningkatkan kedewasaan kita dalam menjalani kehidupan sekaligus meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

Kehidupan masyarakat perkotaan dipenuhi dengan kesibukan seolah tiada akhir hampir menjerat diri kita, luangkan waktu untuk kontemplasi atau merenung. Kita oleh Allah diberi hati agar kita senantiasa mengasah kepekaan tetapi kalau hati tidak pernah dilatih untuk peka atau sensitif, tentu saja hati kita menjadi berkarat dan tumpul.


Itulah kenapa sebabnya ada orang yang bila mendapatkan ujian ada yang langsung mendekatkan diri kepada Allah atau malah semakin menjauh dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala.Sudah sejauh manakah kita mengasah hati kita? sudah berapa akrabkah kita dengan hati kita? Apakah setiap penderitaan membuat kita semakin dekat Sang Khaliq? ataukah semakin menjauh?

Bagi yang akrab dengan sang hati, kita akan peka untuk menangkap pesan-pesan indah dari setiap peristiwa. Hati yang terasah dengan muhasabah atau instropeksi diri akan selalu memandang baik pada setiap persoalan, masalah dan penderitaan hidup yang menghampiri diri kita. Mari kita bermunajat kepada Allah, 'Wahai Sang Pemilik Hati setiap Insan, kondisikan hati kami untuk selalu konsisten di di jalan lurusMu yaitu jalan orang-orang yang Engkau beri nikmat bukan jalannya orang-orang yang Engkau murkai.' Amin.

(INGATAN) Muawiyah bin Abi Sufyan.

27 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: Hafiz Firdaus Abdullah

Pendirian Muawiyah Di Sebalik Perang Siffin

Dalam artikel Zainab bin Ali Saksi Peristiwa Karbala (Majalah i Jun 2005), disebut bahawa:"Zainab juga telah menyaksikan pertempuran demi pertempuran yang terpaksa ditempoh oleh ayahnya dalam menentang kaum pemberontak yang dipimpin oleh Muawiyah bin Abu Sufyan, seperti pertempuran di Siffin…"

Di atas adalah juga sejarah versi Syi`ah yang amat masyhur. Perlu diteliti semula, benarkah Muawiyah bin Abi Sufyan radhiallahu 'anh memimpin kaum pemberontak ke atas Amirul Mukminin Ali bin Abi Thalib radhiallahu 'anh? Sebelum menjawab persoalan ini, ingin saya jelaskan terlebih dahulu keutamaan Muawiyah. Ini kerana sejak dari bangku sekolah, kebanyakan di kalangan kita mengenali beliau sebagai seorang sahabat yang zalim, pendusta dan pelbagai lagi sifat yang negatif.

Pengenalan bentuk negatif ini begitu meluas sehingga jarang-jarang kita menemui ibubapa yang menamakan anaknya "Muawiyah" berbanding dengan nama para sahabat yang lain.

Keutamaan Muawiyah bin Abi Sufyan.

Muawiyah bin Abi Sufyan adalah salah seorang sahabat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam yang mulia. Beliau dilahirkan 15 tahun sebelum peristiwa hijrah. Mengikut pendapat yang lebih tepat, beliau memeluk Islam selepas Perjanjian Hudaibiyah, iaitu antara tahun 6 hingga 8 hijrah. [Maulana M. Asri Yusoff – Sayyidina Mu'awiyah: Khalifah Rashid Yang Teraniaya (Pustaka Bisyaarah, Kubang Kerian, 2004), ms. 9-10. Dalam sebuah hadis yang dinilai sahih oleh Syaikh al-Albani rahimahullah, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah mendoakan Muawiyah:

"Ya Allah! Jadikanlah beliau orang yang memimpin kepada hidayah dan berikanlah kepada beliau hidayah." [Silsilah al-Ahadits al-Shahihah (Maktabah al-Ma`arif, Riyadh, 1995), hadis no: 1969]

Al-Imam al-Bukhari meriwayatkan di dalam kitab Shahihnya – hadis no: 2924 bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

"Pasukan pertama daripada kalangan umatku yang berperang di laut, telah dipastikan bagi mereka (tempat di syurga)."

Fakta sejarah mencatitkan bahawa armada laut yang pertama bagi umat Islam dipimpin oleh Muawiyah pada zaman pemerintahan Amirul Mukminin Usman ibn Affan radhiallahu 'anh.

Di dalam Shahih Muslim – hadis no: 2501, Abu Sufyan pernah meminta kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam agar Muawiyah menjadi jurutulis baginda. Rasulullah memperkenankan permintaan ini. Sejak itu Muawiyah menjadi jurutulis al-Qur'an dan surat-surat Rasulullah, sekali gus menjadi orang yang dipercayai di sisi baginda.

