23 January 2010

Sultan Johor mangkat

8 Safar 1431

TERKINI Sultan Johor, Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail, mangkat pada jam 7.15 malam ini di Hospital Pakar Puteri Johor Bahru selepas memerintah hampir tiga dekad. Baginda berusia 77 tahun.

Pengumuman kemangkatan baginda dibuat oleh Menteri Besar Johor, Datuk Seri Abdul Ghani Othman.

Baginda dikejarkan ke Hospital Pakar Puteri, pagi tadi kerana gering.

Baginda meninggalkan Sultanah Johor, Sultanah Zanariah serta dua putera dan lapan puteri iaitu Tunku Mahkota Johor Tunku Ibrahim Ismail, Tunku Puteri Johor unku Hajah Kamariah, Tunku Besar Tunku Zabedah Aminah, Tunku Hajah Azizah minah Maimunah, Tunku Hajah Mariam Zahrah, Tunku Norani, Tunku Maimunah smailiah, Tunku Bendahara Johor Tunku Abdul Majid Idris Ismail, Paduka Puteri unku Muna Najiah dan Tunku Aminah Kalsom Masera Marian Zahirah.

Baginda yang diputerakan di Istana Semayam, Johor Bahru pada 8 April 1932, dimasyhurkan sebagai Sultan Johor pada 11 Mei 1981.

Tiga tahun kemudian pada 15 November 1984 baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong kelapan.

Sultan Iskandar menerima pendidikan awal di Sekolah Rendah Ngee Heng, Johor Bahru sebelum melanjutkan pelajaran di English College (sekarang Maktab Sultan Abu Bakar) di Johor Bahru dan seterusnya melanjutkan pelajaran di Trinity Grammar School, Australia pada usia 16 tahun sebelum ke Devon Technical College, England lima tahun kemudian.

Setelah menamatkan pengajian pada 25 Januari 1956, baginda pulang ke Johor pada 1956 dan terus berkhidmat sebagai pegawai tadbir dalam Perkhidmatan Awam Negeri Johor sehingga 1959.

Sultan Iskandar dilantik Tengku Mahkota Johor pada 8 Mei 1959 berikutan kemangkatan nenda baginda, Almarhum Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Abu Bakar di London.

Pada Disember 1966, baginda dilantik Raja Muda Johor oleh ayahanda baginda dan turut menceburkan diri dalam bidang perniagaan dengan menubuhkan beberapa syarikat seperti Mados Enterprises dan Mados-Cito-Daiken.

Pada 10 Mei 1981, baginda dilantik Pemangku Raja pada 11 Mei 1981, selepas Sultan Ismail gering dan dimasyhurkan sebagai Sultan Johor keempat dalam sejarah Johor moden.

Petang tadi, putera sulung baginda Tunku Mahkota Johor Tunku Ibrahim Ismail dimasyhurkan Pemangku Raja dan istiadat mengangkat sumpah diadakan di Istana Besar Johor.

Manakala pemasyhuran Sultan Johor yang baru akan dilaksanakan di Istana Besar Johor sebelum upacara pemakaman jenazah Almarhum Sultan Iskandar di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah kira-kira pukul 2 petang esok.

Sementara itu, Bernama melaporkan, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak merafak takziah kepada kerabat diraja Johor di atas kemangkatan Sultan Johor Sultan Iskandar malam ini.

"Saya bagi pihak kerajaan dan rakyat merakamkan rasa dukacita dan ucapan takziah kepada Duli Yang Maha Mulia Sultanah Zanariah dan anakanda-anakanda serta kerabat baginda di atas kemangkatan Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor," katanya kepada wartawan Malaysia yang membuat liputan lawatan rasmi Perdana Menteri ke India selama lima hari sejak Selasa lepas.

Najib berkata: "Baginda Sultan merupakan seorang raja yang amat prihatin terhadap segala perkembangan dalam negerinya dan juga sewaktu baginda menjadi Yang di-Pertuan Agong.

"Baginda memainkan peranan yang besar dalam pembangunan dan kejayaan negeri Johor dan selalu menekankan betapa pentingnya rakyat Malaysia bersatu padu," kata Perdana Menteri.

Berikutan kemangkatan Sultan Johor, Najib memendekkan lawatannya ke India dan berlepas pulang ke tanah air pada pukul 8.30 malam ini waktu tempatan dan dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang awal pagi esok.

Mengikut jadual, Najib sepatutnya berlepas pulang petang esok

Surau dibakar bakal dapat RM500 ribu?

7 Safar 1431H
Angkasanuri

Selepas reda sekejap isu bakar gereja, semalam dua buah surau di Muar pula dibakar pada awal pagi.

Dalam kejadian bakar gereja yang pertama di ibu kota, Perdana Menteri Dato Seri Najib yang membuat lawatan ke gerejaMetro Tabernacle Church Taman Malawati mengumumkan bantuan sebanyak RM 500,000 untuk memindahkan gereja berkenaan ke tapak baru.

