12 July 2009

10 PENEMUAN Yang Paling Populer Sepanjang Masa

Sirajuddin Abbas

1. "Telepon"
Telepon adalah alat yang mengkonversi suara dan suara menjadi sinyal arus listrik untuk transmisi melalui kawat ke lokasi yang berbeda, di mana telepon penerima menangkap arus listrik tersebut dan diconvert utk bisa didengar oleh penerima telpon. Pada 1875, Alexander Graham Bell membangun telepon pertama yang berhasil mengkirimkan suara manusia lewat elektrik.

2. Komputer
Ada beberapa tonggak penting dalam sejarah komputer, dimulai dengan 1936, ketika Konrad Zuse membangun komputer pertama yg bebas bisa diprogram sendiri.

3. Televisi
Pada tahun 1884, Paul Nipkow mengirim gambar melalui kabel dengan menggunakan teknologi rotating disk logam dengan resolusi 18 baris. Televisi kemudian berkembang dengan dua cara, mekanis berdasarkan Nipkow yg mengunakan disk berputas, dan elektronik berdasarkan sinar katoda tabung. Amerika Charles Jenkins dan orang Skotlandia John Baird mengikuti model mekanik sedangkan Philo Farnsworth, bekerja secara independen di San Francisco, dan Rusia Vladimir emigran Zworkin, Westinghouse untuk bekerja dan kemudian RCA, melanjutkan yang model elektronik.

4. Mobil
Di 1769, kendaraan pertama yg maju bergerak sendiri di jalan ditemukan oleh montir Perancis, Nicolas Joseph Cugnot, yang menggunakan tenaga uap mesin. Dalam 1885, Karl Benz merancang dan membangun pertama otomotif yg praktis dan menggunakan sebuah mesin internal-combustion . di 1885, Gottlieb Daimler mengambil sebuah mesin pembakaran internal langkah selanjutnya dan mematenkan yang diakui sebagai prototipe dari mesin yang modern bensin dan kemudian membangun kendaraan bermotor roda empat pertama didunia.

5. The Cotton Gin
Eli Whitney paten yang cottong gin pada 14 Maret 1794. The cotton gin is a machine that separates seeds, hulls and other unwanted materials from cotton after it has been picked. Cotton gin adalah alata yang merupakan mesin untuk memisahkan biji-bijian, dan lainnya yang tidak diinginkan hulls untuk menghasilkan bahan katun.

6. Kamera
Di 1814, Yusuf Nicphore Nipce menciptakan foto pertama gambar dengan kamera obscura, namun gambar diperlukan delapan jam terang eksposur dan lama kelamaan photonya menghilang. Louis-Jacques- Mand� Daguerre adalah dianggap sebagai penemu pertama yang praktis dalam proses fotografi 1837.

7. Mesin uap
Thomas Savery militer Inggris adalah seorang insinyur dan penemu yang mematenkan mesin uap crude pertama pada 1698. Thomas Newcomen invented the atmospheric mesin uap di 1712. James Watt Newcomen meningkatkan desain dan invented apa yang dianggap modern mesin uap pertama di 1765.

8. Mesin Jahit
Yang pertama menemukan mesin jahit fungsional adalah penjahit Perancis, Barthlemy Thimonnier, pada 1830. Dalam 1834, Walter Hunt Amerika yg membangun pertama (agak) berhasil mesin jahit. Elias Howe yang mematenkan mesin jahit pertama lockstitch di 1846. Isaac Singer yang invented gerakan atas dan bawah mekanisme. Di 1857, James Gibbs mematenkan rantai-stitch- thread tunggal mesin jahit pertama. Helen Augusta Blanchard memateni mesin jahit pertama zig-zag jahitan di 1873.

9. Lampu Pijar
Bertentangan dengan kepercayaan, Thomas Alva Edison tidak "invent" lampu bohlam, tetapi ia memperbaiki gagasan 50 tahun terdahulu. Dalam 1809, Humphry Davy, seorang ahli kimia Inggris, invented pertama lampu listrik. Dalam 1878, Sir Joseph Wilson Swan, seorang ahli fisika Inggris, adalah orang pertama yang menemukan yang praktis dan kekal lagi-eclectic lightbulb (13,5 jam) dengan kawat pijar serat karbon. Dalam 1879, Thomas Alva Edison invented karbon sebuah kawat halus yang dibakar untuk empat puluh hari.

10. Penisilin
Penisilin yang ditemukan oleh Alexander Fleming pada 1928. Andrew Moyer paten metode pertama dari industri produksi penisilin di 1948.

Hilang Sifat Amanah

Shania Opal

Hilangnya Sifat Amanah Sedikit Demi Sedikit

Hadith :

Huzaifah Ibnu Yaman r.a berkata : “Rasulullah SAW menceritakan kepada kami dua buah hadis, aku telah melihat salah satunya dan aku menunggu yang satu lagi. Nabi menceritakan kepada kami bahawasanya amanah itu turun ke dalam pangkal (akar) jiwa (hati) manusia, kemudian mereka pun mengetahui sebahagian al-Quran, sesudah itu mereka mengetahui sebahagian sunah. Dan nabi menceritakan kepada kami tentang pencabutan amanah.

Sabdanya yang bermaksud : “Seorang lelaki tidur lalu dalam keadaan tidur, dicabut amanah dalam hatinya, maka tinggal bekas amanah seperti kesan sesuatu warna yang menyalahi warna asal, warna yang agak hitam. Kemudian ia tidur lagi lalu dicabut lagi amanah, maka tinggallah bekasannya yang merupakan kembung-kembung di tangan lantaran banyak bekerja dengan menggunakan kapak seperti bara api yang engkau guling-gulingkan di atas kaki mu lalu kembunglah kaki itu dan engkau pun melihatnya sudah bengkak dan penuh dengan air, padahal tidak ada apa-apa di dalamnya. Kerana manusia berjual beli tetapi hampir-hampir tidak ada seorang pun yang amanah lalu seseorang pun berkata”

Sesungguhnya dalam golongan bani fulan ada seorang yang boleh dipercayai dan dikatakan kepada orang itu : “Alangkah tinggi akalnya, alangkah bijak bestarinya dan alangkah hebat ketabahannya. Padahal tidak ada di dalam hatinya sedikit pun keimanan walaupun seberat biji sawi. Dan sesungguhnya telah datang kepada ku suatu masa (telah berlalu suatu masa). Aku yang pada masa itu tidak peduli siapakah di antara kamu aku berjual beli dengannya. Demi Allah sungguh jika ia Muslim, nescaya keislamannya akan menolaknya kepada ku dan jika ia Nasrani, nescaya pengurus urusannya akan kembalikan kepadanya. Sedangkan pada hari ini aku tidak lagi berjual beli melainkan dengan si anu dan si anu.” (al-Bukhari 81:35 ; Muslim 1:62)

al-Bukhari ; Muslim

Huraian:

Amanah hilang dari hati manusia sedikit demi sedikit. Pada awalnya ia hanya meninggalkan titik hitam dan semakin lama titik hitam tersebut menjadi semakin jelas hingga menggelapkan hati sekali gus menghilangkan sirnanya. Malah dikatakan amanah itu adalah nilai keimanan itu sendiri. Dahulu, jika dalam melakukan urusan jual beli seseorang yang Muslim bersifat amanah kerana agamanya yang menuntut ia bersifat demikian.

Seorang Nasrani pula bersifat amanah kerana pengurusnya menyuruh ia bersifat demikian. Namun pada masa kini, amanah seakan hilang. Tidak ada sesiapapun yang layak diberi kepercayaan penuh sama ada Muslim mahupun kafir. Semua ini disebabkan keimanan manusia yang semakin rapuh dan luntur, mudah digoda dan tergoda oleh habuan dunia. Hilang amanah hingga sanggup menerima rasuah, menipu dan menyelewengkan harta. Justeru sebagai manusia yang beriman hendaklah kita sentiasa memohon kepada Allah SWT agar dikekalkan dengan sifat amanah dan mempunyai keimanan yang teguh dan mantap.

