08 August 2009

Kesan darah di Plaza Masalam tetapi tidak disiasat?

SHAH ALAM 7 Ogos: Penemuan kesan seperti darah di tangga antara tingkat 14 ke tingkat 15 Plaza Masalam tempat terletaknya pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengejut koroner dan para pegawai Inkues kematian Teoh Beng Hock.

Mereka juga terkejut kerana terlihat kesan darah pada salah satu dinding bilik di tingkat 15 namun mereka tidak dibenarkan masuk ke bilik tersebut

Perkara ini dilaporkan dikesan dalam lawatan koroner Inkues dan para pegawai yang terlibat dalam membantu Inkues itu.

Koroner Azmil Muntapha Abas dan pegawai inkues telah ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Plaza Masalam di Shah Alam hari ini dan lawatan ini telah menimbulkan lebih banyak persoalan mengenai kematian Teoh Beng Hock.

Peguam yang juga anggota Parlimen Segambut, Lim Lip Eng yang mewakili keluarga Teoh berkata, pada mulanya koroner dijadualkan melawatkan keseluruhan tingkat 14, tetapi para peguam meminta supaya dilihat sekali tingkat 15.

"Kami sedang menaiki anak tangga ke tingkat 15 melalui pintu belakang. Bila kami sampai ke tingkat 15, kami dapat ada kesan sepanjang dua kaki atas lantai anak tangga tersebut," kata Lim.

Apabila tiba di tingkat 15, mereka tidak dibenarkan melihat setiap bilik di situ.

Lim berkata, mereka ternampak lebih banyak kesan pada satu dinding bilik apabila mereka melihat menerusi kaca pintu.

"Ia nampak seperti darah. Saya tidak dapat katakan secara pasti. Sekali lagi, kami bertanya kepada pengarah dan pegawai penyiasat dan mereka kata mereka tidak tahu mengenainya dan tidak memasukkannya sebagai sebahagian daripada siasatan," kata Lim.

Siasahdaily/-

Kematian H1N1 ke-15: PM isytihar ancaman serius

Jumlah kematian akibat influenza A(H1N1) meningkat lagi dengan seorang lelaki berusia 40 disahkan meninggal dunia di Hospital Kuala Lumpur.

Dengan kematian itu, Malaysia telah merekodkan 15 kematian setakat pagi tadi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pula pada hari ini mengisytiharkan wabak A(H1N1) kini telah menjadi ancaman serius kepada negara dan menasihati orang ramai supaya tidak menghadiri majlis perhimpunan di tempat-tempat awam.

Demo Jalanan Termahal Atau Peluang Untung Yang Dilucutkan??

http://barukabordal.blogspot.com

Dah beberapa hari Sheikh Sambal tak kemaskinikan blog ini. Tiada alasan apa-apa cuma terlampau banyak fikir dalam kepala hingga tak tau mana satu yang nak ditulis, jadi langsung tak tertulis.

Hari ini SS nak tulis apa yang terbuku dalam kepala SS.
Menteri Wilayah Raja Nong Chik kata Demonstrasi pada hari sabtu lepas adalah yang termahal, iaitu menjangkau RM200 juta. OOoomak aaaaii....!!! Banyak tu! Kalau bagi SS sure tak payah kerja sampai 7 keturunan.

Soalan pertama datang ke kepala otak SS ialah... dari mana Raja Nong Chik dapat jumlah tu? Hari Sabtu demo, hari Ahad dah bagi anggaran RM200juta. Buat anggaran memang boleh tapi biarlah yang 'berpelajaran' (educated estimate). Biar ada asas sikit seperti jumlah kedai yang tutup, kerugian yang dihadapai dan berapa lama masa ia berlaku.

Apa yang sebenarnya Raja Nong nak buat ialah mensensasikan kerugian yang kononya disebabkan oleh demonstrasi tersebut. Betul apa yang SS fikir... selepas Raja Nong keluarkan statement begitu, semua media dalam Malaysia mensensasikan isu rugi RM200 sebagan-bagannya.

Maka adalah Persatuan Penjaja UMNgok meenghantar memorandum kepada PM agar bisnis mereka dilindungi dari demo jalanan. Ada juga UMNgok pelawak yang memfailkan tuntutan kerugian beratus juta kepada penganjur demo. Bodo!!

Sebenarnya Demonstrasi Jalanan boleh dan akan membawa keuntungan berlipat kali ganda kepada bisnis di tempat demo itu dijalankan, dengan syarat lembu-lembu kepala merah diikat di balai-balai. Jangan kasi keluar.

