29 July 2009

Suku Indian Cherokee Dahulu Adalah Muslim

Oleh : Sirajuddin Abbas

Benarkah?
Ya benar sekali, dalam sejarah yang tidak terungkap dan tidak pernah terungkap dan hanya diungkap di kalangan tokoh akademik yang berhubungan dengan sejarah, tercatat bahwa suku indian Cherokee majoritinya beragama muslim. Sebagai bukti bahwa hal itu memang benar, kalau ada rejeki dan kesempatan anda boleh berkunjung ke perpustakaan kongres amerika (Library of Congress) dan minta untuk ditunjukkan arsip perjanjian antara pemerintah AS dan orang-orang indian suku Cherokee pada tahun 1787.


Disana akan terlihat tanda tangan kepala suku Cherokee saat itu dengan nama Abdel-Khak and Muhammad Ibn Abdullah

Subhanalloh….

Kenapa jadi begini?

Sejarahnya panjang, Semangat orang-orang Islam dan Cina saat itu untuk mengenal lebih jauh planet (tentunya saat itu nama planet belum terdengar) tempat tinggalnya selain untuk melebarkan pengaruh, mencari jalur perdagangan baru dan tentu saja memperluas dakwah Islam mendorong beberapa pemberani di antara mereka untuk melintasi kawasan yang masih dianggap gelap dalam peta-peta mereka saat itu.

Beberapa nama tetap begitu terkenal sampai saat ini bahkan hampir semua orang pernah mendengarnya seperti Cheng Ho dan Ibnu Batutta, namun beberapa lagi hampir-hampir tidak terdengar dan hanya tercatat pada buku-buku tokoh akademik.

Para ahli geografi dan intelektual dari kalangan muslim yang mencatat perjalanan ke benua Amerika itu adalah Abul-Hassan Ali Ibn Al Hussain Al Masudi (meninggal tahun 957), Al Idrisi (meninggal tahun 1166), Chihab Addin Abul Abbas Ahmad bin Fadhl Al Umari (1300 – 1384) dan Ibn Battuta (meninggal tahun 1369).

Menurut catatan ahli sejarah dan ahli geografi muslim Al Masudi (871 - 957), Khashkhash Ibn Saeed Ibn Aswad seorang navigator muslim dari Cordoba di Andalusia, telah sampai ke benua Amerika pada tahun 889 Masehi. Dalam bukunya, ‘Muruj Adh-dhahab wa Maadin al-Jawhar’ (The Meadows of Gold and Quarries of Jewels), Al Masudi melaporkan bahwa semasa pemerintahan Khalifah Spanyol Abdullah Ibn Muhammad (888 - 912), Khashkhash Ibn
Saeed Ibn Aswad berlayar dari Delba (Palos) pada tahun 889, menyeberangi Lautan Atlantik, hingga mencapai wilayah yang belum dikenal yang disebutnya Ard Majhoola, dan kemudian kembali dengan membawa berbagai harta yang menakjubkan.

Sesudah itu banyak pelayaran yang dilakukan mengunjungi daratan di seberang Lautan Atlantik, yang gelap dan berkabut itu. Al Masudi juga menulis buku ‘Akhbar Az Zaman’ yang memuat bahan-bahan sejarah dari pengembaraan para pedagang ke Afrika dan Asia.

Dr. Youssef Mroueh juga menulis bahwa selama pemerintahan Khalifah Abdul Rahman III (tahun 929-961) dari dinasti Umayah, tercatat adanya orang-orang Islam dari Afrika yang berlayar juga dari pelabuhan Delba (Palos) di Spanyol ke barat menuju ke lautan lepas yang gelap dan berkabut, Lautan Atlantik. Mereka berhasil kembali dengan membawa barang-barang bernilai yang diperolehnya dari tanah yang asing.

Beliau juga menuliskan menurut catatan ahli sejarah Abu Bakr Ibn Umar Al-Gutiyya bahwa pada masa pemerintahan Khalifah Spanyol, Hisham II (976-1009) seorang navigator dari Granada bernama Ibn Farrukh tercatat meninggalkan pelabuhan Kadesh pada bulan Februari tahun 999 melintasi Lautan Atlantik dan mendarat di Gando (Kepulaun Canary).

Ibn Farrukh berkunjung kepada Raja Guanariga dan kemudian melanjutkan ke barat hingga melihat dua pulau dan menamakannya Capraria dan Pluitana. Ibn Farrukh kembali ke Spanyol pada bulan Mei 999.

Perlayaran melintasi Lautan Atlantik dari Maroko dicatat juga oleh penjelajah laut Shaikh Zayn-eddin Ali bin Fadhel Al-Mazandarani. Kapalnya berlepas dari Tarfay di Maroko pada zaman Sultan Abu-Yacoub Sidi Youssef (1286 - 1307) raja keenam dalam dinasti Marinid. Kapalnya mendarat di pulau Green di Laut Karibia pada tahun 1291. Menurut Dr. Morueh, catatan perjalanan ini banyak dijadikan referensi oleh ilmuwan Islam.

Sultan-sultan dari kerajaan Mali di Afrika barat yang beribukota di Timbuktu, ternyata juga melakukan perjalanan sendiri hingga ke benua Amerika. Sejarawan Chihab Addin Abul-Abbas Ahmad bin Fadhl Al Umari (1300 - 1384) memerinci eksplorasi geografi ini dengan seksama. Timbuktu yang kini dilupakan orang, dahulunya merupakan pusat peradaban, perpustakaan dan keilmuan yang maju di Afrika. Ekpedisi perjalanan darat dan laut banyak dilakukan orang menuju Timbuktu atau berawal dari Timbuktu.

Sultan yang tercatat menjelajah hingga ke benua baru saat itu adalah Sultan Abu Bakari I (1285 - 1312), saudara dari Sultan Mansa Kankan Musa (1312 - 1337), yang telah melakukan dua kali ekspedisi melintas Lautan Atlantik hingga ke Amerika dan bahkan menyusuri sungai Mississippi.

Sultan Abu Bakari I melakukan eksplorasi di Amerika tengah dan utara dengan menyusuri sungai Mississippi antara tahun 1309-1312. Para eksplorer ini berbahasa Arab. Dua abad kemudian, penemuan benua Amerika diabadikan dalam peta berwarna Piri Re'isi yang dibuat tahun 1513, dan dipersembahkan kepada raja Ottoman Sultan Selim I tahun 1517. Peta ini menunjukkan belahan bumi bagian barat, Amerika selatan dan bahkan benua Antartika, dengan penggambaran pesisiran Brasil secara cukup jelas dan nyata.

Berbicara tentang Cherokee tentu saja tidak boleh lepas dari Sequoyah (portait kiri atas). Seorang asli suku Cherokee yang menghidupkan kembali Syllabary suku mereka pada 1821. Syllabary adalah semacam aksara barangkali, bila kita mengenalnya dengan abjad A sampai Z maka suku Cherokee memiliki cara sendiri untuk aksara-nya. Yang membuatnya sangat luar biasa adalah ternyata aksara yang ditemukan kembali oleh Sequoyah mirip sekali dengan aksara Arab (lihat gambar kanan). Beberapa tulisan cherokee abad ke-7 yang ditemukan terpahat pada bebatuan di Nevada bahkan sangat mirip dengan tulisan “Muhammad” dalam bahasa Arab.

Bukti lainnya adalah, Columbus sendiri mengetahui bahwa orang-orang Carib (Karibia) adalah pengikut Nabi Muhammad. Dia faham bahwa orang-orang Islam telah berada di sana terutama orang-orang dari Pantai Barat Afrika. Mereka mendiami Karibia, Amerika Utara dan Selatan. Namun tidak seperti Columbus yang ingin menguasai dan memperbudak rakyat Amerika. Orang-Orang Islam datang untuk berdagang dan bahkan beberapa menikahi orang-orang pribumi.

Lebih lanjut Columbus mengakui pada 21 Oktober 1492 dalam pelayarannya antara Gibara dan Pantai Kuba melihat sebuah masjid (berdiri di atas bukit dengan indahnya menurut sumber tulisan lain). Sampai saat ini sisa-sisa runtuhan masjid telah ditemukan di Kuba, Mexico, Texas dan Nevada.

Dan tahukah anda? 2 orang nahkoda kapal yang dipimpin oleh Columbus kapten kapal Pinta dan Nina adalah orang-orang muslim yaitu dua bersaudara Martin Alonso Pinzon dan Vicente Yanex Pinzon yang masih keluarga dari Sultan Maroko Abuzayan Muhammad III (1362). [THACHER,JOHN BOYD: Christopher Columbus, New York 1950]

Dan mengapa hanya Columbus saja yang sampai saat ini dikenal sebagai penemu benua amerika? Karena saat terjadi pengusiran kaum yahudi dari spanyol sebanyak 300.000 orang yahudi oleh raja Ferdinand yang Kristen, kemudian orang-orang yahudi menggalang dana untuk pelayaran Columbus dan berita ‘penemuan benua Amerika’ dikirim pertama kali oleh Christopher Columbus kepada kawan-kawannya orang Yahudi di Spanyol. Pelayaran Columbus ini nampaknya kurang publikasi dan diperlukan untuk menciptakan legenda sesuai dengan ‘pesan sponsor’ Yahudi sang penyandang dana. Kisah selanjutnya kita tahu bahwa media massa dan publikasi dikuasai oleh orang-orang Yahudi yang bahkan dibenci oleh orang-orang seperti Henry Ford si raja mobil Amerika itu. Maka tampak ada ketidak-jujuran dalam menuliskan fakta sejarah tentang penemuan benua Amerika. Penyelewengan sejarah oleh orang-orang Yahudi yang terjadi sejak pertama kali mereka bersama-sama orang Eropa menjejakkan kaki ke benua Amerika.

Dan tahukah anda? sebenarnya laksamana Zheng He atau yang di Indonesia lebih dikenal dengan nama laksamana Cheng Ho adalah penemu benua amerika pertama, sekitar 70 tahun sebelum Columbus.

Sekitar 70 tahun sebelum Columbus menancapkan benderanya di daratan Amerika, Laksamana Zheng He sudah lebih dulu datang ke sana. Para peserta seminar yang diselenggarakan oleh Royal Geographical Society di London beberapa waktu lalu dibuat terperangah. Adalah seorang ahli kapal selam dan sejarawan bernama Gavin Menzies dengan paparannya dan lantas mendapat perhatian besar.

Tampil penuh percaya diri, Menzies menjelaskan teorinya tentang pelayaran terkenal dari pelaut mahsyur asal Cina, Laksamana Zheng He (kita mengenalnya dengan Ceng Ho-red). Bersama bukti-bukti yang ditemukan dari catatan sejarah, dia lalu membuat kesimpulan bahwa pelaut serta navigator ulung dari masa dinasti Ming itu adalah penemu awal benua Amerika, dan bukannya Columbus.

Bahkan menurutnya, Zheng He 'mengalahkan' Columbus dengan rentang waktu sekitar 70 tahun. Apa yang dikemukakan Menzies tentu membuat kehebohan lantaran masyarakat dunia selama ini mengetahui bahwa Columbus-lah si penemu benua Amerika pada sekitar abad ke-15. Pernyataan Menzies ini dikuatkan dengan sejumlah bukti sejarah. Adalah sebuah peta buatan masa sebelum Columbus memulai ekspedisinya lengkap dengan gambar benua Amerika serta sebuah peta astronomi milik Zheng He yang dikemukakannya sebagai barang bukti itu. Menzies menjadi sangat yakin setelah meneliti jelasnya bukti benda-benda bersejarah itu.

