17 February 2009

Surah Dhuhaa permulaan kalam Nizar.

Suatu kebiasaan dan malah satu kemestian YAB Dato' Seri Hj. Nizar memulakan ceramah dan kenyataan akhbar dengan membacakan ayat-ayat Al-Quran. Sejak akhir akhir ini saya menyedari bahawa beliau sering memulakan dengan membaca Surah Dhuhaa. Berikut adalah terjemahan surah itu:-

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

(1) Demi waktu Dhuhaa. (2) Dan malam apabila ia sunyi sepi. (3) (bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan Dia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik). (4) Dan sesungguhnya kesudahan keadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya. (5) Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau redha (berpuas hati). (6) Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu lalu Dia memberikan perlindungan? (7) Dan dipatinya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Dia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu Al-Quran)? (8) Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Dia memberikan kekayaan? (9) Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya. (10) Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik. (11) Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.

20 comments:

admin muda said...

semoga keberkatan milik kita amiiin

amja65 said...

Rupannya dalam pas ada seketul permata seperti Hj.Nizar yang selama ini tidak diketahui keberaniannya mempertahankan kebenaran.Sehinggalah peristiwa ini berlaku dan menjadi satu hikmah yang tersembunyi.

Mr Sultonic said...

Wallahi!! Victory is promise from ALLAH!!!!

Anonymous said...

nizar amat konsisten orangnye bila berceramah samada depan muslim atau non muslim sama aje ucapannya..dimulakan dengan ayat-ayat Allah..trsentuh hati mndengarnya..non muslim udah tak janggal mendengarnya.. hrapkan pminpin amno makan duit, perasugut,berpura2, bolehlah dia buat

Zarima said...

AKU NAMPAK NIZAR...ADALAH ANWAR IBRAHIM DALAM PAS....

Anonymous said...

Salam, air mata saya menitis tak tertahan-tahan. semoga Ir Nizar tabah dalam hadapi segala cabaran didunia. Sesungguhnya kita menang disisi Allah Taala.

Cik Zarima, saya rasa perumpamaan yang cik bagi 2 salah, tak nampak langsung persamaan, sebab ir nizar tidak pernah memilih jalan yang salah seperti anuar dulu. kononnya masuk UMNO untuk membersihkan UMNO dari dalam, akhirnya dia sendiri terpalit dengan kotoran tersebut. apapun alhamdulillah, anuar sekarang sudah sedar kesilapannya dan diharap tidak ulangi kesilapannya dulu.

Anonymous said...

Wahai Tuhan, berika dia kekuatan dan istiqomah.. Hanya Engkau tempat kami berserah. Amin..

refah00 said...

Quran adalah petunjuk bagi orang bertaqwa.

Juraimi Zainal said...

Semoga Allah swt memberi kekuatan kpd Nizar... Kita memerlukan pejuang sebegini untuk memantap syiar Islam.. Amin

abhalim said...

Alhamdulillah.Syukran .Pemimpin beginilah yg perlu diketengakan,negara akan selamat,tiada rasuah dalam pentadbirannya ,Ya Allah perteguhkan perjuangannya dalam menghadapi sebarang cabaran,dugaan yg Engkau berikan kepadanya..AMIN..

abhalim said...

semuga raja2 mendengar pandangan dari kedua-dua pihak pemimpin & rakyat,PAKATAN RAKYAT & bn,pemerintah & yg diperintah dan buat keputusan yg lebih adil jangan condong mana-mana pihak dan INGATLAH ALLAH bila membuat keputusan.HANYA INSAN YANG BERTAKWA DIPANDANG MULIA DAN DIREDHAI ALLAH,jangan bersegera dalam membuat keputusan ambil pandangan,pendapat dari GOLONGAN ULAMA YG MUKTABAR . Ulama Dr Yusoff Al Qardawi ana mencadangkan..

Anonymous said...