Jika polis menjalankan tugas mereka menjaga keselamatan secara benar (bukan tembak pemedih mata, pancut air berkamikal, tangkap orang sana-sini dll..) semua bisnis di sekitar KL akan mendapat keuntungan besar berbanding dari hari biasa!!.

Bgaimana ini mungkin. Ha ha...begini...
Pada hari itu para pendemo dari segenap pelusuk negara datang ke KL. Katalah 100 ribu orang datang. Katalah setiap seorang akan berbelanja untuk makan minum sebanyak RM10. Maka bisnis makan minum/restoran di KL akan mendapat durian runtuh sebanyak RM1juta.

Perhimpunan aman ini sepatutnya bermula pada pukul 2ptg dan selesai memberi memorandum di Istana Negara pada pukul 4ptg. Ok. Akan ada kesesakan lalu lintas sebab jalan dari TAR ke Istana akan ditutup. (Di sinilah polis sepatutnya memainkan peranan bagi mengurangkan kesesakan dengan mengarah tafik ke jalan-jalan alternatif). Tetapi KL memang dah biasa sesak...disebabkan jalan tutup oleh macam-macam festival di KL sana.

Seusai demo dan penghantaran memorandum pada pukul 4 ptg ke manakah orang-orang yang datang untuk berdemo itu pergi? ha ha...betul. Tentulah mereka akan bertaburan di seluruh KL untuk membeli-belah. Kan bulan raya dah nak dekat, maka masa inilah sesuai untuk membeli-belah barang-barang dan pakaian untuk persiapan hari raya. Katalah 80,000 yang datang orang Melayu dan setiap seorang akan membelanjakan RM100 untuk membeli belah persiapan raya. Maka, RM8juta nilai transakasi akan berlaku. Itu RM100, kalau RM500 ringgit, amacam? Sudah tentu Indon yang jual kain di Arked TAR tu tersenyum sampai ke telinga. Sudah tentu mereka minta lagi banyak demo diadakan di tempat mereka!!.

Bagaimana pula teksi, bas dan LRT? Sudah tentu semuanya akan mendapat tempias daripada 100,000 pendemo yang datang ke KL.

Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Banyak kedai ditutup awal kerana takut terkena pancut dan gas pemedih mata lembu merah. Juga takut kedai mereka dijadikan tempat perlindungan oleh mereka yang lari dari butuan lembu-lembu tersebut. Jadi siapakah yang sebenarnya menyebabkan kerugian kepada para peniaga di sekitar Kuala Lumpur? Lembu atau pendemo?

Dan bukankah Najib dan kerajaan BN/KDN yang mengarahkan polis bertindak ganas pada hari tersebut. Maka merekalah yang patut disaman bukan GMI atau mana-mana organisasi atau individu yang menyertai demo pada hari Sabtu, 1 Ogos lepas. Pendemo itu hanya datang untuk menghayati hak demokrasi mereka sambil membeli-belah di Kotaraya Kuala Lumpur.
I rest my case....

Sheikh Sambal

HIROSHIMA 64 YRS LATER !!

Oleh : DewiSinta

THE AFTER PICTURES ARE VISUALLY EXTRAORDINARY

HIROSHIMA 64 YRS LATER...

Hiroshima, Nagasaki 1945



We all know that Hiroshima and Nagasaki
were destroyed in August 1945 after explosion
of atomic bombs.
However we know little about the progress
made by the people of that land during the
past 62 years.

Here are some photos...

THE COLORFUL CITY

Now









Hard to believe isn't it???


Umno sudah jadi mainan sorok- menyorok pembekal gula

Pengguna dan peniaga mula bersungut bekalan gula sukar didapati di pasaran. Peniaga kedai kopi pula terpaksa bertanyakan kepada pelanggan peminat teh O atau kopi O sama ada mahu terus memesan minuman tersebut kerana mereka tidak ada gula.

Jika peminat teh O atau kopi O tetap dengan citarasanya maka mereka terpaksa meminum teh O atau kopi O kosong iaitu teh O atau kopi O yang tidak dimasukkan gula. Sudah tentu rasanya pahit tetapi bagi pengidap kencing manis ia mungkin memberi manafaat.

Bagaimanapun selera boleh diubah dengan memesan teh atau kopi yang dicampur susu tetapi ia akan menambah belanja bulanan minum di kedai kopi. Namun begitu hamburan seranah tetap keluar daripada mulut peminat teh O atau kopi O terhadap kegiatan sorok gula.

Gula menjadi pemanis minuman dan makanan yang paling murah berbanding susu atau bahan pemanis lain. Jika gula tiada di pasaran bermakna berlaku peningkatan perbelanjaan keluarga kerana terpaksa mengantikan bahan pemanis lain yang lebih mahal.