Bagi saya tindakan bakar gereja dan bakar surau mempunyai agenda yang sama. Membuat khianat untuk mewujudkan suasana panik dan huru hara dalam negara.
Cuma saya berharap kerajaan 1Malaysia tidak bersikap double standard dalam menyalurkan bantuan.

Jika gereja diberi setengah juta maka surau juga boleh mendapat bantuan yang sama. Kalau tak RM setengah juta RM 50 ribu pun ok juga.

Kalau tak boleh juga RM 5 ribu pun boleh untuk tabung surau. Lebih-lebih lagi surau yang dibakar dan dikhianati itu terletak dalam kawasan parlimen Timbalan Perdana Menteri.

Harakahdaily.net/-

Tindakan jadikan surau sebagai sasaran dikecam

7 Safar 1431H

KUALA LUMPUR, 22 Jan: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan tindakan pihak-pihak tertentu yang menyerang rumah ibadat, dan yang terkini surau, sebagai tindakan pengecut dan tidak bermoral.

"Saya mengecam keras serangan yang dilakukan terhadap dua buah surau di Muar awal pagi semalam," kata beliau dalam kenyataannya.

Surau Silaturrahim dan Surau Kampung Parit Beting masing-masing dipercayai dibakar menggunakan minyak tanah.

Setelah berakhir siri serangan terhadap beberapa gereja dan gudwara, kini surau pulau menjadi sasaran.

"Pendirian Pakatan Rakyat jelas iaitu kesucian rumah ibadat, walau apapun kepercayaannya mestilah dihormati. Tindakan menyerang rumah ibadat adalah satu tindakan pengecut dan tidak bermoral," katanya.

Beliau juga memberi amaran kepada mana-mana pihak agar jangan cuba mencetuskan provokasi sehingga menjejaskan keharmonian serta menimbulkan keretakan di kalangan rakyat Malaysia.

Rakyat Malaysia sudah lama hidup dalam keadaan rukun dan aman, mereka sudah cukup matang serta bijak untuk meremehkan sebarang usaha jahat demi menguntungkan politik golongan tertentu.

Amat dikesali apabila ada pihak yang sanggup membakar sentimen agama hanya untuk laba yang sedikit, katanya.

Harakahdaily.net/-

Pakatan Rakyat Johor kutuk bakar gereja, surau

7 Safar 1431H

JOHOR BAHRU, 22 Jan: Pemimpin Pakatan Rakyat Negeri Johor mengutuk dengan sekeras-kerasnya tindakan yang tidak bermoral dan bercanggah dengan kebebasan beragama seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia.

Demikian kenyataan bersama Pengerusi DAP negeri, Dr Boo Cheng Hau; Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Dr Mahfodz Mohamed dan Pengerusi PKR negeri, Annuar Salleh selepas mesyuarat tergempar semalam, berkaitan insiden melempar cat, membakar gereja dan surau di Muar.

Sehubungan itu, mereka menyeru semua rakyat yang berbilang kaum dan agama agar bersabar dan bertenang serta mengelakkan daripada mengambil tindakan di luar daripada landasan undang-undang.

“Kami mendesak supaya pihak keselamatan segera menjalankan siasatan dan mengambil tindakan menghadapkan mereka yang terlibat ke muka pengadilan,” ujar mereka dalam satu kenyataan.

Harakahdaily.net/-

DUN Perak bubar?

7 Safar 1431H
http://misabah.blogspot.com

Saya dapat panggilan telepon dan mesej yang begitu banyak sejak dua tiga hari lepas, semalam adalah panggilan dan mesej yang paling banyak saya terima.

Soalan yang ditanya sama, betulkah DUN Perak bubar hari ini ? Saya tanya semula, siapa yang bubarkan? Berita ni dapat dari mana, kami orang Perak tak tahu apa pun, anta dari Johor boleh tahu pulak. Begitulah hebohnya berita DUN Perak bubar.

Berita DUN Perak akan bubar bermula setahun yang lalu, mesej dan maklumat dari berbagai sumber kononnya dari istana, dari Putrajaya, dari UMNO yang boleh dipercayai, dari pejabat SUK, dari hakim, dari polis, dari SPR, dan berbagai lagi. Ada yang mendakwa dapat maklumat dari kawan yang kenal rapat dengan pemandu PMlah, Zambrylah dan macam-macam lagi.

Ada yang terus percaya, minta PAS Perak dan PR terus bersedia menghadapi pilihanraya, yang mengambil kesempatan untuk projek cetak poster pun ada.
Ada juga yang mendakwa dapat maklumat dari kedai gambar, kononnya beberapa EXCO dan wakil rakyat BN telah ambil gambar calon di kedai mereka, begitulah rumus yang begitu kuat akan pembubaran DUN Perak.

