07 August 2009

Orang Besar Jajahan (OBJ) Kerian Meninggal Dunia

PARIT BUNTAR : Orang Besar Jajahan (OBJ),Dato' Seri Zulkifli bin Khusairi, meninggal dunia di hospital Serdang jam 10.30 malam tadi di hospital Serdang. Almarhum yang sakit sejak sebulan lalu mulanya mendapat rawatan di Hospital Taiping, dipindahkan ke IJN dan terakhir di rawat di Hospital Serdang.

Jenazah OBJ Kerian dalam usia 76tahun, akan disembahyangkan kali pertama di tempat yang sama.

Menurut maklumat dari waris Almarhum DYMM Sultan Perak akan menziarahi jenazah di Masjid Bukit Chandan.

Jenazah sekarang ditempatkan di kediaman rasmi OBJ di Parit Buntar.

Al-Fatihah............

Tahniah SPRM Selangor Yang Tangkas !!

Email Oleh : Amk Johor
Oleh : Catatan dairi Zabidi Abas


Beberapa bulan yang lepas, Shamsul Iskandar Mohd Akin serta puluhan rakan-rakan AMK telah menghadiah lembu ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) cawangan Selangor. Sembolik hadiah tersebut agar SPRM lebih tangkas dan tidak dicucuk hidung apabila menjalankan tugas.

Sejak itu SPRM Selangor tidak senang duduk. Malah saban hari di media prima memaparkan pegawai SPRM Selangor memburu mangsa seterusnya selepas insiden 'majlis qurban lembu' Tan Sri Khalid Ibrahim di Cheras. Kini ADUN - ADUN Pakatan Rakyat Selangor kini dikejar hingga dilubang cacing. Kematian mesteri Teoh Beng Hock tidak mematahkan semangat SPRM Selangor untuk 'mengoreng' Pakatan Rakyat.

Terbaru Exco Kerajaan Selangor, Rodziah Ismail diserbu atas satu dokumen 17 halaman oleh Pengerusi Gerak, Mohd Nazree Mohd Yunos. Namun para pegawai SPRM terpaksa pulang dengan tangan kosong kerana Rodziah tiada kelapangan masa melayan telatah pegawai SPRM Selangor.

Adakah ini kerana salah Shamsul menghadiahkan lembu atau ada pegawai yang memang menjadi lembu BN-Umno. Jika benar, rasanya perlu setiap ADUN Selangor menghadiahkan lembu kepada SPRM Selangor atas ketaatan segelintir SPRM Selangor dilembukan oleh individu berpengaruh.

Hanya lembu tidak dapat membezakan kemewahan ADUN - ADUN dan bekas ADUN BN-Umno di Selangor. Jika dibandingkan kemewahan diantara ADUN Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat , saya rasa kemewahan Ezam Mohd Noor pun terlalu kecil atau hanya 'seciput' dari puluhan juta ringgit kemewahan milik para ADUN BN.

Mungkin juga SPRM Selangor dan semuanya perlu mengubah logonya dengan meletakkan gambar kecil lembu sebagai logo baru meraka. Saya berharap agar SPRM Selangor dan seluruhnya buka mata dengan akal yang waras. Usah menjatuhkan harga diri demi menjaga periuk nasi dan pangkat. Mungkin lembu lebih bermaruah dari SPRM kerana ada harga dipasaran.

Tahukah anda intan-berlian dan emas-mutiara Rosmah Mansur melebihi gaji yang terima oleh suaminya sejak diberi gaji oleh kerajaan melaysia sehingga hari ini. Hanya haiwan dan 'lembu' tidak dapat menilai pekara ini. 1 Malaysia diperbodohkan.

10 ‘Kepribadian Ganda’ Orang-Orang Kreatif

Oleh : Sirajuddin Abbas

Beberapa orang kreatif itu memang juga sekaligus gila, tapi tentu tidak semuanya. Rasanya kita tahu beberapa kisah mengenai tokoh-tokoh kreatif yang sebenarnya baik-baik saja, tapi pada awal karirnya dikira kurang waras atau pada masa kecilnya malah dianggap agak idiot. Hingga kini, bahkan ekspresi kekaguman kita terhadap manusia semacam ini berbentuk gelengan kepala yang menunjukkan sejumput rasa tidak percaya dan tidak mengerti. Apa yang membuat kita sulit sekali untuk memahami mereka?

Menurut Mihaly Csikszentmihalyi, seorang pakar kreativitas yang telah 30 tahun meneliti kehidupan orang-orang kreatif, kesalahpahaman dalam menghadapi mereka sering timbul karena pada dasarnya individu yang kreatif memang memiliki kepribadian yang lebih kompleks dibanding orang lain. Jika kepribadian manusia biasa pada umumnya memiliki kecenderungan ke arah tertentu, maka kepribadian orang kreatif terdiri dari sifat-sifat berlawanan yang terus-menerus ‘bertarung’, tapi di sisi lain juga hidup berdampingan dalam satu tubuh. Apa saja sifat-sifat kontradiktif mereka?

Orang-orang kreatif memiliki tingkat energi yang tinggi, tapi mereka juga membutuhkan waktu lama untuk beristirahat. Mereka tahan berkonsentrasi dalam waktu yang lama tanpa merasa jenuh, lapar, atau gatal-gatal karena belum mandi. Tapi begitu sudah selesai, mereka juga bisa menghabiskan waktu berhari-hari untuk mengisi ulang tenaga mereka; Di mata orang luar, mereka jadi terlihat seperti orang termalas di dunia.

Orang-orang kreatif pada umumnya juga cerdas, tapi di sisi lain mereka tidak segan-segan untuk berpikir ala orang goblok dalam memandang persoalan. Ketimbang terpaku sejak awal pada satu macam penyelesaian (‘cara yang benar’), mereka memulai pemecahan masalah dengan berpikir divergen: Mengeluarkan sebanyak mungkin dan seberagam mungkin ide yang terpikir, tak peduli betapa bodoh kedengarannya.

Orang-orang kreatif adalah orang yang playful, tapi mereka juga penuh disiplin dan ketekunan. Tidak seperti dewasa lainnya yang melihat dunia dengan kacamata super-serius, orang-orang kreatif memandang bidang peminatan mereka seperti taman ria. Mereka melakukan pekerjaannya dengan begitu antusias sehingga terkesan seperti sedang bermain-main, padahal sebenarnya mereka juga bekerja keras mewujudkan ‘mainannya’.

Pikiran orang-orang kreatif selalu penuh imajinasi dan fantasi, tapi mereka juga tak lupa untuk tetap kembali ke realitas. Mereka mampu menelurkan ide-ide gila yang belum pernah tercetus oleh 6 milyar manusia lain, tapi yang membuat mereka bukan sekedar pemimpi di siang bolong adalah usaha mereka untuk menjembatani dunia khayalan mereka dengan kenyataan sehingga orang lain bisa ikut mengerti dan menikmatinya.

Orang-orang kreatif cenderung bersifat introvert dan ekstrovert. Pada kebanyakan orang lain, biasanya ada satu sifat yang cenderung lebih mendominasi perilakunya sehari-hari, tapi kedua sifat itu tampaknya muncul dalam porsi yang setara pada orang-orang kreatif. Mereka sangat menikmati baik pergaulan dengan orang lain (terutama dengan orang-orang kreatif lain yang sehobi) maupun kesendirian total ketika mengerjakan sesuatu.

Orang-orang kreatif biasanya rendah hati, namun juga bangga akan pencapaiannya. Mereka sadar bahwa ide-ide mereka tidak muncul begitu saja, melainkan hasil olahan inspirasi dan pengetahuan yang diperoleh dari lingkungan dan tokoh-tokoh kreatif yang menjadi panutan mereka. Mereka juga terfokus pada rencana masa depan atau pekerjaan saat ini sehingga prestasi di masa lalu tidak sebegitu berartinya bagi mereka.

Orang-orang kreatif adalah androgini; Mereka mendobrak batas-batas yang kaku dari stereotipe gender mereka. Laki-laki yang kreatif biasanya lebih sensitif dan kurang agresif dibanding laki-laki lain yang tidak begitu kreatif, sementara perempuan yang kreatif juga lebih dominan dan ‘keras’ dibanding perempuan pada umumnya.

Orang-orang kreatif adalah pemberontak, tapi pada saat yang sama mereka tetap menghargai tradisi lama. Tentu sulit menyematkan nilai kreativitas pada sebuah teori atau karya yang tidak mengandung sesuatu yang baru, tapi orang-orang kreatif tidak ingin membuat sesuatu yang sekedar berbeda dari yang sudah ada; Ada unsur ‘perbaikan’ atau ‘peningkatan’ yang harus dipenuhi, dan itu hanya bisa dilakukan setelah orang-orang kreatif cukup memahami aturan-aturan dasarnya untuk bisa menerabasnya.

Orang-orang kreatif sangat bersemangat mendalami pekerjaannya, tapi mereka juga bisa sangat obyektif menilai hasilnya. Tanpa hasrat yang menggebu-gebu, mereka mungkin sudah menyerah sebelum sempat mewujudkan ide kreatif mereka yang sulit dinyatakan, tapi mereka juga tidak dapat menghasilkan sesuatu yang benar-benar hebat tanpa kemampuan untuk mengkritik diri dan karya sendiri habis-habisan.

Orang-orang kreatif pada umumnya lebih terbuka terhadap hal-hal baru dan sensitif pada lingkungan. Sifat ini menyenangkan mereka (karena mendukung proses kreatif), tapi juga membuat mereka sering gelisah -bahkan menderita. Sesuatu yang tidak beres di sekitar mereka, kritik dan cemooh terhadap hasil karya, atau pencapaian yang tidak dihargai sebagaimana mestinya, hal-hal ini mengganggu orang kreatif lebih dari orang biasa.

Sumber:

The Creative Personality – Psychology Today

Kenyataan Media Dewan Pemuda PAS Negeri Perak

Email Oleh : safarizal saleh

Kenyataan Media (4 Ogos 2009)

HIMPUNAN BUBAR DUN PERAK; STADIUM PERAK DIPILIH

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) berterima kasih kepada Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri kerana Kerajaan Pusat bersedia untuk menyediakan tempat yang bersesuaian untuk berhimpun secara aman, seperti di stadium untuk mengelak daripada berhimpun di jalanan akan dikotakan.

DPPN Pk akan menganjurkan satu perhimpunan besar-besaran untuk mendesak supaya dibubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak seperti yang telah dibenarkan oleh Datuk Seri Najib baru-baru ini. Himpunan tersebut bakal akan diadakan di Stadium Perak, Ipoh dan tarikh bagi himpunan tersebut akan dimaklumkan kemudian.

DPPN Pk amat menunggu kenyataan seperti yang telah dinyatakan oleh Datuk Seri Najib dan dengan keputusan Kerajaan ini akan melebarluaskan sistem demokrasi dalam negara kita. DPPN Pk amat yakin juga bahawa semua pihak mesti akur tuntutan demokrasi yang ada didalam negera kita ini.

DPPN Pk berharap Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan juga Polis DiRaja Malaysia (PDRM) akan memberikan kerjasama penuh nanti. DPPN Pk juga berharap kenyataan Datuk Seri Najib adalah benar dan tidak berselindung dengan motif politik kotor Umno / Barisan Nasional (BN).

