25 July 2009

Jantan Romeo-wanita juga sumber inflasi!

Ummu Waheedah

Tengahari tadi sewaktu mencari-cari buku "Medicine of the prophet" saya ternampak sebuah novel yg masih belum dibuka balutan plastiknya. Spontan teringat 5 buah novel yang saya beli beberapa bulan lepas semasa jualan murah RM10 untuk 5 buah novel. Maknanya RM2 satu novel, memang lumayan. Dah berdekad rasanya saya tak baca novel kecuali novel Zaid Akhtar dan Faisal Tehrani. Tajuk novel tersebut'Jantan Romeo" dan ada cetakan kecil di sudut kiri -wanita juga sumber inflasi!.

Rasa tergesa saya ingin membacanya,tetapi saya menetapkan hanya akan menghabiskan paling banyak sejam untuk menghabiskan bacaan. Tak kira apa cara pun kerana masa itu emas... nanti tak cukup pula bajet masa yg selalu tak kecukupan akhir2 ini. Memang dapat saya habiskan cepat novel yg mengandungi lebih kurang 150 m/surat ini. Ini pertama kali saya membaca karya Matt Romeo penulis novel ini. Gaya bahasa yg bersahaja dan kelakar menyebabkan saya boleh terus membaca dari mula hingga akhir. Apa yang menariknya isi kandungan novel ini selain gimik tajuknya dan ringkasan kisahnya?


Bila sebut Jantan Romeo memanglah kasar bunyi bahasanya. Kita dapat mengagak yang kisahnya tentu berkisar tentang sikap lelaki hidung belang atau buaya darat, bujang senang atau Donjuan. Itulah istilah-istilah yang biasa ditujukan kepada lelaki jenis miang dan tidak bertanggungjawap. Kenapa pula wanita dikatakan sebagai sumber inflasi, bukankah inflasi itu berkaitan dengan harga barang, bila harga barang melambung tinggi,bekalan tak mencukupi maka berlaku fenomena inflasi.Begitu juga jika kuasa beli pengguna turun ia menyebabkan inflasi. Apakah kerana wanita meletakkan harga mahar/hantaran yg tinggi menyebabkan inflasi??

Sebenarnya novel ini hanya khayalan sebagaimana khayalan penulis novel lain. Yg membaca sudah tertipu, tipah tertipulah.Tapi hakikatnya semua novel adalah cerita menipu,khayalan penulis semata.Apa pengajaranya ? saya pun tak tahu , namun saya tertarik dengan dialoq yg dituturkan secara bersahaja dan hidup. Tidak seperti sesetengah novel yg menuliskan bahasa persuratan yang kaku.Itu yg membuatkan mata boleh celik sejam. Kalau baca al-qur'an lepas 30 minit mulalah mata bagaikan digantung batu bersurat..berlapis2 ayat yg dibaca . Kadang-kadang jika membacanya diwaktu tengahari boleh terlena tanpa sedar.

Khayalan penulis novel ini menceritakan detik-detik cemas dia mempertahankan keterunaannya sewaktu mencari maklumat kegiatan pelacur untuk dijadikan bahan cerita akhbar tempat dia bekerja.Di situ ada adegan2 panas yg 'terputus bekalan elektrik' buat suspen jer.Akhirnya cerita ini menjadi misteri kerana tempat2 yang singgahinya untuk membuat liputan semuanya adalah bangunan yang pernah terbakar dan memang sudah lama 'tiada'. Yang ada adalah bangunan baru. Jadi pelacur2 yang menggoda Romeo ini adalah arwah yang mungkin masih berkeliaran didunia kerana tidak diterima oleh alam barzah (sangkaan saya).

Tetapi di alam nyata memang boleh diterima tanggapan yang wanita juga sumber inflasi. Sumber maknanya penyebab inflasi. Ini kerana harga mahar yg tinggi menyebabkan ramai lelaki memilih GRO atau pelacur untuk didampingi , itu pun lelaki jenis Romeo sahaja yang berbuat begitu.Lelaki beriman tidak akan sanggup menyentuh tubuh wanita bukan mahramnya. Maknanya bila ada ramai lelaki berstatus romeo ujudlah permintaan terhadap perkhidmatan pelacuran.Bila berlaku inflasi, harga barang tinggi , ujud pula lelaki yg menggunakan wanita sebagai barang dagangan untuk mendapatkan wang. Wang ini pula digunakan untuk membeli barang keperluan yang harganya semakin meningkat.

Lelaki yang sepatutnya melindungi wanita (qawwamuna alan nisa) sebaliknya mengekploitasi kaum wanita sehingga mereka mati dalam keadaan mahu menuntut bela. Mereka menjadi roh-roh jahat yang mengejar jantan-jantan romeo. Apakah hal ini wajar sebagai balasan dunia terhadap kedurjaan romeo yang tak bertanggunjawap? Siapa yang boleh menulis panjang2 bolehlah buat cerpen mengulas novel tersebut, mungkin boleh buat novel baru.Inilah akibatnya jika kita ketepikan panduan dari al-qur'an dan menjadikan bahan bacaan lain sebagai pedoman. Bila hidup tak ada pedoman tak adalah kekuatan dalaman (jiwa kosong). Mudah2 sahaja terjebak kepada maksiat. Nauzubillah.

Sumber : http://assakynah.blogspot.com/

Allah s.w.t tabur harta manusia tak mahu terpa

Ummu Waheedah

Hari ini saya banyak menghabiskn masa diluar dari pagi hingga ke petang. Pagi agenda lain petang agenda lain. Pulang sebentar waktu tenghari, ada juadah menunggu. Jiran saya bermurah hati menghulurkan semangkuk gulai kari kentang. Alhamdulillah tak payah masak hari ini. Boleh ketuk keybord :)

Hari ini tak ada yg istimewa selain keistimewaan hari Jumaat yg Allah jadikan sebagai penghulu segala hari. Pahala hari ini berganda berbanding hari lain. Jika mati seorang beriman pada hari Jumaat maka terlepas dia dari siksa kubur

Hari Jumaat lelaki muslim wajib solat berjemaah waktu zohor dan Allah pendekkan solat empat rakaat kepada dua sahaja manakala pahalanya digandakan pula . ya Allah dalam pada itu masih ramai lelaki yang mengaku beriman tidak mengerjakan solat jumaat.. Ya Allah berilah mereka hidayahMu, kasihanilah mereka kerana ada diantara mereka adalah saudara-saudara kami ya Allah...

Hari kiamat akan berlaku pada hari Jumaat maka beringat2lah pada hari Jumaat. Hari yang disunatkan membaca surah al-khafi tetapi masih ramai yang bena tak bena hal ini malah lebih suka menghabiskan masa memburu berita sensasi untuk disebar ke egroup yang dilanggani.Sehari tak hantar berita sensasi dan seksasi rasa rugi benar, maklum sambil hantar berita sambil promosi program menjana wang.

Program yang menawarkan janji palsu kununnya duduk gorang kaki sahaja akaun dibanjiri RMxx dari sumber2 yang tak diketahui.Jadi hari Jumaat atau hari apa pun mesti nak hantar posting dengan harapan ada manusia yang akan terperangkap dengan tawaran iklan dinota kaki email kita...dijanjikan duit masuk akaun mereka tetapi sebenarnya nak masukkan duit mereka dalam akaun kita dulu. Yg lain2 hal belakang kira.. itu reqki masing2.

Petang tadi sempat saya menemankan seorang surirumah menemui seorang ustaz untuk berikhtiar mengubat anaknya yg sedang dilanda penyakit angau. Si ibu tak sanggup anaknya mensia-siakan waktu jika berkahwin dengan lelaki pilihannya yang tidak berbudi bahasa, pemarah , enggan bekerja jauh sekali berpengetahuan agama. Jadi si ibu minta bantuan ustaz untuk memisahkan anaknya dengan teman lelaki sebelum mereka jadi suami isteri. Ustaz menjampikan air untuk diminum oleh anak perempuan dan jika boleh diminum oleh teman lelakinya. Sambil itu ustaz ber'ceramah' . Banyak yg diceramahkan tetapi saya ambil sedikit kali ini untuk dikongsikan bersama pembaca.

Ustaz bercerita, setiap hari bermula dari pagi Allah s.w.t menaburkan janji yang tak mungkin dimungkiriNya. Sebelum subuh umat yang beriman boleh bangun seawal yg mampu, solat wudhu, solat tahajjud dan solat sunat. Selepas itu berzikir sampai masuk waktu subuh. Yg lelaki pergilah ke Masjid pahala berjemaah berganda-ganda. Balik dari masjid boleh membaca qur'an lagi sehingga syuruk atau bersiap untuk ke pejabat. Sebalik masuk waktu pagi iaitu 30 minit selepas syuruk bolehlah solat isyo'atau solah dhuha yang awal.Selepas itu zikirlah dalam hati Allah pasti beri pahala.Curilah masa untuk solat dhuha pertengahan sekitar jam 11 pagi sebelum masuk waktu zohor.

Kemudian masuk waktu zuhur ada lagi pahala untuk solat wajib dan solat sunat rawatib. Malah sambil berkerja dengan niat mendapat reqki untuk dinafkahkan kepada keluarga dapat lagi pahala. Terus terusan sampai tiba masa melelapkan mata sentiasa Allah s.w.t taburkan harta untuk kita kutip buat bekal kita di akhirat. Markah2 PV(point value) yg kita kutip ini menentukan darjat kita di akhirat, syurga mana yg kita akan pijak. Atau kita perlu menghuni neraka untuk menebus segala hutang kita kepada Allah sebelum dapat masuk ke surgaNya dengan wajah huduh kesan dibakar api. Nauzubillah.

Tidakkah kita terfikir mengapa kita lebih yakin dengan janji yang kita tahu akan kepalsuannya, dan kita tak hirau akan janji Allah s.w.t walaupun kita tahu kematian itu pasti dan kita mengaku beriman dengan hari akhirat. Kita sibuk mengumpul harta dunia dan kita lupakan bekalan harta untuk akhirat. Hakikatnya kita sudah nampak, yg kita kejar selalunya tak dapat, yang kita kendong berciciran. Wang yg kita kumpul, wang jugalah yang lebur dengan datangnya berbagai dugaan dan cabaran hidup. Kita masih mengejar bayang walaupun kita tahu ia tak mampu kita jamah. Jadi fikir2kanlah.

Sumber: Memacu minda ummah

Kejahatan lidah pengaruhi jiwa

anuarani

"Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang Fasik membawasuatu berita, Maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatumusibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamumenyesal atas perbuatanmu itu."
(Qs.al Hujurat : 6)

Ramadan - Marilah beramal
lawatilah KE http://rumahanakyatim.com/

JOM KITA Sertai HimpunanMembantah ISA pada 1 hb Ogos 2009.

MENURUT Imam al-Ghazali dalam Ihya 'Ulum al-Din, akhlak tercela boleh timbul daripada dua nafsu syahwat (keinginan) iaitu nafsu makan dan nafsu seks dan juga daripada lidah, iaitu tutur kata.

Dengan itu, kita perlu mengawal ketiga-tiga umbi kejahatan terbabit supaya tidak menguasai diri.

Al-Ghazali menyenaraikan 20 kejahatan lidah, antaranya kata-kata kasar, kesat, lucah, berbohong, menyumpah, melaknat, mungkir janji, tuduhan palsu, suka berdebat dan mengumpat.

Di samping itu, bercakap mengenai perkara yang tidak berkaitan, sia-sia dan tidak berfaedah seperti bernyanyi dan sebagainya.

Kejahatan lidah ada yang besar dan ada yang kecil. Lidah yang jahat mempengaruhi jiwa seseorang, menyakiti dan memudaratkan orang lain dan juga diri sendiri. Contohnya, kata-kata kesat kepada ibu adalah haram dan berdosa besar.

Menurut al-Ghazali kejahatan lidah adalah punca utama membawa kecelakaan kepada seseorang sama ada di dunia atau di akhirat.

Terokailah jalan yang benar

Saya mendapat maklum bahawa YB Dr Lo’lo Dato Ghazali menafikan apa yang dilaporkan sebagai kenyataan beliau dalam The Malay Mail semalam (yang diulas oleh blog ini) melalui blog beliau http://docpearl.blogspot.com/

Menurut ahli parlimen Titiwangsa dari PAS itu :-

“Saya terkejut dengan hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah Kuantan ke atas model tersebut. Memang saya terkejut kerana ada juga Mahkamah Syariah di Malaysia yang berupaya menghukum pesalah dengan hukuman sebegitu walaupun peruntukkan tersebut telah lama ada. Tetapi baru sekarang hukuman sebegitu dijatuhkan bagi pesalah kesalahan tersebut. Saya amat bersetuju dengan hukuman tersebut kerana sekurang-kurangnya hukuman tersebut begitu hampir dengan hukuman Hudud. Di dalam Hudud, hukuman bagi pesalah minum arak adalah 40 kali sebatan malah ada ulamak yang mengatakan sehingga 80 kali sebatan. Sebelum ini tiada Mahkamah yang menjatuhkan hukuman sebegitu walau pun Mahkamah Syariah sepatutnya menghukum mengikut hukaman Allah tetapi di Malaysia ini hukuman yang dikenakan tidak seperti yang ditetapkan Allah dalam Al-Quran dan Sunnah”

Alhamdulillah syukurlah begitu.