Muawiyah juga merupakan seorang sahabat yang dihormati oleh para sahabat yang lain. Beliau diangkat menjadi gabenor di Syam semasa zaman pemerintahan Amirul Mukminin Umar dan Usman. Pada zaman pemerintahan beliau sendiri, pernah seorang mengadu kepada Ibn Abbas radhiallahu 'anh bahawa Muawiyah melaksanakan solat witir dengan hanya satu rakaat. Ibn Abbas menjawab:

"(Biarkan), sesungguhnya dia seorang yang faqih (faham agama)."

[Shahih al-Bukhari – hadis no: 3765]

Demikianlah beberapa keutamaan Muawiyah yang sempat dinyatakan dalam tulisan ini. Dapat dikenali bahawa beliau bukanlah sebarangan orang tetapi merupakan salah seorang sahabat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam yang mulia.

Pendirian Muawiyah tentang kekhalifahan Ali.

Apabila Amirul Mukminin Usman ibn Affan radhiallahu 'anh dibunuh, Ali bin Abi Thalib diangkat menjadi khalifah. Beliau dibai`ah oleh sebahagian umat Islam. Wujud sebahagian lain yang tidak membai`ah beliau, di antaranya ialah Muawiyah. Hal ini berlaku bukan kerana Muawiyah menafikan jawatan khalifah daripada Ali, akan tetapi Muawiyah mengkehendaki Ali terlebih dahulu menjatuhkan hukuman hudud ke atas para pembunuh Usman. Al-Imam Ibn Hazm rahimahullah menerangkan hakikat ini:

"Dan tidaklah Muawiyah mengingkari sedikit jua akan keutamaan Ali dan hak beliau untuk menjadi khalifah. Akan tetapi pada ijtihad beliau, perlu didahulukan penangkapan ke atas para pembakar api fitnah daripada kalangan para pembunuh Usman radhiallahu 'anh daripada urusan bai`ah. Dan beliau juga berpendapat dirinya paling berhak untuk menuntut darah Usman." [al-Fishal, jld. 3, ms. 85]

Di sisi Amirul Mukminin Ali bin Abi Thalib, beliau bukan sengaja membiarkan para pembunuh Usman berkeliaran secara bebas. Malah beliau mengetahui bahawa mereka itu menyamar diri dan berselindung di kalangan umat Islam serta berpura-pura membai`ah beliau. Akan tetapi dalam suasana umat Islam yang masih berpecah belah, adalah sukar untuk beliau mengambil apa-apa tindakan. Sebaliknya jika umat Islam bersatu, mudah baginya untuk mengambil tindakan ke atas para pembunuh Usman.

Berlakunya Perang Siffin.

Setelah Perang Jamal berakhir, Amirul Mukminin Ali bin Abi Thalib menghantar utusan kepada Muawiyah meminta beliau berbai`ah kepada dirinya. Muawiyah menolak, sebaliknya mengulangi tuntutannya agar Amirul Mukminin Ali mengambil tindakan ke atas para pembunuh Usman. Jika tidak, Muawiyah sendiri yang akan mengambil tindakan. Mendengar jawapan yang sedemikian, Amirul Mukminin Ali menyiapkan pasukannya dan mula bergerak ke arah Syam. Senario ini menyebabkan Muawiyah juga mempersiapkan pasukannya dan mula bergerak ke arah Kufah. Akhirnya kedua-dua pasukan ini bertemu di satu tempat yang bernama Siffin dan bermulalah peperangan yang dikenali dengan Perang Siffin.

Para pengkaji berbeza pendapat, kenapakah Amirul Mukminin Ali mempersiapkan pasukannya ke arah Syam? Persoalan ini masih memerlukan penelitian yang mendalam dengan mengambil kira faktor-faktor luaran dan dalaman yang wujud pada ketika itu. Amirul Mukminin Ali tidak akan mengambil apa-apa tindakan melainkan ia adalah untuk kemaslahatan umat Islam seluruhnya. Hal ini mengingatkan sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam yang meramalkan berlakunya Perang Siffin:

"Tidak akan datang Hari Kiamat sehingga dua kumpulan yang besar saling berperang. Berlaku antara kedua-duanya pembunuhan yang dahsyat padahal seruan kedua-dua kumpulan tersebut adalah satu (yakni kebaikan Islam dan umatnya)."

[Shahih Muslim – hadis no: 157]

Muawiyah memberontak kepada Ali?