''Laksana inilah yang semestinya dianugerahi gelar sebagai penemu pertama benua Amerika,'' ujarnya. Menzies melakukan kajian selama lebih dari 14 tahun. Ini termasuk penelitian peta-peta kuno, bukti artefak dan juga pengembangan dari teknologi astronomi modern seperti melalui program software Starry Night.

Dari bukti-bukti kunci yang boleh mengubah alur sejarah ini, Menzies mengatakan bahwa sebagian besar peta maupun tulisan navigasi Cina kuno bersumber pada masa pelayaran Laksamana Zheng He. Penjelajahannya hingga mencapai benua Amerika mengambil waktu antara tahun 1421 dan 1423. Sebelumnya armada kapal Zheng He berlayar menyusuri jalur selatan melewati Afrika dan sampai ke Amerika Selatan.

Uraian astronomi pelayaran Zheng He kira-kira menyebut, pada larut malam saat terlihat bintang selatan sekitar tanggal 18 Maret 1421, lokasi berada di ujung selatan Amerika Selatan. Hal tersebut kemudian direkonstruksi ulang menggunakan software Starry Night dengan membandingkan peta pelayaran Zheng He.

"Saya memprogram Starry Night hingga masa di tahun 1421 serta bagian dunia yang diperkirakan pernah dilayari ekspedisi tersebut," ungkap Menzies yang juga ahli navigasi dan mantan komandan kapal selam angkatan laut Inggris ini. Dari sini, dia akhirnya menemukan dua lokasi berbeda dari pelayaran ini berkat catatan astronomi (bintang) ekspedisi Zheng He.

Lantas terjadi pergerakan pada bintang-bintang ini, sesuai perputaran serta orientasi bumi di angkasa. Akibat perputaran bumi yang kurang sempurna membuat sumbu bumi seolah mengukir lingkaran di angkasa setiap 26 ribu tahun. Fenomena ini, yang disebut presisi, berarti tiap titik kutub membidik bintang berbeza selama waktu berjalan. Menzies menggunakan software untuk merekonstruksi posisi bintang-bintang seperti pada masa tahun 1421.

"Kita sudah memiliki peta bintang Cina kuno namun masih memerlukan penanggalan petanya," kata Menzies. Saat sedang buntu memikirkan masalah ini, tiba-tiba ditemukanlah pemecahannya. "Dengan kemujuran luar biasa, salah satu dari tujuan yang mereka lalui, yakni antara Sumatra dan Dondra Head, Srilanka, mengarah ke barat."

Bagian dari pelayaran tersebut rupanya sangat dekat dengan garis khatulistiwa di Samudera Hindia. Adapun Polaris, sang bintang utara, dan bintang selatan Canopus, yang dekat dengan lintang kutub selatan, tercantum dalam peta. "Dari situ, kita berhasil menentukan arah dan letak Polaris. Sehingga selanjutnya kita bisa memastikan masa dari peta itu yakni tahun 1421, campur dan tolak 30 tahun."

Atas temuan tersebut, Phillip Sadler, pakar navigasi dari Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, mengatakan perkiraan dengan menggunakan peta kuno berdasarkan posisi bintang amatlah dimungkinkan. Dia juga sepakat bahwa estimasi waktu 30 tahun, seperti dalam pandangan Menzies, juga masuk akal.

Selama ini, masyarakat dunia mengetahui kiprah Zheng He sebagai penjelajah ulung. Dia terlahir di Kunyang, kota yang berada di sebelah barat daya Propinsi Yunan, pada tahun 1371. Keluarganya yang bernama Ma, adalah bagian dari warga minoritas Semur. Mereka berasal dari kawasan Asia Tengah serta menganut agama Islam. Ayah dan kakek Zheng He diketahui pernah mengadakan perjalanan haji ke Tanah Suci Makkah. Sementara Zheng He sendiri tumbuh besar dengan banyak mengadakan perjalanan ke sejumlah wilayah. Ia adalah Muslim yang taat.

Yunan adalah salah satu wilayah terakhir pertahanan bangsa Mongol, yang sudah ada jauh sebelum masa dinasti Ming. Pada saat pasukan Ming menguasai Yunan tahun 1382, Zheng He turut ditawan dan dibawa ke Nanjing. Ketika itu dia masih berusia 11 tahun. Zheng He pun dijadikan sebagai pelayan putra mahkota yang nantinya menjadi kaisar bernama Yong Le. Kaisar inilah yang memberi nama Zheng He hingga akhirnya dia menjadi salah satu panglima laut paling termashyur di dunia.

Sifat Seseorang Berdasarkan Tanggal Lahir dan Surah Al Quran

Oleh : Sirajuddin Abbas

Untuk mengetahui karakteristik sifat seseorang, kita bisa menganalisa menurut astrologi/zodiac, shio atau dari kalender Jawa. Tapi kali ini saya ingin berbagi info dari sini yaitu Menyibak Rahasia Karakteristik Sifat Seseorang Sesuai Tanggal Lahirnya Menurut Al-Qur’an. Percaya atau tidak terserah bagaimana anda menyikapinya.



Tanggal 1

Surat Al Fatihah (Pembukaan)
Menyukai hal baru, berbakat menjadi pemimpin, seorang pioneer (pelopor), idealis, cenderung ingin sempurna, pandai memanfaatkan kesempatan, egois, harus selalu jadi prioritas utama, sering mengulangi kesalahan yang sama, orang yang belum mengenalnya akan mengira sebagai sosok yang angkuh dan sulit ditaklukkan.


Tanggal 2
Al Baqarah (Sapi Betina)
Pekerja keras, taat akan hukum dan aturan, memiliki jiwa sosial dan kepedulian tinggi, menyukai hal-hal yang bersifat rutinitas, jika dia mampu ada cenderungan menjadi seorang dermawan, kurang inisiatif, sering dimanfaatkan orang lain serta gampang percaya kepada orang lain.


Tanggal 3
Al Imran (Keluarga Imran)
Seorang pemimpin (walaupun dalam kelompok kecil), berhati-hati dalam bertindak, mengayomi, tegas, suka suasana perdebatan dan agak cerewet, jika wanita ia cenderung tomboy, ingin menang sendiri, seorang pemimpi dan sering berfantasi.


Tanggal 4
An Nisa (Wanita)
Sensitif dan perasa, feminim, protektif terhadap keluarga, kreatif, kompak tapi mudah dipengaruhi, agak jahil (iseng), dan penggoda.


Tanggal 5
Al Maidah (Hidangan)
Diperlukan banyak orang, menyukai perubahan, memiliki insting yang lumayan, cepat bosan, ingin dilayani, susah diatur.


Tanggal 6
Al Anaam (Binatang Ternak)
Punya insting tajam, kurang mandiri, terkadang seenaknya sendiri, emosional, pemalu dan kurang percaya diri, dan cepat berubah pikiran.


Tanggal 7
Al A’Raaf (Tempat Tertinggi)
Cermat dan teliti, mudah mengambil hati orang lain, penuh inspirasi, terlihat sombong, suka meremehkan dan cepat puas.


Tanggal 8
Al Anfaal
Optimis, mobilitas tinggi, menyukai perubahan, emosional, gampang berubah pendirian, saat marah suka menyakiti diri sendiri.


Tanggal 9
At Taubah
Pemaaf, perfeksionis, mudah bergaul, tegas, tidak suka basa basi, tidak cepat puas, ingin selalu diperhatikan, keras kepala dan mudah goyah.


Tanggal 10
Yunus
Cepat menyesuaikan, banyak cara keluar dari persoalan, setiap kemauan harus terpenuhi, licin dan cerdik, tidak bisa dikekang dan susah diatur, mudah menyangkal dan banyak alasan.

Tanggal 11
Huud
Dibutuhkan banyak orang, mudah menerima, berhati-hati dalam berbuat, tidak banyak kemauan, pasif, terkadang diremehkan, peka perasaan.


Tanggal 12
Yusuf
Percaya diri, optimisme tinggi, tekun, teliti, disukai banyak orang, emosional, tidak mudah percaya, tidak bisa menahan keinginan, ambisius.


Tanggal 13
Ar Ra’du (Guruh / Petir)
Pemikir, dinamis, menyukai perbedaan, mudah menarik perhatia, logis, suka berdebat, tempramental, lambat memahami sesuatu.


Tanggal 14
Ibrahim
Pembimbing yang baik, patuh pada aturan, keras dan tegas, banyak rencana, rela berkorban.


Tanggal 15
Al Hijr (Batu)
Perfeksionis, keras kepala, telaten, gampang goyah pendiriannya, mudah dipengaruhi.


Tanggal 16
An Nahl (Lebah)
Rajin dan tekun, ramah, peka pada suasana di sekitarnya, berjiwa sosial, pandai memanfaatkan kesempatan, rapi, cerewet, sensitif dan agak cengeng, pendendam.


Tanggal 17
Al Israa
Idealis, banyak ide, suka berkhayal, emosional, lebih produktif jika beraktivitas pada malam hari (kegiatan yang baik dan bermanfaat).


Tanggal 18
Al Kahfi
Suka menolong, pengamat yang baik, pandai menyimpan rahasia, tidak mudah percaya, suka memendam masalah dan mengurung diri, susah ditebak maksudnya.


Tanggal 19
Maryam
Pengasuh, kekanak-kanakan, menyukai anak-anak, suka mengajar, sabar, memiliki banyak cara menyelesaikan masalah, bicara berdasar bukti, sering difitnah.


Tanggal 20
Thaha
Misterius, suka bepergian, memegang teguh aturan, suka lari dari masalah.

Tanggal 21
Al Anbiyaa
Bertanggung jawab, seorang pemimpin dan pemikir, pendengar yang baik, menerima apa adanya (ikhlas), tidak banyak kemauan.


Tanggal 22
Al Hajj
Segala sesuatu harus sempurna, mudah dipengaruhi, gampang terpengaruh, terburu-buru ingin cepat sampai tujuan, menyukai keramaian, sering berfikir muluk.


Tanggal 23
Al mu’minuun
Normatif, sensitif, feminim, fanatik terhadap sesuatu, mudah terpancing emosinya.


Tanggal 24
An Nuur
Mudah memberikan jalan keluar, cermat memilah masalah, pendengar setia, mudah tersinggung, suka mengungkit-ungkit, gampang menyalahkan.


Tanggal 25
Al Furqan
Punya skala prioritas, gemar membandingkan, ceplas ceplos, kurang inisiatif dan tidak banyak kemauan.


Tanggal 26
Asy Syuara
Pandai mengambil hati, suka berbelit-belit, kurang berani untuk menyampaikan keinginan, agak cerewet, tidak banyak keinginan, kurang romantis.


Tanggal 27
An Naml
Insting kuat, memiliki perencanaan yang baik, pandai memanfaatkan peluang, susah bekerja sendiri, mudah panik, tidak bisa disalahkan, mudah tersinggung, tidak bisa ditentang.


Tanggal 28
Al Qashash
Berani menyampaikan keinginan dan pendapat, memegang komitmen, mudah bergaul, tidak pernah kehabisan bahan pembicaraan, pendendam, emosional, romantis, pencemburu.