Sebenarnya rakyat sudah bosan dengan sikap kerajaan yang gagal menangani kegiatan sorok bekalan gula. Malah kejadian ini boleh dikatakan berlaku hampir setiap tahun.

Kegiatan sorok menjadi ugutan serta tekanan terbaik bagi pembekal gula terhadap kerajaan disamping terdapat unsur rasuah yang menambah lagi kejayaan perbuatan tersebut.

Malah setiap kali kegiatan sorok gula berlaku maka kerajaan terpaksa memanggil pemborong dan pembekal gula untuk bermesyuarat dan pada kebiasaannya daripada peristiwa dan sejarah lepas peniaga tersebut mendapat laba apa yang mereka mahu.

Akhirnya permintaan menaikkan harga gula diluluskan kerajaan. Budaya niaga seperti ini turut ditiru oleh pembekal tepung gandum malah pembekal beras juga turut mengambil kesempatan ketika beras berkurangan di pasaran.

Cara niaga seperti ini, akhirnya mendapat kejayaan kepada pembekal. Kerajaan tunduk kepada tekanan peniaga. Sebaliknya dalam soal lain kerajaan tetap keras kepala konon tidak akan tunduk dengan desakan pembangkang walaupun ia keputusan majoriti rakyat.

Umpamanya dalam isu bahasa Melayu dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerajaan dengan bongkak dan sombong mengatakan mereka tidak akan tunduk kepada tekanan walaupun rakyat keluar berdemontrasi di jalan raya.

Kenapa pemimpin Umno dan pemerintah Barisan Nasional (BN) tidak menunjukkan kesombongan dan kebongkokkan tersebut terhadap golongan pembekal yang menekan mereka melalui kegiatan sorok barangan keperluan harian?

Sepatutnya ketegasan kerajaan patut ditunjuk sama kepada peniaga tersebut supaya rakyat tidak menghadapi bebanan kesempitan hidup akibat kenaikan harga barang.

Sebaliknya itu tidak berlaku, kenapa? Apakah kerajaan BN diselubungi rasuah dengan golongan peniaga sehingga tidak berani menentang desakan tersebut?

Rakyat juga tahu Umno menggunakan banyak wang setiap kali pilihan raya umum dan kecil. Dari mana wang tersebut diperolehi atau mungkin daripada sumbangan konglomerat tersebut yang menguasai pasaran barangan keperluan harian.

Sekiranya unsur tersebut benar maka tidak hairan pemerintah BN akan tunduk kepada desakan menaikkan harga barangan keperluan harian.

Maka perbuatan menyorok barang seperti gula bukanlah menjadi kehairanan kerana ia ada unsur seolah kerajaan memberi lampu hijau dibelakang tabir.

Apabila barangan seperti gula tidak ada dipasaran maka sudah tentu kenaikan harga gula yang diluluskan oleh kerajaan boleh menjadi relevan kepada rakyat.

Rakyat akhirnya terpaksa menerima dengan alasan kononnya harga gula lebih mahal di negara jiran maka kegiatan penyeludupan gula berleluasa ke negara tersebut.

Kalau kerajaan boleh mengarahkan polis menggagalkan demontrasi ISA kenapa tidak ada kerahan bagi menggagalkan penyeludupan?

Apa yang nyata ialah kerajaan banyak beralasan demi menjaga kepentingan konglomerat daripada kepentingan rakyat. Umno tidak sedar ia telah menjadi mainan sorok-menyorok golongan tersebut.

Selagi Umno memerintah isu sorok gula tidak akan selesai. Lihatlah bagaimana kerajaan PAS Kedah dalam masa tidak sampai setahun berjaya menghapuskan pusat penyembelihan babi haram sejak 40 tahun lalu semasa pemerintahan Umno lagi.

Umno memerintah Kedah begitu lama tetapi gagal menyelesaikan masalah yang bertentangan dengan peraturan. Apakah pemerintahan Umno itu kerana ada unsur rasuah sehingga pusat penyembelihan itu boleh beroperasi begitu lama tanpa lesen?

Begitu juga masalah arak di Selangor walaupun pemerintahan Umno berjaya membuat peraturan mengharam jualan arak di kawasan majoriti orang Islam tetapi Umno gagal menguatkuasakannya.

Pemerintahan Umno Selangor tidak berjaya menghalang kedai daripada menjual arak. Sebaliknya dibawah kerajaan pakatan rakyat, Pihak Berkuasan Tempatan (PBT) berani bertindak berdasarkan peraturan yang ditetap mereka.