Saya yakin semua mereka yang memperjuangkan Islam akan senada begitu, tiada yang akan mengkritik apa lagi mendakwa bahawa hukuman seumpama ini kuno atau zalim. Malah kita semua yang duduk dalam perjuangan Islam ini sejak lebih 50 tahun lalu berjuang agar hukum dan peraturan Islam yang kita junjung dapat akhirnya dilaksanakan sepenuhnya demi menuju keredhaan Allah swt.

Sementara itu sebagaimana yang diduga NGO yang mengaitkan pertubuhannya dengan nama Islam iaitu “Sisters in Islam” (sedangkan tindak-tanduknya banyak yang bercanggah) dalam akhbar hari ini (The Sun) mendesak agar kerajaan menyemak semula hukuman sebat sebagai satu bentuk hukum yang dikeluarkan oleh mahkamah syariah. Menurut Pengarah Eksekutifnya Dr Hamidah Marican:

Hukuman sebat ke atas wanita bukan sahaja merupakan satu bentuk diskriminasi terhadap wanita Malaysia malah mencabuli jaminan perlembagaan berhubung hak kesamaan.

Beliau mendakwa lagi bahawa menyebat wanita di bawah peraturan Kesalahan Jenayah Syariah bercanggah dengan undang-undang sivil yang tidak menghukum sedemikian ke atas wanita dan lelaki yang berumur sebagaimana diperuntukkan di bawah seksyen 289 Kanun Acara Jenayah.

Kalau hukuman sebat mahu disemak semula apa kata SIS cadangkan agar al Quran dan Sunnah turut disemak ataun ditulis semula. Mungkin pakar-pakar yang hebat-hebat dalam SIS boleh membantu. Apa guna kita junjung al Quran jika ia pada pandangan kita banyak cacat dan cela.

Dalam hal ini jika kita jujur mahu memperjuangkan Islam atau mahu masyarakat kembali kepada Islam, maka lakukanlah ia sebagaimana yang ditunjukkan kepada kita oleh amalan dan sirah junjungan besar kita Nabi Muhammad saw dan para sahabatnya. Berpegang dan pertahanklah Islam itu walau besar mana fitnah dan tekanan yang melanda. Biar kita tidak popular atau hilang sokongan manusia asal jangan hilang sokongan dan kasih sayang Allah dan Rasul Nya.

Kebesaran Allah

saran mehzalan


Renungkanlah, disaat umat Islam China ( Etnik Han) di tindas dan dibunuh, Allah tiba-tiba menunjukkan kebesarannya di bumi bertuah tersebut. Gambar ini gerhana matahari ini dikeluarkan oleh China's Xinhua News Agency. Gambar menunjukkan fenomena gerhana separuh ( kelihatan seperti bulan sabit) di puncak kubah sebuah Masjid di Yinchuan, ibu kota Wawasan Autonomi Ningxia Hui, China. Takbir........

In this photo released by China's Xinhua News Agency, the minaret of a mosque is silhouetted against the solar eclipse in Yinchuan, capital of northwest China's Ningxia Hui Autonomous Region, at 8:43 a.m. on Wednesday, July 22, 2009. Scientists, students and nature enthusiasts gathered in open spaces in parts of India Wednesday to watch the longest total solar eclipse of the 21st century, although heavy cloud cover and overnight rains threatened to spoil the party.(AP Photo/Xinhua, Wang Peng)

Konspirasi Kematian Michael Jackson

Konspirasi Kematian Michael Jackson Demi anda semua, kami sanggup bersengkang mata untuk translatekan forward email yang kami terima ini. Tak tahu kebenaran tentang wujudnya konspirasi kematian Michael Jackson. Mungkin benar mungkin tidak. Hanya Dia yang tahu.

Michael Jackson {MJ) adalah seorang manusia yang sangat penyayang. Banyak hartanya yang telah dihabiskan dalam membantu dan menyokong gerakan-gerakan amal seperti Afrika Amerika, mangsa AIDS, mangsa dera kanak-kanak dan bermacam-macam lagi.

Walaupun dah berbuat pelbagai kebaikan, MJ masih gagal mencari ketenangan hati. Dia cumalah seorang budak yang terperangkap di dalam badan seorang lelaki. Impiannya adalah untuk menjadi budak kecil selama-lamanya. Impian ini ditambah pula dengan sejarahnya didera semasa kecil menyebabkan dia membina Neverland, tempat untuk seluruh kanak-kanak di dunia bermain dan gembira di situ.

Sila baca artikel ini sepenuhnya untuk membaca tentang konspirasi pembunuhan Michael Jackson.

Namun MJ telah membuat satu keputusan yang bakal memberikan impak yang sangat besar di dalam hidupnya. Melihat kehidupan dan ketenangan yang dimiliki oleh abangnya (Jermaine) setelah memeluk Islam, MJ telah membuat satu kenyataan gempar di satu press conference pada tahun 1989.

“Saya telah melihat Islam di dalam abang saya, saya telah membaca buku tentang Islam dan suatu hari nanti saya mahu rasakan ketenangan dan keamanan Islam itu“.

Sejak kenyataan itu hidup MJ tidak sama seperti dahulu lagi. Dituduh berasmara dengan kanak-kanak, ditambah dengan pandangan-pandangan negatif daripada media Amerika Syarikat, membuatkan MJ berada di tahap tertekan. Semua ini dilakukan agar peminat-peminat MJ melihatnya sebagai satu ikon yang gagal seterusnya membuatkan influence MJ berkurangan.

Melarikan diri daripada tekanan pihak Media USA, MJ telah tinggal di England selama beberapa tahun. Di England, MJ berkawan rapat dengan Yusof Islam, Dari Yusof Islam, MJ belajar serba sedikit tentang Islam. Malah semasa di England, MJ telah berkawan rapat dengan seorang pencipta lagu, Zain Bhika yang telah menciptakan lagu “Give Thanks To Allah” khas untuk dinyanyikan oleh MJ bila-bila masa dia bersedia.

Semasa kes asmaranya dengan kanak-kanak dijalankan, MJ telah melarikan diri dan menetap di Bahrain. Di sana dia menjadi tetamu khas kepada anak Sultan Bahrain. Di sinilah MJ mula mendalami Islam. MJ belajar sembahyang, baca Al-Quran dan macam-macam lagi selama 3 tahun.

Akhirnya pada November 2008, MJ pulang ke Los Angeles dan membuat majlis memeluk Islam secara rasmi di rumah kawan karibnya. Pada December 2008, MJ telah pun pergi menunaikan haji bersama Sultan Bahrain dan anaknya.

Untuk konsert terakhirnya, MJ mempunyai agenda yang tersendiri. Dia memaklumkan yang ini adalah konsert terakhirnya dan berhasrat untuk mengumumkan yang dia adalah seorang Muslim. Malah MJ juga mahu menyanyikan lagu Give Thanks to Allah pada konsertnya tersebut bersama Yusof Islam. Sebab itulah MJ memilih London sebagai tempat konsert terakhirnya bukannya di USA kerana takutkan pihak berkuasa USA.

Pada 12.30 25 June, MJ memeluk managernya dan mengucapkan selamat malam. MJ berkata ” Selepas berlatih selama 2 bulan akhirnya saya dah bersedia untuk konsert ini”.. Selepas melambaikan tangan dan mengucapkan selamat malam, MJ pun pulang ke hotel. Tapi kira-kira jam 2.26 pagi, MJ didapat telah meninggal dunia..

Semasa 911 dihubungi, banyak soalan yang ditanya seolah-olah mereka tak tahu siapa itu MJ dan di mana MJ berada. Nampaknya ada pihak yang cuba melengahkan masa bantuan tiba. Tambah pelik bila pihak hospital mengatakan hasil autopsy hanya boleh diperolehi selepas 2 bulan sedangkan teknologi sekarang dah bertambah canggih.

Oleh kerana itu, keluarga MJ telah pun mengupah private doktor untuk membuat autopsy kepada MJ. Keputusannya dikeluarkan hanya selepas 4 hari. Ternyata MJ mati kerana terlalu banyak dos anaethestic, satu ubat yang mampu membuatkan jantung berhenti berdenyuti jika diambil secara berlebihan.

Satu keputusan yang tidak diwar-warkan di media ialah perut MJ tidak mempunyai langsung ubat ini. Tapi darahnya dipenuhi dengan ubat tersebut. Malah badan MJ dipenuhi dengan kesan suntikan seolah-olah ada orang secara paksa menyuntik ubat tersebut ke dalam badan MJ.

Dalam CNN semasa diinterview, Presiden Amerika Syarikat Barrack Obama telah mengeluarkan satu kenyataan yang agak pelik.

“Saya suka MJ. Saya membesar mendengar lagunya. Ia satu kehilangan yang besar tapi saya jamin tiada konspirasi dalam kematiannya”.

Pelikkan kenapa seorang Presiden beria-beria cakap tiada konspirasi dalam kematian MJ sebelum keputusan rasmi autopsy MJ dikeluarkan? Kalau betullah MJ nak bunuh diri, buat apa dia beria-beria nak berlatih selama 2 bulan untuk konsert dia nie? Tak gitu?

Keluarga MJ inginkan MJ dikebumikan secara Islam. Tapi CIA telah muncul dan memberi ugutan jika pengebumian secara Islam dilakukan secara awan (dalam TV). Ugutannya ialah Katherine, mak MJ tidak akan mendapat hak penjagaan anak-anak MJ sebaliknya Debbie Rowe yang akan dapat.

Akhirnya mereka bersetuju untuk MJ dikebumikan secara Islam di Neverland. Tapi dengan syarat satu pengebumian olok-olok secara Kristian mesti diadakan. Itulah yang anda semua tengok di Tv. Sebab itulah keranda MJ ditutup dan tak dibukak. Sebab mayatnya tak pernah ada dalam tue. Ini semua dilakukan semata-mata nak bagitau dunia yang kononnya MJ bukan seorang Islam.

(Sheikh Ha**d)
The Brotherhood of Islam
Buletin of Bahrain

Dialihbahasa oleh http://beautifulnar a.com

http://zailina88. blogspot. com

Ceramah bubar DUN Perak

Oleh : FAISAL RAHMAN




Empayar Nestle dan Kejahilan Umat Islam

Oleh : Zamri Keciks

100 Tahun Yang Lalu

Izinkan saya membawa anda semua kembali ke sekitar 100 tahun yang lalu.

boikot-nestle-sahabat-israelNestle memulakan dinastinya di Malaysia seawal tahun 1912 di Pulau Pinang yang dikenali sebagai Anglo-Swiss Condensed Milk Company. Ini bermakna 97 tahun, iaitu hampir 100 tahun Nestle berada di Malaysia. Saya yakin anda yang sedang membaca artikel ini belum dilahirkan lagi ketika itu, dan kemungkinan juga tidak ada upaya untuk hidup sehingga 100 tahun.

Nestle telah meletakkan batu asas empayarnya di sini jauh sebelum perkataan Malaysia itu dapat dieja.

Ini juga bermakna produk Nestle telah pun disuapkan ke mulut rakyat Islam Malaysia sejak zaman nenek moyang kita lagi. Ia masih lagi disuapkan ke mulut kita yang masih hidup pada hari ini, mungkin juga ke mulut anak-anak kita yang akan menjadi generasi baru pada masa hadapan.

Malangnya setiap suapan itu akhirnya diterjemahkan oleh Nestle sebagai peluru yang digunakan untuk menembak dada saudara kita di Palestin. Dan ini berlaku hampir setiap hari di Palestin, sedang kita begitu enak dan santai sekali menikmati Nescafe untuk minuman pagi dan Milo pada malamnya.

Ada pula yang menikmati minuman Neslo, iaitu gabungan Nescafe dan Milo dalam satu gelas dimana kedua-duanya juga adalah produk Nestle. Gandingan dua produk ini barangkali memberi kepuasan berganda-ganda kepada peminumnya, dimana setiap tegukan itu serentak dengan bedilan berganda-ganda juga ke atas bumi Palestin oleh Yahudi Laknatullah.