PENJARA HATI

from : Shania Opal

PENJARA HATI

Ku pandang dunia
Penuh dengan kecantikan
Terlupa keindahan akhirat
Nikmat kejahatan
Nikmat kebaikkan
Sama dikucup

Lemas dijalan ALLAH
Menggadai jiwa ini
Lantaran duniawi
Hati kian tercalar
Garis hitam mulai ketara

Tauhid terhadap ALLAH
Lemah dan lesu
Kerana mata angguta berdosa
Hati mulai mati
Berpaling pada keseronokan
Untuk dunia tanpa curiga

Tertelan kepalsuan
Terpetik yang dapat dicapai
Menghalal yang haram
Mata tertipu
Pada dunia ini
Yang penuh tipu daya

Nukilanrasa shania
Dinihari 11 July 2009
--
Tak guna ada mata kalau tak dapat melihat.
Tak guna ada hati kalau tak tahu menilai..... ..

Janganlah menjadi begitu masin..
sehingga orang meludahmu..
Dan janganlah pula berlaku
terlampau manis, sehingga
mereka menelan dirimu
begitu saja...
--
Tak guna ada mata kalau tak dapat melihat.
Tak guna ada hati kalau tak tahu menilai..... ..

Janganlah menjadi begitu masin..
sehingga orang meludahmu..
Dan janganlah pula berlaku
terlampau manis, sehingga
mereka menelan dirimu
begitu saja...

KERAJAAN PRIHATIN NAIKKAN INSURANS KERETA BERUMUR LEBIH 10 TAHUN

from : MUTA LIGAT
SOFI WAHAB

Kerajaan BN merupakan kerajaan yang 'sangat prihatin' kepada rakyat sebab itulah polisi insurans kenderaan yang berusia lebih 10 tahun dinaikkan.

Ternyata Satu Malaysia, rakyat diutamakan hanya slogan retorik Najib mengaburi mata rakyat.

Mana realiti slogan itu, belum pun sampai setengah tahun jadi perdana menteri unsur cengkaman terhadap rakyat sudah mulai nampak dan ini menambahkan kesengsaraan rakyat yang telah lama dibebankan dengan harga barangan yang melambung tinggi.

Kenaikan insurans kereta dan motosikal melebihi 100 peratus sebelum ini menjadi rungutan rakyat benar-benar membebankan rakyat.

Saya pernah membangkitkan isu ini beberapa bulan lalu. Namun ketika itu ianya tidak jelas dan tidak diberi perhatian sangat sehinggalah ianya meletup baru-baru ini.

Seperti yang kita sedia maklum masih ramai rakyat yang menggunakan kereta yang berumur 10 tahun ke atas. Malah kereta-kereta yang berumur 30 tahun ke atas seperti Toyata KE30, Toyota 'Tonggek', Datsun 120Y, Proton Saga Orient/Magma/ Megavalve dan lain-lain masih banyak digunakan sehingga kini.

Kenderaan yang berumur 10 tahun keatas sebenarnya masih baik jika ianya diselenggara dengan baik.

Saya menggesa kerajaan supaya mengkaji semula polisi.

Rakyat Manek Urai mungkin ada jawapannya kepada kezaliman BN dalam isu ini. Gunakan kuasa 'demo' pada 14 Julai ini.

Motivasi Remaja Bersama Halim Yazid

Motivasi Remaja Bersama Halim Yazid

Tarikh : 12 Julai 2009
Masa : 9.00 malam
Tempat : Padang Manek Urai Lama

Semua Pemuda dijemput hadir beramai-ramai

Amalan Memudahkan Bersalin

Tok Cepai

Surah An-Nahl: ayat 78-80


[78] Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran); supaya kamu bersyukur.

Khasiat Surah An-Nahl, ayat 78: Untuk memudahkan wanita hamil bersalin/beranak/ melahirkan anak, insya-Allah.

"Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya. "

"Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertaqwa (bersih hatinya)".

Kebaikan Kurma Ketika Mengandung dan Bersalin

Adalah amat baik sekali jika mengamalkan memakan buah kurma semasa mengandung kerana ini akan memudahkan bersalin nanti.

Semasa bayi dilahirkan, buah kurma juga dicalitkan sedikit di lelangit bayi.

Ingat tak kisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasa melahirkan Nabi Isa AS.

Wallahu a'lam.

Khasiat Kurma, Kismis & Madu Menurut ISLAM

Tok Cepai

Sabda Rasulullah SAW: "Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya. "

KEBAIKAN KURMA KETIKA MENGANDUNG DAN BERSALIN

Adalah amat baik sekali jika puan mengamalkan memakan buah kurma semasa mengandung kerana ini akan memudahkan bersalin nanti. Semasa bayi dilahirkan, buah kurma juga dicalitkan sedikit di lelangit bayi.

Ingat tak kisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasa melahirkan Nabi Isa AS.

Buah kurma tidak mengandungi gula yang membahayakan malah ia merupakan makanan Rasulullah SAW.

Puan janganlah risau kerana takut diserang kencing manis. Apa yang harus puan buat, makanan-makanan manis yang lain puan jauhkanlah.

Buah kurma tidak membahayakan kesihatan kerana ianya mengandungi banyak khasiat.

1) KURMA

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sihat".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertaqwa (bersih hatinya)".

Abu Abdillah berkata: "Buah kurma adalah salah satu buah yang berasal dari syurga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir".

Abu Abdillah berkata: "Orang yang memakan 7 buah kurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidak diganggu syaitan".

Imam Ja'far Ash-Shadiq berkata: "Barangsiapa memakan 7 buah kurma yang baik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati".

2) KISMIS

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Biasakanlah memakan kismis kerana kismis dapat menghilangkan kepahitan (empedu/cairan kuning), menghilangkan lendir, menyihatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih".

Imam Ali berkata: "Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia tidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidak disenangi".

Imam Ali berkata: "Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesihatan jiwa".

Pada riwayat lain dari Abi Ja'far At-Thusi disebutkan bahawa kismis dapat menghilangkan lendir dan menyihatkan jiwa".

3) MADU

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat melakukan nasihat Al-Quran, maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77 penyakit".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa ingin memiliki hafalan yang kuat hendaklah dia meminum madu".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Sebaik-baik minuman ialah madu kerana dia dapat mengkonsentrasikan hati dan menghilangkan dingin yang ada di dalam dada".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Allah SWT telah meletakan berkat di dalam madu dan menjadikannya sebagai ubat dari rasa nyeri, dan madu telah didoakan oleh 70 Nabi".

Dari Imam Ali, beliau berkata: "Madu adalah ubat dari segala penyakit, tiada penyakit di dalamnya, ia dapat menghilangkan lendir dan membersihkan hati".

Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq, beliau berkata: "Rasul SAW sangat menyenangi madu".

Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq, beliau berkata: "Biasakanlah dirimu memperoleh dua ubat iaitu meminum madu dan membaca Al-Quran".

Wallahu a'lam.

Islam di China , di negara lain bagaimana ?

Umat Islam di Malaysia ini hanya bangkit menyatakan kemarahan apabila media massa mendedahkan sesuatu peristiwa seperti rusuhan di Xinjiang , China. Sebelum ini ramai umat Islam di Malaysia ini tidak tahu menahu mengenai kewujudan Xinjiang apatah lagi umat Islam di sana.

Pertubuhan Islam di Malaysia ini harus konsisten membela umat Islam di seluruh dunia bukan menunggu sesuatu isu itu diketengahkan dalam media. Apatah lagi media tersebut bukan dari media Islam.