DPPN Pk akan mengutus surat kepada Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) bagi memohon menggunakan Stadium Perak, Ipoh manakala akan juga mengutuskan surat kepada Ketua Polis Negeri Perak untuk memberikan kebenaran perhimpunan tersebut. DPPN Pk berharap semua pihak akan akur dengan kebenaran daripada Datuk Seri Najib.


SALMAN HAJI SALEH
Naib Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.


Mati Kering di gurun Australia Barat

Oleh : mohd naim mohd zain
















H1N1 Panduan Memakai Topeng Muka

Oleh : Rozmal bin Malakan

1. Basuh tangan sebelum memakai dan selepas menanggalkan topeng muka.

2. Tetulang besi ialah bahagian atas

3. Arah lipatan mengarah ke bawah ialah bahagian luar

4. Letak getah topeng muka dengan kemas di belakang telinga (jika jenis tali ikat dengan kemas belakang kepala)

5. Topeng muka mesti menutupi hidung, mulut dan dagu

6. Tetulang besi hendaklah tekan mengikut bentuk hidung dan muka

7. Jangan sentuh permukaan topeng muka untuk mengelakkan pencemaran

8. Apabila menanggalkan topeng muka, elakkan menyentuh bahagian luar kerana bahagian ini kemungkinan mengandungi kuman

9. Buang topeng muka yang telah digunakan dengan melipat ke dalam bahagian luar atau bungkus dalam beg plastik sebelum buang dalam tong sampah.

10. Ganti topeng muka jika ianya rosak, basah atau berhabuk

Untuk Doa Keselamatan dari Wabak Penyakit sila ke pautan Blog bekas Mufti Negeri Sembilan Darul Khusus

KEPADA IBU BAPA DAN PENJAGA BEKALKAN KEPADA ANAK-ANAK SABUN BASUH TANGAN SEKIRANYA SEKOLAH TIDAK MENYEDIAKAN SABUN UNTUK MEMBASUH TANGAN

20 Mitos Sejarah Terbesar

Email Oleh : Sirajuddin Abbas

Dikatakan bahwa siapapun yang tidak tahu sejarah dilarang untuk mengulanginya – dan selama banyak kesalahan sejarah yang Anda dengar, banyak sejarah adalah sesuatu yang tak ingin Anda ulangi. Tetapi, banyak “fakta” sejarah yang terkenal adalah mitos, tanpa dasar apapun. Berikut adalah 20 contoh yang paling umum, yang telah menyesatkan dan membodohi orang-orang selama bertahun-tahun, dasawarsa, atau berabad-abad.

Bila lebih banyak orang yang tahu faktanya, sejumlah pencetak sejarah besar akan dikenal (Anda kenal Ub Iwerks?), beberapa orang terkenal akan berhenti mengambil keuntungan, dan kita bisa berhenti menyalahkan apel untuk segalanya! Mari mulai dengan kesalahpahaman berikut…

20. Hawa memakan apel yang buruk

Satu apel sehari bisa mengusir dokter, tetapi mereka masih mempunyai pengartian salah mengenai “buah terlarang” yang dimakan Hawa di surga, yang menjadikan hidup semakin sulit bagi kita (ketika Adam & Hawa diusir dari surga). Kenyataannya, tidak ada di manapun disebutkan buah apel dalam cerita Injil mengenai Adam dan Hawa. Hanya disebut “buah pohon yang ada di tengah-tengah taman” (Genesis 3:3). OK, bisa saja sebuah apel, tapi bisa saja aprikot, mangga, atau lainnya. Di dalam Qur’an disebutkan bahwa buah tersebut ialah buah khuldi.

19. Newton tertimpa sebuah apel

Apel terus menuai kecaman buruk dengan cerita terkenal bahwa ilmuwan Sir Isaac Newton duduk di bawah pohon, memikirkan masalahnya, ketika sebuah apel jatuh di kepalanya. Memberinya inspirasi untuk hukum gravitasi, atau apel yang malang ini takkan pernah dimaafkan! Tapi ketika apel jatuh ini adalah cerita yang bagus, sebenarnya tak pernah terjadi. Cerita ini pertama diterbitkan dalam sebuah esai karya Voltaire, jauh setelah kematian Newton. Sebelumnya, keponakan Newton, Catherine Conduitt, adalah satu-satunya orang yang pernah bercerita tentang itu. Hal ini sebenarnya adalah penemuan.

Kiri ke kanan: Walt Disney, Mickey Mouse dan Ub Iwerks

18. Walt Disney menggambar Mickey Mouse

Salah satu karakter fiksi paling terkenal di dunia, Mickey Mouse, dikenal sebagai karya Walt Disney. Tetapi, Mickey adalah visi animator nomor satu Disney, Ub Iwerks. Disney, tidak pernah menjadi seorang seniman besar, yang selalu bermasalah dalam menggambar karakter yang menjadikan dirinya terkenal. Baginya, Iwerks dikenal sebagai animator tercepat dalam perusahaannya. Ia menggambar film pendek Mickey pertama dengan satu tangan, Plane Crazy (1928), dalam dua minggu. (sekitar 700 gambar setiap hari) Tetapi memberikan sejumlah peran pada Disney – ketika film dirilis tahun itu, Disney menjadi suara latar Mickey.

17. Marie Antoinette berkata “Biarkan mereka makan kue”

Tahun 1766, Jean Jacques Rousseau menulis sebuah insiden 25 tahun sebelumnya, dimana “seorang permaisuri besar” (nama tak diketahui) diberitahu bahwa rakyatnya tidak memiliki roti. “Dan biarkan mereka makan kue,” ia menanggapi. Ketika Rousseau menulis ini, Marie Antoinette adalah seorang putri berusia 11 tahun di Austria. Revolusi Perancis baru dimulai 23 tahun kemudian. Mitos bahwa ia mengatakan kata-kata terkenal ini mungkin disebarkan oleh para propagandis revolusi, untuk menggambarkan tanggapan dinginnya terhadap penderitaan rakyat Perancis.

Di poin selanjutnya dalam daftar ini, kita akan mengungkap kisah panjang Napoleon, dan menguak bagaimana para penyihir TIDAK mati, sebagaimana yang telah Anda dengar…

16. The Great Train Robbery adalah film fitur pertama

Ketika dirilis pada 1903, “The Great Train Robbery” mengawali beberapa teknik, termasuk cut lompat, close-up sedang dan alur cerita yang kompleks. Tetapi film fitur pertama? Film ini hanya sepuluh menit! Bahkan film pendek pun lebih panjang dari ini. Film fitur pertama adalah film 100 menit dari Australia, “The Story of the Kelly Gang”, dirilis tiga tahun kemudian. Bahkan bila Anda berpikir film fitur sebagai “fitur” sebuah program sinema, maka gelarnya diberikan pada sejumlah film Perancis yang dibuat pada 1890-an.

15. Van Gogh memotong telinganya

Van Gogh dikenal sebagai seniman yang kelaparan, hanya menjual satu lukisan seumur hidupnya, dan – dalam pertengkaran dengan Gauguin – memotong telinganya, tidak lama sebelum bunuh diri. Meskipun ia menghadapi akhir yang tragis, dan lukisannya sedikit terjual, tidak sia-sia ia menghabiskan hidupnya mengajar seni. Ia hanya menghabiskan delapan tahun dalam hidupnya untuk melukis, yang membantu menjelaskan mengapa ia tidak mati kelaparan. Juga, ia tidak memotong seluruh telinganya, hanya sebagian kuping kiri. Menyakitkan, tapi tak seburuk yang Anda kira.

14. Penyihir dibakar di Salem

Pengadilan penyihir Salem (Massachusetts) tahun 1692 memimpin pada penahanan 150 orang, 31 diantaranya diadili dan 20 dieksekusi. Meskipun pengadilan ini terjadi tanpa penyelidikan, banyak kesalahpahaman terhadap mereka. Sebagai awalnya, 31 “penyihir” terkutuk tidaklah semuanya wanita. Enam diantaranya pria. Juga, mereka tidak dibakar. Sebagaimana yang diketahui para pemburu penyihir, seorang penyihir takkan pernah dihukum mati dengan metode ini. Hukum gantung adalah metode umum- meskipun satu orang dihukum mati dengan melempar batu besar.

Napoleon Bonaparte

13. Napoleon hanyalah seorang kopral kecil

Sebagian orang percaya bahwa ambisi besar Napoleon dikarenakan postur tubuhnya yang kecil. Bukan seperti itu. Aslinya, Napoleon disebut Le Petit Corporal (”Sang Kopral Kecil”), tapi ia memiliki tinggi 1.7 meter – lebih tinggi daripada rata-rat orang Perancis abad ke-18. Jadi mengapa diberi gelar ini? Dalam awal karir militernya, para tentara menggunakannya untuk mengejek pangkatnya yang rendah. Nama ini melekat terus, bahkan sampai ia menjadi pemimpin Perancis.

12. Raja John menandatangani Magna Carta

Magna Carta (Perjanjian Besar) dikenal sebagai titik penting dalam sejarah, membatasi kekuasaan Raja Inggris dan menebarkan benih-benih demokrasi. Lukisan-lukisan memperlihatkan Raja John menandatangani Magna Carta di sebuah padang rumput di Runnymede pada tahun 1215. Cukup adil, kecuali untuk satu hal. Selain penjahat, John juga buta huruf. Bila Anda melihat satu dari empat Magna Carta yang ada, ia hanya memberikan lambang kerajaan. Tak ada tanda tangan.

11. Walter Raleigh memperkenalkan kentang dan tembakau ke Inggris

Sir Walter Raleigh – penjelajah, kurir, prajurit – adalah salah seorang figur mitos terbesar yang disebutkan berasal dari Inggris. Sebenarnya setiap alasan atas ketenarannya tidak benar. Apakah ia tampan? Menurut kesaksian tertulis, ia bukanlah lukisan minyak – meskipun katanya ia membuat terkesan Ratu Elizabeth I, dan memegang reputasi sebagai pria idaman. Apakah ia meletakkan jaket di atas genangan air sehingga Ratu dapat berjalan melaluinya? Tidak, sama sekali bohong. Paling penting, ia tidak kembali dari kunjungannya ke Dunia Baru (Amerika) sambil membawa kentang dan tembakau pertama Inggris. Meskipun Raleigh dikatakan memperkenalkan kentang pada 1586, malah sebenarnya tumbuh pertama kali di Italia pada 1585, dan menyebar cepat ke seluruh Eropa (bahkan melintasi Selat Inggris). Juga, meskipun orang-orang dari seluruh Eropa menyalahkan Sir Walter karena kecanduan rokok mereka, Jean Nicot (asal usul nama ‘nikotin’) memperkenalkan tembakau ke Perancis tahun 1560. Tembakau menyebar ke Inggris dari Perancis, bukan Dunia Baru.

10. Magellan mengelilingi dunia

Semua orang tahu dua hal mengenai penjelajah Portugal, Ferdinand Magellan. Satu, ialah orang pertama yang mengelilingi dunia; dan dua, pada perjalanan berseajrahnya, ia dibunuh oleh warga asli Filipina. Tentunya, dua hal ini saling bertabrakan. Magellan hanya berhasil setengah jalan keliling dunia, memberikan sisa perjalanan pada asistennya, Juan Sebastian Elcano, untuk menyelesaikan pelayaran ini.

