29 January 2008

Bantuan Ribut di Parit Buntar Yang Jadi Ribut

PARIT BUNTAR 28 jan ;- Setelah menunggu 3 hari sesudah peristiwa ribut yang berlaku di Sekitar Parit Buntar, akhirnya terjawab dengan kehadiran Menteri Besar Perak , Tajol Rosli untuk mmenyampaikan bantuan. Namun mengikut maklumat berlaku kekecohan dalam majlis penyampaian bantuan tersebut.


Kedatangan MB Perak secara mengejut dikaitkan oleh setengah pihak kerana tidakan cepat petugas PAS yang turun ke lapangan lokasi ribut lebih dahulu dari pemimpin UMNO dan PAS pada hari pertama tgerus menyampaikan bantuan kepada mangsa dalam bentuk sedikit bantuan kewangan. Sedangkan ADUN BN yang turun ke lokasi pada hari yang sama hanya dengan tangan kosong, cuma dengan janji-janji sahaja. Yang menariknya Rombongan PAS bertembung dengan rombongan YB UMNO semasa melawat magsa ribut di Parit 80L.


Pelbagai cerita yang tidak sedap didengar sampai ketelinga kami sepanjang hari kami mengunjungi kesemua mangsa yang telah pergi ke majlis tersebut.



bersambung.....

Ujian Allah

Manusia pasti melalui pelbagai ujian dari Allah sebelum dia dikatakan betul-betul beriman. Ujian atau bala dari Allah mempunyai hikmat tersendiri yang perlu diperhatikan oleh setiap umat Islam.


أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?(Al-`Ankabuut:002)

Kadang-kadang manusia diuji dengan kesenangan dan kadang-kadang dengan kesusahan. Sesudah mereka itu diuji demikian rupa bagi orang yang beriman mereka akan sedar semuanya dari Allah dan tetap bersabar dan bersyukur kepada Allah. Imannya akan bertambah dan segala sesuatu dikembalikan kepada Allah SWT.

Mangsa Ribut di Parit Buntar

Dalam dua hari terakhir saya tidak sempat berada di depan komputer untuk update blog kesayangan.Mohon maaf kepada sahabat yang berkunjung ke blog ini dan mendapati tidak ada update yang baru.



Sejak petang 26/1 dan kelmarin sepanjang hari 27/1, seterusnya akan berlanjutan ke hari ini 28/1 ana kena turun memberi bantuan kepada sekitar 58 rumah yang di uji dengan ribut kencang sehingga memusnahkan banyak harta benda. Alhamdulillah tidak melibatkan nyawa penduduk.

Dalam sela waktu yang ada ana duduk sebentar di depan komputer. InsyaAllah ana sempat update dalam waktu terdekat.