Kini penelitian kita sampai kepada persoalan: Benarkah Muawiyah memimpin pemberontakan ke atas Amirul Mukminin Ali? Jawapannya tidak. Ini kerana jika dikatakan seseorang itu memberontak kepada pemimpinnya, nescaya pemberontak itulah yang bergerak ke arah pemimpin. Akan tetapi dalam kes Muawiyah, beliau tidak bergerak ke arah Amirul Mukminin Ali. Sekalipun Muawiyah enggan membai`ah Ali, beliau hanya berdiam diri di Syam tanpa memulakan apa-apa tindakan ketenteraan. Syaikh Muhib al-Din al-Khatib rahimahullah (1389H) menjelaskan:

"lalu Ali berangkat meninggalkan Kufah dan menuju di permulaan jalan yang menuju ke arah Syam dari Iraq. Ali mengisyaratkan supaya orang ramai tetap tinggal di Kufah dan mengirimkan yang selainnya ke Syam. Sampai berita kepada Muawiyah bahawa Ali telah mempersiapkan pasukannya dan Ali sendiri keluar untuk memerangi beliau. Maka para pembesar Syam mengisyaratkan kepada Muawiyah agar dia sendiri turut keluar (untuk berhadapan dengan pasukan Ali). Maka orang-orang Syam berangkat menuju ke Sungai Furat melalui Siffin dan Ali maju bersama pasukannya menuju Siffin juga.

……Seandainya Ali tidak mempersiapkan pasukan yang bergerak dari Kufah nescaya Muawiyah tidak akan bergerak (dari Syam)." [catitan notakaki kepada al-`Awashim min al-Qawashim, ms. 166 & 168]

Dalam persoalan ini terdapat sebuah hadis yang lazim dijadikan alasan melabel Muawiyah sebagai pemberontak. Hadis tersebut diriwayatkan oleh al-Imam Muslim di dalam kitab Shahihnya – hadis no: 2916 di mana Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepada `Ammar bin Yasir radhiallahu 'anh:

"Engkau akan dibunuh oleh kelompok pemberontak."

Di dalam Perang Siffin, `Ammar berada di dalam pasukan Amirul Mukminin Ali dan beliau terbunuh dalam peperangan tersebut. Lalu Muawiyah dilabel sebagai pemberontak kerana pasukan beliaulah yang memerangi Ali sehingga menyebabkan `Ammar terbunuh.

Sebenarnya tidak tepat menggunakan hadis di atas untuk melabel Muawiyah sebagai pemberontak. Sebabnya:

1. Sejak awal para sahabat mengetahui bahawa `Ammar bin Yasir berada di dalam pasukan Amirul Mukminin Ali. Dengan itu, sesiapa yang memerangi pasukan Ali, nescaya mereka adalah para pemberontak. Akan tetapi fakta sejarah mencatitkan bahawa ramai sahabat yang mengecualikan diri daripada Perang Siffin. Jika mereka memandang pasukan Muawiyah sebagai pemberontak, nescaya mereka tidak akan mengecualikan diri, malah tanpa lengah akan menyertai pasukan Ali. Sikap mereka yang mengecualikan diri menunjukkan mereka tidak memandang pasukan Muawiyah sebagai pihak yang memberontak. Perlu ditambah bahawa hadis yang meramalkan pembunuhan `Ammar bin Yasir oleh kelompok pembangkang adalah hadis mutawatir yang diriwayatkan oleh lebih daripada 20 orang sahabat. [Rujuk Qathf al-Azhar al-Mutanatsirah fi al-Akhbar al-Mutawatirah oleh al-Imam al-Suyuthi (911H) (al-Maktab al-Islami, Beirut, 1985), hadis no: 104]

2. Amirul Mukminin Ali juga mengetahui bahawa `Ammar bin Yasir berada dalam pasukannya. Akan tetapi Ali mengakhiri Perang Siffin melalui perdamaian yang disebut sebagai peristiwa Tahkim. Seandainya Ali memandang Muawiyah sebagai pemberontak, nescaya beliau tidak akan melakukan apa-apa usaha perdamaian dengannya.

3. Apabila terbunuhnya Amirul Mukminin Ali, jawatan khalifah diserahkan kepada anaknya, Hasan bin Ali radhiallahu 'anh. Tidak berapa lama selepas itu, Hasan menyerahkan jawatan khalifah kepada Muawiyah. Padahal Hasan juga mengetahui bahawa `Ammar bin Yasir telah terbunuh dalam Perang Siffin. Jika Hasan memandang Muawiyah sebagai pemberontak, nescaya beliau tidak akan menyerahkan jawatan khalifah kepada Muawiyah. Namun Hasan tetap menyerahkannya, menunjukkan beliau tidak memandang Muawiyah sebagai pemberontak.