9. Nero bermain biola ketika Roma terbakar

Kita semua tahu kisah tentang Kaisar Nero yang marah yang memulai Kebakaran Besar Roma tahun 64 M, kemudian, kemudian bermain biola ketika kota terbakar. Tetapi, hal ini sangatlah tidak mungkin. Untuk satu hal, biola baru ditemukan 1.600 tahun kemudian. Baiklah, sejumlah versi cerita ini menyebutkan ia bermain seruling atau lyre – tapi kemudian, para cendekiawan memindahkan kaisar ke villanya di Antium, 30 mil jauhnya, ketika kebakaran dimulai. Meskipun ia tak bersalah dalam bencana ini, tetapi, banyak bukti bahwa ia kejam dan bejat.

Gambar satelit Australia

8. Kapten Cook menemukan Australia

Banyak orang Australia setuju bahwa bukan dia yang melakukannya – kecuali alasan yang salah. Mereka akan menunjukkan bahwa, bertahun-tahun sebelum Cook tiba di Sydney tahun 1770, Australia telah dikunjungi oleh penjelajah Belanda, Abel Tasman dan Dirk Hartog, dan seorang bajak laut, William Dampier. Tentunya, sudah ditemukan 50.000 tahun yang lalu oleh penduduk asli Australia.

Supaya adil bagi Cook, ia memang menemukan bagian baru dari daratan ini – dan lebih penting lagi, kali ini mengikutsertakan para penetap berkulit putih pertama (kesempatan yang tidak dilakukan Tasman, Hartog dan Dampier). Mari katakan Cook menemukan Australia! Baik, tapi Cook sebenarnya seorang Letnan ketika berlayar ke Daratan Selatan. Pangkat “kapten” bisa saja, tapi sangat salah – dan – dan karena ia sering dipanggil “Kapten Cook” maka bisa saja ini bagian dari namanya, inilah yang perlu diperbaiki.

7. Shakespeare menulis cerita Hamlet

William Shakespeare dikenal umum sebagai penulis drama terhebat yang pernah hidup, bahkan meskipun sebagian dramanya bukan asli, tapi sebenarnya adaptasi dari cerita sebelumnya. “The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark” (1603), bisa jadi dramanya yang paling terkenal, didasarkan pada cerita rakyat Skandinavia. Meskipun bukan versi asli cerita ini, kita bisa menganggapnya sebagai yang terbaik.

6. Amerika Serikat merdeka pada 4 Juli 1776

Tahan kembang apinya! Sebagaimana yang diketahui anak-anak sekolah Amerika (dan banyak non-Amerika) , bapak pendiri Amerika menandatangani Deklarasi Kemerdekaan pada 4 Juli 1776. Tetapi, perang berkobar kembali selama tujuh tahun berikutnya sebelum kemerdekaan dari Inggris diberikan penuh pada 3 September 1783. Pada hari itu, George III dari Inggris dan para pemimpin AS menandatangani Perjanjian Damai. (menurut saya hal ini mirip dengan perang kemerdekaan Indonesia melawan Belanda setelah 1945, tetapi pada 1945 sudah banyak negara yang mengakui Indonesia)

5. Edison menemukan lampu listrik

Thomas Edison dikenal sebagai penemu terhebat di dunia. Rekornya – 1.093 paten – masih mengejutkan kita lebih dari seabad kemudian. Hebatnya, kecuali untuk satu hal: ia tak pernah menemukan sebagian dari mereka. Kebanyakan penemuan Edison adalah hasil dari teknisinya yang tak pernah terkenal – dan penemuannya yang paling terkenal, lampu listrik, bahkan bukan hasil dari laboratoriumnya. Empat puluh tahun sebelum Edison lahir, ilmuwan Inggris Sir Humphry Davy menemukan penerangan (menggunakan filamen karbon). Selama bertahun-tahun, sejumlah inovator memperbarui model karya Davy. Masalahnya tak satupun yang dapat menyala lebih dari 12 jam sebelum filamennya pecah. Pencapaian lab Edison adalah menemukan filamen yang tepat yang dapat menyala selama berhari-hari. Pencapaian yang besar, tapi bukan yang pertama.

4. Columbus membuktikan bahwa Bumi bulat

Adalah penulis Amerika Serikat Washington Irving, sekitar 500 tahun setelah Columbus berlayar ke Amerika, yang menyebutkan penjelajah Italia ini sebagai yang pertama membuktikan bahwa Bumi bulat, menentang kepercayaan Bumi datar pada waktu itu. Faktanya, sebagian besar warga Eropa yang berpendidikan pada masa Columbus tahu bahwa Bumi bulat. Sejak abad ke-4 SM, tidak satupun yang percaya bahwa Bumi datar. Bila bukan ini masalahnya, Columbus takkan pernah berlayar untuk membuktikan Bumi bulat… sebenarnya karena ia sendiri tidak percaya itu! Columbus mengira Bumi berbentuk buah pir. Ia berlayar untuk membuktikan lainnya: bahwa Asia lebih dekat daripada yang dikira orang-orang. Bahkan mengenai ini, ia salah. Sekalian memperbaiki catatannya, perlu diketahui bahwa ia tak pernah mendarat di daratan Amerika. Daratan yang telah ia jejaki adalah Kepulauan Bahama. Memang berbentuk buah pir!

3. Gandhi membebaskan India

Bagi bangsa Barat, Mahatma Gandhi adalah pemimpin gerakan kemerdekaan India. Ia berhak menggunakan ideologi kuno Ahimsa (tanpa kekerasan). Tetapi, sebagian sejarawan setuju bahwa kemerdekaan India sudah pasti terjadi. Gandhi hanyalah salah seorang pemimpin kemerdekaan. Kongres Nasional India didirikan pada 1885, ketika ia hanya berusia 16 tahun. Ketidakpedulian sipil Gandhi hanyalah bagian kecil dalam gerakan ini, dan sejumlah sejarawan bahkan mengatakan bahwa India bisa memperoleh kemerdekaan lebih awal bila mereka lebih fokus pada metode memaksa yang diterapkan 50 tahun sebelumnya, dan masih didukung oleh pemimpin kemerdekaan lainnya, seperti pesaing Gandhi, Netaji Chandra Bose (yang juga dihormati di India).

2. Yesus lahir tanggal 25 Desember

Natal ditujukan untuk merayakan kelahiran Yesus, tapi belum ada bukti, dalam Injil atau lainnya, bahwa Ia lahir di hari itu. Tak satupun yang mengatakan bahwa Ia lahir di sebuah palungan, atau bahwa ada tiga pria bijak (meskipun beberapa orang mengatakan tiga hadiah). Juga ada pandangan berbeda mengenai mengapa 25 Desember dipilih sebagai Hari Natal, tapi salah satu hal yang menarik adalah bahwa hari itu juga dirayakan oleh para pengikut Mithras, dewa teratas dalam kepercayaan Yunani yang berkembang di Mediterania Timur sekitar 100 SM. Para pengikut kepercayaan ini percaya bahwa Mithras lahir dari seorang perawan pada 25 Desember, dan kelahirannya disaksikan oleh para penggembala…

Yang membawa kita pada mitos sejarah nomor satu – sesuatu yang telah merasuki otak hampir semua anak-anak sekolah di Amerika Serikat…

1. George Washington adalah Presiden Amerika Serikat pertama

Semua orang “tahu” bahwa Washington adalah presiden pertama (sejauh ini) dari 43 Presiden AS. Tetapi , bukan ini yang sebenarnya. Pada Revolusi Amerika Serikat, Kongres Kontinental (atau ‘Kongres Gabungan Amerika Serikat’) memilih Peyton Randolph sebagai Presiden pertama. Dibawah Randolph, salah satu tindakan pertamanya adalah membentuk Tentara Kontinental (sebagai pertahanan melawan Britania Raya), menunjuk Jenderal Washington sebagai komandannya. Randolph digantikan pada 1781 oleh John Hancock, yang memimpin kemerdekaan dari Britania Raya (lihat mitos #6). Setelah Washington mengalahkan Britania dalam Pertempuran Yorktown, Hancock mengirimkannya surat ucapan selamat. Balasan dari Washington dikirimkan kepada “The President of the United States”. Delapan tahun kemudian, sebagai pahlawan perang, Washington sendiri menjadi Presiden yang terpilih langsung pertama di Amerika – tapi sebagai, Presiden ke-TUJUH BELAS! (menurut saya, Washington adalah presiden ke-17 bila sejarah juga mencatat para Presiden Kongres Kontinental)

Sumber tulisan ini tidak pasti, karena banyak blog yang ikut memposting artikel ini dengan judul “20 Greatest Historical Myths” (bisa dicari di Google). Beberapa gambar dan perbaikan informasi saya tambahkan sendiri.




Malam nisfu Syaaban

Email Oleh : Ahmad Baei Jaafar

Sabda Rasulullah s.a.w:
ينزل الله إلى السماء الدنيا ليلة النصف من شعبان فيغفر لكل شىء إلا رجل مشرك أو رجل فى قلبه شحناء (ابن زنجويه ، والبزار وحسنه ، والدارقطنى ، والبيهقى فى شعب الإيمان عن القاسم بن محمد بن أبى بكر الصديق عن أبيه أو عمه عن جده)

Maksud:
Allah turun ke langit dunia pada malam nisfu Syaaban, maka Dia mengampunkan bagi sesiapa yang memohon kecuali lelaki (orang) yang musyrik dan lelaki yang di dalam hati penyakit dengki dan permusuh.

Rasulullah menyebut bahawa Allah akan bersama dengan orang yang beramal melakukan kerja baik pada malam nisfu Syaaban dan yang pasti Dia akan mengampunkan dosa umat Islam. Tetapi baginda menjelaskan bahawa Allah tidak akan memberi pengampunan kepada dua orang iaitu orang musyrik dan orang yang suka berdendam dan bermusuhan.

Wahai orang Islam insaflah pada malam mini. Hentikan dendam anda sesama umat Islam, semoga Allah mengampuni kamu semua. Orang politik carilah tidak pertemuan demi Islam dan umat Islam.

Apa ibadah yang wajar anda lakukan, terpulang kerana Rasulullah tidak tentukan. Cuma ulama terdahulu menganjurkan bacaan Yassin pada waktu Maghrib. Ini amalan baik tetapi bukan itu sahaja yang boleh dibuat. Semoga Allah menilai kerja baik kita.

Selamat Menyambut Nisfu Syaaban.

Baca jangan tak baca

Email Oleh : anuarani

Artikel dibawah ditulis dengan tanda Amaran ! Pencacai Umno yg ada semput dan lemah jantung dilarang membacanya. Kepada pencacai yg telah menerima 'Anugerah Jamban',jaga emosi anda, jika tidak mahu anda dijambankan..jika tidak, jamban sedang menunggu Anda...Ingat !!

Seperti biasa, bila berlalunya suatu Pilihanraya Kecil atau Umum, dan UMNO tersungkur, kerana rakyat tidak lagi mengundi mereka, yakni Umno kalah lagi ke tangan calon Pakatan Rakyat, dan terbaru di Manek Urai, dan episod akan datang, InsyaAllah pula di N11, Permatang Pasir pula, maka gendang tentang Ketuanan Melayu, Perpaduan Melayu, Melayu hilang kuasa politik dan sebagainya akan deras dipalu ke telinga rakyat. Dan lumrahnya begitu. Macamlah tanpa Umno, melayu akan pupus.