Tanggal 29
Al Ankabuut
Banyak kenalan, sabar, dinamis, kurang menyukai keramaian, tidak berfikir panjang, kurang pandai memelihara jaringan, bekerja kurang sistematis, mudah tersinggung.


Tanggal 30
Ar Ruum
Optimis, banyak akal, anggun, tempramental, suka bertindak semaunya dan ingin menang sendiri, pencemburu berat, setiap kemauannya harus dipenuhi.


Tanggal 31
Lukman
Bijaksana, seorang pemimpin, melindungi komunitasnya, sabar, tekad kuat, otoriter, setiap perintahnya harus dituruti.

Sesuaikah karakteristik sifat Anda berdasarkan Surat di atas ?
Wallahu’alam

Mimpi Rasulullah S.A.W

Oleh : Zailina Mahmud

Mimpi adalah sesuatu yang sering dialami oleh setiap manusia terutamanya di waktu sedang tidur. Adakala mimpi itu buruk dan ada pula yang baik. Apabila bermimpi sesuatu yang baik seperti sedang membaca Al-Quran,solat, disanjung orang dan seumpamanya, ucapkanlah syukur dan memuji Tuhan. Sebaliknya jika ia mengerikan dan menakutkan sehingga membuat kita keluh kesah, segeralah mengucap istighfar dan memohon keampunan kepada Allah SWT.

Kadang-kadang mimpi itu akan menjadi kenyataan dan kadang-kadang ianya hanyalah mainan tidur. Ulama-ulama dan wali Allah sering dapat melihat alam ghaib seperti suasana di dalam kubur (seksa dan nikmat) melalui mimpi. Petikan dari sebuah hadis yang telah disebut oleh Imam As Sayuthi, Al Tabrani,Al Hakim At Termizi dan Al Isfahani dalam kitab mereka yang bermaksud:

1) Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi yang ajaib malam kelmarin. Aku telah melihat seorang dari umatku telah didatangi oleh Malaikat Maut untuk mengambil nyawa, maka malaikat itu telah terhalang oleh ketaatannya kepada kedua ibu bapanya.

2) Aku melihat juga seorang dari umatku telah disediakan untuk menerima seksa kubur, maka dia telah wuddiselamatkan oleh kesanuknya.

3) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan, maka ia telah dibebaskan dari bahayanya oleh berkat zikrullah.

4) Aku melihat juga seorang dari umatku diseret oleh Malaikat Azab maka segera muncul solatnya serta melepaskannya dari azab tersebut.

5) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang ditimpa dahaga yang teramat sangat, setiap ia mendatangi sesuatu perigi, dihalang untuk meminumnya, maka segera datang puasanya serta memberinya minum hingga ia merasa puas.

6) Aku melihat juga seorang dari umatku yang mengunjungi kumpulan para nabi, yang ketika itu sedang duduk berkumpul-kumpul, setiap kali dia mendekati mereka, dia diusir dari situ, maka menjelmalah mandi junubnya sambil memimpinnya ke kumpulan itu seraya menunjukkan supaya duduk di sisiku.

7) Aku melihat juga seorang dari umatku dikabusi oleh suasana gelap, di hadapannya gelap, di kanannya gelap, di kirinya gelap, di atasnya gelap, di bawahnya juga gelap, sedang ia dalam keadaan bingung. Maka datanglah pahala haji dan umrahnya, lalu mengeluarkan dari suasana gelap-gelita itu lalu memasukkannya ke dalam suasana terang-benderang.

8) Aku melihat juga seorang dari umatku berbicara kepada Mukminin, akan tetapi tidak seorang pun dari mereka yang mahu berbicara dengannya, maka menjelmalah silaturrahimnya seraya menyeru orang-orang itu, katanya:
"Wahai kaum Mukminin sambutlah bicaranya," lalu mereka pun berbicaralah dengannya.

9) Aku melihat seorang dari umatku sedang menepis-nepis bahang api dan percikannya dari mukanya, maka segera datanglah pahala sedekahnya lalu melindungi muka dan kepalanya dari bahaya api itu.

10) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang diseret oleh Malaikat Zabaniah ke merata tempat, maka menjelmalah Amar Makruf dan Nahimunkar seraya menyelamatnya dari cengkaman neraka serta menyerahkannya pula kepada Malaikat Rahmat.

11) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang merangkak-rangkak, antaranya dengan Tuhan dipasang tabir, maka menjelmalah budi pekerti seraya memimpinnya sehingga dibuka pemisah tadi dan masuklah ia ke hadrat Allah Taala.

12) Aku melihat juga seorang dari umatku terheret ke sebelah kiri oleh buku catatannya, maka menjelmalah perasaan kepada Allah menukarkan tujuan buku catatan itu ke arah kanan.

13) Aku melihat juga seorang dari umatku terangkat timbangannya, maka menjelmalah anak-anaknya yang meninggal sewaktu kecil lalu menekan timbangan itu sehingga menjadi berat.

14) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang berdiri di pinggir Jahanam, maka menjelmalah perasaan gerunnya terhadap seksa Allah Taala lalu membawa jauh dari tempat itu.

15) Aku melihat juga seorang dari umatku terjerumus ke dalam api neraka, maka datanglah air matanya yang mengalir kerana takut kepada Allah Taala lalu menyelamatkanya dari api neraka itu.

16) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang meniti sirat manakala seluruh tubuhnya bergoncang seperti bergoncangnya dedaun yang ditiup angin, maka menjelmalah baik sangkanya terhadap Allah Taala lalu mententeramkan kegoncangan itu lalu dengan mudah meniti hingga ke hujung titian itu.

17) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang meniti atas titian sirat, kadangkala ia merangkak dan kadangkala ia meniarap, maka menjelmalah solat menyeru kepadaku lalu aku memimpin tangannya dan mengajaknya berdiri dan meniti hingga ke penghujung titian itu.

18) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang hampir tiba di pintu syurga, tiba-tiba pintu-pintunya ditutup, maka menjelmalah penyaksiannya bahawa tiada Tuhan melainkan Allah lalu membukakan pintu-pintu syurga itu untuknya sehingga ia boleh memasukinya.

19) Aku melihat ada ramai orang yang digunting-gunting lidahnya, maka aku bertanya kepada Jibril siapakah mereka itu, maka Jibril menjawab:
"Mereka itulah orang-orang yang suka 'membawa mulut' ke sana ke mari."

20) Aku melihat juga orang-orang yang digantung dengan lidah-lidah mereka, maka aku bertanya Jibril siapakah mereka itu, maka Jibril menjawab: "Mereka itulah orang-orang yang melempar tuduhan terhadap kaum Mukminin dan Mukminat dengan tuduhan tanpa bukti dan palsu."


Khasiat Bismillaahir rahmaanir rahiim

Oleh : Zailina Mahmud

1. Berkhasiat Untuk Mencapai semua Hajat:

Jika kita mahukan suatu hajat atau keinginan, maka perlu membaca bismillah ditambah dengan doa sebagaimana berikut dibawah ini sebanyak 118 kali;

Bismillaahir rahmaanir rahiim,

Allahumma inni as-aluka bi fadhli, bismillahir maanir rahiim, wa bi haqqi, bismillahir rahmaanir rahiim, wa bi haibati, bismillahir rahmaanir ra-hiim, wa bi manzilati, bismillahir rahmaanir rahiim irfa’ qadrii wa yassir amrii wasyroh shadrii yaa man huwa kaf ha yaa ‘ain shaad, haa miim ‘ain shaad alif lam miim raa haa miim, allaahu laa ilaaha illaa huwal hayyul qayyuumu bi sirril haibati wal qudrati bi siiril jabaruuti wal ‘adlamati ij’al nii min ‘ibaadikal muttaqiina wa ahli thaa atikal muhibbiina waf’al lii kadzaa yaa rabbal ‘aalamiina wa shallaallaahu ‘alaa sayyidinaa muhammadin wa ‘alaa aalihi wa shahbihii wa sallaama.

“Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Wahai Allah, sesyngguhnya aku memohon kepada Mu dengan keistimewaan bismillahir rahmaanir rahiim, dan dengan kebenaran bismillahir rahmaanir rahiim, dan dengan keampuhan bismillahir rahmaanir rahiim, dan dengan ketinggian kedudukan bismillahir rahmaanir rahiim, maka tingkatkanlah hedudukan derajatku, mudahkanlah segala usahaku, dan luaskanlah cakrawala pemikiran ku, Wahai Dzat yang Dia itu adalah kaf ha aa ain ahead, ha miem ‘ain sin qaaf, alief laam min, alief lam min shaad, alief laam miem roo, ha miem, yaitu Allah yang tiada Tuhan melainkan hanya Dia. Dia Yang Maha hidup lagi berdiri sendiri. Dengan rahasia Dzat yang memiliki kehebatan dan kekuasaan, dengan rahasia kemuliaan dan keagungan.. Jadikanlah aku termasuk golongan orang-orang yang bertakwa, taat dan mencintai Mud an jadikanlah aku …. (sebutkan keinginan yang dimaksudkan) Wahai Tuhan Semesta Alam, Semoga rahmat dan salam dari Allah sentiasa tetap atas jubjungan Nabi Muhammad, juga atas keluarga dan sahabat beliau.”

2. Dapat Menjauhkan Godaan Syaitan:

Untuk mencegah hal-hal tersebut, maka sebaik-nya kita membiasakan membaca bismillahir rahmaanir rahiim sebanyak 21 kali. Ini dilakukan ketika kita hendak tidur. Semalam itu juga kita digaja oleh Allah dari mati kafir dan bahaya pencurian.

3. Dapat Mecerdaskan Akal Pikiran:

Baca bismillahir rahmaanir rahiim sebanyak 900 kali setiap hari maka pikiran menjadi cerdas. Jika ada anak yang bebal otanya dan sulit menerima pelajaran maupun nasihat, sebaiknya dibacakan kalimat bismillah ini sebanyak 900 kali. Caranya terlebih dahulu kita menunaikan solat sunat hajat dua rakaat, setelah berdzikir lalu mengambil mangkuk berisi air putih. Selanjutnya baca bismillah sebanyak bilangan tersebut pada air putih dan diminumkan.

4. Dapat Melancarkan Usaha:

Bagi para pengusaha atau pedagang hendaknya memanafatkan khasiat bismillah ini jika ingin usahanya lancer dan jualan menjadi laris. Syaratnya melakukan solat hajat dua rakaat. Kemudian membaca bismillahir rahmaanir rahiim sebanyak 791 kali. Ini dilakukan setiap hari berturut-turut selama 7 hari dengan hati yakin.

5. Dapat menyembuhkan berbagai penyakit:

Jika jatuh sakit hendaklah membaca bismillahir rahmaanir rahiim sebanyak-banyaknya atau paling tidak 100 kali setiap hari. Tentu saja harus disertai dengan hati yakin bahawa Allah yang memberi kesembuhan disamping pengobatan secara lahiriah (berobat ke Doktor).

6. Mengobati anggota tubuh yang sakit:

Jika ada bahagian tubuh kita yang sakit, maka hendaklah kita berdoa memohon pertolongan agar Allah memberi kesembuhan. Bacalah bismillahir rahmaanir rahiim sebanyak 3 kali sambil meletakan telapak tangan kanan pada bahagian yang sakit. Lalu disambung dengan doa berikut ini sebanyak 7 kali:

A’uudzu billaahi wa biqudratihi min syarri ma ajidu wa uhaadziru.

