27 October 2009

Herba : Mahkota dewa dan khasiatnya

Email : Mohd Shukri Mohamed Talib

Pohon Mahkota Dewa (Phaleria macrocarpa) dikenal sebagai salah satu tanaman obat di Indonesia. Asalnya dari Papua/Irian Jaya.

Mengetahui khasiat tumbuhan satu ini, mungkin Anda segera berminat menanamnya. Betapa tidak. Tanaman ini ternyata punya khasiat luar biasa. Ia bisa menyembuhkan gangguan kesehatan dari yang rungan hingga yang berat. Mulai dari pegal-pegal (kalau ini, aku dah sering), Flu bahkan sampai Diabetes. (Temenku yang sering sakit kepala dalam beberapa hari minum teh Mahkota Dewa, keluhan sudah agak menurun)

Bagaimana dengan kanker? Berdasarkan pengalaman beberapa orang, tanaman ini mampu melawannya, termasuk yang merasa sembuh dari penyakit pada organ hati atau jantung, hipertensi, rematik, serta asam urat.
Buah mahkota dewa mengandung beberapa zat aktif seperti:

* Alkoid, bersifat detokfikasi yang dapat menetralisir racun di dalam tubuh
* Saponin, yang bermanfaat sebagai:
o sumber anti bakteri dan anti virus
o meningkatkan sistem kekebalan tubuh
o meningkatkan vitalitas
o mengurangi kadar gula dalam darah
o mengurangi penggumpalan darah

* Flavanoid

o melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah terjadinya penyumbatan pada pembuluh darah
o mengurangi kandungan kolesterol serta mengurangi penumbunan lemak pada dinding pembuluh darah
o mengurangi kadar resiko penyakit jantung koroner
o mengandung antiinflamasi (antiradang)
o berfungsi sebagai anti-oksidan
o membantu mengurangi rasa sakit jika terjadi pendarahan atau pembengkakan

* Polifenol

o berfungsi sebagai anti histamin (antialergi )

Tanaman atau pohon mahkota dewa seringkali ditanam sebagai tanaman peneduh. Ukurannya tidak terlalu besar dengan tinggi mencapai 3 meter, mempunyai buah yang berwarna merah menyala yang tumbuh dari batang utama hingga ke ranting.
Untuk mengolahnya jadi obat pun sangat gampang. Cuma dengan menyeduh teh racik terbuat dari kulit dan daging buah, cangkang buah, atau daunnya, bahan obat alami ini pun siap dipakai.

Di Jawa Tengah dan Yogyakarta, tanaman ini dijuluki makuto dewo, makuto rojo, atau makuto ratu. Orang Banten menyebutnya raja obat, karena khasiatnya bisa menyembuhkan berbagai penyakit. Sementara, orang-orang dari etnik Cina menamainya pau yang artinya obat pusaka.

13 comments:

Anonymous said...

orang sini manggilnya apa ya?dimana boleh dapatan benih pokok hrba ini.sesiapa boleh membantu diucapkan ribuan terima kasih.

Anonymous said...

askum.... herba ini dah di jadikan dalam bentuk uncang dan saya cadangkan keluaran monkis edaran MAF kerana herba ini diekstrak 100% hot line: 019 6791795

Noor Azam said...

Jika anda berminat untuk mendapatkan benih herba mahkota dewa, boleh berhubung dengan saya kerana saya ada seorang teman yang sememangnya menyemai benih untuk dijual.

Saya di Muar, Johor
SMS saya: 0122687243
panggilan jam 6.00 ptg - 11 mlm sahaja.
Harap dapat membantu.

ana said...

askum saya dah minum selama 23 bulan tea dan kopi mahkota dewa keluaran monkis edaran MAF sedap manis walaupun tiada gula .. minuman kesihatan yang terkini.. cubalah kerana produk tu sendri akan bercerita kepada anda

zaki semenyih said...

salam bro memang teh mahkota raja keluaran monkis edaran maf nie power...hubungan intim bertambah baik,cemerlang..gemilang dan terbilang.......power tuuuu...pst....pst.....wiiiit

amir jerantut said...

hi kengkawan yang membaca ruangan ini..
cubalah teh mahkota dewa keluaran monkis nie memang berkesan mengurangkan jerawat kat tubuh badan...sapa sangka.. murah dan 1 kotak cukup untuk bekalan sebulan... cubalah..

omar / bangi said...

... dah 2 tahun saya makan ubat hospital(cardiprin dan aspirin) selepas menjalani angiogram di IJN .selepas saya mencuba teh mahkota dewa keluaran monkis edaran maf, 5 bulan saya tak makan ubat hospital.. Dr IJN terkejut keberkesanan teh ini sama fungsi seperti ubat hospital yang saya makan sebelum nie....bersyukr rasanya.....

izan produa tampin said...

ini pengalaman yang saya nak kongsi dengan kalian..
.hari tu kawan I ada membeli produk indon untuk lemah syahwat tapi nasibnya x baik kerana keesokan harinya dia terus rasa lemah segala tubuh.. tapi hati saya tergerak memberi minuman Teh mahkota dewa keluaran monkis edaran maf.. selepas 2 jam kawan saya boleh menggerakkan tubuhnya.. Ya allah.. tuhan maha kuasa .. Teh ini memang boleh buang toksin dan racun...

acik pulapor said...

salam .
. kopi raja mahkota dewa lagi power dari teh ....bukan terbilang dah sangat cemerlang tuhhhhh.

rahmat melaka said...

saya x sakit apa pun tapi bila dengar pasal teh mahkota dewa nie boleh hapuskan 50% sel kanser.. saya terus membelinya.yelah kalau dah kena kanser tuhan je tahu belanja dan sensaranya..lagi pun teh keluaran monkis edaran MAF murah,sedap dan manis .. so apa lagi belilah...nie no hot line: 019 6791795

Norjam said...

Sebelum ini saya pernah menghidap diabetes dan darah tinggi. Doktor berikan saya ubat METYFORMIN untuk diabetes dan GLIMIDE untuk darah tinggi. Ubat ubat ini amat menjemukan dan lama menyembuhkan lalu seorang sahabat syorkan saya menggunakan mahkota dewa. Syukur alhamdulillah dalam masa 2 bulan diabetes dan tekanan darah tinggi saya menjadi normal.
Terlalu terhutang budi pada herba ini kini saya ambil keputusan membuat nursery mahkota dewa. Buat masa ini saya ada sekitar 2,000 anak pokok mahkota dewa sedia untuk dijual.
Saya juga ada menyimpan buah mahkota dewa yang sudah dikeringkan sedia untuk dijual.
Saya tinggal di Kota Belud Sabah.
Jika ada berminat membeli secara borang atau runcit call saya 0103444115.

NooRzza said...

Salam..saya jual mahkota dewa yang telah di keringkan, 1 kotak hanya RM 30.00/125gm. 2 kotak RM 50.00, harga termasuk kos penghantaran.
( poslaju) sekiranya berminat hubungi saya di talian 012 7489445. Pn nora.

mizi said...

Anak benih dan buah mahkota dewa ada dijual di Seri Kembangan.
Berminat hubungi saya 019 2366797