Milo dan Nescafe Menjadi Darah Daging Umat Islam Malaysia ?

Bukan satu rahsia bahawa rakyat Malaysia adalah pengguna terbesar minuman Milo di dunia. Fakta ini dijelaskan apabila Nestle menerima anugerah Pingat Emas untuk Malaysia-Canada Business Excellence Award pada 2006. Dinyatakan pada laman web itu:

Malaysia consumes 90% of worldwide consumption of Milo. It is so popular that almost all households have a tin of Milo and it would be almost impossible to find a restaurant that doesn’t sell Milo beverages.

Saya terjemahkan di sini:

Malaysia menggunakan 90% daripada penggunaan Milo di seluruh dunia. Ianya amat popular sehingga hampir setiap rumah mempunyai satu tin Milo dan hampir mustahil untuk mencari restoran yang tidak menghidangkan minuman Milo.

Pingat Emas untuk Nestle, fakta memalukan rakyat Malaysia

Bukankah gila atau lahapnya umat Islam di Malaysia ini sehinggakan sebesar-besar dunia ini, 90% penggunaan Milo itu datang dari rakyat Malaysia semata-mata?Fakta ini juga pernah dimasukkan dalam Wikipedia berkenaan Milo, tetapi jika anda pergi ke pautan itu kelihatannya fakta tersebut telah dihapuskan. Pautan rujukan ke Anugerah MCBC juga telah dihapuskan dari Wikipedia itu. Saya tidak tahu mengapa dan bila ia dihapuskan dari Wikipedia, tetapi mujurlah saya sempat untuk mengambil screenshot semasa ianya masih ada.

Jika anda bandingkan dengan Wikipedia yang terkini, ayat yang menyatakan Malaysia menggunakan 90% Milo itu sudah dihapuskan, atas sebab-sebab yang saya sendiri pun tidak tahu.Saya tidak fikir jika ada pihak Wikipedia yang menganggap fakta itu salah, memandangkan ianya diakui oleh Pengarah Urusan Nestle Malaysia, Sullivan O’Carrol dalam akhbar TheStar Online baru-baru ini:

O’Carrol said Milo has been available in the country for almost 60 years and Malaysians were the world’s largest consumers of Milo.

Saya terjemahkan di sini:

O’Carrol berkata Milo telah berada di negara ini hampir 60 tahun dan rakyat Malaysia merupakan pengguna Milo terbesar di dunia.

Sullivan akui rakyat Malaysia paling lahap meminum Milo.

Adakah kita berbangga dengan kenyataan ini? Kita, rakyat Malaysia, yang beragama Islam terutamanya, begitu berjasa kepada Nestle melalui penggunaan Nescafe dan Milo selama ini.Produk Nescafe dan Milo ini menyumbangkan keuntungan kepada Nestle sebanyak 63% di Malaysia berbanding produk Nestle yang lain. Dan keuntungan ini digunakan oleh Nestle untuk membantu Israel melenyapkan bumi Palestin.

Hasil jasa baik kita semua ini telah membawa Nestle ke tahap yang tinggi sehingga kini. Sudah tiba masanya untuk kita menjatuhkannya.

Nestle Ketawa Melihat Jahilnya Umat Islam

Sumber rujukan: InMinds.co.uk

Dato Shahrir menikmati darah umat Palestin Milo di hadapan Sullivan.

Semasa kita umat Islam Malaysia masih setia menggunakan produk Nestle menjadi sebahagian darah daging kita, syarikat itu telah bekerjasama dengan syarikat pengeluar makanan dari Israel iaitu Osem Investment pada tahun 2000 untuk membina sebuah fasiliti R&D di Sderot, Israel.R&D itu digunakan sebagai .pusat pembangunan bagi makanan snek (ya, makanan yang kita semua jamah setiap hari itu) dan jutaan dollar dilaburkan untuk operasi R&D tersebut.

Pusat R&D itu dibina di atas tanah haram di bawah kerajaan haram Israel. Dan jutaan dollar dilaburkan ke atas pusat R&D haram itu tiap-tiap tahun. Tanah yang dirampas dari tangisan dan darah umat Palestin itu senang-senang sahaja digunakan oleh Nestle untuk kemudahan dirinya, malah memberi manfaat pula kepada kerajaan haram Israel.

Sebangsat mana lagi kelakuan Nestle yang diperlukan sebelum kita mahu memboikotnya?

boikot-nescafe-darah-palestin Setiap produk Nestle yang kita jamah itu mengandungi satu lagi kandungan ramuan yang terlindung, iaitu darah umat Palestin!

Pada 1998, Peter Brabeck-Letmathe (salah seorang Lembaga Pengarah Nestle, kini sebagai Pengerusi), mewakili syarikat Nestle telah menerima Jubilee Award disampaikan oleh Perdana Menteri Israel sendiri iaitu Benjamin Netanyahu.

Anugerah Jubli ini adalah yang tertinggi pernah diberikan oleh kerajaan haram Israel sebagai tanda penghargaan kepada individu atau organisasi yang berjasa kepada kerajaan haram tersebut, samada melalui perdagangan atau pelaburan.

Berjasa di sini bermakna individu atau organisasi itu telah membantu ekonomi Israel, meningkatkan kewangannya untuk membeli lebih banyak senjata api untuk membunuh rakyat Palestin, menghalau mereka dari tanahair sendiri dan membina binaan haram di atas tanah yang dirampas.

Membeli produk Nestle bermakna membantu dan mengiktiraf kerajaan haram Israel. Setiap sen yang dibelanjakan untuk membeli produk mereka akan sampai kepada kerajaan haram Israel. Dan Israel akan menyampaikan setiap sen yang kita berikan dalam bentuk peluru yang dibedil ke atas umat Islam Palestin.

Apa Pendirian Kita?

Ramai di antara kita yang hanya pandai merungut.

* Macam mana nak boikot kalau dah kedai makan cuma jual Milo je, mana ada produk lain?
* Macam mana nak boikot kalau dah kedai runcit cuma ada produk Nestle je, mana ada produk lain?

Pernahkah kita bersuara kepada tauke kedai meminta mereka menukar menu minuman dari Milo kepada jenama lain? Pernahkah kita berkata kepada mereka yang kita tidak mahu jenama Milo, Nescafe, Nesquik, Maggi dan sebagainya? Pernahkah kita mendesak mereka menyediakan jenama lain?

Kebanyakannya akan menjawab TIDAK. Bermakna kita TIDAK melakukan apa-apa tindakan tetapi hanya pandai merungut. Kita tidak bertindak, apatah lagi menyuarakannya.

Lebih malang lagi jika kita langsung tidak peduli untuk memboikot. Mungkin juga menjadi lebih bangsat apabila kita memperlekehkan pula usaha memboikot.

Berapa lama lagi perlu kita tunggu sebelum kita mahu mula memboikot produk Nestle?

Jika kita masih mahu menunggu sehingga Palestin hancur, maka ketahuilah bahawa Palestin telah lama hancur!!

Majlis Kesyukuran PRK Manek Urai

Oleh : Mr. President

Dijemput kepada semua untuk hadir ke majlis tersebut.


JAMUAN MAKAN

Tarikh : 25 Julai 2009

Masa : 3.00 Petang

Tempat : Padang Majlis Daerah Dabong



CERAMAH UMUM PRK MANEK URAI

1. YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

2. YB Nasaruddin Daud

3. YB Saifuddin Nasution


Tarikh : 25 Julai 2009

Masa : 9.00 Malam

Tempat : Padang Majlis Daerah Dabong



Isu pegang lilin hanya bersifat politik - Nik Aziz

KOTA BHARU, 23 Julai :- Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan mereka yang menghebohkan isu anggota parlimen Bukit Gantang, Dato' Seri Nizar Jamaluddin memegang lilin pada satu program di Ipoh lebih bersifat politik.

Mursyidul Am PAS itu berkata, tindakan Menteri Besar Perak, Dato' Seri Dr Zambry Abdul Kadir memintanya mengeluarkan fatwa mengenai perkara itu tidak lebih sebagai kenyataan politik.

"Zambry ni orang politik bukan orang yang kaji Islam, apa kena mengena dengan fatwa agama, fatwa demokrasi pun dia tak pakai, lagi pun keluar fatwa ni tugas mufti," ujarnya ketika diminta mengulas kenyataan Zambry yang memintanya mengeluar fatwa berhubung isu memegang lilin.

Beliau ditemui pemberita selepas merasmikan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kelantan 2009 di Dataran Warisan di sini, petang ini.

Menteri Besar Perak sebelum ini meminta ulama PAS mengeluarkan fatwa berhubung tindakan Nizar memegang lilin ketika hadir pada satu majlis di Perak Jumaat lepas.

Adun Titi Serong, Khalil Idham Lim hari ini menafikan majlis menyalakan lilin yang turut dihadiri beliau dan Nizar majlis berkabung memperingati kematian Teoh Beng Huat.

Menurutnya gambar tersebut merupakan majlis menyalakan lilin diadakan semasa sesi sidang media 17 Julai lalu bertempat di Wisma DAP Ipoh.

Idham juga menjelaskan amalan memegang lilin dan colok bagi orang Cina adalah budaya nenek moyang yang sudah turun temurun dan bukan amalan agama.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga berkata, sekiranya beliau dijemput masyarakat Hindu atau Cina ke tempat ibadat mereka, beliau akan bertanya terlebih dahulu adakah program keagamaan atau adat resam.

"Saya kata kalau soal agama saya tak boleh pergi, tetapi adat resam atau budaya saya boleh pergi.

"Tiap-tiap tahun anak cucu kita menyambut ulang tahun kelahiran mereka dengan memacak lilin atas kek mengikut umur.

"Kalau setahun sebatang lilin kemudian menghembuskan, jadi lilin ni digunakan sebagai satu perkara yang simbolik terhadap sesuatu perkara lain. Begitu juga dalam masalah yang diheboh sekarang ni," ujarnya.

Menurutnya Rasulullah saw menghantar surat pada raja-raja Mesir, Iran dan India menggunakan ayat al-Quran.

Harakahdaily/-

Hizbullah bangunkan semula Lebanon

Oleh : HELMI MOHD. FOAD

kawasan perkuburan syuhada yang menempatkan mangsa kekejaman Israel di Beirut, Lebanon.

ABU HASSAN Musulmani dan isterinya, Ummu Hassan Musulmani sayu menatap foto dua anak lelaki mereka - Hassan, 24, dan adiknya Ali, 22. Kedua-dua anak kesayangan mereka ini tiada lagi di sisi kerana terkorban di perbatasan selatan Lebanon ketika menentang tentera rejim Israel pada perang yang meletus pada Julai 2006.

Namun di sebalik garis wajah kesayuan itu, kedua-duanya tidak menyesal dengan pemergian Hassan dan Ali buat selama-lamanya itu. Malah pemergian kedua-dua anak lelaki yang menjadi harapan dan tunggak keluarga, menjadi kebanggaan keluarga syuhada itu yang mendiami sebuah pangsapuri sederhana di pinggir Beirut.

Kunjungan penulis ke rumah keluarga syuhada itu, Februari lalu terasa masih segar apatah lagi bulan ini (Julai) genaplah tiga tahun serangan dahsyat rejim Israel itu ke atas Lebanon.

Ternyata emosi pasangan suami isteri itu amat kuat, apabila tiada setitis air mata pun yang membasahi pipi ketika mengimbau kisah dan detik-detik kematian kedua-dua anak mereka itu.

Abu Hassan yang sudah menjangkau usia 50-an sebaliknya dengan bersemangat memberitahu: "Kalau Israel menyerang lagi, saya bersama tiga lagi anak, semua akan turun sekali lagi untuk melawan rejim itu. Menang atau kalah bukan soalnya lagi".

Kata-kata semangat yang sama turut dilafazkan isterinya, yang sama sekali tidak gentar untuk menyertai peperangan pada masa depan sekali pun menghadapi risiko kehilangan anak-anaknya buat kali kedua atau dirinya sendiri.

Seluruh keluarga tersebut merupakan 'anggota-anggota tentera' yang berperang dalam Perang Tammuz termasuk Ummu Hassan bertugas sebagai tukang masak kepada para pejuang Hizbullah.

Ketika ribuan warga Lebanon termasuk mereka yang sudah mendapat kewarganegaraan asing menyelamatkan diri keluar dari negara itu, Abu Hassan sekeluarga pulang ke kampung halaman mereka di Selatan Lebanon bagi mempertahankan negara daripada serangan Israel.

"Kami bertiga berada di barisan hadapan bersama-sama para pejuang Hizbullah yang lain, bertempur berdekatan sempadan wilayah Palestin yang dijajah (Israel), selama 30 hari.

