13 February 2010

The Ethiopian Lip Plug

28 Safar 1431H
Email : Shah Bundy














Teknik rebonding - hakikat dan hukum

28 Safar 1431H
http://akhisalman.blogspot.com

MUKADDIMAH

Sudah lama persoalan hukum teknik rebonding ditimbulkan. Cuma kesibukan dan sumber rujukan yang menyebabkan lambat untuk saya menulis tentangnya. Mudah2an dgn penulisan ini akan memberi ilmu yang bermanfaat kepada masyarakat agar mereka sentiasa berada di landasan kebenaran.

APAKAH ITU TEKNIK REBONDING

‘Rebonding’ merupakan sejenis teknik meluruskan rambut dengan menggunakan bahan kimia yang tertentu dan melalui proses yang tertentu. Bahan kimia tersebut akan mengurai struktur asal rambut dan membinanya kembali mengikut bentuk yang dikehendaki. Rambut yang melalui proses rebonding akan kekal dalam keadaan lurus sehinggalah rambut baru tumbuh.

Proses rebonding :


Proses ini mengambil masa lebih kurang 8 jam. Jika rambut lelaki biasanya 3 jam.

1. rambut dibasuh dengan syampu.

2. kemudian rambut dipisah-pisahkan dan dikenakan krim pelembut atau ‘relaxant’ untuk menjadikan rambut lurus. papan plastik kecil diletak bagi memastikan rambut kekal lurus

3. krim pelembut atau ‘relaxant’ tadi dibiarkan selama lebih kurang 30 minit, kemudian rambut dipanaskan dengan wap sebelum dibilas.

4. rambut dikeringkan dan dikenakan ‘keratin lotion’.

5. kemudian sejenis seterika khas untuk rambut yang mempunyai permukaan yang rata digunakan bagi memastikan seluruh rambut menjadi lurus, tiada saki baki yang tertinggal.

6. rambut dipisah-pisahkan sekali lagi, dan ‘neutraliser’ digunakan bagi mengukuhkan balik struktur rambut

7. neutralizer dibiarkan selama 30 minit dan dibilas. Kemudian ‘seterika khas’ digunakan sekali lagi dan rambut akan kelihatan lurus dan berseri.


Adakah rebonding membawa mudarat kepada rambut?


Krim pelembut atau ‘relaxant’ yang digunakan dalam teknik rebonding mengandungi unsur-unsur kimia yang mengubah struktur rambut dan boleh mengakibatkan rambut kering, lemah, dan masalah rambut gugur. Antara bahan kimia tersebut adalah sodium hydroxide, calcium hydroxide dan ammonium thioglycolate. Rambut yang dilakukan rebonding perlu mendapat penjagaan yang istimewa, jika tidak rambut tersebut akan mudah rosak.


MENGUBAH BENTUK ASAL RAMBUT MENURUT ULAMA

Ulama Syafie menyatakan bahawa mengkerintingkan rambut adalah perkara yang diharamkan melainkan sekiranya sudah berkahwin dan diizinkan oleh suaminya.

Imam Ramli (Ulama mazhab Syafie) berkata dalam kitabnya Nihayatul Muhtaj:

"Dan diharamkan seorang wanita mengkerintingkan rambutnya. Sekiranya wanita itu mendapat keizinan suamniya (bagi yang bersuami) atau tuannya (bagi hamba) untuk mengkerintingkan rambutnya maka diharuskan. Ini kerana suami ada hak untuk mendapat perhiasan pada isterinya. Ini disebut dalam kitab Radatut Tolibin oleh Imam Nawawi." (Jilid 2 ms 25)

Menurut ulama, seperti mana haram mengkerintingkan rambut, begitu juga dengan meluruskan rambut.

SEBAB PENGHARAMAN

Ada dua sebab bagi pengharaman ini. Ianya adalah seperti berikut:

SEBAB PERTAMA: PENGUBAHAN

Rasulullah saw bersabda:

لعن الله الواشمات والمستوشمات والنامصات والمتنمصات والمتلفجات للحسن المغيرات خلق الله


“Allah melaknat orang yang membuat tatu dan orang yang ditatu,pencukur kening dan orang yang dicukur kening,orang yang merenggangkan gigi untuk kecantikan yang mengubah ciptaan Allah” (Hr Bukhari Muslim)

Definasi pengubahan ciptaan Allah adalah seperti berikut:


إحداث تغييردائم في خلقة معهودة

“ Membuat perubahan kekal pada anggota yang normal

Menurut ulama , kekal disini tidak semestinya kekal selamanya. Pengubahan yang memakan masa berbulan-bulan juga dianggap sebagai pengubahan yang diharamkan sekiranya untuk kecantikan.

SEBAB KEDUA: PENIPUAN

Muawiyah berkata:

إن رسول الله صلى الله عليه وسلم بلغه فسماه الزور

" Sesungguhnya Rasulullah saw menamakan rambut palsu sebagai penipuan."

Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim.

Bagi pengubahan rambut dengan teknik ini dianggap sebagai penipuan kerana manusia nampak seperti elok rambutnya padahal sebaliknya.

Kesimpulan:

Pengharaman ini untuk pengubahan yang ketara, dilihat jelas perbezaannya. dan berkekalan lama Adapun perubahan yang sedikit dengan bersikat, menggunakan gel dan dandanan rambut itu tidak dianggap perkara yang diharamkan. Malahan ini perkara yang disunatkan. Nabi saw bersabda:

مَنْ كَانَ لَهُ شَعْرٌ فَلْيُكْرِمْهُ

" Sesiapa yang memiliki rambut hendaklah dia muliakannya."

Hr Abu daud - hasan sahih

Rujukan: Nihayatul Muhtaj oleh Imam Ramli, Hafluz Zafaf Fil Feqhil Islami oleh Rafif Abdul Aziz Sabag, Al-Jarahah at-Tajmiliah oleh Dr soleh Fauzan. (terima kasih pd ikhwah yg cari maklumat tentang teknik rebonding)

LAPORAN POLIS DARI BADAN-BADAN NGO PERAK TERHADAP BLOGGER FITNAH TUAN GURU DATO’ NIK ABDUL AZIZ DAN DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM

28 Safar 1431H
Email : mohd hafez sabri

Kami melahirkan rasa kesal terhadap seorang penulis blog yang membuat lakaran begitu mengaibkan membabitkan individu yang dihormati oleh masyarakat dalam dan luar Negara Tuan Guru Nik Abdul Aziz sebagai menteri besar negeri Kelantan dan Datuk Seri Anwar Ibrahim Mantan Perdana Menteri Malaysia yang ketika ini sedang menghadapi pertuduhan.Sebuah blog jeffrydamien09.blogspot.com menyiarkan gambar yang telah diubahsuai mempamerkan aksi melampau terhadap Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan Datuk Seri Anwar dengan aksi liwat.