Kesimpulannya sehingga sekarang DUN Perak tak juga bubar, Zambry pula senang hatinya boleh berjalan ke luar negeri bersama PM, sebelum ini ke US dan UK. Pimpinan PAS Perak pula cukup berhati-hati nak tinggalkan Perak, bimbang ketiadaan di Perak kemungkinan DUN Perak akan bubar.

Sekarang yang menjadi berita panas dalam SMS dan blog, kononnya keputusan hakim mahkamah federal dah bocor, 4 hakim memutuskan Hj Nizar MB yang sah, 1 hakim lagi mengatakan Zambry pula hakim yang sah.

Rumusan ini tidak pula pasti kebenarannya, tidak ada sumber yang jelas, mahkamah tidak pula bersidang bagi memutuskan siapa MB yang sah di Perak.

Rakyat semakin hairan, susah sangat ke nak buat penghakiman, hakim pula 5 orang, kalau seorang hakim Mahkamah Rayuan boleh buat penghakiman yang cukup pantas bagi menafikan keputusan mahkamah tinggi tempoh hari, tak kan 5 orang hakim federal tidak boleh buat penghakiman.

Inilah padahnya apabila hak dan kepentingan rakyat dinodai oleh UMNO BN melalui rampasan kuasa tempoh hari.

Berita-berita seumpama ini sentiasa panas,isu bubar DUN tidak akan senyap begitu sahaja, rakyat di Perak tidak akan merasai ketenteraman, pegawai-pegawai kerajaan akan buat kerja dalam keadaan tidak senang hati, projek-projek kerajaan tidak banyak dapat dilaksanakan, pelabur luar tidak berani menangung risiko melabur di Perak, akibatnya pertumbuhan ekonomi di Perak tidak stabil, rakyat sentiasa resah dan menjelang sidang DUN Perak akan datang pasti akan ada kekecohan.

Harakahdaily.net/-

Jadi ahli Umno baru dapat kerja?

7 Safar 1431H
Sofi Wahab

Surat tawaran untuk bekerja di sebuah anak syarikat kerajaan negeri Melaka sudah diperolehi. Tetapi ada satu lagi syarat yang mesti dipenuhi ialah mereka mesti menjadi AHLI UMNO jika tidak surat tawaran itu akan ditarik balik.

Begitulah hebatnya negeri maju Melaka mentadbir syarikat milik kerajaan negeri. Syarikat milik kerajaan dijadikan seolah-olah milik Umno.

Hendak bekerja di syarikat terbabit mesti ahli Umno, bercakap nada Umno, tindakan macam orang Umno, bernafas dengan bau Umno, tarik dan hembus nafas mesti ingat Umno. Malah darah pun kalau boleh warna merah kuning bendera Umno dan darah mesti cap dacing atau berlambang Umno.

Itulah nasib 40 orang pekerja baru sebuah syarikat milik kerajaan negeri yang dijadualkan memulakan tugas pada 1 Febuari ini. Tetapi sebelum mendaftar pada 1 Febuari ini mereka mesti menunjukkan bukti bahawa mereka ahli Umno jika tidak surat tawaran tersebut ditarik balik.

Kepimpinan syarikat dan kerajaan negeri seolah-olah menjadikan syarikat tersebut milik Umno. Hal ini sebenarnya sudah lama berlaku di negeri Melaka ini.

Pimpinan Umno dan BN negeri ini sudah lama menjadi kerajaan negeri dan anak syarikat kerajaan negeri macam harta mereka sendiri. Apa sahaja yang mereka ingin lakukan mereka boleh buat sesuka hati bermaharajalela tanpa batasan dan rasa takut kepada Allah.

Tetapi saya ingin ingatkan diri saya sendiri bahawa kita tidak sentiasa muda dan berkuasa ada lagi Yang Lebih Berkuasa di atas sana.

Suatu hari kita semua akan tua dan kuasa yang ada pada kita akan hilang. Yang kekal hanya 'rumah' beralamat No 2, Jalan Bawah yang dalamnya tidak lebih dari 6 kaki dan lebarnya mungkin 2-4 kaki. Semua kita akan menghuni rumah seperti itu.

Jadi sebelum kita melakukan sesuatu perkara ingatlah .....insaflah .....marilah sama-sama kita takut kepada doa orang yang kena zalim!

Harakahdaily.net/-

PETUA IMAM SYAFIE

7 Safar 1431H
Email : dsj

Empat perkara menguatkan badan:

1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan:

1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata:

1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih


Empat perkara merosakan mata:

1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran:

1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

EMPAT CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup / tiarap seperti tidurnya ahli neraka.


Kalau rajin.... Tolong sebarkan maklumat ini kepada saudara Muslim Muslimat yang lain agar menjadi amalan kepada kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah meninggal.

Kubur Yang Paling Banyak Penghuni ??

7 Safar 1431H
Emel : Zamri keciks

Sekitar 10.000 keluarga filipina tinggal di perkuburan di manila.
Beberapa makam mewarisi dari keturunan nenek moyang serta sedara mereka dan sekarang tinggal di sana .