"Sepanjang tempoh itu, pertempuran begitu sengit sehinggakan kami terkepung tanpa bekalan makanan dan air bersih," kata Abu Hassan dengan penuh emosi.

Dalam pertempuran itulah, Abu Hassan bertukar nada perlahan memberitahu, anaknya Hassan mengalami cedera parah.

"Saya begitu pilu melihatkan keadaan Hassan namun sempat memberikannya minum sedikit air. Namun anak saya itu meminta saya segera pergi menyelamatkan diri kerana merasakan dia akan menemui syahid.

"Walaupun sedih dengan permintaannya itu namun saya terpaksa 'keraskan hati' meninggalkan Hassan yang sempat berpesan agar saya meneruskan perjuangan dan itulah kata-kata akhirnya yang sehingga kini masih segar dalam ingatan.

"Jenazah anak saya itu terpaksa dibiarkan di medan perang sehinggalah perang tamat. Selepas tamat, barulah kami bawa jenazah Hassan ke Beirut untuk dikebumikan, " ujarnya dalam nada berbaur pilu.

Menurut bapa yang tabah ini, setelah gencatan senjata, ramai jiran dan saudara mara menangisi kesyahidan kedua-dua anak lelakinya yang gagah berani itu.

"Tetapi mujurlah Allah anugerahkan saya ketabahan hati sehinggakan saya pula yang berusaha menceriakan tetamu yang menziarahi rumah saya itu.

"Kami mencintai syahid kerana ia adalah garisan perjuangan ahlul bait (ahli syurga), pengalaman kesyahidan sebagaimana yang dilalui oleh Imam Hussein," katanya sambil jari jemarinya perlahan-lahan mengusap foto kedua-dua anak kesayangannya itu.

Kisah Abu Hassan dan keluarganya melambangkan ketabahan rakyat Lebanon ketika menghadapi kekejaman Israel yang hingga kini terus menjadi ancaman kepada keamanan negara-negara Asia Barat itu.

Ternyata pengorbanan mereka tidak sia-sia apabila Israel malu besar setelah gagal mencapai matlamat perang pada 2006 itu.

Rejim itu tidak dapat menguasai hatta seinci pun tanah Lebanon. Meskipun mereka sempat sampai di sekitar Sungai Litani dan jauh sekali berjaya melumpuhkan sistem pertahanan Hizbullah.

Sebaliknya hanya menyaksikan tentera Israel meraung-raung bagaikan bayi yang kelaparan di Bint Jbeil, iaitu salah satu medan pertempuran paling sengit dalam perang itu.

Hizbullah berjaya memusnahkan 38 Merkava dan merosakkan 82 kereta kebal yang menjadi kebanggaan Israel selain menghancurkan kapal perang rejim itu di perairan laut Lebanon.

Sedangkan Israel dengan segala kekuatan yang ada sanggup membunuh lebih 1,000 rakyat Lebanon yang tidak berdosa. Ia melalui serangan udara semata-mata untuk mendapatkan semula dua tentera Israel yang ditawan Hizbullah dalam operasi dinamakan 'Janji yang Benar' di selatan Lebanon.

Janji yang benar itulah yang sering dilaung-laungkan berulang kali oleh Setiausaha Agung Hizbullah, Sayyed Hassan Nasrallah.

Beliau dijadual menyampaikan pidatonya secara langsung hari ini (Jumaat) bagi meraikan ulang tahun ketiga perang itu dalam apa yang disifatkan sebagai kejayaan Operasi 'Haji Redwan'.

Ini kerana hasil perang Julai 2006 itu, Hizbullah berjaya melunaskan janjinya kepada rakyat negara itu untuk membebaskan para pejuang termasuk Shamir Kuntar yang telah merengkok kira-kira 30 tahun dalam penjara Israel.

Seperti biasa, Sayyed Hassan tidak muncul di khalayak, sebaliknya akan berucap dari lokasi yang dirahsiakan

Pidato beliau yang pastinya lantang berapi-api itu, dipancarkan melalui skrin-skrin besar dan disiarkan secara langsung oleh Stesen Televisyen al-Manar.

Sebelum ini, Stesen TV al-Manar pernah menjadi sasaran Israel malah turut mengadakan sekatan dan menghalang liputan media asing ke atas kekejaman rejim itu dalam perang di Genting Gaza, Disember lalu.

Pengurus Besar Stesen TV Al-Manar, Abdullah Qasir berkata, sekatan ke atas media itu ternyata gagal kerana beberapa unit stesen televisyen termasuk al-Manar telah lama beroperasi dari dalam wilayah Gaza yang dikuasai pergerakan Hamas.

"Sekatan itu tidak berjaya bahkan terdapat stesen televisyen yang lain seperti al-Aqsa dan al-Jazeera, ia ternyata memberikan sumbangan dalam mendedahkan keburukan dan wajah sebenar Israel.

"Ia juga telah mengubah pandangan dunia tentang konflik di Palestin," katanya.

Beliau yang juga bekas ahli Parlimen Lebanon berkata, al-Manar menjadi sasaran Israel sehingga ibu pejabatnya ranap dibom dalam serangan udara pada 2006 berikutan berita-berita yang disiarkan tidak menyenangkan rejim tersebut.

"Kami jadi sasaran kerana menyiarkan laporan tentang para syuhada yang terkorban, kapal terbang dan kereta kebal Israel yang berjaya dimusnahkan, itu semua tidak menyenangkan Israel," katanya sambil menambah siaran al-Manar turut ditonton di wilayah haram Israel.

Di sebalik cabaran berkenaan, Abdullah menegaskan, al-Manar akan terus berusaha meneruskan siarannya mengenai laporan berkaitan penentangan terhadap kekejaman Israel selain rancangan agama, keluarga dan remaja serta berita semasa.

"Sekiranya Hizbullah mengambil inspirasi perjuangan cucu Rasulullah SAW, Saidina Hussein maka kami berperanan sebagainya adiknya, Sayyidah Zainab yang bertanggungjawab memberikan penerangan bagi mencetuskan kebangkitan.

"Meskipun ada cabaran dan halangan, kami akan terus membuat liputan," tegasnya.

Justeru ucapan Sayyed Hassan yang disiarkan oleh al-Manar hari ini amat ditunggu-tunggu oleh rakyat Lebonan malah seluruh dunia termasuk musuh tradisinya, Israel.

Yang pasti, terdapat mesej penting untuk disampaikan. Ini mengingatkan penulis ketika Sayyed Hassan 'muncul' di Bandar Dauhiah, Selatan Beirut, berdekatan Lapangan Terbang Antarabangsa Rafiq Hariri pada 16 Februari lalu.

Sebahagian besar penduduk Dauhiah - bandar yang dibangunkan oleh pelbagai organisasi Hizbullah, terpaku di depan kaca televisyen mendengar ucapan Sayyed Hassan pada satu majlis di Kompleks Syuhada.

Penulis ketika itu memilih untuk menonton sahaja melalui saluran al-Manar semasa singgah di sebuah kedai roti setelah dimaklumkan jalan ke pusat perhimpunan itu sudah penuh sesak.

Di hadapan puluhan ribu rakyat Lebanon , Sayyed Hassan ternyata mengambil kesempatan majlis tahunan 16 Februari setiap tahun iaitu hari memperingati para syuhada untuk menyampai mesej-mesej penting.

Mesej oleh Sayyed Hassan itu lebih menarik perhatian apabila Hizbullah kian mendapat tempat dari segi pengaruhnya dalam kerajaan dan sokongan politik serta moral daripada dunia Arab dan Islam.

Sebelum ini, di bawah pimpinan Sayyed Hassan, penentangan Hizbullah memaksa Israel mengundurkan tenteranya dari Selatan Lebanon pada tahun 2000.

Sayyed Hassan menganggap, kejayaan Hizbullah dalam tempoh lebih 20 tahun setelah penubuhannya pada 1982 adalah hasil sumbangan para syuhada mereka yang perlu diingati.

Tiga tokoh syuhada yang cukup dikenang antaranya ialah Sheikh Ragheb Harb yang terkorban pada 16 Februari 1984.

Lapan tahun kemudian Setiausaha Agung Hizbullah, Sayyed Abbas Musawi terkorban dalam serangan Israel dan yang terbaru, pembunuhan komander tertinggi tentera Hizbullah, Imad Mughniyah di Damsyik, Syria pada 12 Februari 2008 yang dipercayai dilakukan oleh agen Israel.

Kata Sayyed Hassan, pengorbanan para syuhada itu telah memulangkan semula tanah dan rumah para penduduk Marjayoun, Hasbaya, Shebaa dan Bint Jbeil.

Paling memberi kesan adalah pembunuhan Imad atau 'Haji Redwan' yang disifatkan Hizbullah sebagai memberi kesan yang menakutkan bagi Israel.

Ini kerana Imad ialah tokoh yang diibaratkan sebagai 'tangan kanan' Sayyed Hassan. Imad dipercayai bertanggungjawab merancang strategi pertahanan Hizbullah sebelum tercetus perang 2006.

Selepas perang itu, Imad dikatakan meminta kebenaran Syed Hassan untuk turun padang membuat persiapan menghadapi serangan Israel akan datang dalam tempoh setahun.

Dalam tempoh itu, Imad dipercayai berjaya melengkapkan segala persiapan termasuk perancangan membabitkan Palestin dan kerjasama dengan Syria.

Meskipun Hizbullah dilihat tidak membantu pejuang Hamas dalam serangan ganas Israel selama 22 hari ke atas Genting Gaza, Palestin pada Disember 2008, namun dipercayai kemampuan Hamas mempertahankan kedudukannya mempunyai kaitan dengan perancangan oleh Imad.

Justeru, kematian Imad begitu digeruni Israel kerana ia boleh membuatkan Hizbullah meningkatkan penentangannya ke atas rejim itu.

Ini dapat dilihat apabila Sayyed Hassan secara terbuka menyatakan Hizbullah tidak lagi gentar dengan serangan-serangan udara Israel.

Bagi memastikan wujud keseimbangan dalam konflik akan datang, Hizbullah mempertahankan haknya mendapatkan senjata bagi mempertahankan diri termasuk sistem anti pesawat sebagai pelengkap pertahanan darat dan lautnya.

Pada saat ini, Hizbullah sedang bertungkus lumus membina semula rumah-rumah rakyat Lebanon yang musnah dan rosak teruk angkara bom tentera Israel pada perang 2006 itu

Web site palsu - IMPORTANT

Oleh : Zailina Mahmud







Tak nampak perbezaannya, rite.. Memang sukar utk mencari perbezaannya. These ppl are very good at their job copying the original site.

The only difference is to refer to the address bar. The web address should refer to the bank’s address dan juga sila pastikan tanda icon kunci(mangga) ada pada site itu coz itu confirm that it is a secured site and not a fake site.

Sila berjaga jaga ya coz once they have ur id and password, penat-penat duit dan simpanan yg diusaha boleh hilang sekelip mata.

Elak hati mati

Oleh : mohd naim mohd zain

MEGA: Saban tahun kita menyambut Israk Mikraj. Namun tidak banyak realiti yang dapat kita realisasikan. Mengapa ini berlaku?

DZULKARNAIN: Sebab utama pelbagai realiti dalam peristiwa Israk Mikraj itu tidak dapat direalisasikan oleh umat Islam berkait dengan iman.

Hanya orang beriman sahaja yang dapat membuat kerja-kerja dakwah. Malah peristiwa yang dilalui oleh Baginda SAW itu juga adalah satu daripada proses saringan yang dilakukan oleh Allah kepada umat Islam ketika itu.

Sebabnya, berapa ramai yang tidak percaya apabila Nabi SAW menceritakan pengalamannya kepada penduduk Mekah ketika itu. Ini termasuklah bapa saudara nabi, iaitu Abu Jahal.

Namun, kalau kita melihat kepada aspek yang lain, kita dapati bagaimana keimanan Abu Bakar yang apabila ditanya oleh Abu Jahal, "adakah kamu percaya bahawa Muhammad dibawa ke langit dan menemui Allah dalam tempoh sehari semalam", maka dengan tegas Abu Bakar menjawab, "jika benar demikian itu kata-kata Muhammad, lebih daripada itu aku percaya".

Inilah yang membawa kepada gelaran al-Siddiq (yang membenarkan) yang diberi oleh Rasulullah SAW kepada Saidina Abu Bakar.