Keutamaan juga harus diletakkan akan negara mana umat Islam di Malaysia ini harus memberikan tumpuan. Sudah pasti ialah jiran yang terdekat apatah lagi serumpun bangsa.

Bagaimana rumpun bangsa Melayu yang beragama Islam di selatan Thailand , mereka dibunuh ketika solat dalam masjid ? Bagaimana pula umat Islam rumpun Melayu di selatan Filipina , masjid mereka digunakan sebagai markas tentera.

Setiap hari penindasan terhadap umat Islam berlaku. Media yang dikuasai oleh orang Islam harus memainkan peranan untuk mengetengahkan isu ini. Bukan menunggu media asing yang mempunyai agenda mereka tersendiri.

Kenapa berita penindasan umat Islam di Xinjiang menjadi tajuk utama sedangkan umat Islam di Aghanistan di bom menggunakan peluru berpandu dan “drone” (pesawat tanpa juruterbang) , begitu juga di Palestin ?

Pertubuhan Islam di Malaysia ini harus menjuarai isu hak asasi manusia dan demokrasi dalam mempertahan hak umat Islam di serata dunia, tanpa perlu menggunakan kekerasan. Ruang untuk diplomasi , muzakarah , publisiti , dialog masih banyak belum diteroka.

Kesimpulannya ialah isu pembelaan umat Islam di seluruh dunia tidak sepatutnya dijadikan bermusim apabila ianya diketengahkan oleh media asing. Ianya sepatutnya satu usaha yang berterusan melalui sumber media Islam yang boleh dipercayai.

Rozmal bin Malakan, Seremban
http://waghih. blogspot. com

HUSAM WAJAR SAMAN KJ KAKI FITNAH INI

Oleh: Mandor.blogspot.com

NAMPAKNYA KJ Ketua Pemuda Umno yang rasuah itu masih menjalankan kerja kotornya di Manek Urai. Beliau cuba mengajar rakyat di Manek Urai agar berperangai seperti beliau iaitu seorang yang tiada moral dan kaki fitnah. KJ bukan sahaja seorang perasuah politik wang tetapi juga kaki fitnah. Kehadiran KJ di Manek Urai akan meneruskan kesinambungan kekalahan Umno seperti di dalam beberapa pilhanraya kecil sebelum ini.

Di dalam akhbar Sinar Harian, KJ bukan sahaja tidak ada perasaan malu apabila mempelawa Pas untuk menyertai parti korup yang didokongnya, bahkan beliau menjaja fitnah ke atas YB Husam Musa.

Kenyataan fitnah yang terang dan nyata terhadap YB Husam adalah seperti berikut:

“Masih ada pemimpin-pemimpin dalam Pas masih mahukan perpaduan, Cuma masalahnya satu-dua pemimpin sahaja yang kacau. Tok Guru Nik Aziz seorang yang baik, tetapi yang jadi masalah beliau bercakap macam-macam kata UMNO sama dengan komunis, UMNO sama dengan ajaran Ayah Pin sebab ada pengaruh pemimpin Pas lain seperti Husam, jadi Tok Guru dikelirukan oleh Datuk Husam Musa,” katanya. (Sinar Harian)

Mustahil dan tidak masuk akal sama sekali apa yang diperkatakan oleh menantu Pak Lah itu. YB Husam boleh mempengaruhi Mursyidul Am Pas? Hukum `sesat' terhadap Umno yang dipertahankan oleh Mursyidul Am Pas juga dikatakan oleh KJ adalah akibat hasutan dan pengaruh YB Husam. Betapa pendeknya akal KJ Ketua Pemuda Umno yang tidak berjawatan dalam kerajaan ini. Malang sungguh Pemuda Umno memperolehi seorang Ketua Pemuda yang hilang idea untuk berhujah dan berkempen. Modal murahan berupa fitnah yang langsung tidak masuk akal oleh sesiapa pun hatta budak-budak Taski sekalipun.

Sehubungan itu, YB Husam perlu mengambil tindakan terhadap keceluparan mulut KJ ini. Beliau perlu diberi pengajaran kerana orang seperti beliau tidak boleh dibiarkan berbuat sesuka hati kerana kita bimbang golongan muda akan terpengaruh dengan tindakan dan kelakuan tidak bermoral beliau itu. Golongan muda di dalam Pas tentunya tidak akan terpengaruh tetapi golongan muda di dalam Umno akan mengikut jejak langkah Ketua Pemuda rasuah ini. Negara pasti akan rosak jika terdapat orang muda seperti KJ ini. Harap YB Husam bertindak segera.

YEN YEN, LU MENANG ANUGERAH MENTERI PALING KELAKAR ABAD INI

Menteri Melencongan perkenal DURIAN KUNYIT kepada penduduk yang mengusahakan tanaman itu. Gila punya kerja.

oleh Mohd Zaki Yaman
bypass308.blogspot.com

kahkahkahkahkah........kelakar giler kerja puak perabis duit kerajaan (duitgua jugak tu)mengadakan pesta makan durian, kononnya sebagai langkah awal bagi membantu penduduk setempat mempromosikan buah-buahan tempatan - Durian Kunyit.

gua tak bantah Kementerian Pelancongan, Majlis Tindakan Pelancongan Kelantan, MCA Pasir Mas dan penduduk adakan pesta makan free tu, kenyang sampai tengah malam 400penduduk yang hadir, terimakasihlah kerana berjasa untuk rakyat. bukan senang dalam zaman serba cerdik nih nak mengembirakan rakyat. tahniahlah menteri yang merasmikannya, siapalagi kalau bukan Menteri Melencong, Ng Yen Yen.


yang gua tak setuju ialah siYen Yen tu memang tak ada idea untuk promote negara ke luar negara, perabih duit kerajaan untuk MELENCONG tu adalah, konon nak bawa pelancong masuk..tup tup sedekah RM1juta kepada tokey lumba kereta tu.

cuba lu semua habak kat gua, apa yang telah berjaya dilakukan oleh Yen Yen dalam membangunkan,memaju, mengkayakan industri pelancongan kita? habuk pun tarak !!!! dok menyibuk bidang tugas kementerian lain adalah. tuh, patutnya kementerian perdagangan ambil peranan pasal karnival mega sales Malaysia, laa...diapulakyang sibuk rasmikan peringkat zon timurlah, zon tengahlah...kononnya nak tarik pelancong masuk shoping...pppoooorah....

nih sekarang cedok idea kementerian pertanian pulak...nak promote buah durian di Kampung Pasir Parit (kat Pasir Mas, Kelantan), habis dibawanya 600kilogram durian untuk jamu 400penduduk kat situ....gilake lu???penduduk tak kenal Durian Kunyit ke, itu tempat depa, itu durian dari kebun depa....promote pelancong kepala hotak amende macam tuh???

kalau gua nampak sekor dua mat saleh kat majlis tu, takpa lah jugak, ni semua penduduk kampung, campur pegawai kaki bodek Yen Yen, campur puak MCA yang kebulur buah durian....yang tak habis makan siap masuk kat bot kereta lagi.

Dua tahun lepas gua pernah datang makan durian free kat kota bharu (sekurang-kurangnya gua ni kira pelancong jugak, domestik), kalau tak silap Pas jamu penduduk dekat sekolah cina,gua lupa nama tempat tu. kerja macam ni Pas setakat kawasan pun boleh buat, ini sampaikan menteri sendiri nak rasmi, melebih-melebihlah you nih Yen Yen. gua anggaplu nih nak tumpang makan free je.......

you nak promote macam mana? dari mana pelancong yang you nak ajak ke Kampung Pasir
Parit tu, depa makan durian dengan sudu dan garfu kot? jangan buat lawaklah lu Yen Yen.