Sebagian dari provinsi lain dan tidak mampu untuk mendapatkan wang yg cukup untuk tinggal di kota besar,

terutama untuk keluarga yang tidak tahu harus tinggal dimana... Ini adalah gerbang depan alias pintu masuk menuju komplek pemakaman,




Aku bingung, ini mendoa'kan buat 2 si mati kuburan di depan atau asyik karaoke siap dgn tv.


Permainan Bola Volley di kuburan


Adek- adek tolong letakkan ditempatnya balik ya, itu bukan buat mainan sayang.....

jangan dibuat perkara yang bukan2 yaaa!!! Jenuh...!!!! Pulangkan ke tempat asalnya...




Tempat istirehat


Bersantai di kuburan bermain terup!

Mcm pemandangan di kampus , masing2 warganya punya loker sendiri.


TRAGIS benar nasib MARIO CACAYUMAN, sudah meninggal bukan nya diwangikan

Kamboja atau bunga setaman tapi sebaliknya diberi bauan sampah.

Ayuh mari karaoke!



Enjin F-5E: PAC dengar keterangan

7 Safar 1431H
Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR, 21 Jan: Ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Datuk Kamaruddin Jaafar memaklumkan mereka masih lagi membuat siasatan berhubung kes kehilangan enjin jet pejuang F-5E milik Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM).

Beliau mengulas perkembangan semalam berhubung keterangan yang diberikan Ketua Setiausaha bagi Kementerian Pertahanan Datuk Seri Abu Bakar Abdullah dan Panglima TUDM Datuk Seri Rodzali Daut kepada PAC di bilik mesyuarat Parlimen.

"Pada peringkat ini, kita (PAC) baru mendengar secara umum, kita belum lagi menyoal secara terperinci...oleh itu tidaklah boleh dimuktamadkan untuk kita buat kesimpulan lagi," jelasnya yang juga Ahli Parlimen Tumpat.

Bagaimana pun, beliau yang juga AJK PAS Pusat melahirkan rasa yakin bahawa Kementerian Pertahanan akan memberikan komitmen penuh dalam menyelesaikan kes yang dianggap seolah-olah mencemarkan nama baik negara itu.

"Dalam kes ini, pegawai-pegawai Panglima tiga cabang tentera (TDDM, TUDM dan TLDM) ini akan memberikan sokongan sepenuhnya pada usaha-usaha PAC untuk memastikan bahawa insiden-insiden seperti ini tidak berlaku," jelasnya.

"Kita masih memberi peluang dan kita yakin para pegawai untuk menjawab beberapa isu yang dibangkitkan oleh Ahli-Ahli Parlimen."

Pun begitu, beliau berharap kementerian terbabit boleh memberikan maklum balas yag lebih terperinci berkaitan kes tersebut dalam siri siasatan PAC depan.

"Tidak berpuas (hati), kalau jawapan-jawapan yang diberikan secara umum dan tidak tepat pada apa yang kita hasratkan," jelasnya.

Ditanya tentang inti penjelasan oleh Kementerian, beliau berkata, sistem penyelenggaraan harta TUDM merupakan salah satu faktor yang membawa pada kehilangan enjin bernilai RM2 juta tersebut.

"Seperti yang dilaporkan, enjin tersebut sebenarnya rosak dan hendak dibaiki...kecurian 'harta kerajaan yang sensitif' itu berlaku ketika sesiapa pun tidak sedar," jelasnya.

"Sebahagian dari masalahnya adalah berkaitan sistem penyelenggaraan harta berkaitan keselamatan itu sendiri."

Dalam perkembangan yang sama, Pengerusi PAC Datuk Seri Azmi Khalid berkata, siasatan penuh yang dibuat oleh jawatankuasanya dijangkakan selesai pada Mac ini.

Dalam perkembangan berkaitan, seorang pegawai bawahan TUDM yang berpangkat Sarjan dan seorang ahli perniagaan didakwa terbabit dalam kes kehilangan enjin tersebut di Mahkamah Seksyen Petaling Jaya awal bulan lalu.

Terdahulu, beberapa media tempatan melaporkan bahawa enjin yang bernilai RM2 juta tersebut telah pun dijual kepada sebuah syarikat antarabangsa di luar negara.

Pun begitu, Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi sendiri menafikan bahawa enjin tersebut bernilai RM2.

Berdasarkan kontrak jual beli yang dibuat pada 1972, Ahmad menjelaskan bahawa harga enjin tersebut hanya RM303, 570 sahaja.

Sumber TUDM pula memberitahu bahawa pengoperasian jet pejuang F-5E tersebut dihentikan sejak tahun 1999 kerana negara menjadikan jet MiG-29N dan F/A-18D sebagai pesawat tempur barisan hadapan bagi pertahanan negara.