Oleh kerana tindakan rampasan arak oleh PBT di Shah Alam berdasarkan peraturan yang sedia ada maka PAS bersetuju. Walaupun PAS bukan majoriti dalam kerajaan Selangor tetapi tindakan tersebut telah memberi kejayaan kepada rakyat demi menjaga sosial masyarakat Islam.

Sebaliknya apa yang Umno boleh buat walaupun ada peraturan atau apakah Umno hanya takut kepada golongan peniaga lebih daripada rakyat? Atau apakah Umno banyak diselubungi bayangan rasuah sehingga tunduk kepada perasuah?

HarakahDaily.Net/-

Demo 'Bubar Dun Perak' ikut saranan PM - Nizar

KUALA LUMPUR, 7 Ogos (Hrkh) - Siapa yang betul? Perdana Menteri bersedia membenarkan namun Dato' Seri Dr Zambry Abdul Kadir pula berpendapat perhimpunan di stadium akan membuatkan rakyat hidup tidak tenteram.

Malah tidak cukup dengan itu Zambry dipetik sebagai berkata bahawa permintaan Dewan Pemuda Pas Perak untuk menggunakan Stadium Perak di sini sebagai tempat perhimpunan bagi mendesak agar Dewan Undangan Negeri dibubarkan adalah bagi memenuhi keseronokan mereka semata-mata.

Kenyataan ini diselar bekas Menteri Besar Perak Dato' Seri Nizar Jamaluddin yang menyatakan bahawa permohonan untuk berhimpun di stadium itu adalah sejajar dengan saranan Dato' Seri Najib Tun Razak bahawa kerajaan sedia membenarkan dan menyediakan tempat yang bersesuaian kepada mereka yang mahu berhimpun secara aman, seperti di stadium untuk mengelak daripada berhimpun di jalanan.

"Kita boleh bagi mereka stadium, di mana mereka boleh bertempik sampai subuh, tapi janganlah buat kacau di jalanan," kata Najib mengulas perhimpunan anti-ISA, 1 Ogos lalu.

Nizar berpendapat Zambry terpaksa berbeza pendapat dengan Najib kerana bimbang dengan kebangkitan rakyat Perak, yang telah dibuktikan dengan perhimpunan anti-ISA, di mana terdapat jumlah rakyat Perak yang turut serta di samping melaungkan juga gesaan agar DUN Perak dibubarkan.

"Sekarang siapa betul, Najib atau Zambry? Sama ada Najib tidak serius dengan kenyataannya atau Zambry terpaksa lawan cakap bosnya, atau kedua-duanya mempermainkan kenyataan-kenyataan untuk mengelirukan rakyat," katanya ketika dihubungi Harakahdaily sebentar tadi.

Nizar yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang menjelaskan antara program perhimpunan Dun Perak itu adalah pengisian ceramah di samping menyambut kedatangan bulan Ramadan, yang dianjurkan oleh Pemuda Pakatan Rakyat diketuai Dewan Pemuda PAS Perak.

Bagaimanapun tarikh perhimpunan belum ditentukan dan beragntung kepada permohonan kebenaran kepada Majlis Bandaraya Ipoh dan Ketua Polis Perak, kata Nizar.

Selain itu, jelajah konvoi seluruh Perak yang bakal dianjurkan oleh Pakatan Rakyat untuk gerakan 'Bubarkan Dun Perak' akan diadakan di bulan Puasa dan destinasi yang dituju ialah di Lumut dan Pangkor, kawasan kubu Zambry.

"Rakyat Perak masih bersemangat tinggi, dan kita masih meneruskan tindakan politik serta undang-undang, selagi Dun Perak tidak dibubarkan.

"Saya percaya kerana itulah Zambry takut dan mengeluarkan kenyataan berputar-belit, demi survival politiknya yang makin jatuh di mata rakyat Perak," katanya yang juga Timbalan Dua Pesuruhjaya PAS Perak.

HarakahDaily.Net/-

Bila dekat bulan puasa : Bekalan gula tak ada...

Email Oleh : Mr. President
Dari Laman Nurani


Minggu lepas, hampir kesemua pasar raya di Kota Bharu Bandaraya Islam saya masuk untuk mencari gula. Tetapi semuanya hampa, semuanya tiada, sudah habis, stok tak sampai. Hmmm...macam-macam alasan lagi. Jika dibandingkan 2,3 minggu sebelumnya ataupun 2,3 bulan sebelumnya, bekalan gula memang mencukupi. Mengapa 2,3 minggu ni bekalan gula sudah tidak ada? Adakah kilang gula sudah ditutup? Ataupun sudah tiada lagi ladang-ladang tebu di Malaysia ni?