Lu tau tak, kebanyakan pokok durian kunyit kat kampung tuh dah disewa pajak, orang dah booking, beli habis pokok satu-satu kebun, depa ambik jual semula kepada pemborong. mana ada lagi durian yang lu nak tunjuk jadi cenderamata kat pelancong yang lu nak bawa???? lu merancang tak masa nak buat semua ni,atau pakai cakap spontan je kerana godaan bau durian yang enak tu?

gua cadanglah, Yen Yen propose kepada semua kementerian yang ada sabit dengan pelancong seperti kastam, imigresen, kedutaan supaya buat syarat, sapa nak nak masuk malaysia kena masuk ikut Kampung Pasir Parit,kena buat latihan sejam bau durian. biar lebih ramai pelancong yang kenal akan durian,mesti kampung tu sohor dengan pelancong dan penduduk jadi jutawan hanya kerana jual durian.

lu memang buta mata dan telingalah, hasil durian kat situ tak pernah cukup untuk pasaran tempatan,lu lagi sibuk nak luaskan pasaran, lu ingat tanam durian macam tanam togey ke, boleh kutip hasil berselang beberapa hari???

yen yen, yen yen....lu lebih baik tukar nama jadi yoyo je dan memang serasi untuk buat persembahan dengan Menteri Aziz Satar untuk rancangan Bumi Hijau di RTM.

TAHNIAH USTAZ NASHA

Oleh: WFAUZDIN NS

TAHNIAH. Itu sahaja yang dapat saya ungkapkan kepada Us Nasha, Timbalan Presiden Pas yang sanggup turun berkempen di Manek Urai walaupun baru sahaja mengalami pembedahan ususnya. Sewajarnya Us Nasha berehat akibat pembedahan tersebut, tetapi perjuangan Islam tidak pernah kenal erti rehat. Hajat dan cita-cita Umno untuk melihat Timbalan Presiden Pas ini seperti terasing di bumi Kelantan nampaknya sia-sia. Orang-orang Kelantan berilmu agama yang tinggi dan ugama tidak mengajar kepada permusuhan tetapi sebaliknya bermaafan apatah lagi sesama jemaah Islam.

Berita dari Malaysiakini melaporkan, Us Nasha telah pun berada di Manek Urai dan sempat bersembahyang Sunat Dhuha bersama Mursyidul Am serta Presiden Pas pagi tadi. Selepas ini beliau dijangka mempunyai program yang padat dan sudah tentunya setiap program beliau akan menjadi tumpuan. Ini lah kehebatan Pas, segala kekusutan boleh dileraikan dengan penuh hikmah dan bijaksana tanpa mengambil masa yang panjang. Pemimpin Pas sentiasa menganggap setiap kritikan terhadap mana-mana pemimpin di dalam Pas adalah merupakan ubat yang paling mujarab untuk menyegarkan Pas. Kini, Pas kembali bertenaga dan begitu bersemangat untuk terus mengkebumikan Umno musuh tradisi mereka.

Kepada rakyat di Manek Urai, kehadiran Us Nasha pasti memperkuatkan lagi semangat mereka untuk terus membenam Umno di bumi Kelantan ini. Tidak perlu lagi pemimpin Pas yang lain untuk menjawab segala dakwaaan terhadap Pas berkaitan isu Kerajaan Perpaduan mahu pun isu tentang perpecahan yang kononnya berlaku di dalam kepimpinan Pas, memadai Us Nasha sahaja yang akan menjawabnya. Ini sudah pasti akan membuat Umno menjadi terkedu dan hilang punca. Umno sudah kekeringan idea di Manek Urai. Umno kini tertekan dengan pelbagai cabaran oleh Pas. Cabaran debat berkaitan Islam dan debat berkaitan royalti minyak kesemuanya ditepis oleh Umno kerana mereka sudah tidak mampu berhujah lagi. Akhirnya Umno kembali kepada cara lama dan lapok iaitu dengan menggunakan media di bawah kawalan mereka. Lihatlah, di RTM TV 1 di bawah menterinya Rais Yatim telah pun menyediakan slot khas tentang Pakatan Rakyat yang menggambarkan betapa PR kini goyah.

Umno teramat kecewa bila PR berjaya menyelesaikan beberapa masalah dengan terlalu mudah. Krisis keyakinan di Kedah kini sudah selesai. Krisis Kg Pala di P.Pinang sudah semakin ke penghujungnya apabila KM P.Pinang menunjukkan sikap terbuka beliau di dalam apa jua isu. Semua ini menakutkan Umno. Pimpinan mereka yang hadir di Manek Urai sendiri mempunyai pelbagai masalah. KJ dengan masalah rasuah politik wangnya, Hishamuddin pula dengan kegagalan beliau menyatukan Umno di Terengganu. Muhyiddin pula ditekan begitu hebat sehingga terpaksa menarik kembali dasar PPSMI bermula 2012. Tahu atau tidak kita semua bahawa tahun 2012 adalah masa untuk Piliharaya Umum yang tempohnya berakhir pada 2013? Ini semua sudah dapat dihidu awal lagi dan Umno tidak boleh mengakui mereka pintar di dalam mainan politik seperti ini.

Penghujung kalam ini, saya menyeru agar seluruh pengundi di Manek Urai berfikir dengan tenang dan bijak sebelum mengambil keputusan untuk memilih calon mereka di Manek Urai. Setelah mereka `memijak dan menghina' seorang pemborong dan peraih ikan ini, maka mari kita sama-sama bersatu dan bangunkan insan yang bernama Abe Uji ini. Rakyat di Manek Urai lebih sanggup berada di bawah seorang pemborong atau peraih ikan daripada seorang cerdik pandai tetapi bersubahat membantu parti yang selama ini menindas negerinya sendiri. /wfauzdin.blogspot.com

Royalti: Husam ajak Mustapa debat

KUALA KRAI, 11 Julai : - Nampaknya pemimpin Umno sah terperangkap dengan isu royalti apabila cuba mengalihkan pula kepada Petronas bagi menjelaskan keadaan sebenar kepada rakyat Kelantan.

Petronas seakan-akan menjadi kambing hitam memikul tanggungjawab tersebut. Sedangkan segala keputusan terpikul di atas bahu Perdana Menteri.

Maka mengambil kira polemik tersebut anggota Exco kerajaan negeri, Dato� Husam Musa mencabar Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dato� Mustapa Mohamed berdebat mengenai isu royalti.

Setakat yang kita dapati hujah undang-undang dan dokumen menyebelahi Kelantan.

"Sebab itulah kita cadangkan diadakan satu forum (debat) di Manek Urai, di mana Dato' Mustapa Mohamed mewakili kerajaan Malaysia dan Petronas dan saya mewakili kerajaan Kelantan," katanya ketika ditemui pada program Cakna Keluarga di sini petang tadi.

Husam juga berkata, pada 3 Ogos depan beliau akan menganjurkan lawatan bersama anggota parlimen Pakatan Rakyat meninjau kawasan pelantar Cekerawala.

Katanya, kita telah menempah bot laut dalam yang boleh memuatkan ramai penumpang dan ramai anggota parlimen Pakatan Rakyat akan dijemput.

"Saya juga hendak jemput Mustapa dan Khairy Jamaluddin bersama dalam tinjauan tersebut . Jadi kalau mereka bersungguh-sungguh hendak bersatu hendaklah mereka membayar royalti kepada kerajaan Kelantan.

"Ada masa lima enam jam di atas kapal itu kita boleh bincang masalah tersebut," katanya.

Beliau berkata, biar pun diminta Petronas menjawab tetapi beliau yakin kerajaan masih lagi mempunyai kuasa politik untuk mempengaruhi Petronas memberi jawapan politik.