Maka orang-orang Melayu yg sekapal dengan pencacai-pencacai Umno yg wak anugerahkan anugerah 'jamban' kelmarin, pasti keras dan terus 'piang' menjadi penyokong dan pendokong UMNO sejati atas kejahilan dan kedangkalan minda hasil dari proses pembodohan anjuran UMNO zaman berzaman. Percaya dan menyakini dengan kepercayaan ditahap bersungguh-sungguh bahawa Melayu hanya boleh terus hidup makmur dengan hidupnya UMNO. Jika jahanam UMNO maka jahanam jugalah bangsa Melayu dan begitulah sebaliknya. Itulah retorik Umno membodohkan pemikiran melayu.

Selepas Pilihanraya ke-12 yang lalu, lihatlah betapa di setiap PRK yang diadakan, apa yg terjadi kepada Umno di Semananjung ? Mereka gagal dan terus gagal memenangi hati pengundi untuk mengundi calon mereka. Prestasi mereka sudah memasuki tahap parah, separahnya Umno dijahanamkan oleh Tuan Guru Nik Aziz bulan lalu.

Apabila Umno melihat prestasinya yang kian teruk, maka seperti biasa suara perkauman Melayu pun dimainkan oleh Umno. Soal ISA yg harus didokongi dan dipertahankan atas nama melayu di'juang' baik oleh mereka, kepada mereka yg menolak ISA minta dimansuhkan, otomatis dilabel sebagai 'pengkhianat'.

Itulah gula-gula Umno yang terus dikunyah oleh rakyat. Mungkin untuk menarik balik sokongan kepada 100% melayu kepada Umno, maka tidak mustahil permulaan proses pembodohan Melayu anjuran Umno ini atas tajuk mengembalikan ketuanan, perpaduan dan politik Melayu akan dipekik lantang di PRK Permatang Pasir. Bila mereka ber'drama', kandungannya telah dapat dihidu dan di baca. Dan rakyat akan diajak berfikir tentang nasib Melayu dengan mengaitkan Umno, bahawa Umno lah segala-galanya untuk Melayu di dunia dan di akhirat.

Proses pembodohan Melayu anjuran Umno atas nama mengembalikan perpaduan, ketuanan dan kuasa politik politik Melayu sebenarnya adalah suatu program berterusan Umno untuk meraih sentimen kemelayuan dan berharap seluruh umat Melayu bersatu di bawah Umno. Sekian lama umat Melayu telah melalui proses pembodohan ini dan menyertai pr0gram ini tanpa sedar, tanpa perlu borang penyertaan, tapi dengan hanya terjebak dengan sentimen perkauman, suduh cukup menjadikan mana-mana umat Melayu yang menyertainya dibodohkan melalui proses pembodohan Melayu.

Kenapa Umno terus-menerus tegar dengan program dan proses pembodohan Melayu ini ? Jawapannya ialah, survival Umno itu terletak kepada sejauh mana berjaya dan berkesannya program/proses pembodohan Melayu ini berjalan di kalangan umat Melayu yang akhirnya Umno mengutip keuntungan dari kebodohan umat Melayu tanpa disedari oleh dirinya, keluarganya, masyarakatnya, negerinya, negaranya hingga ke peringkat agamanya yang terus jahil dibodohkan oleh Umno.

Contoh termudah boleh kita dapati dan kita dengar dari dan pendirian ahli-ahli Umno atau individu non-partisan tetapi mengundi Umno, dan apabila diutarakan pandangan umum tentang suasana politik dan ekonomi tempatan mahupun nasional, sikap dan pandangan mereka ini pada hakikatnya telah termaktub dalam silibus dan kurikulum bersepadu Umno ; warisan penjajah iaitu (divide and rule) yang berorientasikan kejahilan dan kebodohan sehingga menghasilkan spesis manusia [sensor] sombong.

Mereka menjadi [sensor] kerana diasuh dengan kurikulum pembodohan Umno, kemudian menjadi sombong pula kerana tidak sedar dirinya itu [sensor] lagi dibodohkan kerana menganggap bahawa apa jua pelajaran yang telah diterimanya dalam apa jua medium, suratkhabarnya, telivisyennya, radionya dan apa-apa jua instrumen kerajaan dijadikan medium perantaraan antara peserta program dan penganjur programnya iaitu Umno.

Jawapan mereka mudah dan dangkal, segala harta kerajaan diyakininya sebagi Umno yang punya. Kekayaan negara juga kekayaan Umno yang punya. Balai Raya Umno yang punya. Masjid dan surau Umno yang punya. Jalanraya Umno yang punya. Duit kerajaan Umno yang punya. Malaysia ini pun Umno yang punya, segala-galanya dari dunia sampailah akhirat jawapannya Umno yang punya. Mahukan pembangunan mesti dengan Umno. Mahukan kekayaan mesti melalui Umno. Mahu kemiskinan dihapuskan mesti dengan Umno. Mahukan keamanan mesti juga dengan Umno. Mahu kestabilan mesti dengan UMNO, yang baik dari UMNO dan yang buruk adalah datang dari selain UMNO. Tiada ada yang betul melainkan UMNO sahaja, yang lain tiada lain melainkan salah salah salah dan salah belaka. UMNO UMNO UMNO...sahaja melayu mesti pilih. Cittt !!

Dengan menggunakan teori pembangunan dan keamanan. Rakyat secara sedar dan tidak diasuh untuk melalui proses2 pembodohan Melayu dan di bawa berfikir bahawa kedua-dua perkara pembanguna dan keamanan ini hanya dapat dijamin survivalnya dengan UMNO semata-mata. Justeru menanamkan satu jawapan tuntas lagi wibawa kononnya, bahawa selain dari UMNO adalah dijamin tidak akan berjaya..sebagaimana pencapaian yang telah dicapai oleh UMNO.

Seterusnya dengan beralasan bahawa yang memerintah penuh 'bagus' selama ini hanya UMNO sahaja, selain UMNO, jangan harap..tiada bukti akan dapat dicapai, sekiranya ada pihak lain membuat tawaran kebajikan yang lebih baik dan pembangunan yang lebih seimbang dari UMNO, maka UMNO akan mengeluarkan jawapan baru bahawa, pihak yang lain-lain itu hanya membuat janji kosong sahaja atau syok-syok sendiri saja.

Secara halusisasinya, (ada ker perkataan ni, belasah ajerlah..) UMNO membawa umat Melayu percaya bahawa kerajaan dan UMNO tiada boleh dipisahkan. Justeru kotak pemikiran graduan lulusan fakulti pengajian UMNO akan terus berpendapat bahawa barang siapa menentang UMNO sedang ia bekerja makan gaji dengan kerajaan, maka orang itu bolehlah disifatkan sebagai pengkhianat kepada kerajaan.

Seolah-olah pendapatan hasil dari pekerjaannya itu sebagai haram kerana duit gaji dari kerajaan dikira duit UMNO dan BN. Orang itu juga dikira tidak mengenang budi kerajaan (baca puak : UMNO-BN) kerana menolak kerajaan. Banyak lagi silibus yang dicipta oleh UMNO untuk memastikan umat Melayu terus dikongkong minda dan fikirannya. Terlalu banyak kejahilan untuk diceritakan, dan masih menjajahi minda umat Melayu yang akhirnya dapat kita lihat bahawa UMNO sudah menjadi 'Tuhan' baru pujaan manusia [sensor] bergelar ahli dan penyokong Umno.

Mengapa UMNO beriya-riya benar mahu meneruskan proses pembodohan ke atas umat Melayu dulu, kini dan selamanya ? Tiada lain melainkan untuk memastikan UMNO kekal berkuasa, dengan kuasa itulah akan diambil kesempatan atas kejahilan dan kebodohan rakyat. Melayu yang [sensor] lagi jahil tidak punya timbangan ilmu, intelek mahupun akedamik. Mereka hanya, mereka hanya menilai dan menimbang sesuatu itu dengan apa yang telah disediakan oleh UMNO dalam kurikulum yang dianjurkan oleh UMNO yang diwarisi dari penjajah dahulu.

Kesan daripadanya, apa sahaja salah laku, penyelewengan, penipuan, rasuah, penindasan dan seluruh keburukan yang dilakukan oleh pemimpin UMNO tidak akan dapat dipersoal malah terus dibela oleh penyokong dan pendokong UMNO atas dasar kejahilan dan kebodohan tadi. Jika UMNO menerima kritikan atau berlaku pendedahan atas penipuan dan penyelewengan dikalangan pimpinan UMNO, penyokong dan pendokong UMNO dikalangan orang yang diperbodohkan UMNO dengan taatnya terus percaya dan yakin sungguh-sungguh bahawa semua itu bohong, fitnah, mengumpat, keji, maki hamun dan sewaktu dengannya.

Bahaslah dengan cara akedamik bagaimana pun, ia telah tersemat di dalam mindanya bahawa itu semua bohong, mustahil bagi UMNO buat perkara itu kononnya, maka Melayu yang menjadi penyokong dan pendokong UMNO yang setia adalah antara manusia paling prejudis dalam dunia,. Itu juga sebabnya UMNO bermati-matian mempertahankan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971( AUKU ) kerana dengan jalan ini sahajalah mereka dapat mengongkong pemikiran para mahasiswa agar mereka tidak boleh mempersoalkan apa yang dibuat oleh UMNO walaupun ia salah dari segi disiplin ilmu, kerana yang hanya meluluskan pandangan serta pendapat mereka hanyalah apa yang terkandung dalam silibus dan disiplin pengajian yang disediakan UMNO sahaja.

Apakah cara yang paling efektif untuk membebaskan umat Melayu seluruhnya keluar dari kepompong kejahilan tajaan UMNO ?

Jawapnya - Mudah sahaja, hapuskan kuasa politik UMNO.

Pada PRU13 kelak - kita tinggalkan 2 atau 3 kerusi untuk Umno buat tatapan anak2 cucu kita bahawa UMNO yang kerjanya merosakkan minda dan menjatuhkan maruah umat Melayu ke tahap haiwan peliharaan seperti lembu dan kambing, babi juga mungkin yang disembelih apabila tiba masanya untuk dinikmati keuntungannya oleh puak-puak pemimpin UMNO itu dan selagi UMNO-BN berkuasa selama itu jugalah manusia akan dieksploitasi kebodohannya untuk menjamin kuasa dan kedudukan mereka kekal kerana sudah jelas diketahui bahawa kuasa dan kedudukan pemimpin UMNO bukan bertujuan untuk menjaga kepentingan dan ketuanan Melayu sebagaimana yang dilaung-laungkan selepas prestasi buruk mereka pada PRU-12 yang lalu, tetapi untuk mempastikan bahawa mereka dapat kepentingan perut dan bawah perut mereka dengan mengambil kesempatan dari kebodohan dan kejahilan umat Melayu.

Kaum India sudah sedar bahawa mereka sudah lama ditipu MIC, akhirnya mereka meninggalkan MIC. Kaum Cina sudah sedar bahawa mereka telah lama ditipu MCA, akhirnya mereka meninggalkan MCA. Umat Melayu mesti sedar bahawa UMNO sudah lama menipu Melayu dan menjadi tanggungjawab Melayu meninggalkan UMNO. Wahai melayu di dalam Umno, beranikanlah diri untuk keluar dari kebodohan itu. PAS for ALL !