Tindakan bloger terbabit bercanggah dengan undang-undang dan boleh mencetuskan provokasi melampau. Blog itu ditulis seorang yang menggunakan nama jeffrydamien yang menggambarkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz sedang diliwat Anwar.Pihak kami memandang perbuatan itu amat tidak wajar dilakukan dan bersifat provokatif yang boleh menyebab berlakunya ketidakstabilan politik negara.Tindakan itu juga tidak bertanggungjawab.

Kami memohon pihak polis menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya kepada bloger terbabit kerana bertindak di luar batasan.Siasatan boleh dibuat mengikut Akta Multimedia, Akta Fitnah dan Kanun Keseksaan yang mempunyai peruntukan jelas mengenai perbuatan fitnah.

Kami berpendapat bahawa penyiaran gambar lain yang mencolok mata yang melibatkan individu lain seperti gambar separuh bogel yang diubah suai dengan wajah Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disiarkan dalam blog “anwar al-juburi” turut diambil tindakan yang sewajarnya.

Bertarikh pada 11 haribulan Februari 2010

PERTUBUHAN : ANGKATAN BELIA ISLAM PERAK : CIKGU SUHAIMI AB LATIF
TERAS PERAK: USTAZ WAN AHMAD TARMIZI
INSTITUT PEMIKIR MUDA MALAYSIA : SDR HAFEZ SABRI
JEMAAH ISLAH MALAYSIA ( JIM ) : ir MEGAT





Pesanan untuk muslimah

28 Safar 1431H
Email : mohd naim mohd zain

Pesanan IMAM GHAZALI kepada anak perempuannya pada hari perkahwinannya:

ANAKKU!

Engkau sekarang akan berpindah dari rumah tempat engkau dibesarkan. Dan akan berada di tempat tidur yang engkau tidak engkau kenal. Dan rakan hidup yang engkau tidak biasa dengannya. Itulah suamimu..

Jadikanlah dirimu ibarat seorang khadam kepadanya. Nescaya dia pula akan menjadi khadam kepadamu. Jangan engkau memaksa-maksa apabila engkau meminta sesuatu daripadanya. Itu akan membuatkan dia berasa benci kepadamu. Jangan pula engkau menjauhkan diri, nescaya dia akan melupakan engkau. Dan kalau dia pula menjauhkan diri secara marah kerana sesuatu sebab yang tertentu. Maka yang eloknya jauhkanlah dirimu daripadanya semasa marah.

Peliharalah hidung, telinga dan matanya…Janganlah membiarkan dia menghidu sesuatu daripadamu melainkan yang harum. Janganlah membiarkan dia mendengar melainkan perkataan yang baik. Dan janganlah membiarkan dia melihat sesuatu daripadamu melainkan yang cantik belaka.

23 CARA UNTUK MENDAPATKAN ISTANA DI DALAM SYURGA

28 Safar 1431H
Email : Sal Am

BERIMAN DENGAN ALLAH TAALA 1- الإيمان بالله تعالى :
وَعَنْ أَبي مُوسَى رَضِي اللَّه عنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قَالَ : إِنَّ للْمُؤْمِنِ في الْجَنَّةِ لَخَيْمةً مِنْ لُؤْلُؤةٍ وَاحِدةٍ مُجوَّفَةٍ طُولُهَا في السَّماءِ سِتُّونَ ميلاً للْمُؤْمِنِ فِيهَا أَهْلُونَ يَطُوفُ عَلَيْهِمُ المُؤْمِنُ فَلاَ يَرى بعْضُهُمْ بَعْضاً. متَّفقٌ علَيْهِ.

Dari Abu Musa ra Nabi saw bersabda:"Sesungguhnya bagi setiap mukmin itu sebuah khemah dalam syurga yang diperbuat dari sebiji mutiara yang berlubang tengahnya. Panjangnya ke langit enampuluh mil. Bagi sesaorang mu'min di dalamnya itu ada beberapa keluarga yang dikelilingi oleh orang mu'min yang lain, tetapi antara yang seorang dengan yang lainnya sedangkan tidak ada yang melihat antara mereka."(Muttafaq'alaih)

BERIMAN DENGAN ALLAH DAN MELAKUKAN AMALAN SOLEH 2- الإيمان بالله والعمل الصالح
Allah berfirman "Dan sekali-kali bukanlah harta dan bukan (pula) anak-anak kamu yang mendekatkan kamu kepada kami sedikitpun; tetapi orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal (saleh, mereka Itulah yang memperoleh balasan yang berlipat ganda disebabkan apa yang Telah mereka kerjakan; dan mereka aman sentosa di tempat-tempat yang Tinggi (dalam syurga)". Saba' 37

BERIMAN DENGAN ALLAH, RASULNYA DAN BERJIHAD 3- الإيمان بالله ورسوله والجهاد في سبيل الله

Allah berfirman "Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih? (yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu Mengetahui. Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam jannah 'Adn. Itulah keberuntungan yang besar. Al-Saf ayat 10-12

BERIMAN DENGAN ALLAH DAN MEMBENARKAN RASULNYA. 4- الإيمان بالله وتصديق المرسلين

وَعَنْ ابى هريرة عَن النَّبِيِّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قَالَ:إنَّ أَهْلَ الْجنَّةِ لَيَتَرَاءُوْنَ أَهْلَ الْغُرَفِ مِنْ فَوْقِهِمْ كَمَا تَتَرَاءَوْنَ الكَوْكَبَ الدُّرَّيَّ الْغَابِرَ في الأُفُقِ مِنَ المشْرِقِ أَوِ المَغْربِ لتَفَاضُلِ ما بَيْنَهُمْ. قَالُوا:يَا رَسُولَ اللَّه،تلْكَ مَنَازلُ الأَنْبِيَاءِ لاَ يبْلُغُهَا غَيْرُهُمْ ؟ قَالَ: بلَى وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ رجَالٌ أَمَنُوا بِاللَّهِ وصَدَّقُوا المُرْسلِينَ. متفقٌ عليه .