salam,Allahuakhbar..3x.ketokohan beliau dlm bersama memimpin PAS Perak mula dikecapi oleh ana(Setiausaha PAS Cawangan),pada ketika beliau(YAB Dato'Seri IR Nizar)menjawat jawatan bendahari PAS Perak.kebanggaan ana pada ketika beliau menjawat jawatan bendahari PAS Perak adalah mengusahakan pembelian Pejabat Badan Perhubungan PAS Perak.beliau mengusahakan melalui sumbangan semua ahli di seluruh perak dan penyumbang persendirian yang akhirnya membawa kepada hadiah kepada perjuangan PAS Perak.Bangunan yang menjadi platform membawa PAS Perak melangkah masuk ke dimensi pengurusan/pentadbiran/perjuangan berwajah baru,semua sedia maklum sebagai mana uzurnya sekolah2 agama yang berdindingkan kayu/papan yg berwarna buruk/kehitam-hitaman atap berkarat.begitu juga lah bangunan2 milik PAS Perak dan diluar perak,buruk,reput,atap berkarat,lantai simen bancuhan kasar,sudah tentulah jika diajak mereka yang penah bersekolah disekolah bantuan kerajaan,mereka mengatakan tidak mahu,rimas,xselesa,prasarana tiada,memang macam rumah orang miskin/fakir sungguh jika nak dibandingkan dengan bangunan milik lawan kami(UMNO/BN),siap aircond ko...yang p mesyorat pun pakai tai,baju melayu bersamping.jd kalo dipikirkan lojiknya pada masa tu sapa yang nak nyokong kami,sungguhlah kata tok guru berjuang islam ni memang susah,susah serba serbi,pimpinan seperti ana bila melihat perjuangan akan mengalirkan airmata,sebaknya tak tau la duk tahap mana,masa tu duk rasa hina sungguh,tp dek kerana tarbiyyah yang menebal dlm diri sanggup redah jugak.tekad dlm diri"duk susah dah pun,jd nak berjuang dlm serba serbi susah pun xpa la".cuma jaminan Allah kemenangan bagi yang memperjuangkan kebenaran ni,pasti akan memperolehi kemenangan lambat/cepat.kata tok2 guru yg duk ngaja di musalla2 dan markaz.kata2 tu mcm doktrin masuk dlm otak ana dan menjadi keyakinan yg sungguh2(ni lah perjuangan yg betul).disebabkan masih muda ketika menyertai PAS jd ana kurang tang nak berhujah pd sahabat lain soal yg berjuang betul/salah...menyertai PRU sebanyak 3x bermula 1998(belum menggundi sebab baru lepas SPM,mula didedahkan oleh SU Cawangan pada kerja2 dibilik gerakan,ade seorang guru sekolah bg pinjam pc untuk kegunaan kempen,dr situ ana diajar taip bahan kempen dan surat2 rasmi.)pilahanraya ke 2 2004(kalah teruk ana ngan 2 sahabat ke kuala kangsar menaiki sebuah kereta ada yg menangis,ade yang menumbuk2 pintu kereta Iswara dan yg duk senyap tp nafas macam duk taram..he..hee..2 hari selepas tu ana xda selera makan,eh mcm tus cintala plak.yela masa tu dah jd PSU Cawangan dan Setiausaha JK pemuda cawangan secara automatik bilik gerakan diketuai penuh oleh ana.duk meracau sebab kalah masa ni lah ana kenal golongan yg dikatakan munafik dan hipokrit.bayangkan lepas kalah teruk bila mai mesyuarat agung hanya tinggal 4 orang Org UMNO/BN kepak dada ngan senyum sampai telinga bila berselisih ngan ana.dan pilihanraya 8 mac 2008(Ana ketika ini menjawat SU cawangan/Ketua Bilik Gerakan/merangkap perisik elit MTD.)dlm cawangan ana pada malam keputusan ana mengetahui keputusan paling awal dlm sekitar jam 9.45-10.00 resul semasa tu 18 DAP,7 PKR dan 6 PAS(bos ana yg duk ipoh kasitau,sebab dia orang kuat di ipoh.)ana keluar nak raikan ngan sahabat tp entah semua ilang maybe tido.tp lepas subuh terus gerak p kasi sahabat2 seperti dah agak semua terkejut mcm tak caya UMNO/BN tumbang diperak.dan Tn.Hj.IR Nizar pagi tu disebut dlm sms bos bakal dipersetujui memimpin pr sebagai MB(sekarang YAB Dato'Seri IR Nizar).dan dirampas kerajaan pimpinannya dr 2 adun wakil PKR yg tamak dan tidak ditarbiahkan,sebab tu mudah dibeli.1 DAP maybe sebab xcukup sempurna/OKU so mudah juga dibeli dan katak terdesak UMNO/BN bn bota dan ade felcra kat Perak ni nama dia FELCRA ..........dr felcra ni nak ke UITM seri iskandar dekat sangat agaknya rasuah 2 katak bebas ni at projek di seri iskandar mcm ade bau2 bacang.dah lama saya tak mengalirkan ayo mate pada malam himpunan PR di kediaman MB yg sekat semua pintu masuk oleh POLEH ke kediaman
MB atas alasan sesak cukup A.N.J.I.N.G bagi ulasan ana,masa MB belum kena konspirasi tempohari anjing ni xnyalak hanya duk jaga kawasan yg disuruh jaga.aku nangis bukan kerana sedih pada kecelakaan anjing.tp bila melihat YAB Dato Seri masih mampu mengankat tangan kepada penyokong dan rakyat,dan bila melihat rakyat bangun menyatakan sokongan pd nya aku jd bangga dengan pimpinan aku yg aku anggap pemberian dr Allah pd hambanya.aku bangga sebab sejak dr dilantik MB hingga dinafikan cr KUDETA ni TV ngan paper xpenah berhenti duk fitnah dan berbohong pada audien psl kerja buat MB aku ni.aku puas tengok lakonan ni MB diserang dengan pelbagai PELURU oleh media masa but beliau masih bertahan dan mampu tersenyum.tu yg buat aku rela mempertaruh diri aku kalo dia nak ditahan,buat semua la sekang ni bila sampai peringkat gitu toksah duk amik sikap meghormati undang dah sebaliknya kata sarjan razak dlm filem darah satria berjuang sampai titisan darah terakhir.ade undang2 pun yg duk nikmatinya ade KUDETA nu,bukan semua rakyat.RAKYAT NEGERI PERAK MENYINTAI PEMERITAHAN YAB DATO'SERI IR NIZAR YANG ADIL PADA SEMUA.RAKYAT NEGERI PERAK MENOLAK PEMERINTAHAN YANG DIPEROLEHI DARI 2 ADUN YANG DITUDUH RASUAH,1 ADUN YANG CACAT ANGGOTA/OKU DAN 1 ADUN YANG XDA PRINSIP DAN MASUK SEMULA TAK SAMPAI SEMINGGU.RAKYAT PERAK TIDAK MAHU MB YANG BERCAKAP DALAM DEWAN PERSIDANGAN DUN SAMBIL JARI TELUJUK MENUDING PADA SPEAKER DAN ADUN YG LAIN SEOLAH-OLAH BELIAU BERRADA DITEMPAT YANG BETUL.KURANG AJAR NAJIB NGAN ZAMRI.TOKSAH DUK P SOLAT 1 WAKTU PUN SEBAB IBADAT ANDA BERDUA DIKIRA SIA2 DAN MENDATANGKAN KEMURKAAN ALLAH SEBAB REZEKI YANG BAKAL DISUAP MASUK DLAM MULUT ZURIAT DAN ISTERI TERCINTA TELAH TERCEMAR HASIL DR MERAMPAS KEKUASAAN ORANG YANG PILIH OLEH ALLAH.JIKA MAHU TURUT DIPILIH ALLAH UNTUK MEMERINTAH TOLONG ADAKAN PR DUN PERAK.Allahuakhbar..3x.