Kemudian F-5E diaktifkan semula pada 2003 sebagai pesawat latihan dan pesawat peninjau bagi menampung satu-satu keperluan semasa dalam mempertahankan keselamatan ruang udara tanah air.

Harakahdaily.net/-

Ba Miao Zhu Zhang : Menumbuhkan Semaian dengan Menariknya ke Atas

7 Safar 1431

Asal Usul:

Pada zaman Chunqiu, iaitu kira-kira 2000 tahun yang lalu, di Negeri Song, ada seorang petani yang bersifat kurang sabar. Sejak anak benih tanamannya mula bertunas, hampir setiap hari, petani itu tidak jemu-jemu pergi ke sawahnya untuk melihat berapa tinggi semaiannya sudah tumbuh. Bagaimanapun, dia amat kecewa kerana tanamannya membesar terlalu perlahan. Dia memeras otak, cuba mencari jalan supaya dapat memperoleh hasil dengan lebih cepat.

Tiba-tiba, pada suatu hari, petani itu terfikir suatu cara yang dianggapnya sangat masuk akal. Dia bergegas ke sawahnya, lalu menarik semaiannya ke atas satu persatu. Walaupun penat sekali, hatinya tetap berasa sangat gembira apabila melihat tanamannya menjadi lebih tinggi.

Selepas menghabiskan kerja tersebut, petani itu pun pulanglah ke rumah, lalu memberitahukan cara "bijak" itu kepada anaknya. Setelah mendengar perbuatan bapanya itu, anaknya pun bergeas ke sawah. Sayang sekali, yang terpampang di depan matanya, hanyalah tanaman yang sudah mati.

Catatan Keterangan:

Peribahasa "Ba Miao Zhu Zhang" ini membawa erti, menarik semaian ke atas untuk membantunya tumbuh dengan lebih cepat. Peribahasa ini digunakan untuk mempersenda perbuatan yang tidak mengikut hukum alam. Ia juga menasihati kita supaya bersabar dan tidak mengharapkan hasil kerja yang cepat dan segera.

(INGATAN) 2.6 Juta rakyat Malaysia sakit mental

7 Safar 1431H
Oleh BINTU RASYADA A. RAHMAN
Emel : Rozmal bin Malakan


TRAGEDI pembunuhan empat sekeluarga di Gemencheh, Negeri Sembilan baru-baru ini menyentuh hati rakyat Malaysia. Bagi kita yang mengikuti perkembangan tragedi hitam itu tentu sukar untuk menggambarkan bagaimana seksanya mangsa melalui detik-detik terakhir sebelum ajalnya.

Lebih menyedihkan, suspek dalam kes ini adalah ahli keluarga terdekat.

Tentu terlintas di fikiran bagaimana ahli keluarga tergamak bertindak sedemikian bukan terhadap seorang tetapi empat mangsa.

Pelbagai andaian dibuat antaranya suspek mengalami gangguan mental dan ada juga yang mengaitkannya dengan ilmu hitam.

Bukan ingin mencurah air garam ke hati keluarga mangsa yang masih diselubungi kesedihan, yang pasti kes ini masih dalam siasatan polis. Biarlah pihak berkuasa yang menentukan keputusannya.

Kesihatan minggu ini sekadar ingin merungkai permasalahan gangguan mental dan juga berkongsi maklumat mengenai beberapa kejadian seumpama yang pernah berlaku sebelum ini.

Peristiwa empat sekeluarga itu bukan yang pertama berlaku. Sebelum ini terdapat pelbagai tragedi seumpama yang melibatkan nyawa disebabkan masalah berkaitan gangguan psikologi.

Fenomena semasa

Pakar Psikologi dari Pusat Perubatan Universiti Malaya, Dr Muhammad Muhsin Ahmad Zahari berkata, jika melihat kepada laporan Kajian Kesihatan Kebangsaan dan Morbiditi Ketiga pada 2006, 11 peratus rakyat Malaysia mengalami masalah mental.

“Ini bermakna kira-kira 2.6 juta daripada keseluruhan penduduk mengalami gangguan berkaitan psikologi dan jumlah ini agak ketara,” katanya yang juga merupakan Pensyarah Kanan Universiti Malaya dalam bidang ini.

Menurut beliau, jika kini penyakit berkaitan gangguan mental (termasuk disebabkan pengambilan dadah) berada di tangga ke 10 dalam senarai penyakit membebankan, dianggarkan menjelang 2020, masalah ini akan menduduki tangga kedua iaitu selepas penyakit jantung.

“Ini berdasarkan perangkaan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang menyasarkan masalah mental akan mewakili 15 peratus daripada penyakit global pada tahun tersebut,” katanya.

Jelas beliau, gangguan mental juga boleh dikaitkan dengan kesan sampingan kemajuan yang dicapai sesebuah negara.

Katanya, sesetengah individu gagal menyesuaikan diri dengan kemajuan, ditambah pula dengan punca-punca lain menyebabkan mereka mudah mengalami gangguan mental.