Abu Said al-Khudri r.a.berkata Nabi s.a.w., sabdanya: Sesungguhnya ahli syurga itu niscayalah dapat melihat penghuni-penghuni bilik-bilik yang ada di atas mereka, sebagaimana engkau semua melihat bintang yang cemerlang cahayanya yang berlalu di cakrawala dari arah timur ke arah barat, karena adanya kelebihan keutamaan di antara mereka itu."Para sahabat bertanya: "Apakah itu kediaman para Nabi yang tidak dapat dicapai oleh orang yang selain mereka itu?" Beliau s.a.w. menjawab: "Benar,demi Zat yang jiwaku ada di dalam genggamannya,tetapi juga tempatnya orang-orang yang beriman kepada Allah serta membenarkan Rasul-rasul." (Muttafaq 'alaih)

BERTAQWA KEPADA ALLAH. 5- تقوى الله

Allah berfirman "Tetapi orang-orang yang bertakwa kepada Tuhannya mereka mendapat tempat-tempat yang tinggi, di atasnya dibangun pula tempat-tempat yang Tinggi yang di bawahnya mengalir sungai-sungai. Allah Telah berjanji dengan sebenar-benarnya. Allah tidak akan memungkiri janji-Nya". Surah Al-Zumar ayat 20

MEMINTA MATI SYAHID SECARA JUJUR 6- سؤال الشهادة بصدق :
عن سهل بن حنيف t أن النبي r قال: «من سأل الله الشهادة بصدق بلّغه الله منازل الشهداء،وإن مات على فراشه» أخرجه مسلم.

Sahal bin hunaif berkata:Nabi saw bersabda"Sesiapa yang meminta kepada Allah mati syahid dengan sebenar-benarnya nescaya allah akan mengurniakan kepadanya pahala mati syahid sekali pun dia mati di atas katilnya". H.R Imam Muslim.

BILA DOROYAN DAH JADI TEMPOYOK

28 Safar 1431H
OLEH: JJ (http://www.joharapat.blogspot.com)

Berkatalah orang besar Kampung Senin , Parit yang juga ADUN Blanja, Datuk Mohd Zaim Abu Hasan yang meminta Kementerian Dalam Negeri menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap mana mana individu yang mempersoalkan keputusan Mahkamah berhubung pengisytiharaan Menteri Besar Perak yang sah.

Berkata lagi Ketua Umno Bahagian Parit, yang satu ketika dahulu bercita cita hendak jadi Menteri Besar Perak selepas Ramli Ngah Talib, tetapi kempunan tak dapat, "sudah tiba masanya orang ramai terutama pemimpin sesebuah parti politik dikenakan tindakan tegas kerana mereka lantang menegur dan mengkritik keputusan mahkamah jika tidak berpihak kepada mereka". Lapor akhbar Sinar Harian hari ini

Amboi bukan garang orang Parit ni. Mike faham ke tujuan ISA. ISA itu untuk digunakan bagi mengancam keselamatan negara. Lagi pun ISA itu zalim sebab tahan orang tanpa bicara. Mike boleh cakap le sebab tak kena mike. Kalau kena baru tahu. jika mike kena ISa, duduk dua tahun dalam kem Kamunting ,ngokah dinding mike.

Teman pun heran tengok pemimpin pemimpin Umno ni, asyik asyik guna ISa. Teman ingat pemimpin pemimpin Umno ni setiap hari wiridnya ISA, ISA dan ISA. Itulah wirid deme ya yop Zaim. Kenapa pemimpin Umno ini suka sangat ISA? Sebab mereka tak kena deme atau jarang jarang kena, biasa pun tak kena. Kalau kena `batang hidung' baru tahu. Kalau yop Zaim jadi Menteri Dalam Negeri, alamatlah ramai yang kena tahan ISA.

Bila geng dia, Pegawai Khas Najib, Nasir Safar menghina orang Cina dan India sebagai pendatang, membangkitkan isu perkauman, tidak dengar pula pemimpin pemimpin Umno/BN minta Menteri Dalam Negeri gunakan ISA terhadap orang saperti Nasir Safar.

Bila kena geng dia, senyap membisu, termasuk Adun Belanja, yob Zaim. Bila kena orang lain, bukan main celupar mike ya, kenapa mike tak cadangkan kepada Hishamudin ambil tindakan terhadap Nasir Safar? Mengepe mike diam saje?. Sebabnya Nasir Safar itu `satu bulu' dengan mike, atau satu `kati' dengan mike.

Tak acilah macam tu, sepatutnya mike hentam Nasir safar, minta KDN ambil tindakan ke atas dia kenakan ISA. Tetapi teman tak dengo pun mike bercakap macam tu.

Bila mahkamah Pesekutuan buat keputusan, mike dan geng mike minta orang lain hormati undang undang dan mahkamah. Tetapi bila bos mike Najib and the geng rampasan kuasa dari Pakatan Rakyat setahun yang lalu, mike diam, tak cakap apa pun, sepatutnya mike kena nasihat orang Umno supaya kena patuh kepada suara rakyat dalam pilihanraya umum 2008 dulu. Inilah dia Umno, kena kat dia tak apa, kena kat orang, minta ambil tindakan.

Mike ingat, mike dan pemimpin pemimpin mike macam doroyan ke?, boleh lenyet lenyet orang, tapi mike kena ingat bila doroyan dah jadi tempoyak, orang lain akan lenyek mike dan Umno/BN.

Tunggulah pilihanraya umum ke 13 nanti, rakyat akan lenyet mike dan Umno/BN sebab ketika itu BN sudah jadi tempoyak.

80.8% rakyat Kelantan tolak wang ehsan

28 Safar 1431H
Nazri Abdullah

KOTA BHARU, 11 Feb: Majoriti rakyat Kelantan menolak pemberian wang ehsan oleh kerajaan Pusat bagi menggantikan bayaran royalti petroleum terhadap negeri itu.

Dalam satu kaji selidik yang dibuat Pusat Kajian Strategik (PKS) Kelantan berhubung tuntutan royalti negeri itu, 80.8 peratus atau 5,721 dari 7,077 responden tidak bersetuju menerima wang ehsan berbanding royalti.

Manakala 1,023 atau 15.5 peratus sahaja bersetuju dengan tindakan kerajaan pusat tersebut.

Berhubung tindakan kerajaan negeri menuntut royalti pula, 95.1 peratus dari jumlah keseluruhan responden menyokong tindakan kerajaan negeri dan hanya dua peratus tidak bersetuju manakala 2.8 peratus lagi memberikan jawapan tidak pasti.