Empat langkah tambahan bendung penularan H1N1

Oleh : mohd naim mohd zain

PUTRAJAYA 4 Ogos – Kerajaan hari ini memutuskan empat langkah tambahan menangani wabak selesema babi atau influeza A (H1N1) yang sehingga kini telah mengorbankan sembilan nyawa.

Langkah-langkah tersebut adalah:

*Meningkatkan simpanan stok antivirus dari 10 kepada 20 peratus melibatkan kos sebanyak RM20 juta.

*Memberi rawatan antivirus serta merta kepada enam kategori pesakit yang berisiko dan mempunyai simptom selesema babi.

Enam kategori pesakit itu adalah:

*Wanita mengandung

*Obesiti

*Penghidap asma

*Pesakit paru-paru kronik

*Pesakit diabetes

*Pesakit yang mempunyai

imuniti rendah

*Melaksanakan saringan suhu badan ke atas semua pelajar sebelum kelas bermula. Semua guru kelas akan dibekalkan dengan alat penyukat suhu. Pelajar yang didapati kurang sihat akan diasing dan dinasihat berehat di rumah serta mematuhi nasihat kesihatan.

Menambah jumlah katil di Unit Rawatan Rapi (ICU) di hospital-hospital terbabit sekiranya tidak mencukupi.

Langkah tambahan itu diputuskan Jawatankuasa Kebangsaan Antara Kementerian Mengenai Pandemik A (HINI) yang bermesyuarat di sini, hari ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kesemua pesakit yang berisiko dan mempunyai simptom HINI tidak perlu menjalani ujian pengesahan.

Katanya, rawatan antivirus akan diberi untuk kes-kes yang dikesan dalam tempoh 48 jam selepas menunjukkan tanda dijangkiti H1N1.

Beliau menjelaskan, keputusan itu dibuat berikutan jumlah kehadiran orang ramai yang mahu menjalani pemeriksaan H1N1 di hospital agak ramai.

“Semua kes yang mempunyai simptom jangkitan influenza dan mempunyai faktor risiko akan diberi rawatan antivirus serta-merta tanpa perlu membuat ujian pengesahan H1N1,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat tersebut di sini, hari ini.

Muhyiddin memberitahu, sebanyak 14 kes baru H1N1 melibatkan jangkitan tempatan dan warga Malaysia dilaporkan hari ini di mana 13 daripadanya merupakan kejadian daripada tiga kluster baru serta satu kes terpencil.

Katanya, jumlah terkumpul kes H1N1 di negara ini adalah sebanyak 1,460 kes terdiri daripada 574 kes import dan 886 jangkitan tempatan dengan angka kematian masih lapan orang.

“Daripada jumlah itu, seramai 1,410 pesakit telah sembuh. Hanya 27 orang sedang menerima rawatan antivirus di hospital dengan 10 pesakit di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan 23 pesakit lain menerima rawatan antivirus di rumah.

“Daripada 10 kes di ICU, tiga orang mempunyai faktor risiko iaitu obesiti (1), wanita lepas bersalin (1) dan imuniti rendah (2),” ujarnya.

Timbalan Perdana Menteri menambah, berdasarkan situasi global, sehingga hari ini sebanyak 189,155 kes dengan 1,319 kematian dilaporkan membabitkan 168 negara dengan Pakistan melaporkan kes pertama.

Jelas beliau, statistik tersebut meningkat sebanyak 3,301 kes dengan 12 kematian berbanding hari sebelumnya.

Arahan jauhi riba

Oleh : WAN JEMIZAN WAN DERAMAN

UMAT islam perlu berhati-hati agar tidak terlibat dalam kegiatan riba termasuk dalam membeli rumah.

MELIHAT kepada situasi hari ini, semakin mudah untuk seseorang itu terlibat dengan amalan riba. Bank-bank dan syarikat-syarikat insurans konvensional mengamalkan riba dalam transaksi harian mereka.

Apabila individu mendapatkan pinjaman daripada bank-bank konvensional atau membeli produk-produk insurans daripada syarikat insurans konvensional, secara automatik individu tersebut akan terlibat dengan amalan riba.

Riba jika dilihat dari segi istilah bermaksud mengambil atau mengenakan tambahan ke atas harta atau nilai pokok atau modal secara batil. Ada beberapa pendapat dalam penjelasan makna riba.

Secara umumnya riba boleh disimpulkan sebagai pengambilan tambahan, baik dalam transaksi jual beli mahupun pinjam-meminjam secara batil yang bertentangan dengan prinsip muamalat Islam.

Ia sebagaimana firman Allah SWT yang maksud-Nya: Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu...(an-Nisaa' : 29)

Di dalam al-Quran, perkataan riba ini diulang lapan kali di dalam empat surah iaitu surah al-Baqarah, ali-'Imran, An-Nisaa' dan Ar-Rum.

Ini menunjukkan bahawa pengharaman riba itu diturunkan secara berperingkat- peringkat seperti juga pengharaman arak kepada manusia.

Dalam Surah Ar-Rum ayat ke-39, Allah SWT telah menerangkan unsur negatif yang terdapat dalam riba. Riba itu tidak dapat memberikan apa-apa faedah sekalipun di sisi Allah SWT.

Sebaliknya, orang yang mengeluarkan zakat itulah yang akan dilipat-gandakan pahalanya serta mendapat keredaan Allah SWT. Inilah teguran pertama daripada Allah SWT kepada pengamal riba.

Riba telah disepakati oleh seluruh ulama akan pengharamannya dan ia juga diharamkan oleh semua agama. Allah SWT melaknat mereka yang melibatkan diri dengan riba.

Rasulullah SAW bersabda, maksudnya: "Rasulullah melaknat pemakan riba, pemberinya, dua orang saksinya dan juru tulisnya". (riwayat Ahmad, Abu Daud, Tirmizi, An Nasa'i dan Ibn Majah)

Riba adalah salah satu dosa besar. Ia berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: Jauhilah tujuh dosa besar, Syirik, Sihir, membunuh tanpa hak, makan harta anak yatim, makan riba, lari dari medan peperangan (kerana takut) dan menuduh perempuan yang suci dengan zina (tanpa saksi adil). (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Terlibat dengan riba menjadi sebab mendapat kemurkaan Allah SWT. Pemakan dan pemberi riba sebenarnya mereka memerangi Allah SWT dan Rasul-Nya sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah SWT dan tinggalkanlah saki baki riba sekiranya kamu benar-benar beriman, sekiranya kamu tidak meninggalkannya, isytiharkanlah perang dengan Allah dan Rasul-Nya. (al-Baqarah: 278)

Al Qurtubi menyebut bahawa tiada dosa yang lebih buruk dari riba sehinggakan Allah SWT sendiri begitu tegas di dalam firman-Nya dengan mengisytiharkan perang.

Setiap manusia mempunyai kehormatan diri yang sangat tinggi termasuklah dalam soal hartanya. Tidak wajar mencabuli harta yang dimilikinya kerana ia dikira mencabul kehormatannya. Riba adalah salah satu bentuk pencerobohan ke atas harta orang lain secara batil.

Sebagai contoh dalam pinjaman, sebarang pertambahan ke atas nilai pokok yang diberikan dianggap sebagai mendapatkan habuan tanpa ada susah payah malah diperolehinya di atas kesusahan orang lain.

Oleh itu Islam mengharamkan riba untuk menjaga maruah seseorang daripada sewenang-wenangnya dicerobohi.

Islam sangat menggalakkan sifat tolong menolong di antara satu sama lain. Firman Allah yang bermaksud: ...dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan dan bertakwalah kepada Allah... (al-Maidah: 2)

Falsafah di sebalik pinjaman dalam Islam ialah untuk memenuhi keperluan seseorang yang dalam kesusahan, memupuk semangat tolong menolong dan untuk menyuburkan kasih sayang di antara satu sama lain.

Dengan mengenakan caj tambahan yang kadangkala berganda-ganda melenyapkan nilai-nilai mulia ini malah dengan amalan riba ini telah menyuburkan sikap mengeksploitasi dan menindas golongan yang sedang dalam kesusahan.

Akhirnya lahirlah manusia yang tamak, mementingkan kepentingan sendiri dan menjadi hamba kepada harta.

Islam mengharamkan riba kerana ia bercanggah dengan fitrah kehidupan manusia di mana setiap individu perlu menjadi anggota atau unsur kepada produktiviti. Akan tetapi menerusi amalan riba ini menyebabkan manusia menjadi malas untuk berusaha dan hanya memikirkan bagaimana hendak melipatgandakan keuntungan di atas keringat orang lain.

Akhirnya harta tidak berkembang dan hanya berlegar di kalangan orang-orang kaya sahaja. Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan (ketahuilah bahawa) sesuatu pemberian atau tambahan yang kamu berikan, supaya bertambah kembangnya dalam pusingan harta manusia maka ia tidak sekali-kali akan kembang di sisi Allah (tidak mendatangkan kebaikan) dan sebaliknya sesuatu pemberian sedekah yang kamu berikan dengan tujuan mengharapkan keredaan Allah semata-mata, maka mereka yang melakukannya itulah orang-orang yang beroleh pahala berganda-ganda. (al-Rum: 39)

Riba juga akan membuka pintu keburukan dan menghilangkan keberkatan harta serta kehidupan. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Riba walaupun lumayan (dari sudut kuantiti) tetapi hasilnya ia akan membawa kepada sedikit dan papa". (riwayat Ahmad)

Pengamal riba dikira telah melakukan dosa zina ibu bapa sendiri seperti sabda Rasulullah SAW: "Riba mempunyai 73 pintu, riba yang paling ringan (dosanya) seperti seorang lelaki berzina dengan ibunya..." (riwayat Ibn Majah dan Al-Hakim)

Riba itu boleh terjadi dalam dua keadaan iaitu semasa berjual beli ataupun berhutang. Dalam perbahasan kitab fikah ia disebut sebagai Riba Buyu' (riba dalam jual beli) dan Riba Duyun (hutang).

Riba Buyu' adalah berlaku pertukaran barangan ribawi yang berbeza dari segi kuantitinya seperti menukarkan 1 kilogram (kg) beras jenis A dengan 2 kg beras jenis B atau berlaku penangguhan dari sudut masa seperti membeli emas secara hutang. Dalam konteks semasa riba jenis ini boleh berlaku sebagai contoh dalam urusniaga mata wang asing (forex).

Barangan ribawi ialah medium pertukaran seperti emas, perak, mata wang dan makanan asasi seperti beras, gandum dan sebagainya. Jual beli yang melibatkan barangan ribawi ini hendaklah mematuhi syarat yang ditetapkan agar tidak berlaku transaksi riba seperti yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Said Al-Khudri bahawa Rasulullah S.A.W pernah bersabda: Emas hendaklah dibayar dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, tepung dengan tepung, kurma dengan kurma, garam dengan garam, bayaran harus dari tangan ke tangan (tunai). Barang siapa memberi tambahan atau meminta tambahan, sesungguhnya ia telah berurusan dengan riba. Penerima dan pemberi itu sama-sama bersalah. (riwayat Muslim)

Riba Duyun adalah riba yang berlaku dalam urusan pinjam meminjam, iaitu apa-apa penambahan ke atas amaun pokok sama ada penambahan tersebut dijanjikan oleh peminjam atau ditetapkan oleh pemberi pinjam semasa akad atau semasa apabila telah berlaku default.