"Jadi kita berharap Petronas tidak memberi jawapan politik dan memberi jawapan yang berasaskan undang-undang dan keadilan.

"Jadi tekanan politik adalah mustahak biar rakyat tahu dengan maklumat-maklumat dan mereka tidak boleh lagi menyembunyikan hak rakyat Kelantan," katanya.

Surat kepada Perdana Menteri bagi menuntut royalti dihantar sebulan lalu dan tiga bulan lepas Menteri Besar juga menghantar surat kepada Tan Sri Hassan Merican bagi mencadangkan pendaratan gas dari PM301 ke Bachok.

Lokasi yang dituntut ialah kawasan bersama Thailand � Malaysia dan tuntutan bersama itu ada di bawah satu akta yang diluluskan Parlimen pada 1990.

Sumber : Harakahdaily.

NAFSU POLITIK

Email: amri el wahab

Pada suatu hari, Abu Dzar al-Ghifari meminta kepada Rasulullah SAW agar memberi dia satu jawatan . Tapi, Nabi SAW menolaknya.Sambil menepuk-nepuk pundak sahabatnya itu, kepadanya Nabi SAW berkata, ''Tidak, Abu Dzar, engkau orang lemah. Ketahuilah, jawatan itu amanah. Ia kelak di hari kiamat merupakan kehinaan dan penyesalan, kecuali bagi orang yang mendapatkannya dengan benar dan melaksanakan tugas dan kewajibannya dengan benar pula.'' (HR Bukhari).

Imam Nawawi menyebut hadis di atas merupakan pedoman dasar dalam berpolitik. Politik boleh menjadi sumber bala bagi orang yang tidak mampu dan tidak bertanggung jawab.Sebaliknya, kata Imam Nawawi lagi, politik dapat pula menjadi ladang pengabdian dan amal saleh yang subur bagi orang yang mampu dan bertanggung jawab. Politik (kekuasaan) bukan sesuatu yang buruk. Ia ibarat pisau bermata dua.Boleh jadi baik dan boleh jadi buruk.

Ia boleh menjadi baik jika tiga syarat ini ada, saperti disebut dalam hadis di atas, yaitu berada di tangan orang yang baik dan berkebolehan, diperolehi dengan cara yang adil dan benar, dan dipergunakan untuk sebesar-besarnya bagi kemakmuran dan kesejahteraan rakyat.

Sayangnya, dalam percaturan politik, orang kerap hanya bicara satu hal, yaitu bagaimana merebut kekuasaan dan mendapat kuasa, bukan bagaimana mempergunakan kekuasaan itu serta mempertanggungjawab kannya kepada rakyat, dan terlebih lagi kepada Tuhan, Allah SWT. Diakui, kuasa memang sangat sangat di idamkan oleh semua orang, terutama orang politik dan parti parti politik. Sebab, dengan kuasa, orang membayangkan dapat mencapai semua impian dan keinginannya. Imam Ghazali berkata, dibandingkan harta, kuasa dan tahta jauh lebih menggoda.

(Di sunting dari: http://www.republik a.co.id/berita/ 60445/Syahwat_ Politik)

Air kosong penawar pelbagai penyakit

Email : baha asri
Sumber http://www.terataionline.net

Kajian para saintis mendapati amalan minum air sebaik bangun dari tidur setiap pagi mempunyai banyak manfaat.

Japanese Medical Society misalnya berjaya membuktikan dalam kes-kes tertentu, amalan ini mampu memulihkan penyakit termasuk yang serius.

Diantara penyakit yang termasuk dalam penyelidikan persatuan perubatan di negara matahari terbit itu ialah sakit kepala, sakit-sakit badan, sistem jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, lemak berlebihan, bronkitis, tibi, meningitis, buah pinggang dan jangkitan pada air kencing.

Bagaimanapun amalan minum air kosong sebaik jaga dari tidur ini perlu mengikut beberapa peraturan untuk memastikan keberkesanannya.

Minum empat gelas air (160 ml) sebaik jaga dari tidur setiap pagi dan sebelum memberus gigi.

Berus gigi dan bersihkan mulut tetapi jangan makan atau minum apa-apa untuk 45 minit.

Selepas 45 minit anda boleh makan dan minum seperti biasa.

Selepas 15 minit mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam jangan makan atau minum untuk tempoh dua jam.

Bagi pesakit yang lanjut usia dan tidak larat minum empat gelas air sekali gus diperingkat permulaan, mereka boleh memulakan kaedah rawatan ini dengan meminum air secara berperingkat sehingga mampu mencapai empat gelas sehari.

Kaedah rawatan dipercayai mampu merawat pelbagai penyakit dalam tempoh tertentu.

1. Tekanan darah tinggi – 30 Hari

2. Gastrik - 10 hari

3. Diabetes – 30 hari

4. Sembelit – 10 hari

5. Kanser – 180 hari

6. Tibi – 90 hari.

Pesakit artritis hanya perlu mengikuti rawatan tersebut untuk tiga hari. Rawatan ini tidak mempunyai sebarang kesan sampingan kecuali diperingkat awal pesakit mungkin kerap buang air kecil.

Timbalan Presiden PAS berada di Manik Urai hari ini.

KUALA KRAI: Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa berada di Manek Urai - di masjid Sg Peria pagi ini dan menunaikan solat sunat Dhuha berjemaah dengan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Ketika ditemui pemberita di luar masjid berkenaan, Nasharudin yang juga ahli Parlimen Bachok berkata beliau berada di Manek Urai selama sehari sahaja.Lapor akhbar mstar online.

"Saya mungkin tidak dapat memberi ceramah sebab belum sihat sepenuhnya. Saya baru sahaja lepas jalani pembedahan," katanya.

Nasharudin berada di masjid berkenaan kira-kira sejam .

Jakim dapat balik kuasa

KUALA LUMPUR – Tanggungjawab pengeluaran sijil Halal Malaysia yang sebelum ini dikendalikan Perbadanan Kemajuan Industri Halal (HDC) dikembalikan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berkuat kuasa serta-merta.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mej. Jen. (B) Datuk Jamil Khir Baharom berkata, perkara itu yang dipersetujui dalam mesyuarat Kabinet semalam mampu mengembalikan peranan utama Jakim sebagai pengeluar pensijilan halal di negara ini.

Beliau berkata, peranan itu kurang sesuai dikendalikan HDC memandangkan badan berkenaan mempunyai tanggungjawab khusus iaitu menguruskan industri hab halal di negara ini.

Jadi kita harus beri kewibawaan itu kepada HDC dan kita fikir tanggungjawab mengeluarkan sijil halal ini perlu dikembalikan kepada Jakim kerana permintaan sijil halal ini begitu tinggi di peringkat antarabangsa,” katanya di Parlimen di sini semalam.

Pada April 2008, kerajaan menyerahkan tugas pengeluaran sijil Halal Malaysia kepada HDC.

Surat Debat Tok Guru Kepada PM

Mursyidul Am PAS yang juga Menteri Besar Kelantan secara lisan dan seterunya secara resmi dengan mengutus sepucuk surat telah mengajak YAB Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO untuk berdebat.

Walaupun sedikit mengecewakan, namun lebih awal sudah diduga cabaran Tok Guru itu telah ditolak, bukan sekali malah dua kali oleh Najib Tun Razak dan sudah berulang kali sekiranya penolakan itu dicampur dengan seruan pemimpin UMNO lain supaya menolak debat itu.

Ternyata surat resmi Tok Guru itu akan menjadi satu dokumen dan tercatat pada lembaran sejarah politik tanah air dan bukti betapa UMNO sudah kehilangan hujjah untuk berdepan dengan PAS....