“Aku berlindung kepada Allah dan kekuasaan-nya dari keburukan yang kurasakan dan kutakuti.”

7. Menghilangkan kemarahan:

Apabila dibaca 50 kali dihadapan orang zalim atau orang yang sedang marah-marah, insya Allah akan hilang kemarahannya dan menjadi reda kemarahannya.

8. Rumah tidak diganggu jin dan syaitan:

Apabila ditulis sebanyak 35 kali pada kertas yang bersih dan suci, waktu menulisnya dalam keadaan suci, kemudian tulisan tersebut ditempelkan pada pintu rumah. Insya Allah rimah tersebut akan aman dari gangguan dan godaan jin dan syaitan. Semua makhluk halus tidak berani memasuki rumah itu.

BANYAK LAGI KEGUNAANNYA YANG TIDAK DITERANGKAN DISINI KHASNYA MENYEMBUHKAN PENYAKIT-PENYAKIT.

http://zailina88. blogspot. com


Yahudi, Babylon dan Palestin

Oleh : AMEER ABDULLAH

Tentera Babylon menyerang Palestin pertama kalinya pada 1600 BC. Mereka menawan tiga daripada dua belas puak yahudi yang ada dan membawa mereka balik ke Babylon untuk dijadikan sebagai hamba. Tiga puak ini telah lenyap dan tidak diketahui ke mana hilangnya mereka.

Kemudian, pada 600 BC, seorang lagi pemimpin Babylon menyerang Palestin dan menawan sembilan puak lagi yang ada. Mereka juga dibawa ke Babylon untuk dijadikan hamba. Tetapi pada kali ini mereka cuba menjaga diri mereka agar mereka tidak lenyap seperti tiga puak yang terdahulu itu. Lalu mereka pun menubuhkan kumpulan rahsia mereka dan rabbi-rabbi mereka mula menulis Talmud dan sebagainya.

Tidak lama kemudian, Babylon ditawan oleh Parsi. Raja Parsi yang memerintah telah memberikan kebebasan kepada puak-puak yahudi itu dan mereka dibenarkan untuk pulang ke Palestin. Kebanyakan dari mereka telah enggan dan memilih untuk menetap di Babylon. Hanya sebahagian yang kecil sahaja telah pulang ke Palestin. Oleh kerana itulah sebahagian besar dari orang-orang yahudi menganggap Babylon sebagai salah satu dari bandar suci mereka.

Pada permulaan abad ini ketika mereka hendak memilih satu negeri untuk dikumpulkan semua yahudi yang ada, ramai yahudi yang mahukan supaya Babylon (Iraq) dipilih sebagai negeri mereka. Dan US melantik seorang yahudi sebagai dutanya di Istanbul yang mana tugasnya ialah untuk memastikan bahawa Babylon diberikan kepada yahudi. Bahkan mereka juga ada beberapa orang yahudi (Freemason) di dalam parlimen Turki (’Othmaniah) yang ditugaskan untuk memujuk khalifah agar memberikan Babylon kepada yahudi. Tetapi permintaan mereka itu telah ditolak oleh kerajaan ‘Othmaniah.
Bagaimanapun, mereka kemudiannya mendapati adalah lebih senang untuk mendapatkan Palestin berbanding dengan Babylon. Tetapi sebahagian mereka masih lagi berhasrat untuk mendapatkan Babylon sebagai negeri mereka.

Hayat UMNO Semakin Lama Semakin Pendek

KEMAMAN – UMNO dan Barisan Nasional (BN) terus menggunakan kuasa kerajaan dan polis untuk menghalang rakyat menegakkan kebenaran.

Tindakan terbaru UMNO/BN negeri Perak menghalang Speaker Dewan Undangan Negeri Perak yang masih sah, V. Sivakumar menjalankan hak dan tanggungjawab menjadikan hayat UMNO/BN semakin lama semakin pendek.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Titi Serong, Khalil Idham Lim berkata tindakan yang tidak mengikut lunas demokrasi itu menyebabkan seluruh rakyat menjadi semakin gelisah.

Katanya, malang sekali lagi kepada seluruh rakyat Perak kerana para ADUN dihalang untuk masuk ke dalam bangunan pentadbiran negeri Perak.


”Di(negeri) Perak hari ini, sekali lagi malang berlaku keatas rakyat Perak (kerana) ADUN-ADUN dihalang untuk masuk (dan) menjalankan mesyuarat di dalam bangunan

”(Bangunan SUK) bukan hak milik UMNO, ia adalah hak rakyat,”katanya ketika berucap dalam majlis penerangan anjuran MTD Chukai, di Taman Islam, disini semalam.

Menurutnya, semalam (27 Julai) V.Sivakumar sebagai Speaker telah memanggil satu mesyuarat Jawatankuasa Hak dan kebebasan Dewan.

Katanya, tujuan mesyuarat tersebut adalah memanggil Ganesan, speaker haram yang dilantik UMNO/BN Perak bagi memberikan alasan mengapakah beliau hadir dalam Sidang DUN yang telah mencetuskan kekecohan pada 7 Mei lalu.

“Dengan Speaker yang masih sah, buat keputusan memanggil Ganesan Speaker Haram, untuk hadir dihadapan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan untuk memberikan alasan,

”apa alasan Ganesan yang boleh diterima beliau sebagai speaker yang sah, apakah sebab Ganesan masuk kedalam DUN Perak sedangkan beliau orang awam,

”apakah alasan Ganesan yang boleh dterima, yang melayakkan Ganesan menggunakan segala kemudahan Speaker DUN Perak dan menikmati gaji sebagai speaker,”tegas Khalil yang juga Ketua Penerangan PAS Perak.

Katanya, tindakan tidak membenarkan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan menjalankan mesyuarat menggambar UMNO dan BN dalam keadaan nazak dan berada di penghujung hayatnya.

”Inilah langkah-langkah yang menyebabkan hayat UMNO semakin lama semakin pendek, akhir sekali (apabila) UMNO mati kita (akan) kuburkan sebagai satu sejarah,

”langkah mereka buat kerja tak betul menyebabkan seluruh rakyat susah hati dan semakin benci,”katanya.

Turut hadir dan berucap dalam majlis penerangan diatas adalah Ketua Dewan Pemuda Terengganu Ustaz Mohd Noor Hamzah dan Penolong Setiusaha PAS Terengganu, Haji Hanafiah Mat@Ramly

Buletin Online/-

Derita akibat suami berzina

Oleh : mohd naim mohd zain

DALAM kesibukan masing-masing, saya mengambil kesempatan berjumpa dengan Puan Nora di tempat yang dijanjikan, lantas membawanya ke Seremban, kebetulan untuk bertemu kawan. Kerana perjalanannya tidaklah begitu jauh, kami singgah di sebuah restoran untuk berbual panjang.

''Saya hairan dengan kelakuan sesetengah wanita, mereka langsung tak takut dosa dengan membuat maksiat dengan suami orang, sedangkan dia sendiri sudah bersuami dan berkeluarga, '' cerita Nora.

''Sudah lama saya tahu hubungan suami saya Farid dengan Zehan melalui cerita kawan-kawan, dan melalui SMS yang Farid terima. Tetapi bila ditanya, Farid tak mengaku. Sebaliknya mendakwa Zehan yang sering mengganggunya. Hubungan mereka sudah jadi cerita sepejabat. Akhirnya rahsia terbongkar, bila saya tahu dia tuduh Zehan yang menggodanya. .

''Memikirkan Zehan yang suka menggoda Farid, satu hari saya pergi bersemuka dengan Zehan di gerai dia menjalankan perniagaan. Dia menafikan. Tapi bila Farid balik rumah saya pula kena marah. Farid mengamuk mendakwa saya pergi serang Zehan. Malah dia menggugut akan memukul saya kalau saya jumpa Zehan lagi. Peliknya kalau dia tak kenal Zehan kenapa marahkan saya jumpa Zehan.

''Sebenarnya ini bukan kali pertama Farid buat hubungan dengan isteri orang dan gadis-gadis, sudah banyak kali, tetapi semuanya saya sabar kerana memikirkan anak-anak masih kecil dan saya bimbang pelajaran mereka terganggu kalau kami bercerai. Oleh itu mengalah.

''Perangai buruknya bila dah bercinta, duit memanjang tak ada, kitalah tempat dia meminta bila 'sesak'. Bila tak dapat dia mengamuk dan akan berakhir dengan tabiat suka memukul. Sejak kecil anak-anak saya sudah biasa melihat saya kena pukul. Alasan Farid, saya jahat dan bodoh sebab itu kena pukul.

''Sejak peristiwa saya bersemuka dengan Zehan, hidup saya semakin terganggu, Zehan menghantar banyak SMS bukan sahaja kepada Farid, dengan pujuk rayu dan meminta simpatinya, malah lebih kerap kepada saya.

''Tetapi ayatnya bukan mohon maaf atas kesalahan yang dilakukannya, sebaliknya dia memaki hamun saya di samping mendakwa dia akan bertindak supaya saya bercerai dengan Farid dan dia akan berkahwin dengan Farid.

''Demi anak-anak supaya saya tak bercerai, saya cari jalan hendak bertemu suami Zehan. Dengan bantuan kawan yang bersimpati saya berjaya menjejaki suami Zehan, Zul, sambil menceritakan apa yang berlaku di luar pengetahuannya.

''Malangnya Zul menafikan, tidak percaya apa yang saya ceritakan. Tetapi berjanji akan bertanya dengan Zehan. Oleh kerana saya sering dapat SMS maki hamun daripada Zehan, saya hantarkan kepada Zul biar dia tahu. Tetapi Zul mendapat cerita salah dari Zehan.

ketakutan ''Akibatnya, saya pula menjadi musuh Zul. Satu hari ketika saya ke kedai saya telah dipukul dari belakang oleh Zul. Kerana ketakutan, saya lari ke sebuah butik kecantikan berdekatan. Zul ikut masuk dan terus memukul saya. Bila saya bertanya, katanya saya jahat menganggu rumahtangganya. Saya melaporkan kejadian itu kepada polis. Bila saya mengadu hal ini kepada Farid, saya pula kena marah.

''Peristiwa itu masih dalam siasatan, sungguh saya tak sangka Zul berani memukul saya, sedangkan kebenarannya dia yang telah dipermainkan oleh isterinya yang membuat hubungan dengan suami orang. Malangnya Zul tak percaya.

''Satu hari saya dapat panggilan telefon daripada seorang wanita bersama ibu dan suaminya yang saya tidak kenali, mereka menasihatkan saya supaya segera berubat, kerana katanya kalau tidak rumah tangga saya akan hancur dan suami saya terus jadi bodoh seperti Zul suami Zehan. Saya terkejut dan bertanya lebih lanjut.

''Dalam perjumpaan dengan saya wanita ini menunjukkan gambar-gambar Zehan bersama keluarganya. Katanya gambar-gambar dirakamkan ketika mereka menjadi kawan baik. Mereka bersahabat lebih 20 tahun lamanya.. Dia juga mengaku mereka anak beranak disuruh oleh Zehan mengganggu saya di telefon satu ketika dahulu.

''Katanya kini mereka sedar atas kesalahan yang dilakukan, kerana rumahtangganya juga hampir musnah. Setelah berubat kini baru dia insaf dan meminta maaf daripada saya.