Semua ini membawa kepada persoalan seterusnya, siapakah yang sebenarnya dimaksudkan sebagai "kelompok pemberontak"? Kelompok pemberontak tersebut bukanlah pasukan Muawiyah mahupun pasukan Amirul Mukminin Ali, akan tetapi adalah orang-orang yang pada asalnya menyebabkan berlakunya peperangan antara Muawiyah dan Ali. Mereka adalah kelompok pemberontak yang asalnya memberontak kepada Amirul Mukminin Usman ibn Affan sehingga akhirnya membunuh beliau. Diingatkan bahawa sekalipun pada zahirnya peperangan kelihatan berlaku di antara para sahabat, faktor yang menggerakkannya ialah para pemberontak yang asalnya terlibat dalam pembunuhan Usman.

Syaikh Mubih al-Din al-Khatib rahimahullah menjelaskan hakikat ini:

"Sesungguhnya orang yang membunuh orang Islam dengan tangan kaum Muslimin setelah terjadinya pembunuhan Usman, maka dosanya berada di atas para pembunuh Usman kerana mereka adalah pembuka pintu fitnah dan mereka yang menyalakan apinya dan mereka yang menipu sebahagian hati kaum muslimin dengan sebahagian yang lain. Maka sebagaimana mereka membunuh Usman maka mereka juga membunuh setiap orang yang mati selepas Usman, di antaranya seperti `Ammar dan orang yang lebih utama daripada `Ammar iaitu Thalhah dan al-Zubair, sehinggalah berakhirnya fitnah dengan terbunuhnya Ali.

Segala sesuatu yang terjadi kerana fitnah maka yang menanggungnya adalah orang yang menyalakan apinya kerana merekalah penyebab yang pertama. Mereka itulah "kelompok pembangkang" yang membunuh, yang menyebabkan setiap pembunuhan dalam Perang Jamal dan Perang Siffin dan perpecahan yang berlaku selepas kedua-dua perang tersebut." [catitan notakaki kepada al-`Awashim min al-Qawashim, ms. 173]

Kebenaran tetap bersama pemimpin.

Sekalipun dikatakan bahawa Muawiyah bukan pemberontak, tidaklah bererti Muawiyah berada di pihak yang benar. Di dalam Islam, apabila wujud perbezaan pendapat antara pemimpin dan selain pemimpin, maka kebenaran terletak bersama pemimpin. Hendaklah mereka yang menyelisihi pemimpin tetap bersama pemimpin dan berbincang dengan beliau terhadap apa yang diperselisihkan. Di dalam peristiwa yang membawa kepada Perang Siffin, pemimpin saat itu ialah Amirul Mukminin Ali. Maka sikap yang lebih tepat bagi Muawiyah ialah tidak meletakkan syarat untuk membai`ah Ali, sebaliknya terus membai`ah beliau dan kemudian berbincang dengan beliau tentang cara terbaik untuk mengambil tindakan ke atas para pembunuh Amirul Mukminin Usman.

Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah menegaskan:

"Dan Muawiyah bukanlah daripada kalangan mereka yang memilih untuk memulakan perang, bahkan beliau daripada kalangan yang paling mengkehendaki agar tidak berlaku perang …… yang benar adalah tidak berlakunya peperangan. Meninggalkan peperangan adalah lebih baik bagi kedua-dua pihak. Tidaklah dalam peperangan tersebut (Perang Siffin, wujud satu) pihak yang benar. Akan tetapi Ali lebih mendekati kebenaran berbanding Muawiyah. Peperangan adalah peperangan kerana fitnah, tidak ada yang wajib dan tidak ada yang sunat dan meninggalkan perang adalah lebih baik bagi kedua-dua pihak. Hanya sahaja Ali adalah lebih benar. Dan ini merupakan pendapat (al-Imam) Ahmad dan kebanyakan ahli hadis dan kebanyakan para imam fiqh dan ini juga merupakan pendapat para tokoh sahabat dan tabi'in yang selalu mendapat kebaikan." [Minhaj al-Sunnah, jld. 4, ms. 447-448]

Rakyat jimat kabinet boros

27 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: Roslan SMS

Mari tarik balik subsidi yang dinikmati rakyat Malaysia. Kita terpaksa biarkan harga barangan seperti gula, petrol dan lain-lain naik. Begitu juga perkhidmatan seperti perubatan kerajaan. Ini semua kerana jika tidak negara sebagaimana kata Pak Menteri BN akan bankrap.Siapa mahu melihat negara tercinta ini muflis.

Seorang lagi Pak Menteri berkata melalui penjimatan ini nanti wang yang sepatutnya dibelanjakan untuk menampung subsidi boleh digunakan untuk projek-projek yang diperlukan rakyat.Tiba-tiba hari ini kita diberitahu:

(Laporan Mstar) KUALA LUMPUR: Kabinet telah mempertimbangkan untuk membina bangunan Parlimen yang baru bernilai RM800 juta di Putrajaya, manakala bangunan sedia ada di Kuala Lumpur akan dijadikan sebagai bangunan warisan.