abhalim said...

dengarlah rintihan rakyat yg dizalimi,janganlah dengar rintihan pemimpin yg bergelumang dengan rasuah,sombong,bongkak,takkabur,riak....

Anonymous said...

SAYA MELIHAT SEORANG TGNA PADA MUKANYA.

putra minang said...

apa guna kalau ada mata x dpt melihat, diberi hati & akal tapi x tahu menilai...
Ya ALLAH mengapakah ada hati2 yg menjadi keras, dgn fikiran yg terlalu sempit. PadaMU yaALLAH keampunan dan hidayahMU kami harapkan.. ameen.

Anonymous said...

Tika ada manusia berpaut pd raja utk kembali berkuasa,Ir Nizar tampak kekal cekal langsung getarharap nya Maha Pencipta.Mahasuci ALlah.. Dang Ratna Kesuma.

Anonymous said...

Selagi Nizar Bersama al-Quran dan Al-Sunnah.. aku tetap bersamanya sampai mati... Isnya'Allah. Ya Allah berikan kekuatan pada dirinya dalam menghadapi ujian yang hebat ini.. dan menangkanlah orang2 yang berjuang di jalan MU Ya ALLAH..

Anonymous said...

Krisis di Perak ini ada hikmahnya..

Sebelum ini, ramai org tak berapa kenal Ir Nizar, tapi sekarang hampir seluruh rakyat M'sia kenal dia termasuk saya..

Ir Nizar seorang yg sgt tabah..dari segi percakapan dia kpd media (tv3/ BN) dah nampak profesionalnya dan teraturnya..

walaupun ditekan oleh media pro BN, tapi tetap tak ngelabah malah mukanya berseri2 seolah tengok muka TGNA

Inilah cth JURUTERA ISLAMIK yg patut kita cerita pada anak2 kita

ADIL pada tempatNYA said...

SALAM PERJUANGAN!!!!!!!

ADIL pada tempatNYA didalam mencurah kasih dan sayang pada pemimpinya....

Taksub dan kasih kita pada insan amat dilarang keran ditakuti akan berlaku kesyirikan pada ALLAH kerana sayang yang kita tunjjukan pada manusia lebih dari ALLAH... Kalau taksub dan sayang kita pada ALLAH lebih pada Nizar amat BERUNTUNG lah hamba itu...

TAKSUB pada manusia tidak kekal...
Taksub pada ALLAH .... KEKAL selama-lamanya...

Amin... Mudah-mudahn kita menjadi orang yang sentisa memeriksa AMALAN ibadatnya dengan ALLAH...

TAKBIR....

ADIL pada tempatNYA said...

ADIL pada tempatNYA menghormati pemimpin.....

SYUKUR pada ALLAH yang memberi dan mengambil pemimpinNYA untuk dipinjamkan kepada kita....

JADI letaklah pemimpin kita pada tempatNYA...

Sebutir mutiara yang bersinar tidak akan terserlah jika tidak diletakkan pada tempatNYA..

Fikirkan lah dimana sepatut tempatnya dia berada didalam menjadi ARKITEK kemenangan ORGANISASI gerakkan ISLAM......

TAKBIR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!