''Daripada wanita ini saya mendapat alamat rumah ibu Zehan. Katanya saya patut cuba pergi meminta bantuan, mungkin ibunya boleh menasihatkan Zehan.

''Beberapa bulan kemudian saya pergi ke rumah ibu Zehan, tujuan saya supaya ibunya yang lebih matang itu boleh menasihatkan anaknya supaya tidak lagi mengganggu rumahtangga kami. Malangnya, belum sempat saya bercerita, ibu Zehan menghalau saya dengan sebatang paip plastik yang diketuk ke lantai dan ke dinding sekuat hati supaya saya tidak menghampirinya.

''Esoknya Zehan bawa ibunya buat laporan polis menuduh saya serang ibunya. Kepada ibunya saya katakan bahawa Zehan mengacau suami saya. Zehan pula dengan bangganya mengaku di depan ibu yang dipimpinnya, bahawa dia bukan sahaja mengacau tetapi dia memang selalu berzina dengan suami saya. Pengakuannya itu didengar oleh ibu dan adik lelakinya.

''Rentetan peristiwa itu hubungan saya dengan Farid jadi tak tenteram, dia tuduh saya menghasut anak-anak kami yang telah dewasa dan telah bekerja dan menuntut di universiti membencinya. Katanya, semakin hari anak-anak jadi kurang ajar tak mahu bercakap dengannya.

''Setelah diceraikan barulah saya sedar tidak ada gunanya dipertahankan perkahwinan ini, kerana selepas peristiwa itu barulah saya tahu banyak keburukan Farid,'' katanya.

Menurut Nora, jiwanya semakin tenang dan tenteram. Kata anak-anaknya, ayah mahu bercerai kerana tak lama dia akan bersara, akan dapat banyak duit, dan dia merasa dia cukup mewah dan tidak mahu hidupnya diganggu. Kepada kaum wanita semua ambillah iktibar.. Sebaiknya kayakan diri sendiri.


Hikmah & Falsafah Sejarah

Oleh : baharin hasnida

Bismillah. Alhamdulillah wa syukrulillah wash shalatu was salam ala rasulillah.

Di dalam Islam sejarah merupakan penting. Sejarah adalah pendidikan, pengajaran. Sebab itu kalau kita lihat Al Quran, apa yang ada dalam Quran tidak seperti kitab, tidak seperti karangan manusia. Cuba kita lihat Al Quran dalam menceritakan hukum-hakam diselitkan dengan cerita-cerita sejarah. Ini tak pernah dilakukan mana-mana pengarang, tapi Tuhan lakukan. Setiap cakap hukum-hakam diselitkan sejarah, tentu ada maksud, ada hkmah, ada yang tersurat ada yang tersirat.

Tuhan menyelitkan satu-satu sejarah bukan hanya untuk halwa telinga saja. Sejarah di dalam Islam kalau kita faham dia merupakan institusi pendidikan dan pengajaran. Bila kita sebut pendidikan dan pengajaran ada sekolah, ada pensyarah, ada profesor, ada dekan, ada rektor, ada pentadbiran, ada silibus, ada semua bentuk pakej yang diperlukan. Itu kalau orang faham, kalau tak faham dia jadi cerita saja.

Kebanyakan orang baca sejarah dia mahir faktanya, datanya, jalan ceritanya, siapa yang mencetuskannya, itu saja. Tetapi falsafah, hikmah, yang tersirat dari sejarah itu jarang orang perkatakan. Jadi benda yang terpendam jarang digali. Rahsia dari sejarah itu jarang orang bongkar, sebab itu kalau kita dengar cerita sejarah jemu, tapi Tuhan tidak, bila Tuhan cerita hukum-hakam dikaitkan dengan sejarah dan disitu didapat pengajaran yang besar. Tengoklah Al Quran. Kebanyakannya begitu.

Kita boleh ambil mana-mana sejarah dalam Al Quran kemudian kita falsafahkan sejarah itu, mudah-mudahan yang tersirat dapat disuratkan. Kita ambil cerita sejarah yang semua orang sudah tahu, bahkan ada yang lebih pandai dari saya menceritakan fakta sejarah itu, cuma dia tak mampu mengeluarkan falsafah atau hikmah sejarah itu. Kita akan cungkil sejarah Nabi Musa AS. Semua orang tahu cerita ini.

Saya nak bawa cerita sebelum lahir Nabi Musa, hingga lahir, hingga dia berjuang dan kemudian dia masuk ke dalam laut. Cerita Nabi Musa dengan Bani Israel.

Sebelum Nabi Musa dilahirkan, ahli-ahli nujum Fir’aun beritahu pada Fir’aun, Fir’aun dan tahtanya akan dijatuhkan oleh seorang putera dari Bani Israel. Terkejut Fir’aun, semenjak itu diarahkan siapa saja dari Bani Israel melahirkan anak lelaki disuruh bunuh. Semua orang tahu sejarah ini. Tapi falsafahnya, hikmahnya yang tersirat dari sejarah ini banyak orang tak tahu. Cuba kita analisa.

Bila kita baca sejarah ni, apa kita kata. Kita kata, jahatnya Fir’aun. Tak terfikir oleh kita lebih dari itu, kita kata setakat jahatnya Fir’aun, kejamnya zalimnya Fir’aun. Kita tak tahu bahawa disitu ada pendidikan, ada falsafah, ada hal tersirat yang kita kena ambil.

Setidaknya ada 3 :

1. yang positif,
2. ada negatif,
3. negatif kemudian positif.

Siapa boleh ceritakan?

Semenjak keluar arahan firaun tu, dibunuh lah 600,000 bayi lelaki dari Bani Israel. Apa yang Tuhan nak beri pendidikan di sini? Bani israel, Tuhan jadikan bangsa yang cerdik sebab mereka keturunan Nabi-nabi, tapi jahat. Negatifnya 600,000 bayi dibunuh. Positifnya anak-anak tu kalau dibiarkan hidup akan jahat macam emak ayahnya, maka dia akan masuk Neraka. Bila dibunuh masih bayi, maka 600,000 masuk Syurga.

Dari kejadian itu ke sekarang ni kita ambil 2,000 tahun. Waktu Fir’aun yang terbunuh 600,000. Waktu Hitler 6 juta yang terbunuh. Dari 600,000 itu, kalau tak dibunuh akan jadi 180 juta. Yang dibunuh Hitler 6 juta, kalau tak dibunuh sampai sekarang hidup satu generasi, masing-masing generasi ada 50 orang, maka sekarang ada 300 juta. Kalaulah semua hidup, dia ada kekuatan, cerdik, akal, habislah semua orang. Sebab itu Tuhan tahu. Sekarang dia kecil. Dia tak boleh jajah guna kekuatan fizikal. Dia jajah akal dan ekonomi. Inipun dunia dah sangat rosak. Kalau dia jajah fizikal, bala bala bala. Itu hikmah yang pertama.

Yang kena bunuh 600,000 nampak negatif yang kena bunuh masuk Syurga, positif. Kemudian bagi zaman ini positif, sebab dengan bilangan yang sedikit dia tidak jajah secara fisikal, dia jajah secara akal dan ekonomi. Kalau dia jajah secara fizikal, habislah umat Islam. Dari cerita pendek ini ada positif, negatif kemudian positif lagi.

Waktu Nabi Musa lahir menakutkan, setiap ibu yang nak melahirkan, dia sorok-sorok terdedah dengan bahaya lain. Kerana nak menyorok, dia letak di tempat pembakar roti. Time nak menyusu dia ambil, lepas tu disorok lagi. Tak bahaya ke? Bahaya pertama lepas, bahaya ke-2 resiko diletak dalam pembakar roti. Emak kata, berapa lama aku letak di pembakar roti sedang orang Fir’aun datang setiap hari, masuk sungailah. Dah 3 bahaya lepas. Masuk sungai biasanya matilah. Kalau selamat sampai ke laut biasanya mati juga. Kalau tersangkut di tali, tenggelam, mati juga. Tapi Tuhan takdirkan tersangkut di istana Fir’aun. Waktu tu orang Fir’aun ambil. Fir’aun bila tengok saja, dia nak bunuh sebab dia teringat kata-kata ahli nujum dia. Walau Nabi Musa kecil lagi, Fir’aun kenal ini Bani Israel. Ini bukan Qibti. Jadi dia nak bunuh, bahaya lagi. Tapi kuasa Tuhan. Dipujuk isteri dia, tak apa. Kita kan tak ada anak, mari kita jadikan anak kita. Sejuk hati Fir’aun. Kalau tidak, sudah nak cekik lah.

Satu masa Nabi Musa masih kecil. Dipangku-pangku Fir’aun, Nabi Musa tarik janggut Fir’aun, Fir’aun terkejut, sebab sakit, yang tarik janggut bakal Rasul. Masa tu nak bunuh tapi isteri kata jangan.

Pada waktu 18 tahun, satu hari di pasar orang Qibti berkelahi dengan Bani Israel. Nabi Musa leraikan sebab Bani Israel minta tolong. Dia leraikan tolak sikit, mati Qibti itu. Orang Qibti cari dia. Dari cerita ini berapa bahaya berhadapan dengan mati. Ikut logik mati, tapi tak mati. Apa pengajarannya? Tuhan nak matikan tak matikan seseorang, tak ikut hukum logik. Ikut logik mati dah. Yang ke-2 faktor janji. Walaupun tak logik sangat, hidup dengan kuasa Tuhan, Tuhan hidupkan.

Yang ke-3 ini menunjukkan supaya manusia terasa kuasa Tuhan itu mutlak. Jadi faktor janji itu mahal sekali. Kalau bukan faktor janji, dia dah mati dibunuh waktu bayi. Kalau tak mati waktu bayi, dia mati di pembakaran roti, kalau tak dia mati di sungai, atau mati ketika dicari-cari orang Qibti.

Ringkasnya akhirnya Nabi Musa mendapat wahyu dan dia menjadi Rasul. Dulu Rasul-rasul sebelum Nabi Muhammad SAW, dia rasul untuk satu bangsa saja. Rasulullah SAW saja diutus untuk semua bangsa. Nabi Musa untuk Bani Israel saja bukan untuk Qibti atau Arab tapi tak salah kalau mereka nak ikut. Tapi Nabi Musa tak berdakwah dan berjuang untuk Arab dan Qibti. Jadi Nabi Musa pimpin Bani Israel yang cerdik tapi jahat sangat. Nabi Musa terancam dari 2 aspek, dari Fir’aun dan pengikutnya Bani Israel. Pengikut dia ini hari ini Islam esok kafir. Hari ini Islam, esok kafir. Ini terjadi 40 tahun, bukan setakat jahat saja.

Nabi Musa memimpin Bani Israel berhadapan dengan 2 risiko iaitu Fir’aun dan orang-orangnya dan keduanya orang-orang dia hingga Tuhan sesatkan di padang teh selama 40 tahun. Apa hikmahnya? Kalau mereka tak tersesat banyak yang lari. Kerana sama-sama tersesat terpaksa ikut juga. Dalam sesat-sesat itulah didik, didik, didik. Kalau tidak, sudah lari. Dalam positif ada negatif. Negatifnya jahat, positifnya boleh didik.