Di Malaysia, ia kini menjadi penyakit lazim dan statistik 2008 menunjukkan kira-kira 400,227 pesakit mental mendapatkan bantuan psikiatri di hospital-hospital kerajaan. Angka itu menunjukkan peningkatan sebanyak 15.6 peratus berbanding 346,196 pesakit pada 2007.

Di PPUM sahaja kata beliau, berbanding sepuluh tahun lalu yang mencatatkan satu atau dua pesakit setiap hari bertemu pakar psikiatri kini bertambah menjadi tujuh hingga lapan pesakit sehari.

Dr. Muhsin berkata dari segi kepakaran pula kita masih lagi ketinggalan iaitu dengan hanya sekitar 200 pakar psikiatri.

“Kekurangan kepakaran sangat ketara kerana kebanyakan bertumpu di sekitar Lembah Klang sahaja. Menakala kawasan pedalaman seperti Sabah dan Sarawak hanya mempunyai satu atau dua psikiatri sahaja,” katanya.

Punca

Menurut Dr Muhsin, terdapat dua sebab utama menyumbang kepada masalah kesihatan mental iaitu sejarah keluarga (dalaman) dan persekitaran.

“Pelbagai sebab seperti stres, tekanan kerja, hubungan sosial, personaliti introvert iaitu seorang yang cepat putus asa, tak suka bergaul dan sebagainya mudah terdedah kepada masalah mental,” kata beliau.

Menurutnya, masalah mental ada yang serius dan ada yang minor. Bergantung kesedaran awal pesakit dan sejauh mana dia berusaha untuk menanganinya, ia boleh membantu.

Jika mereka mendapatkan nasihat daripada profesional, peratusan untuk pulih adalah tinggi tetapi. Sebaliknya jika mendapatkan nasihat daripada rakan atau saudara berkemungkinan untuk menjadi lebih parah. Begitu juga seandainya pesakit dibiarkan tanpa sebarang rawatan, masalah akan menjadi bertambah rumit.

Selain itu katanya, masalah gangguan mental 15 kali berisiko tinggi andai pesakit terlibat dengan pengambilan dadah.

Pelakuan di luar kawalan

Merujuk kepada peratusan WHO Dr Muhsin berkata, sebanyak 14 peratus kematian di kalangan remaja berusia 15 hingga 24 tahun di seluruh dunia adalah disebabkan oleh keganasan seperti amuk, rompakan dan kecurian yang mendorong kepada bunuh, pergaduhan, buli dan sebagainya.

Kes-kes seperti ini ada kaitan dengan gangguan mental, yang mana pembunuh akan melakukan sesuatu diluar jangkaan seperti kes yang berlaku di Gemencheh.

“Bagi orang yang waras fikiran dan memang berniat untuk membunuh, mustahil dia akan meninggalkan bukti malah tidak akan mengaku bersalah jika ditangkap polis,” kata Dr. Muhsin.

Dalam kebanyakan kes seperti ini kata beliau, mangsa biasanya adalah orang yang paling rapat sekali dengan pembunuh seperti ayah, ibu, anak, suami, isteri dan adik-beradik terdekat.

Bagaimana untuk mengesan?

# Individu sendiri atau saudara terdekat boleh sedar kelainan yang dialami.

# Rasa tidak selesa.

# Terdengar suara-suara ganjil yang menyuruh melakukan sesuatu.

# Nampak bayangan-bayangan aneh.

# Sukar tidur dan kerap terjaga ketika tidur.

# Hilang selera makan.

Penyelesaian

Dr. Muhsin menasihatkan mereka yang mempunyai simptom gangguan mental agar mendapatkan rawatan awal supaya masalah tidak berlanjutan.

“Kebanyakan pesakit di Malaysia bertemu pakar selepas 24 bulan mengalami masalah. Berbanding di Amerika Syarikat, jika mereka tidak boleh tidur dalam masa tiga hari sahaja mereka terus bertemu doktor untuk mendapatkan nasihat,” katanya.

Beliau berkata, persepsi masyarakat mengenai gangguan mental perlu diubah. Selama ini, orang mengaitkan pesakit mental sebagai ‘orang gila’ dan mereka disisihkan keluarga.

“Sepatutnya orang terdekat dengan pesakit perlu memberi sokongan dan membawa pesakit mendapatkan rawatan agar ia berlanjutan,” katanya.

Selain itu katanya, rawatan yang ada di negara ini masih lagi mengikut akta lama iaitu mengurung pesakit atau menempatkan pesakit di suatu tempat tertentu misalnya hospital sakit jiwa.

Jelas beliau, keadaan ini akan menyebabkan pesakit lebih tenat kerana merasa diri mereka disisihkan dan terkongkong.

“Saya percaya jika pesakit dapat bergaul dengan masyarakat dan meneruskan kerja mereka seperti biasa, mereka lebih cepat sembuh kerana merasa diri disayangi serta boleh melakukan perkara seperti orang lain,” katanya.