Jika kita selusuri masa. Peristiwa bekalan gula tiada di pasaran ini berlaku saban tahun. Ia berlaku dalam waktu yang sama iaitu bila hampir dengan Ramadhan, dengan musim-musim perayaan di negara ini. Ini kerana permintaan gula adalah tinggi pada waktu-waktu tersebut. Persoalannya, sekarang ni belum bulan puasa lagi, mengapa bekalan sudah tiada di pasaran?

Maka kerajaan pun adakan perjumpaan sekali lagi dengan pembekal, pengilang dan pemborong gula pada tahun ini. Seperti yang dilakukan pada tahun-tahun sudah. Adakah kerajaan tidak boleh pikir ke? Benda ni berlaku saban tahun? Bila musim-musim ni tamat, hmm...bekalan gula pun tak habis nak makan...berlambak lah di kedai-kedai runcit. Apa? Kita ni tak leh nak pikir ke?

Cubalah pihak berwajib amik tindakan yang konkrit sikit. Jangan jadi macam budak-budak. Tiap-tiap tahun bincang perkara yang sama. Bila harga dinaikkan, bekalan pun mencukupi. Apa ni??? Mana motto nak bela rakyat yang dilaung-laungkan???.

Berikut adalah entri dari Harakahdaily.

Pengguna dan peniaga mula bersungut bekalan gula sukar didapati di pasaran. Peniaga kedai kopi pula terpaksa bertanyakan kepada pelanggan peminat teh O atau kopi O sama ada mahu terus memesan minuman tersebut kerana mereka tidak ada gula.

Jika peminat teh O atau kopi O tetap dengan citarasanya maka mereka terpaksa meminum teh O atau kopi O kosong iaitu teh O atau kopi O yang tidak dimasukkan gula. Sudah tentu rasanya pahit tetapi bagi pengidap kencing manis ia mungkin memberi manafaat.

Bagaimanapun selera boleh diubah dengan memesan teh atau kopi yang dicampur susu tetapi ia akan menambah belanja bulanan minum di kedai kopi. Namun begitu hamburan seranah tetap keluar daripada mulut peminat teh O atau kopi O terhadap kegiatan sorok gula.

Gula menjadi pemanis minuman dan makanan yang paling murah berbanding susu atau bahan pemanis lain. Jika gula tiada di pasaran bermakna berlaku peningkatan perbelanjaan keluarga kerana terpaksa mengantikan bahan pemanis lain yang lebih mahal.

Sebenarnya rakyat sudah bosan dengan sikap kerajaan yang gagal menangani kegiatan sorok bekalan gula. Malah kejadian ini boleh dikatakan berlaku hampir setiap tahun.

Kegiatan sorok menjadi ugutan serta tekanan terbaik bagi pembekal gula terhadap kerajaan disamping terdapat unsur rasuah yang menambah lagi kejayaan perbuatan tersebut.

Malah setiap kali kegiatan sorok gula berlaku maka kerajaan terpaksa memanggil pemborong dan pembekal gula untuk bermesyuarat dan pada kebiasaannya daripada peristiwa dan sejarah lepas peniaga tersebut mendapat laba apa yang mereka mahu.

Akhirnya permintaan menaikkan harga gula diluluskan kerajaan. Budaya niaga seperti ini turut ditiru oleh pembekal tepung gandum malah pembekal beras juga turut mengambil kesempatan ketika beras berkurangan di pasaran.

Cara niaga seperti ini, akhirnya mendapat kejayaan kepada pembekal. Kerajaan tunduk kepada tekanan peniaga. Sebaliknya dalam soal lain kerajaan tetap keras kepala konon tidak akan tunduk dengan desakan pembangkang walaupun ia keputusan majoriti rakyat.

Umpamanya dalam isu bahasa Melayu dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerajaan dengan bongkak dan sombong mengatakan mereka tidak akan tunduk kepada tekanan walaupun rakyat keluar berdemontrasi di jalan raya.

Kenapa pemimpin Umno dan pemerintah Barisan Nasional (BN) tidak menunjukkan kesombongan dan kebongkokkan tersebut terhadap golongan pembekal yang menekan mereka melalui kegiatan sorok barangan keperluan harian?

Sepatutnya ketegasan kerajaan patut ditunjuk sama kepada peniaga tersebut supaya rakyat tidak menghadapi bebanan kesempitan hidup akibat kenaikan harga barang.

Sebaliknya itu tidak berlaku, kenapa? Apakah kerajaan BN diselubungi rasuah dengan golongan peniaga sehingga tidak berani menentang desakan tersebut?