Waktu dia pimpin Bani Israel 40 tahun, bukan sedikit bilangannya tapi ramai, kalau nak lawan Fir’aun boleh, senjata dulu bukan macam sekarang, sama saja, sama-sama pedang, tak ada beza. Tapi Tuhan tak benarkan Nabi Musa dan pengikutnya bunuh orang-orang Fir’aun. Di sini baru kita faham bunuh orang tu bukan utama, sebab tu Rasulullah SAW sendiri banyak kali berperang, setengah masa ada peluang untuk bunuh tapi tak bunuh, menunjukkan Rasulullah SAW ni, hal yang menyalahi utamapun dia tak buat. Bukan yang makruh, yang haram lagilah dia tak buat. Sebab dia fikir kalau orang ini tak aku bunuh keturunannya boleh masuk Islam. Kalau dia kubunuh, tak ada keturunannya masuk Islam. Ikhlasnya Rasulullah SAW berjuang. Dalam Islam ini yang utama kita kena bunuh bukan kita bunuh orang sebab bila kita kena bunuh, kita dapat syahid. Kalau bunuh orang, orang itu dapat sakit. Tapi JI di Indonesia kerjanya nak bunuh orang. Kalaulah bunuh orang kafir itu utama, tentu Rasulullah SAW paling banyak.

Dalam perjuangannya Nabi Musa tak perang dengan Fir’aun, lari-lari. Bukan takut, tapi nak elak perang. Dah kemuncak perjuangan melawan Fir’aun, dah masanya Tuhan musnahkan Fir’aun, terjadilah peristiwa yang Fir’aun sepatutnya menang tak menang. Nabi Musa yang sepatutnya kalah tak kalah. Hikmahnya, pejuang-pejuang kebenaran ketika logiknya kalah, dia tak kalah, dia menang. Ketika logiknya menang, dia tak menang, dia kalah. Ini kena faham.

Nabi Musa menghadapi 2 ancaman, dari pengikutnya dan dari Fir’aun. Tersesat di padang teh 40 tahun, kalau kita dah lari dah. Menunjukkan betapa ikhlasnya Rasul-rasul berjuang. Kita tidak, sebut kerana Tuhan, bila susah sikit, lari. Rasul-rasul kerana Tuhan, walaupun susah terpaksa sesat 40 tahun, tak lari, kerana begitu mendalamnya cinta dengan Tuhan. Jadi kita kena belajar dari sejarah ini. Kalau betul kita cinta Tuhan, duit kecil, masa kecil, fizikal kecil, nyawa kecil. Kalau kita masih berkira masa, duit, kita bukan orangnya.

Waktu Fir’aun dah habis, tenteranya dah punah. Nabi Musa dan pengikutnya menang. Tuhan tak bagi kuasa memerintah pada Nabi Musa. Yang naik memerintah Mesir waktu tu orang Qibti yang lain. Sedangkan Nabi Musa dan orang-orangnya boleh ambil alih. Mengapa Tuhan bagi begitu? Supaya jadi pengajaran bagi orang kemudian supaya janganlah memperjuangkan Islam, memperjuangkan kebenaran ini dengan tujuan memerintah, kecuali janji Tuhan, itu lain. Contoh Nabi Musa, dah menang, dah boleh berkuasa, Tuhan tak izinkan. Ini menunjukkan kuasa memerintah di dunia bukan sesuatu yang besar, yang besar adalah Syurga. Kalaulah Allah nilai besar kuasa memerintah, tentu Allah akan bagi pada Rasul-rasulnya, sedangkan 3 Rasul saja yang diberi kuasa memerintah : Nabi Muhammad, Nabi Daud, Nabi Sulaiman. Seolah Tuhan kata, kalau kamu diberi kuasa nak memerintah, ikut cara 3 orang itu. Kalau tidak, jangan memerintah, cukuplah berjuang sampai orang cinta Tuhan.

Falsafah dan hikmah sejarah jarang orang kata, sebab itu membaca sejarah tak mendidik jiwa. Kerana tu dalam Quran diselitkan sejarah, ada maksud, iaitu untuk mendidik dan memberi pengajaran.

Sekian

Gerhana matahari satu peringatan

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN

BELUM pun berpisah dengan bulan Rejab yang mengingatkan kita tentang kekuasaan dan keagungan Allah melalui peristiwa agung Israk dan Mikraj, kita dijodohkan pula dengan peristiwa gerhana matahari yang menyaksikan satu lagi tanda kebesaran dan keagungan-Nya.

Selaku seorang Muslim, apatah lagi yang mengaku sebagai umat Nabi Muhammad SAW, kita seharusnya peka dengan fenomena alam ini. Seterusnya berusaha memahami iktibar dan pengajaran di sebalik setiap yang berlaku.

Ketahuilah, bahawa kejadian gerhana ini dijadikan oleh Allah bagi menakutkan hamba-hamba- Nya dan mengingatkan mereka tentang kebesaran-Nya.

Di dalam hadis yang diriwayatkan daripada Abi Bakrah r.a, Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya matahari dan bulan itu merupakan dua tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah. (Matahari dan bulan itu) tidak menjadi gerhana kerana kematian seseorang ataupun kelahiran seseorang, tetapi Allah menakutkan hamba-hamba- Nya dengan kedua-duanya."

Allah mengingatkan melalui firman-Nya yang bermaksud: Dan biasanya Kami tidak menghantar turun tanda-tanda melainkan untuk menjadi amaran (bagi kebinasaan orang-orang yang memintanya kalau mereka tidak beriman). (al-Israk: 59)

Adalah wajar kejadian gerhana dianggap sebagai suatu peristiwa yang menakutkan, kerana tiada siapa pun yang mengetahui apa yang Allah kehendaki daripada kejadian gerhana ini.

Namun, cukuplah sabda Rasulullah SAW dalam khutbah gerhananya ini mengingatkan kita tentang kehebatan Allah dan peringatan-Nya yang tersirat di sebalik peristiwa ini: "Wahai umat Muhammad! Demi Allah! Sekiranya kalian mengetahui apa yang saya ketahui, sudah pasti kalian akan ketawa sedikit dan banyak menangis."

Malangnya, betapa ramai umat Islam pada zaman ini yang memandang remeh dan tidak gentar bertemu dengan kejadian gerhana ini. Sedangkan ia adalah saat-saat yang begitu mencemaskan penghulu sekelian manusia, Nabi Muhammad SAW.

Berapa ramai yang leka dan asyik dengan pekerjaannya, sedangkan para salafussoleh begitu cemas dan gentar. Mereka berkejaran dan bersegera mengerjakan solat dan berdoa apabila menyaksikan fenomena ini sehinggalah kejadian yang mencemaskan ini berakhir.

Diriwayatkan, bahawa seorang Ahli 'Arifin bernama Tawus, apabila melihat kejadian gerhana matahari, beliau menangis ketakutan hingga hampir-hampir menemui maut. Beliau berkata, "Matahari itu lebih takutkan Allah daripada kita."

Ikutan kita yang agung, Rasulullah SAW gementar dan luruh hatinya semasa melihat kejadian ini. Terdapat banyak hadis yang meriwayatkan tentang reaksi cemas Baginda tatkala berlaku gerhana matahari dan bulan.

Di dalam Sahih Muslim diriwayatkan, ketika berlaku gerhana matahari pada zaman Rasulullah SAW, terkejut dan bingkas bangun ingin mengambil selendangnya untuk dipakai tetapi terambil baju besinya kerana fikiran dan hatinya yang sibuk dan cemas memikirkan kejadian gerhana yang sedang berlaku.

Baginda SAW menjadi begitu cemas kerana takut sekiranya Allah menurunkan bala atau mengisyaratkan akan berlakunya kiamat berikutan gerhana tersebut.

Kebimbangan Nabi SAW ini menyebabkan Baginda memanjangkan doanya dan mencucurkan air mata, lebih-lebih lagi memikirkan nasib umatnya.

Hal ini disebut di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi di dalam al Syamail al Muhammadiah, Abdullah ibn 'Amru r.a berkata: "Pada masa Rasulullah SAW (hidup), pernah terjadi gerhana matahari. Maka Rasulullah SAW mengerjakan solat hinggakan seolah-olah Baginda SAW tidak akan rukuk (kerana terlalu lama berdiri). Kemudian Baginda SAW rukuk, seolah-olah Baginda SAW tidak akan mengangkat kepalanya.

"Kemudian Baginda SAW mengangkat kepalanya, seolah-olah Baginda SAW tidak akan sujud. Kemudian Baginda SAW sujud, seolah-olah Baginda SAW tidak akan mengangkat kepalanya (dari sujud). Kemudian Baginda SAW menghembuskan nafasnya dan menangis seraya berdoa:

"Wahai Tuhanku! Bukankah Engkau telah berjanji kepadaku, bahawa Engkau tidak akan mengazab mereka selagi aku berada bersama mereka. Bukankah Engkau telah berjanji kepadaku bahawa Engkau tidak akan menyiksa mereka, selagi mereka memohon keampunan, sedangkan kami memohon keampunan kepada-Mu".

Apabila Baginda SAW selesai melakukan solat dua rakaat, matahari terang kembali. Baginda SAW pun berdiri, lalu mengucapkan pujian kepada Allah. Kemudian Baginda SAW pun bersabda, "Sesungguhnya matahari dan bulan merupakan dua tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah. Kedua-duanya tidak akan gerhana kerana kematian seseorang dan tidak pula kerana kelahiran seseorang. Apabila terjadi gerhana, bersegeralah kalian berzikir mengingati Allah".

Sesungguhnya Baginda SAW tidak mengalirkan air mata kerana dirinya sendiri, tetapi Baginda mengalirkan air mata semata-mata kerana mengenang dan kasihkan umatnya serta bimbang Allah akan mengazab mereka disebabkan dosa dan maksiat yang mereka lakukan.

Lihatlah betapa dalam dan suci kasih Rasulullah SAW terhadap umatnya. Walaupun berada dalam keadaan cemas dan ketakutan, Baginda SAW tidak pernah melupakan kita.

Justeru, renungilah, apakah yang kita lakukan demi Baginda SAW? Apakah pengorbanan yang pernah kita lakukan demi mempertahankan agamanya yang tercinta?

Allah SWT dengan segala keperkasaan dan keagungan-Nya, mampu menjadikan atau tidak menjadikan kejadian gerhana matahari dan bulan. Namun, dari perspektif ilmu saintifik yang dicanang oleh sebahagian saintis moden mengatakan semua itu berlaku secara nature yang mesti berlaku mengikut kiraan ilmu bintang yang mereka cipta.

Semuanya itu tidak diyakini dengan pasti, malah berdasarkan sangkaan semata-mata, menurut agakan dan ukuran fikiran mereka yang masih rendah. Sedangkan Nabi SAW menyebut bahawa matahari dan bulan adalah tanda kebesaran Allah dan peristiwa gerhana dijadikan oleh Allah sebagai menakutkan dan mengingatkan hamba-Nya..