Perkara itu diputuskan oleh Kabinet, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz dalam jawapan bertulisnya kepada soalan Ahli Parlimen Kota Melaka, Sim Tong Him mengenai kos dan tempoh memulihara dan menaik taraf bangunan Parlimen sedia ada.

Bijaknya kabinet Malaysia, dalampada rakyat diminta berkorban, senang-senang RM800 juta mahu dibelanjakan! Malaysia Boleh!

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.

Harakahdaily/-

Bendera bulan purnama mulai 'tenggelamkan' Kota Bharu

27 Jamadil Akhir 1431 H

KOTA BHARU, 9 Jun: Wajah bandar Kota Bharu kini semakin ditenggelami dengan warna hijau apabila bendera ‘bulan purnama’ dipasang di jalan-jalan utama menjelang muktamar PAS kali ke-56 Jumaat ini.

Banner yang tertera gambar Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang boleh dilihat di jalan-jalan utama.Papan iklan gergasi bagi mengalu-alukan kedatangan perwakilan dan pemerhati dipasang di beberapa lokasi di bandar ini dan sekitar Pengkalan Chepa.

Perasmian serentak Dewan Ulamak, Muslimat dan Dewan Pemuda akan diadakan pada malam ini bertempat di dewan utama Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan (Putik) di Pengkalan Chepa.

Manakala muktamar penuh ketiga-tiga dewan diadakan di tempat berasingan. Dewan Ulamak di Markas Dewan Ulamak PAS Kelantan (Madu) di Labok, Machang.

Dewan Muslimat di Perdana Resort dan Dewan Pemuda di Kelantan Trade Centre. Muktamar penuh akan diadakan di Putik mulai Jumaat.

Kerja-kerja akhir mempersiapkan dewan besar Putik kini selesai sepenuhnya. Manakala tempat pameran agensi kerajaan dan swasta juga disiapkan.

Ekspo di luar kompleks Putik sudah bermula. Khemah di tapak ekspo menyediakan sebanyak 278 ruang perniagaan bagi barangan kering dan gerai makanan.

Kawasan sekitar Putik mulai meriah dan bergemerlapan cahaya pada waktu malam. Perwakilan dan pemerhati tiga dewan mulai kelihatan sekitar Putik.

Manakala jualan di tapak ekspo bermula malam tadi. Di tapak itu juga diadakan ceramah pembukaan oleh anggota jawatankuasa PAS Pusat, Mohamad Sabu dan annggota Exco kerajaan negeri, Datuk Mohd Amar Abdullah.

Harakahdaily/-

Politik masjid di Kelantan

27 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: Wan Nik Wan Yussof

Menerusi tulisan saya sebelum ini bertajuk “Politik hendaklah selari dengan Islam” adalah sarat dengan realiti politik Islam dan sebenarnya berlaku dalam masjid. Maka, berani saya hujahkan bahawa salah satu ciri politik Islam ialah wujudnya politik masjid. Ia cukup berbeza dengan politik sekular yang tidak menerima amalan politik berlaku di gereja.

Oleh sebab itu, tiada sebab bagi umat Islam meniru-niru cara-cara politik sekular yang memakai prinsip politik suku, agama suku. Maka, PAS sebagai parti Islam adalah bersih dari saki-baki amalan politik sekular. Melainkan parti Umno yang masih pekat-berdene (kejap melekat) dengan lendir-lendir sekular-kebangsaan-pragmatik (SKP) warisan penjajah Inggeris!

Politik masjid berlaku di Kelantan

Adakah masih kental fahaman Umno di Kelantan, sedangkan telah 20 tahun rakyat Kelantan dibayangi dengan politik Islam acuan PAS? Menjawab persoalan ini, memang ada sebahagian kelompok Melayu yang berfahaman politik SKP terlekat pada puak Umno Kelantan. Maka ia dilihat masih pekat melekat dengan lendir itu. Justeru itu, kalangan kelompok itu masih berlaku isu penolakan politik masjid, meskipun seketika lalu lendir SKP agak jumud dan beku. Persoalannya, kerana apa baru sekarang muncul pula isu politik masjid di Kelantan? Sehingga sanggup mengupah seorang yang mendakwa pengasas pondok menghujahkan (Mingguan Malaysia, 16 Mei 2010) tiada wujud politik dalam Islam (termasuk di masjid).