Sebagai contoh, seseorang memberi pinjam kepada sahabatnya RM10,000. Semasa beliau memberikan wang tersebut beliau menetapkan kepada sahabatnya supaya membayar lebih RM500 ke atas nilai pokok tersebut daripada awal lagi atau mengenakan caj sebanyak lima peratus jika sahabatnya gagal membayar ansuran atau sahabatnya berjanji untuk membayar lebih sebanyak RM300.

Semua senario ini adalah contoh mudah senario transaksi Riba Duyun dalam pinjaman. Riba jenis ini banyak berlaku di bank-bank konvensional masa kini seperti pinjaman dalam membeli kereta, membeli rumah, pinjaman peribadi dan sebagainya.

Berdasarkan hujah-hujah yang diberikan sama ada daripada ayat-ayat al-Quran, as-Sunnah dan praktis semasa bank-bank dan syarikat-syarikat insurans konvensional pada hari ini, ia menunjukkan amalan riba membawa kepada lebih banyak keburukan daripada kebaikan kepada individu mahu pun ahli keluarga mereka.

Justeru, sebagai ahli masyarakat yang bertanggungjawab serta mementingkan keadilan dalam setiap perkara, seharusnya kita mempromosikan perbankan Islam dan produk-produk yang ditawarkan oleh syarikat-syarikat Takaful, sebagai alternatif dan jalan penyelesaian daripada terlibat dengan amalan riba.

Sekurang-kurangnya, kita telah berusaha untuk memberi jalan keluar kepada masyarakat daripada terus bergelumang dengan amalan riba yang sememangnya dilaknat oleh Allah SWT.

Cadangan

Email Oleh : abu afdhal

Boleh tak YB fikirkan/ bangkitkan:

1. Rakan-cop diperluaskan hingga ke sekolah-sekolah kerana pelajar-pelajar sekolah menengah sudah mula merasakan diri besar dan cepat terpengaruh dgn aktiviti negatif. Mungkin ada kalangan yang baik dapat menjadi mata-mata yang melaporkan aktiviti tidak bermoral, samseng peringkat sekolah dan turut menjadi mata-mata di luar sekolah. Mungkin ini dapat membantu pihak keselamatan memantau kejadian jenayah yang sedang meningkat sekarang.

2. Pas peringkat kawasan/ negeri mengwujudkan pejabat kebajikan di bandar-bandar utama yang boleh dijadikan pusat guaman, bimbingan agama, sosial dan sukarelwan.

3. Setiap YB perlu ada blog dan menyiarkan email spt sdr lakukan sekarang untuk memudahkan orang ramai memberi pandangan. terima kasih kerana keterbukaan sdr.

4. Sdr perlu menerbitkan buku bersifat penerangan/dakwah untuk bukan Islam dan umum spt tajuk.. kenapa saya pilih Islam, Hidup bersama gadis Melayu, Antara boleh dan tak boleh dalam agama dan budaya ( misalnya merayakan tahun baru china dengan sambutan wesak) dan lain-lain tajuk yang mungkin boleh membantu orang lain memahami dua budaya yang sdr alami.

5. Menyatukan saudara baru di Perak dan menjadikan mereka sebagai model terbaik.

Saya amat menghormati sdr dan terasa terharu kerana Allah memberi sdr kelebihan.

sdrmu dalam Islam,
abu_afdhal@yahoo.com

8 cara menjadi suami yang terhebat

Oleh : Zailina Mahmud

Setiap isteri amat mendambakan seorang suami yang boleh menjadi pembantu dan juga penyenang hatinya, bukan hanya si isteri sahaja yang perlu menyenangkan dan juga menolong suaminya. Inilah rahsia kebahagiaan rumah tangga yang jika suami dan isteri sama-sama dapat memahami dan memenuhi keperluan dan kehendak pasangannya, rumah tangga yang sedia terbina akan terus terjalin bahagia dan dibarkahi.

Berikut adalah beberapa tip yang boleh dijadikan panduan kepada suami mahupun bakal suami dalam meningkatkan pengetahuan tentang kehendak hati isteri dan sekaligus meningkatkan kepercayaan dan keyakinan si isteri terhadap suami dalam memimpin keluarga.

1. Imam Solat
Suami yang mampu menjadi imam dalam solat adalah amat jelas mampu memimpin rumah tangganya. Maka isteri akan hormat kerana suaminya mempunyai kredibiliti yang sememangnya menjadi tuntutan dalam berkeluarga. Mampu menjadi imam dalam solat adalah tanda bahawa suaminya mampu memimpinnya ke jalan yang lebih baik dalam agama.

2. Mengajarkan ilmu-ilmu agama
Ini adalah perkara mencabar untuk anda wahai bakal suami dan para suami kerana bukan untuk kita membimbing keluarga dengan ilmu-ilmu agama. Ramai di antara kita hari ini mampu menyediakan peralatan hiburan di rumah tetapi tidak dapat menyediakan peralatan untuk mengajarkan ilmu-ilmu agama. Sekiranya kita tidak mampu, carilah guru yang dapat membimbing kita dan keluarga kita.

3. Suami yang matang
Ramai suami nampak matang sebelum mendirikan rumah tangga, tetapi hakikatnya tidak setelah mereka berkeluarga. Suami perlu matang dalam memberikan keputusan kerana isteri tetap akan meminta pandangan suami walaupun dia mungkin dapat membuat keputusan terhadap sesuatu perkara.

4. Pandai Memasak
Suami adalah penjaga kepada isteri dan anak-anak. Jangan kita hanya menjadi suami yang hanya tahu memakan air tangan isteri, kerana sebenarnya isteri juga akan lebih menyayangi suami yang pandai memasak. Air tangan suami juga mampu mengeratkan hubungan antara suami isteri dan juga anak-anak.

5. Suami yang ‘independent’
Tahu menguruskan diri sendiri. Jangan hanya mengharapkan isteri untuk membasuh pakaian dan menggosok baju kerana ada waktunya mungkin isteri kita tidak dapat melakukan itu semua. Suami yang mampu melakukan kerja-kerja isteri mampu kelihatan comel dan romantik di mata si isteri. Cubalah, anda pasti akan nampak hasilnya nanti!

6. Mempunyai prinsip dan pendirian
Suami tidak boleh kelihatan lemah dengan hanya mendengar dan mengikut pandangan ahli keluarga sekiranya berlaku masalah keluarga.. Pendirian ini akan menunjukkan bahawa anda suami yang hebat di mata isteri. Pandangan ahli keluarga hanyalah pembimbing bukanlah keputusan kepada masalah anda.

7. Menjaga anak-anak bersama isteri
Banyak berlaku di kalangan kita, isteri ditatang bagai minyak yang penuh ketika sedang mengandung, tetapi setelah selamat bersalin suami hanya menyerahkan penjagaan anak kepada isteri sepenuhnya. Lebih-lebih lagi jika anak yang dilahirkan bukan anak sulong. Isteri mengalami kepenatan menguruskan rumah tangga 2 kali ganda selepas melahirkan anak. Tanggungjawab ini juga perlu dirasai oleh suami. Bersamalah bangun malam ketika anak menangis kelaparan. Pastinya isteri akan lebih menghargai kerjasama yang anda berikan.

8. Jadilah suami serba tahu
Suami yang serba boleh dengan erti kata mempunyai pengetahuan yang serba-serbi. Isteri amat rasa kagum apabila suaminya mempunyai pengetahuan dalam pelbagai bidang. Baik dari selok-belok rumah tangga, ekonomi, politik, pendidikan dan sebagainya. Suami yang sebegini bukan sekadar disayangi isteri bahkan juga disayangi mertua.

Mengapa sukar melafazkan maaf

Oleh : Insyira Arman


Hadirnya dirimu,
didalam hidupku,
Telah merubah segalanya
Dan telah aku lewati,
saat gelap hidupku,
Namun aku masih tak menyakini,
Diriku yang cuba menghapuskan,
Mimpi-mimpi buruk yang lalu

Inginku berlari,
dan menggapai hasratku
Apakah kau kan berlalu pergi,
Terkapai-kapai aku,
inginku membuktikan,
kejujuranku kepadamu,
Dan kini kusedari diriku,
Masih liar untuk dimiliki

Maafkanku,
Kerna mengingkari janji
yang terpatri dahulu padamu,
Maafkanku,
Atas kekurangan yang ada
pada diriku ini.

Tak faham mengapa begitu sukar padamu
Melafazkan maaf atas kesalahan lalu
Walaupun nyata engkau menjadi punca
Tak pernah sekali mengaku bersalah

Kau harus sedia menghadapi kenyataan
Tiap manusia mempunyai kelemahan
Tampak sempurna hanyalah di luaran
Aku sepertimu tidak lepas dari kesilapan

Dengan kekasaran, Bukan kemenangan
Dengan keangkuhan, Bertembung keegoaan
Semaikan di jiwa, Kemurnian budi
Hingga hidup kita
Saling menghormati. .. menyayangi.. .

Tak faham mengapa begitu sukar padamu
Melafazkan maaf atas kesalahan lalu
Walaupun nyata engkau menjadi punca
Tak pernah sekali mengaku bersalah
Oh mengapa...

TABIAT NEGATIF PEMANDU...

Oleh : Sara LyanaLess

Tahukah anda bahawa kebanyakan pemandu hari ini hanya menggunakan separuh daripada kemahiran mereka semasa memandu di jalan raya?

Usah terkejut, kerana itu adalah realiti. Dorongan itu terjadi berikutan naluri semula jadi manusia yang memberi input salah tentang apa yang sepatutnya dilakukan semasa memandu.

Menggunakan telefon bimbit, menaip teks khidmat pesanan ringkas (SMS), membetulkan siaran radio dan juga mencari arah menerusi sistem navigasi ketika kereta sedang bergerak. Malah ada yang boleh makan, minum serta bersolek ketika memandu.

Memandu memang tidak sukar lebih lagi kenderaan moden yang dilengkapi dengan pelbagai ciri contohnya kenderaan automatik.

Kini, jurutera GM di Amerika Syarikat (AS) dan beberapa universiti di Jepun sedang merancang mengurangkan keterlibatan manusia dalam mengendalikan kenderaan.

Mereka cuba menjadikan sistem automasi berfungsi sepenuhnya. Daripada lebuh raya yang membolehkan kereta dipandu tanpa memegang stereng, hinggalah ujian pergerakan mekanikal yang diintegrasikan bersama sistem GPS. Desakan itu timbul berikutan sebahagian besar faktor kemalangan yang berlaku berpunca daripada kesilapan manusia.

Secara relatifnya, semua orang dewasa boleh memandu. Namun, apa yang membezakan pemandu yang cekap dan sebaliknya adalah corak pemanduan. Cekap, bukan semestinya anda seorang pelumba litar atau pemandu ujian seperti Tiff Needell atau Quentin Willson.

Kecekapan pemanduan berdasarkan naluri dan keupayaan mengesan sesuatu kecelakaan beberapa saat sebelum ia berlaku. Perbezaan jumlah saat itu kadangkala menentukan sama ada anda mampu atau tidak menyerap kemalangan, mengelak kemalangan atau terus sahaja menghentam dengan momentum penuh.