Hikmah di sebalik kejadian gerhana

Terlalu banyak hikmah tersirat di sebalik kejadian ini sebagaimana yang banyak disebut oleh ulama. Di antaranya ialah:

lMenzahirkan penguasaan dan pentadbiran Allah terhadap matahari dan bulan.

lMenerangkan kejelikan dan kebodohan orang-orang yang menyembah matahari dan bulan. Firman Allah yang maksud-Nya: Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah kejadian malam dan siang, serta matahari dan bulan. Janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula sujud kepada bulan, sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah yang menciptakannya, sekiranya benar kamu hanya beribadat kepada Allah. (al-Fussilat: 37)

lMenggementarkan hati orang-orang yang berasa tenang dengan kelalaian dan dosa-dosa yang dilakukannya.

lMemperlihatkan kepada manusia contoh-contoh peristiwa yang akan berlaku pada hari kiamat sebagaimana firman Allah: Maka (hari Kiamat akan datang) apabila pemandangan menjadi terpendar-pendar (kerana gerun takut), dan bulan hilang cahayanya, dan matahari serta bulan dihimpunkan bersama. (al Qiyamah 7-9)

lMenggambarkan Allah mungkin akan mengazab orang yang tidak berdosa.

Merenung hikmah-hikmah ini, terlintas di fikiran saya, apakah kejadian gerhana matahari yang Allah datangkan sejurus selepas sambutan Israk dan Mikraj merupakan peringatan daripada Allah kepada hamba-hamba- Nya yang masih lagi lalai dan belum juga insaf dengan segala maksiat yang dilakukan sama ada maksiat zahir atau batin.

Sekalipun telah diperingatkan tentang kekuasaan-Nya melalui peristiwa Israk dan Mikraj?

Apakah telah hampir masanya untuk Allah menunjukkan kehebatan dan kekuasaan-Nya yang sebenar? Moga-moga Allah menggolongkan kita di antara hamba-Nya yang sentiasa sedar dan terselamat daripada kemurkaan-Nya

Amalan sunat semasa gerhana

Menerusi sekian banyak hadis berkaitan gerhana, terdapat beberapa perkara sunat yang dianjurkan supaya dilakukan semasa kejadian gerhana.. Di antaranya ialah:

Solat dan berdoa.
Rasulullah SAW bersabda: "Apabila kamu melihat kedua-duanya (gerhana matahari dan bulan), maka dirikanlah solat dan berdoalah sehingga dihapuskan apa yang kamu hadapi".

Berzikir dan beristighfar.
Abu Musa berkata: "Telah berlaku gerhana matahari. Maka Rasulullah SAW berdiri dalam keadaan cemas kerana bimbang akan berlaku Kiamat. Lalu Baginda SAW tergesa-gesa pergi ke masjid dan solat dengan berdiri yang terlalu panjang serta rukuk dan sujud yang panjang, yang tidak pernah aku lihat Baginda SAW melakukan seperti itu.

Berlindung daripada azab kubur.
Diriwayatkan oleh Aisyah ra: "Setelah Nabi SAW selesai menyampaikan khutbah gerhana matahari, maka Baginda SAW memerintahkan para sahabat supaya memohon perlindungan dari azab kubur."

Bersedekah.
Sabda Rasulullah SAW: "Apabila kalian melihat gerhana, maka hendaklah kalian berdoa kepada Allah, mengerjakan solat dan bersedekah."

Memerdekakan hamba.
Asma' ra berkata: "Sesungguhnya Nabi SAW menyuruh memerdekakan hamba ketika berlaku gerhana matahari. "Dalam satu riwayat: "Gerhana bulan."

Inilah sunnah Baginda SAW ketika berlakunya peristiwa gerhana bulan atau matahari.

Marilah bersama-sama kita menghidupkan sunnah Nabi kita SAW kerana inilah jalan hakiki menuju kesejahteraan di dunia dan akhirat. Tinggalkanlah sunnah ahli bidaah kerana inilah jalan yang membawa kecelakaan di dunia dan akhirat.



Perintah mencegah kemungkaran

Email Oleh : mohd naim mohd zain
Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI


budaya dan pembudayaan ilmu mampu menjadi pendinding dari terjerumus dalam gejala kemungkaran. - Gambar hiasan

SHEIKH Muhammad Abu Zahrah berkata: "Selepas Allah SWT mengarahkan orang Islam supaya berpegang dengan tali Allah SWT iaitu al-Quran al-Qarim dan jangan berpecah-belah lantas Allah menerangkan jalan dan cara untuk berpegang iaitu kesatuan dan juga pelaksanaan amar makruf nahi mungkar." Oleh yang demikian Allah SWT fardukannya dengan ayat di atas

Iktibar dan fiqh ayat:

i. Kalimah lam (pada perkataan waltakum adalah lam perintah). Yakni hendaklah terdapat di kalangan kamu satu kumpulan yang menyeru ke arah kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran.

Ayat ini mengandungi perintah menyeru kepada kebaikan. Ditafsirkan oleh sebahagian ulama seperti berikut. Kalimah man di dalam ayat ini dinamakan litab'ngid ertinya untuk sebahagian.

Jelasnya perintah menyeru kepada kebaikan di sini bukanlah ditumpukan hanya kepada sebahagian umat Islam sahaja, tetapi ditumpukan kepada setiap umat Islam yang mukalaf berdasarkan firman Allah SWT (Terjemahan: surah al-Imran: 110) Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman).

Maka berdasarkan ayat ini wajiblah atas setiap umat Islam yang mukalaf itu melaksanakan al-Amr Makruf al-Nahi al-Munkar iaitu menyuruh mengerjakan kebajikan dan melarang berbuat kejahatan.

ii. Adapun cara melarang berbuat kejahatan atau mungkar itu sama ada dengan tangannya yakni tindakan keras, atau lisannya dengan memberikan nasihat atau sekurang-kurangnya mengingkarkan dengan hati.

Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Sa'id al-Khudri r.a, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: Sesiapa di antara kamu melihat sesuatu kejahatan, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya, sekiranya tidak sanggup hendaklah dengan lisannya dan sekiranya tidak sanggup hendaklah dengan hatinya. Yang demikian itu (mengingkarkan dengan hati) adalah selemah-lemah iman. (riwayat Muslim )

iii. Cara mengubah mungkar ada tiga jenis:

lMengubah dengan tangan iaitu menggunakan kekuatan atau kekuasaan orang menurut cara yang lebih berkesan. Bukan dengan cara yang membawa pertumpahan darah atau menimbulkan kekacauan yang lebih dahsyat bencananya dari perbuatan mungkar itu sendiri.

lMengubah dengan lidah setelah tidak dapat gunakan tangan. Ini dibolehkan jika ada faedah atau kesannya kerana dapat diterima dan dipatuhi nasihat atau tunjuk ajar kemudian perkara mungkar itu dihentikan.

lMengubah dengan hati setelah kedua-dua cara yang diterangkan tadi gagal dan tidak memberi kesan. Ini dikenali sebagai tanda selemah-lemah iman.

Namun demikian, ia adalah fardu ain ke atas tiap-tiap orang Islam. Ertinya wajib atas mereka mengingkari perkara yang mungkar itu dengan hati. Hal ini pernah dikatakan oleh Rasulullah SAW dalam sabda-Nya yang bermaksud: "Apabila dikerjakan kejahatan dalam permukaan bumi, maka orang yang menyaksikannya tetapi dia membencinya seperti orang yang tidak melihat perbuatan tersebut. Dan barang siapa yang tidak melihat kejahatan itu tetapi dia suka akannya maka dia seperti orang yang menyaksikan perbuatan tersebut".

Maka di atas tafsiran ayat dan hadis yang disebutkan itulah membawa pengertian hendaklah kamu menjadi umat yang menyeru orang supaya berbuat kebajikan dan mencegah orang daripada mengerjakan kejahatan

iv. Al-Maraghi berkata: "Mereka yang melaksanakan dakwah ini harus memenuhi syarat-syaratnya agar dapat mencapai matlamat dengan baik dan teladan dalam aspek ilmu dan amalan:

lMemahami isi kandungan al-Quran, sunnah dan jejak langkah Nabi SAW serta para Khalifah al-Rasyidin.

lPeka dengan keadaan masyarakat yang menjadi sasaran dakwah, dari aspek selok-belok masalah, kesediaan, tabiat, akhlak dan pergaulan mereka dengan masyarakat.

lMenguasai bahasa masyarakat yang menjadi sasaran dakwahnya. Nabi SAW pernah menyuruh beberapa orang sahabatnya mempelajari bahasa Ibrani bagi kemudahan berkomunikasi dengan bangsa Yahudi yang menjadi jiran Baginda dan mengetahui mereka yang sebenar.

lMengetahui agama dan tradisi serta berbagai-bagai aliran di kalangan pelbagai umat demi memudahkan dirinya mengetahui mana yang batil dari yang betul.

v. Al-Sonhadji berkata: "Kita mendapati bahawa ayat ini ditujukan kepada setiap umat Islam bertanggungjawab dengan tidak ada kecualinya bahkan semuanya hendaklah menyeru kepada kebaikan, caranya dengan menyuruh manusia berbuat kebajikan dan menegah kejahatan.

Tanggungjawab untuk melaksanakan

"Masing-masing mengikut taraf dan kemampuannya. Hendaklah mereka melantik sekumpulan umat yang dapat menjalankan kewajipan itu, manakala sesuatu kesalahan atau penyelewengan segeralah memperbaikinya supaya tidak menimbulkan kebinasaan terhadap umat tadi".

vi.. Sayid Qutub dalam tafsirnya berkata: "Penggunaan dua kata yang berbeza itu menunjukkan keharusan adanya dua kelompok dalam masyarakat Islam.

"Kelompok pertama yang bertugas mengajak dan kelompok kedua bertugas memerintah dan melarang. Kelompok kedua ini tentulah memiliki kekuasaan di bumi.

"Ajaran Ilahi di bumi ini bukan sekadar nasihat, petunjuk dan penjelasan. Ini adalah salah satu tanggungjawab untuk melaksanakan pemerintahan dan menegakkan yang makruf dan mencegah kemungkaran" .

Akhir kata penulis meminjam kata-kata Dr. Aid al-Qarni berkenaan dengan nasihatnya melalui buku Ihfazillah Yahfazka yang menyebut: "Dan para ulama Ahli Sunnah wa al-Jamaah dan para wali Allah itu adalah orang yang bergelut dan bergaul dengan masyarakat yang luas.

"Di dalam Islam, tidak ada seorang alim yang menutup dirinya hanya di dalam rumah dan tidak keluar ke khalayak ramai untuk menyebarkan manfaat ilmunya kepada mereka. Orang seperti ini bukan Ahli Sunnah wal-Jamaah.

"Kamu akan mendapati para ulama Ahli Sunnah wal-Jamaah di masjid, di tempat terbuka, di jalan raya, di forum-forum, di tempat perkumpulan manusia dan di kampus-kampus universiti dan sebagainya.

"Mereka sentiasa mengajar manusia dan menginfaqkan sebahagian rezeki yang Allah anugerahkan kepada mereka dan tidak kedekut terhadap ilmunya".

Berdasarkan ayat di atas jelas menunjukkan kita semua harus mencontohi dan meneladani pendirian dan peranan Ahli Sunnah wal-Jamaah. Semoga kita semua sentiasa mendapat rahmat Allah yang melayakkan untuk menghuni syurganya. Amin.


Demokrasi sudah mati - JalanRaya bukan PilihanRaya

Oleh : Salmah Ahmad

PPSMI dan BERSIH hanya berkesan menggunakan demonstrasi JalanRaya.
PilihanRaya di Malaysia penuh dengan penipuan dan korupsi UMNO BN.
ISA dan Korupsi UMNO BN hanya boleh masuh melalui JalanRaya.
Sabtu 1 Ogos 2009 ini Rakyat 1Malaysia bersama !!!