Di PPUM sendiri menurut beliau, pesakit mental yang sedang menjalani rawatan dibenarkan mengendalikan kafe di bawah pengawasan doktor.

Dalam pada menjalani rawatan Dr. Muhsin menekankan pesakit perlu mengambil ubat seperti antipsikotik dan antidepression yang telah diberi doktor untuk membantu penyembuhan.

“Orang kita kadang kala lebih percayakan bomoh dalam hal ini. Nasihat saya, kalau ingin bertemu bomoh sekali pun tak mengapa, asalkan jangan lupa mengambil ubat yang telah diberikan doktor,” katanya.

Pidato umum Pro-Mahasiswa UM malam ini

7 Safar 1431H

KUALA LUMPUR, 21 Jan: Kumpulan Pro-mahasiswa Universiti Malaya (UM) menganjurkan pidato isu-isu semasa kampus bersempena pilihanraya kampus (PRK) malam ini.

Harakahdaily difahamkan seramai tujuh pemidato akan mengambil bahagian dalam program tersebut.

Mereka terdiri daripada mantan Yang Dipertua Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) UM, Mohd Ridzuan Mohamad, Pengerusi Pro-Mahasiswa Nasional, Mohd Shafie Hashim, mantan exco MPM UM, wakil-wakil dari Pro-Mahasiswa UM, Kelab Remaja Jemaah Islam Malaysia (Karisma) dan Gabungan Mahasiswa Bantah e-undi (Bantah).

Pidato terbuka itu dijadual berlangsung jam 9.15 malam ini di Dataran Fakulti Sastera UM.

Ianya bertujuan mendedahkan mahasiswa dengan isu-isu terkini yang sedang berlegar di sekitar kampus.

Sehubungan itu, semua warga kampus dan orang ramai dijemput untuk mendengar hujah-hujah yang bakal diutarakan mereka berhubung isu-isu mahasiswa dan kampus ketika ini.

Harakahdaily.net/-

Negara maju abad 21, PRM dakwa Najib omong kosong

7 Safar 1431H

KUALA LUMPUR, 21 Jan: Kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa inginkan Malaysia menjadi negara maju abad ke-21 didakwa hanya omong kosong semata-mata.

Ahli Jawatankuasa Pusat Parti Rakyat Malaysia (PRM), Zulkarnain Abdulah dalam satu kenyataan berkata kenyataan Najib itu tidak lebih dari mencari publisiti memancing undi.

"Parti Rakyat Malaysia (PRM) berpendapat kata-kata Perdana Menteri semasa lawatan beliau di Abu Dhabi yang disiarkan dalam Akhbar Tempatan yang inginkan negara ke arah abad ke-21 hanyalah satu ceramah politik dan publisiti untuk memancing undi. Ini adalah omong-omong kosong," katanya yang juga Pengerusi Badan Perhubungan PRM Wilayah Persekutuan.

Ujarnya, Negara sukar mencapai status negara maju jika pemimpin negara masih tidak berubah sikap mengamalkan penyelewengan, penyalahgunaan wang rakyat dan pembaziran.

"Yang lebih penting untuk negara maju ialah pemimpin yang ada sekarang perlu ubah sikap, hentikan semua pembaziran dan lebih tumpukan ke arah membangunkan ekonomi tanpa penyelewengan pengeluaran wang rakyat berjuta-juta dan secara tidak langsung negara akan maju dan sara hidup rakyat akan lebih selesa dan terjamin," katnya lagi.

Malah ujarnya lagi, untuk menjadi seorang Perdana Menteri yang di terima rakyat, Najib perlu menjawap segala soalan-soalan yang dikemukakan oleh rakyat jelata dan bertanggung-jawab melaksanakan permohonan rakyat.

Harakahdaily.net/-

Bubar Dun: 10 ribu Pemuda PAS Perak bersedia

7 Safar 1431H
Nazri Abdullah

IPOH, 21 Jan: Satu Himpunan 10 ribu Pemuda PAS Perak (HEMPAP) akan diadakan pada 31 Januari ini sebagai persiapan dewan itu menggerakkan jentera mereka berdepan pembubaran Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak pada bila-bila masa.

Pemangku Ketua Pemuda Pas Perak, Nur Amin berkata selain bagi menyatakan kesediaan dewan itu berdepan Pilihan Raya Negeri, ianya juga sebagai bukti jentera pemuda Pas negeri itu bersedia berdepan Umno Barisan Nasional.

"Program julung kali ini diadakan bagi menyatakan kesediaan Pemuda PAS Perak terhadap Pembubaran Dun Perak pada bila-bila masa.

"Kita yakin dengan program tersebut, pemuda PAS bersedia berdepan Umno BN dalam pilihanraya ini," katanya di pejabat Pemuda PAS negeri hari ini.