16/7/(21) 9 Rejab 1430 / 2 Julai 2009

Yang Amat Berhormat
Datuk Seri Mohd. Najib bin Tun Abdul Razak
Perdana Menteri Malaysia
Jabatan Perdana Menteri
Bangunan Perdana Putra
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 PUTRAJAYA

Assalamualaikum WM WB.

Semoga YAB. Dato’ Seri sentiasa berada di dalam kesejahteraan dan beroleh petunjuk yang berpanjangan dari Allah SWT dalam memimpin Negara.

YAB Dato Seri,

Cadangan Mengadakan Debat Ilmiah Isu UMNO Parti Menolak Islam

Dengan segala hormatnya, di maklumkan bahawa saya ada menerima khabar tentang laporan polis yang dibuat oleh anak buah di Kelantan Dato’ Seri berhubung dengan perkara di atas. Pada dasarnya, saya lebih banyak berlapang dada.

Mengikut laporan, kononnya saya telah menghasut dengan mengatakan bahawa UMNO sebuah parti yang sesat. Di sini, izinkan saya tegaskan sekali lagi bahawa “mana-mana faham yang menolak Islam (termasuk UMNO) – sememangnya kita panggil ajaran sesat”. (lihat Utusan Malaysia muka surat 6, 27 Jun 2009).

Sebagai penjelasan, mari kita mulakan begini. Pertama, dunia ini bukan dibuat oleh manusia atau terjadi sendiri. Ia ada penciptanya dan tuannya yakni Allah. Oleh sebab itulah kita tidak boleh buat pandai-pandai, melebihi dari apa yang menjadi kehendak “Tuan Punya” yang menjadi tuan rumah kepada seluruh alam ini.

Kedua, al-Quran menetapkan bahawa manusia, tanpa mengira bangsa , bahasa dan keturunan adalah menjadi khalifah-Nya. Kepada manusia pertama iaitu Adam ‘alaihissalam, Allah SWT telah menetapkan bahawa sebarang perbalahan yang berlaku di antara anak buah kamu (lihat sebahagian surah al-Baqarah Ayat 36) akan menjadi reda dan tenang (lihat pula sebahagian Surah al-Baqarah Ayat 38)sekiranya kamu menuruti hidayah-Ku. Atau, maksud kedua-dua perkara ini ada dirangkumkan dengan penuh didalam surah Thoha yang bermaksud, “Allah berfirman:turunlah kamu berdua dari syurga bersama-sama , sebahagian kamu menjadi musuh bagi sebahagian yang lain. Maka, jika datang kepada kamu petunjuk dari-Ku, lalu barangsiapa yang mengikuti petunjuk dari-Ku, ia tidak akan sesat dan celaka.”(Lihat surah Thoha Ayat 123). Ini adalah benda yang menjadi tugas utama yang amat penting para Nabi sejak daripada zaman berzaman termasuk Nabi Muhammad SAW.


Nabi SAW mewajibkan kita membaca Fatihah dalam sembahyang. Di dalam Fatihah, telah ditetapkan tiga perkara pokok. Satu laluan yang betul dan dua yang salah. Ayat “si ro thollazi na an ‘am ta ‘alai him” yang menuntut jalan yang lurus adalah betul manakala ayat “ghoiril maghdhu bi ‘alaihim waladdhol liin” adalah yang salah seperti yang di maksudkan. Aneh, bahkan silapnya Umno ialah Umno tolak yang betul iaitu “siro thollazi na an ‘am ta ” yang menjadi jalan Nabi-Nabi iaitu menolak Islam dan mengambil sistem sekular barat yang tidak pasal-pasal menimbulkan pecah-belah teruk di kalangan seluruh orang Melayu dan orang Islam bukan Melayu di Malaysia. Ini termasuk jugalah perpecahan antara orang Islam dan Non –Islam di negara kita.

Lebih buruk apabila semuanya ini menjadikan orang-orang yang belum Islam terkapai-kapai; yang mana yang sebenar samaada Islam atau sekular. Hasil daripada inilah saya rasa sudah sampai masanya untuk mengajak Presiden Umno yang menjadi Perdana Menteri sekarang ini bersemuka dengan saya di atas dasar “waja dil hum billati hiya ahsan” yang bermaksud, “serulah manusia pada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan nasihat yang baik “(Sebahagian dari maksud surah an-Nahl Ayat 125).

Persoalan yang ada di hadapan kita sekarang ialah kenapa Umno tolak Islam sedangkan Islam adalah jalan yang bersifat “siro thol mustaqiim”? Bahkan, sikap Umno melawan PAS sedangkan PAS yang ditubuhkan sejak 1951 meletakkan Islam sebagai dasar adalah sebuah kekeliruan yang cukup dahsyat. Pegangan Umno yang menolak jalan yang lurus inilah yang saya ertikan sebagai boleh membawa kepada perpecahan dan kesesatan.

Menyamakan atau membandingkan ajaran Ayah Pin atau komunis dengan UMNO yang menolak Islam adalah sekadar mematuhi kaedah al-balaaghah. Ini penggunaan perumpamaan atau kiasan semata-mata. Jauh dari segi maudhu’, ia bertujuan untuk menjelaskan bagaimana aliran asal sekularisme yang menolak agama khususnya Islam dari pemerintahan. Ini punca sebenar atau ibu kepada segala kesesatan. Apabila sekularisme itu adalah faham yang sesat, maka tidakkah faham kebangsaan yang merupakan cabang dari ajaran sekular bawaan Parti Kebangsaaan Melayu Bersatu (UMNO) itu juga turut sesat?

Seperti yang kita sedia maklum, perdebatan diterima oleh Islam dan diterima oleh demokrasi. Ia perkara fitrah dan perkara sedunia. Contoh terdekat ialah perdebatan antara Obama dengan saingan beliau dari parti Republikan. Begitu juga dengan debat antara calun-calun Presiden Indonesia terkini yang sedang berlangsung di Jakarta yakni antara regu Susilo Bambang Yudhono/Boediono, Megawati Soekarnoputri/ Prabowo Subianto dan Jusuf Kalla/Wiranto.

Jika di Eropah dan negara negara demokrasi yang lain, debat lebih ditumpukan kepada perkara-perkara cabang yang bersifat keduniaan semata-mata maka apa salahnya jika kali ini kita perbahaskan perkara pokok yang menyentuh aqidah? Masalah yang saya bawa ini adalah perkara aqidah yakni persoalan tunjang yang menyentuh kedua-dua kepentingan secara bersekali, dunia dan akhirat.Jika tidak betul aqidah, sembahyangpun tidak diterima. Dunia demokrasi yang sekular; mana ada pedulikan masalah aqidah dan


persoalan “sesat tak sesat”? Soal sesat atau tidak, ini istilah ugama. Ini bukan isu perlembagaan dan undang-undang.

Sesat seperti yang terdapat di hujung surah al-Fatihah (adho- Lliin) bererti dholalah yakni tidak bertemu atau berjumpa jalan.Kita perlu sama-sama sedar bahawa jalan yang boleh diharap hanyalah jalan yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Ini persoalan “huda llil muttaqiin” yakni jalan yang menjadi petunjuk bagi mereka yang bertaqwa (lihat sebahagian maksud al-Baqarah Ayat 2). Tak turut jalan inilah apa yang dipanggil sesat.
Tidak timbul sama sekali soal menghasut atau mencetuskan keresahan. Ini isu ugama sepenuhnya. Ini persoalan teguran dan dakwah.