Kurang kosentrasi

Kesilapan yang sering berpunca daripada manusia adalah kurangnya konsentrasi semasa memandu. Jika anda menggunakan telefon bimbit dengan kit bebas tangan sekalipun, sebenarnya tumpuan memandu kini terbahagi kepada dua situasi yang berbeza.

Malah, beberapa kajian mendapati konsentrasi memandu boleh hilang sehingga 70 peratus ketika berbual menerusi talian, tidak kira sama ada menggunakan kit bebas tangan atau sebaliknya.

Pernahkah anda terlepas memasuki simpang jalan kerana sibuk berbual dengan rakan sebelah? Ini adalah contoh jelas mengenai konsentrasi yang terganggu.

Konsentrasi bukan sahaja melibatkan mata. Ia berkaitan dengan naluri dan keupayaan deria lain untuk berinteraksi bersama sewaktu memandu.

Tali pinggang keledar

Ingat, secanggih manapun kenderaan ia tidak akan berfungsi menyelamatkan pemandu jika anda mengabaikan fakta keselamatan yang telah disediakan secara asas. Setiap komponen perlu berhubung untuk memastikan setiap satunya berfungsi menyelamatkan pemandu ketika kemalangan.

Beg udara, jika pengeluar kenderaan memasang 30 unit sekalipun tidak akan berguna sekiranya tali pinggang keledar tidak dipakai.

Tragedi kemalangan Mercedes Puteri Diana pada tahun 1998 adalah antara contoh komponen semudah tali pinggang keledar mampu menyelamatkan nyawa.

Daripada empat orang yang berada di dalam kereta, Puteri Diana, Dodi Al Fayed dan pemandu-Henri Paul hanya Trevor rees-Jones (pengawal peribadi Dody Fayed) yang terselamat dalam kejadian tersebut.

Sebabnya, hanya Jones yang memakai tali pinggang keledar. Ringkasnya, untuk menjadi seorang pemandu yang cekap, semuanya harus bermula daripada asas. Pakai tali pinggang keselamatan, tidak kira anda duduk di barisan mana sekalipun.

Kerusi, cermin belakang dan titik buta

Sebaik melabuhkan punggung ke kerusi kenderaan, perkara utama yang perlu dilakukan adalah melaras tempat duduk mengikut kedudukan yang sesuai dan selesa. Selesa bukan bermaksud dalam kedudukan seperti di kerusi malas.

Selesa maksudnya anda mempunyai genggaman stereng yang kemas, jarak kaki menekan kesemua pedal yang betul, selain ketinggian sesuai dengan tahap penglihatan depan serta kedudukan stereng yang sepatutnya.

Kemudian, laraskan ketiga-tiga cermin pandang belakang agar mendapat sudut pandangan yang sesuai. Cermin kiri dan kanan perlu berada dalam posisi yang memberi perspektif pandangan secukupnya dan meminimumkan titik buta.

Hidupkan suis penghawa dingin, audio dan laras sistem navigasi, sebelum memakai tali pinggang keledar dengan kemas. Sekarang anda sudah bersedia untuk memandu.

Pemandu yang cekap juga bermaksud pemandu mengawal kereta dan bukannya kereta yang mengawal pemandu. Kawalan terletak 100 peratus pada tubuh badan anda dan gunakan sebaiknya segala fungsi yang ada pada kereta.

Jangan lupa memberikan isyarat membelok untuk keluar masuk simpang dan menukar lorong. Jangan lupa menggunakan cermin pandang belakang yang anda laras tadi sebelum menukar sebarang haluan kenderaan.

Kelajuan mengikut situasi

Latih diri untuk menduga apa yang berlaku dan akan berlaku di hadapan anda. Bayangkan perspektif pemanduan melebihi sempadan. Di hadapan anda mungkin sebuah kereta Perodua Kancil dan ingat, bukan hanya Kancil sahaja yang perlu anda perhatikan. Jangkakan juga dua atau tiga kenderaan di hadapan anda.

Ketika melalui selekoh yang panjang atau jalan berbukit, pandu dalam kelajuan yang sesuai agar anda mempunyai masa secukupnya untuk membrek sekiranya terdapat halangan di hadapan.

Kelajuan yang sesuai bukan bermaksud 20km/sejam di jalan yang berkelebaran 15 kaki. Anda mungkin dilanggar dari belakang jika memandu terlalu perlahan. Kelajuan yang sesuai juga adalah berdasarkan situasi dan cuaca.

Jalan berbukit juga antara faktor yang sering menyebabkan kemalangan. Ia berikutan titik buta yang terjadi akibat halangan geografi.

Sekarang, anda sudah mendapat perspektif betul bagaimana seharusnya memandu dengan cara yang selamat.

Ingat, jika semua orang di jalan raya mengamalkan corak pemanduan serupa, akhirnya jalan raya akan menjadi tempat yang lebih selamat.

Bertoleransi sesama pemandu. Anda tidak perlu membayar cukai jalan berganda kerana mengangkat tangan meminta maaf sekiranya membuat silap.

Tiada siapa yang sempurna semasa memandu, namun akhirnya anda akan menjadi semakin cekap jika mengamalkan corak pemanduan yang betul. Bukankah itu bagus untuk kita semua?

KEJERNIHAN HATI ELAK PENCERAIAN....

Email Oleh : Sara LyanaLess

Perceraian bukan perkara baru. Cuma yang ingin dibangkitkan ialah jumlah kesnya yang begitu membimbangkan, malah kadangkala pada satu masa kesnya tidak terkawal, seolah-olah wabak yang kian merebak.

Statistik terbaru Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyatakan perceraian masyarakat Islam sebanyak 20,529 kes pada 2007, manakala kes rujuk (berkahwin semula dengan pasangan) hanya 2,511.

Perceraian pada dasarnya halal, tetapi ia adalah perkara halal yang paling dibenci Allah. Sabda Rasulullah s.a.w, bermaksud: "Perbuatan halal yang dimurkai Allah ialah talak." (Riwayat Abu Daud, al-Hakim, as-Suyuti dan Ibn 'Adiyy)

Bagi lelaki mudah untuk melafazkan cerai dan begitu juga wanita pantas meminta cerai apabila tidak sehaluan, tetapi suka atau tidak ia memberikan banyak kesan negatif.

Kebajikan anak mungkin terabai, malah perkembangan emosi mereka juga terbantut, membuatkan mereka hidup dalam tekanan dan kerana itu kadangkala mereka mencipta masalah sama ada di rumah atau sekolah.

Wajah gembira mereka tidak mustahil semakin pudar, kerana kurangnya kasih sayang ibu bapa, sehingga selalu muram, tidak ceria dan kurang keyakinan untuk bergaul bersama rakan sebaya.

Justeru itu, pembentukan keluarga yang aman damai dan ideal harus menjadi idaman setiap pasangan. Dasar keimanan dan ketakwaan seharusnya digenggam setiap pasangan dalam mengharungi pancaroba kehidupan.

Ini kerana iman dan takwa akan menerbitkan kesabaran yang tinggi terutama dalam menghadapi konflik rumah tangga dan tahap kesabaran juga secara langsung akan mempengaruhi emosi seseorang dalam membuat sesuatu keputusan pada saat kritikal.

Sabar boleh diertikan sebagai tabah menghadapi sesuatu keadaan yang amat tidak disenangi dan penyerahan sepenuhnya kepada Allah serta tidak berputus asa dalam menghadapi ujian kehidupan.

Daripada persepsi lain, sabar ialah kesediaan untuk menerima, kemampuan dalam menghadapi masalah dan daya ketahanan diri serta fikiran dalam menyelesaikan sesuatu masalah.

Asas kepada kesabaran ialah emosi yang tenang dalam menghadapi segala macam konflik dalam diri, biasanya disebabkan hati. Selagi hati dan fikiran bersih, cetusan yang lahir juga menjurus kepada keadaan positif.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Ketahuilah dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik, baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ketenangan emosi dan diri hanya boleh diperoleh jika mempunyai hubungan yang baik dengan Allah. Caranya ialah melalui amalan ibadat wajib dan sunat, manakala secara khususnya pula melalui zikir serta fikir.

Zikir adalah ingat, iaitu melepaskan diri daripada lalai dan lupa dengan cara menghadirkan hati serta ingatan yang berterusan. Ingatan yang terbaik adalah ingatan kepada Allah.

"Oleh itu ingatlah kamu kepada-Ku, supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan dan bersyukurlah kamu kepada-Ku dan janganlah kamu kufur (akan nikmat-Ku)." (al-Baqarah:152)

Faedah berzikir begitu banyak, antaranya ialah ia akan membuatkan kerisauan hilang dari hati, dapat membersihkan hati yang kotor, malah membuatkan hati bertambah tenang.

Dengan cara inilah tercetusnya emosi yang tenang dan dengan emosi yang tenang seseorang itu akan dapat mengawal kemarahannya.

Secara tidak langsung, ia juga dapat mengawal emosinya dalam menghadapi konflik perhubungan dan pastinya dengan emosi yang stabil akan membuahkan hasil pemikiran yang menguntungkan kedua-dua belah pihak.

Fikir pula adalah tafakur, iaitu antara nilai ibadat paling tinggi. Berfikir bukanlah semata-mata hanya kepada keadaan dilalui setiap hari, malah merangkumi segala perkara, membabitkan urusan dunia dan akhirat.

"Dan pada bumi ada tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi orang yang yakin dan juga kepada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil dan bukti itu)?" (adz-Dzariyaat:20-21)

Menurut ahli sufi, tafakur adalah pelita hati dan jika tafakur itu hilang, tidak akan ada lagi pancaran dari hatinya.

Selalu berfikir membuatkan hati seseorang itu bersih dan hati yang bersih dengan mudah dapat memutuskan sesuatu perkara walaupun berada dalam keadaan yang begitu mendesak.

Bibit perceraian akan timbul apabila pasangan berasakan tekanan atas perkongsian hidup terutama ketika terperangkap dalam konflik pendapat, walaupun pada permulaannya ia hanyalah bersifat tekanan perkongsian hidup yang normal.

Bagaimanapun, kerana kurang peka terhadap masalah dan cara penyelesaiannya, ia akan menjadi lebih rumit serta konflik ini akan menjadi lebih berat sehingga mengakibatkan implikasi negatif dalam hubungan.

Justeru, penawar paling mujarab berdepan konflik ini tentunya zikir, fikir dan kesabaran, yang membentuk individu berfikiran matang, bertakwa dan beramal soleh, malah mendorong diri untuk mentauhidkan Allah dalam setiap sudut hidupnya.

Misi Rahsia Yahudi Dalam Walt Disney (Bahagian 1)

Oleh : AMEER ABDULLAH

Seperti yang diketahui, pengasas Walt Disney Picture dan Disneyland adalah seorang Yahudi Zionist yang sejati. Bukan itu sahaja, malah Walt Disney juga seorang gay atau homoseksual. Jadi tidak hairanlah semua filem-filem kartunnya menerapkan ciri-ciri homoseksual dan pornografi tanpa disedari oleh ibu bapa tetapi disedari oleh anak-anak mereka.

(Gambar) Pastor Josue Yrion

Di bawah ini saya pamerkan suatu pembentangan umum oleh saudara Pastor Josue Yrion yang membongkar matlamat rahsia kartun-kartun terbitan Walt Disney itu.