Sekiranya, tuntutan royalti tidak mampu diselesaikan melalui meja rundingan, 83.2 peratus atau 5,886 dari responden bersetuju tuntutan tersebut dipanjangkan ke mahkamah.

Ketua Pegawai Penyelidik PKS, Zainal Abidin Hussin ketika merumuskan hasil kajian itu berkata, rakyat Kelantan sememangnya menyokong dan bersama kerajaan negeri dalam menuntut hak royalti tersebut.

"Rakyat Kelantan bersama kerajaan negeri dalam usaha menuntut hak royalti seperti termaktub dalam Akta Pembangunan Petroleum (1974).

"Ini juga satu referendum rakyat negeri dan mereka menolak kaedah kerajaan pusat yang menukar royalti kepada wang ehsan," katanya.

Kaji selidik tersebut dibuat merangkumi sepuluh jajahan iaitu Kota Bharu, Bachok, Pasir Mas, Tumpat, Tanah Merah, Jeli, Machang, Pasir Puteh, Kuala Krai dan Gua Musang.

Responden pula adalah berumur 21 tahun ke atas mewakili pelbagai latar belakang kerjaya termasuk kakitangan kerajaan pusat, kerajaan negeri, swasta dan bekerja sendiri.

Kerajaan pusat sebelum ini mengumumkan akan memberi wang ehsan RM20 juta kepada Kelantan berbanding RM2 bilion royalti yang dituntut kerajaan negeri itu.

Harakahdaily.net/-

Debat Royalti ditangguh, kibar bendera Kelantan

28 Safar 1431H

KOTA BHARU, 11 Feb: Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (Gegar) memaklumkan Debat Royalti Petroleum yang dijadualkan pada 13 Februari ini di Kelantan Trade Centre (KTC) ditangguhkan.

Pengerusi Bersama Gegar, Dr Abdul Halim Yusof dan Mohamad Fauzi Abu Samah berkata, selaku penganjur pihaknya tidak menerima pengesahan kehadiran daripada dua orang ahli panel yang dijemput iaitu Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapha Mohamad dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz.

“Surat jemputan ke program ini telah dihantar dan pegawai-pegawai di pejabat Yang Berhormat berkenaan telah mengesahkan menerima surat jemputan debat,” ujar mereka dalam satu kenyataan.

Walau bagaimanapun, kata mereka Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Husam Musa dan Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub masing-masing telah mengesahkan untuk hadir ke debat tersebut.

“Walaupun ditangguhkan, Gegar akan berusaha untuk menjayakan program debat seperti ini dan akan memaklumkan kepada orang ramai tarikh baru debat setelah mendapat persetujuan kehadiran daripada ahli-ahli panel,” ujar mereka.

Berikutan dengan keprihatinan dan komitmen ramai rakyat Kelantan kepada tuntutan royalti petroleum, Gegar juga merayu dan memohon seluruh rakyat negeri ini tanpa mengira di mana pun mereka berada untuk mengibarkan bendera negeri di kereta dan premis kediaman sepanjang bulan Mac ini.

Ini, kata untuk tujuan menandakan sokongan terhadap tuntutan rakyat Kelantan mendapatkan royalti petroleum seperti mana perjanjian tahun 1975 yang telah dimeterai.

Di samping, ia juga menandakan sokongan rakyat Kelantan dalam mendokong semangat Persekutuan Malaysia dan Kelantan sebagai negeri di bawah Persekutuan hendaklah diberikan hak-hak menurut Perlembagaan, undang-undang dan perjanjian yang telah termerai.

Selain itu, kata mereka, ia juga bersempena Hari Keputeraan Sultan Kelantan yang akan menjelang tidak lama lagi di mana rakyat negeri ini menzahirkan perasaan kasih dan dekatnya rakyat kepada kepada Tuanku al-Sultan.

“Gegar menyeru seluruh rakyat negeri Kelantan terus berdoa agar Allah mengurniakan kesihatan yang baik, kesejahteraan, rahmah dan inayah-Nya kepada Tuanku Sultan Kelantan,” ujar mereka.

Harakahdaily.net/-

Umno Besut tidak iktiraf jawatan Muhyiddin?

28 Safar 1431H

BESUT, 11 Feb: Kemelut yang melanda Umno Terengganu nampaknya semakin membarah apabila kain rentang satu program timbalan presiden parti itu yang juga Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di sini tidak dipaparkan sebarang jawatannya.

Kain rentang yang memaklumkan Majlis Kecemerlangan Pendidikan Bersama Muhyiddin yang akan diadakan di Dewan Majlis Daerah Besut, di sini pada Sabtu ini yang dipasang di beberapa lokasi di Jertih termasuk di hadapan pejabat Umno bahagian langsung tidak menyebut jawatannya sama ada di dalam kerajaan mahupun parti.

Walaupun penganjur program tidak dinyatakan, namun berdasarkan lambang Umno yang terdapat pada kain rentang itu menunjukkan bahawa majlis kecemerlangan itu dianjurkan oleh Umno.

Pada sesetengah pemerhati, adalah tidak munasabah sama sekali pemimpin nombor dua negara seperti Muhyiddin itu tidak diletakkan sebarang jawatannya sama ada di dalam kerajaan atau parti.

Paling tidak pun, jawatan sebagai Menteri Pelajaran ditulis pada kain rentang itu kerana ia berkaitan dengan majlis kecemerlangan pendidikan di samping menyebut Besut, bumi ulul albab.

Orang ramai turut mempertikaikan tindakan pihak berkenaan yang langsung tidak menyebut jawatan Muhyiddin, sedangkan ketua cawangan atau bahagian Umno lazimnya ditulis pada kain rentang atau poster untuk sesuatu program yang diadakan.

“Tak kan jawatan Muhyiddin lebih rendah daripada ketua cawangan atau bahagian Umno atau langsung tak ada jawatan dalam kerajaan sedangkan beliau adalah Timbalan Perdana Menteri,” getus seorang petugas parti.

Apapun, situasi panas yang melanda Umno negeri, ditambah pula dengan tersingkirnya ketua Umno bahagian sebagai menteri besar selepas Pilihan raya Umum ke-12 lalu dan pelantikan Naib Presiden Umno menerajui Umno negeri ini sudah cukup untuk menggambarkan betapa kemelut yang melanda itu tidak mudah untuk diredakan.

Sementara itu, penjaga pelajar melahirkan rasa sangat menyampah dengan apa yang dilakukan oleh Umno yang memperalatkan Pejabat Pelajaran Besut dalam mengadakan majlis kecemerlangan pendidikan itu.