Rakyat juga tahu Umno menggunakan banyak wang setiap kali pilihan raya umum dan kecil. Dari mana wang tersebut diperolehi atau mungkin daripada sumbangan konglomerat tersebut yang menguasai pasaran barangan keperluan harian.

Sekiranya unsur tersebut benar maka tidak hairan pemerintah BN akan tunduk kepada desakan menaikkan harga barangan keperluan harian.

Maka perbuatan menyorok barang seperti gula bukanlah menjadi kehairanan kerana ia ada unsur seolah kerajaan memberi lampu hijau dibelakang tabir.

Apabila barangan seperti gula tidak ada dipasaran maka sudah tentu kenaikan harga gula yang diluluskan oleh kerajaan boleh menjadi relevan kepada rakyat.

Rakyat akhirnya terpaksa menerima dengan alasan kononnya harga gula lebih mahal di negara jiran maka kegiatan penyeludupan gula berleluasa ke negara tersebut.

Kalau kerajaan boleh mengarahkan polis menggagalkan demontrasi ISA kenapa tidak ada kerahan bagi menggagalkan penyeludupan?

Apa yang nyata ialah kerajaan banyak beralasan demi menjaga kepentingan konglomerat daripada kepentingan rakyat. Umno tidak sedar ia telah menjadi mainan sorok-menyorok golongan tersebut.

Selagi Umno memerintah isu sorok gula tidak akan selesai. Lihatlah bagaimana kerajaan PAS Kedah dalam masa tidak sampai setahun berjaya menghapuskan pusat penyembelihan babi haram sejak 40 tahun lalu semasa pemerintahan Umno lagi.

Umno memerintah Kedah begitu lama tetapi gagal menyelesaikan masalah yang bertentangan dengan peraturan. Apakah pemerintahan Umno itu kerana ada unsur rasuah sehingga pusat penyembelihan itu boleh beroperasi begitu lama tanpa lesen?

Begitu juga masalah arak di Selangor walaupun pemerintahan Umno berjaya membuat peraturan mengharam jualan arak di kawasan majoriti orang Islam tetapi Umno gagal menguatkuasakannya.

Pemerintahan Umno Selangor tidak berjaya menghalang kedai daripada menjual arak. Sebaliknya dibawah kerajaan pakatan rakyat, Pihak Berkuasan Tempatan (PBT) berani bertindak berdasarkan peraturan yang ditetap mereka.

Oleh kerana tindakan rampasan arak oleh PBT di Shah Alam berdasarkan peraturan yang sedia ada maka PAS bersetuju. Walaupun PAS bukan majoriti dalam kerajaan Selangor tetapi tindakan tersebut telah memberi kejayaan kepada rakyat demi menjaga sosial masyarakat Islam.

Sebaliknya apa yang Umno boleh buat walaupun ada peraturan atau apakah Umno hanya takut kepada golongan peniaga lebih daripada rakyat? Atau apakah Umno banyak diselubungi bayangan rasuah sehingga tunduk kepada perasuah?_

Drs. Khalil : perlantikan Speaker Ganesan tidak sah !


KUALA TERENGGANU, 5 Ogos :- Tindakan BN merampas kuasa Speaker pada 7 Mei yang lepas tidak sah kerana dilakukan sebelum sidang di rasmikan oleh DYTM Raja Muda Perak. Demikian antara ucapan Ketua penerangan PAS, Drs. Khalil Idham Lim semasa menyampaikan ceramah penerangan di DUN Seberang Takir Terengganu Rabu lepas.

Kuliah Maghrib di Kuala Terengganu.



Drs. Khalil sedang menyampaikan Kuliah Maghrib di Surau umul-Qura Banggol Tuan Muda, Kuala Terengganu pada Rabu lepas . Antara kata-kata penting yang beliau ucapkan ialah pentingnya surau dan mesjid dikembalikan perananya sebagai pusat penyatuan ummah.

Seorang lagi mati akibat H1N1

Seorang lelaki 57 tahun korban terbaru wabak selesema A (H1N1), menjadikan jumlah kematian 14 orang sejak dua minggu lalu.

Korban ke-13, seorang kanak-kanak enam tahun Mohd Hyafiq Afendi yang meninggal dunia di Hospital Tengku Ampuan Afzan Hospital, Kuantan tengah hari semalam akibat pneumonia atau radang paru-paru.

Budak lelaki itu dimasukkan ke hospital pada 1 Ogos selepas mengalami demam dan mengadu sakit perut.

Kematian-kematian terbaru akibat virus selesema itu:

Kanak-kanak berusia 6 tahun meninggal dunia 2.30 pagi semalam di Hospital Batu Pahat.