Demi mencari kejernihan dan menghentikan polemik, saya mohon mencadangkan sebuah debat ilmiyyah dianjurkan dalam tempoh terdekat kearah menjelas dan merungkai segala kemusykilan dari kedua-dua perspektif parti bertajuk “kerana apa Umno tolak Islam dan kerana apa Umno lawan PAS”; tidak lebih daripada itu. Insya Allah, saya bersedia untuk bersama Dato’ Seri Perdana Menteri dalam majlis berkenaan tanpa meletakkan sebarang syarat. Lantiklah mana-mana mufti atau salah seorang sarjana yang faqih lagi amanah, baik dari dalam mahupun luar Negara untuk menjadi pemudah cara yang adil bagi tujuan ini. Tempat yang sesuai boleh ditetapkan oleh pihak Dato’ Seri, baik di Kuala Lumpur atau di mana-mana. Hari dan masa juga adalah mengikut kelapangan dan keselesaan YAB. Saya boleh mematuhi kepada apa jua ketetapan asalkan Dato’ Seri bersedia untuk bersama dalam sebuah rapat ilmiyyah untuk dibuat siaran langsung demi manfaat Negara.

Seluruh rakyat akan menjadi hakim di atas pelbagai sandaran yang saya maksudkan ketika mengatakan apa yang telah saya sebut mengenai fenomena UMNO dengan persoalan kesesatan ini.

Jadi, sekali lagi saya dengan ikhlas mengangkat cadangan ini agar sudilah apa kiranya YAB. Dato Seri menerima pelawaan ini mengikut kesesuaian tarikh Dato” Seri demi kebaikan bersama. Semoga diizinkan Allah. Terima kasih, Wasalam.


Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

Penting .Rahsia Solat Awal Waktu

Email : adam husna
Artikel sumbangan dari Pn Asfarilah Yakob & Pn Norpah Ibrahim.

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak aid ?

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .

Solat duha sebagai roh rezeki

Email :mohd naim mohd zain
Oleh ZUARIDA MOHYIN

REZEKI melimpah, halal dan berkat adalah dambaan atau keinginan setiap orang, apatah lagi disertakan dengan kedudukan yang mulia dan ilmu yang bermanfaat.

Namun untuk mencapai kenyataan itu bukanlah mudah. Ini kerana wang yang melimpah dan kedudukan yang tinggi bukanlah sesuatu yang dapat membawa serta menjamin keberkatan hidup yang sejati.

Ini membuktikan rezeki yang melimpah tidak menjamin kehidupan yang berkat. Rezeki yang melimpah juga tidak menjamin hidup yang harmoni, bahagia dan tenang.

Allah berfirman: Sekiranya Allah melapangkan rezeki kepada hamba-hambanya tentulah mereka melampaui batas pada muka bumi tetapi Allah menurunkan apa yang dikehendakinya dengan ukuran tertentu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Melihat keadaan hamba-hamba- Nya. (asy-Syura: 27)

Kita sering melihat orang yang diberi rezeki yang melimpah tetapi menggunakan kekayaan mereka bagi mengingkari Allah, membelanjakan pada jalan sesat dan digunakan bagi mencari tempat di neraka. Bukankah itu kebodohan yang nyata?

Sedangkan kita selalu diingatkan serta dinasihatkan oleh Allah supaya memakan rezeki yang baik dan jangan mengikut jejak syaitan. Sesungguhnya, syaitan adalah musuh yang nyata.

Rezeki yang halal dan berkat dapat membawa manusia menuju ketenteraman hati. Ia juga dapat membawa kemuliaan di sisi Allah. Insya-Allah, kita dapat mencapainya dengan mengerjakan solat duha.

Solat Duha adalah solat yang berkait rapat dengan rezeki sama ada dipermudahkan rezeki, rezeki yang diberkati, kemanfaatan rezeki dan pahala yang tinggi nilainya. Manakala di akhirat pula, Allah menyediakan pintu khusus baginya memasuki syurga.

Hal ini telah dijelaskan dalam banyak hadis Rasulullah SAW. Nabi pernah berwasiat kepada sahabat terdekatnya iaitu Abu Dzar al-Ghifari supaya melaksanakan solat Duha, solat Witir dan puasa tiga hari dalam setiap tengah bulan..

Kekasihku Muhammad berwasiat kepadaku supaya berpuasa tiga hari pada setiap bulan, mengerjakan solat duha dua rakaat dan solat witir sebelum tidur. (riwayat Bukhari, Muslim dan Abu Daud daripada Abu Hurairah)

Pun begitu, kita perlu menyedari bahawa solat duha dilakukan bukan semata-mata mengharapkan rezeki, ia dapat mendekatkan diri kepada Allah.

Yang pasti, solat duha menambah amal soleh. Malah Allah turut akan mengampunkan dosa-dosa kita, seandainya ia dikerjakan secara istiqamah.

Lantaran itu, kekuatan spiritual yang terdapat dalam solat ini mempengaruhi kepentingan duniawi dan ukhrawi. Secara tidak langsung, ia memenuhi dua aspek iaitu kepentingan bagi kejayaan di dunia dan kebahagiaan

di akhirat kelak.

Oleh itu, tidak hairanlah mengapa Nabi Muhammad SAW banyak menganjurkan amalan solat duha ini. Bertepatan dengan seruan itu, PTS Millennia Sdn. Bhd. telah mengambil inisiatif menerbitkan buku berjudul Magnet Rezeki dengan Solat Duha yang telah diterjemahkan daripada buku Menyingkap Mukjizat Shalat Dhuha karya Muhammad Mokhtar.

Buku ini memotivasikan kita agar tidak sahaja kaya wang tetapi pada masa sama membina kekayaan jiwa demi kebahagiaan di sana.

Ia juga membongkar rahsia memperoleh rezeki yang melimpah-ruah melalui wahana solat duha. Ia membuka perspektif baru mengenai rezeki dan kekayaan bagi seorang Muslim.

Disokong dengan bukti-bukti yang menjelaskan bahawa melalui solat duha yang istiqamah, sesiapa sahaja mampu memperoleh rezeki yang berganda dan diberkati.

Keluarga buang bayi

Oleh Fauzi Rahim Mustafa
fauzee@hmetro. com.my

SUNGAI PETANI: Tidak berperikemanusiaan apabila satu keluarga sanggup berpakat membuang mayat bayi yang baru dilahirkan anak gadis mereka ke dalam tong sampah semata-mata kerana mahu menutup aib akibat keterlanjuran perempuan itu.

Bayi itu dipercayai meninggal dunia sejurus dilahirkan sebelum ibu gadis itu membungkus mayatnya dalam karung sampah plastik dan membuangnya ke dalam tong sampah kira-kira 10 meter dari rumah keluarga itu di Sungai Lalang.

Bagaimanapun, perbuatan itu terbongkar apabila wanita berusia awal 20-an itu yang dikejarkan ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) di sini, selepas mengalami pendarahan akibat melahirkan anak, memaklumkan mengenai bayinya kepada petugas hospital yang menghubungi polis.

Menurut sumber, kejadian dipercayai berlaku antara jam 5 hingga 6 pagi semalam sebelum keluarga itu merujuk anak perempuan mereka ke HSAH akibat pendarahan dalaman selepas melahirkan anak

“Kakitangan HSAH yang merawat wanita itu curiga kerana dia tidak membawa bersama bayinya. Gadis itu memaklumkan bayi yang dilahirkannya sudah mati dan dibuang di dalam tong sampah di rumahnya.
“Sebaik dimaklumkan, kakitangan HSAH ke rumah gadis itu dan menemui satu bungkusan karung plastik mengandungi mayat bayi.

“Kakitangan HSAH menghubungi polis untuk mengambil alih kes itu.

“Polis yang tiba dan menjalankan siasatan awal di tempat kejadian menghantar mayat bayi itu ke HSAH kira-kira jam 8.30 pagi untuk bedah siasat,” katanya.

Sumber itu berkata, bayi malang itu mungkin dilahirkan hasil hubungan luar nikah perempuan berkenaan dan tindakan yang dilakukan keluarganya dipercayai akibat tertekan dan malu sehingga tidak dapat berfikiran waras.