Bagi mereka, tidak patut sama sekali dalam majlis yang dihadiri sama oleh murid cemerlang UPSR dan PMR 2009 itu, meletakkan agenda nyanyian lagu Umno sebelum acara bermula yang hanya sesuai kalau ia dilaksanakan dalam perhimpunan parti itu.

Harakahdaily dimaklumkan setiap sekolah rendah, guru diwajibkan hadir seramai 19 orang manakala sekolah menengah pula ialah 30 orang.

Harakahdaily.net/-

Tapak Eye On Malaysia jadi satu lagi kesan 'sejarah'

28 Safar 1431H

MELAKA, 11 Feb: Kesan 'sejarah' tapak Eye On Malaysia (EOM) sudah tentu akan dikenang sampai bila-bila kerana di situlah sebanyak RM8 juta duit rakyat Melaka hangus disebabkan kelemahan dan kelalaian kerajaan negeri pimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

“Insya Allah jika tidak ada aral melintang satu lagi kesan sejarah dijumpai di Melaka iaitu tapak Eye On Malaysia,” kata Ketua Penerangan PAS negeri, Sofi Wahab.

Tambahnya, EOM yang di pindahkan ke Melaka pada tahun 2008 dahulu diarah sita oleh mahkamah beberapa minggu lalu kerana kegagalan syarikat tersebut membayar hutang kepada pemilik asalnya iaitu syarikat dari Belgium, Fitraco NV.

Katanya, pada 8 Februari lalu sejarah tercipta lagi apabila MST Ad Suria Sdn Bhd (syarikat usahasama agensi kerajaan negeri) diperintahkan membayar kos RM35,000 dan defendan kedua, EOM Sdn Bhd membayar RM10,000 kepada Fitraco NV.

Syarikat dari Belgium itu juga dibenarkan memindah keluar roda gergasi EOM dan boleh memasuki tanah milik syarikat Eye On Malaysia Sdn Bhd dan mahkamah juga memerintahkan tanah itu dibaikpulih seperti sedia kala selepas roda itu dibuka.

“Ini bermakna roda gergasi, Eye On Malaysia dan tapaknya itu akan hanya tinggal nama dan menjadi bahan sejarah, mungkin ianya boleh dimasukkan sebagai destinasi pelancongan terbaru Melaka,” ujarnya.

Katanya, rakyat amat kesal dengan kerajaan negeri yang terbukti lemah dan lembap dalam membuat perancangan memulakan sesuatu program dan dan projek sehingga menyebabkan duit rakyat hangus begitu sahaja.

“Di saat Melaka dikatakan Maju 2010, Eye On Malaysia terpaksa diserahkan kepada pemiik asalnya. Siapa yang malu dan siapa sebenarnya yang bersalah dalam hal ini.

“Sejak dari awal lagi PAS sudah menjangkakan ini adalah projek membazir, duit rakyat hangus begitu sahaja,” ujarnya.

Harakahdaily.net/-

Perak: Episod malang sebuah demokrasi

28 Safar 1431H
http://episodeperjuangan.blogspot.com/

1. Sejarah hitam negeri Perak Darul Ridzwan sedang dipahat dengan menatah ceritera keruntuhan sebuah sistem demokrasi . Lebih hitam sejarahnya apabila kebejadan sebuah drama rampasan kuasa turut dilakar .

2. Piliharaya bagai tidak memberi erti dan nilai lagi sedang ia adalah medan rakyat memandatkan pemimpin mereka untuk mentadbir dan mengurus negeri dengan penuh kepercayaan .

3. Manakan tidak , mandat yang yang diperolehi melalui sistem demokrasi [ pilihanraya ] diragut begitu sahaja sehingga meninggalkan kesan kecederaan serius pada hati masyarakat .

4. Begitu mudah bagi UMNO dan BN merampas kuasa melalui lorong belakang yang jijik lagi kotor tanpa sebarang nilai moral dan etika . Kepercayaan dan mandat yang diberi oleh rakyat melalui sistem pengundian disentap dengan begitu rakus dan haloba .

5. Beberapa hari yang lepas , mahkamah telah memutuskan bahawa Menteri Besar negeri Perak ialah Zambry dari UMNO dan BN bukan Ir. Nizar Jamaludin dari PAS dan Pakatan Rakyat . Keputusan ini jelas terlakar kekecewaan pada wajah kebanyakkan masyarakat terutama mereka yang mengundi Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum yang lalu . Sementara penyokong UMNO dan BN tentu tersenyum lebar dan puas dengan keputusan tersebut .

6. Saya sendiri tidak tahu bagaimana tahap maruah dan harga diri yang dimiliki oleh UMNO dan BN apabila mereka sanggup serta tergamak melebar senyum , memimpin sebuah negeri hasil rampasan kuasa yang tidak bertamadun dan bermaruah . Tambahan pula keputusan mahkamah berpihak kepada mereka .

7. Saya melihat apa yang berlaku di Perak benar - benar menghakis kepercayaan rakyat kepada sistem demokrasi negara setelah mereka menyaksikan sendiri bagaimana sebuah pengiktirafan bagai diberikan kepada pencabul demokrasi yang turut menodai kepercayaan majoriti rakyat di negeri Perak .

8. Kesannya bukan hanya kepada iklim politik tanahair tetapi juga turut mengheret rasa curiga masyarakat antarabangsa terhadap kestabilan politiknya. Tentunya ketidakstabilan politik ini pula akan memberi kesan yang sangat negatif kepada pertumbuhan ekonomi negeri malah turut merosakkan pengurusan atau pentadbiran negeri serta mengganggu kesejahteraan rakyat .

9. Membawa jiwa yang kecewa dan hampa , kini apa yang boleh dilakukan oleh rakyat negeri Perak amnya dan seluruh anak - anak muda yang berkobar - kobar semangat juang mereka ialah memberi tumpuan dan fokus kepada pilihanraya umum ke 13 .

10. Teringat saya bagaimana Jepun mampu bangkit setelah negara mereka musnah teruk akibat peperangan . Segala kesungguhan , kegigihan , sistematika kerja dan konsistens menjadi formula kebangkitan semula rakyat Jepun . Harapnya seluruh rakyat negeri Perak mampu membuat kebangkitan semula menjelang pilihanraya umum 13 kelak . Justeru satu lagi mahkamah yang perlu dilalui oleh mereka iaitu Mahkamah Rakyat sebelum berdepan pula dengan Mahkamah Qadhi Rabbul Jalil Tuhan yang Maha Adil lagi saksama .