Sebenarnya, ia ada hubungannya dengan kepentingan politik Umno Kelantan sendiri. Tidak lain, melainkan ‘katak berbunyi (berkokok) bila nak hujan’ dan mungkin ada kaitannya dengan peruntukan wang ehsan RM20 juta pihak kerajaan Pusat kepada Jabatan Pembangunan Persekutuan atau Umno Kelantan! Kononnya mereka (pemimpin Umno) akan berlaku adil untuk mengagihkan peruntukan itu tanpa sentimen politik. Soalnya, adilkah wang itu disalur kepada pihak yang tidak sah? Kerana pihak yang sah ialah Kerajaan Negeri Kelantan bukannya Perhubungan Umno Kelantan. Jelas sekali, dalam bab wang ehsan mereka tidak menghayati tuntutan dalam ceramah (khutbah) Jumaat, iaitu ‘perintah Allah agar berlaku adil di dalam berbuat kebaikan’ sesama Islam. Itulah balanya memisahkan politik dari masjid. Mereka (puak Umno) sudah tidak lagi memakai perintah ceramah Jumaat dalam tindak-tanduk politik mereka. Benarlah dakwaan umum, sesungguhnya mereka itu pengamal politik suku agama suku!

Membangun Bersama Islam

Dalam perkembangan politik tanah air, parti PAS pernah menyertai BN pada tahun 1974 sehinggalah PAS ditendang keluar tahun 1977. Hasil daripada itu, PAS bengah dan maju ke depan membina acuan baru bertegas dengan politik Islam. Berkatnya, PAS telah meraih semula keyakinan rakyat Kelantan dengan memenangi pilihan raya 1990 dan kembali semula memerintah negeri.

Bertolak dari tahun 1990 hingga sekarang, PAS di Kelantan telah meletakkan dasar Membangun Bersama Islam sehingga berjaya mentadbir dan menguruskan pembangunan negeri. Teras Membangun Bersama Islam adalah ubudiah, masuliah dan itqan (UMI). Teras ubudiah adalah mendidik rakyat Kelantan memahami peranannya sebagai hamba Allah yang diciptakan semata-mata untuk memperhambakan diri kepadaNya. Teras masuliah pula adalah mengajar rakyat Kelantan komited dengan tanggungjawab (akauntabiliti) yang dipikul dan melaksakan tanggungjawab itu kerana Allah SWT dan meyakini setiap tanggungjawab itu akan dipersoalkan oleh Allah SWT di akhirat kelak. Sementara teras itqan adalah menuntut semua rakyat Kelantan diingatkan agar melakukan tugas secara berkualiti melalui budaya ketekunan, komitmen dan kesungguhan serta fokus dalam bekerja, tanpa penyelewangan atau sikap sambil lewa.

Kesemua teras UMI ini telah dipacu dengan baik menerusi pelbagai program kerajaan Negeri Kelantan. Salah satunya adalah menerusi masjid dan surau yang merupakan medan ilmu lokal para guru agama dan pendakwah menyampaikan kefahaman politik dan cara hidup Islam.

Kesan UMI

Kesan yang jelas amalan UMI iailah berlaku keluhuran PAS mengamalkan pentadbiran berteras agama (UMI) dibuktikan dengan tindakan kerajaan Negeri Kelantan menarik akaun kerajaan dari bank riba kepada Bank Islam dan mewujud perhotelan Islam yang tanpa alkohol, menutup semua premis judi yang dilesenkan oleh pemimpin Umno, mempamerkan syiar agama dengan peraturan wanita menutup aurat dan memberi hak kepada semua kaum termasuk Orang Asal. Berikutnya, melaksanakan asas-asas perumahan Islamik mengandungi tiga bilik, mengutamakan kebajikan warga emas bagi semua kaum melalui skim kifalah, merakyatkan ekonomi negeri melalui skim Ladang Rakyat dan bantuan pembangunan kepada usahawan wanita. Mengawal hiburan agar selari dengan batasan agama dengan memperkenalkan enakmen kawalan hiburan, menyediakan hiburan nasyid alternatif dan memajukan pembinaan budaya hiburan Islamik sehingga melahirkan dikir barat dakwah, dikir hijrah dan dikir halaqat.

Sebenarnya, kekuasaan politik atas nama politik Islam telah membolehkan banyak program pembangunan Islam yang memberi kesan kebaikan untuk semua kaum di Kelantan. Misalnya, dengan pembinaan Masjid Keputeraan Sultan Ismail Petra di Rantau Panjang bercirikan seni bina masjid Cina di Beijing turut mendekatkan hubungan kaum di Kelantan. Malah mengingatkan pula kepada kegemilangan betapa umat Islam di Cina adalah umat yang lebih awal menerima seruan Islam berbanding orang Melayu. Ia adalah untuk menobatkan kehebatan Islam.

Mendekatkan Islam dengan DAP

Paling menarik di sebalik kesan politik Islam dibawa oleh PAS di Kelantan, ia telah berjaya menghapuskan salah fahaman dan Islamfobia DAP kepada Islam dan politik Islam. Meskipun, seketika awal-awal mendekati DAP, PAS diserang dan Islam dihina oleh pemimpin DAP. Sehingga ada kalangan pemimpin mereka yang menentang hangit model Negara Islam, hukum hudud dan terlalu prejudis dengan keadilan pentadbiran Islam di Kelantan.

