23 January 2009

UMNO perlu dirombak secara besar-besaran ATAU BUBAR TERUS ?

Sejarah telah menyaksikan UMNO pernah diharamkan oleh Mahkamah pada tahun 1986, setelah ketika itu berlaku pertandingan sengit Dr. Mahathir bertanding melawan Tengku Razaligh untuk jawatan Presiden .

Setelah itu UMNO dihidupkan kembali dengan pendaftaran baru dengan nama UMNO Baru. Ahli pertama dengan no pendaftaran no. 1 ialah Dr. Mahadhir sendiri. Ahli No. 1 telah meninggalkan UMNO.

Setelah Kekalahan UMNO di Kuala Terengganu pemimpin UMNO seolah-olah berbalah dan mengeluarkan berbagai cadangan dan pandangan untuk mengembali kekuatan. Antaranya ramai yang mengakui UMNO sudah hilang daya tarik.

Kelmarin lain pula cadangan seorang pemimpin pemuda UMNO . Katanya UMNO perlu dirombak besar-besaran dari segi struktur dan gerak kerja jika parti itu mahu terus relevan dan diterima rakyat.Mukhriz Mahathir berkata lagi , ia melibatkan langkah memenuhi segala tuntutan perubahan yang dimahukan oleh rakyat.

Menurutnya, ini termasuk usaha berterusan memastikan barisan kepimpinan baru parti bersifat amanah dan lebih berorientasikan rakyat.

Tambahnya, memang tidak dinafikan terdapat beberapa usaha untuk mengubah UMNO yang telah dilakukan tetapi ia tidak mencukupi kerana kesannya masih kurang dirasai rakyat.

“UMNO tidak harus takut untuk melakukan rombakan secara besar-besaran seperti dituntut oleh rakyat selagi ia tidak bertentangan dengan ideologi dan prinsip perjuangan parti,” katanya .

Setakat ini saya masih menunggu cadangan yang akan menyelesaikan masalah UMNO itu sendiri iaitu ianya dibubarkan. Kita tunggu pemimpin UMNO yang mana ingin mencadangkan ?