Nasrudin Hassan at Tantawi,
Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat.

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.

Harakahdaily.net/-

Ramai tidak faham maksud perbincangan PAS-Umno

28 Safar 1431H
M Faqih

KOTA BHARU, 11 Feb: Dewan Pemuda PAS menganggap banyak pihak tersasar memahami maksud sebenar kenyataan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkaitan perbincangan PAS dan Umno.

Ketuanya, Abdul Latif Abdul Rahman berkata, akibat salah faham tersebut menyebabkan mereka mengulas di luar konteks sebenar sehingga terpesong jauh.

“Cadangan Menteri Besar Kelantan sebelum ini mahu mengadakan perbincangan dengan Umno berkaitan agama seperti PAS berdialog dengan penganut agama Kristian, Buddha dan Hindu.

“Maka tidak salah jika PAS turut berdialog dengan Umno atas dasar agama,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Sebelum ini, Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengajak Umno berbincang kenapa parti itu menolak Islam sebagai cara hidup dan bernegara, selain itu katanya di mana silap PAS memperjuangkan Islam.

Oleh itu, Abdul Latif berkata, kenyataan yang dibuat Ketua Dewan Pemuda Umno Kelantan, Anuar Safian dan pihak-pihak lain dianggap tidak ada kena mengena dengan kenyataan awal Menteri Besar Kelantan.

Pemuda Umno dalam kenyataan hari ini menyebut Tuan Guru Nik Abdul Aziz diminta membuat pertemuan dengan DAP lebih yang secara terang-terangan menolak Islam sebelum berniat mengadakan pertemuan dengan Umno.

Abdul Latif yang juga Adun Mengkebang berkata, kenyataan pemuda Umno begitu angkuh yang memperlihatkan parti itu tidak berminat berbincang untuk kebaikan agama.

“Apa yang Umno inginkan hanya menangguk keuntungan politik dari cadangan dibuat Mursyidul Am PAS,” ujarnya.

Malah, katanya juga, DAP sehingga kini tidak pernah membuat kenyataan menolak Islam secara terang-terangan seperti didakwa pemuda Umno.

Beliau berkata, Umno sering mengungkit DAP menolak Islam, sedangkan Umno dan parti kompenan lain Barisan Nasional secara jelas menentang pelaksanaan hudud.

Katanya, tahun lepas Gerakan memasang sepanduk bagi menyatakan penentangan terhadap perlaksanaan hukum hudud.

Harakahdaily.net/-

Majlis Raja-Raja: Isu kalimah Allah perlu ditangani segera

28 Safar 1431H

Raja-Raja Melayu dalam mesyuarat Majlis Raja-Raja Melayu ke-220 semalam dan hari ini, mengambil maklum pelbagai permintaan, surat dan memorandum pelbagai pertubuhan dan individu Islam di negara ini yang menzahirkan rasa dukacita mereka tentang penterjemahan perkataan 'God' kepada 'Allah'.

Menurut kenyataan pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja hari ini, penterjemahan itu telah banyak menimbulkan kekeliruan dan rasa tidak puas hati rakyat Malaysia khususnya yang beragama Islam.

"Isu ini jika tidak ditangani dengan segera akan menggugat kesucian agama Islam dan berkemungkinan menjejaskan keselamatan dan ketenteraman awam," kata kenyataan itu.

Menurut kenyataan tersebut, Perkara Tiga Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan agama Islam sebagai agama rasmi negara ini dan Perlembagaan Persekutuan juga memberikan kuasa kepada Raja-Raja Melayu sebagai Ketua Agama Islam di negeri-negeri di negara ini.

"Raja-Raja Melayu bertanggungjawab mempertahankan kedaulatan dan kesucian agama Islam sebagai agama rasmi negara tanpa mengetepikan hak dan kebebasan beragama kaum-kaum lain.

"Raja-raja Melayu memberi jaminan untuk memenuhi tanggungjawab melindungi kesucian dan status agama Islam," kata kenyataan itu.

Raja-Raja Melayu juga berpandangan sebarang perbuatan yang merosakkan rumah ibadat adalah perbuatan provokatif yang amat membahayakan dan tidak harus dibenarkan sama sekali berlaku.

"Perbuatan-perbuatan khianat yang didorong oleh emosi wajib dihentikan kerana tidak direstui malah ditegah daripada dilakukan oleh semua agama.

"Perbuatan tersebut adalah perbuatan jenayah yang perlu dibendung secara tegas dan segera," kata kenyataan itu.

Dalam kenyataan itu, Raja-Raja Melayu turut merakamkan penghargaan kepada Polis Diraja Malaysia yang telah bertindak secara profesional bagi mengawal keadaan demi menjamin keselamatan dan ketenteraman awam.

"Raja-Raja Melayu amat memahami tugas berat yang terpaksa mereka hadapi dan menyeru agar usaha-usaha pasukan keselamatan mengawal ketenteraman awam hendaklah diberikan sokongan sepenuhnya," kata kenyataan itu.

Raja-Raja Melayu juga mengambil maklum isu penggunaan istilah Allah oleh akhbar Herald-The Catholic Weekly sedang di peringkat pertimbangan Mahkamah Rayuan, menurut kenyataan itu lagi.

Mesyuarat Majlis Raja-Raja kali ini yang dipengerusikan Sultan Perak Tuanku Azlan Shah turut membincangkan perkara-perkara berkaitan agama, pertahanan, keselamatan serta pelantikan hakim-hakim Mahkamah Rayuan, Mahkamah Tinggi dan Ahli-ahli Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran.

Malaysiakini/-

Kes arsenik: 27 dibebaskan

28 Safar 1431H

Mahkamah Majistret Kuala Lumpur hari ini membebaskan 27 peserta perhimpunan haram berhubung dakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang beliau diracun dengan arsenik pada lewat 1999.

Antara yang didakwa itu termasuk lima ahli parlimen Pakatan Rakyat: Dr Mohd Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai), Azmin Ali (PKR-Gombak), R Sivarasa (PKR-Subang), Tian Chua (PKR-Batu) dan N Gobalakrishnan (PKR-Padang Serai).

Peserta lain yang dituduh termasuk mereka yang kini menjadi ahli Umno seperti Ezam Mohamed Noor, Ruslan Kassim, Lokman Noor Adam and Hanafiah Man.

Bagaimanapun Ezam dan Lokman tidak menghadiri perbicaraan hari ini. Begitu juga dengan Gobalakrishnan, Sivarasa and Azmin.