Peristiwa ini juga menunjukkan kekuasaan Allah dan kepentingan kita beriman kepada perkara yang ghaib. Hal ini dijelaskan oleh Allah menerusi firman-Nya yang bermaksud: Iaitu orang yang beriman kepada perkara-perkara ghaib. (al-Baqarah: 3)

Perkara ghaib adalah sesuatu yang tidak dapat dilihat atau dirasa dengan pancaindera yang biasa. Namun ia diakui dan diyakini berdasarkan dalil-dalil yang boleh diterima oleh akal yang sempurna.

Sememangnya Israk dan Mikraj itu juga adalah merentas alam masa depan dan juga masa lampau apabila Rasulullah dipertemukan dengan Nabi Musa dan mengimamkan solat dengan para nabi yang lain.

Firman Allah yang bermaksud: Dan ingatlah tatkala Kami wahyukan kepadamu wahai Muhammad, bahawa sesungguhnya Tuhanmu meliputi akan manusia dengan ilmunya dan kekuasaan-Nya dan tiadalah Kami menjadikan pandangan pada malam Mikraj yang telah Kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai satu ujian bagi manusia. (al-Israk: 60)

Nikmat syurga dan azab neraka diakui benar. Tetapi mengapa kita masih alpa dan lalai dalam melakukan ibadat?

DZULKARNAIN: Semasa Israk dan Mikraj, Nabi bertemu dengan seorang wanita cantik yang memperagakan perhiasan dirinya. Alhamdulillah Baginda tidak terpedaya dan berhenti di situ.

Lalu Jibril memberitahu Nabi bahawa wanita itu adalah kiasan kepada umat Baginda yang kasihkan dunia atau hubbud dunya.

Sehinggakan ada di kalangan kita yang tidak fikir soal halal-haram yang pentingnya, apa yang dihajati tercapai.

Saya melihat terlalu banyak hiburan dalam kehidupan masa kini. Lihat sahaja program-program yang ada dalam televisyen hari ini. Banyaknya lebih kepada yang lagha (melalaikan) walaupun tidak dinafikan ada rancangan agama.

Rasulullah bersabda yang bermaksud: Dan janganlah kamu banyak ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati. (riwayat Ahmad dan at-Tirmizi).

Sebab itu, kita lihat anak-anak atau remaja zaman sekarang nakalnya lain macam. Kalau dulu-dulu, nakal mereka setakat mandi sungai saja tetapi sekarang sampai boleh bergaduh dalam surau!

Salah satu peristiwa penting dalam Israk Mikraj adalah kefarduan solat lima waktu.. Dan Nabi telah ditunjukkan betapa azabnya orang yang meninggalkan solat. Mereka ini menghantuk kepala di batu sehingga pecah dan kemudian dengan kuasa Allah kepala itu bercantum semula. Selepas itu dihantuk lagi.

Sayangnya, ada di kalangan umat Islam yang tidak merealisasikan ibadat solat ini. Apabila diadakan ceramah tentang Israk Mikraj atau pun bila tiba bulan Rejab, barulah barangkali mereka teringat tentang amaran Allah tentang golongan yang lalai dan lupa mengerjakan solat.

Malah bukan lagi rahsia, ada di kalangan umat Islam yang hanya solat apabila tiba Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidil Adha. Ini yang disebut sebagai 'hati mati'.

Keadaan beginilah yang paling kita bimbang. Ia telah dijelaskan oleh Allah menerusi firman-Nya yang bermaksud: (Dengan sebab keingkaran mereka), Allah meterikan atas hati mereka serta pendengaran mereka dan pada penglihatan mereka ada penutupnya, dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar. (al-Baqarah: 7)

Peristiwa ini berlaku selepas tahun dukacita di mana Nabi diuji dengan kematian isteri tercinta Siti Khadijah dan bapa saudaranya Abu Talib yang banyak membantu dalam kerja dakwah.. Apakah falsafah di sebalik peristiwa ini?

DZULKARNAIN: Ini menunjukkan kepada kita bahawa kerja dakwah bukan mudah. Kita akan sentiasa berhadapan dengan cabaran dan ujian. Buktinya, Nabi SAW sebagai kekasih Allah pun diuji dengan pelbagai keadaan dan tekanan. Inikan pula kita sebagai manusia biasa.

Begitu juga Nabi Musa yang dihalau keluar oleh kaumnya dari negerinya Mesir.

Tekanan yang dihadapi selepas kematian kedua-dua insan yang disayangi baginda semakin bertambah di mana jika kita perkirakan dari segi logik akal, maka Islam pasti akan terkubur.

Namun kuasa Allah SWT melebihi segala-galanya di mana selepas penolakan dakwah oleh penduduk Taif, Nabi telah 'dihiburkan' dengan Israk dan Mikraj. Seterusnya diizinkan berhijrah ke Madinah sehingga membina daulah Islamiah yang telah mengubah kedudukan Islam daripada dihina kepada dipandang mulia, daripada lemah kepada memerintah.

Dalam peristiwa di Taif di mana penduduknya bukan sahaja menolak mentah-mentah dakwah Islam, malah telah melontar batu ke arah Nabi sehingga berlumuran darah.

Kita dapat melihat nabi diberi peluang untuk menang mudah iaitu tawaran daripada malaikat penjaga bukit untuk menjadikan bukit di bawah jagaannya sebagai emas tetapi ditolak oleh Nabi sebagaimana baginda menolak tawaran malaikat penjaga bukit yang ingin menghancurkan penduduk Taif yang begitu degil dengan meruntuhkan bukit ke atas penduduk Taif.

Bagaimana untuk mengelak daripada 'hati mati'?

DZULKARNAIN: Hati juga mati jika tidak diberikan makanan dan santapan rohani dengan sewajarnya. Kalau tubuh badan boleh mati kerana tuannya tidak makan dan tidak minum, begitu juga hati.

Apabila ia tidak diberikan santapan dan tidak diubati, ia bukan saja akan sakit dan buta, malah akan mati akhirnya. Santapan rohani yang dimaksudkan itu ialah zikrullah dan muhasabah diri.

Orang yang hatinya mati tidak dapat membezakan antara kebaikan dengan keburukan. Mereka tidak dapat merasai kemanisan apabila melakukan perkara yang baik.

Ingatlah amaran Allah kepada golongan begini menerusi firman-Nya yang bermaksud: Maka kecelakaan besarlah bagi orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah. Mereka yang demikian keadaannya adalah dalam kesesatan yang nyata. (al-Zumar: 22)

Rasulullah SAW bersabda tentang cara bagaimana memastikan hati kita tidak mati. Sabda baginda yang antara lain bermaksud ada lima perkara bagi mengelak hati mati.

Pertama, jangan tinggal majlis-majlis ilmu; jangan tinggal zikir pada Allah. Ini bertepatan dengan firman Allah yang bermaksud: Ketahuilah! Dengan mengingati Allah (zikir) itu tenang tenteramlah hati manusia. (al-Ra'd: 28)

Ketiga, jangan lupa membaca al-Quran, jangan tinggal bangun malam untuk qiamullail dan jaga pemakanan daripada yang syubhat.

Hati yang hitam ialah hati yang menjadi gelap kerana bergelumang dengan dosa. Setiap dosa yang dilakukan tanpa bertaubat akan menyebabkan satu titik hitam pada hati.

Ummu Sinan berkorban harta

Oleh : mohd naim mohd zain

UMMU Sinan al-Aslamiyah adalah wanita daripada keturunan Aslam yang rela meninggalkan desa kelahirannya menuju ke Kota Madinah.

Ummu Sinan mengikut rombongan keturunan Aslam bagi memeluk agama Islam di hadapan Nabi Muhammad. Rombongan itu melafazkan janji setia kepada Nabi Muhammad.

"Kami beriman kepada Allah dan rasulnya. Kami akan mengikut segala perintahnya. Maka jadikanlah kami di sisi kamu kedudukan yang mana dengan kedudukan itu, bangsa Arab sedar akan keutamaan kami. Kami akan setia dan menolong kamu dalam waktu kesusahan mahu pun kesenangan," kata wakil rombongan Aslam kepada nabi.

"Aslam, Allah menyampaikan salam dan Ghifar, Allah mengampuninya. " sabda nabi.

Ummu Sinan mempunyai pengaruh dalam jihad dan perang menentang pihak musuh Islam. Dia mempunyai pengetahuan yang lengkap mengenai peranan wanita dalam barisan perang.

Di samping itu, dia juga mahir merawat anggota tentera Islam yang cedera dan sakit. Ummu Sinan juga mempunyai pengalaman dalam menyertai beberapa peperangan dan menunggang kuda.

Ummu Sinan berjumpa dengan Nabi Muhammad ketika beliau mahu berangkat ke Khaibar untuk menentang orang Yahudi Khaibar. Dia mahu bertanya sesuatu kepada nabi yang berkaitan dengan dirinya yang ingin menyertai ekspedisi ke Khaibar.

"Ya Rasulullah! bolehkah saya ikut bersama kamu dalam perang kali ini. Saya ingin menjaga anggota tentera yang sakit dan mengubatnya. Ini termasuk merawat mereka yang cedera dan luka." pohon Ummu Sinan dengan satu harapan jauh di sudut hatinya.

"Ikutlah pasukan tentera Islam dengan berkat Allah. Sesungguhnya kamu mempunyai rakan-rakan dari keturunan kamu dan keturunan lain yang telah berbincang dengan saya tentang perkara ini. Saya mengizinkan mereka pergi bersama. Jika kamu mahu, ikutlah keturunan kamu dan boleh juga, mengikut kami," nabi memberi kebenaran kepada Ummu Sinan

"Ya Rasulullah, saya memilih untuk mengikut kamu," jawab Ummu Sinan.

"Kalau begitu, ikut bersama Ummu Salamah isteri saya."

Ummu Sinan sangat gembira dapat mengikut ekspedisi ke Khaibar. Dia melihat pertempuran yang hebat antara pasukan tentera Islam dengan pasukan Yahudi Khaibar.

Ramai tentera Islam yang cedera dalam pertempuran tersebut akibat asakan bertubi-tubi dari pihak tentera Yahudi Khaibar yang bersembunyi dalam kubu-kubu yang telah dibina oleh mereka untuk menangkis serangan tentera Islam. Hujanan anak panah yang tak henti dari kubu tentera Yahudi menyebabkan ramai tentera Islam mengalami kecederaan di tubuh mereka.

"Saya harus mengubat luka tentera Islam yang kena anak panah ini agar mereka tidak jatuh sakit. Saya tahu petua keturunan Aslam yang boleh mengubat luka yang terkena anak panah, pedang dan tombak.

"Mana dia bahan-bahan yang perlu saya campurkan untuk mengubat luka mereka ini" Ummu Sinan tidak menang tahan mengubat anggota tentera Islam yang mendapat kecederaan akibat pertempuran dengan pihak musuh.

Ummu Sinan bersama-sama Ummu Salamah, Safiyah binti Abdul Mutalib, Ummu Aiman, Nasibah Kaab, Ummu Mani, Ummu Sulaim, Kaibah binti Aslamiyah, Ummu Mutha, Ummu Adh-Dhahhah, Hindun binti Amr, Ummul Ala, Ummu Amir, Ummu Athiyah, Ummu Sulaith Umaimah telah bersatu untuk merawat dan mengubat anggota-anggota tentera yang cedera.

Ummu Sinan memainkan peranan penting dalam pernikahan antara Safiyah binti Huyai dengan nabi dalam Perang Khaibar. Dia telah menyikat dan meminyaki rambut Safiyah sebelum majlis pernikahan berlangsung.

Safiyah sangat gembira dapat bernikah dengan Nabi Muhammad yang telah menukar hidupnya menjadi Ummul Mukminin.

Pasukan tentera Islam yang mencapai kemenangan gemilang di Khaibar pulang semula ke Madinah membawa harta rampasan perang yang banyak. Ummu Sinan yang menaiki salah satu ekor unta milik nabi berada di belakang Ummu Salamah ketika rombongan itu memasuki Madinah.

"Rasulullah memberikan unta tunggangannya kepada kamu," kata Ummu Salamah kepada Ummu Sinan.

"Syukur Alhamdulillah, " Ummu Sinan menadah tangan kesyukuran.

Unta itu dibawa oleh Ummu Sinan ke pasar lalu dijual dengan harga beberapa dinar. Dia berasa gembira mendapat banyak keberkatan kerana menyertai ekspedisi peperangan menentang orang Yahudi Khaibar. Dia berazam lagi untuk menyertai peperangan lain untuk menentang pihak musuh Islam.

Perang Tabuk berlaku pada tahun 9 Hijrah antara pasukan tentera Islam dengan pasukan gabungan tentera Rom, keturunan Lakham, Judam, Amilah dan Ghassan.

Nabi Muhammad mengajak semua umat Islam di Madinah untuk bersedekah untuk membantu pasukan tentera Islam membuat persiapan rapi untuk menghadapi Perang Tabuk.