Sekarang, salah faham dan Islamfobia hampir tiada kedengaran lagi, malah tidak kurang pula kalangan pemimpin dan wakil rakyat DAP sudah pandai berkalimah Arab, menghafal al-Quran, menyebut kalimah al-Quran dan mengiktiraf kehebatan sejarah Islam di dalam ceramah-ceramah mereka. Hinggakan Ketua Menteri Pulau Pinang, Encik Lim Guan Eng selaku Setiausaha Agung DAP (di negeri majoriti pengundi Cina) telah berani mengisytiharkan model kepimpinan Umar Abdul Aziz sebagai ikutan pentadbirannya. Sehingga Lim turut melontarkan persoalan kepada pihak Umno yang tidak mahu menerima realiti, bahawa pentadbiran Islam mempunyai kebaikan yang boleh ditiru dan diamalkan oleh sesiapa sahaja.

Paling terbalik-kot pula, Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz selaku Mursyidul Am PAS seorang tokoh Islam yang nazari (seorang yang teguh pendirian agama – fundamental agama) sering dinanti-nantikan oleh masyarakat Cina dan India agar dapat hadir di dalam majlis ceramah mereka. Malah setiap kali kehadiran Tuan Guru Nik Abdul Aziz akan disambut dengan standing ovation (sambutan berdiri dengan iringan tepukan hormat) oleh hadirin kaum Cina dan India. Sedangkan kehadiran beliau bukan untuk dinner, sebaliknya menyampaikan ucapan penyatuan rohani dengan selalu mengingatkan kepada titik penyatuan manusia bermula dari satu keturunan, yakni Nabi Adam AS lalu membaca ayat al-Quran (surah An-Nisa’3:1) bermaksud, “Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada tuhan kamu, yang telah menciptakan kamu dari seorang manusia (bernama Adam). Dan daripadanya Allah menciptakan isterinya (bernama Hawa’), Allah memperkembang biakkan (keturunan dari jenis) laki-laki dan perempuan yang ramai. Dan bertakwalah kepada Allah, yang dengan (mempergunakan) namanya, kamu saling meminta satu sama lain. Dan (peliharalah) hubungan persaudaraan dan kasih sayang (di antara sesama kamu). Sesungguhnya Allah selalu memantau dan mengawasi (segala tindak tanduk dan aktiviti hidup) kamu.” Apakah senario ini semua bermakna PAS telah menggadai maruah dan meninggalkan pinsip Islam di tepi longkang?

Natijahnya, penerimaan tersebut sudah tentu memberi untung kepada politik Islam, tatkala sebahagian masyarakat Cina dan India serta Siam sudah berani mendekati PAS melalui penubuhan Kelab Penyokong PAS. Sekarang kelab itu (dilancarkan pada 23 Mei lalu) telah diiktiraf sebagai sayap parti dan bertaraf Dewan Himpunan Penyokong PAS (selesa disebut Dewan Penyokong). Ia menguatkan lagi sayap PAS kepada empat sayap.

Sesungguhnya, amat seni politik Islam ini. Kebaikannya telah menarafkan peranan Dewan Penyokong bersama-sama Dewan Ulamak, Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat memikul tugas politik Islam. Maka, pendekatan PAS selama ini (bermula dengan kepimpinan arwah Ustaz Datuk Fadhil Nor dan sejak dipakai tema PAS untuk Semua), sebenarnya PAS telah sedia bertoleransi, bertegas dan mesra kepada semua kaum adalah suatu pendekatan berpandukan kejayaan Nabi Muhammad SAW tatkala mendikrikan Sulh Hudaibiah dan mengikat perpaduan menerusi al-Dustur al-Madinah. Apakah pendekatan ini melayakkan PAS menjadi boneka kepada DAP atau KeADILan?

Sesungguhnya, PAS terus maju dengan misi politik-dakwah dan kental menghadapi segala cabaran. PAS di Kelantan yang memerintah sejak dua dekad lalu terus istiqamah menjadikan institusi masjid, rumah Allah sebagai pusat paling sesuai menyampaikan mesej pembangunan politik-dakwah. Hasilnya, rakyat Kelantan menerimanya tanpa prejudis lagi. Demikianlah senario politik masjid di Kelantan.

Hanya Allah SWT maha mengetahui setiap apa yang diciptakan-Nya dan Dia maha bijak merencana, dan segala pengetahuan dan perencanaan-Nya adalah mengatasi pengetahuan dan perencanaan manusia.

Harakahdaily/-

Baik Diam

27 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: Amin Fadzlan

Banyak Kelebihannya berdiam diri. Orang yang pendiam itu lebih baik daripada orang yang suka berbicara yang tidak keruan. Baik perangai dan pendiam , kedua-duanya adalah sifat yang baik dan tidak susah mengerjakannya, asalkan hati menyuruh empunya diri berbuat demikian.