Sesetengah mereka seperti Dr Hatta dan Dr Badrul Amin Bahron mendedahkan mereka direman enam hari selepas menyerah diri kepada polis.

Turut hadir di mahkamah hari ini ialah bekas setiausaha PRM Dr Sanusi Osman dan bekas kolumnis Malaysiakini Hishamuddin Rais.

Semua 27 mereka didakwa mengadakan perhimpunan haram di Masjid Negara antara jam 1.30 petang hingga 5.13 petang pada 19 Sept 1999.

Keputusan hari ini diperolehi selepas hampir 11 tahun perbicaraan.

Majistret Hafizza Sauni membebaskan semua mereka berikutan kegagalan OCPD Dang Wangi ketika itu, Datuk Bakri Zinin yang gagal menghadiri perbicaraan sebagai saksi utama dan juga tujuh saksi yang lain.

Bakri kini adalah Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Bukit Aman.

Kes berkenaan pernah dibicarakan oleh enam majistret yang berlainan, termasuk lima pendakwa raya.

Pada asalnya, 30 orang ditahan. Dua daripada mereka telah meninggal dunia manakala seorang lagi mengaku bersalah.

Malaysiakini/-


Laporan polis iklan jual bangunan Umno

28 Safar 1431H

Umno Bahagian Kota Baharu hari ini membuat laporan polis terhadap seorang bekas pemimpinnya kerana didakwa mahu menjual bangunan Umno Kota Bharu di Jalan Sultanah Zainab di Kota Bharu.

Setiausaha Umno Bahagian Kota Bharu Zulkifli Abdul Ghani membuat laporan itu di Balai Polis Kota Bharu pada jam 2.45 petang, dengan diiringi 50 pemimpin dan ahli anggota Umno bahagian tersebut.

Bercakap kepada pemberita, Zulkifli berkata laporan itu dibuat supaya polis menyiasat aspek penjualan bangunan Umno, yang diiklankan dalam akhbar, kerana bangunan itu tidak seharusnya dijual.

"Ia adalah milik Umno Kota Bharu," katanya.

Malaysiakini/-

Minum arak, 12 dihadapkan ke mahkamah

28 Safar 1431H

Dua belas orang, termasuk dua wanita, didakwa di Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan hari ini atas tuduhan meminum arak di dua buah pusat hiburan di Kuantan ketika operasi Ops Taubat dijalankan oleh Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) minggu lalu.

Mereka ialah pekerja swasta Maryati Musa, 20; pekerja hotel Normaziah Ahmad, 25; mekanik Faidzrul Ezzat Mohd Isa, 21; pekerja restoran Mohd Ashaari Abdullah, 25; penganggur Wan Mohd Asyraf Firdaus, 20; buruh Mohd Saifulnizal Zulkifli, 29; Mohd Basrizul Ismail, 22, yang bekerja sendiri dan peniaga, Mohd Azizie Jama Huri, 25.

Semua mereka didakwa melakukan kesalahan itu di Horoscope Club di Kuantan pada 6 Feb lalu antara pukul 12 tengah malam dan 2 pagi.

Sementara itu, pengurus Mohamed Fadzil Sharkan, 51; peniaga Nur Effandi Badrul Hisham, 20; eksekutif swasta Mohammad Syahrul Nizam Halim, 28 dan pekerja kilang Fardly Zai, 27, pula didakwa melakukan kesalahan yang sama di pusat karaoke Mega KTV di Jalan Wong Ah Jang di sini antara 12 tengah malam dan 2 pagi pada hari yang sama.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa JAIP Azwa Hanim di hadapan Ketua Pendaftar Jabatan Kehakiman Syariah Pahang Muhammad Azhari Abd Rahmad.

Semua tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Ugama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 4 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang (Pindaan) 1987.

Enakmen itu memperuntukkan denda sehingga RM5,000 atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya dan sebatan.

Tiada pengakuan direkodkan daripada semua tertuduh dan mereka dibebaskan dengan wang jaminan sebanyak RM2,000 dan seorang penjamin. Semua tertuduh membayar wang jaminan itu.

Muhammad Azhari kemudiannya menetapkan 24 Mei ini sebagai tarikh sebutan semula kes.

Malaysiakini/-

Wanita Solehah

28 Safar 1431H
Email : mohd naim mohd zain

Daripada Imam Ahmad dan Imam Muslim, daripada Umar r.a., Rasulullah sallallahualaihi- wasallam bersabda : “Bermula dunia ini ialah kesukaan dan keseronokan dan sebaik-baik kesukaan itu ialah perempuan yang solehah.”

Dalam sebuah hadis yang Rasulullah sallallahualaihiwas allam bersabda: “Mahukah kamu aku beritahu dari hal sebaik-baik barang yang perlu disimpan oleh seorang lelaki?” Iaitu isteri yang solehah. Jika suami melihat kepadanya diaakan gembira , jika suaminya menyuruh sesuatu dia akan taati dan jika suami tiada di rumah dia akan menjaga harta suaminya dan memelihara kehormatan dirinya.” (HR:Ibnu Majah)

Isteri yang solehah itu selalu memerhatikan akan tanggungjawabnya sebagai isteri, ia hanya berbuat sesuai dengan ketentuan Allah. Di antara ciri-ciri isteri solehah itu ialah bertanggungjawab terhadap kerja-kerjanya.

Pada dasarnya kewajipan isteri solehah itu ialah:


1. Patuh dan taat kepada suami yang soleh

Rumahtangga bahagia sebenarnya terletak pada isteri yang solehah. Ia taat kepada perintah Allah dan Rasul serta setia kepada suami yang soleh.

“Wanita yang solehah ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri (tidak berlaku curang serta memelihara rahsia dan harta suaminya ) di belakang suaminya, oleh kerana Allah telah memelihara mereka…”
(Surah An-Nisa’:34)

Isteri yang solehah itu di samping patuh kepada perintah Allah dan Rasulullah sallallahualaihi- wasallam, ia patuh terhadap suaminya dan menyimpan segala rahsia baik diluar rumah mahupun di dalam rumah. Ia selalu tersenyum dan menunjukkan muka manis terhadap suaminya. Tabiatnya yang baik itu menambah kasih sayang suaminya terhadapnya. Ia tidak pernah membantah kata-kata suaminya yag baik, semuanya dikerjakan dengan patuh kerana Allah.