Nabi tidak membenarkan kaum wanita untuk menyertai peperangan ini dengan mengatakan Perang Tabuk berlaku pada musim kemarau dan cuaca yang sangat panas.

Kaum wanita Islam boleh berjihad dengan mendermakan harta mereka untuk membantu kelengkapan dan bekal para pejuang tentera Islam.

Mereka datang membawa apa sahaja yang mereka miliki. Mereka melemparkan sehelai kain di hadapan nabi yang penuh dengan pelbagai perhiasan seperti gelang, anting-anting, cincin dan barang perhiasan lain.

Walaupun tak bergabung dengan pasukan tentera Islam ke Tabuk, namun mereka berharap mendapat seperti apa yang dikatakan oleh nabi, " Siapa yang memperlengkapkan orang yang berperang di jalan Allah, bererti dia telah berperang."

Ummu Sinan turut menghulurkan apa sahaja yang dimilikinya untuk mendapat pahala dan ganjaran seperti yang dikatakan oleh Nabi Muhammad.

Walaupun hatinya sedih tidak dapat mengikut ekspedisi ketenteraan ke Tabuk namun kata-kata nabi telah mengubat kesedihannya itu. Begitulah semangat dan keberanian yang ditunjukkan oleh Ummu Sinan yang sentiasa mencari keredaan Allah dalam memerangi musuh Islam.

Nabi juga memberi arahan kepada kaum wanita dan membimbing mereka dalam bidang pendidikan supaya berakhlak mulia dan menjauhkan daripada penampilan diri yang kurang baik.

Beliau pernah menegur Ummu Sinan yang mewarnakan tangannya lalu berkata, "Tidak sepatutnya seseorang daripada kamu, para wanita mengganti kuku-kukunya dan mewarnai tangannya. Ummu Sinan patuh pada teguran nabi yang lembut itu untuk mencari keredaan Allah dan rasulnya.

Kisah dan Tauladan: Pramugari koma di tanah suci

Oleh : Zailina Mahmud

Untuk renungan bersama ......

Selama hampir sembilan tahun menetap di Mekah dan membantu ayah saya menguruskan jemaah haji dan umrah, saya telah melalui pelbagai pengalaman menarik dan pelik. Bagaimanapun, dalam banyak-banyak peristiwa itu, ada satu kejadian yang pasti tidak akan saya lupakan sampai bila-bila.

Ianya berlaku kepada seorang wa nita yang berusia di pertengahan 30-an.Kejadian itu berlaku pada pertengahan 1980-an semasa saya menguruskan satu rombongan haji. Ketika itu umur saya 20 tahun dan masih menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah. Kebetulan ketika itu saya balik ke Mekah sekejap untuk menghabiskan cuti semester.

Saya menetap di Mekah mulai 1981 selepas menamatkan pengajian di Sekolah Agama Gunung Semanggol, Perak. Keluarga saya memang semuanya di Mekah, cuma saya seorang saja tinggaldengan nenek saya di Perak. Walaupun masih muda, saya ditugaskan oleh bapa saya, Haji Nasron untuk menguruskan jemaah haji dan umrah memandangkan saya adalah anak sulung dalam keluarga..

Berbalik kepada cerita tadi, ketibaan wa nita tersebut dan rombongan haji di Lapangan Terbang Jeddah kami sambut dengan sebuah bas. Semuanya nampak riang sebab itulah kali pertama mereka mengerjakan haji.

Sebaik sampai, saya membawa mereka menaiki bas dan dari situ, kami menuju ke Madinah. Alhamdulillah, seg alan ya berj alan lancar hinggalah kami sampai di Madinah. Tiba di Madinah, semua orang turun dari bas berkenaan. Turunlah mereka seorang demi seorang sehingga tiba kepada giliran wa nita terbabit..

Tapi tanpa apa-apa sebab, sebaik sahaja kakinya mencecahkan bumi Madinah, tiba-tiba wa nita itu tumbang tidak sedarkan diri. Sebagai orang yang dipertanggungjawabk an mengurus jemaahitu, saya pun bergegas menuju ke arah wa nita berkenaan. "Kakak ni sakit," kata saya pada jemaah-jemaah yang lain. Suasana yang tadinya tenang serta merta bertukar menjadi cemas.Semua jemaah nampak panik dengan apa yang sedang berlaku.

"Badan dia panas dan menggigil. Kakak ni tak sedarkan diri, cepat tolong saya...kita bawa dia kehospital," kata saya.Tanpa membuang masa, kami mengangkat wa nita tersebut dan membawanya ke hospital Madinah yang terletak tidak jauh dari situ. Sementara itu, jemaah yang lain dihantar ke tempat penginapan masing-masing.

Sampai di hospital Madinah, wa nita itu masih belum sedarkan diri. Berbagai-bagai usaha dilakukan oleh doktor untuk memulihkannya, namun semuanya gagal. Sehinggalah ke petang,wa nita itu masih lagi koma. Sementara itu, tugas mengendalikan jemaah perlu saya teruskan. Saya terpaksa meninggalkan wa nita tersebut terlantar di hospital berkenaan. Namun dalam kesibukan menguruskan jemaah, saya menghubungi hospital Madinah untuk mengetahui perkembangan wa nita tersebut.

Bagaimanapun, saya diberitahu dia masih tidak sedarkan diri. Selepas dua hari, wa nita itu masih juga tidak sedarkan diri. Saya makin cemas, maklumlah, itu adalah pengalaman pertama saya berhadapan dengan situasi seperti itu. Memandangkan usaha untuk memulihkannya semuanya gagal, maka wa nita itu dihantar ke Hospital Abdul Aziz Jeddah untuk mendapatkan rawatanlanjut sebab pada masa itu hospital di Jeddah lebih lengkap kemudahannya berbanding hospital madinah. Namun usaha untuk memulihkannya masih tidak berhasil.

Jadual haji mesti diteruskan. Kami bertolak pula ke Mekah untuk mengerjakan ibadat haji. Selesai haji, sekali lagi saya pergi ke Jeddah. M alan gnya, bila sampai di Hospital King Abdul Aziz, saya diberitahu oleh doktor bahawa wa nita tersebut masih koma. Bagaimanapun, kata
doktor, keadaannya stabil. Melihat keadaannya itu, saya ambil keputusan untuk menunggunya di hospital.

Selepas dua hari menunggu, akhirnya wa nita itu membuka matanya. Dari sudut matanya yang terbuka sedikit itu, dia memandang ke arah saya. Tapi sebaik saja terpandang wajah saya, wa nita tersebut terus memeluk saya dengan erat sambil menangis teresak- esak. Sudah tentu saya terkejut sebab saya ni bukan muhrimnya. Tambahan pula kenapa saja dia tiba-tiba menangis??

Saya bertanya kepada wa nita tersebut, "Kenapa kakak menangis?" "Mazlan... kakak taubat dah
Lan. Kakak menyesal, kakak takkan buat lagi benda-benda yang tak baik. Kakak bertaubat, betul-betul taubat."

"Kenapa pulak ni kak tiba-tiba saja nak bertaubat?" tanya saya masih terpinga-pinga. Wa nita itu terus menangis teresak-esak tanpa menjawab pertanyaan saya itu. Seketika kemudian dia bersuara, menceritakan kepada saya mengapa dia berkelakuan demikian, cerita yang bagi saya perlu diambil iktibar oleh kita semua. Katanya, "Mazlan, kakak ni sudah berumah tangga, kahwin dengan lelaki orang putih. Tapi kakak silap. Kakak ini cuma Islam pada nama dan keturunan saja. Ibadat satu apa pun kakak tak buat. Kakak tak sembahyang, tak puasa, semua am alan ibadat kakak dan suami kakak tak buat.

Rumah kakak penuh dengan botol arak. Suami kakak tu kakak sepak terajang, kakak pukul-pukul saja," katanya tersedu-sedan.

"Habis yang kakak pergi haji ini?"

"Yalah...kakak tengok orang lain pergi haji, kakak pun teringin juga nak pergi."

"Jadi apa sebab yang kakak menangis sampai macam ni sekali. Ada sesuatu ke yang kakak alami semasa sakit?" tanya saya lagi.

Dengan suara tersekat-sekat, wa nita itu menceritakan, "Mazlan...Allah itu Maha Besar, MahaAgung, Maha Kaya. Semasa koma tu, kakak telah diazab dengan seksaan yang benar-benar pedih atas segala kesilapan yang telah kakak buat selama ini.

"Betul ke kak?" tanya saya, terkejut.

"Betul Mazlan. Semasa koma itu kakak telah ditunjukkan oleh Allah tentang balasan yang Allah beri kepada kakak. Balasan azab Lan, bukan balasan syurga. Kakak rasa seperti diazab di neraka. Kakak ni seumur hidup tak pernah pakai tudung. Sebagai balasan, rambut kakak ditarikdengan bara api. Sakitnya tak boleh nak kakak ceritakan macam mana pedihnya. Menjerit-jerit kakak minta ampun minta maaf kepada Allah."

"Bukan itu saja, buah dada kakak pula diikat dan disepit dengan penyepit yang dibuat daripada bara api, kemudian ditarik ke sana-sini... putus, jatuh ke dalam api neraka. Buah dada kakak rentung terbakar, panasnya bukan main. Kakak menjerit, menangis kesakitan.. Kakak masukkan tangan ke dalam api itu dan kakak ambil buah dada tu balik." tanpa mempedulikan pesakit lain dan jururawat memerhatikannya wa nita itu terus bercerita.

Menurutnya lagi, setiap hari dia diseksa, tanpa henti, 24 jam sehari. Dia tidak diberi peluang langsung untuk berehat atau dilepaskan daripada hukuman sepanjang masa koma itu dilaluinya dengan azab yang amat pedih.

Dengan suara tersekat-sekat, dengan air mata yang makin banyak bercucuran, wa nita itu meneruskan ceritanya, "Hari-hari kakak diseksa. Bila rambut kakak ditarik dengan bara api, sakitnya terasa seperti nak tercabut kulit kepala.. Panasnya pula menyebabkan otak kakak terasaseperti menggelegak. Azab itu cukup pedih...pedih yang amat sangat...tak boleh nak diceritakan. "sambil bercerita, wa nita itu terus meraung, menangis teresak-esak. Nyata dia betul-betul menyesal dengan kesilapannya dahulu.

Saya pula terpegun, kaget dan menggigil mendengar ceritanya. Begitu sekali balasan Allah kepada umatnya yang ingkar. "Mazlan...kakak ni nama saja Islam, tapi kakak minum arak, kakak main judidan segala macam dosa besar.

Kerana kakak suka makan dan minum apa yang diharamkan Allah, semasa tidak sedarkan diri itu kakak telah diberi makan buah-buahan yang berduri tajam. Tak ada isi pada buah itu melainkan duri-duri saja. tapi kakak perlu makan buah-buah itu sebab kakak betul-betul lapar. "Bila ditelan saja buah-buah itu, duri-durinya menikam kerongkong kakak dan bila sampai ke perut, ia menikam pula perut kakak.

Sedangkan jari yang tercucuk jarum pun terasa sakitnya, inikan pula duri-duri besar menyucuk kerongkong dan perut kita. Habis saja buah-buah itu kakak makan, kakak diberi pula makan bara-bara api. Bila kakak masukkan saja bara api itu ke dalam mulut, seluruh badan kakak rasa seperti terbakar hangus.

Panasnya cuma Allah saja yang tahu. Api yang ada di dunia ini tidak akan sama dengan kepanasannya. Selepas habis bara api, kakak minta minuman, tapi...kakak dihidangkan puladengan minuman yang dibuat dari nanah. Baunya cukup busuk. Tapi kakak terpaksa minum sebab kakak sangat dahaga.Semua terpaksa kakak lalui...azabnya tak pernah rasa, tak pernah kakak alami sepanjang kakak hidup di dunia ini."

Saya terus mendengar cerita wa nita itu dengan tekun.. Terasa sungguh kebesaran Allah. "Masa diazab itu, kakak merayu mohon kepada Allah supaya berilah kakak nyawa sekali lagi, berilah kakak peluang untuk hidup sekali lagi. Tak berhenti-henti kakak memohon. Kakak kata kakakakan buktikan bahawa kakak tak akan ulangi lagi kesilapan dahulu. Kakak berjanji tak akan ingkar perintah allah akan jadi umat yg soleh. Kakak berjanji kalau kakak dihidupkan semula, kakak akan tampung segala kekurangan dan kesilapan kakak dahulu, kakak akan mengaji,akan sembahyang, akan puasa yang selama ini kakak tinggalkan.. "

Saya termenung mendengar cerita wa nita itu. Benarlah, Allah itu Maha Agung dan Maha Berkuasa.. Kita manusia ini tak akan terlepas daripada balasannya. Kalau baik am alan kita maka baiklah balasan yang akan kita terima, kalau buruk am alan kita, maka azablah kita di akhiratkelak. Alhamdulillah, wa nita itu telah menyaksikan sendiri kebenaran Allah..

