11 January 2008

Renungan Hijrah

Sesungguh sebagai seorang yang beriman kepada Allah dan Rasul, kita mestilah sangat bersyukur dengan kedatangan tahun baru Hijrah 1429. Kedatangannya sangat berarti sebagai suatu tekad untuk meningkatkan jihad dan amal soleh untuk setahun mendatang.

Semuga setahun mendatang adalah lebih baik dari setahun yang telah berlalu. Itulah tekad kita. Semarakkan roh perjuangan Islam yang mungkin tidak menyerlah sepenuhnya dalam diri anda, ayuh teruskan perjuangan suci ini.

Marilah kita merenung kepada tawaran Allah SWt dalam Surah Ash-Shaaf dibawah, mudah-mudahan memberi suatu suntikan baru untuk tahun baru Hijrah ini :-


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ


Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?


تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ


(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.


يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ


Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam jannah `Adn. Itulah keberuntungan yang besar.(Ash-Shaaf: 10-13 )

Ya Allah berilah taufik dan hidayah Mu kepada mereka yang masih enggan bersama kami dalam perjuangan suci ini.

Kes Culik ; Awasi Anak Anda

Kurang 24 jam selepas Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya menerima laporan culik melibatkan seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun semalam, pagi ini satu lagi kes serupa dilaporkan berlaku di sini.



Kali ini, mangsa, Sharlinie Mohd. Nashar, 5, dilaporkan hilang ketika bermain bersama kakaknya di padang permainan yang terletak kira-kira 200 meter dari rumahnya di No. 29, Jalan PJS2C/11N, Taman Medan, Petaling Jaya.

Sebelun ini negara digegarkan dengan penculikan Adik Nurin Jazlin yang berakhir dewngan penemuan beg yang berisi mayak kanak-kanak yang malang itu. Seluruh negara bersedih dengan berita tersebut. Ada yang marah, ada yang kesal dan tidak kurang yang mempersoalkan ditahap mana keselamatan negara Malaysia yang dicintai.

Selain ini banyak kes kehilangan kanak-kanak yang berakhir dengan berita sejuk dan basi. Yang kena culik dan penculik entah ke mana. Sebagaimana kes adik Nurin cuma bekas, jejak, tanda-tanda yang ditemuai, sehingga menggunakan khidmad FBI untuk mengesan siapa pembawa beg mayat misteri itu. Kesudahannya senyap sunyi sehingga sekarang. Penculiknya masih bebas sehingga sekarang .

Sempena tahun baru Hijrah 1428 marilah kita berdoa semuga negara kita terus aman dan makmur dengan pemimpin yang mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah SWT. Ya Allah lindungi anak-anak kami dari manusia-manusia yang ganas dan bersifat kebinatangan itu. Ya Allah jika sekiranya pemimpin negara yang ada sekarang telah menyalahi dan bercanggah dengan perintah Mu, tukarkan lah mereka dengan pemimpin yang lebih adil dan bertaqwa kepada Mu....aamin ya rabbul aalamin.

China Kawal Kenaikan Harga Barang

Kenaikan Harga barang di Malaysia nampaknya berada diperingkat yang sangat membebankan rakyat. namun satu langkah yang konkrit masih tidak dilakukan dengan serius oleh pihak berwajib.



Yang berlaku hanya tuduh menuduh pelbagai pihak yang tiada kesudahannya. Antaranya pengguna dan peniaga kecil yang dipersalahkan. Keadaan ini berbeza dengan negara China di mana suatu sidang khas parlimen (Dewan Negara) diadakan bagi menyelesaikan masaalah rakyat tersebut.
lANGKAH INI MENAMPAKKAN CHINA LEBIH BERTANGGUNGJAWAB DENGAN PERMASALAHAN RAKYATNYA. iNI PERLU DICONTOHI OLEH PEMIMPIN BN DAN UMNO. Jangan asyik jaga perut dan bawah perut sahaja.

Kelmarin Perdana Menteri China Wen Jiabao memanggil suatu sidang eksekutif Dewan Negara untuk mengkaji langkah-langkah untuk menstabilkan harga barangan bertempat di Beijing.

Dalam sidang tersebut ditegaskan bahawa badan berkenaan harus mencegah pertumbuhan ekonomi daripada cepat menjadi terlampau panas, mencegah inflasi, mengawal harga barangan yang normal serta menjaga kepentingan pengguna China.

Berdasarkan tuntutan sidang tersebut, harga produk minyak, gas asli, elektrik, pengangkutan awam, bekalan kuasa pemanas, bekalan air dan lain-lain tidak boleh dinaikkan dalam masa terdekat ini. Kerajaan tempatan di seluruh China pelbagai tempat mestilah meningkatkan pengawalan terhadap harga barangan keperluan seharian serta membanteras kegiatan yang memanipulasikan dan menaikkan harga barangan di pasaran.