Isteri yang baik apabila berkata dengan suaminya dengan suara yang lemah lembut dan penuh kesopanan . Begitu pula tidak boleh memerintah kepada suami, kecuali diucapkan dengan suatu yang baik sebagai suatu pertolongan. Walau bagaimanapun, ketaatan isteri terhadap suami tidak dalam semua perkara. Sekiranya perintah suami boleh membawa dosa, maka isteri dibenarkan membantah.

Rasululllah bersabda, “Jika diizinkan seorang manusia sujud kepada manusia,tentu aku akan suruh wanita-wanita sujud kepada suaminya lantaran begitu besar Allah jadikan hak lelaki keatas wanita”

2. Menguruskan rumahtangga

Seorang isteri Muslimah disuruh oleh Allah agar sentiasa berada dirumah dan tidak boleh pergi kemana-mana sesuka hati tanpa izin suami. Duduk dirumah bukan bererti hanya berdiam diri sahja tetapi mengerjakan tugas sebagai isteri.

Hikmah daripada perintah Allah tersebut iaitu, supaya para isteri dapat menjaga dan mendidik anak secara lebih sempurna ketika suami mencari rezeki. Disamping itu isteri dapat melakukan pekerjaan rumah seperti menghias rumah dan sebagainya.Walaupun ianya nampak remeh, tetapi ianya amat bermanfaat untuk menjamin keharmonian keluarga.

3.Berhias untuk suami

Menghias diri merupakan kegemaran wanita. Namun kadangkala wanita yang tidak faham akan kewajipannya, ia berhias diri ketika akan keluar rumah. Tetapi ketika di rumah ia dalam keadaan tidak bersih, kadangkala ramutnya pun tidak terurus. Padahal di dalam Islam menganjurkan supaya isteri berhias hanya untuk suami.

Tujuan isteri berhias ketika di rumah ialah supaya suami terhibur. Jika suami pulang dari tempat kerja dalam keadaan letih dengan melihat isteri dalam keadaan berseri-seri serta pakaian yang bersih, maka ia menjadi penawar kepada suami. Sehingga keletihan dalam mencari rezeki tadi menjadi hilang, dan bertambahlah kasih sayangnya terhadap isteri.
menjadi hilang, dan bertambahlah kasih sayangnya terhadap isteri.


Sabda Rasulullah SAW: “Dari Jabir ra. Ia berkata: Kami pernah pergi bersama-sama Rasulullah di dalam satu peperangan. Ketika kami sampai ke Madinah, kami ingin masuk ke rumah masing-masing. Maka Rasulullah SAW pun bersabda: Bersabarlah, iaitu masuklah pada waktu malam iaitu selepas Isyak, supaya isteri dapat bersikat rambutnya yang kusut dan supaya ia dapat berhias kerana telah lama telah ditinggalkan suaminya.”
(HR:Muttafaqun Alaihi)

Berhias bukan sahaja bagi menyambut kepulangan suami dari tempat kerja tetapi juga ketika suami ada di rumah. Wanita Islam hanya boleh berhias untuk dirinya sendiri dan untuk suaminya. Berhias mestilah dilakukan secara besederhana , kerana tujuan berhias agar ia kelihatan bersih dan senang dilihat oleh suami.

4. Melayani suami

Hubungan seks merupakan penawar kebahagiaan rumahtangga. Ia dipandang sebagai punca keharmonian rumahtangga. Oleh sebab itu isteri hendaklah memberikan layanan yang baik kepada suami dan tidak boleh menolak kemahuan suaminya .

Seorang isteri akan dikutuk oleh malaikat apabila ia menolak kemahuan suaminya sehinggalah suaminya reda kepadanya. Mungkin dalam keadaan tertentu isteri boleh menolak kemahuan suaminya seperti dalam keadaan sekit, atau dalam keadaan yang dilarang oleh syara’ untuk melakukan persetubuhan seperti dalam keadaan haid dan sebagainya.

5. Berpakaian menurut ajaran Islam

Isteri yang menutup auratnya merupakan isteri yang solehah, ramai wanita pada zaman sekarang ini yang berpakaian tetapi telanjang kerana ia menutup bahaian tertentu sahaja, kalau menutup semua pun tetapi bentuk badannya tetap nampak jelas.

Allah SWT berfirman, ertinya: “Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah sebagai perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian daripada tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.” (Surah Al-A’raar:26)

Jilbab merupakan satu fesyen pakaian wanta Islam yang menutup tubuh atau sebahagian besar badan wanita di sebelah atas, kecuali muka dan tapak tangan. Jilbab tidak menampakkan tubuh badan. Allah memerintahkan supaya berpakaian demikian supaya dapat membezakan antara wanita beriman dan tidak beriman, ia juga supaya terhindar dari golongan munafik.


Firman Allah yang bermaksud: “Hai Nabi, katakanlah kepada isteri- isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: “Hendaklah mereka mengulurkan Jilbab mereka ke seluruh tubuh mereka.”Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Penganmpun lagi Maha Penyayang..” (Surah Al-Ahzab:59)

6. Memberi motivasi terhadap cita-cita suami

Isteri yang solehah adalah isteri yang mahu menjadi teman berunding bagi suami dan menjadi sahabat dalam menyelesaikan pelbagai masalah. Itulah hubungan suami isteri itu diertikan orang sebagai “teman hidup”.Jika suami menghadapi masalah untuk mencapai cita-citanya dan cita-cita keluarga maka bermotivasilah kepadanya dan hiburkanlah hatinya .

Isteri teladan disamping ia memberi dorongan dan bermotivasi kepada suami ia juga merupakan sumber ilham bagi suami. Ini membuatkan hati suami tenteram apabila bersama isteri dan segala masalah dihadapinya bersama-sama.

Di antara ciri-ciri isteri solehah yang lain ialah:

1. Mentaati Allah SWT dan mengerjakan segala perintah suami selagi tdak melanggar perintah Allah.
2. Bersikap malu terhadap suami.
3. Berdiam diri ketika suami sedang berkata-kata, baru berbicara setelah ia selesai berbicara.
4. Berdiri tegak sebagai tanda hormat semasa ia datang dan pergi.
5. Sentiasa menyerahkan diri kepadanya apabila ia memerlukannya.
6. Memakai wangi-wangian di hadapan suami.
7. Menjaga mulut daripada bau-bauan yang tidak menyenangkan.
8. Tidak mengkhianati dan berlaku curang terhadapnya ketika ketiadaan suami.
9. Sentiasa menghormati keluarga suami .
10. Bersyukur di atas apa yang disediakan oleh suami.
11. Tidak berpuasa sunat tanpa kebenaran suami.
12. Tidak keluar rumah kecuali dengan izin suami.