"Ini bukan mimpi Mazlan. Kalau mimpi azabnya takkan sampai pedih macam tu sekali. Kakak bertaubat Mazlan, kakak tak akan ulangi lagi kesilapan kakak dahulu. Kakak bertaubat... kakak taubat nasuha," katanya sambil menangis-nangis.

Sejak itu wa nita berkenaan benar-benar berubah. Bila saya membawanya ke Mekah, dia menjadi jemaah yang paling warak. Amal ibadahnya tak henti-henti. Contohnya, kalau wa nita itu pergi ke masjid pada waktu maghrib, dia cuma akan balik ke biliknya semula selepas sembahyang subuh.

"Kakak...yang kakak sembahyang teruk-teruk ni kenapa. Kakak kena jaga juga kesihatan diri kakak. Lepas sembahyang Isyak tu kakak baliklah, makan nasi ke, berehat ke..." tegur saya.

"Tak apalah Mazlan. Kakak ada bawa buah kurma. Bolehlah kakak makan semasa kakak lapar." menurut wa nita itu, sepanjang berada di dalam Masjidil Haram, dia mengqadakan semulasembahyang yang ditinggalkannya dahulu.

Selain itu dia berdoa, mohon kepada Allah supaya mengampunkan dosanya. Saya kasihan melihatkan keadaan wa nita itu, takut kerana ibadah dan tekanan perasaan yang keterlaluan dia akan jatuh sakit pula. Jadi saya menasihatkan supaya tidak beribadat keterlaluan hingga mengabaikan kesihatannya.

"Tak boleh Mazlan.. Kakak takut...kakak dah merasai pedihnya azab tuhan. Mazlan tak rasa, Mazlan tak tau. Kalau Mazlan dah merasai azab itu, Mazlan juga akan jadi macam kakak.
Kakak betul- betul bertaubat."

Wa nita itu juga berpesan kepada saya, katanya, "Mazlan, kalau ada perempuan Islam yang tak pakai tudung, Mazlan ingatkanlah pada mereka, pakailah tudung. Cukuplah kakak seorang saja yang merasai seksaan itu, kakak tak mau wa nita lain pula jadi macam kakak. Semasa diazab, kakak tengok undang-undang yang Allah beri ialah setiap sehelai rambut wa nita Islam yangsengaja diperlihatkan kepada orang lelaki yang bukan muhrimnya, maka dia diberikan satu dosa. Kalau 10 orang lelaki bukan muhrim tengok sehelai rambut kakak ini, bermakna kakak mendapat 10 dosa."

"Tapi Mazlan, rambut kakak ini banyak jumlahnya, beribu-ribu. Kalau seorang tengok rambut kakak, ini bermakna beribu-ribu dosa yang kakak dapat. Kalau 10 orang tengok, macam mana? Kalau 100 orang tengok? Itu sehari, kalau hari-hari kita tak pakai tudung macam kakak ni??? Allah..."

"Kakak ber azam , balik saja dari haji ini, kakak akan minta tolong dari ustaz supaya ajar suami akak sembahyang, puasa, mengaji, buat ibadat. Kakak nak ajak suami pergi haji. Seperti mana kakak, suami kakak tu Islam pada nama saja. Tapi itu semua kesilapan kakak. Kakak sudah
bawa dia masuk Islam, tapi kakak tak bimbing dia. Bukan itu saja, kakak pula yang jadi seperti orang bukan Islam."

Sejak balik dari haji itu, saya tak dengar lagi apa-apa cerita tentang wa nita tersebut. Bagaimanapun, saya percaya dia sudah menjadi wa nita yang benar-benar solehah. Adakah diaberbohong kepada saya tentang ceritanya diazab semasa koma? Tidak. Saya percaya dia bercakap benar. Jika dia berbohong, kenapa dia berubah dan bertaubat nasuha?

Satu lagi, cubalah bandingkan azab yang diterimanya itu dengan azab yang digambarkan oleh Allah dan Nabi dalam Al-Quran dan hadis. Adakah ia bercanggah? Benar, apa yang berlaku itu memang kita tidak dapat membuktikannya secara saintifik, tapi bukankah soal dosa dan pahala,
syurga dan neraka itu perkara ghaib? Janganlah bila kita sudah meninggal dunia, bila kita sudahdiazab barulah kita mahu percaya bahawa "Oh... memang betul apa yang Allah dan Rasul katakan. Aku menyesal.... .. " itu dah terlambat.

REBUTLAH 5 PELUANG INI SEBELUM TIBA 5 RINTANGAN

WAKTU KAYA SEBELUM MISKIN, WAKTU SENANG SEBELUM SIBUK, WAKTU SIHAT SEBELUM SAKIT, WAKTU MUDA SEBELUM TUA DAN WAKTU HIDUP SEBELUM MATI

Para sahabat generasi terbaik

Oleh : mohd naim mohd zain

Kelahiran dan kebangkitan para sahabat Rasulullah SAW merupakan satu kurniaan luar biasa daripada Allah SWT. Sumbangan tidak ternilai mereka berupa penjelasan-penjelas an terhadap kebanyakan peristiwa yang dialami bersama baginda serta ijtihad yang mereka lakukan, terutama setelah kewafatan Nabi dalam mengisi tata ruang kehidupan, menjadi sebuah model ikutan yang terus memberi inspirasi kepada seluruh umat Islam.

Masih terlalu banyak sirah para sahabat Nabi SAW yang belum dijejaki dan masih banyak hikmah yang masih belum diketahui.

Sekiranya ia ditemui, pastinya rasa kecintaan umat kepada baginda SAW akan lebih mendalam dan amat berguna sebagai penunjuk umat manusia meniti kehidupan seterusnya mengembalikan kegemilangan Islam seperti yang pernah direntasi oleh Rasulullah dan para sahabat r.a.

Kelahiran mereka merupakan bukti kejayaan penerapan nilai-nilai wahyu dalam kehidupan duniawi.

Kedudukan para sahabat sangat istimewa dan kehidupan mereka diredai olah Allah SWT dan rasul-Nya. Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang Muhajirin dan Ansar, dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta ia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (al-Taubah: 100)

Firman Allah SWT yang bermaksud: Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, kerana kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang sepatutnya), tentulah iman itu menjadi baik bagi mereka. Tetapi di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik. (ali-'Imran: 110)

Sabda Rasulullah SAW: Sebaik-baik kurun adalah generasiku, kemudian generasi berikutnya, kemudian generasi berikutnya. (riwayat Bukhari dan Muslim).

Ibn Umar r.a. mengatakan, "Sesiapa yang mencari teladan, hendaklah meneladani generasi yang terdahulu, iaitu para sahabat Rasulullah SAW. Merekalah generasi terbaik umat ini, hati mereka lebih bersih, ilmu mereka lebih dalam, dan mereka sangat jauh dari sikap berlebihan.

"Merekalah generasi yang dipilih Allah untuk menyertai Rasulullah SAW dan menyampaikan agama-Nya. Maka teladanilah akhlak dan jejak hidup mereka, kerana mereka adalah para sahabat Rasulullah SAW.. dan telah mendapat petunjuk yang lurus." (Hilyat al-Auliya' 1: 305)

Berdasarkan huraian di atas, para sahabat r.a tidak hanya memiliki ciri-ciri bertakwa dan menjaga maruah. Malah memiliki sifat atau jati diri yang murni iaitu menjaga serta menyampaikan agama secara benar kepada generasi sesudah mereka dan tidak menyembunyikan apa jua kebenaran serta tidak mendustakan baginda SAW.

Para sahabat turut mencapai tingkat kesolehan dan kualiti amal yang paling tinggi berbanding umat manusia yang lain.

Rasulullah SAW dalam menegaskan sanjungan dan pujian Allah SWT ke atas para sahabat r.a mengecam keras sesiapa yang mengkritik kredibiliti dan sifat adil para sahabat r.a.

Sabda nabi SAW yang bermaksud, Jangan kalian mencaci sahabat-sahabatku kerana seandainya salah seorang di kalangan kalian menginfakkan emas sebesar gunung Uhud, hal sedemikian masih belum menyamai satu cupak mereka atau sebahagian daripadanya. (riwayat Bukhari dan Muslim).

Ibn Kathir dalam menegaskan sabda Baginda SAW mengatakan, "Para sahabat adalah 'adl menurut Ahl al-Sunnah wal-Jamaah kerana Allah memuji perilaku dan akhlak mereka seperti mana yang tercatat dalam al-Quran dan Hadis. Mereka telah mengorbankan jiwa raga dan harta mereka, di hadapan Rasulullah SAW, di jagat raya demi mengharap ganjaran yang baik.

Nur al-Din pula mengatakan, "Mereka (para sahabat) adalah 'adl. Sifat 'adl mereka telah ditetapkan dan ia lebih kuat berbanding penetapan 'adl sesiapapun kerana penetapan ini menurut nas al-Quran, al-Sunnah, ijmak dan logik akal.

Dalam menterjemahkan kecintaan mereka kepada Rasulullah, para sahabat r.a berusaha mempelajari segala pergerakan baginda semata-mata untuk dijadikan contoh teladan dalam rutin kehidupan seharian.. Mereka bertekad dan berusaha jiwa dan raga untuk mencontohi baginda bukan sahaja dalam tatacara beribadat solat, puasa, dan corak kehidupan zahir melalui etika berpakaian.

Malah, mereka turut mencontohi Rasulullah SAW dalam berkomunikasi, bertindakbalas, berfikir, berdiplomasi dan berdakwah menyebarkan risalah Islam.

Kehidupan para sahabat penuh dengan kebahagiaan dan kesyukuran, kerana mereka sempat menghabiskan sisa usia menjalani kehidupan di dunia bersama Rasulullah SAW mereka. Kehidupan mereka jauh dari permusuhan di antara satu sama lain.

Setiap individu mengasihi saudara muslimnya dan membantu meningkatkan diri dan keimanan masing-masing. Meskipun pun berbeza keturunan atau warna kulit, mereka tetap mengutamakan persaudaraan Islam.

Setiap tetangga saling mengasihi tetangganya yang lain, tidak pernah mementingkan diri sendiri seiring mematuhi setiap tunjuk ajar baginda SAW. Begitulah kecintaan sahabat kepada Rasulullah SAW, yang mencerminkan kekukuhan iman dalam sanubari mereka.

Abu Bakar al-Siddiq (Khalifah Islam yang pertama) membuktikan rasa cintanya dengan menemani Rasulullah berhijrah ke Yatrib atau Madinah di saat getir baginda menghadapi masa-masa sulit kerana para pemuka Quraisy yang hendak membunuh baginda meskipun ada ketika Abu Bakar r.a berada dalam keadaan ketakutan.

Melihat situasi yang berlaku baginda menenangkannya. Peristiwa ini dirakamkan oleh al-Quran melalui firman Allah SWT yang bermaksud: Jangan engkau bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita. (al-Taubah: 40).

Umm al-Mukminin Khadijah binti Khuwailid r.a, srikandi Islam terulung yang sangat mencintai Rasulullah SAW. Beliaulah insan yang selalu membantu Rasulullah SAW, sentiasa memacu semangat baginda untuk tetap meneruskan gerak kerja dakwah. Menyelimuti, mengasihi dan mendukungnya, dek dorongan cinta yang mendalam kepada insan yang paling jujur dan dikasihi Allah SWT.

Ikrimah ibn Abu Jahl r.a, yang selalu setuju dengan Rasulullah SAW dan sentiasa teguh hatinya. Beliau gugur pada Perang Yarmuk.

Sebelum menghembuskan nafas terakhirnya, ia meletakkan kepalanya di atas paha Khalid bin Al-Walid, seraya berkata dengan air mata yang mengalir dari kedua matanya: "Wahai paman, apakah kematian ini membuat Rasulullah reda kepadaku?" Pada saat kritikal seperti itu pun dia teringat Rasulullah SAW, dan keinginannya hanyalah agar Rasulullah SAW reda kepadanya.

Ali ibn Abi Talib pula pernah ditanya bagaimanakah kecintaan mereka kepada Rasulullah SAW. Beliau berkata: "Demi Allah, Kami mencintai Rasulullah SAW lebih daripada harta kami, anak-anak kami ayah-ayah kami dan ibu-ibu kami"..