[youtube=http: //www.youtube. com/watch? v=fWZYiADYtHE]

Pada gambar di bawah, dapat dilihat bahawa pereka kartun Roger Rabbit sengaja membuatkan watak perempuan tersebut berada dalam keadaan mengghairahkan. Kita mungkin tidak perasan perkara-perkara seperti ini kerana kita tidak menunggu gambar kartun berputar sehingga tamat bersama anak kita. Kita hanya membiarkan mereka melihat seorang diri.

Kekejiaan Yahudi Walt Disney ini tidak sahaja ditonjolkan dalam kartun tetapi diberikan penerapan di luar pawagam terutamanya di taman tema Disneyland. Lihat gambar budak perempuan di bawah yang menaiki patung mainan elektrik. Lihat pada gaya kedudukan Donald Duck tersebut. Dalam banyak-banyak kedudukan, kenapa pereka patung tersebut membuat gaya kedudukan sedemikian? Mungkin anda boleh jawab…

Kita biasanya tidak melihat design mesin elektrik tersebut kerana sibuk melihat telatah anak kita menaikinya. Tetapi lain bagi kanak-kanak, apabila mereka duduk di atas patung seperti itu atau mana-mana patung lain, mereka akan menghafal bentuk kedudukan patung dan rupa parasnya sekali.

Sebagai ibu bapa yang mempunyai anak atau abang / kakak yang mempunyai adik-adik kecil, diharap agar lebih teliti dan sensitif dalam ruang persekitaran. Janganlah semata-mata untuk membuatkan anak-anak kita tida menganggu di dapur maka kita menyajikan mereka dengan kartun-kartun di Astro tanpa berfikir panjang.

PS: mudah-mudahan kita menjadi umat Islam yang sentiasa mengkaji dan memerhati bukannya menelan ludah Yahudi barat.

Wassalam...



Philip Morris – syarikat rokok Yahudi yang menguasai dunia

Oleh : AMEER ABDULLAH

Philip Morris, baru bertukar nama menjadi Altria Group pada 2003. Altria bererti ‘tinggi’ yang maksudnya berasal dari bahasa Latin. Pusat operasi syarikat pengeluar rokok utama dunia ini ialah di Henrico County, Virginia, Amerika Syarikat. Bermula sebagai kedai tembakau pada 1847 di Bond Street, London, kini Philip Morris menjadi syarikat nombor satu bagi pengeluar makanan di Amerika Syarikat, penjual keju yang diproses dan pengeluar rokok. Ia juga menjadi syarikat makanan kedua utama di dunia dan ketiga bagi bisnes gula-gula.

Sempena nama Philip Morris iaitu seorang peniaga Yahudi, syarikat tembakau itu berkembang sebagai sebuah syarikat ketiga paling menguntungkan dalam kategori barangan pengguna. Pada akhir tahun kewangan 2007, ia mencatatkan pendapatan sebanyak US$8.9 bilion dengan mengeluarkan 850 bilion batang rokok di seluruh dunia. Di pasaran semasa, penguasaan Philip Morris meningkat dari 15.4 peratus dalam tahun 2006 kepada 15.6 peratus pada tahun 2007.

Pengurusan Philip Morris diketuai oleh Michael Szymanczyk, juga seorang Yahudi dari Philip Morris Amerika Syarikat (AS). Kaitan Yahudi dan bisnes rokok semakin akrab dan melibatkan rangkaian pelobian yang sangat kukuh. Setiap kali pilihan raya presiden AS, kita didedahkan kaitan calon presiden dengan pelobi-pelobi Yahudi. Siapakah pelobi-pelobi itu?

Center for Public Integrity, AS mendedahkan bahawa Atria Group membelanjakan hampir US$101 juta untuk melobi kerajaan AS dari 1998 hingga 2004, menjadikannya organisasi kedua paling aktif melobi di negara itu.

Dr Wu Tao-Wei dalam artikel ‘Why the Jews Hate ‘Fa Lun Gong’ berkata, sama ada terdapat gula di dalam diet, tembakau, barah, dadah atau ribuan bahan-bahan asing lain yang memudaratkan manusia, jika ia memberi faedah kepada Yahudi, mereka akan mempromosinya dengan bersungguh-sungguh.

Yahudi sentiasa mencari ruang dan peluang untuk menghancurkan manusia. Melalui tembakau dan rokok, hampir 23 peratus kematian di Republik Chech adalah akibat tabiat merokok.

Bagaimana pengaruh rokok berkembang di seluruh dunia?

Sejak 1847 hingga 2008, Philip Morris sentiasa berkempen secara agresif melalui Philip Morris International (PMI). Bermula di Australia pada 1954, jualan rokok terus meningkat dan pada 1973, pengeluaran rokok mencecah 124 bilion batang.

Kilang terbesar Philip Morris di luar AS ialah di Bergen op Zoom, Belanda yang dibuka pada 1980. Kejayaan kilang ini ialah menyumbang sebanyak US$1 bilion iaitu kali pertama Philip Morris mendapat jumlah berkenaan sejak penubuhannya.

Dua tahun kemudian, volum rokok mencecah 400 bilion, menyebabkan operasi PMI perlu dikembangkan selari dengan pertambahan permintaan. Syarikat itu membelanjakan lebih US$3 bilion untuk kempen pengiklanan pada 1996, menjadikannya pengiklan kesembilan terbesar di dunia.

Kesan daripada kempen merokok, 67 peratus lelaki di kawasan bandar di Kemboja menjadi perokok manakala di luar bandar, ia mencecah 86 peratus. Di China, 3,000 orang mati setiap hari kerana merokok. Kajian di Filipina pula mencatatkan 99.8 peratus iklan tembakau menjadi permulaan kepada tabiat merokok khususnya kepada 60 peratus lelaki yang merokok.

Korea Selatan adalah pasaran kelapan terbesar bagi rokok dunia di mana jumlah rokok yang dikeluarkan setahun dianggarkan 100 bilion. Kawasan yang menjadi pasaran besar kepada rokok ialah Pasifik Barat di mana dua per tiga lelaki terlibat dengan tabiat merokok.

Selain Philip Morris, Kementerian Kewangan Jepun turut menjadi pemegang saham terbesar dalam Japan Tobacco iaitu salah satu syarikat pengeluar rokok utama dunia.

Oleh kerana pasaran rokok yang sangat besar, PMI melangkah jauh dengan membuka kilang pengeluaran rokok pertama di Asia pada 1995 dengan mendirikan kilang di Seremban, Negeri Sembilan, Malaysia. Lapan tahun kemudian, Filipina menggantikan Malaysia sebagai pusat pengeluaran rokok utama Asia dengan lonjakan pendapatan sebanyak US$5.7 bilion iaitu pertambahan seratus kali ganda sejak 1970.

Selepas Malaysia dan Filipina, PMI melebarkan bisnes ke Indonesia dengan menguasai 95 peratus saham dalam PT HM Sampoerna pada harga US$4.8 bilion.

Menguasai bisnes rokok di lima benua, Philip Morris mewarisi pendapatan US$38.05 bilion (2007) melalui penjualan 26 jenama rokok termasuk Marlboro, L&M, Philip Morris, F6, Classic dan Sampoerna di samping menjadi penyeludup rokok haram paling besar. Di Itali, media negara itu mendedahkan peranan Philip Morris sebagai pedagang marijuana terbesar di dunia.

Apakah kaitan Philip Morris, Yahudi, rokok dan memusnahkan masyarakat dunia?

Yahudi menganggap bangsa mereka sebagai pilihan Tuhan dan boleh melakukan apa sahaja untuk membunuh manusia bukan Yahudi. Selain menjadikan kebuluran, wabak penyakit HIV/AIDS dan peperangan sebagai alat untuk membunuh, rokok juga menjadi salah satu ejen untuk mencapai cita-cita mereka. Walaupun wang dan kekayaan menjadi agenda utama, bisnes rokok lebih cepat memberikan kekayaan dan pada masa yang sama dapat membunuh secara senyap.

Pengasas Philip Morris adalah seorang Yahudi. Ia memberi sumbangan besar kepada Yahudi dan Israel. Di samping membantu rumah-rumah ibadat (synagogues) Yahudi, Philip Morris juga meningkatkan pengaruh mereka ke atas ahli politik dan kerajaan di negara-negara membangun dan dunia ketiga.

Di Amerika Syarikat, sumbangan kewangan terbesar kepada calon-calon politik dalam pemilihan 1995-96 adalah dari syarikat tembakau dengan jumlah US$4.2 bilion.

Di Kenya, Philip Morris menaja persembahan Third East African Jua Kali/Nguru Kazi Craft Exhibition 2001 atas nama memelihara warisan kebudayaan negara. Di Thailand, mereka menaungi ‘8th Art Competition 2001’ untuk memilih wakil Thailand bagi Asian Art Competition 2001 yang berlangsung di Bali, Indonesia.

Kempen secara sembunyi turut dilakukan di Turki. Philip Morris telah membelanjakan wang bagi membaik pulih Parlimen Turki yang dibuka semula oleh Menteri Kebudayaan pada 2001 di sebalik bantahan orang ramai. Di negara itu juga mereka membantu usaha menyelamat bandar purba ‘Zeugma’ dari ditenggelami air empangan.

Di sebalik tangan-tangan Yahudi yang tersembunyi di sebalik tabir bisnes rokok, Philip Morris menaja komuniti Yahudi di Amerika Syarikat seperti bantuan penajaan bagi Jewish Community Council of Greater Coney Island dan program pengajian Yahudi di Arizona State University.

Mereka juga menaja penyelidikan mengenai kesan-kesan genetik, persekitaran dan ciri-ciri psikologikal tabiat merokok ke atas wanita Israel. Sebanyak US$250,000 dilaburkan oleh Philip Morris USA dan Philip Morris International kepada lima pasukan penyelidik di Hadassah-University Hospital.

Philip Morris dan Atria Group menjadi syarikat rokok terbesar di dunia, mengatasi British American Tobacco dan Japan Tobacco. Penguasaan Yahudi melalui bisnes tembakau dan rokok dieksploitasi sepenuhnya oleh Philip Morris. Mereka melancarkan rokok jenama khas di Israel iaitu Maori Mix, memindahkan pekerja-pekerja Yahudi dari New York ke Richmond kerana pemikiran, sikap dan perlakuan Yahudi lebih terjamin di bandar itu di samping enam buah synagogue sedia ada. Rabbi Yahudi juga sedia melawat dan menjaga kebajikan pekerja-pekerja Yahudi di syarikat itu.

Inilah sikap Yahudi. Ketika orang lain menderita, mereka tetap menjaga sebaik-baiknya Yahudi yang bekerja di situ.

Philip Morris tidak kisah dengan 400,000 kematian setiap tahun di Amerika Syarikat. Ia adalah syarikat Yahudi dan masih wujud sehingga kini. Diberi bantuan yang sangat besar oleh pelobi dan penyokong Yahudi di Kongres. Mereka tahu produk mereka adalah pembunuh tetapi masih mengisytiharkannya sebagai memberi keuntungan kepada ekonomi. Itulah Yahudi, syarikat rokok Yahudi yang sangat berkuasa. Jadi siapa yang menghisap rokok adalah bersengkokol dengan yahudi