Nabi SAW bersabda : "Mahukah kamu aku khabarkan kepadamu, dengan semudah-mudah ibadat dan sesenang-senang atas tubuh,ialah diam dan baik perangai." (Riwayat Ibnu Abiddunya dari Shafwan bin Salim).Jika tidak dapat berkata-kata yang baik lebih baik mendiamkan diri. Berkata baik itu hendaklah kepada semua orang .

Ketika Nabi SAW disarankan agar mengutuk orang-orang musyrik,baginda menjawab : "Aku tidak diutuskan untuk (melemparkan) kutukan,tetapi sesungguhnya aku diutuskan sebagai (pembawa) rahmat." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Demikian juga kepada orang bawahan sama ada kerana usia atau pangkat. Anas r.a , pembantu rumah tangga Nabi SAW berkata: "Aku membantu rumah tangga Nabi SAW selama sepuluh tahun dan belum pernah baginda mengeluh " Ah!" terhadapku dan belum pernah beliau menegur ,kenapa kamu lakukan ini atau kenapa tidak kau lakukan ini? " (Riwayat Ahmad)

Ingatlah kepada sabda Nabi SAW : "Seorang Mukmin bukanlah pengumpat ,yang suka mengutuk, yang keji dan yang ucapannya kotor" (Riwayat Bukhari)
"Barangsiapa yg banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yg banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. dan barangsiapa yg banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya". (Riwayat Abu Naim)
Jelaslah bahawa, ada hikmah yang tersembunyi di sebalik 'diam', usah gusar di label 'budak yang pendiam'.

Kalau orang menghina kita, bukan kita terhina,
yang sebenarnya orang itu menghina dirinya sendiri.
Diam orang mukmin itu ibadah,
Ibadah tanpa perbuatan,
Ibadah rasa,Ibadah ini tidak meletihkan,
Kadang-kadang ibadah ini lebih baik daripada ibadah sunat,
Yang hatinya didalam kelalaian,
Macamana orang mukmin itu diamnya menjadi ibadah?
Kadang-kadang memikirkan dosanya,
Kadang-kadang memikirkan apa kebaikan yang nak dibuat,
Kadang-kadang memikirkan nak menolong kawan,
Kadang-kadang dia terasa kebesaran Tuhan,
Atau dia meniatkan, dia diam itu,
Tidak mahu bercakap yang bukan-bukan,
Kadang-kadang dia diam itu, kalau dia bercakap,
Takut dia melakukan kesalahan,
Seperti dia mengumpat atau,
Kalau dia bercakap,
takut-takut menyakiti hati orang,
Atau dia diam itu,
menghormati percakapan orang,
Mungkin orang itu bercakap baik dapat pengajaran,
Atau dia hendak mengenal orang yang bercakap itu,
Baik atau jahat,
Dia biarkan saja orang itu bercakap,
Dan mendengar sahaja,
Kerana nak mengenal orang itu,
Kadang-kadang dia diam itu memikirkan dosa-dosa yang lalu,
Ataupun kecuaian dan kelalaian,Yang telah dibuat,
supaya dia bertaubat,
Ataupun mengingatkan ilmu pengetahuan,
Ataupun pengetahuan yang dilupakan datang semula ingatan,
Itulah yang dikatakan oleh pepatah Melayu,
"Diam-diam ubi berisi"atau"Diam-diam tong kosong"atau "diam-diam tong berisi sampah penuh kotoran ?"

HIKMAH BERDIAM DIRI
Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita tersiksa kekal abadi di dalam neraka Allah SWT.
Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan oleh Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah.Oleh karena itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.

Banyak diam tidak semestinya bodoh, banyak bicara tidak semestinya cerdik,karenakecerdikan itu buah fikiran, orang cerdik yang pendiam lebih baik dari orang bodoh yang banyak bicara.

HIKMAH DIAM
1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah.
2. Perhiasan tanpa berhias.
3. Kehebatan tanpa kerajaan.
4. Benteng tanpa pagar.
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang.
6. Istirahat bagi kedua malaikat pencatat amal.
7. Menutupi segala aib.Rasullulah bersabda mengenai kelebihan diam yang bermaksud:"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam". (Riwayat Bukhari & Muslim)
"Barangsiapa diam maka ia terlepas dari bahaya". (Riwayat At-Tarmizi)

Menasihati orang yang bersalah , tidak salah.

Yang salah memikirkan kesalahan orang.

Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan diam. Jalan yang terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat berbicara kearah perkara-perkara yang baik. Bicara yang baik adalah lambang hati yang baik dan bersih yang bergantung kepada kekuatan iman pada diri manusia.