Demikian rasa taat setia dan kasih sayang para sahabat kepada baginda SAW. Apa jua situasi dan keadaan yang menimpa mereka, termasuk perselisihan yang mengakibatkan peperangan, dan sebagainya, ia sama sekali tidak mengeluarkan para sahabat dari landasan keredaan Allah SWT.

Mereka tetap mendapat keredaan Allah dan ganjaran nikmat syurga-Nya di akhirat kelak. Firman Allah yang bermaksud: Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. (al-Hujurat: 9)

Sehubungan itu, sebagai umat Islam yang mengecapi nikmat hidayah, kefahaman dan kenikmatan Islam melalui kalam Allah, untaian sabda baginda dan pelestarian sunnah melalui pengorbanan dan jasa para sahabat r.a.

Sewajarnya kita perlu membuka kembali lembaran sejarah dan mengambil 1,001 rahsia dan hikmah tersembunyi berkenaan sikap para sahabat sebagai tindakbalas kepada peristiwa yang berlaku bukan sahaja dalam menyelesaikan permasalahan semasa, tetapi terus menerus menjadi panduan berguna bagi umat Islam setiap masa dan ketika.

Tindakbalas seumpama ini barangkali semakin pudar atau hilang dalam diri setiap muslim masa kini, sehingga menghilangkan kehebatan jati diri muslim sejati.

Melalui pengetahuan yang diperolehi dari usaha menjejaki sirah para sahabat r.a mampu mengembalikan kesedaran umat Islam dalam memahami tuntutan agama, seperti mana kefahaman dan kesefahaman tinggi para sahabat terhadap agama Islam. Wallahu a'lam.

Gambaran tentang malaikat

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

GAMBARAN fizikal mengenai Malaikat Jibrail? Dikatakan malaikat itu mempunyai enam ratus sayap, yang luas dan lebar sayapnya itu mampu menjangkau dari kedudukan masyrik sehingga ke maghrib (Barat ke Timur) dan mengenakan busana kebesaran rona putih laksana mutiara yang dilarutkan dengan rupa yang elok dan menawan. Apabila bercakap mengenai kekuatan, Malaikat Jibrail mempunyai kekuatan yang sangat luar biasa dahsyat dan penuh mukjizat!

Maklumat gambaran itu diambil dari laman Wikipedia sebagai cuba memenuhi permintaan pembaca ruangan ini yang mahukan Malaikat Jibrail, yang tugasnya menyampaikan wahyu kepada nabi-nabi, dapat diberi gambaran dengan lebih jelas.

Namun begitu tanpa ada dukungan daripada mana-mana nas atau dalil, gambaran seperti yang diceritakan itu tentunya jauh daripada kesahihan.

Begitupun dalam sebuah hadis ada disebutkan sedikit mengenai gambaran fizikal malaikat itu, iaitu malaikat Jibrail. Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: "Aku pernah berpeluang bertemu dengan salah seorang malaikat yang membawakan risalah wahyu untukku. Dan aku dapati jarak antara cuping telinga dan bahunya sahaja adalah bersamaan dengan jarak perjalanan yang sejauh 700 tahun lamanya". (riwayat Abu Daud)

Maka, terpulang bagaimana kesemua gambaran fizikal ini dapat kita terima. Apa yang pasti malaikat berbeza ciptaannya dan ciptaannya pasti penuh dengan kehebatan yang sukar digambarkan oleh kata-kata mahupun lakaran lukisan.

Bagi sesetengah kita, gambaran fizikal mengenai malaikat ini penting untuk dikaji dan diketahui. Ini apabila tiada ilmu mengenai itu, maka kita terutama di kalangan anak-anak mungkin mudah terpengaruh dengan pelbagai gambaran mengenai rupa bentuk malaikat, mengikut sesetengah pandangan, walaupun kita tahu semua itu adalah tidak benar.

Ini termasuk yang terpengaruh akibat membaca kisah-kisah penglipurlara misalnya, malaikat digambarkan sebagai kuasa baik (kerana adanya kuasa-kuasa jahat), mempunyai imej seperti hologram dan pelbagai gambaran ilusi yang lain. Malah ada yang dapat 'menerima' apabila malaikat digambarkan sebagai bayi yang comel, gebu dan sihat serta bersayap dan juga lelaki atau perempuan muda berjubah putih dan terdapat lingkaran putih (Halo) di atas kepala dan juga bersayap di belakang mereka.

Namun sebagai umat Islam mempercayai mengenai kewujudan para malaikat adalah menjadi satu kemestian. Ini sebagaimana yang terkandung dalam Rukun Iman yang lima walaupun kita tidak dapat melihatnya.

Namun kita tahu malaikat itu wujud sebagaimana ada tugas-tugas mereka menanti masa dan waktu sahaja untuk dilaksanakan hatta sehingga pada Hari Kiamat sekalipun.

Begitupun mempercayai secara kosong sahaja mampu menjejaskan keimanan seseorang itu kelak. Ini kerana dipercayai kepercayaan yang ada, tidak lebih hanya di peringkat asas sahaja iaitu sebagaimana yang diajar semasa kecil atau pendidikan di peringkat rendah dalam ruang lingkup yang sempit atau tidak meluas.

Oleh itu, kepercayaan berlandaskan ilmu atau daripada ilmu yang sentiasa digali pasti dapat meningkatkan lagi makam keimanan setiap individu Muslim itu.

Persoalan tentang malaikat

Ini kerana yang penting, kita mampu menjawab pelbagai persoalan mengenai malaikat. Ini termasuklah apabila dalam agama-agama lain, penganutnya juga percaya agama mereka turut dikuatkan dengan unsur malaikat.

Jadi bagaimana anda dapat menjawab persoalan mengenai malaikat dari perbezaan sudut agama yang berbeza dan seterusnya mengangkat kedudukan malaikat dalam Islam itu melebihi daripada segala-gala kepercayaan kepada unsur yang sama ini.

Perkataan Malaikat merupakan perkataan Arab (yang dibaca: malaa-ikah) iaitu jamak daripada perkataan asalnya iaitu Malak bererti kekuatan.

Maka dari aspek lughah itu dapatlah kita kaitkan bahawa barisan para malaikat merupakan kekuatan-kekuatan yang sangat patuh kepada perintah dan suruhan Allah.

Adakah kekuatan itu berpunca daripada unsur penciptaan malaikat itu sendiri? Wallahu 'alam, Allah jua lebih tahu termasuk jumlah sebenar malaikat yang dikatakan beratus ribu bilangannya diciptakan oleh Allah.

Namun, yang jelas kesemua barisan malaikat ini diciptakan oleh Allah dari cahaya (nur). Ini sebagaimana hadis Rasulullah yang menyebut; Malaikat telah diciptakan daripada cahaya. (riwayat Muslim).

Begitupun, jangan sama sekali kita mengambil kesimpulan bahawa malaikat itu adalah sejenis makhluk halus pula. Iaitu sebaris dengan makhluk-makhluk halus ciptaan Allah yang lain termasuk syaitan, jin dan sebagainya.

Malaikat bukan sejenis makhluk halus kerana tidak sahaja kerana kemuliaan kejadiannya tetapi yang penting malaikat merupakan satu-satunya makhluk yang tugasnya hanya menyembah Allah, taat kepada segala tugas dan perintah-Nya dan mereka tidak pernah berdosa (tidak ada malaikat baik atau malaikat yang jahat - yang sering kali dikatakan malaikat jahat itu adalah iblis). Lalu bandingkan mereka dengan makhluk halus yang lain, adakah wajar bagi malaikat mempunyai kedudukan yang sama seperti syaitan, jin, hantu dan sebagainya itu?

"Ingatlah segala yang ada di langit dan di bumi adalah milik kepunyaan Allah jua. Malaikat-malaikat yang ada di sisi-Nya tidak membesarkan diri untuk beribadat kepada Allah dan tidak pula mereka merasa penat dan letih. Mereka selalu bertasbih siang dan malam dengan tidak berhenti-henti. " (al-Anbiya': 19-20)

Tetapi bolehkah kita katakan malaikat itu sebagai makhluk ghaib? Hanya, jika kita maksudkan malaikat itu ghaib kerana kita tidak dapat melihat, mendengar, meraba dan menciumnya (bau) dengan lain perkataan, kita tidak dapat menghampiri malaikat itu melalui pancaindera yang lima.

Ciptaan Allah

Tetapi apabila memahami bahawa malaikat itu ciptaan Allah yang begitu hebat, dalam jumlah yang tidak diketahui itu, dengan pelbagai tugas dan keupayaan mereka yang tersendiri tidak bermakna ada kelemahan di sisi tuhan sehingga menyebabkan adanya pembantu seperti yang dilakukan oleh para malaikat.

Allah sebenarnya tidak perlukan apa pun ciptaan termasuk malaikat ini tetapi dengan mempunyai pengetahuan dan kepercayaan terhadap apa juga yang menjadi ciptaan tuhan tidakkah itu semua bagi menggambarkan kekuasaan Dia Yang Maha Agung? Untuk menciptakan apa sahaja yang disukaiNya. Malah dengan kehebatan ciptaan-ciptaannya itu adalah menjadi satu bukti yang jelas kepada kebesaran dan keagungan Maha Kuasa itu.

Walaupun disebutkan manusia tidak dapat melihat malaikat namun ada hakikat yang jelas yang kita tidak mampu untuk menafikannya, malaikat pernah ditemui oleh para nabi.

Ini termasuk Nabi Muhammad iaitu dalam bentuk manusia lelaki walaupun kita tahu bahawa malaikat itu tidak mempunyai jantina tertentu sama ada lelaki atau perempuan.

Namun jangan lupa juga malaikat boleh menjelmakan dirinya di hadapan manusia itu sendiri. Ini sebagaimana yang dialami oleh ibu Nabi Isa a.s, Siti Maryam bagi memberitahu bahawa beliau bakal mengandung atau hamil seorang anak lelaki suci (bakal menjadi nabi).

"Maka dia (Siti Maryam) membuat tabir untuk melindungi dirinya daripada mereka. Lalu Kami menghantarkan kepadanya roh Kami (Malaikat Jibrail) yang dijelmakan sebagai seorang lelaki yang sempurna bentuk kejadiannya. (Maryam: 17).

Malaikat yang dimaksudkan menerusi ayat itu merupakan malaikat Jibrail itu sendiri, iaitu antara 10 malaikat yang wajib diketahui dan dipercayai oleh umat Islam.

Bercerita lanjut mengenai malaikat Jibrail ini, malaikat ini ada disebut sebanyak dua kali dalam al-Quran, iaitu dalam surah al-Baqarah (ayat 97-98) dan surah at-Tahrim (ayat 4).

Sesiapa memusuhi Allah (dengan mengingkari segala petunjuk dan perintah-Nya) malaikat-malaikat- Nya dan rasul-rasul- Nya khususnya malaikat Jibrail dan Mikail maka sesungguhnya Allah adalah musuh bagi orang yang kafir. (al-Baqarah: 98)

Sebagaimana yang dikisahkan sebelum ini pertemuan Nabi Muhammad dengan malaikat itu di Gua Hira' bagi bermulanya lembaran baru untuk baginda memulakan penyebaran dan dakwah Islamiah kepada penduduk Arab yang telah sekian lama tersesat dan perlu dikembalikan ke pangkal jalan.

Namun bagi Nabi Muhammad dan isterinya, Siti Khadijah masih dalam keraguan benarkah yang 'menyapa' baginda di Gua Hira itu benar-benar malaikat Jibrail? Benarkah melalui Jibrail itu ada perintah yang mesti diterima oleh baginda?

"Demi Maha Kudus Dia, Demi Maha Kudus Dia. Itulah Namus Besar yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi Musa. Alangkah baiknya kalau aku masih muda, alangkah baiknya jika aku masih hidup ketika kaummu mengusirmu.

"Kalaulah aku masih ada hari engkau mengalaminya, pasti akanku tolong engkau dengan bersungguh-sungguh, "

Kata-kata itu adalah dari bapa saudara Siti Khadijah, Warakah bin Naufal sebagai seorang penganut agama Nasrani yang sangat mengetahui mengenai isi kandungan Kitab Injil.

Kata-katanya itu sebagai mengesahkan mengenai kehadiran malaikat Jibrail dan kebenaran 'berita' yang dibawa oleh Namus itu.

Namus Besar (an-Namus'l- akbar) itu tidak diberikan pengertian tertentu oleh Haekal. Namun beliau menyebut mengikut Orientalis, Montgomery Watt, Namus diambil dari perkataan Yunani, iaitu "Nomos" bererti undang-undang atau kitab Suci yang diwahyukan. Namun bukan dimaksudkan sebagai al-Quran.