Program sehari tersebut akan berlangsung di Darul Taklim Kubu Gajah, di Selama, Larut dan akan dirasmikan Pesuruhjaya PAS negeri Ustaz Abu Bakar Hussin.

Turut akan dilancarkan pada program tersebut adalah baju khas jentera pilihanraya Perak oleh Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Hassan.

Antara pimpinan yang akan memberi ucapan pula termasuk Menteri Besar Pakatan Rakyat Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan dua Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub.

Antara menarik pada program berkenaan termasuk persembahan nasyid, pertunjukan pentas, gerai pameran dan jualan serta program derma darah.

"Ayuh pemuda bersama kami gerakkan kawan, sahabat dan rakan anda untuk hadir demi menunjukkan kepada rakyat bahawa PAS cintakan demokrasi.

"Kita minta hadir bersama dengan memakai baju berwarna hijau sebagai simbolik kepada PAS yang kita dokongi ini," katanya.

Harakahdaily.Net/-

Bersedia untuk naik minyak

7 Safar 1431H
Angkasanuri

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan 1Malaysia akan memperkenalkan mekanisme harga baru petrol sebelum bulan Mei ini.

Menurut beliau Majlis Ekonomi Negara akan menentukan sama ada harga petrol akan naik atau sebaliknya. Berdasarkan perkembangan harga semasa di pasaran dunia, harga petrol terus menunjukkan peningkatan.

Jadi pengumuman kerajaan sebelum Mei nanti sudah boleh dijangka, harga minyak akan naik! Kecualilah, kalau betul-betul rakyat didahulukan dan gimik menjadi juara rakyat diutamakan maka harga minyak akan turun.

Bila harga minyak naik maka faham-fahamlah, harga barang akan melambung dan seterusnya inflasi akan meningkat. Tetapi yang peliknya, menteri yang sama kelmarin berkata harga barang dijangka tidak naik lagi selepas ini.

Tak tahulah siapa penasihat ekonomi menteri ini atau menteri ini memang tak belajar bab ekonomi.

Bila harga minyak naik, kita wajar beterima kasih kepada kerajaan 1Malaysia kerana berterusan menjaga kebajikan rakyat agar kita terus berterima kasih dan mengundi parti juara rakyat ini pada pilihanraya umum akan datang.

Maka semua rakyat di negara ini perlu bersiap sedia untuk naik minyak!

Harakahdaily.net/-

RM1 Bilion untuk F1: Lebih baik guna bantu rakyat

7 Safar 1431H
http://mutaligat.blogspot.com/

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek menegaskan kerajaan tidak mengeluarkan sebarang peruntukan dalam Bajet 2010 bagi membiayai projek Pasukan 1Malaysia F1 Team.

Menurutnya, perbelanjaan melaksanakan projek itu dibiayai syarikat swasta yang terlibat seperti Proton, Naza Group, Air Asia, Lotus Car dan lain-lain dalam pertimbangan komersial syarikat masing-masing.

Beliau mengulas kenyataan Pas yang membidas Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang didakwa membazirkan wang rakyat dengan memberi peruntukan ‘hangus’ RM1 bilion dalam Bajet 2010 untuk Formula 1.

Pas menyifatkan BN cuba melepaskan tanggungjawab ekonomi negara kepada rakyat dengan mengurangkan subsidi gula sehingga menyebAbkan harga gula naik 20 sen sekilogram dan mencadangkan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Bagi saya jika pun duit itu diperolehi dari syarikat swasta adalah lebih baik ianya disalurkan kepada rakyat yang miskin yang amat memerlukan bantuan kepada meneruskan kehidupan mereka. Banyak yang boleh dilakukan dengan jumlah wang RM1bilion tersebut.

Kerajaan sepatutnya menasihati syarikat swasta terutama GLC supaya menyalurkan wang tersebut kepada rakyat melalui agensi-agensi kerajaan atau NGO-NGO yang diyakini boleh membantu rakyat.

Masih ramai rakyat yang miskin, papa kedana, tiada rumah, merempat, tiada pendapatan tetap, anak-anak yatim, ibu tua dan sebagainya. Apa yang golongan itu perolehi jika wang RM1bilion itu digunakan untuk menaja F1 team.?

Memang kita tidak nafikan nama Malaysia dan syarikat Malaysia tercatat di arena antarabangsa dengan penajaan tersebut tetapi kita juga mesti mengkaji sejauh mana kesannya kepada peningkatan ekonomi negara dan manfaatnya kepada rakyat. Hanya hanya gah pada nama tetapi tiada hasil dan untungnya. Sedangkan pada masa yang sama rakyat semakin menderita dengan kenaikan kos sara hidup yang tidak berkesudahan.

Sepatutnya dengan wang sejumlah itu ianya boleh diperuntukkan bagi memberikan modal perniagaan, pembinaan rumah orang miskin, biasiswa pelajar miskin dan sebagainya.

Harakahdaily.net/-