Dua korban sebelumnya terjadi di Melaka - lelaki 20 tahun dan remaja 12 tahun dari negeri itu, masing-masing menghidap lelah dan kegagalan buah pinggang.

Termasuk 16 kes terbaru hari ini dan kematian tersebut, jumlah keseluruhan 1,492 kes semuanya - 11 daripada mereka kini dimasukkan di unit rawatan rapi (ICU).

Malaysiakini.

Puting susu alaf baru...

Oleh : Zamri Keciks










MOHON SEBARKAN KEPADA SAUDARA-SAUDARA ISLAM KITA

Oleh : mamat tamam

PENTING !

Mohon agar pesan ini dapat disebarkan kepada seluruh Saudaramu se-iman !!!

Jika tidak...maka seluruh Muslim di dunia bisa saja mendapatkan informasi yang salah dan keliru tentang Islam, untuk itu dimohon agar dapat menyebarkan pesan ini segera setelah membacanya.

Waspadalah terhadap website di bawah ini:

1. www.answering-islam.org

2. www.aboutislam.com

3. www.thequran.com

4. www.allahassurance.com

Situs-situs tersebut telah sengaja dibuat oleh kaum Yahudi yang senantiasa gencar menyebarkan pemahaman yang salah tentang Al-Qur'an, Hadits dan Islam

Sekali lagi, mohon agar pesan ini dapat disebarkan kepada seluruh saudara Muslim di dunia.

Selalu waspada dan jeli terhadap semua sumber informasi tentang Islam yang ada di beberapa Islamic Website, meskipun kelihatannya sungguh meyakinkan.

Mohon agar pesan ini dapat disebarkan kepada seluruh Saudaramu se-iman !!!

Jika tidak...maka seluruh Muslim di dunia bisa saja mendapatkan informasi yang salah dan keliru tentang Islam, untuk itu dimohon agar dapat menyebarkan pesan ini segera setelah membacanya.

Wuduk zahir & batin

Oleh : shamsul

Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuk solatnya. Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasainya kurang khusyuk.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya, "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?" Hatim berkata, "Apabila masuk waktu solat, aku berwudhuk zahir dan batin."

Isam bertanya, "Bagaimana wudhuk zahir dan batin itu? "

Hatim berkata, "Wudhuk zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wudhuk dengan air". Sementara wudhuk batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :-

* Bertaubat
* Menyesali dosa yang telah dilakukan
* Tidak tergila-gilakan dunia
* Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya')
* Tinggalkan sifat berbangga
* Tinggalkan sifat khianat dan menipu
* Meninggalkan sifat dengki."

Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan:

1. Aku sedang berhadapan dengan Allah,
2. Syurga di sebelah kananku,
3. Neraka di sebelah kiriku,
4. Malaikat Maut berada di belakangku, dan
5. Aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas titian 'Siratal mustaqim' dan menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik."

"Setiap bacaan dan doa didalam solat, aku faham! maknanya kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk, aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun."

Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

Berzikir dengan alat tasbih

Dari Laman : http://akhisalman.blogspot.com/

Dalil penggunaan alat tasbih

عن سعد بن أبي وقاص رضي الله عنه أنه دخل مع رسول الله صلى الله عليه على امرأة وبين يديها نوى أو حصى تسبحبه فقال: أخبرك بما هو أيسر عليك من هذا أو أفضل؟ فقال: سبحان الله عدد ما خلق في السماء وسبحان الله ما عدد في الأرض وسبحان الله عدد ما بين ذلك وسبحان الله عدد ما هو خالق والحمد لله مثل ذلك والله أكبر مثل ذلك ولا إله إلا الله مثل ذلك ولا حول ولا قوة إلا بالله مثل ذلك

Daripada Saad bin Abi Waqqas RA sesungguhnya Rasulullah SAW menemui seorang wanita yang sedang bertasbih dengan biji tamar atau batu. Nabi SAW bersabda: Aku hendak memberitahu perkara yang lebih mudah dari apa yang engkau lakukan atau yang lebih baik. Iaitu ucapan zikir "maha suci Allah sebanyak bilangan makhluk di langit, maha suci Allah sebanyak bilangan makhluk di bumi, maha suci Allah sebanyak bilangan mahkluk yang berada di antara langit dan bumi, maha suci Allah sebanyak bilangan mahkluk yang Allah ciptakan, segala puji bagi Allah sebanyak itu juga, Allah maha besar sebanyak itu juga, Allah maha besar sebanyak itu juga, tiada tuhan melainkan Allah sebanyak itu juga dan tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah sebanyak itu juga.
Hadis riwayat Abu Daud, Tirmizi dan al-Hakim.