“Dipercayai tindakan keluarga itu bertujuan menutup rahsia dengan harapan ada pekerja pengangkat sampah mengangkut karung plastik berisi mayat bayi berkenaan sebelum diketahui orang lain.

“Namun, hajat mereka tidak kesampaian apabila anak perempuan mereka sendiri membocorkan rahsia selepas tidak dapat berselindung apabila diperiksa pakar perubatan dan maklumat itu diberikan sebelum pekerja memulakan operasi mengangkut sampah di kawasan rumah mereka,” katanya.

Sementara itu, Ketua Kampung Taman Desa Aman, Azizan Darus, yang menjadi antara orang terawal tiba di tempat penemuan mayat bayi itu berkata, jiran keluarga berkenaan memaklumkan kepadanya pada waktu kejadian mereka terdengar bunyi anjing liar menyalak.

“Namun, salakan itu tidak dihiraukan kerana sememangnya kawasan perumahan ini banyak anjing liar berkeliaran.

“Perkara itu menjadi gempar apabila kira-kira jam 7 pagi tersebar berita di kalangan penduduk mengenai penemuan mayat bayi dalam tong sampah iaitu kira-kira 10 meter dari rumah keluarga gadis berkenaan,” katanya ketika ditemui, semalam.

Beliau turut menghubungi hospital dan polis bagi memaklumkan perkara itu tetapi diberitahu kedua-dua pihak berkaitan sudah mengetahuinya.

Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Hashim Ali, ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kes berkenaan.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran bayi dan polis masih melakukan siasatan lanjut.

“Jika sabit kesalahan, pesalah boleh dipenjara maksimum selama dua tahun atau denda atau kedua-duanya,” katanya.

MUSLIM DI XIANJIANG TAK DIBENARKAN SOLAT JUMAAT

Email : tebing tinggi

Ingat lagi pasal Xianjiang? Saya pernah menulis tentang Xianjiang sebelum ini.Xianjiang terdiri dari Etnik Uighur(berasal dari Turki) yang beragama Islam dan Etnik Cina Han yang mana ada yang beragama Islam dan ramai beragama Buddha. Xianjing ini adalah wilayah awal yang menerima Islam di China pada zaman Khalifah Utman ibn Affan dimana Saad ibnu Waqqas telah dihantar mengetuai misi dakwah ke sana. Xianjiang atau disebut Turkistan Timur sebelum ini adalah di dalam wilayah Islam Turkistan bersama wilayah Bukhara yang terdiri dari Uzbekitan, Tajikistan dan Kyrgistan.

Ia berjaya dibebaskan oleh melalui titisan darah Syuhada yang dipimpin oleh Panglima terbilang, Tariq bin Ziyad. Ia pernah digelar "tiang Islam" kerana wilayah

Selepas kejatuhan Xianjing kepada pemerintahan Komunis China, jumlah ummat Islam dari lebih 48 juta telah berkurang kepada kurang 10 juta dalam tempoh beberapa tahun pemerintahan Mao. Ummat Islam tidak dibenarkan solat, membaca Alquran hatta menyambut hari Raya sekalipun tidak dibenarkan. Akibatnya ramailah yang syahid setelah diseksa dan dizalimi di luar batas kemanusiaan.

Tabik hormat saya kepada Muslim Uighur. Walaupun diseksa sedemikian rupa mereka berani mengibarkan bendera khilafah walaupun akibatnya mereka dibunuh dengan kejamnya. Penyeksaan terhadap Uighur dan penentangan mereka terhadap pemerintah tirani China tidak pernah padam. Hizbut Tahrir mendapat sambutan hebat di wilayah Xianjiang. Tetapi satu persatu dihapuskan oleh pemerintah komunis menjelang tahun 2000. Kini ledakan dakwah Hizbut Tahrir merebak dari Uzbekistan, Tajikistan dan Kyrgistan merebak kembali ke bumi Turkistan Timur ini. Ummat Islam di Xianjiang memang rindukan khilafah dan mereka sanggup bekorban untuk menegakkan kembali Islam. Pemerintah China cuba mengaitkan Hizbut Tahrir dengan aktiviti militan tetapi tidak diendahkan oleh ummat Islam di Xianjiang. Mereka hendak khilafah dan Hizbut Tahrir berusaha ke arah itu. US sendiri telah menaja beberapa orang dari Etnik Uighur ini untuk menjadi proksi mereka. Dan kini pelbagai huru hara sengaja dicetuskan dan mengaitkannya dengan Al Qaeda.

Dari huru hara yang mengakibat lebih 100 orang terbunuh dan lebih 1000 orang cedera, pemerintah China mengambil tindakan ketenteraan. Sampai hari ini, hari Jumaat, ummat Islam tidak dibenarkan mengerjakan solat Jumaat di Masjid-masjid di Urumqi, ibu kota Xinjiang.

Jadi, sekali lagi persoalan. Apakah jawapan bagi semua kezaliman terhadap ummat Islam? Adakah kita mahu boikot barangan buatan China pula? Atau kita terima hakikat, kita sangat terdesak untuk mendirikan semula khilafah Islamiah secepat mungkin!!!

Xinjiang adalah biladul Muslimin yang wajib dikembalikan kepada ummat Islam.

25 Pesanan Luqmanul Hakim kepada anak-anaknya: Renung2kan..

25 Pesanan Luqmanul Hakim kepada anak-anaknya

1. Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam di dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yg bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.

2. Orang-orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yang insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemulian dari ALLAH juga.

3. Hai anakku, orang yg merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kpd ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.

4. Hai anakku, seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.

5. Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.

6. Dan selalulah berharap kepada ALLAH tentang sesuatu yg menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kepada ALLAH dengan sebenar-benar takut ( taqwa ), tentulah engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.

7. Hai anakku, seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seseorang yang telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal- hal yang tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah daripada memberi pengertian kepada orang yang tidak mahu mengerti.

8. Hai anakku, engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yang amat berat, tetapi akan lebih berat lagi daripada semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yang jahat.

9. Hai anakku, janganlah engkau mengirimkan orang yang bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.

10. Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yang berbahaya.

11. Hai anakku, bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah utk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedangkan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.

12. Janganlah engkau makan sampai kenyang yang berlebihan, kerana sesungguhnya makan yang terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kepada anjing sahaja.

13. Hai anakku, janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja kerana pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.

14. Makanlah makananmu bersama-sama dengan orang-orang yang taqwa dan bermusyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.

15. Hai anakku, bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yang mencari kayu api, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.

16. Hai anakku, bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura-pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu, maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati-hatilah.

17. Selalulah baik tutur kata dan halus budi bahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yang pernah memberikan barang yang berharga.

18. Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yang mengharapkan sesuatu darimu.

19. Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yang tidak ingin menerima pujian atau mengharapkan sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riya' yang akan mendatangkan cela pada dirimu.

20. Hai anakku, janganlah engkau condong kepada urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan oleh dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.

21. Hai anakku, usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata-kata yang busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.

22. Hai anakku, janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yang menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yang pasti, janganlah engkau bertanya sesuatu yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia-siakan hartamu.

23. Barang siapa yang penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yang pendiam akan selamat daripada berkata yang mengandungi racun, dan sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya dari berkata kotor tentu akan menyesal.

24. Hai anakku, bergaul rapatlah dengan orang yang alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata-katanya bagaikan tanah yang subur lalu disirami air hujan.

25. Hai anakku, ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yang selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain. Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yang engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yang bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.

Dipetik dari blog surau : http://surauat- tarbiyyah. blogspot. com/2008/ 11/25-pesanan- luqman-el- hakim-kepada- anak.html