Himpunan Mansuh ISA 1 Ogos, jangan timbulkan provokasi!

KUALA LUMPUR, 25 Julai (Hrkh) - Semua pihak diminta tidak menimbulkan provokasi dan melakukan pertembungan pada himpunan Mansuh ISA pada 1 Ogos kelak.

Menurut Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh, pihaknya mengalu-alukan tindakan Pewaris dan beberapa NGO lain yang berhasrat mengadakan himpunan menyokong ISA, 1 Ogos akan datang dengan prinsip hak kebebasan mana-mana pihak untuk berhimpun.

Katanya, hasrat kumpulan pro-ISA itu untuk berhimpun merupakan hak mereka, yang tidak boleh ditahan oleh sesiapa pun.

Bagaimanapun, pihaknya berharap tidak berlaku 'pertembungan' atau apa-apa perkara yang boleh menimbulkan provokasi kepada kumpulannya (GMI) dan penyokong anti-ISA yang turut berhimpun pada hari yang sama.

"Kita tidak halang niat mereka, kerana berpegang dengan prinsip kebebasan bersuara dan berhimpun. Mereka juga ada hak seperti kita, cuma yang jelasnya program kita ini telah diuar-uarkan lebih awal lagi dengan pelbagai kempen dan penerangan mengenainya, " kata beliau dalam sidang akhbar Sekretariat MANSUH, di Pejabat Agung PAS, hari ini.

Syed Ibrahim turut menyeru para peserta anti-ISA supaya datang lebih awal di ketiga-tiga lokasi yang ditetapkan supaya himpunan dapat bermula seperti dirancang dan lancar.

Tiga lokasi itu - Sogo, Masjid Jamek dan Masjid Negara dikekalkan mengikut perancangan asal, sebelum kumpulan dari ketiga-tiga lokasi tersebut akan ke Istana Negara bagi menyerahkan 'Deklarasi Rakyat'.

Beliau turut mengingatkan para peserta supaya mengenakan pakaian bertemakan merah hitam, dan bukannya berwarna putih seperti penyokong ISA.

Sementara itu, Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yang dilantik sebagai Komander himpunan tersebut mengharapkan Perdana Menteri,Dato' Seri Najib Tun Razak bersedia memansuhkan ISA bagi membuktikan komitmen beliau terhadap konsep 'Satu Malaysia-Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan' yang diperkenalkan beliau.

Beliau turut mengharapkan Najib mengambil peluang ketika menjadi PM untuk memansuhkan akta ini, dan bukannya hanya berani bersuara selepas meletakkan jawatan seperti Tun Abdullah Badawi.

Dalam pada itu, Salahuddin berkata himpunan 1 Ogos ini bukan melibatkan kepentingan politik, tetapi kepentingan semua yang tidak mahu melihat akta ini terus berkuasa dan berharap akan dipertimbangkan oleh Yang di-Pertuan Agong kelak.

Ditanya tentang hasrat Pewaris untuk berhimpun pada hari yang sama, Salahuddin berkata pihaknya mengalu-alukan badan bukan kerajaan itu untuk 'belajar' cara berhimpun serta memahami Akta Polis.

"Bagi mengelakkan sebarang pertembungan, kita akan memberi taklimat kepada para peserta supaya tidak termakan dengan sebarang provokasi dan berharap himpunan ini berjalan dengan baik," kata beliau.

Turut hadir dalam sidang media tersebut ialah Tian Chua, Setiausaha Parti Sosialis Malaysia (PSM), S. Arutchelvan; Ketua Pemuda PAS, Nasruddin Hassan; Timbalannya, Azman Shafawi; exco Pemuda PAS, wakil Hindraf, mahasiswa dan wakil Suaram. - mks


MB Kelantan lancar padi organik

KOTA BHARU, 27 Julai: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melancarkan padi organik di Dun Salor, dekat sini baru-baru ini.

Turut serta di majlis itu adalah Adunnya yang juga Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa.

Dalam ucapan pelancaran, beliau menyarankan agar zon organik di wujudkan di setiap DUN di negeri Kelantan, bahkan projek padi SRI organik ini diperluaskan ke zon tersebut.
Sunnah Tani dan Salorcare yang bertanggungjawab terhadap projek ini di Dun Salor, diminta oleh Nik Aziz agar berperanan juga untuk memastikan projek seumpama ini dilaksanakan di Dun-Dun lain di negeri ini.

Bersempena dengan pelancaran ini, Salor Mol iaitu ragi baja organik juga dilancarkan dengan harga promosi RM10 seliter.

Salor Mol ini dijamin berkualiti dan bermutu bahkan apa yang istimewa ia dibuat sendiri oleh PAK AEP yang merupakan perintis kepada SRI Organik di Indonesia.

Apa yang dimaksud dengan Padi Organik?

Menurut sebuah laman web dari Indonesia, padi organik adalah padi yang disahkan oleh sebuah badan independen, untuk ditanam dan diolah menurut standard ‘organik’ yang ditetapkan.

Walau tidak ada satu definisi pun untuk “organik”,kebanyakan definisi memiliki elemen umum. Misalnya,“organik” sebagaimana digunakan pada kebanyakan tanaman sawah yang umumnya berarti bahwa:

1. Tidak ada racun serangga dan baja dari bahan kimia sintetis atau buatan yang telah digunakan.

2. Kesuburan tanah dipelihara melalui proses “alami” seperti penanaman tumbuhan penutup dan/atau penggunaan baja kandang yang dikompos dan limbah tumbuhan.

3. Tanaman dirotasikan di sawah untuk menghindaripenanaman tanaman yang sama dari tahun ke tahun disawah yang sama.

4. Pergantian bentuk-bentuk bukan-kimia dari pengendalian hama digunakan untuk mengendalikan serangga, penyakit dan gulma – misalnya serangga yangbermanfaat untuk memangsa hama, jerami setengahbusuk untuk menekan gulma, dan lain-lain.
Mengapa padi organik?

Produk “organik” – terutama di pasar-pasar maju – biasanya menerima harga yang lebih tinggi. Produk organik juga sering dianggap sebagai memiliki manfaat kesehatan yang lebih besar

SiasahDaily/-

Ini permainan Umno bukan saya, kata Nik Aziz

KOTA BHARU 27 Julai: "Ini permainan Umno," kata Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. "Apa yang saya minta adalah kerajaan negeri mengadakan hubungan baik dengan kerajaan persekutuan."

Nik Aziz mengulas kenyataan para pemimpin Umno kononnya beliau berpatah balik dan merubah balik kenyataannya sebelum ini yang menentang gagasan kerjasama dengan Umno.

"Apa yang saya cadangkan adalah hubungan antara dua kerajaan atas dasar semangat persekutuan," katanya mengulas cadangannya semasa Fiesta Kelantan 2009 di Kuala Lumpur.

Apa yang dia minta, kata Nik Aziz adalah kerajan persekutuan menunaikan tanggungjawabnya dengan baik. Antaranya tuntutan royalti minyak dari Petronas, bayaran geran pembangunan yang sering diperlambatkan dan projek-projek pembangunan di Kelantan.

Ekoran kenyataan itu, para pemimpin Umno menyambut baik kenyataan Nik Aziz itu seolah-olah beliau sudah mau berbaik-baik dengan kerajaan pimpinan Umno.

Mereka juga membuat kenyataan agar Nik Aziz tidak menarik balik kenyataannya mau berbaik-baik ini.

"Ini bukan urusan parti. Saya tidak berminat untuk merapatkan hubungan kedua-dua parti. Ini hal berasingan," kata beliau.

SiasahDaily/-

Abdul Hadi saran Umno undur diri

KEPALA BATAS, 27 Julai: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyarankan kepada Barisan Nasional (BN) dan Umno supaya segera mengundurkan diri dari persada politik negara.

Menurut beliau lagi, BN dan Umno sudah banyak membawa kemusnahan dan keruntuhan kepada rakyat negara ini melalui sistem amalan demokrasi yang zalim.

"BN dan Umno sepatutnya sudah mengundurkan diri sebagai pemerintah dalam negara ini. Ini adalah kerana selagi mereka memerintah negara maka amalan demokrasi yang mereka amalkan banyak menzalimi rakyat.

"Akta seperti ISA adalah satu sistem lapuk penjajah yang masih lagi diguna pakai walaupun negara sudah mencapai kemerdekaan melebihi daripada 52 tahun.

Islam melarang penggunaan sistem zalim dan menganiayai rakyat yang diamalkan oleh BN dan Umno ini.Amalan memenjarakan rakyat tanpa bicara ini adalah satu sistem zalim yang menzalimi rakyat kerana tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya," kata beliau.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan ceramah beliau di Kompleks Sukan Bertam, Kepala Batas, Seberang Perai Utara.

Bagi beliau, jika Umno tidak mahu berundur, Abdul Hadi menyarankan rakyat supaya mengundurkan BN dan Umno dengan tangan mereka melalui keputusan pilihan raya yang akan datang.

"Saya yakin dengan kuasa yang ada pada rakyat maka BN dan Umno ini dapat kita undurkan dari terus memerintah negara dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.

"Hanya dengan mengundurkan mereka secara paksa oleh rakyat sahaja maka kestabilan politik, ekonomi dan sosial dapat dipulihkan kembali tanpa melalui proses-proses kezaliman, korupsi dan penganiayaan yang diamalkan oleh mereka," katanya.

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Timbalan Ketua Menteri II, Prof. Dr P Ramasamy, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohamad Sabu, Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Mohd Salleh Man, Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff dan Ketua Dewan Ulama PAS Pulau Pinang, Ustaz Soid Md Amin.

SiasahDaily/-

UMNO Sudah Gila Talak

Beberapa hari lepas heboh seantero dunia kononnya Tok Guru Nik Aziz dah setuju nak berpadu dengan Umno. Kononnya Tok Guru yang banyak menentang sebelum ini sudah mengubah fikirannya.

Sehingga Umno buat kenyataan untuk masukkan agenda itu dalam mesyuaratnya jumaat ini. Itulah senario yang menghiasi pemberitaan akhbar Perdana yang dimiliki oleh BN.

Sekali baca saya hampir ragu-ragu dengan kononnya perubahan sikap Tok Guru itu, namun saya sejak awal buat keputusan itu semua adalah putar belit pemimpin UMNO dan akhbarnya.

Bahtera UMNO sudah hampir karam malah sudah benar-benar gila talak. Berita yang tidak ada di ada-adakan sebagaimana kata Tok Guru macam cerita Laila dan Majnun.

Jawapan awal dari beberapa pemimpin PAS seperti Hj. Mahfoz dan Hj. Salahuddin mula menghilangkan keresahan dan memberi petunjuk kepada penyokong PAS bahawa benarlah kenyataan Tok Guru telah diputar belit.

Kelmarin Tok Guru mengeluarkan kenyataan rasminya tentang pembohongan UMNO itu dan Tok Guru mengatakan UMNO macam orang yang tergilakan Laila.

Nampaknya UMNO sudah hilang modal dan cuba mempermainkan lagi benda yang tidak ada. Apa lagi kenyataan pemimpin UMNO sesudah ini, kita tunggu saja. Yang penting buatlah keputusan bahawa semuanya adalah putar belit dalam keadaan UMNO hampir sampai dipenghujung hayatnya.