Sahabat yang menggunakan alat bantu zikir.

Qasim bin Abdur Rahman berkata:

"Abu Darda memiliki biji kurma yang diletakkan dalam beg plastic. Apabila telah selesai solat subuh beliau akan mengeluarkannya satu persatu sambil bertasbih sehinggalah habis biji kurma tersebut dikeluarkan."

Naim bin Muharrar bin Abu Hurairah cucu Abu hurairah telah berkata:

"Sesungguhnya Abu Hurairah memiliki 2000 lembar benang . Beliau tidak akan tidur melainkan setelah bertasbih sebanyak lembaran benang tersebut."

Pandangan Ulama

Imam Syaukani menyatakan:

"Dua hadis yang lain menunjukkan kepada pengharusan bertasbih dengan batu dan biji kurma. Demikian juga harus dengan tasbih kerana tiada perbezaan diantara keduanya. Ini berdasarkan mendiamkan apa yang dilakukan oleh dua wanita tersebut dalam dua hadis. Tiada bangkangan Nabi SAW terhadap perbuatan wanita yang bertasbih menunjukkan pengharusan dan baginda menunjukkan zikir yang lebih baik tidak menafikan pengharusan."

Imam Ibnul Jauzi berkata:

"Sesungguhnya berzikir dengan tasbih adalah sunat berdasarkan hadis Sofiyah yang bertasbih dengan biji kurma atau batu."

Dalam kitab Dururul Mukhtar (mazhab Hanafi) ada menyebutkan:

"Tidak mengapa mengunakan tasbih sekiranya tidak riya"

Ali al-Qari dalam kitabnya Mirqah telah berkata:

"Ini (hadis lepas) adalah dalil yang sahih yang mengharuskan penggunaan tasbih kerana Nabi saw mengakui wanita yang menggunakan tasbih tersebut."

Bertasbih dengan ruas jari

Rasulullah saw bersabda:

عليكن بالتسبيح والتهليل والتقديس واعقدن بالأنامل فإنها مسئولات مستنطقات

"Hendaklah kamu mengucapkan tasbih (subhanallah), tahlil (La ilaha illa Allah) dan menyucikan Allah. Hitung zikir2 tersebut dengan ruas2 jari. Sesungguhnya ia akan ditanya dan akan diminta untuk bertutur." (Hr Abu Daud - hasan sahih)

Ibun Amru ra berkata:

رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يعقد التسبيح بيده

"Aku melihat Nabi saw membilang ucapan subhanallah dengan tangannya." (Hr Tirmzi)

Sebahgian ulama berkata:

"Menghitung tasbih dengan ruas jari lebih baik dari alat tasbih berdasrkan hadis ibnu Amru. Tetapi ini jika mampu mengira tasbih dengan baik dengan ruas jari, maka itulah yang lebih baik. Kalau sebaliknya, gunakan alat tasbih lebih baik."

Kesimpulan

Ini adalah gabungan yang baik. Kesimpulannya sebaikkanya gunakan jari. Namun untuk mengira zikir yang banyak dan takut tersilap kira seeloknya guna alat tasbih. Namun bagi yang tetap ingin berpegang dengan pendapat ulama saudi yang melarangnya hormatilah pandangan masing2. Kitakan sesama Islam yang perlu bersatu menentang musuh2 Islam. KITA ADALAH SAUDARA.

Rujukan: al-Bayan oleh Dr Ali Jummah, Mausuah Yusufiah oleh Dr Yusuf Khattar dan Al-Hawi Lil Fatawa oleh Imam Suyuti.

Pokok-pokok yang seksi

Oleh : tok_busu












Sukan Asia Guangzhou Terima Derma Masyarakat

Penganjur Sukan Asia Ke-16 melancarkan pungutan derma berupa wang, barangan, teknologi dan perkhidmatan daripada masyarakat dari 5 Ogos ini hingga 31 Disember tahun depan.

Mereka yang mahu menyumbang wang boleh mengirimkan dermanya kepada pihak penganjur melalui akaun berkenaan yang diumumkan pada laman web rasmi Sukan Asia Guangzhou, iaitu " www.gz2010.cn".

Sumbangan derma minimum adalah sebanyak 10 yuan RMB, iaitu sekitar RM 5.00.

Sukan Asia Ke-16 akan diadakan di Guangzhou pada bulan November tahun depan

Penang cherry blossom

Email Oleh : Zamri Keciks

Sharing.. Spring in Penang…
Location : Opposite Pisa, Penang